Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία
  • Επιχειρηματικότητα- Αγωγή Σταδιοδρομίας- Γνωριμία με επαγγέλματα

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Αριθμός Εργαστηρίων:

7

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:

7

«Χτίζοντας» το σχολείο που ονειρεύομαι

Λέξεις που προσδιορίζουν το πρόγραμμα

Δεξιότητες Στόχευσης

Δεξιότητες Κοινωνικής Ζωής
  • ανθεκτικότητα
  • προσαρμοστικότητα
  • υπευθυνότητα
Δεξιότητες Μάθησης του 21ου αιώνα 4cs
  • επικοινωνία
  • κριτική σκέψη
  • συνεργασία
Κατασκευές, Παιχνίδια, Εφαρμογές
  • δεξιότητες σχεδιασμού και κατασκευής έργων ή τεχνουργημάτων (ψηφιακών ή μη)
Ρουτίνες σκέψης και Αναστοχασμός
  • Σκέφτομαι-Προβληματίζομαι- Διερευνώ
Ψηφιακή μάθηση 21ου αιώνα (4cs σε ψηφιακό περιβάλλον)
  • συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας.
  • ψηφιακή συνεργασία

Σύντομη περιγραφή

Σκοπός του προγράμματος είναι οι μαθητές/τριες να αποκτήσουν:
Δεξιότητες μάθησης(4Cs): επικοινωνίας, κριτικής σκέψης, συνεργασίας, δημιουργικότητας
Δεξιότητες τεχνολογίας: δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων,
Ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα, δεξιότητες διεπιστημονικής και διαθεματικής χρήσης των νέων τεχνολογιών
Δεξιότητες πλάγιας σκέψης: δημιουργικής, παραγωγικής και ολιστικής σκέψης, κατασκευές, εφαρμογές

Μαθησιακά αποτελέσματα του προγράμματος είναι οι μαθητές να:
– Αναπτύσσουν δεξιότητες συνεργασίας, επικοινωνίας και κριτικής σκέψης
– Αναπτύσσουν δεξιότητες δημιουργικής, παραγωγικής και ολιστικής σκέψης(πλάγιας σκέψης)
– Αναπτύσσουν δεξιότητες κατασκευή

Τίτλοι επιμέρους εργαστηρίων

1. «Χτίζοντας» το σχολείο που ονειρεύομαι - Ας γνωριστούμε, για να συνεργαστούμε…

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
– Να συνεργαστούν και να αναπτύξουν δεξιότητες επικοινωνίας.
– Να αναπτύξουν δεξιότητες κριτικής σκέψης για τη λήψη αποφάσεων.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Οι μαθητές/τριες ενημερώνονται και συζητούν με τον/την εκπαιδευτικό για τη βασική ιδέα του σεναρίου με τίτλο: «Χτίζοντας» το σχολείο που ονειρεύομαι.
Στο πλαίσιο αυτό η τάξη θα αποτελέσει μια Τεχνική – Κατασκευαστική Εταιρία, η οποία έχει αναλάβει τον σχεδιασμό και το χτίσιμο ενός σχολείου, όπως το ονειρεύονται τα παιδιά! Ενός σχολείου όμορφου, ενός σχολείου διαφορετικού, μέσα από τα μάτια και την ψυχή των παιδιών.
Οι μαθητές/τριες θα αναλάβουν σε ομάδες συγκεκριμένους ρόλους και συγκεκριμένες εργασίες που αντιστοιχούν σε επαγγελματίες (Τοπογράφοι Μηχανικοί, Αρχιτέκτονες Μηχανικοί, Μηχανολόγοι Μηχανικοί, Πολιτικοί Μηχανικοί, Ηλεκτρολόγοι Μηχανικοί) που εμπλέκονται σε μια τέτοια κατασκευή.
Τα μέλη των ομάδων, αλλά και οι ομάδες μεταξύ τους, πρέπει να συνεργαστούν. Για τη συνεργασία είναι απαραίτητο να γνωριστούν καλύτερα μεταξύ τους και να ενδυναμωθεί η μεταξύ τους σχέση, ώστε να εμπλακούν όλοι/ες τους ενεργά και να εκφράσουν τη δημιουργικότητά τους στο μέγιστο. Προτείνεται η σύναψη και αποδοχή συμβολαίου, ώστε να τηρηθούν οι κανόνες για τη διασφάλιση της αποτελεσματικής συνεργασίας.

