Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

No SDGs found for this action.

Αριθμός Εργαστηρίων:

7

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:

7

Η φιλία

Λέξεις που προσδιορίζουν το πρόγραμμα

Δεξιότητες Στόχευσης

Δεξιότητες Διαμεσολάβησης και Κοινωνικής Ενσυναίσθησης
  • διαμεσολάβηση
  • ενσυναίσθηση και ευαισθησία
  • επίλυση συγκρούσεων
  • πολιτειότητα
Δεξιότητες Διαχείρισης των Μέσων
  • πληροφορικός γραμματισμός
  • ψηφιακός γραμματισμός
Δεξιότητες Κοινωνικής Ζωής
  • ανθεκτικότητα
  • αυτομέριμνα
  • ενσυναίσθηση
  • ευαισθησία
  • πολιτειότητα
  • προσαρμοστικότητα
  • υπευθυνότητα
Δεξιότητες της Τεχνολογίας
  • δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων
Πλάγια σκέψη
  • δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη
Ρουτίνες σκέψης και Αναστοχασμός
  • Βλέπω-Σκέφτομαι-Αναρωτιέμαι
  • Σκέφτομαι-Προβληματίζομαι- Διερευνώ

Σύντομη περιγραφή

Τίτλοι επιμέρους εργαστηρίων

1. Ας γνωριστούμε ακόμα καλύτερα-Οι αναμνήσεις μας

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

 

Χρονική διάρκεια εργαστηρίου: μία διδακτική ώρα (45΄ λεπτά)

Οι μαθητές/τριες αναμένεται να καταστούν  ικανοί/ές:

-Να αναπτύσσουν δεξιότητες  επικοινωνίας.

-Να αναγνωρίζουν, να εκφράζουν τα συναισθήματά τους και να κατανοούν τα συναισθήματα των άλλων.

-Να διακρίνουν τη μοναδικότητα του κάθε ατόμου.

-Να διαμορφώνουν την αίσθηση του «ανήκειν» και του κοινού σκοπού στο σχολικό περιβάλλον.

 

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

 

Έναρξη προγράμματος

-Οι μαθητές/τριες κάθονται σε κύκλο και ο/η δάσκαλος/α παρουσιάζει το θέμα του προγράμματος.

Αρχικά αναδεικνύονται οι προσδοκίες των μαθητών/τριών και κινητοποιούνται να  συμμετάσχουν ενεργά στα εργαστήρια.

Στη συνέχεια ο/η εκπαιδευτικός καλωσορίζει τα παιδιά στο εργαστήριο δεξιοτήτων με μια ζεστή και δημιουργική δραστηριότητα αρχικής – διαγνωστικής αξιολόγησης με τίτλο «Δέντρο Φιλίας». Μέσα από αυτήν, τα παιδιά καλούνται να σκεφτούν και να απεικονίσουν τι σημαίνει η φιλία για αυτά, δημιουργώντας ένα χρωματιστό δέντρο γεμάτο λέξεις και φράσεις που εκφράζουν τις σκέψεις τους.

 

-Οι μαθητές/τριες παρουσιάζουν τον εαυτό τους μέσα από όμορφες στιγμές των χρόνων τους στο  Δημοτικό Σχολείο.

  • Μια επιτυχία μου στα μαθήματα …
  • Κάτι που κατάφερα και είμαι περήφανος/η …
  • Μια εκδήλωση του σχολείου που θυμάμαι …
  • Μια εκπαιδευτική επίσκεψη που θυμάμαι …
  • Μια θεατρική παράσταση που θυμάμαι …
  • Κάτι σημαντικό που έκανα με τους/τις φίλους/ες μου και είμαι περήφανος/η …

-Τα παιδιά εκφράζονται με κείμενο, με τραγούδι, με ποίημα, με ζωγραφιές κλπ.

-Οι ιστορίες των παιδιών γίνονται ψηφιακό βιβλίο «Οι αναμνήσεις μας», αξιοποιώντας σχετικά ψηφιακά εργαλεία (πχ. Canva, 1st Flip).

