Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Φροντίζω το περιβάλλον
  • Κλιματική αλλαγή - Φυσικές Καταστροφές, Πολιτική προστασία

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Αριθμός Εργαστηρίων:

7

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:

7

Αναλαμβάνουμε δράση για το κλίμα που αλλάζει

Δεξιότητες Στόχευσης

Δεξιότητες Κοινωνικής Ζωής
  • ανθεκτικότητα
  • αυτομέριμνα
  • ενσυναίσθηση
  • ευαισθησία
  • πολιτειότητα
  • προσαρμοστικότητα
  • υπευθυνότητα
Δεξιότητες Μάθησης του 21ου αιώνα 4cs
  • δημιουργικότητα
  • επικοινωνία
  • κριτική σκέψη
  • συνεργασία
Κατασκευές, Παιχνίδια, Εφαρμογές
  • δεξιότητες σχεδιασμού και κατασκευής έργων ή τεχνουργημάτων (ψηφιακών ή μη)
Παραγωγική Μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας
  • εμπειρική μάθηση
  • επάγγελμα
  • μάθηση στην πράξη
  • μαθητεία
  • παραγωγικότητα
Πλάγια σκέψη
  • δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη
Στρατηγική Σκέψη
  • μελέτη περιπτώσεων και επίλυση προβλημάτων
Ψηφιακή μάθηση 21ου αιώνα (4cs σε ψηφιακό περιβάλλον)
  • συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας.
  • ψηφιακή επικοινωνία
  • ψηφιακή κριτική σκέψη
  • ψηφιακή συνεργασία

Σύντομη περιγραφή

Σκοπός του προγράμματος

Σκοπός των εργαστηρίων είναι η καλλιέργεια της επικοινωνίας, της συνεργασίας, της κριτικής σκέψης και της δημιουργικότητας, γνωστές ως «Δεξιότητες Μάθησης του 21ου αιώνα», που στόχο έχουν να προετοιμάσουν τους/τις μαθητές/τριες για έναν κόσμο γεμάτο προκλήσεις σε όλα τα επίπεδα (περιβαλλοντικό, κοινωνικό οικονομικό) που μετασχηματίζεται με έντονους ρυθμούς. Επιπλέον, επιδιώκεται οι μαθητές/τριες να γνωρίσουν το φαινόμενο του θερμοκηπίου και την κλιματική αλλαγή, να το συνδέσουν με καθημερινές συνήθειες και πρακτικές και να ενδυναμωθούν στην καλλιέργεια κουλτούρας πρόληψης, προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή και μετριασμού των συνεπειών της στη βάση της βιώσιμης ανάπτυξης με έμφαση στο πεδίο της συμμετοχής και δράσης.

 Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα 

Οι μαθητές/τριες αναμένεται να μπορούν:

  • να ενισχύσουν την μεταξύ τους επικοινωνία, τη συνεργασία και τις διαπροσωπικές τους σχέσεις
  • να γνωρίσουν το φαινόμενο του θερμοκηπίου και της κλιματικής αλλαγής
  • να ασκηθούν στην ανάλυση και τη σύνθεση πληροφορίας από πηγές

Τίτλοι επιμέρους εργαστηρίων

1. Οι εποχές μπερδεύτηκαν!

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Επιδιώκεται οι μαθητές/τριεςνα είναι σε θέση:

  • να διερευνούν τις αρχικές ιδέες και γνώσεις τους για την κλιματική αλλαγή και να θέτουν ερωτήματα
  • να μοιραστούν σκέψεις και συναισθήματα, ιδέες, εμπειρίες και πρότερες γνώσεις
  • να οικοδομούν τη νέα γνώση πάνω στην υπάρχουσα με τρόπο διερευνητικό και συνεργατικό
  • να επεξεργάζονται κριτικά πληροφορίες από πηγές
  • να αλληλοεπιδρούν μέσα στο πλαίσιο της δυναμικής της ομάδας-τάξης

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Το παρόν εργαστήριο εισάγει τους/τις μαθητές/τριες στο ζήτημα της κλιματικής αλλαγής μέσω προβληματισμού, διαλογικής συζήτησης, αλληλεπίδρασης και επικοινωνίας κινητοποιώντας το ενδιαφέρον τους για την ενασχόληση με αυτό. Οι μαθητές/τριες με αφόρμηση έναν διάλογο παιδιών, που αφορά στην αλλαγή του κλίματος και αποσπάσματα από ηλεκτρονικές πηγές, μελετούν κείμενα-άρθρα σχετικά με το θέμα, μοιράζονται σχόλια και σκέψεις και διερευνούν τις αρχικές ιδέες τους για το ζήτημα αποτυπώνοντάς τις στο ιστόγραμμα των αρχικών ιδεών τους για την κλιματική αλλαγή (τι ξέρουν), ενώ διατυπώνουν και τα ερωτήματά τους (τι θέλουν να μάθουν). Το αποτέλεσμα του εργαστηρίου είναι η συλλογική εμπειρία των μαθητών/τριών και το επίπεδο αντίληψης της κλιματικής αλλαγής. Κατά αυτόν τον τρόπο δημιουργείται ο καμβάς για την οικοδόμηση της νέας γνώσης.

