Σκοπός του προγράμματος είναι η διαπαιδαγώγηση μαθητών/τριών της Β΄ τάξης Γυμνασίου σε θέματα που αφορούν την εφηβική ηλικία, τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση και τις εφηβικές σχέσεις.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση να:
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Δραστηριότητα 1η (διάρκεια: 15΄)
Υποδοχή: των μαθητών/τριών στην τάξη με μουσικό κομμάτι. Έχουμε τοποθετήσει τις καρέκλες σε κύκλο.
Παρουσίαση προγράμματος: σύντομη σύνοψη του προγράμματος, των επτά (7) εργαστηρίων και επεξήγηση του τρόπου που θα γίνει η αξιολόγηση.
Δραστηριότητα 2η (διάρκεια: 15΄)
Ας ξανασυστηθούμε: Καταιγισμός ιδεών: ζητάμε από τους/τις μαθητές/τριες να σημειώσουν αυθόρμητα σε μικρά χαρτάκια που τους έχουμε μοιράσει «τι εννοούμε όταν λέμε εφηβικές σχέσεις…». Κατόπιν τα τοποθετούν μέσα σε ένα κουτάκι. Στη συνέχεια όποιος/α επιθυμεί να ξεκινήσει, συστήνεται στην ολομέλεια αναφέροντας το όνομά του/της και την απάντηση που έγραψε. Ακολουθεί συζήτηση.
Συμβόλαιο ομάδας: Μέσα από τη συζήτηση προκύπτει το πλαίσιο συνεργασίας. Σε ένα χαρτί μέτρου σημειώνουμε τις προσδοκίες των μαθητών/τριών και τους κανόνες των συναντήσεων (π.χ. εχεμύθεια, σεβασμός κ.ά.). Το συμβόλαιο το διατηρούμε και το επαναφέρουμε στην τάξη σε κάθε συνάντηση.
Δραστηριότητα 3η (διάρκεια: 15΄)
Κλείσιμο: Αναστοχασμός, θέτοντας ερωτήσεις… «πώς φεύγετε σήμερα από την πρώτη συνάντηση;»
Προετοιμασία επόμενου εργαστηρίου:
1ο Φύλλο Εργασίας (δυνατότητα ψηφιακού Φ.Ε. στο google form): Συνέντευξη από τους παππούδες και τις γιαγιάδες για το πώς διαμορφώνονταν οι σχέσεις των εφήβων ανάμεσα στα φύλα την εποχή τους. Οι μαθητές/τριες έχουν τη δυνατότητα την ώρα της συνέντευξης: να τους φωτογραφίσουν, να τους μαγνητοφωνήσουν/
βιντεοσκοπήσουν.
Υπενθύμιση: Έχουμε στείλει ήδη στους γονείς/κηδεμόνες την επιστολή και το 2ο Φύλλο Εργασίας το οποίο διευκρινίζουμε ότι το συμπληρώνουν μέχρι και το 2ο εργαστήριο.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση να:
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Δραστηριότητα 1η (διάρκεια: 15΄)
Παρουσίαση των φωτογραφιών ή/και
Δημιουργία κολάζ
Διαθεματική προσέγγιση με το μάθημα των Καλλιτεχνικών: ‘Εχουμε ήδη τοποθετήσει στον τοίχο ένα χαρτόνι με αυτοκόλλητες ταινίες, πάνω στις οποίες οι μαθητές/τριες θα κολλήσουν τις φωτογραφίες τους (ή ψηφιακό).
Δραστηριότητα 2η (διάρκεια: 15΄)
Σύνθεση κειμένου: Ομαδοσυνεργατική προσέγγιση. Χωρίζουμε το τμήμα σε μικρότερες ομάδες των τριών-πέντε (3-5) ατόμων. Συζήτηση για το πως κύλησε η διαδικασία και τι εντυπώσεις αποκόμισαν από τη δραστηριότητα (ΦΕ). Κάθε ομάδα συζητά τα συμπληρωμένα 1α Φύλλα Εργασίας των συνεντεύξεων και επεξεργάζεται το 3ο Φύλλο Εργασίας προκειμένου να συνθέσει ένα ενιαίο κείμενο (διαθεματική προσέγγιση με τη Νεοελληνική Γλώσσα). Σημείωση: Στο κείμενο θα αποτυπωθούν τόσο κοινά στοιχεία που συνέλεξαν οι μαθητές/τριες, κατά τις συνεντεύξεις, όσο και διαφορετικά στοιχεία. Θα χρειαστεί προσοχή ώστε να μην προσπεραστούν χωρίς να ακουστούν. Κάθε ιστορία αφήνει το δικό της αποτύπωμα. Παρουσίαση στην ολομέλεια των κειμένων. Συζήτηση.
