Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Ζω καλύτερα - Ευ Ζην
  • Γνωρίζω το σώμα μου - Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Αριθμός Εργαστηρίων:

7

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:

14

Γνωριμία με το Ανθρώπινο Σώμα

Λέξεις που προσδιορίζουν το πρόγραμμα

Δεξιότητες Στόχευσης

Δεξιότητες Κοινωνικής Ζωής
  • ανθεκτικότητα
  • αυτομέριμνα
  • ενσυναίσθηση
  • ευαισθησία
  • κοινωνική
  • πολιτειότητα
  • προσαρμοστικότητα
  • υπευθυνότητα
Δεξιότητες Μάθησης του 21ου αιώνα 4cs
  • δημιουργικότητα
  • επικοινωνία
  • κριτική σκέψη
Δεξιότητες της Τεχνολογίας
  • δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα
  • δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων
  • δεξιότητες διεπιστημονικής και διαθεματικής χρήσης των νέων τεχνολογιών
Δεξιότητες του νου
  • επίλυση προβλημάτων
  • κατασκευές, παιχνίδια, εφαρμογές
  • ρουτίνες σκέψης και αναστοχασμός

Σύντομη περιγραφή

Σκοπός του ΠΚΔ είναι η εισαγωγή των μαθητών/τριών στην απόκτηση βασικών γνώσεων αναφορικά με: α) τα μέρη του ανθρώπινου σώματος, β) τις βιολογικές διαφορές των φύλων, γ) την εξέλιξη του ανθρώπινου σώματος και τις βιολογικές και εξωτερικές αλλαγές με το πέρασμα της χρονολογικής ηλικίας, δ) τα εσωτερικά όργανα, όπως το πεπτικό σύστημα και ε) τα δόντια και την φροντίδα τους. Επιπρόσθετα, στοχεύει στην καλλιέργεια σημαντικών δεξιοτήτων, όπως:

  • Δεξιότητες 21ου αιώνα (4cs): Δημιουργικότητα, Επικοινωνία, Κριτική σκέψη, Συνεργασία Ψηφιακή επικοινωνία, Ψηφιακή συνεργασία, Ψηφιακή δημιουργικότητα, Ψηφιακή κριτική σκέψη, Συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας.
  • Δεξιότητες Ζωής: Αυτομέριμνα, Κοινωνικές δεξιότητες, Ενσυναίσθηση και Ευαισθησία, Προσαρμοστικότητα, Υπευθυνότητα.
  • Δεξιότητες της τεχνολογίας, της μηχανικής και της επιστήμης: Πληροφορικός γραμματισμός, Ψηφιακός γραμματισμός, Δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων, Δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα, Δεξιότητες διεπιστημονικής και διαθεματικής χρήσης των νέων τεχνολογιών.
  • Δεξιότητες του νου: Οργανωσιακή σκέψη, Μελέτη περιπτώσεων και Επίλυση προβλημάτων, Κατασκευές, παιχνίδια, εφαρμογές, Ρουτίνες σκέψης και αναστοχασμό

Τίτλοι επιμέρους εργαστηρίων

1. Φτιάχνουμε τους κανόνες της ομάδας μας- Συμβόλαιο τάξης

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:

  • να αναπτύξουν την αυτοπειθαρχία, τη θέληση την υπευθυνότητα, τη συνεργασία και την ομαδικότητα,
  • να αναπτύξουν δεξιότητες, συνεργασίας, αλληλοβοήθειας και επικοινωνίας,
  • να καλλιεργήσουν την κριτική του/της σκέψη,
  • να αναπτύξουν δεξιότητες επικοινωνίας και συνεργασίας με στόχο την επίτευξη των προτεινόμενων στόχων.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Δραστηριότητα 1η (Διάρκεια: 30΄)

  • Τα παιδιά μαζεύονται σε κύκλο και σε ένα χαρτί του μέτρου γράφουν τους κανόνες, συνάπτοντας το συμβόλαιο της τάξης.

Δραστηριότητα 2η (Διάρκεια: 30΄)

  • Χωρίζονται σε δυάδες και παίζουν παιχνίδι εμπιστοσύνης με τίτλο «Το φύλλο και ο άνεμος» : Μόλις ολοκληρωθεί ο πρώτος γύρος οι μαθητές/τριες αλλάζουν ρόλους.

