Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ - Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη
  • Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Αριθμός Εργαστηρίων:

7

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:

7

Γνωριμία με τις Ευάλωτες Κοινωνικές Ομάδες

Λέξεις που προσδιορίζουν το πρόγραμμα

Δεξιότητες Στόχευσης

Δεξιότητες Διαμεσολάβησης και Κοινωνικής Ενσυναίσθησης
  • διαμεσολάβηση
  • ενσυναίσθηση και ευαισθησία
  • επίλυση συγκρούσεων
  • πολιτειότητα
Δεξιότητες Κοινωνικής Ζωής
  • ανθεκτικότητα
  • αυτομέριμνα
  • ενσυναίσθηση
  • ευαισθησία
  • πολιτειότητα
  • προσαρμοστικότητα
  • υπευθυνότητα
Δεξιότητες της Τεχνολογίας
  • δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα
  • δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων
  • δεξιότητες διεπιστημονικής και διαθεματικής χρήσης των νέων τεχνολογιών
Πλάγια σκέψη
  • δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη
Στρατηγική Σκέψη
  • μελέτη περιπτώσεων και επίλυση προβλημάτων
  • οργανωσιακή σκέψη

Σύντομη περιγραφή

Σκοπός

Σκοπός του προγράμματος αποτελεί να γνωρίσουν οι μαθητές/τριες το εννοιολογικό περιεχόμενο του όρου ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, να διακρίνουν τις διάφορες κατηγορίες των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, καθώς και τα προβλήματα και τις δυσκολίες που αυτές αντιμετωπίζουν.

Επίσης, το πρόγραμμα αποβλέπει στην καλλιέργεια του αλληλοσεβασμού σε ζητήματα διαφορετικότητας και ευρύτερα στην αναγνώριση της ανάγκης για την ομαλή και άμεση συμπερίληψη των συγκεκριμένων ανθρώπων στο κοινωνικό σύνολο. Ειδικότερα, όσον αφορά στα παιδιά που ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες βασική επιδίωξη αποτελεί η συμπερίληψή τους στην εκπαιδευτική και μαθησιακή διαδικασία.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα 

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:

  1. Να αναγνωρίζουν τα βασικά χαρακτηριστικά των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.
  2. Nα αναγνωρίζουν τις ανάγκες των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.

Να καταγράφουν στερεότυπα και προκαταλήψεις για τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες

Τίτλοι επιμέρους εργαστηρίων

1. Γνωρίζουμε τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα 

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:

  • Να ορίζουν την έννοια των ευάλωτων ομάδων.
  • Να αναφέρουν τα βασικά χαρακτηριστικά των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.
  • Nα αναγνωρίζουν τις ανάγκες των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.
  • Να δίνουν παραδείγματα προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.
  • Να αναγνωρίζουν το νομικό πλαίσιο προστασίας των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.
  • Να περιγράφουν την οικονομική κατάσταση των ευάλωτων οικονομικών ομάδων.
  • Να αναφέρουν τις δυσκολίες πρόσβασης των ευάλωτων οικονομικών ομάδων στην αγορά εργασίας.
  • Να αναφέρουν τις δυσκολίες πρόσβασης των ευάλωτων οικονομικών ομάδων στις υπηρεσίες υγείας.
  • Να καταγράφουν στερεότυπα και προκαταλήψεις για τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.
  • Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
  • Δημιουργία εννοιολογικού χάρτη με τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες
  • Καταιγισμός ιδεών για τα βασικά χαρακτηριστικά των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.
  • Καταιγισμός ιδεών για τις ανάγκες των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.
  • Μελέτη κειμένου για τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες και συμπλήρωση φύλλου εργασίας.
  • Αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο για τα υποστηρικτικά μέτρα στις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.
  • Σχέδιο εργασίας: Στερεότυπα και προκαταλήψεις για τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.

