Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Ζω καλύτερα - Ευ Ζην
  • ΥΓΕΙΑ: Διατροφή- Αυτομέριμνα, Οδική Ασφάλεια

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Αριθμός Εργαστηρίων:

7

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:

21

Εγχειρίδιο Ασφαλούς Χρήσης του Διαδικτύου

Λέξεις που προσδιορίζουν το πρόγραμμα

Δεξιότητες Στόχευσης

Δεξιότητες Μάθησης του 21ου αιώνα 4cs
  • δημιουργικότητα
  • επικοινωνία
  • κριτική σκέψη
  • συνεργασία
Δεξιότητες της τεχνολογίας, της μηχανικής και της επιστήμης
  • γραμματισμός στα μέσα
  • δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων
  • δεξιότητες μοντελισμού και προσομοίωσης
  • πληροφορικός γραμματισμός
  • ρομποτική-επιστημονική/υπολογιστική σκέψη
  • τεχνολογικός γραμματισμός
  • ψηφιακός γραμματισμός
Δεξιότητες του νου
  • επίλυση προβλημάτων
Στρατηγική Σκέψη
  • μελέτη περιπτώσεων και επίλυση προβλημάτων
Ψηφιακή μάθηση 21ου αιώνα (4cs σε ψηφιακό περιβάλλον)
  • ψηφιακή επικοινωνία
  • ψηφιακή κριτική σκέψη
  • ψηφιακή συνεργασία

Σύντομη περιγραφή

Το παρόν πρόγραμμα καλλιέργειας δεξιοτήτων έχει σκοπό να εφοδιάσει με γνώσεις και δεξιότητες τους/τις μαθητές/τριες της Πρώτης (Α΄) τάξης του Δημοτικού για μια δημιουργική, ασφαλή και υπεύθυνη χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών. Η συνεχώς αυξανόμενη χρήση του ψηφιακού κόσμου από ολοένα και μικρότερης ηλικίας χρήστες άλλωστε, επιβάλλει πλέον την αναγκαιότητα επιμόρφωσης και διαμόρφωσης αξιών που θα βοηθήσουν τους μαθητές/τριες να αντιμετωπίσουν τους αναδυόμενους κινδύνους από τη χρήση της τεχνολογίας.

 

Τίτλοι επιμέρους εργαστηρίων

1. Θετικά του διαδικτύου

Στόχος αυτής της εισαγωγικής ενότητας είναι η συνειδητοποίηση της χρησιμότητας του διαδικτύου ως εργαλείου μάθησης, ψυχαγωγίας, έρευνας, αλληλεπίδρασης κ.ά. Ο/Η εκπαιδευτικός χρησιμοποιεί τις τεχνικές της κατευθυνόμενης συζήτησης για να εντοπιστούν τα θετικά  του διαδικτύου. Ζητάει από τους/τις μαθητές/τριες βιωματικά να απαντήσουν και να δώσουν παραδείγματα για το πώς το διαδίκτυο μπορεί να βοηθήσει στην επικοινωνία.

2. Αρνητικά του διαδικτύου

Συνεχίζοντας την εισαγωγική ενότητα, ιδιαίτερη έμφαση προτείνεται να δοθεί στο γεγονός ότι πολλοί κίνδυνοι δημιουργούνται, όταν το διαδίκτυο χρησιμοποιείται με λάθος τρόπο ή υπερβολικά, αντικαθιστώντας τομείς της πραγματικής ζωής. Στόχος εδώ είναι ο εντοπισμός των κινδύνων που ελλοχεύουν από την κακή χρήση του, όπως για παράδειγμα το ενδεχόμενο να οδηγήσει και στην αποξένωση. Οι μαθητές/τριες παρακολουθούν το βίντεο https://youtu.be/y41bXahQVLk που εξηγεί πώς μπορούν να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο με ασφάλεια.

3. Στο διαδίκτυο είμαι μόνος μου;

Στόχος αυτής της ενότητας είναι οι μαθητές/τριες να συνειδητοποιήσουν αν κάτι τους/τις ανησυχήσει ή τους/τις αναστατώσει στο διαδίκτυο θα πρέπει να απευθυνθούν για βοήθεια σε κάποιον ενήλικα που εμπιστεύονται και σε καμία περίπτωση να μην προσπαθήσουν να το αντιμετωπίσουν μόνοι/μόνες τους ή με τη βοήθεια συνομηλίκων.

