Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία
  • STEM/ Εκπαιδευτική Ρομποτική

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Αριθμός Εργαστηρίων:

7

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:

7

«Η μολυβοθήκη μου» ( Γνωριμία με την τρισδιάστατη σχεδίαση και εκτύπωση)

Δεξιότητες Στόχευσης

Δεξιότητες Επιχειρηματικότητας
  • αποτελεσματικότητα
  • οργανωτική ικανότητα
  • παραγωγικότητα
  • προγραμματισμός
  • πρωτοβουλία
Δεξιότητες Μάθησης του 21ου αιώνα 4cs
  • δημιουργικότητα
  • επικοινωνία
  • κριτική σκέψη
  • συνεργασία
Δεξιότητες της Τεχνολογίας
  • δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων
Δεξιότητες της τεχνολογίας, της μηχανικής και της επιστήμης
  • δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων
  • δεξιότητες μοντελισμού και προσομοίωσης
  • πληροφορικός γραμματισμός
  • τεχνολογικός γραμματισμός
  • ψηφιακός γραμματισμός
Δεξιότητες Υπολογιστικής Σκέψης
  • δεξιότητες σχεδιασμού και κατασκευής έργων ή τεχνουργημάτων (ψηφιακών ή μη)
  • επιστημονική/υπολογιστική σκέψη διαμεσολάβηση
Δεξιότητες Ψηφιακής Ιθαγένειας
  • ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο
  • ευχέρεια στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση
  • ψηφιακή πολιτειότητα
Κατασκευές, Παιχνίδια, Εφαρμογές
  • δεξιότητες σχεδιασμού και κατασκευής έργων ή τεχνουργημάτων (ψηφιακών ή μη)
Παραγωγική Μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας
  • εμπειρική μάθηση
  • επάγγελμα
  • μάθηση στην πράξη
  • μαθητεία
  • παραγωγικότητα
Πλάγια σκέψη
  • δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη
Ρομποτική
  • δεξιότητες μοντελισμού και προσομοίωσης
  • επιστημονική/υπολογιστική σκέψη
Ρουτίνες σκέψης και Αναστοχασμός
  • Βλέπω-Σκέφτομαι-Αναρωτιέμαι
  • Σκέφτομαι-Προβληματίζομαι- Διερευνώ
Στρατηγική Σκέψη
  • μελέτη περιπτώσεων και επίλυση προβλημάτων
  • οργανωσιακή σκέψη
Ψηφιακή μάθηση 21ου αιώνα (4cs σε ψηφιακό περιβάλλον)
  • συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας.
  • ψηφιακή κριτική σκέψη

Σύντομη περιγραφή

Σκοπός  του προγράμματος των εργαστηρίων δεξιοτήτων «Η μολυβοθήκη μου» είναι οι μαθητές/τριες να συμπεριφερθούν σαν μια ομάδα μικρό-μηχανικών που αναζητά τη «βέλτιστη πιθανή λύση» για τη τρισδιάστατη σχεδίαση ενός μαθητικού καθημερινού   αντικειμένου όπως είναι η μολυβοθήκη.

Στα εργαστήρια γίνεται εκπαιδευτική αξιοποίηση της διαδικασίας του τεχνικού σχεδιασμού (engineering design process), όπως προτείνεται από το υπουργείο παιδείας της πολιτείας της Μασαχουσέτης – ΗΠΑ (Βασικό υλικό μελέτης, Επιμόρφωσης Β2-Μηχανικών,) Το μοντέλο του τεχνικού σχεδιασμού περιλαμβάνει οκτώ διακριτές φάσεις, αλλά είναι σημαντικό να τονιστεί ότι δεν είναι μια γραμμική διαδικασία από τη μια φάση στην άλλη, αλλά αλληλεπιδραστική, και πολλές φορές απαιτείται από κάποια φάση να επανέλθουμε σε προηγούμενη.

Οι μαθητές/τριες, προσδιορίζουν και ερευνούν ένα πρόβλημα κατασκευής  , καταθέτουν πιθανές κατασκευαστικές λύσεις επιλέγοντας την βέλτιστη, ολοκληρώνουν τη κατασκευή και επανασχεδιάζουν εάν και εφόσον είναι αναγκαίο.

Τίτλοι επιμέρους εργαστηρίων

1. Προετοιμασία για την υλοποίηση του προγράμματος

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Στο τέλος του εργαστηρίου οι μαθητές/τριες αναμένεται να:
• Διερευνούν και να καταγράφουν τις ιδέες τους σχετικά με το σχέδιο και την τρισδιάστατη σχεδίαση.
• Παρουσιάζουν τη δημιουργία τους στην ολομέλεια της τάξης.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

1. Εισαγωγή στο πρόγραμμα «Η μολυβοθήκη μου» με τη συμπλήρωση νοητικού χάρτη με κεντρικές έννοιες «Εγώ – Σχέδιο – Τρισδιάστατη – 3d σχεδίαση» (Φύλλο Εργασίας -1ο εργαστήριο).
2. Παρουσίαση από κάθε μαθητή/τρια του φύλλου εργασίας του/της και δημιουργία του νοητικού χάρτη της τάξης.