– Μια εναλλακτική πρόταση διδασκαλίας θα ήταν η πραγματοποίηση μιας δραστηριότητας στην οποία τα παιδιά θα ενθαρρύνονται να μοιραστούν και να εξερευνήσουν τις αναμνήσεις που συνδέονται με τη φιλία, μέσα από φωτογραφίες, προσωπικές ιστορίες και την ακρόαση ήρεμης μουσικής. Η δημιουργία αφισών και η ακρόαση μουσικής, βοηθούν στην έκφραση και ανάκληση συναισθημάτων, ενώ η τελική συζήτηση ενισχύει την κατανόηση της φιλίας. Αυτή η δραστηριότητα αποτελεί παράδειγμα διαφοροποιημένης διδασκαλίας, καθώς προσαρμόζεται για να συμπεριλάβει μαθητές/τριες με διάφορες ανάγκες και ιδιαιτερότητες, εξασφαλίζοντας ότι κάθε παιδί μπορεί να συμμετάσχει και να αισθανθεί μέρος της ομάδας.

Αναστοχασμός

Μετά το τέλος του εργαστηρίου, οι μαθητές/τριες γράφουν σε αυτοκόλλητα     χαρτάκια:

  • Επιλέγω μία (1) από τις όμορφες αναμνήσεις μου.
  • Γιατί ήταν τόσο σημαντική;
  • Τι μπορώ να κάνω για να ζω τέτοιες όμορφες στιγμές στο μέλλον;

 

-Προσθέτουν το όνομά τους και το κολλάνε στο χαρτόνι του δεύτερου (1ου) εργαστηρίου.

 

2. Η πυξίδα μας -Αξίες και στάσεις στη ζωή μας

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Χρονική διάρκεια εργαστηρίου: μία διδακτική ώρα (45΄ λεπτά)

Οι μαθητές/τριες αναμένεται να καταστούν  ικανοί/ές:

-Να αναπτύσσουν δεξιότητες ενσυναίσθησης και  συνεργασίας.

-Να διαπιστώνουν την έννοια των αναγκών, των αξιών και των  στάσεων ζωής.

-Να αναγνωρίζουν τι είναι  σημαντικό για αυτούς/ές.

-Να διαπιστώνουν τη σπουδαιότητα της αλληλεγγύης  και της προσφοράς στους άλλους.

-Να ευαισθητοποιούνται σε     κοινωνικά θέματα.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

-Ο/Η εκπαιδευτικός διαβάζει στους/στις μαθητές/τριες γνωμικά και μικρές ιστορίες (από την καθημερινότητα, την επικαιρότητα, τη λογοτεχνία) που διαπραγματεύονται αξίες και στάσεις, όπως η ευγένεια, ο σεβασμός, η υπευθυνότητα, η αλληλεγγύη, ο αλτρουισμός κλπ. Οι μαθητές/τριες συζητάνε και αναλύουν σε ομάδες τα γνωμικά και τις ιστορίες.

-Κάθε ομάδα διαλέγει δύο έννοιες και γράφουν από μία δική τους ιστορία από την καθημερινή ζωή. Στη συνέχεια οι μαθητές/τριες δραματοποιούν τις ιστορίες τους.

–Αναρτούν στο χαρτόνι του δεύτερου (2ου) εργαστηρίου καρτέλες με τις λέξεις ευγένεια, σεβασμός, συνεργασία, υπευθυνότητα, αλληλεγγύη κλπ. και κολλάνε τις ιστορίες τους κάτω από την καρτέλα που ταιριάζουν.

-Διακοσμούν τις καρτέλες με όποιο τρόπο θέλουν.

– Μια εναλλακτική δραστηριότητα  που θα είναι πιο προσβάσιμη και συμπεριληπτική για μαθητές/τριες που προέρχονται από ευάλωτες κοινωνικές ομάδες στην οποία οι μαθητές/τριες θα συζητήσουν και θα καταγράψουν τις σκέψεις τους για το τι σημαίνει η φιλία για καθέναν/καθεμιά από αυτούς/ές, αναγνωρίζοντας ότι ο/η καθένας/καθεμιά μπορεί να έχει διαφορετικές ανάγκες και εμπειρίες. Θα τους/τις ενθαρρύνουμε να εκφράσουν ποιες αξίες βρίσκουν σημαντικές σε μια φιλία και πώς αυτές μπορούν να ενισχύσουν την αλληλεγγύη και την κατανόηση μεταξύ τους.

