Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ - Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη
  • Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Αριθμός Εργαστηρίων:

7

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:

14

Αλληλοσεβασμός και Διαφορετικότητα στο Δημοτικό

Λέξεις που προσδιορίζουν το πρόγραμμα

Δεξιότητες Στόχευσης

Δεξιότητες Διαμεσολάβησης και Κοινωνικής Ενσυναίσθησης
  • διαμεσολάβηση
  • ενσυναίσθηση και ευαισθησία
  • επίλυση συγκρούσεων
  • πολιτειότητα
Δεξιότητες Κοινωνικής Ζωής
  • ανθεκτικότητα
  • αυτομέριμνα
  • ευαισθησία
  • πολιτειότητα
  • προσαρμοστικότητα
  • υπευθυνότητα
Δεξιότητες Μάθησης του 21ου αιώνα 4cs
  • δημιουργικότητα
  • επικοινωνία
  • κριτική σκέψη
  • συνεργασία

Σύντομη περιγραφή

Σκοπός του προγράμματος είναι να προωθήσει το σεβασμό στον Εαυτόν και στον Άλλον καθώς και την αξία της διαφορετικότητας. Η καλύτερη κατανόηση του εαυτού μας και του άλλου δίπλα μας γίνεται μέσα από εμπειρίες. Όσο πιο νωρίς επεξεργαστεί ένα παιδί τις έννοιες της διαφορετικότητας και του σεβασμού και βιώσει αντίστοιχες εμπειρίες, τόσο πιο αποτελεσματικά θα καλλιεργήσει δεξιότητες που θα κάνουν το σεβασμό, πράξη και τρόπο ζωής. Οι μαθητές/τριες θα αναπτύξουν θετική εικόνα για τον εαυτό τους και θα μάθουν να αναγνωρίζουν την αξία της διαφορετικής άποψης του καθενός. Τέλος, θα αναπτύξουν την ικανότητα να αποδέχονται τη διαφορετικότητα.

Τίτλοι επιμέρους εργαστηρίων

1. Ας γνωριστούμε. Ποιοι είμαστε;

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση να:

επικοινωνήσουν μέσα από  την κίνηση και μη λεκτική επικοινωνία.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Το εργαστήριο ξεκινά με αισθητικοκινητική δράση, παιχνίδια συγκρότησης ομάδας και τόνωσης των δεσμών της ομάδας.

(1 διδακτική ώρα)

Προτεινόμενες δραστηριότητες:

Δραστηριότητα 1η :

«Αισθητικοκινητική δράση – χρήση σώματος για ζέσταμα» (κινητική  δραστηριότητα)

Δραστηριότητα 2η:

«Αισθησιοκινητική δράση – χρήση σώματος ως εκφραστικό μέσο»

(κινητική δραστηριότητα με αξιοποίηση παιχνιδιών Α΄ φάσης Θεατρικού Παιχνιδιού)

Δραστηριότητα 3η:

«Φρουτοσαλάτα»

(κινητική δραστηριότητα με αξιοποίηση παιχνιδιών Α΄ φάσης Θεατρικού Παιχνιδιού)

Δραστηριότητα 4η:

«Το δέντρο της ομάδας μας»

(δραστηριότητα σε Ολομέλεια με κατασκευή και κολλάζ)

2. Φτιάχνουμε τους κανόνες της ομάδας μας

 Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση να:

  • αναπτύξουν τα παιδιά μια θετική εικόνα για τον εαυτό τους,
  • απαριθμούν θετικές ιδιότητες ως χαρακτήρες και δεξιότητες που έχουν τα ίδια,
  • αναγνωρίζουν τον εαυτό τους ως άτομο ξεχωριστό.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

(1 διδακτική ώρα)

Προτεινόμενες δραστηριότητες:

Δραστηριότητα 1η:

«Συμβόλαιο της ομάδας»

(δραστηριότητα στην Ολομέλεια με  συζήτηση και κολλάζ)

Δραστηριότητα 2η:

«Χαρίζω στον εαυτό μου και στον άλλον  κάτι θετικό»

(κινητική δραστηριότητα με αξιοποίηση  τεχνικών Θεάτρου)

Δραστηριότητα 3η:

«Η αλυσίδα της τάξης μας»

(δραστηριότητα στην Ολομέλεια με  συζήτηση και κατασκευή)

3. Είναι όλα γύρω μου ίδια ή διαφορετικά;

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση να:

  • διατυπώνουν τις σκέψεις τους για τη διαφορετικότητα.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

(1 διδακτική ώρα)

Δραστηριότητα:«Η αρχική μου ιδέα για την έννοια της  διαφορετικότητας»

Δραστηριότητα κινητική συγκέντρωσης με  ατομικό ιχνογράφημα και κολλάζ.

