Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Φροντίζω το περιβάλλον
  • Οικολογία - Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

No SDGs found for this action.

Αριθμός Εργαστηρίων:

7

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:

21

Dirty Stories: Σκέφτομαι πριν το πετάξω!

Δεξιότητες Στόχευσης

Δεξιότητες Κοινωνικής Ζωής
  • ανθεκτικότητα
  • ενσυναίσθηση
  • ευαισθησία
  • κοινωνική ευθύνη
  • υπευθυνότητα
Δεξιότητες Μάθησης του 21ου αιώνα 4cs
  • δημιουργικότητα
  • επικοινωνία
  • κριτική σκέψη
  • συνεργασία
Δεξιότητες της Τεχνολογίας
  • δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα
  • δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων
Κατασκευές, Παιχνίδια, Εφαρμογές
  • δεξιότητες σχεδιασμού και κατασκευής έργων ή τεχνουργημάτων (ψηφιακών ή μη)
Πλάγια σκέψη
  • δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη
Στρατηγική Σκέψη
  • μελέτη περιπτώσεων και επίλυση προβλημάτων
  • οργανωσιακή σκέψη
Ψηφιακή μάθηση 21ου αιώνα (4cs σε ψηφιακό περιβάλλον)
  • συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας.
  • ψηφιακή κριτική σκέψη

Σύντομη περιγραφή

1. Σκοπός του Προγράμματος είναι η ενημέρωση, ευαισθητοποίηση και η διαμόρφωση ενός νέου τρόπου σκέψης σχετικά με την κατανάλωση και διαχείριση των άχρηστων υλικών που θα διυλίζει την κατανάλωση με τελικό στόχο όχι την αύξηση της ανακύκλωσης, αλλά τη μη παραγωγή αποβλήτων. Tα εργαστήρια ακολουθούν κατά βάση το βηματισμό Μαθαίνω-Σκέφτομαι-Δρω: αρχικά δίνεται η απαραίτητη πληροφορία για το θέμα επιλεγμένη για την ηλικία των παιδιών, ακολουθεί η επεξεργασία του θέματος μέσα από δραστηριότητες που απαιτούν κριτική σκέψη και δημιουργικότητα και κλείνουν με δράσεις που είτε μεταφέρουν το μήνυμα, μέσω έκφρασης και δημιουργίας είτε εξυπηρετούν στόχους για το κοινό καλό (μάθηση μέσω προσφοράς), ώστε οι μαθητές/τριες να εξοικειωθούν με τη νοοτροπία να αποτελέσουν μέρος της λύσης του προβλήματος.

2. Οι επιμέρους στόχοι είναι οι μαθητές/τριες:

α. Να αναγνωρίσουν τι είδους σκουπίδια παράγουμε, τα υλικά από τα οποία φτιάχνονται και τον κύκλο ζωής τους.

β. Να εισαχθούν στην έννοια της Επιστήμης των Πολιτών μέσω της συλλογής στοιχείων και της κοινωνικής προσφοράς.

γ. Να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες για ευαισθητοποίηση σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος.

Τίτλοι επιμέρους εργαστηρίων

1. Σκουπίδια παντού

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
• Να αναγνωρίσουν τι είδους σκουπίδια παράγουμε, τα υλικά από τα οποία φτιάχνονται και τον κύκλο ζωής τους.
• Να καταγράφουν δεδομένα και να εξάγουν συμπεράσματα.
• Να αναπτύξουν δεξιότητες σκέψεις.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
• «Σκουπιδοανασκαφή»: Καταγράφουμε και αναλύουμε τα σκουπίδια της τάξης μας. Από ποιο υλικό είναι φτιαγμένο το προϊόν;
• «Πού πηγαίνουν τα σκουπίδια»: Δίνουμε λεζάντες σε φωτογραφίες από χωματερές. Ο κύκλος ζωής ενός πλαστικού μπουκαλιού: Βάζουμε τη σωστή σειρά (Ζευγάρια).
• «Ο κήπος των σκουπιδιών»: Πείραμα: θάβουμε τα σκουπίδια μας και παρατηρούμε σε πόσο καιρό διασπώνται.

2.Τι θα κάνουμε με τα σκουπίδια

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
• Να κατακτήσουν τη διαδικασία ανακύκλωσης στον μπλε κάδο κ.α.
• Να επαναχρησιμοποιούν με δημιουργικό τρόπο άχρηστα υλικά.
• Να συνθέτουν τις γνώσεις τους δημιουργικά και κριτικά.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
• «Ανακύκλωση»: Τι είναι η ανακύκλωση; Πώς λειτουργεί ο μπλε κάδος; Τι άλλο μπορούμε να ανακυκλώσουμε; (π.χ. μελάνια, λάμπες, ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές, ρούχα, μπαταρίες, γυάλινα μπουκάλια, τηγανέλαια).
• «3Rs – Reduce, Reuse, Recycle»: Εισαγωγή στην έννοια των 3Rs. Ιδέες για περιορισμό, επαναχρησιμοποίηση/υπερκύκλωση, ανακύκλωση για 4 άχρηστα υλικά (Ο).
• «Επιτραπέζιο Παιχνίδι»: Δημιουργία επιτραπέζιου παιχνιδιού με θετικές/αρνητικές συμπεριφορές για τη διαχείριση των απορριμμάτων (Ο).