Μετά, θα δημιουργήσουν μαζί ένα κολάζ, το «Κλαδιά Αλληλεγγύης: Φτιάχνοντας Γέφυρες Φιλίας», όπου κάθε κλαδί θα αντιπροσωπεύει μια διαφορετική αξία, όπως η εμπιστοσύνη, η ειλικρίνεια, η κατανόηση, η στήριξη, και η αποδοχή της διαφορετικότητας. Αυτή η δραστηριότητα βοηθάει τα παιδιά να αναγνωρίσουν την πολυμορφία των φιλικών σχέσεων και ενθαρρύνει την ανάπτυξη ενός πιο συμπεριληπτικού σχολικού περιβάλλοντος.

 Ανατροφοδότηση

Μετά το τέλος του εργαστηρίου οι μαθητές/τριες γράφουν σε αυτοκόλλητα  χαρτάκια ένα συναίσθημα, μια λέξη ή μια φράση. Προσθέτουν το όνομά τους και το κολλάνε στο χαρτόνι του δεύτερου (2ου) εργαστηρίου.

Αναστοχασμός

Ο/Η εκπαιδευτικός αναθέτει στους/στις μαθητές/τριες για την επόμενη συνάντηση να βρει ο/η καθένας/καθεμιά από μια αληθινή ιστορία μέσα από την επικαιρότητα, ένα παράδειγμα ζωής, και να το καταγράψουν σε μια μικρή παράγραφο, απαντώντας στα παρακάτω ερωτήματα:

  • Γιατί διάλεξες αυτή την ιστορία;
  • Γιατί έδρασε/αν με αυτόν τον τρόπο ο/οι ήρωας/ες της ιστορίας;
  • Ποιες αξίες ή/και στάσεις ζωής αναδεικνύονται;
  • Μάθε περισσότερα για το θέμα που επέλεξες.

Γίνε και εσύ μέρος της ιστορίας και φαντάσου τον δικό σου ρόλο σε αυτήν.

3. Η φιλία στη ζωή μας

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Χρονική διάρκεια εργαστηρίου: μία διδακτική ώρα (45΄ λεπτά)

Οι μαθητές/τριες αναμένεται να καταστούν  ικανοί/ές:

-Να αναπτύσσουν δεξιότητες  επικοινωνίας, συνεργασίας, κριτικής σκέψης, ενσυναίσθησης και κοινωνικής ζωής.

-Να εκφράζονται δημιουργικά.

-Να διαμορφώνουν την προσωπική  και κοινωνική ταυτότητα.

-Να διαμορφώνουν την αίσθηση του «ανήκειν» και του κοινού σκοπού στο σχολικό περιβάλλον.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

-Ο/Η εκπαιδευτικός καλωσορίζει τους/τις μαθητές/τριες στην ολομέλεια σε κύκλο και κάθε παιδί διηγείται την ιστορία που έχει επιλέξει, μεταφέροντας πληροφορίες και γνώσεις, προβάλλοντας αξίες και στάσεις. Οι μαθητές/τριες αναδεικνύουν τα κοινά σημεία       και ένας/μια μαθητής/τρια τα καταγράφει στον πίνακα.

-Αναρτούν τις ιστορίες τους στο χαρτόνι του 2ου εργαστηρίου κάτω από την καρτέλα με την αντίστοιχη αξία ή στάση.

-Μέσα από καταιγισμό ιδεών με θέμα τη φιλία οι μαθητές/τριες εκφράζονται ελεύθερα και αναδεικνύονται οι αναπαραστάσεις και οι προσδοκίες τους για τη φιλία.

-Οι απαντήσεις καταγράφονται στον πίνακα από έναν/μια μαθητή/τρια.