Δραστηριότητα 3η (Διάρκεια: 30΄)

  • Αξιολόγηση-Αναστοχασμός:

Οι μαθητές/τριες καλούνται να αποτυπώσουν ζωγραφίζοντας μια χαρούμενη ή λυπημένη «φατσούλα», πώς τους φάνηκε το     εργαστήριο και τι έμαθαν από αυτό.

2. Παίζουμε τους/τις γιατρούς;

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:

  • να καταγράφουν τις σκέψεις και τις ιδέες τους στο χαρτί,
  • να μάθουν να εκφράζονται, να ακούν, να αλληλοεπιδρούν με τα υπόλοιπα παιδιά, συμφωνώντας ή διαφωνώντας και συμπληρώνοντας  το ένα το άλλο,
  • να καταλάβουν πάνω στο σώμα πού βρίσκεται το καθένα από τα  όργανα,
  • να αντιληφθούν τη σχέση ανάμεσα στην καλή λειτουργία των οργάνων του σώματος και την υγεία,
  • να διερευνούν τις εκφραστικές δυνατότητες του σώματος σε σχέση με το χώρο και τους άλλους,
  • να τραγουδούν τραγούδια κατάλληλα για την ηλικία τους,
  • να εκφράζουν στοιχεία του ρυθμού μέσω της κίνησης,
  • να εξοικειωθούν με τις βασικές μορφές ψηφιακής πληροφορίας (κείμενο, εικόνα, ήχος),
  • να εξοικειωθούν με τη χρήση των λογισμικών κλειστού και ανοιχτού   τύπου.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Δραστηριότητα 1η (Διάρκεια: 20΄)

  • Αναπαραγωγή Μουσικο-κινητικού παιχνιδιού, όπως το «Κεφάλι- ώμοι- γόνατα και πόδια» ή το

«Hokey-Pokey https://www.youtube.com/watch?v=P7kyL1H_lUE

Δραστηριότητα 2η (Διάρκεια: 35΄)

  • Δημιουργία του σχολικού μας ιατρείου, με μια αίθουσα

αναμονής και γραφείο του         γιατρού. Διαμορφώνουμε

ανάλογα και τους δυο χώρους.

Δραστηριότητα 3η (Διάρκεια: 35΄)

  • Αξιολόγηση-Αναστοχασμός Δημιουργία ψηφιακού

εννοιολογικού χάρτη (mind map) μέσω της ψηφιακής

coggle https://coggle.it/

 

3. Ο κύκλος της ζωής

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:

  • να συγκρίνουν διαφορετικά στάδια ανάπτυξης και να αντιληφθούν τον κύκλο της ζωής,
  • να συσχετίζουν γεγονότα, πρόσωπα, εικόνες και αντικείμενα ώστε να αναπτύξουν μια αρχική αίσθηση χρονολόγησης,
  • να αποδέχονται τη διαφορετικότητα,
  • να εξοικειωθούν με τη χρήση των λογισμικών κλειστού και ανοιχτού τύπου,
  • να μπορούν να χρησιμοποιούν τον επεξεργαστή κειμένου και της δημιουργίας παρουσιάσεων.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Δραστηριότητα 1η (Διάρκεια: 60΄)

  • Προβολή διαδραστικού βίντεο με θέμα τα στάδια ανάπτυξης- συζήτηση, https://aesop.iep.edu.gr/node/11564/1234
  • Παρουσίαση με φωτογραφίες από τη βρεφική ηλικία καθώς και από τη γέννηση των παιδιών,
  • Τα παιδιά ζωγραφίζουν τον εαυτό τους όπως τον φαντάζονται σε μεγαλύτερη ηλικία,
  • Δημιουργία ψηφιακού κολάζ μέσω της παρουσίασης powerpoint.

Δραστηριότητα 2η (Διάρκεια: 30΄)

  • Αξιολόγηση-αναστοχασμός

Η δραστηριότητα ολοκληρώνεται με ένα mind map μέσω του

ψηφιακού εργαλείου coggle (https://coggle.it/), όπου οι μαθητές/τριες συμπληρώνουν «τι μάθαμε και τι  μας άρεσε από το συγκεκριμένο εργαστήριο».

