No SDGs found for this action.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Χρονική διάρκεια εργαστηρίου: μία διδακτική ώρα (45΄ λεπτά)
Οι μαθητές/τριες αναμένεται να καταστούν ικανοί/ές:
-Να αναπτύσσουν δεξιότητες επικοινωνίας.
-Να αναγνωρίζουν, να εκφράζουν τα συναισθήματά τους και να κατανοούν τα συναισθήματα των άλλων.
-Να διακρίνουν τη μοναδικότητα του κάθε ατόμου.
-Να διαμορφώνουν την αίσθηση του «ανήκειν» και του κοινού σκοπού στο σχολικό περιβάλλον.
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Έναρξη προγράμματος
-Οι μαθητές/τριες κάθονται σε κύκλο και ο/η δάσκαλος/α παρουσιάζει το θέμα του προγράμματος.
Αρχικά αναδεικνύονται οι προσδοκίες των μαθητών/τριών και κινητοποιούνται να συμμετάσχουν ενεργά στα εργαστήρια.
Στη συνέχεια ο/η εκπαιδευτικός καλωσορίζει τα παιδιά στο εργαστήριο δεξιοτήτων με μια ζεστή και δημιουργική δραστηριότητα αρχικής – διαγνωστικής αξιολόγησης με τίτλο «Δέντρο Φιλίας». Μέσα από αυτήν, τα παιδιά καλούνται να σκεφτούν και να απεικονίσουν τι σημαίνει η φιλία για αυτά, δημιουργώντας ένα χρωματιστό δέντρο γεμάτο λέξεις και φράσεις που εκφράζουν τις σκέψεις τους.
-Οι μαθητές/τριες παρουσιάζουν τον εαυτό τους μέσα από όμορφες στιγμές των χρόνων τους στο Δημοτικό Σχολείο.
-Τα παιδιά εκφράζονται με κείμενο, με τραγούδι, με ποίημα, με ζωγραφιές κλπ.
-Οι ιστορίες των παιδιών γίνονται ψηφιακό βιβλίο «Οι αναμνήσεις μας», αξιοποιώντας σχετικά ψηφιακά εργαλεία (πχ. Canva, 1st Flip).
– Μια εναλλακτική πρόταση διδασκαλίας θα ήταν η πραγματοποίηση μιας δραστηριότητας στην οποία τα παιδιά θα ενθαρρύνονται να μοιραστούν και να εξερευνήσουν τις αναμνήσεις που συνδέονται με τη φιλία, μέσα από φωτογραφίες, προσωπικές ιστορίες και την ακρόαση ήρεμης μουσικής. Η δημιουργία αφισών και η ακρόαση μουσικής, βοηθούν στην έκφραση και ανάκληση συναισθημάτων, ενώ η τελική συζήτηση ενισχύει την κατανόηση της φιλίας. Αυτή η δραστηριότητα αποτελεί παράδειγμα διαφοροποιημένης διδασκαλίας, καθώς προσαρμόζεται για να συμπεριλάβει μαθητές/τριες με διάφορες ανάγκες και ιδιαιτερότητες, εξασφαλίζοντας ότι κάθε παιδί μπορεί να συμμετάσχει και να αισθανθεί μέρος της ομάδας.
Αναστοχασμός
Μετά το τέλος του εργαστηρίου, οι μαθητές/τριες γράφουν σε αυτοκόλλητα χαρτάκια:
-Προσθέτουν το όνομά τους και το κολλάνε στο χαρτόνι του δεύτερου (1ου) εργαστηρίου.
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Χρονική διάρκεια εργαστηρίου: μία διδακτική ώρα (45΄ λεπτά)
Οι μαθητές/τριες αναμένεται να καταστούν ικανοί/ές:
-Να αναπτύσσουν δεξιότητες ενσυναίσθησης και συνεργασίας.
-Να διαπιστώνουν την έννοια των αναγκών, των αξιών και των στάσεων ζωής.
-Να αναγνωρίζουν τι είναι σημαντικό για αυτούς/ές.
-Να διαπιστώνουν τη σπουδαιότητα της αλληλεγγύης και της προσφοράς στους άλλους.
-Να ευαισθητοποιούνται σε κοινωνικά θέματα.