2. Η Τεχνική – Κατασκευαστική Εταιρία και τα μέλη της

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
– Να συνεργαστούν και να αναπτύξουν δεξιότητες επικοινωνίας.
– Να αναπτύξουν δεξιότητες αναζήτησης, αποδελτίωσης και οργάνωσης της πληροφορίας από τα ψηφιακά μέσα.
– Να αποκτήσουν γνώσεις για τα επαγγέλματα που εμπλέκονται στον σχεδιασμό και στην κατασκευή ενός σχολικού κτιρίου.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Οι μαθητές/τριες εργάζονται σε ομάδες. Αρχικά, καλούνται να αποφασίσουν για το όνομα της Τεχνικής – Κατασκευαστικής Εταιρίας στην οποία είναι μέλη.
Στη συνέχεια, η κάθε ομάδα μελετά υλικό (βίντεο, ιστοσελίδες) προκειμένου να ενημερωθούν σχετικά με το επάγγελμα που εκπροσωπούν μέσα από το ρόλο τους στην κάθε ομάδα.
Συμπληρώνουν αντίστοιχο φύλλο εργασίας (Παράρτημα 1):
Ομάδα 1: Τοπογράφων Μηχανικών (Φύλλο 1)
Ομάδα 2: Αρχιτεκτόνων Μηχανικών (Φύλλο 2)
Ομάδα 3: Μηχανολόγων Μηχανικών (Φύλλο 3)
Ομάδα 4: Πολιτικών Μηχανικών (Φύλλο 4)
Ομάδα 5: Ηλεκτρολόγων Μηχανικών (Φύλλο 5)
Αφού συμπληρώσουν τα φύλλα εργασίας, η κάθε ομάδα παρουσιάζει στην ολομέλεια τις απαντήσεις που έδωσε και ακολουθεί σχετική συζήτηση.
• Το εργαστήριο αυτό προτείνεται να γίνει στο εργαστήριο Πληροφορικής. Η κάθε ομάδα εργάζεται σε έναν υπολογιστή. Εναλλακτικά, στην τάξη, οι μαθητές/τριες μπορούν να εργαστούν σε ομάδες με laptop ή tablet (εάν το σχολείο μπορεί να τους τα παρέχει).

3. Μηχανικοί σε δράση!

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
– Να συνεργαστούν και να αναπτύξουν δεξιότητες επικοινωνίας.
– Να αναπτύξουν δεξιότητες κριτικής σκέψης για τη λήψη αποφάσεων.
– Να αναπτύξουν δεξιότητες δημιουργικότητας.
– Να αναπτύξουν δεξιότητες σχεδιασμού.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Οι ομάδες αλλάζουν. Η κάθε ομάδα αποτελείται από επαγγελματίες όλων των ειδικοτήτων (Τοπογράφο Μηχανικό, Αρχιτέκτονα Μηχανικό, Μηχανολόγο Μηχανικό, Πολιτικό Μηχανικό, Ηλεκτρολόγο Μηχανικό).
Πριν οι μαθητές/τριες ξεκινήσουν τον σχεδιασμό του σχολείου που επιθυμούν, γίνεται συζήτηση σε επίπεδο τάξης σχετικά με την κλίμακα.
Ο/Η εκπαιδευτικός αναφέρεται στην ενότητα των μαθηματικών για τις αναλογίες και την κλίμακα.
Προτείνεται, αν δεν έχει ήδη διδαχθεί, η αξιοποίηση δραστηριοτήτων του αντίστοιχου κεφαλαίου του βιβλίου του/της μαθητή/τριας των μαθηματικών και του αντίστοιχου στο τετράδιο των εργασιών. Η κάθε ομάδα σχεδιάζει ένα προσχέδιο του σχολείου που ονειρεύονται στην επιφάνεια ενός κανσόν χαρτιού. Στη συνέχεια οι μαθητές/τριες καλούνται να συμπληρώσουν σε κόλλα Α4 λίστα με υλικά που θα χρειαστούν για την κατασκευή της μακέτας του σχολείου. Η δραστηριότητα αυτή προτείνεται να αξιοποιηθεί και στο μάθημα των Εικαστικών.