4. Καθρέφτη καθρεφτάκι μου

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:

  • να καταλάβουν πάνω στο σώμα μας πού βρίσκονται τα όργανα
  • να συνεργάζονται σε ομαδικές δραστηριότητες,
  • να διακρίνουν μορφολογικά και βασικά χαρακτηριστικά των ανθρώπων και να εντοπίσουν κοινά στοιχεία,
  • να χρησιμοποιούν μοντέλα αναπαράστασης των οργανικών

συστημάτων για να παρουσιάζουν τις γνώσεις και τα συμπεράσματά τους,

  • να γνωρίσουν την τελειότερη μηχανή που αποκαλείται ανθρώπινο σώμα,
  • να γνωρίσουν τις λειτουργίες και τα βασικά συστήματα του ανθρώπινου σώματος
  • να κατανοήσουν το θαύμα της ανθρώπινης φύσης,
  • να ανακαλύψουν τη Βιωματική-Ανακαλυπτική μάθηση μέσω διαδραστικών Δραστηριοτήτων,
  • να ανακαλύψουν μέσω του παιχνιδιού του μεγαλείου του ανθρώπινου σώματος,
  • να αναπτύξουν θετική στάση απέναντι στους Η/Υ ως εργαλεία άντλησης πληροφοριών,
  • να αναζητήσουν πληροφορίες στο διαδίκτυο, να τις αξιολογήσουν, να επιλέξουν αυτές που χρειάζονται και να τις αποθηκεύσουν.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Δραστηριότητα 1η (Διάρκεια: 60΄)

  • Προβολή διαδραστικού video για το σώμα από την ιστοσελίδα https://aesop.iep.edu.gr/node/11564/1235 και συζήτηση.
  • Κατασκευή του «ομαδικού» εαυτού της κάθε ομάδας με χαρτί του μέτρου και ανταλλαγή με μια άλλη.
  • Οι μαθητές/τριες αναζητούν τα μέρη του σώματος από τα βιβλία και το διαδίκτυο. Οι εικόνες που ενδιαφέρουν και από τις δύο ομάδες, εκτυπώνονται και, αφότου παρουσιαστούν, τοποθετούνται σε έναν  φελλοπίνακα.

Δραστηριότητα 2η (Διάρκεια: 30΄)

  • Αξιολόγηση-Αναστοχασμός

Ο/Η Εκπαιδευτικός δημιουργεί   στον Η/Υ έναν ψηφιακό εννοιολογικό χάρτη (mind map) μέσω της εφαρμογής coggle https://coggle.it/ στον οποίο οι μαθητές/τριες συμπληρώνουν «τι μάθαμε και τι  μας άρεσε από το συγκεκριμένο εργαστήριο».

 

5. Το ταξίδι της τροφής

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση:

  • να διακρίνουν τις βασικές λειτουργίες του πεπτικού συστήματος,
  • να μπορούν να παρατηρούν, να μελετούν και να συμπεραίνουν,
  • να καλλιεργήσουν την αναλυτική και συνθετική ικανότητα,
  • να αναπτύξουν την κριτική τους ικανότητα και φαντασία καθώς και τη δημιουργική τους φαντασία,
  • να διασκεδάσουν και να χαρούν,
  • να τονώσουν την αυτοπεποίθησή τους μέσα από τις συνεργατικές ομαδικές δραστηριότητες,
  • να αναπαριστούν τη λειτουργία του πεπτικού συστήματος στο χώρο
  • να αναφέρουν τα όργανα του πεπτικού συστήματος , να κατανοήσουν και να εξηγήσουν τη λειτουργία καθενός από αυτά .
  • να εντοπίζουν τη θέση των οργάνων του πεπτικού

συστήματος.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Δραστηριότητα 1η (Διάρκεια: 60΄)

  • Προβολή βίντεο https://www.youtube.com/watch?v=v76U40f9Wpg και συζήτηση πάνω στο ταξίδι της τροφής και στη λειτουργία του  πεπτικού συστήματος.
  • Αναπαράσταση του πεπτικού συστήματος στο χώρο της τάξης με υλικά της αίθουσας εικαστικής αγωγής ή του γυμναστηρίου (στεφάνια, υφάσματα, τουβλάκια, πλαστελίνες, μαρκαδόροι κλπ) (θα μπορούσε αυτή η δραστηριότητα να γίνει σε συνεργασία με τον/την Εκπαιδευτικό καλλιτεχνικών μαθημάτων).