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
-Ο/Η εκπαιδευτικός διαβάζει στους/στις μαθητές/τριες γνωμικά και μικρές ιστορίες (από την καθημερινότητα, την επικαιρότητα, τη λογοτεχνία) που διαπραγματεύονται αξίες και στάσεις, όπως η ευγένεια, ο σεβασμός, η υπευθυνότητα, η αλληλεγγύη, ο αλτρουισμός κλπ. Οι μαθητές/τριες συζητάνε και αναλύουν σε ομάδες τα γνωμικά και τις ιστορίες.
-Κάθε ομάδα διαλέγει δύο έννοιες και γράφουν από μία δική τους ιστορία από την καθημερινή ζωή. Στη συνέχεια οι μαθητές/τριες δραματοποιούν τις ιστορίες τους.
–Αναρτούν στο χαρτόνι του δεύτερου (2ου) εργαστηρίου καρτέλες με τις λέξεις ευγένεια, σεβασμός, συνεργασία, υπευθυνότητα, αλληλεγγύη κλπ. και κολλάνε τις ιστορίες τους κάτω από την καρτέλα που ταιριάζουν.
-Διακοσμούν τις καρτέλες με όποιο τρόπο θέλουν.
– Μια εναλλακτική δραστηριότητα που θα είναι πιο προσβάσιμη και συμπεριληπτική για μαθητές/τριες που προέρχονται από ευάλωτες κοινωνικές ομάδες στην οποία οι μαθητές/τριες θα συζητήσουν και θα καταγράψουν τις σκέψεις τους για το τι σημαίνει η φιλία για καθέναν/καθεμιά από αυτούς/ές, αναγνωρίζοντας ότι ο/η καθένας/καθεμιά μπορεί να έχει διαφορετικές ανάγκες και εμπειρίες. Θα τους/τις ενθαρρύνουμε να εκφράσουν ποιες αξίες βρίσκουν σημαντικές σε μια φιλία και πώς αυτές μπορούν να ενισχύσουν την αλληλεγγύη και την κατανόηση μεταξύ τους.
Μετά, θα δημιουργήσουν μαζί ένα κολάζ, το «Κλαδιά Αλληλεγγύης: Φτιάχνοντας Γέφυρες Φιλίας», όπου κάθε κλαδί θα αντιπροσωπεύει μια διαφορετική αξία, όπως η εμπιστοσύνη, η ειλικρίνεια, η κατανόηση, η στήριξη, και η αποδοχή της διαφορετικότητας. Αυτή η δραστηριότητα βοηθάει τα παιδιά να αναγνωρίσουν την πολυμορφία των φιλικών σχέσεων και ενθαρρύνει την ανάπτυξη ενός πιο συμπεριληπτικού σχολικού περιβάλλοντος.
Ανατροφοδότηση
Μετά το τέλος του εργαστηρίου οι μαθητές/τριες γράφουν σε αυτοκόλλητα χαρτάκια ένα συναίσθημα, μια λέξη ή μια φράση. Προσθέτουν το όνομά τους και το κολλάνε στο χαρτόνι του δεύτερου (2ου) εργαστηρίου.
Αναστοχασμός
Ο/Η εκπαιδευτικός αναθέτει στους/στις μαθητές/τριες για την επόμενη συνάντηση να βρει ο/η καθένας/καθεμιά από μια αληθινή ιστορία μέσα από την επικαιρότητα, ένα παράδειγμα ζωής, και να το καταγράψουν σε μια μικρή παράγραφο, απαντώντας στα παρακάτω ερωτήματα:
Γίνε και εσύ μέρος της ιστορίας και φαντάσου τον δικό σου ρόλο σε αυτήν.
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Χρονική διάρκεια εργαστηρίου: μία διδακτική ώρα (45΄ λεπτά)
Οι μαθητές/τριες αναμένεται να καταστούν ικανοί/ές:
-Να αναπτύσσουν δεξιότητες επικοινωνίας, συνεργασίας, κριτικής σκέψης, ενσυναίσθησης και κοινωνικής ζωής.
-Να εκφράζονται δημιουργικά.
-Να διαμορφώνουν την προσωπική και κοινωνική ταυτότητα.
-Να διαμορφώνουν την αίσθηση του «ανήκειν» και του κοινού σκοπού στο σχολικό περιβάλλον.