4. Ομοιότητες και διαφορές στη φύση και στα ζώα

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση να:

  • παρατηρήσουν και να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές στο περιβάλλον μέσα από φωτογραφίες φυτών, δέντρων και ζώων,
  • εντοπίζουν τις διαφορές και τις ομοιότητες και να καταλήγουν σε συμπεράσματα σχετικά με την κοινή κατηγορία του είδους και τις διαφορές στη μορφολογία και την εμφάνιση.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

(1 διδακτική ώρα )

Δραστηριότητα:

«Τι κρύβουν τα μπαλόνια;»

Δραστηριότητα κινητική. Δραστηριότητα  παρατήρησης και συζήτησης στην   Ολομέλεια.

5. Ο Picasso και η Margaret –Πρόσωπα και συναισθήματα

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση να:

  • παρατηρήσουν και να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές στους ανθρώπους μέσα από πίνακες ζωγραφικής,
  • συζητούν για τις διαφορές και να καταλήγουν σε συμπεράσματα σχετικά με την κοινά συναισθήματα και τις διαφορές των αιτίων που τις προκαλούν.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

(1 διδακτική ώρα)

Δραστηριότητα 1η:

«Ανταλλάσσοντας εικόνες- 1ο μέρος»

Κινητική δραστηριότητα και δραστηριότητα παρατήρησης και συζήτησης στην Ολομέλεια. Έμφαση σε πρόσωπα, ομοιότητες διαφορές.

Δραστηριότητα 2η:

«Ανταλλάσσοντας εικόνες- 2ο μέρος»

Κινητική δραστηριότητα και δραστηριότητα παρατήρησης και συζήτησης στην Ολομέλεια. Έμφαση σε στάσεις σώματος, εκφράσεις προσώπου, συναισθήματα, ομοιότητες, διαφορές

 

6. Η Αξία της Διαφορετικότητας

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση να:

  • αναδείξουν την αξία της διαφορετικότητας στη ζωή μας,
  • αναγνωρίσουν τα παιδιά ότι είναι σημαντικό να διαφέρουμε μεταξύ μας και πως όλοι μπορούμε να μάθουμε και να κερδίσουμε από τους άλλους,
  • αναγνωρίσουν την αξία της διαφορετικής άποψης του Καθενός,
  • υιοθετήσουν θετική στάση και ανοχή απέναντι στο διαφορετικό.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

(1 διδακτική ώρα)

Δραστηριότητα 1η:

«Ίδιοι ή διαφορετικοί; Πώς νιώθω πιο καλά;»

Κινητική δραστηριότητα με κατευθυνόμενους και ελεύθερους αυτοσχεδιασμούς – τεχνικές θεάτρου.

Δραστηριότητα 2η:

«Είμαι ο εαυτός μου και μπορώ να πω όχι!»

Δραστηριότητα συζήτησης σε Ολομέλεια.

Φύλλο εργασίας με βάση τις Ρουτίνες  σκέψης.

7. Ιδέες παιδιών για τη διαφορετικότητα-Αξιολόγηση

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση να:

  • εκφράσουν τις ιδέες τους μέσα από το σχέδιο, την προφορική παρουσίαση των  σχεδίων και τη δημιουργία κολλάζ σχετικά με την έννοια διαφορετικότητας και να αναστοχαστούν επάνω σε αυτές,
  • εντοπίσουν την πρόοδό τους και να συζητήσουν για τον “Άλλο” που είναι ένας από μας.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

( 1 διδακτική ώρα)

Δραστηριότητα 1η:

«Τι θα συνέβαινε σε έναν κόσμο όπου όλα  θα ήταν ίδια;»

Δραστηριότητα κατασκευής και   κουκλοθέατρου.

Δραστηριότητα 2η:

«Τι θα συνέβαινε σε έναν κόσμο όπου όλα  θα ήταν διαφορετικά;»

Δραστηριότητα  κατασκευής και κουκλοθέατρου.

Δραστηριότητα 3η:

«Οι ιδέες μας»                                                                                            

Δραστηριότητα αξιολόγησης κινητική με  ατομικό ιχνογράφημα και κολλάζ.

Εκπαιδευτικό υλικό