 Δραστηριότητα 2η (Διάρκεια: 30΄)

  • Αξιολόγηση-Αναστοχασμός

Τα παιδιά καλούνται να ζωγραφίσουν αυτά που είδαν και αναπαράστησαν στην προηγούμενη δραστηριότητα.

 

 

6. Δόντια γερά και καθαρά, για να χαμογελάμε πάντοτε παιδιά

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:

  • να εξοικειωθούν με τη διατύπωση συμπερασμάτων και να αναπτύξουν την κριτική τους ικανότητα,
  • να προβληματιστούν για τις συνέπειες της μη σωστής στοματικής υγιεινής,
  • να γνωρίσουν τη μορφολογία της στοματικής κοιλότητας και τη χρησιμότητά της,
  • να γνωρίσουν τους παράγοντες που συμβάλλουν στη σωστή υγιεινή του στόματος (διατροφή, συνήθειες),
  • να αναπτύξουν δεξιότητες για τη φροντίδα του στόματος.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Δραστηριότητα 1η (Διάρκεια: 60΄)

  • Ως αφόρμηση ο/η Εκπαιδευτικός δείχνει την εικόνα (χαμόγελο) https://aesop.iep.edu.gr/node/20223/3186 και ζητά από τους/τις μαθητές/τριες να την παρατηρήσουν και να του  πουν τι βλέπουν.
  • Δημιουργείται στον πίνακα ένα πλαίσιο με τα ονόματα των παιδιών και των αριθμό των δοντιών τους.
  • Οι μαθητές/τριες φτιάχνουν δόντια με πλαστελίνη, παρατηρώντας ανάλογες εικόνες ανατομίας των δοντιών.
  • Γίνεται συνοπτική αναφορά σε ασθένειες των δοντιών (τερηδόνα, ουλίτιδα) και προτείνονται παραμύθια με το ανάλογο περιεχομένου για     ανάγνωση, όπως «Ο

Σοκολάκης κα η Ζαχαρούλα», η«Δόνα η τερηδόνα» κλπ.

σωστό βούρτσισμα, βουρτσίζοντας τα δικά τους δόντια!

Δραστηριότητα 2η (Διάρκεια: 30΄)

  • Αξιολόγηση-Αναστοχασμός

Πραγματοποιείται με το αντίστοιχο φύλλο εργασίας που

μπορούν οι Εκπαιδευτικοί να «κατεβάσουν» από :

                 https://aesop.iep.edu.gr/node/20223/3190

 

 

7. Αξιολόγηση

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:

  • να κατασκευάζουν τρισδιάστατες αφίσες του σώματος,
  • να μάθουν να αναπαραστήσουν τα όργανα και τις λειτουργίες του σώματος,
  • να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας, αλληλοβοήθειας και επικοινωνίας,
  • να καλλιεργήσουν την κριτική τους σκέψη.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Δραστηριότητα 1η (Διάρκεια: 45΄)

  • χωρισμός μαθητών/τριών σε ομάδες για την κατασκευή

τρισδιάστατων αφισών του σώματος με διάφορα υλικά

  • Αναπαράσταση των οργάνων και λειτουργιών του σώματος.

 Δραστηριότητα 2η (Διάρκεια: 45΄)

  • Η διάχυση πραγματοποιείται με την επίσκεψη των μελών του σχολείου στο Σχολικό «Μουσείο του Ανθρώπινου

Σώματος» όπου οι επισκέπτες/τριες  μπορούν ανά δύο και να

επεξεργαστούν τις αφίσες-μοντέλα και φωτογραφίες των δραστηριοτήτων αναπαράστασης του σώματος

Εκπαιδευτικό υλικό