 

2. Γνωριμία με τους Ρομά

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα 

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:

  • Να ορίζουν την έννοια των Ρομά.
  • Να αναφέρουν τα βασικά χαρακτηριστικά των Ρομά.
  • Nα αναγνωρίζουν τις ανάγκες των Ρομά.
  • Να δίνουν παραδείγματα προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι Ρομά.
  • Να περιγράφουν την οικονομική κατάσταση των Ρομά.
  • Να αναφέρουν τις δυσκολίες πρόσβασης των Ρομά στην αγορά εργασίας.
  • Να αναφέρουν τις δυσκολίες πρόσβασης των Ρομά στις υπηρεσίες υγείας.
  • Να καταγράφουν στερεότυπα και προκαταλήψεις για τους Ρομά.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  • Καταιγισμός ιδεών για τα βασικά χαρακτηριστικά των Ρομά.
  • Καταιγισμός ιδεών για τις ανάγκες των Ρομά.
  • Μελέτη κειμένου για τους Ρομά και συμπλήρωση φύλλου εργασίας.
  • Αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο για τα υποστηρικτικά μέτρα στους Ρομά.
  • Παρακολούθηση βίντεο για την ιστορία των Ρομά και συμπλήρωση φύλλου εργασίας.
  • Σχέδιο εργασίας: Στερεότυπα και προκαταλήψεις για τους Ρομά.
  • Παιχνίδι ενσυναίσθησης: Οι μαθητές/τριες με τη χρήση μιας εικόνας παιδιού Ρομά συζητούν πώς μπορεί να αισθάνεται στο σχολείο και στη σχολική τάξη και πώς θα μπορούσε το σχολείο και οι ίδιοι/ες να το υποστηρίξουν.
3. Γνωριμία με τους/τις μετανάστες/στριες

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα 

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:

  • Να ορίζουν την έννοια του/της μετανάστη/τριας.
  • Να αναφέρουν τα βασικά χαρακτηριστικά των μεταναστών/στριών.
  • Nα αναγνωρίζουν τις ανάγκες των μεταναστών/στριών.
  • Να δίνουν παραδείγματα προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι μετανάστες/στριες.
  • Να αναγνωρίζουν το νομικό πλαίσιο προστασίας των μεταναστών/τριών.
  • Να περιγράφουν την οικονομική κατάσταση των μεταναστών/τριών.
  • Να αναφέρουν τις δυσκολίες πρόσβασης των μεταναστών/τριών στην αγορά εργασίας.
  • Να αναφέρουν τις δυσκολίες πρόσβασης των μεταναστών/τριών στις υπηρεσίες υγείας.
  • Να καταγράφουν στερεότυπα και προκαταλήψεις για τους/τις μετανάστες/στριες.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  • Καταιγισμός ιδεών για τα βασικά χαρακτηριστικά των μεταναστών/στριών.
  • Καταιγισμός ιδεών για τις ανάγκες των μεταναστών/στριών.
  • Μελέτη κειμένου για τους/τις μετανάστες/τριες και συμπλήρωση φύλλου εργασίας.
  • Αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο για τα υποστηρικτικά μέτρα στους μετανάστες/τριες.
  • Δημιουργία ιστοριογραμμής για τη μετανάστευση Ελλήνων/ίδων σε χώρες του εξωτερικού.
  • Δημιουργία διαγραμμάτων με τα αριθμητικά δεδομένα της μετανάστευσης στην Ελλάδα.
  • Σχέδιο εργασίας: Στερεότυπα και προκαταλήψεις για τους/τις μετανάστες/τριες.
  • Παιχνίδι ενσυναίσθησης: Οι μαθητές/τριες με τη χρήση μιας εικόνας παιδιού που είναι μετανάστη/στριας συζητούν πώς μπορεί να αισθάνεται στο σχολείο και στη σχολική τάξη και πώς θα μπορούσε το σχολείο και οι ίδιοι/ες να το υποστηρίξουν.

