Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Τοπική Φυσική και Πολιτιστική κληρονομιά

Περιφέρεια και Διεύθυνση

Βορείου Αιγαίου

  • Σάμου

Λέξεις που προσδιορίζουν το πρόγραμμα

Σύντομη περιγραφή

Οι μαθητές και οι μαθήτριες θα προσεγγίσουν την τοπική ιστορία, την πολιτιστική και φυσική κληρονομιά του τόπου τους, τη διαμόρφωση και μεταβολή του πολιτισμού, τον τρόπο κοινωνικοποίησης και διαμόρφωσης των προτύπων συμπεριφοράς. Ακόμη, οι μαθητές και οι μαθήτριες θα γνωρίσουν και θα αναδείξουν το φυσικό (χλωρίδα, πανίδα) και τον πολιτιστικό πλούτο (μνημεία, κτίρια, ιστορία κ.λπ.) του τόπου όπου ζουν, δημιουργώντας έναν ηλεκτρονικό πολιτιστικό οδηγό.

Πρόγραμμα Σπουδών

Σύνδεση με:

1. Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Ιστορίας και Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών Ιστορίας (ΦΕΚ 303 /Β΄/13-03-2003)

2. Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου (ΥΑ υπ. αριθμ. 130372/ΓΔ4 (ΦΕΚ 6048/Β΄/1-11-2024).

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται να :

αποκτήσουν βαθύτερη κατανόηση του τρόπου με τον οποίο διαμορφώνεται και μεταβάλλεται ο πολιτισμός μιας κοινωνίας,

ερμηνεύουν τον τρόπο με τον οποίο η πολιτισμική εξέλιξη μιας κοινωνίας επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο κοινωνικοποιούμαστε, επιδρά στην ανάπτυξη της προσωπικότητας, των προτύπων συμπεριφοράς και στις επιλογές μας,

γνωρίσουν βιωματικά τον τόπο τους, την μικρο-κοινωνία τους κλπ.,

προσεγγίζουν κριτικά, να αναδεικνύουν και να διαχέουν την πολιτιστική κληρονομιά του τόπου τους,

συγκρίνουν και να αξιολογούν πηγές πληροφόρησης (ιστορικά αρχεία, εκθέματα, διαδικτυακές πληροφορίες),

αναπτύσσουν δεξιότητες ψηφιακής δημιουργίας.

Πεδίο Υλοποίησης

Η αυλή ή άλλοι χώροι του σχολείου, Προορισμοί γύρω από το σχολείο (σε απόσταση περπατήματος), Ο ψηφιακός χώρος του διαδικτύου 

Φάσεις Υλοποίησης

Εξειδίκευση του θέματος και σύνδεσή του με το Π.Σ. «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» Δραστηριότητες: Η καθηγήτρια ανοίγει την συζήτηση στην τάξη θέτοντας την ερώτηση: «Εάν επισκέπτονταν το σχολείο μας μαθητές/τριες από μία ξένη χώρα μέσω ενός προγράμματος Erasmus , σε ποια μέρη με φυσικό και πολιτιστικό – ιστορικό ενδιαφέρον θα τους ξεναγούσατε και με ποια σειρά προτεραιότητας»; Οι μαθητές/τριες συζητούν μέσα στην τάξη για τα μέρη που θα ξεναγούσαν τους/τις επισκέπτες/τριες μαθητές/τριες.  Στη συνέχεια, τα μέρη αυτά καταγράφονται από τους μαθητές/τριες.  Γίνεται σύνδεση με αναφορές από το βιβλίο της ΚΠΑ Γ΄ Γυμνασίου για τη θεσμοποίηση (συνήθειες, ήθη – έθιμα, παραδόσεις), τη σχέση του πολιτισμού με την κοινωνικοποίηση και τη διαμόρφωση της προσωπικότητας και της συμπεριφοράς μας.