4. Η δημιουργία της μακέτας

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
– Να συνεργαστούν και να αναπτύξουν δεξιότητες επικοινωνίας.
– Να αναπτύξουν δεξιότητες κριτικής σκέψης για τη λήψη αποφάσεων.
– Να αναπτύξουν δεξιότητες δημιουργικής, παραγωγικής και ολιστικής σκέψης (πλάγιας σκέψης).
– Να αναπτύξουν δεξιότητες κατασκευής.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Οι μαθητές/τριες σε ομάδες, αφού ολοκληρώσουν το σχέδιό τους (προτείνεται η ολοκλήρωση του σχεδίου να γίνει στο σπίτι), το παρουσιάζουν στην ολομέλεια.
Συγκεντρώνουν και ταξινομούν τα υλικά που έχουν φέρει (από χαρτί, από πλαστικό, από ξύλο, από μέταλλο, κ.λπ.).
Οι μαθητές/τριες σε ομάδες ξεκινούν την κατασκευή της μακέτας. Ο/Η εκπαιδευτικός συντονίζει τη διαδικασία και οι μαθητές/τριες δημιουργούν. Οι μαθητές/τριες ολοκληρώνουν τη δραστηριότητα στο μάθημα των Εικαστικών ή τη συνεχίζουν στο σπίτι.

5. Το σχολείο που ονειρεύομαι!

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
– Να συνεργαστούν και να αναπτύξουν δεξιότητες επικοινωνίας.
– Να αναπτύξουν δεξιότητες γραπτού δημοσιογραφικού λόγου.
– Να αναπτύξουν δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων.
– Να αναπτύξουν δεξιότητες διεπιστημονικής και διαθεματικής χρήσης των νέων τεχνολογιών.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Οι μαθητές/τριες, σε συνεργασία με τον/την εκπαιδευτικό της τάξης, αλλά και τον/την εκπαιδευτικό της Πληροφορικής, αποφασίζουν τη δημιουργία σχετικής ανάρτησης στην ιστοσελίδα του σχολείου για τη μακέτα που δημιούργησαν, αλλά και για όλη τη διαδικασία στην οποία έχουν εμπλακεί κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων.
Στην ανάρτηση, εκτός από το κείμενο, προτείνεται να περιλαμβάνεται φωτογραφικό υλικό της διαδικασίας και παρουσίασής του μέσω δημιουργίας e-book.
Ο/Η εκπαιδευτικός της τάξης, σε συνεργασία με τον/την εκπαιδευτικό της Πληροφορικής, συντονίζουν τη διαδικασία προκειμένου να πραγματοποιηθεί η ανάρτηση.

6. Αυτοαξιολόγηση- ετεροαξιολόγηση

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
– Να είναι σε θέση να αναστοχάζονται σε ζητήματα συνεργασίας, επικοινωνίας και απόκτησης νέων γνώσεων.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Γίνεται συζήτηση σε επίπεδο τάξης, την οποία συντονίζει ο/η εκπαιδευτικός της τάξης, για τη μαθησιακή εμπειρία, όπως την βίωσαν οι μαθητές/τριες στο πλαίσιο των εργαστηρίων.
Δίνονται: α) ρουμπρίκα αυτοαξιολόγησης των μαθητών/τριών, καθώς και β) ρουμπρίκα αξιολόγησης μεταξύ των μελών των ομάδων, της προόδου τους και της ανάπτυξης δεξιοτήτων κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων.
Επιπλέον, η δημιουργία ατομικού ή συνεργατικού portfolio (όπου συγκεντρώνουν τα φύλλα εργασίας, τα post it κ.λπ.) δίνει τη δυνατότητα στους/στις μαθητές/τριες να έχουν μια επιπλέον εικόνα της προόδου που έχουν αναπτύξει κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων.

7. Αναστοχασμός και προτάσεις επέκτασης

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
– Να συνεργαστούν και να αναπτύξουν δεξιότητες επικοινωνίας.
– Να αναπτύξουν δεξιότητες κριτικής σκέψης για τη λήψη αποφάσεων.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Οι μαθητές/τριες με τον/την εκπαιδευτικό της τάξης συζητούν
και αποφασίζουν όλοι/ες μαζί για δράσεις διάχυσης και επέκτασης του σεναρίου στο οποίο συμμετείχαν κατά τη διάρκεια των επτά (6) εργαστηρίων. Το εργαστήριο ολοκληρώνεται με τη σύνταξη συγκεκριμένων προτάσεων για επέκταση ή διάχυση της δράσης, όπως π.χ. η παρουσίασή της σε μια σχολική γιορτή κ.λπ.

Εκπαιδευτικό υλικό