Δραστηριότητα 3η (διάρκεια: 15΄)
Αναστοχασμός: Συζήτηση στην ολομέλεια «πώς νιώσατε κατά τη διαδικασία των συνεντεύξεων»,
«Ποια ήταν τα κυριότερα χαρακτηριστικά των εφηβικών σχέσεων την εποχή των παππούδων/γιαγιάδων»,
«Εντοπίζετε διαφορές με τις σημερινές σχέσεις;», «τι περιορισμοί επηρέαζαν τις σχέσεις τότε;» κ.ά.
Προαιρετική δραστηριότητα:
Παραγωγή ψηφιακού βιβλίου ή/και μικρής ταινίας, τα οποία θα περιλαμβάνουν ενδεικτικά τις φωτογραφίες, τις αφηγήσεις/ συνεντεύξεις, τη βιντεοσκόπηση. Ξεκινώντας τον συντονισμό από το 2ο εργαστήριο και μέχρι το 6ο, προετοιμάζεται προοδευτικά το τμήμα. Διαθεματική προσέγγιση με το μάθημα της Πληροφορικής, της Μουσικής, Νεοελληνικής Γλώσσας.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση να:
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Δραστηριότητα 1η (διάρκεια: 30΄)
Παρουσίαση γραμμάτων: των γονέων & κηδεμόνων. Ο/Η εκπαιδευτικός σε αυτό το στάδιο θα έχει επιλέξει από πριν κάποια γράμματα. Ξεκινάει η αφήγηση με ένα-ένα γράμμα. Μόλις ολοκληρωθεί η πρώτη αφήγηση, ανοίγει η συζήτηση στην ολομέλεια. Ενδεικτικές ερωτήσεις:
«Πως ήταν οι εφηβικές σχέσεις την εποχή των δικών σας προσώπων;», «Εντοπίζεται κάποιες διαφορές με το σήμερα; Ποιες είναι αυτές;». Η ανάγνωση συνεχίζεται με κάποια γράμματα ακόμα.
Υπενθύμιση: Από την αρχή του προγράμματος μαζί με την επιστολή που έλαβαν οι γονείς/ασκούντες την επιμέλεια- έχουμε φροντίσει να τους στείλουμε οδηγίες για το δικό τους (ψηφιακό) γράμμα προς το τμήμα και τους/τις μαθητές/τριες, ώστε να συμπληρώσουν το 2ο Φύλλο Εργασίας. Στο γράμμα αυτό τους ζητάμε να περιγράψουν το κλίμα των εφηβικών σχέσεων στη δική τους εποχή. Προκειμένου να διαμορφώσουμε ένα κλίμα ασφάλειας και εμπιστοσύνης, θα τους στείλουμε στα προσωπικά τους email έναν σύνδεσμο στο google form. Έτσι, διασφαλίζεται η ανώνυμη καταγραφή του γράμματος για όποιον/α το επιθυμεί. Εναλλακτικά μπορεί να υπάρχει ένα κλειστό κουτί (σαν κάλπη) που θα τα ρίχνουν μέσα.
Δραστηριότητα 2η (διάρκεια: 15΄)
Αναστοχασμός: Συζήτηση στην ολομέλεια: «πως νιώσατε σήμερα;», «τι αισθήματα σας δημιουργήθηκαν;», «πως πιστεύετε ότι ένιωθαν οι δικοί σας τότε;», «τι σας άρεσε από εκείνη την εποχή;», «τι θα αλλάζατε από τότε;».
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση να:
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Δραστηριότητα (διάρκεια: 45΄)
Συμπλήρωση 4ου Φύλλου Εργασίας:
Ομαδοσυνεργατική προσέγγιση: Σε μικρές ομάδες συμπληρώνουν ατομικά το 4ο Φύλλο Εργασίας. Στη συνέχεια στις μικρές ομάδες ανταλλάσσουν τις απόψεις τους. Κατόπιν στην ολομέλεια ανοίγει η συζήτηση με τα ερωτήματα του Φύλλου Εργασίας (εναλλακτικά συμπληρώνουν το ψηφιακό ΦΕ και στη συνέχεια μέσω της πλατφόρμας Webex/Teams κ.ά. μοιράζονται σε ομάδες, ώστε να ακολουθήσει η συzήτηση και στη συνέχεια στην ολομέλεια).