-Οι μαθητές/τριες εργάζονται στις ομάδες εργασίας που έχουν οργανωθεί για την επεξεργασία του υλικού με θέμα τη φιλία:

  • Αναλύουν τους χαρακτήρες, τα συναισθήματα και τις πράξεις των ηρώων.
  • Αναγνωρίζουν τις προθέσεις και τα κίνητρα των πράξεών τους.
  • Αναγνωρίζουν τις πράξεις φιλίας.

-Ο/Η εκπρόσωπος κάθε ομάδας παρουσιάζει το  έργο της ομάδας (κείμενο, ζωγραφιά, κλπ.) και οι μαθητές/τριες επιλέγουν σκηνές, δραματοποιούν τις ιστορίες, μπαίνουν στη θέση των ηρώων, αναδεικνύονται οι διαφορετικές οπτικές.

-Οι μαθητές/τριες δημιουργούν κολάζ με εικόνες, κείμενα, κλπ. σχετικά με τη φιλία.

Αναστοχασμός

Μετά το τέλος του εργαστηρίου, οι μαθητές//τριες γράφουν σε αυτοκόλλητα  χαρτάκια:

  • Τρεις (3) σκέψεις μου για τη φιλία …

Προσθέτουν το όνομά τους και το κολλάνε στο χαρτόνι του τρίτου (3ου) εργαστηρίου.

-Μια ερώτηση αναστοχασμού που αποτελεί πρόταση εναλλακτικής διαφοροποιημένης διδασκαλίας για τους/τις μαθητές/τριες προερχόμενους/νες από ευάλωτες κοινωνικές ομάδες είναι:

  • «Σκέψου μια στιγμή που ένιωσες πραγματικά αποδεκτός/ή και υποστηριζόμενος/η από έναν/μια φίλο/η ή συμμαθητή/τρια».
  • Πώς σε έκανε αυτό να νιώσεις και ποιες δράσεις ή λόγια ήταν αυτά που σου έδωσαν αυτή την αίσθηση;
  • Πώς θα μπορούσες να χρησιμοποιήσεις αυτή την εμπειρία για να βοηθήσεις κάποιον/α άλλον/η που μπορεί να αισθάνεται έξω από την ομάδα;

Αυτή η ερώτηση ενθαρρύνει τον/τη μαθητή/τρια να αναλογιστεί τις θετικές εμπειρίες φιλίας και να σκεφτεί πώς μπορεί να μεταδώσει αυτά τα θετικά συναισθήματα σε άλλους/ες, ενισχύοντας την ενσυναίσθηση και την κοινωνική συνείδηση.

4. Όμορφες στιγμές με τους/τις φίλους/ες μου

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Χρονική διάρκεια εργαστηρίου: μία διδακτική ώρα (45΄ λεπτά)

Οι μαθητές/τριες αναμένεται να καταστούν  ικανοί/ές:

-Να αναγνωρίζουν, να εκφράζουν και να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους.

-Να αναπτύσσουν δεξιότητες που αφορούν στην ενίσχυση της αυτοαντίληψης, της κριτικής  κατανόησης του εαυτού και της  θετικής αυτοεκτίμησης.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

-Οι μαθητές/τριες περιγράφουν και αναλύουν μια όμορφη κατάσταση που έζησαν με τους/τις φίλους/ες τους.

  • Πότε και τι συνέβη;
  • Τι έκανα εγώ για τους/τις φίλους/ες μου;
  • Τι έκαναν οι φίλοι/ες μου για εμένα;
  • Τι συναισθήματα μοιραστήκαμε;

-Στη συνέχεια χωρίζονται σε τετράδες όπου τα παιδιά μιλάνε για την ιστορία τους και συνθέτουν μια ομαδική ιστορία. Έπειτα στην ολομέλεια  η κάθε ομάδα παρουσιάζει την ιστορία της  με όποιο τρόπο θέλει, την διηγούνται ή τη δραματοποιούν.

-Τα παιδιά εντοπίζουν τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν μια αληθινή φιλία και ο/η εκπαιδευτικός ή ένας/μια μαθητής/τρια τα καταγράφει.