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
-Ο/Η εκπαιδευτικός καλωσορίζει τους/τις μαθητές/τριες στην ολομέλεια σε κύκλο και κάθε παιδί διηγείται την ιστορία που έχει επιλέξει, μεταφέροντας πληροφορίες και γνώσεις, προβάλλοντας αξίες και στάσεις. Οι μαθητές/τριες αναδεικνύουν τα κοινά σημεία και ένας/μια μαθητής/τρια τα καταγράφει στον πίνακα.
-Αναρτούν τις ιστορίες τους στο χαρτόνι του 2ου εργαστηρίου κάτω από την καρτέλα με την αντίστοιχη αξία ή στάση.
-Μέσα από καταιγισμό ιδεών με θέμα τη φιλία οι μαθητές/τριες εκφράζονται ελεύθερα και αναδεικνύονται οι αναπαραστάσεις και οι προσδοκίες τους για τη φιλία.
-Οι απαντήσεις καταγράφονται στον πίνακα από έναν/μια μαθητή/τρια.
-Οι μαθητές/τριες εργάζονται στις ομάδες εργασίας που έχουν οργανωθεί για την επεξεργασία του υλικού με θέμα τη φιλία:
-Ο/Η εκπρόσωπος κάθε ομάδας παρουσιάζει το έργο της ομάδας (κείμενο, ζωγραφιά, κλπ.) και οι μαθητές/τριες επιλέγουν σκηνές, δραματοποιούν τις ιστορίες, μπαίνουν στη θέση των ηρώων, αναδεικνύονται οι διαφορετικές οπτικές.
-Οι μαθητές/τριες δημιουργούν κολάζ με εικόνες, κείμενα, κλπ. σχετικά με τη φιλία.
Αναστοχασμός
Μετά το τέλος του εργαστηρίου, οι μαθητές//τριες γράφουν σε αυτοκόλλητα χαρτάκια:
Προσθέτουν το όνομά τους και το κολλάνε στο χαρτόνι του τρίτου (3ου) εργαστηρίου.
-Μια ερώτηση αναστοχασμού που αποτελεί πρόταση εναλλακτικής διαφοροποιημένης διδασκαλίας για τους/τις μαθητές/τριες προερχόμενους/νες από ευάλωτες κοινωνικές ομάδες είναι:
Αυτή η ερώτηση ενθαρρύνει τον/τη μαθητή/τρια να αναλογιστεί τις θετικές εμπειρίες φιλίας και να σκεφτεί πώς μπορεί να μεταδώσει αυτά τα θετικά συναισθήματα σε άλλους/ες, ενισχύοντας την ενσυναίσθηση και την κοινωνική συνείδηση.
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Χρονική διάρκεια εργαστηρίου: μία διδακτική ώρα (45΄ λεπτά)
Οι μαθητές/τριες αναμένεται να καταστούν ικανοί/ές:
-Να αναγνωρίζουν, να εκφράζουν και να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους.
-Να αναπτύσσουν δεξιότητες που αφορούν στην ενίσχυση της αυτοαντίληψης, της κριτικής κατανόησης του εαυτού και της θετικής αυτοεκτίμησης.
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
-Οι μαθητές/τριες περιγράφουν και αναλύουν μια όμορφη κατάσταση που έζησαν με τους/τις φίλους/ες τους.
-Στη συνέχεια χωρίζονται σε τετράδες όπου τα παιδιά μιλάνε για την ιστορία τους και συνθέτουν μια ομαδική ιστορία. Έπειτα στην ολομέλεια η κάθε ομάδα παρουσιάζει την ιστορία της με όποιο τρόπο θέλει, την διηγούνται ή τη δραματοποιούν.
-Τα παιδιά εντοπίζουν τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν μια αληθινή φιλία και ο/η εκπαιδευτικός ή ένας/μια μαθητής/τρια τα καταγράφει.
-Με βάση τα παραπάνω τα παιδιά σκέφτονται
«Η φιλία … που μου αξίζει» και κάθε μαθητής/τρια εκφράζεται με το δικό του/της τρόπο (π.χ. με τραγούδι στο ρυθμό του αγαπημένου του/της τραγουδιού, με ποίημα, με μια μικρή ιστορία, με ζωγραφιά, με κόμικ), και παρουσιάζει το έργο του/της με όποιο τρόπο θέλει στην τάξη.
