Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία
  • STEM/ Εκπαιδευτική Ρομποτική

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Αριθμός Εργαστηρίων:

7

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:

7

Μαθαίνω να Μαθαίνω: Μιλώ στον Εαυτό μου… και Ευστοχώ!

Δεξιότητες Στόχευσης

Δεξιότητες Διαμεσολάβησης και Κοινωνικής Ενσυναίσθησης
  • πολιτειότητα
Δεξιότητες Διαχείρισης των Μέσων
  • ασφάλεια στο διαδίκτυο
  • γραμματισμός στα μέσα
  • πληροφορικός γραμματισμός
  • τεχνολογικός γραμματισμός
  • ψηφιακός γραμματισμός
Δεξιότητες Επιχειρηματικότητας
  • αποτελεσματικότητα
  • οργανωτική ικανότητα
  • παραγωγικότητα
  • προγραμματισμός
  • πρωτοβουλία
Δεξιότητες Κοινωνικής Ζωής
  • ανθεκτικότητα
  • αυτομέριμνα
  • ενσυναίσθηση
  • ευαισθησία
  • κοινωνική ευθύνη
  • πολιτειότητα
  • προσαρμοστικότητα
  • υπευθυνότητα
Δεξιότητες Μάθησης του 21ου αιώνα 4cs
  • δημιουργικότητα
  • κριτική σκέψη
  • συνεργασία
Δεξιότητες της Τεχνολογίας
  • δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα
  • δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων
  • δεξιότητες διεπιστημονικής και διαθεματικής χρήσης των νέων τεχνολογιών
Δεξιότητες Υπολογιστικής Σκέψης
  • δεξιότητες σχεδιασμού και κατασκευής έργων ή τεχνουργημάτων (ψηφιακών ή μη)
Δεξιότητες Ψηφιακής Ιθαγένειας
  • ανθεκτικότητα
  • ευχέρεια στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση
Κατασκευές, Παιχνίδια, Εφαρμογές
  • δεξιότητες σχεδιασμού και κατασκευής έργων ή τεχνουργημάτων (ψηφιακών ή μη)
Παραγωγική Μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας
  • εμπειρική μάθηση
  • επάγγελμα
  • μάθηση στην πράξη
  • μαθητεία
  • παραγωγικότητα
Πλάγια σκέψη
  • δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη
Ρομποτική
  • δεξιότητες μοντελισμού και προσομοίωσης
  • επιστημονική/υπολογιστική σκέψη
Ρουτίνες σκέψης και Αναστοχασμός
  • Βλέπω-Σκέφτομαι-Αναρωτιέμαι
  • Σκέφτομαι-Προβληματίζομαι- Διερευνώ
Στρατηγική Σκέψη
  • μελέτη περιπτώσεων και επίλυση προβλημάτων
  • οργανωσιακή σκέψη
Ψηφιακή μάθηση 21ου αιώνα (4cs σε ψηφιακό περιβάλλον)
  • συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας.
  • ψηφιακή επικοινωνία
  • ψηφιακή κριτική σκέψη
  • ψηφιακή συνεργασία

Σύντομη περιγραφή

  1. Καταγράψτε τον σκοπό του προγράμματος

Στο παρόν πρόγραμμα, οι μαθητές/τριες της Α’ Γυμνασίου, ενθαρρύνονται να παρακολουθήσουν την εκτέλεση του σουτ στο μπάσκετ μέσω ενσωματωμένων σε συννεφόλεξο βίντεο, να παρατηρήσουν προσεκτικά ώστε να εντοπίσουν τα σημεία-κλειδιά για την ορθή εκτέλεση της δεξιότητας, να διατυπώσουν αυτά τα σημεία-κλειδιά σε λέξεις-κλειδιά οι οποίες ακολούθως θα μετασχηματιστούν από τους/τις ίδιους/ες τους/τις μαθητές/τριες σε προσωπικό αφήγημα τεχνικής υπόδειξης, ενώ βασισμένοι σε αυτές τις λέξεις-κλειδιά, οι μαθητές/τριες, θα δημιουργήσουν την προσωπική τους κάρτα κριτηρίων ορθής εκτέλεσης. Στην βάση της κάρτας αυτής, θα επιδιώξουν να εξασκηθούν πρακτικά στο σουτ, βιντεοσκοπώντας την προσπάθειά τους την οποία θα αξιολογήσουν συγκρίνοντάς την με την επιδιωκόμενη μέσω του λογισμικού προσομοίωσης kinovea, θέτοντας εντέλει εφόσον χρειάζεται ο καθένας/μια μαθητής/τρια, τους νέους μαθησιακούς του/της στόχους, ώσπου να επιτευχθεί το επιθυμητό αποτέλεσμα

  1. Καταγράψτε τρία προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα του προγράμματος
  • Βελτίωση της ικανότητας οργάνωσης και προγραμματισμού της μελέτης τους στη μαθησιακή διαδικασία.
  • Καλλιέργεια της ικανότητας θέσπισης στόχων και της αυτορρύθμισης της συμπεριφοράς.
  • Δυνατότητα αναστοχασμού και αξιολόγησης της προόδου τους.