2. Συνθέτουμε το πάζλ της κλιματικής αλλαγής

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Επιδιώκεται οι μαθητές/τριες:

  •  να περιγράψουν το φαινόμενο του θερμοκηπίου και της κλιματικής αλλαγής
  • να συνδέσουν τις ανθρώπινες δραστηριότητες με την αύξηση συγκέντρωσης αερίων του θερμοκηπίου
  • να περιγράψουν τα αίτια της υπερθέρμανσης του πλανήτη
  •  να αναλύσουν και να συνθέσουν πληροφορίας από πηγές
  • να ενεργοποιήσουν την κριτική τους σκέψη
  • να αναπτύξουν δεξιότητες έκφρασης και διαλόγου

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Είναι ένα εργαστήριο, που εμπλέκει τους/τις μαθητές/τριες στη διερεύνηση του προβλήματος της κλιματικής αλλαγής και τη σύνδεσή του με το φαινόμενο του θερμοκηπίου μέσα από την προβολή εκπαιδευτικού βίντεο (φαινόμενο του θερμοκηπίου ΝOESIS SCIENCE CENTER), τη μελέτη σχετικών πηγών, τη διαλογική συζήτηση και την ενεργητική αλληλεπίδραση στο πλαίσιο της ομάδας. Οι μαθητές/τριες ενημερώνονται για το φαινόμενο του θερμοκηπίου και της κλιματικής αλλαγής προβληματίζονται για τις ανθρώπινες δραστηριότητες που συμβάλλουν στην αύξηση των αερίων του θερμοκηπίου (μετακίνηση, θέρμανση, εργοστάσια), διερευνούν και ανακαλύπτουν τα αίτια της υπερθέρμανσης του πλανήτη και της κλιματικής αλλαγής.

 

3. Η κλιματική αλλαγή είναι εδώ!

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Επιδιώκεται οι μαθητές/τριες:

  • να διερευνήσουν επιμέρους ζητήματα, που σχετίζονται με την κλιματική αλλαγή (επιπτώσεις στο περιβάλλον και τον άνθρωπο)
  • να εκφράζουν τα συναισθήματα και τις σκέψεις τους
  • να αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες, ενσυναίσθηση και τη δημιουργικότητά τους
  • να συνεργαστούν για την επίτευξη κοινού στόχου

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Στο παρόν εργαστήριο οι μαθητές/τριες έχουν την ευκαιρία να ασκηθούν στην ανάλυση και τη σύνθεση πληροφορίας από πηγές και γραπτά κείμενα, να ανακαλύψουν συλλογικά πτυχές του προβλήματος της κλιματικής αλλαγής (συνέπειες στο περιβάλλον και τον άνθρωπο) και μέσα από κριτική επεξεργασία, διαλογική συζήτηση, δραματοποίηση διαλόγων και δημιουργική γραφή να καλλιεργήσουν τις δεξιότητες της επικοινωνίας, της ενσυναίσθησης, της κριτικής σκέψης, της συνεργασίας και τη δημιουργικότητά τους.

 

 

4. Με το βλέμμα στο μέλλον

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Επιδιώκεται οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση:

  • να εξετάσουν κριτικά ζητήματα, που αφορούν στην κλιματική αλλαγή, να κάνουν προβλέψεις για το μέλλον
  • να διακρίνουν το πιθανό από το επιθυμητό και να αναζητούν λύσεις για ένα καλύτερο μέλλον
  • να διερευνήσουν πολιτικές και πρακτικές προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή και μετριασμού των συνεπειών της
  • να αναπτύξουν τη δημιουργικότητα (και τις ψηφιακές τους δεξιότητες) μέσα από κατασκευή εννοιολογικού χάρτη

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Οι μαθητές/τριες διερευνούν μελλοντικά σενάρια για την κλιματική αλλαγή (1ο σενάριο: η κατάσταση θα μείνει ως έχει, 2ο σενάριο: η κατάσταση θα επιδεινωθεί, 3ο σενάριο: η κατάσταση θα βελτιωθεί), διακρίνουν το πιθανότερο από το επιθυμητό, κάνουν προβλέψεις, αποφασίσουν για το μέλλον τους, προβληματίζονται για το πως μπορούμε να φτάσουμε στο επιθυμητό σενάριο. Μελετούν κείμενα και πηγές, ενημερώνονται για βιώσιμες λύσεις και πρακτικές για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή και τον μετριασμό των συνέπειών της, καταγράφουν λύσεις-προτάσεις και σχεδιάζουν τον εννοιολογικό χάρτη της κλιματικής αλλαγής με τις βασικές παραμέτρους της (αίτια, συνέπειες, λύσεις) σε ψηφιακή ή έντυπη μορφή.

 

5.Μαθαίνουμε για τον Στόχο 13 -προστατεύουμε το κλίμα!