-Με βάση τα παραπάνω τα παιδιά σκέφτονται

«Η φιλία … που μου αξίζει» και κάθε       μαθητής/τρια εκφράζεται με το δικό του/της τρόπο (π.χ. με τραγούδι στο ρυθμό του  αγαπημένου του/της τραγουδιού, με ποίημα, με  μια μικρή ιστορία, με ζωγραφιά, με κόμικ), και παρουσιάζει το έργο του/της με όποιο τρόπο θέλει στην τάξη.

-Οι δημιουργίες των παιδιών γίνονται ψηφιακό    βιβλίο «Η φιλία … που μας αξίζει», αξιοποιώντας σχετικά ψηφιακά εργαλεία. Για την περαιτέρω εμπλοκή της πληροφορικής στην εκπαιδευτική διαδικασία εκτός από τη δημιουργία ψηφιακών βιβλίων, ο/η εκπαιδευτικός μπορεί να δημιουργήσει έναν εικονικό πίνακα ανακοινώσεων όπου οι μαθητές/τριες μπορούν να αναρτήσουν τα μηνύματά τους. Αυτό μπορεί να γίνει μέσω ενός προγράμματος ή εφαρμογής που επιτρέπει την κοινή χρήση και την αλληλεπίδραση, όπως το Google Jamboard ή το Padlet. Οι μαθητές/τριες μπορούν να σχεδιάσουν ή να γράψουν την εκτίμηση και την ευγνωμοσύνη που νιώθουν για τους/τις συμμαθητές/τριές τους, δημιουργώντας έναν εικονικό «Τοίχο Ευγνωμοσύνης».

Αναστοχασμός:

Μετά το τέλος του εργαστηρίου, οι μαθητές/τριες γράφουν σε αυτοκόλλητα  χαρτάκια:

  • Περίγραψε με τρεις (3) λέξεις τη σχέση που θέλεις να έχεις με τους/τις φίλους/ες σου.
  • Βρες τρία (3) κοινά στοιχεία που έχεις με τους/τις φίλους/ες σου.

Προσθέτουν το όνομά τους και το κολλάνε στο  χαρτόνι του τέταρτου(4ου ) εργαστηρίου.

5. Οι φίλοι/ες στα δύσκολα φαίνονται

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Χρονική διάρκεια εργαστηρίου: μία διδακτική ώρα (45΄ λεπτά)

Οι μαθητές/τριες αναμένεται να καταστούν  ικανοί/ές:

-Να αναπτύσσουν δεξιότητες αναλυτικής και κριτικής, επίλυσης συγκρούσεων σκέψης,  ενσυναίσθησης και κοινωνικής ευαισθησίας.

-Να διακρίνουν τη σύνδεση των συναισθημάτων       με την ικανοποίηση ή μη των αναγκών και των επιδράσεών  τους στη συμπεριφορά.

-Να διαμορφώνουν την αυτομέριμνα, την προσαρμοστικότητα, την ανθεκτικότητα.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

-Ο/Η εκπαιδευτικός μέσα από μια ιστορία  παρουσιάζει μια σύγκρουση μεταξύ δύο φίλων.

-Η τάξη χωρίζεται σε ομάδες και η κάθε ομάδα      επεξεργάζεται την ιστορία.

  • Ποιος είναι ο λόγος της σύγκρουσης;
  • Ποια συναισθήματα αναγνωρίζουν στα πρόσωπα της ιστορίας;
  • Πώς αντέδρασαν τα πρόσωπα της ιστορίας;
  • Τι αποτέλεσμα είχε αυτή η αντίδρασή τους;
  • Τι θα μπορούσαν να είχαν κάνει για να υπερασπιστούν το δίκιο τους;
  • Ποιες επιλογές έχουν;
  • Τι αποτέλεσμα θα είχε η κάθε επιλογή;

-Οι μαθητές/τριες διερευνούν τρόπους επίλυσης του προβλήματος, αναδεικνύοντας τα θετικά και τα αρνητικά κάθε πρότασης.