Οι μαθητές/τριες διαβάζουν με τη βοήθεια του/της δασκάλου/ας τους το e-book « Η Αθηνά και το νέο της Tablet » https://saferinternet4kids.gr/athena-tablet-fairy-tale/, σκέφτονται και συζητούν.

Το εργαστήριο κλείνει με παιχνίδι (Παράρτημα 1).

4. Ισχυροί κωδικοί πρόσβασης

Στόχος αυτής της ενότητας είναι οι μαθητές/τριες να εξοικειωθούν με βασικές πρακτικές που βοηθούν στο να διατηρήσουν τα δεδομένα τους ασφαλή καθώς χρησιμοποιούν την τεχνολογία. Έμφαση δίνεται στη χρησιμοποίηση ισχυρών κωδικών πρόσβασης. Η συζήτηση περιστρέφεται γύρω από τα μέτρα ασφαλείας που λαμβάνουμε στην πραγματική ζωή (π.χ. ζώνη αυτοκινήτου, καθαρή οδοντόβουρτσα) και τα μέτρα ασφαλείας που πρέπει να λαμβάνουμε στο διαδίκτυο για να προστατεύουμε τις συσκευές μας (Παράρτημα 2).

5. Προστασία προσωπικών δεδομένων

Στόχος της ενότητας είναι οι μαθητές και οι μαθήτριες να ξεχωρίσουν ποιες πληροφορίες είναι προσωπικά δεδομένα και να συνειδητοποιήσουν πόσο σημαντική είναι η προστασία των προσωπικών μας πληροφοριών. Ο/Η δάσκαλος/α διαβάζει στους μαθητές/τριες το e-book “H Αθηνά μαθαίνει για τα προσωπικά δεδομένα» https://saferinternet4kids.gr/personaldataebook/

Ακολουθεί συζήτηση για τρόπους προστασίας προσωπικών δεδομένων και καλών πρακτικών προστασίας της ιδιωτικότητας στο διαδίκτυο (Παράρτημα 3 & 4).

6. Σεβασμός στο διαδίκτυο

Στόχος αυτής της ενότητας είναι οι μαθητές/μαθήτριες να αναγνωρίζουν ποιοι άνθρωποι είναι φίλοι μας και πώς πρέπει να  μας συμπεριφέρεται ένας άνθρωπος που θεωρείται φίλος μας. Ο/Η δάσκαλος/α διαβάζει την παρακάτω ιστορία https://saferinternet4kids.gr/digiduck/, συζητά μαζί τους και τα βοηθά να συνειδητοποιήσουν τη σημαντικότητα των επιλογών τους στην επικοινωνία στο διαδίκτυο.

7. Φίλοι και συναισθήματα στο διαδίκτυο

Η κριτική σκέψη είναι μια ικανότητα που χρησιμοποιούμε καθημερινά, συχνά χωρίς να το συνειδητοποιούμε. Μας επιτρέπει να εξετάζουμε το περιεχόμενο, τους ανθρώπους, τις σκέψεις και τις ιδέες, ενώ παράλληλα θέτουμε ερωτήσεις και διαμορφώνουμε τη δική μας άποψη. Το να είναι κάποιος κριτικός στοχαστής δεν σημαίνει να απορρίπτει όλες τις πληροφορίες που συναντά, απλώς σημαίνει ότι δε δέχεται αμέσως πληροφορίες που δεν έχουν εξακριβωθεί. Αντ’ αυτού θα πρέπει να σκεφτεί κριτικά τις πληροφορίες που βρίσκονται μπροστά του, ζυγίζοντας αυτό που γνωρίζει ότι αληθεύει με αυτό που έχει δημοσιευτεί στο διαδίκτυο και ελέγχοντας αν οι πληροφορίες είναι σωστές. Η κριτική σκέψη έχει γίνει μια σημαντική δεξιότητα που πρέπει να χρησιμοποιείται κατά την πλοήγηση στον ψηφιακό κόσμο. Ωστόσο, είναι μια δεξιότητα που χρειάζεται να αναπτυχθεί, να ενισχυθεί και να καλλιεργηθεί, ώστε να χρησιμοποιείται αποτελεσματικά. Ο/Η δάσκαλος/α διαβάζει την ιστορία Ο Διάσημος φίλος του @Παπάκη | SaferInternet4kids , συζητά με τους μαθητές/τριες και τους βοηθά να συνειδητοποιήσουν τη σημαντικότητα των επιλογών τους στην επικοινωνία στο διαδίκτυο (Παράρτημα 5).

Εκπαιδευτικό υλικό