Το πάρκο της Κατερίνης, τοπόσημο διαχρονικής αναφοράς των κατοίκων της Κατερίνης και της Πιερίας, αποτελεί όαση δροσιάς αλλά και τόπο συνάντησης, αναψυχής, παιχνιδιού, δραστηριοτήτων και γιορτών που συνδέεται με όλες τις φάσεις της ζωής τους καθώς και με τη νεότερη και σύγχρονη ιστορία της Πιερίας. Το πρόγραμμα αποσκοπεί να οδηγήσει τα παιδιά να αναζητήσουν στο πάρκο τα ίχνη της ιστορίας του και να αξιολογήσουν τη σημερινή εικόνα τους, ώστε να δράσουν στοχευμένα και συνεργατικά για την ανάδειξη και την προστασία της ιστορικότητας του πάρκου.
Δημιουργός: Βαΐα Αγγέλη, Επόπτρια Ποιότητας και Σύμβουλος Εκπαίδευσης Φιλολόγων Πιερίας.
1. Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος της Ιστορίας των Α’, Β’ και Γ’ τάξεων Γυμνασίου (ΥΑ υπ. αριθμ. 4341/Δ2 (ΦΕΚ 217/Β΄/19-01-2023).
2. Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Ιστορίας και Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών Ιστορίας (ΦΕΚ 303 /Β΄/13-03-2003).
3. Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου (ΥΑ υπ. αριθμ. 130372/ΓΔ4 (ΦΕΚ 6048/Β΄/1-11-2024).
Οι μαθητές/τριες αναμένεται να:
εντοπίσουν στο πάρκο της Κατερίνης υλικά κατάλοιπα της ιστορίας της Κατερίνης και της Πιερίας και να αναζητήσουν πληροφορίες γι΄ αυτά,
αξιολογήσουν την σημερινή εικόνα τους και να προτείνουν ιδέες στην τοπική αυτοδιοίκηση (Δήμο και Αντιπεριφέρεια) για την περαιτέρω προστασία τους και ανάδειξή τους,
συνεργαστούν για την προβολή της ιστορίας του Πάρκου της Κατερίνης.
Οι μαθητές/τριες με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού, οργανώνουν ερωτήματα όπως: τι υπήρχε στον χώρο πριν δημιουργηθεί το Πάρκο της Κατερίνης, πότε και από ποιον/α, ποιους/ες δημιουργήθηκε το Πάρκο της Κατερίνης και ποιοι οι σταθμοί στην ιστορική πορεία του, αξιοποιήθηκε για άλλες χρήσεις στο πέρασμα των χρόνων, τι γνωρίζουν για το κεντρικό συντριβάνι, για τα κανόνια στην είσοδο του πάρκου, τα μνημεία που υπάρχουν, είναι ικανοποιημένοι/ες από τι σημερινή εικόνα του και τι θα πρότειναν δια τη βελτίωσή του; Εργαλεία: Ομαδικές συζητήσεις, αναζήτηση βιβλίων τοπικής ιστορίας, άρθρων/δημοσιευμάτων τοπικών εφημερίδων και παρουσίαση φωτογραφιών και χαρτών, συνέντευξη με τους παλιούς κατοίκους της Κατερίνης, φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης.
Οι μαθητές/τριες σχεδιάζουν το πρόγραμμα με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού:
-Κατανομή σε ομάδες με ανάθεση ρόλων (ερευνητές, φωτογράφοι, δημοσιογράφοι, καλλιτέχνες).
– Επαφές με φορείς (π.χ. φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης, Δασική υπηρεσία, τοπικοί πολιτιστικοί σύλλογοι).
– Αναζήτηση στη Βιβλιοθήκη (Δημοτική, σχολική) και στο διαδίκτυο εκδόσεων /δημοσιεύσεων σχετικών με το Πάρκο της Κατερίνης.
– Προετοιμασία υλικού (φωτογραφικές μηχανές, τετράδια, tablets).
Επισκέπτονται το Πάρκο και συγκεντρώνουν πληροφορίες από τοπικές πηγές (κατοίκους της Κατερίνης, φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης, δημοσιογράφους). Φωτογράφηση και καταγραφή εμπειριών. -Συντάσσουν υπόμνημα προς τον Δήμο Κατερίνης και την Αντιπεριφέρεια με τις παρατηρήσεις ως προς την προστασία και προβολή της ιστορικότητας του Πάρκου της Κατερίνης και -υποβάλλουν αρμοδίως και δημοσιοποιούν τις προτάσεις/ιδέες τους για την περαιτέρω βελτίωση του συγκεκριμένου δημόσιου χώρου με δημιουργία πολυτροπικών /πολυμεσικών πληροφοριακών κειμένων (αφίσας/κολάζ/video/potcast) για το Πάρκο της Κατερίνης προκειμένου να αξιοποιηθούν για το κοινό, σε συνεργασία με τον Δήμο Κατερίνης.
-Δημιουργούν παρουσίαση (PowerPoint ή αφίσες) για τη σχολική κοινότητα και μοιράζονται τις εμπειρίες τους μέσω άρθρου στο ιστολόγιο του σχολείου και στα τοπικά μέσα ενημέρωσης.
-Διοργανώνουν εκδήλωση ενημέρωσης με έκθεση φωτογραφιών/έργων ζωγραφικής για την ιστορία και τη διαχρονική σημασία του Πάρκου της Κατερίνης στην τοπική κοινωνία αλλά και για τις ανθρώπινες παρεμβάσεις στο Πάρκο στο πέρασμα των χρόνων.
-Τι μάθαμε για το Πάρκο της Κατερίνης που δεν γνωρίζαμε; -Ποιον αντίκτυπο είχε η γνώση αυτή σχετικά με τα συναισθήματά μας για τη σημασία του Πάρκου στην κοινωνία της Πιερίας; -Πόσο ικανοποιημένοι/-ες νιώθουμε από την ενημέρωση που έχουμε ως μαθητές/τριες σχετικά με θέματα που αφορούν την τοπική Ιστορία; -Πώς νιώσαμε κατά τη διάρκεια των δράσεων; -Τι αποκομίσαμε από τη συνεργασία μας και πώς μπορούμε να την αξιοποιήσουμε σε μελλοντικές δράσεις; -Εκτιμούμε ότι η διάχυση της δράσης μας θα επηρεάσει την τοπική κοινωνία;