Κατά διαστήματα, μπορεί να χρειαστεί να ανατρέξουμε στο συμβόλαιο της ομάδας, υπενθυμίζοντας κάποιους κανόνες. Είναι σημαντικό να εμφανίζουμε το συμβόλαιο σε κάθε συνάντηση, ώστε να μας διευκολύνει στη διαδικασία.
Αναστοχαστικές ερωτήσεις: «Πώς νιώσατε σήμερα την ώρα που απαντούσατε στο Φ. Ε.;», «Ποιες διαφορές εντοπίζεται με τις προηγούμενες γενιές;», «Τι θα κρατούσατε από το χθες;», «Τι θα αλλάζατε από το χθες;».
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση να:
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Δραστηριότητα (διάρκεια: 45΄)
Συμπλήρωση 4ου Φύλλου Εργασίας:
Ομαδοσυνεργατική προσέγγιση: Σε μικρές ομάδες συμπληρώνουν ατομικά το 4ο Φύλλο Εργασίας. Στη συνέχεια στις μικρές ομάδες ανταλλάσσουν τις απόψεις τους. Κατόπιν στην ολομέλεια ανοίγει η συζήτηση με τα ερωτήματα του Φύλλου Εργασίας (εναλλακτικά συμπληρώνουν το ψηφιακό ΦΕ και στη συνέχεια μέσω της πλατφόρμας Webex/Teams κ.ά. μοιράζονται σε ομάδες, ώστε να ακολουθήσει η συzήτηση και στη συνέχεια στην ολομέλεια).
Κατά διαστήματα, μπορεί να χρειαστεί να ανατρέξουμε στο συμβόλαιο της ομάδας, υπενθυμίζοντας κάποιους κανόνες. Είναι σημαντικό να εμφανίζουμε το συμβόλαιο σε κάθε συνάντηση, ώστε να μας διευκολύνει στη διαδικασία.
Αναστοχαστικές ερωτήσεις: «Πώς νιώσατε σήμερα την ώρα που απαντούσατε στο Φ. Ε.;», «Ποιες διαφορές εντοπίζεται με τις προηγούμενες γενιές;», «Τι θα κρατούσατε από το χθες;», «Τι θα αλλάζατε από το χθες;».
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση να:
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Δραστηριότητα (διάρκεια: 45΄)
Παραγωγή ψηφιακού βιβλίου: ή/και Παραγωγή ταινίας:
Παραγωγή ψηφιακού βιβλίου ή/και ταινίας με τις αφηγήσεις/συνεντεύξεις/κολάζ/φωτογραφίες. Από το 2ο εργαστήριο έχει ξεκινήσει ήδη η προετοιμασία, όπου έχουμε τη δυνατότητα να αφιερώνουμε στο τέλος κάθε εργαστηρίου κάποια λεπτά για την εξέλιξη του παραγόμενου υλικού. Εναλλακτικά, εάν υποστηριχθεί με διαθεματική προσέγγιση – στο μάθημα της Πληροφορικής, της Μουσικής, της Νεοελληνικής Γλώσσας κ.ά. – μπορεί να εξελίσσεται προοδευτικά το υλικό. Θα μπορούσαμε να χωρίσουμε τους/τις μαθητές/τριες σε ομάδες ανάλογα με τα ενδιαφέροντά τους, ώστε να δουλεύουν ομαδοσυνεργατικά τις υποενότητες, προκειμένου να ολοκληρωθεί η υλοποίηση της παραγωγής του βιβλίου ή και της ταινίας.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές να είναι σε θέση να:
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Δραστηριότητα (διάρκεια: 45΄)
Αξιολόγηση/αναστοχασμός:
Διατρέχουμε αναστοχαστικά όλη την πορεία του προγράμματος. Γίνεται μία ιστορική αναδρομή των εργαστηρίων ξεκινώντας από το πρώτο και καταλήγοντας στο έκτο. Απευθύνονται στους/στις μαθητές/τριες αναστοχαστικές ερωτήσεις «Πώς σας φάνηκαν τα εργαστήρια;», «Μάθατε/ακούσατε κάτι καινούριο;», «Τι σας εντυπωσίασε περισσότερο», «Θα είχατε κάτι να προσθέσετε;».
Συμπλήρωση των Φύλλων:
Πολιτική απορρήτου | Όροι χρήσης | Eπικοινωνία και Υποστήριξη