-Η κάθε ομάδα μέσω του/της εκπροσώπου της αναλαμβάνει να μπει στη θέση ενός ρόλου και ζωντανεύουν την ιστορία. Μιλούν για τους ρόλους τους, για τα συναισθήματα που ένιωσαν  και τη συμπεριφορά τους.

-Κάθε παιδί γράφει την πρότασή του για την επίλυση της σύγκρουσης.

-Μέσα από συζήτηση και με την καθοδήγηση του/της εκπαιδευτικού η ολομέλεια της τάξης καταλήγει σε πέντε (5) – έξι (6) βασικά βήματα επίλυσης της σύγκρουσης.

Ο/Η εκπαιδευτικός με τη συνεργασία των παιδιών, δημιουργεί μια αφίσα με τα «Βήματα επίλυσης της σύγκρουσης», αξιοποιώντας σχετικά ψηφιακά εργαλεία και την αναρτούν στο χαρτόνι του εργαστηρίου.

Αναστοχασμός

Μετά το τέλος του εργαστηρίου, οι μαθητές/τριες γράφουν σε αυτοκόλλητα      χαρτάκια:

  • Πώς μπορώ να προλάβω μια σύγκρουση με τον/τη φίλο/η μου ή τους/τις φίλους/ες μου; Σκέφτομαι και γράφω τρία (3) βασικά βήματα.

Προσθέτουν το όνομά τους και το κολλάνε στο χαρτόνι του πέμπτου (5ου ) εργαστηρίου

-Ένα ερώτημα αναστοχασμού για μαθητή/τρια προερχόμενο/η από ευάλωτες κοινωνικές ομάδες που μπορεί να περιληφθεί είναι «Σκέψου μια φορά που βρέθηκες σε μια δύσκολη κατάσταση και κάποιος/α φίλος/η ή συμμαθητής/τριά σου πρόσφερε τη βοήθειά του/της. Πώς σε βοήθησε αυτή η πράξη και πώς ένιωσες; Υπάρχει κάποιος/α που θα ήθελες να ευχαριστήσεις για τη στήριξη που σου πρόσφερε; Πώς θα μπορούσες να είσαι εσύ ο/η φίλος/η που φαίνεται στα δύσκολα για κάποιον/α άλλον/η;»

6. Επιλέγω να πω ΝΑΙ - Επιλέγω να πω ΟΧΙ

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Χρονική διάρκεια εργαστηρίου: μία διδακτική ώρα (45΄ λεπτά)

Οι μαθητές/τριες να καταστούν  ικανοί/ές:

-Να καλλιεργούν τις κοινωνικές δεξιότητες, τις δεξιότητες επικοινωνίας, την ενσυναίσθηση και τη δημιουργικότητα.

-Να σκέφτονται κριτικά.

-Να ενισχύουν την  υπευθυνότητα και τον έλεγχο τους εαυτού τους.

-Να αναπτύσσουν στάσεις και να υιοθετήσουν συμπεριφορές προσανατολισμένες στις αξίες τους.

-Να προάγουν την    αυτεπάρκεια και την  αυτομέριμνα.

-Να συμπεριφέρονται αυτόνομα και να αυτορρυθμίζονται.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

–Ο/Η εκπαιδευτικός διαβάζει στα παιδιά μικρές ιστορίες-διλήμματα που παρέχουν ερεθίσματα για προβληματισμό και συζήτηση όσον αφορά στην υποχώρηση ή μη στην πίεση των φίλων να αποδεχθούν μια άποψη ή να συμμετάσχουν σε μια πράξη που κατά βάθος τα ίδια δε συμφωνούν, με τον φόβο της απόρριψης και του  αποκλεισμού από την ομάδα των φίλων.

-Η τάξη χωρίζεται σε ομάδες και η κάθε ομάδα επεξεργάζεται και από μια ιστορία:

Οι μαθητές/τριες αναλύουν τις σκέψεις των ηρώων, τα συναισθήματά τους, τα επιχειρήματά τους και διερευνούν τις συνέπειες της κάθε επιλογής.