-Οι δημιουργίες των παιδιών γίνονται ψηφιακό βιβλίο «Η φιλία … που μας αξίζει», αξιοποιώντας σχετικά ψηφιακά εργαλεία. Για την περαιτέρω εμπλοκή της πληροφορικής στην εκπαιδευτική διαδικασία εκτός από τη δημιουργία ψηφιακών βιβλίων, ο/η εκπαιδευτικός μπορεί να δημιουργήσει έναν εικονικό πίνακα ανακοινώσεων όπου οι μαθητές/τριες μπορούν να αναρτήσουν τα μηνύματά τους. Αυτό μπορεί να γίνει μέσω ενός προγράμματος ή εφαρμογής που επιτρέπει την κοινή χρήση και την αλληλεπίδραση, όπως το Google Jamboard ή το Padlet. Οι μαθητές/τριες μπορούν να σχεδιάσουν ή να γράψουν την εκτίμηση και την ευγνωμοσύνη που νιώθουν για τους/τις συμμαθητές/τριές τους, δημιουργώντας έναν εικονικό «Τοίχο Ευγνωμοσύνης».
Αναστοχασμός:
Μετά το τέλος του εργαστηρίου, οι μαθητές/τριες γράφουν σε αυτοκόλλητα χαρτάκια:
Προσθέτουν το όνομά τους και το κολλάνε στο χαρτόνι του τέταρτου(4ου ) εργαστηρίου.
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Χρονική διάρκεια εργαστηρίου: μία διδακτική ώρα (45΄ λεπτά)
Οι μαθητές/τριες αναμένεται να καταστούν ικανοί/ές:
-Να αναπτύσσουν δεξιότητες αναλυτικής και κριτικής, επίλυσης συγκρούσεων σκέψης, ενσυναίσθησης και κοινωνικής ευαισθησίας.
-Να διακρίνουν τη σύνδεση των συναισθημάτων με την ικανοποίηση ή μη των αναγκών και των επιδράσεών τους στη συμπεριφορά.
-Να διαμορφώνουν την αυτομέριμνα, την προσαρμοστικότητα, την ανθεκτικότητα.
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
-Ο/Η εκπαιδευτικός μέσα από μια ιστορία παρουσιάζει μια σύγκρουση μεταξύ δύο φίλων.
-Η τάξη χωρίζεται σε ομάδες και η κάθε ομάδα επεξεργάζεται την ιστορία.
-Οι μαθητές/τριες διερευνούν τρόπους επίλυσης του προβλήματος, αναδεικνύοντας τα θετικά και τα αρνητικά κάθε πρότασης.
-Η κάθε ομάδα μέσω του/της εκπροσώπου της αναλαμβάνει να μπει στη θέση ενός ρόλου και ζωντανεύουν την ιστορία. Μιλούν για τους ρόλους τους, για τα συναισθήματα που ένιωσαν και τη συμπεριφορά τους.
-Κάθε παιδί γράφει την πρότασή του για την επίλυση της σύγκρουσης.
-Μέσα από συζήτηση και με την καθοδήγηση του/της εκπαιδευτικού η ολομέλεια της τάξης καταλήγει σε πέντε (5) – έξι (6) βασικά βήματα επίλυσης της σύγκρουσης.
Ο/Η εκπαιδευτικός με τη συνεργασία των παιδιών, δημιουργεί μια αφίσα με τα «Βήματα επίλυσης της σύγκρουσης», αξιοποιώντας σχετικά ψηφιακά εργαλεία και την αναρτούν στο χαρτόνι του εργαστηρίου.
Αναστοχασμός
Μετά το τέλος του εργαστηρίου, οι μαθητές/τριες γράφουν σε αυτοκόλλητα χαρτάκια:
Προσθέτουν το όνομά τους και το κολλάνε στο χαρτόνι του πέμπτου (5ου ) εργαστηρίου
-Ένα ερώτημα αναστοχασμού για μαθητή/τρια προερχόμενο/η από ευάλωτες κοινωνικές ομάδες που μπορεί να περιληφθεί είναι «Σκέψου μια φορά που βρέθηκες σε μια δύσκολη κατάσταση και κάποιος/α φίλος/η ή συμμαθητής/τριά σου πρόσφερε τη βοήθειά του/της. Πώς σε βοήθησε αυτή η πράξη και πώς ένιωσες; Υπάρχει κάποιος/α που θα ήθελες να ευχαριστήσεις για τη στήριξη που σου πρόσφερε; Πώς θα μπορούσες να είσαι εσύ ο/η φίλος/η που φαίνεται στα δύσκολα για κάποιον/α άλλον/η;»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Χρονική διάρκεια εργαστηρίου: μία διδακτική ώρα (45΄ λεπτά)
Οι μαθητές/τριες να καταστούν ικανοί/ές:
-Να καλλιεργούν τις κοινωνικές δεξιότητες, τις δεξιότητες επικοινωνίας, την ενσυναίσθηση και τη δημιουργικότητα.