 

2. Εισαγωγή στη σχεδιαστική επίλυση Προβλημάτων

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Στο τέλος του εργαστηρίου οι μαθητές/τριες αναμένεται να:
• Εντοπίζουν και να αναλύουν ένα καθημερινό πρόβλημα.
• Σχεδιάζουν (χειρόγραφα) μια πιθανή λύση.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

1. Προσδιορισμός ενός προβλήματος από την καθημερινότητα του/της μαθητή/τριας.
2. Ανάπτυξη πιθανής λύσης με χειρόγραφη σχεδίαση (χαρτί-μολύβι-γεωμετρικά όργανα-γόμα) από τους/τις μαθητές/τριες (Φύλλο Εργασίας -2ο εργαστήριο).
3. Παρουσίαση πιθανών λύσεων στην ολομέλεια της τάξης.

3. Γνωριμία και εκμάθηση του διαδικτυακού λογισμικού 3dσχεδίασης Tinkercad

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Στο τέλος του εργαστηρίου οι μαθητές/τριες αναμένεται να:
• Συνδέονται σε διαδικτυακό λογισμικό και να παρακολουθούν, σχετικά με τη τρισδιάστατη σχεδίαση, μαθήματα.
• Αναπτύσσουν δεξιότητες ηλεκτρονικής σχεδίασης.
• Εφαρμόζουν τις γνώσεις ηλεκτρονικών μαθημάτων σε σχετικές κατασκευές.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

1. Κάθε μαθητής/τρια στον «ατομικό» λογαριασμό του/της στην σχολική τάξη του Tinkercad, που έχει δημιουργήσει ο/η εκπαιδευτικός, παρακολουθεί και υλοποιεί τις δέκα εκπαιδευτικές ασκήσεις (μαθήματα) του διαδικτυακού λογισμικού τρισδιάστατης σχεδίασης Tinkercad που υπάρχουν στην κατηγορία μαθημάτων Starters. Στο 3ο εργαστήριο τις πέντε πρώτες και στο 4ο εργαστήριο τις πέντε επόμενες.
2. O/Η εκπαιδευτικός συντονίζει και παρακολουθεί τις εργασίες των μαθητών/τριών επιλύοντας απορίες.

4. Γνωριμία και εκμάθηση του διαδικτυακού λογισμικού 3d σχεδίασης Tinkercad (συνέχεια από το 3ο εργαστήριο)

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Στο τέλος του εργαστηρίου οι μαθητές/τριες αναμένεται να:
• Συνδέονται σε διαδικτυακό λογισμικό και να παρακολουθούν, σχετικά με τη τρισδιάστατη σχεδίαση, μαθήματα.
• Αναπτύσσουν δεξιότητες ηλεκτρονικής σχεδίασης
• Εφαρμόζουν τις γνώσεις ηλεκτρονικών μαθημάτων σε σχετικές κατασκευές.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

1. Κάθε μαθητής/τρια στον «ατομικό» λογαριασμό του στη σχολική τάξη του Tinkercad, που έχει δημιουργήσει ο/η εκπαιδευτικός, παρακολουθεί και υλοποιεί τις δέκα εκπαιδευτικές ασκήσεις (μαθήματα) του διαδικτυακού λογισμικού τρισδιάστατης σχεδίασης Tinkercad που υπάρχουν στην κατηγορία μαθημάτων Starters. Στο 3ο εργαστήριο τις πέντε πρώτες και στο 4ο εργαστήριο τις πέντε επόμενες.
2. O/Η εκπαιδευτικός συντονίζει και παρακολουθεί τις εργασίες των μαθητών/τριών επιλύοντας απορίες.

5. Τρισδιάστατη σχεδίαση της «πιθανής λύσης» για το σχέδιο «Η μολυβοθήκη μου»

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Στο τέλος του εργαστηρίου οι μαθητές/τριες αναμένεται να:

  • Σχεδιάζουν τρισδιάστατα στο διαδικτυακό λογισμικό Tinkercad.
  • Παρακολουθούν και να διατυπώνουν ηλεκτρονικά σχόλια στα σχέδια των συμμαθητών/τριών του.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

1. Σε ένα «κοινό» μαθητικό λογαριασμό στο λογισμικό Tinkercad, κάθε μαθητής/τρια φτιάχνει το δικό του/της σχέδιο «Η μολυβοθήκη μου».
2. Οι μαθητές/τριες δημιουργούν σχέδια και σχολιάζουν «ηλεκτρονικά» τα σχέδια των συμμαθητών/τριών τους.

6. Επιλογή της τελικής «βέλτιστης πιθανής λύσης» για το σχέδιο «Η μολυβοθήκη μου»

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Στο τέλος του εργαστηρίου οι μαθητές/τριες αναμένεται να:
• Κατασκευάζουν τρισδιάστατες μοριακές ενώσεις.
• Επιλέγουν τη βέλτιστη λύση.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Παρουσίαση τρισδιάστατων σχεδίων «Η μολυβοθήκη μου» και επιλογή της τελικής «βέλτιστης πιθανής λύσης» σύμφωνα με το μοντέλο του τεχνικού σχεδιασμού.

 

7. Τρισδιάστατη Εκτύπωση, Συζήτηση, Αναστοχασμός

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Στο τέλος του εργαστηρίου οι μαθητές/τριες αναμένεται να:
• Συμμετέχουν στη συζήτηση και τον αναστοχασμό της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

1. Σύνδεση τρισδιάστατης σχεδίασης με την τρισδιάστατη εκτύπωση και παρουσίαση πληροφοριών για τρισδιάστατες κατασκευές.
2. Συζήτηση – Αναστοχασμός.

Εκπαιδευτικό υλικό