 

4. Γνωριμία με τους/τις άνδρες/γυναίκες πρόσφυγες

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα 

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:

  • Να ορίζουν την έννοια του/της άνδρα/γυναίκας πρόσφυγα.
  • Να αναφέρουν τα βασικά χαρακτηριστικά του/της άνδρα/γυναίκας πρόσφυγα.
  • Nα αναγνωρίζουν τις ανάγκες των ανδρών/γυναικών προσφύγων.
  • Να δίνουν παραδείγματα προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι άνδρες/γυναίκες πρόσφυγες.
  • Να αναγνωρίζουν το νομικό πλαίσιο προστασίας των ανδρών/γυναικών προσφύγων.
  • Να περιγράφουν την οικονομική κατάσταση των ανδρών/γυναικών προσφύγων.
  • Να αναφέρουν τις δυσκολίες πρόσβασης των ανδρών/γυναικών προσφύγων στην αγορά εργασίας.
  • Να αναφέρουν τις δυσκολίες πρόσβασης των ανδρών/γυναικών προσφύγων στις υπηρεσίες υγείας.
  • Να καταγράφουν στερεότυπα και προκαταλήψεις για τους/τις άνδρες/γυναίκες πρόσφυγες.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  • Καταιγισμός ιδεών για τις ανάγκες των προσφύγων.
  • Μελέτη κειμένου για το προσφυγικό φαινόμενο και συμπλήρωση φύλλου εργασίας.
  • Αναζήτηση πληροφοριών για τα μέτρα στήριξης των προσφύγων.
  • Δημιουργία ιστοριογραμμής για την εξέλιξη του προσφυγικού φαινομένου στον ελλαδικό χώρο.
  • Δημιουργία διαγραμμάτων με τα δεδομένα του προσφυγικού φαινομένου στον ελλαδικό χώρο.
  • Παρουσίαση και σύγκριση φωτογραφιών των Ελλήνων προσφύγων από τη Μικρά Ασία και των Σύριων προσφύγων.
  • Σχέδιο εργασίας: Στερεότυπα και προκαταλήψεις για τους πρόσφυγες.
  • Παιχνίδι ενσυναίσθησης: Οι μαθητές/τριες με τη χρήση μιας εικόνας παιδιού πρόσφυγα συζητούν πώς μπορεί να αισθάνεται στο σχολείο και στη σχολική τάξη και πώς θα μπορούσε το σχολείο και οι ίδιοι/ες να το υποστηρίξουν.

 

5. Γνωριμία με τους/τις άστεγες και τους ανθρώπους που διαβιούν κάτω από τα όρια της φτώχειας

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα 

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:

  • Να ορίζουν την έννοια του/της άστεγου/ης και του ορίου διαβίωσης της φτώχειας.
  • Να αναφέρουν τα βασικά χαρακτηριστικά των αστέγων και όσων ανθρώπων διαβιούν κάτω από τα όρια της φτώχειας.
  • Nα αναγνωρίζουν τις ανάγκες των αστέγων και όσων ανθρώπων διαβιούν κάτω από τα όρια της φτώχειας.
  • Να δίνουν παραδείγματα προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι άστεγοι/ες και όσοι διαβιούν κάτω από τα όρια της φτώχειας.
  • Να αναγνωρίζουν το  νομικό πλαίσιο προστασίας όσων διαβιούν κάτω από τα όρια της φτώχειας.
  • Να αναφέρουν τις δυσκολίες πρόσβασης των αστέγων και όσων διαβιούν κάτω από τα όρια της φτώχειας στην αγορά εργασίας και στις υπηρεσίες υγείας.
  • Να καταγράφουν στερεότυπα και προκαταλήψεις για τους/τις άστεγους/ες.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  • Καταιγισμός ιδεών για τις ανάγκες των αστέγων και όσων ανθρώπων διαβιούν κάτω από τα όρια της φτώχειας.
  • Παιχνίδι ρόλων: Σχεδιάζω μία ημέρα μου ως άστεγος/η.
  • Μελέτη κειμένου για τους/τις άστεγους/ες και συμπλήρωση φύλλου εργασίας.
  • Αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο για τα υποστηρικτικά μέτρα σε όσους ανθρώπους διαβιούν κάτω από τα όρια της φτώχειας.
  • Δημιουργία και σχολιασμός διαγραμμάτων με τα αριθμητικά δεδομένα για τους άστεγους/ες και σε όσους ανθρώπους διαβιούν κάτω από τα όρια της φτώχειας.
  • Σχέδιο εργασίας: Στερεότυπα και προκαταλήψεις για τους άστεγους/ες και σε όσους ανθρώπους διαβιούν κάτω από τα όρια της φτώχειας.
  • Παιχνίδι ενσυναίσθησης: Οι μαθητές/τριες με τη χρήση μιας εικόνας ενός φτωχού παιδιού συζητούν πώς μπορεί να αισθάνεται στο σχολείο και στη σχολική τάξη και πώς θα μπορούσε το σχολείο και οι ίδιοι/ες να το υποστηρίξουν.

 

6. Γνωριμία με την Αναπηρία

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα 

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:

  • Να ορίζουν την έννοια του ατόμου με Αναπηρία.
  • Να αναφέρουν τα βασικά χαρακτηριστικά των ατόμων με Αναπηρία.
  • Nα αναγνωρίζουν τις ανάγκες των ΑμΕΑ.
  • Να δίνουν παραδείγματα προβλημάτων που αντιμετωπίζουν τα άτομα με Αναπηρία.
  • Να αναγνωρίζουν το νομικό πλαίσιο προστασίας των ατόμων με Αναπηρία.
  • Να περιγράφουν την οικονομική κατάσταση των ατόμων με Αναπηρία.
  • Να αναφέρουν τις δυσκολίες πρόσβασης των ατόμων με Αναπηρία στην αγορά εργασίας και στις υπηρεσίες υγείας.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  • Καταιγισμός ιδεών για τα χαρακτηριστικά και τις ανάγκες των ατόμων με Αναπηρία.
  • Μελέτη κειμένου για τα άτομα με Αναπηρία και συμπλήρωση φύλλου εργασίας.
  • Αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο για τα υποστηρικτικά μέτρα για τα άτομα με Αναπηρία.
  • Αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο για το νομικό πλαίσιο για τα άτομα με Αναπηρία.
  • Δημιουργία διαγραμμάτων με την εξέλιξη των αριθμητικών δεδομένων για τα άτομα με Αναπηρία  .
  • Παιχνίδι ενσυναίσθησης: Οι μαθητές/τριες συζητούν πώς αισθάνεται ένας/μία μαθητής/τρια ΑμΕΑ στο σχολείο και στη σχολική τάξη.

 

7. Προσδιορίζω δράσεις – Αξιολόγηση

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα 

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:

  • Να είναι ενημερωμένοι/ες για το υποστηρικτικό έργο των μη κυβερνητικών οργανώσεων (Μ.Κ.Ο.) στις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.
  • Να αναφέρουν δράσεις υποστήριξης των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.
  • Nα συμμετέχουν σε υποστηρικτικές δράσεις για τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.
  • Να προτείνουν υποστηρικτικά μέτρα για τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  • Σχέδιο εργασίας: Το έργο των μη κυβερνητικών οργανώσεων (Μ.Κ.Ο.) σε συγκεκριμένη ευάλωτη κοινωνική ομάδα (π.χ. άστεγοι/ες).
  • Δημιουργία portfolio για τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.
  • Επίσκεψη σε μη κυβερνητική οργάνωση και ενημέρωση για το έργο που επιτελεί στις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.

 

Εκπαιδευτικό υλικό