-Να σκέφτονται κριτικά.
-Να ενισχύουν την υπευθυνότητα και τον έλεγχο τους εαυτού τους.
-Να αναπτύσσουν στάσεις και να υιοθετήσουν συμπεριφορές προσανατολισμένες στις αξίες τους.
-Να προάγουν την αυτεπάρκεια και την αυτομέριμνα.
-Να συμπεριφέρονται αυτόνομα και να αυτορρυθμίζονται.
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
–Ο/Η εκπαιδευτικός διαβάζει στα παιδιά μικρές ιστορίες-διλήμματα που παρέχουν ερεθίσματα για προβληματισμό και συζήτηση όσον αφορά στην υποχώρηση ή μη στην πίεση των φίλων να αποδεχθούν μια άποψη ή να συμμετάσχουν σε μια πράξη που κατά βάθος τα ίδια δε συμφωνούν, με τον φόβο της απόρριψης και του αποκλεισμού από την ομάδα των φίλων.
-Η τάξη χωρίζεται σε ομάδες και η κάθε ομάδα επεξεργάζεται και από μια ιστορία:
Οι μαθητές/τριες αναλύουν τις σκέψεις των ηρώων, τα συναισθήματά τους, τα επιχειρήματά τους και διερευνούν τις συνέπειες της κάθε επιλογής.
-Δραματοποιούν τις ιστορίες, μιλούν για τους ρόλους τους, για τα συναισθήματα που ένιωσαν και τη συμπεριφορά τους, συνθέτοντας τις οπτικές που αναδείχθηκαν από τη συζήτηση στο πλαίσιο της ομάδας.
Κάθε μαθητής/τρια γράφει τη δική του ιστορία «Επιλέγω να πω ΟΧΙ».
Αναστοχασμός
Μετά το τέλος του εργαστηρίου, οι μαθητές/τριες γράφουν σε αυτοκόλλητα χαρτάκια:
Προσθέτουν το όνομά τους και το κολλάνε στο χαρτόνι του έκτου
(6ου ) εργαστηρίου.
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Χρονική διάρκεια εργαστηρίου: μία διδακτική ώρα (45΄ λεπτά)
Οι μαθητές/τριες να καταστούν ικανοί/ές:
-Να σχεδιάζουν και να θέτουν στόχους για τη ζωή τους.
-Να καλλιεργούν δεξιότητες κριτικής σκέψης, δημιουργικότητας, αναγνώρισης και έκφρασης συναισθημάτων.
-Να αναπτύσσουν την Πολιτειότητα, μέσα από τον διάλογο και τη συμμετοχή στα κοινά.
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
… Έναν χρόνο μετά …
-Οι μαθητές/τριες φαντάζονται τον εαυτό τους έναν χρόνο μετά:
-Οι μαθητές/τριες γράφουν, ζωγραφίζουν ή σκηνοθετούν με τα παραπάνω μια μικρή ιστορία.
-Οι ιστορίες των παιδιών γίνονται ψηφιακό βιβλίο «Η ζωή μας … έναν χρόνο μετά», αξιοποιώντας σχετικά ψηφιακά εργαλεία.
Δίνω εικόνα / χρώμα / ήχο στο ταξίδι της ζωής μου …
Η δραστηριότητα αυτή κλείνει το πρόγραμμα και οι μαθητές/τριες με βάση τις παρακάτω ενδεικτικές ερωτήσεις, οραματίζονται το ταξίδι της ζωής τους και εκφράζονται με κείμενο, με εικόνα, με μουσική …
Αναστοχασμός
Μετά το τέλος του εργαστηρίου, οι μαθητές/τριες γράφουν σε αυτοκόλλητα χαρτάκια:
Πολιτική απορρήτου | Όροι χρήσης | Eπικοινωνία και Υποστήριξη