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Επιδιώκεται οι μαθητές/τριες:

  • να ενημερωθούν για τον Στόχο 13 της Βιώσιμης Ανάπτυξης «Δράση για το κλίμα»
  • να συνδέσουν την κλιματική αλλαγή με τις καθημερινές συνήθειες (κατασπατάληση ενέργειας, πόρων) και να επιλέγουν τρόπο ζωής για την αντιμετώπιση της
  • να λαμβάνουν υπεύθυνες αποφάσεις σχετικά με ενέργειες που ενδέχεται να επηρεάσουν το κλίμα
  • να αναλαμβάνουν δράσεις για την προστασία του κλίματος στο σπίτι και το σχολείο και να τις κάνουν σκοπό για το σήμερα, ως δράση για τον Παγκόσμιο Στόχο 13

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Το εργαστήριο εισάγει τους/τις μαθητές/τριες στον Παγκόσμιο Στόχο 13 της Βιώσιμης Ανάπτυξης (Δράση για το Κλίμα) και τους βοηθά να κάνουν τη σύνδεση με το πώς μπορούν να δράσουν και αυτοί σε ατομικό επίπεδο υποστηρίζοντας και υπερασπίζοντάς τον. Μέσα από την πλοήγηση σε πηγές, την άντληση πληροφοριών, τον προβληματισμό, τη διαλογική συζήτηση και επεξεργασία σε επίπεδο τάξης οι μαθητές/τριες έχουν την ευκαιρία να διερευνήσουν λύσεις και να αποφασίσουν καλές πρακτικές για την προστασία του κλίματος μέσα από απλές αλλαγές στην καθημερινή τους ζωή και να τις κάνουν σκοπό για το σήμερα, ως δράση για τον Παγκόσμιο Στόχο 13. Ενισχύουν τις διαπροσωπικές τους σχέσεις, καλλιεργούν δεξιότητες συνεργασίας, κριτικής σκέψης και εκφράζονται δημιουργικά μέσα από την σύνταξη ψηφιακού οικοκώδικα καλών πρακτικών για την προστασία του κλίματος.

 

6. Ενημερώνουμε/ ευαισθητοποιούμε για την κλιματική αλλαγή

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Επιδιώκεται οι μαθητές/τριες:

  • να οργανώσουν μια εκστρατεία ενημέρωσης/ευαισθητοποίησης για την κλιματική αλλαγή
  • να λαμβάνουν από κοινού αποφάσεις και να τις υλοποιούν
  • να επικοινωνούν το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής με αποτελεσματικό τρόπο
  • να καλλιεργήσουν δεξιότητες κοινωνικής δράσης, ενεργού πολιτειότητας και τις ψηφιακές τους δεξιότητες

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Το εργαστήριο εμπλέκει τους/τις μαθητές/τριες στον συνεργατικό και συμμετοχικό σχεδιασμό καμπάνιας ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης της σχολικής και της ευρύτερης κοινότητας για την κλιματική αλλαγή. Οι μαθητές/τριες λαμβάνουν από κοινού αποφάσεις για το πως θα «επικοινωνήσουν» το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής στη σχολική και τοπική κοινότητα ενημερώνοντας και ευαισθητοποιώντας την και προχωρούν στην υλοποίηση των δράσεών τους (ομάδες δράσης) συνεργαζόμενοι για την επίτευξη του κοινού στόχου. Το εργαστήριο εμπλέκει το σύνολο των μαθητών/τριών ενισχύοντας την προσωπική ενδυνάμωση, την αυτοπεποίθησή τους, την ομαδικότητα και τους κοινωνικούς δεσμούς της τάξης.

 

7. Αξιολογούμε τη δράση μας και προχωράμε

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Επιδιώκεται οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση:

  • να αξιολογούν τα αποτελέσματα της εργασίας τους και τη διαδικασία της μάθησής τους
  • να αναστοχάζονται συνολικά τη δράση τους, να εκφράζουν σκέψεις και συναισθήματα
  • να κοινοποιούν τα αποτελέσματα της δράσης τους στη σχολική και τοπική κοινότητα
  • να επιλέγουν έργα τους για να τα συμπεριλάβουν στον ατομικό φάκελο- portfolio και να αιτιολογούν την επιλογή τους
  • να καλλιεργούν μεταγνωστικές (και ψηφιακές) δεξιότητες

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Το εργαστήριο εμπλέκει τους/τις μαθητές/τριες στην ανασκόπηση και συνολική αξιολόγηση του έργου τους στο πλαίσιο του Προγράμματος. Οι μαθητές/τριες μέσα από διαλογική συζήτηση αναστοχάζονται τη δράση τους συνολικά και σε κάθε ένα εργαστήριο, αξιολογούν τα αποτελέσματα του Προγράμματος και προτείνουν τρόπους για διάχυση και κοινοποίησή του, ώστε να το «επικοινωνήσουν» στη σχολική και την ευρύτερη κοινότητα, ενώ αποφασίζουν ποια από τα έργα τους-τεκμήρια της δουλειάς τους και των δεξιοτήτων που ανάπτυξαν, θα συμπεριλάβουν στον ατομικό τους φάκελο-portfolio καλλιεργώντας μεταγνωστικές δεξιότητες.

 

Εκπαιδευτικό υλικό