-Δραματοποιούν τις ιστορίες, μιλούν για τους ρόλους τους, για τα συναισθήματα που ένιωσαν  και τη συμπεριφορά τους, συνθέτοντας τις οπτικές που αναδείχθηκαν από τη συζήτηση στο πλαίσιο της ομάδας.

  • Τι προσδοκίες έχουμε από τους/τις φίλους/ες μας;
  • Πρέπει να συμφωνούμε πάντα μαζί τους;
  • Τι κάνουμε αν διαφωνούμε μαζί τους;
  • Τους/Τις ακολουθούμε σε ό,τι κάνουν;
  • Πώς αντιδράμε όταν μας προτείνουν κάτι που δε συμφωνούμε γιατί είναι επικίνδυνο ή αντίθετο με τις αξίες μας;-

Κάθε μαθητής/τρια γράφει τη δική του ιστορία «Επιλέγω να πω ΟΧΙ».

Αναστοχασμός

Μετά το τέλος του εργαστηρίου, οι μαθητές/τριες γράφουν σε αυτοκόλλητα  χαρτάκια:

  • Σήμερα έμαθα …
  • Σήμερα αισθάνθηκα …
  • Από αύριο θα εφαρμόσω τα εξής …

Προσθέτουν το όνομά τους και το κολλάνε στο      χαρτόνι του έκτου

(6ου  ) εργαστηρίου.

7. Ταξιδεύω στο μέλλον με τους /τις φίλους/ες μου

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Χρονική διάρκεια εργαστηρίου: μία διδακτική ώρα (45΄ λεπτά)

Οι μαθητές/τριες να καταστούν  ικανοί/ές:

-Να σχεδιάζουν και να θέτουν στόχους για τη ζωή  τους.

-Να καλλιεργούν δεξιότητες  κριτικής σκέψης, δημιουργικότητας, αναγνώρισης και έκφρασης συναισθημάτων.

-Να αναπτύσσουν την Πολιτειότητα, μέσα από τον διάλογο  και τη συμμετοχή στα κοινά.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

 

… Έναν χρόνο μετά …

-Οι μαθητές/τριες φαντάζονται τον εαυτό τους  έναν χρόνο μετά:

  • Γράφουν για κάτι σημαντικό που κατάφεραν στο σχολείο. τους …
  • Γράφουν για τους/τις παλιούς/ές και τους/τις νέους/ες φίλους/ες που γνώρισαν.
  • Γράφουν για μια όμορφη στιγμή με τους/τις φίλους/ες τους.
  • Γράφουν για έναν στόχο που έχουν βάλει …

-Οι μαθητές/τριες γράφουν, ζωγραφίζουν ή σκηνοθετούν με τα παραπάνω μια μικρή ιστορία.

-Οι ιστορίες των παιδιών γίνονται ψηφιακό βιβλίο «Η ζωή μας … έναν χρόνο μετά», αξιοποιώντας σχετικά ψηφιακά εργαλεία.

 

Δίνω εικόνα / χρώμα / ήχο στο ταξίδι της ζωής μου …

Η δραστηριότητα αυτή κλείνει το πρόγραμμα και οι μαθητές/τριες με βάση τις παρακάτω ενδεικτικές ερωτήσεις, οραματίζονται το ταξίδι της ζωής τους και εκφράζονται με κείμενο, με εικόνα, με μουσική …

  • Πώς θέλω να ζήσω τη ζωή μου (αξίες και στάσεις);
  • Είναι σημαντικό να βάζω θετικούς στόχους στη ζωή μου;
  • Ποιοι είναι οι δικοί μου στόχοι για τη ζωή;
  • Πώς φαντάζομαι τη ζωή μου στο μέλλον;
  • Τι θα ήθελα να κάνω;
  • Τι θα ήθελα να έχω πετύχει;

Αναστοχασμός

Μετά το τέλος του εργαστηρίου, οι μαθητές/τριες γράφουν σε αυτοκόλλητα  χαρτάκια:

  • Πώς αισθάνθηκα;
  • Τι έμαθα για τον εαυτό μου;
  • Τι είναι σημαντικό για μένα;

Εκπαιδευτικό υλικό