3. Tα πλαστικά δεν είναι πια φανταστικά

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
• Nα αναγνωρίσουν τα πλαστικά ως μια σημαντική πηγή θαλάσσιας ρύπανσης.
• Να αναπτύξουν ενσυναίσθηση και αίσθημα ευθύνης προς τα ζώα.
• Να αναπτύσσουν καινοτόμες ιδέες.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
• «Πού πήγαν τα παπάκια;»: Μαθαίνουμε για τα πλαστικά και σκεφτόμαστε τρόπους αντικατάστασής τους.
• «Παιχνίδια στην αυλή: τα πλαστικά στην πράξη»
α. Σακούλες στον αέρα (Ο).
β. Αγώνας χελώνας.
• «Πάρτι χωρίς πλαστικά/σκουπίδια»: Σχεδιάζουμε plastic-free γιορτή του σχολείου (O).

4. Η Διαχείριση απορριμμάτων στο σχολείο/γειτονιά

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
• Να παρατηρούν, να συλλέγουν στοιχεία και να καταλήγουν σε συμπεράσματα.
• Να αναπτύσσουν τη φαντασία τους.
• Να αναπτύξουν ψηφιακές δεξιότητες δημιουργικότητας.
• Να καλλιεργήσουν τον ψηφιακό γραμματισμό τους.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
• «Έρευνα χώρου/αυτοψία στον χώρο του σχολείου»: φωτογράφηση στοιχείων, καταγραφή παρατηρήσεων, προτάσεις για βελτίωση (Ο).
• «Ψηφιακή αφήγηση»: εμπνεόμαστε από τις εικόνες και δημιουργούμε μία bottom-up ψηφιακή ιστορία (Ο).

5. Τα 3Rs στην πράξη!

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
• Να ενισχύσουν τη δημιουργικότητά τους.
• Να εργάζονται συνεργατικά και στο ψηφιακό περιβάλλον.
• Να αναπτύξουν τη λεπτή κινητικότητα.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
• «Εργαστήριο ανακύκλωσης χαρτιού»:
Φτιάχνουμε το δικό μας ανακυκλωμένο χαρτί (Ο).
• «Εργαστήριο υπερκύκλωσης»:
Δίνουμε ζωή σε άχρηστα υλικά (Ο).
• Αναρτούμε τις δημιουργίες μας σε padlet.

6. Καθαρισμός ακτής/πάρκου

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
• Να συνειδητοποιήσουν τα είδη και τις πηγές των απορριμμάτων που ρυπαίνουν δημόσιους χώρους.
• Να εισαχθούν στην έννοια της Επιστήμης των Πολιτών μέσω της συλλογής στοιχείων και της κοινωνικής προσφοράς ταυτόχρονα.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
• Κάνουμε μια καταγραφή των ειδών και των πηγών των σκουπιδιών που συναντάμε στους δρόμους, σε πάρκα, πλατείες και γενικά σε δημόσιους χώρους. (Για τη δραστηριότητα αυτή γίνεται αναφορά από προηγουμένως στους/στις μαθητές/τριες, ώστε να κάνουν μια μικροέρευνα και να παρουσιάσουν τα στοιχεία αυτά στην τάξη). Συζητάμε για πιθανούς τρόπους μείωσής τους.
• Αν υπάρχει η δυνατότητα, διοργανώνουμε ημέρα εκστρατείας καθαρισμού του σχολείου μας και την υλοποιούμε.
• Αν υπάρχει δυνατότητα καθαρίζουμε μια την ακτή/ένα πάρκο που γειτνιάζει με το σχολείο μας.

7. Ανακεφαλαίωση, Αναστοχασμός

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
• Να χρησιμοποιούν πρότερη γνώση για τη λήψη γρήγορης απόφασης.
• Να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες για ευαισθητοποίηση.
• Να συνθέτουν ένα πολυτροπικό κείμενο (αφίσα).
• Να αναπτύξουν μεταγνωστικές δεξιότητες.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
• «Σκυταλοδρομία ανακύκλωσης»: Οι μαθητές/τριες καλούνται να πάρουν γρήγορα τη σωστή απόφαση για να παραδώσουν εγκαίρως τη σκυτάλη στα άτομα της ομάδας τους (Ο).
• «Δημιουργία αφίσας»: Οι μαθητές/τριες δημιουργούν μέσω πλατφόρμας αφίσα για να σταλεί το μήνυμα προς τα έξω.
• «Ανασκόπηση εμπειριών- προσωπικής ανάπτυξης»: οργανώνουμε και ερμηνεύουμε την εμπειρία μας.

Εκπαιδευτικό υλικό