Καταγράφεται ο συνολικός αριθμός των αξιοθέατων, της χλωρίδας και της πανίδας, των ηθών, των εθίμων και των παραδόσεων που ένας/μια επισκέπτης/τρια αξίζει να γνωρίσει προκειμένου να αποκομίσει μία θετική εμπειρία, αλλά και να κατανοήσει βαθύτερα την κουλτούρα και τις ιστορικές αξίες του τόπου. Στη συνέχεια, ξεκινούν οι αναθέσεις αρμοδιοτήτων. Αρχικά, ανατίθεται σε ομάδες μαθητών/τριών να βρουν όσο το δυνατό περισσότερα στοιχεία για την τοπική ιστορία, τα αξιοθέατα, τα ήθη, τα έθιμα, τις παραδόσεις και την τοπική χλωρίδα – πανίδα που πρέπει να προβληθούν. Ταυτόχρονα, άλλες ομάδες καλούνται να φωτογραφίσουν ή να αναζητήσουν αντίστοιχο φωτογραφικό υλικό από το διαδίκτυο για την υλική και άυλη πολιτιστική κληρονομιά και τις δραστηριότητες που μπορούν να πραγματοποιηθούν σε αυτά. Ακόμη, ανατίθεται σε άλλες ομάδες να βρουν πληροφορίες στο πως η μορφή και η εξέλιξη του πολιτισμού μιας κοινωνίας συνδέεται με τον τρόπο κοινωνικοποίησης, τις στάσεις/επιλογές μας και τη διαμόρφωση της προσωπικότητας μας.

Η ομαδική διαμόρφωση ενός ηλεκτρονικού πολιτιστικού οδηγού που έχει ως στόχο την προσέγγιση της τοπικής ιστορίας και την ανάδειξη της υλικής και άυλης τοπικής πολιτιστικής κληρονομιάς, την προβολή του τόπου και ταυτόχρονα τη βελτίωση της εμπειρίας των επισκεπτών/τριών. Επίσκεψη στο Αρχαιολογικό Μουσείο Σάμου, ενημέρωση από τον προϊστάμενο των Γενικών Αρχείων Σάμου και εύρεση στοιχείων από το διαδίκτυο όσον αφορά στην τοπική ιστορία, την προφορική παράδοση, τις παραδοσιακές τέχνες, τα τοπία, τη χλωρίδα και πανίδα της Σάμου.

Οι μαθητές/τριες δημοσιοποιούν τη δράση τους δημιουργώντας αντίστοιχους λογαριασμούς στα κοινωνικά μέσα. Με τον τρόπο αυτόν διαχέεται η πρωτοβουλία τους. Επίσης, η δια ζώσης ή ηλεκτρονική σύνδεση με τα τοπικά μουσεία και την Υπηρεσία των Γ.Α.Κ. Σάμου είναι απαραίτητη, προκειμένου να συγκεντρωθεί όλο το πληροφοριακό υλικό. Γίνεται παρουσίαση των ομαδικών εργασιών στη σχολική κοινότητα σε εκδήλωση παρουσίασης των σχολικών προγραμμάτων που γίνεται στο τέλος της σχολικής χρονιάς. Ακόμη πραγματοποιείται ανάρτηση των ομαδικών εργασιών στην ηλεκτρονική τάξη και των ομαδικών δραστηριοτήτων στην ιστοσελίδα του σχολείου. Επίσης, δημιουργείται αφίσα από τον Δήμο Σάμου για την προώθηση της πρωτοβουλίας των μαθητών και των μαθητριών στα τοπικά ΜΜΕ μέσω δελτίου τύπου.

Ο αναστοχασμός έχει ως στόχο να αναδείξει τα συναισθήματα, τις γνώσεις, τις νέες εμπειρίες που οι μαθητές και οι μαθήτριες βίωσαν κατά τη διάρκεια της δράσης. Ο/Η εκπαιδευτικός θέσει στην τάξη την εξής ερώτηση: Θα ήθελα ο/η καθένας/μία από εσάς να πάρει δεκαπέντε (15) λεπτά χρόνο και να γράψει σε μία κόλα χαρτί, τι αποκόμισε από τη συμμετοχή του στις δραστηριότητες της δράσης ξεκινώντας από τα πιο σημαντικά σε μία φθίνουσα κατάταξη. Στη συνέχεια, ξεκινά η συζήτηση στην τάξη όπου κάθε μαθητής/τρια με τη σειρά τοποθετούνται σχετικά με την επίδραση που είχε κατά την γνώμη τους η δράση αυτή στους/στις ίδιους/-ες, στο σχολείο και στην κοινότητα.