Τίτλοι επιμέρους εργαστηρίων

1.Επεξεργάζομαι το διαδραστικό συννεφόλεξο με την ονομασία: «Tο σουτ στο μπάσκετ»

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
 Να παίρνουν την πρωτοβουλία της μάθησής τους αναφορικά με μια κινητική δεξιότητα.
 Να οργανώνονται με στόχο την υλοποίηση της πρωτοβουλίας τους και την αυτορρύθμιση της μάθησής τους, αντλώντας από το Διαδίκτυο πληροφορίες που θα επεξεργαστούν κριτικά.
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Οι μαθητές/τριες ενημερώνονται από τον/την εκπαιδευτικό για το πρόγραμμα δεξιοτήτων που πρόκειται να υλοποιηθεί και ότι στα πλαίσια αυτά θα επισκεφτούν την ηλεκτρονική τάξη της Φυσικής Αγωγής του σχολείου τους καθώς έχει αναρτηθεί σχετικό με το εργαστήριο εκπαιδευτικό υλικό. Επεξεργάζονται το διαδραστικό συννεφόλεξο με την ονομασία: «Το σουτ στο μπάσκετ» και παρακολουθούν τα βίντεο στα οποία οδηγούν οι λέξεις/φράσεις του συννεφόλεξου. Βίντεο στα οποία θα μπορούσαν να παραπέμπουν οι λέξεις του συννεφόλεξου είναι:

https://youtu.be/d3SMqdEwN2U https://youtu.be/HYtN9pA85Jc https://youtu.be/2uQqiGQjn2Q https://youtu.be/hbl3mEKEizw https://youtu.be/OXwAPFiT6mc

Τα παραπάνω βίντεο συνιστούν ενδεικτικό εκπαιδευτικό υλικό. Συνεπώς, ο/η εκπαιδευτικός μπορεί να συμπεριλάβει στο συννεφόλεξό του άλλα βίντεο που θα εκτιμήσει ως αξιολογότερα.
Προτρέπονται στη συνέχεια οι μαθητές/τριες, να παρατηρήσουν προσεχτικά τα επιμέρους στοιχεία που αποτελούν ουσιώδη σημεία- κλειδιά για την ορθή εκτέλεση της δεξιότητας του σουτ στο μπάσκετ.
Ακολούθως, καταθέτουν λέξεις/σύντομες φράσεις-κλειδιά σε δραστηριότητα συζήτησης στην ηλεκτρονική τάξη, με την ονομασία: «Σημειώνω σύντομες λέξεις/φράσεις-κλειδιά αναφορικά με την ορθή εκτέλεση της δεξιότητας του σουτ στο μπάσκετ».
Οι δραστηριότητες μπορούν να γίνουν δια ζώσης στο εργαστήριο πληροφορικής του σχολείου ή/και ασύγχρονα στο χρόνο που οι μαθητές θα επιλέξουν, ενώ επίσης τους δίνεται η δυνατότητα να αλληλεπιδράσουν με το εκπαιδευτικό υλικό όσο επιθυμούν.

2. Δημιουργώ το προσωπικό μου αφήγημα/αυτο -ομιλία τεχνικής υπόδειξης για την ορθή εκτέλεση του σουτ στο μπάσκετ

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
 Να κατανοήσουν τη διαδοχικότητα των κινησεων εκτέλεσης του σουτ και να δημιουργήσουν έναν εσωτερικό αφήγημα αυτοκαθοδήγησης.
 Να ανατροφοδοτούν την εσωτερική τους αυτοκαθοδήγηση με βάση τις διορθωτικές παρεμβάσεις του εκπαιδευτικού.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Οι μαθητές/τριες, ελέγχουν την κατανόηση της διαδοχικότητας των κινήσεων εκτέλεσης του σουτ με την άσκηση «Σουτάρω για καλάθι» https://bit.ly/3tNT0YV που έχει αναρτηθεί στο «Φωτόδεντρο».
Ακολούθως, βασιζόμενοι/ες στις λέξεις/σύντομες φράσεις-κλειδιά που κατέθεσαν και κατόπιν των διορθωτικών παρεμβάσεων του εκπαιδευτικού στην περίπτωση σημαντικής αστοχίας, δημιουργούν και συγγράφουν το προσωπικό τους αφήγημα σε ερώτηση σύντομης απάντησης στην ηλεκτρονική τάξη της Φυσικής Αγωγής του σχολείου τους με την ονομασία: «Σημειώνω το προσωπικό μου αφήγημα αναφορικά με την ορθή εκτέλεση της δεξιότητας του σουτ». Το αφήγημα αυτό, θα αποτελέσει το προσωπικό αφήγημα εσωτερικού διαλόγου (αυτο-ομιλία τεχνικής υπόδειξης) με τον εαυτό τους κατά την εκτέλεση του σουτ σε επόμενο μάθημα πρακτικής εξάσκησης. Ο εσωτερικός αυτός διάλογος με τον εαυτό, θα βοηθήσει τους μαθητές συγκεντρωθούν και να εστιάσουν στα σημεία ορθής εκτέλεσης της δεξιότητας.
Ένα παράδειγμα εσωτερικού διαλόγου μπορεί να είναι: «Λυγίζω πόδια, οι άκρες των ποδιών, τα γόνατα, ο αγκώνας του χεριού που σουτάρει και το πρόσωπο μου «βλέπουν» προς το καλάθι. Συγκεντρώνομαι στο σουτ».
Τέλος, κάθε μαθητής/τρια, πειραματίζεται επαναλαμβάνοντας σε εσωτερικό διάλογο με τον εαυτό του το αφήγημα τεχνικής υπόδειξης που ο ίδιος δημιούργησε και δοκιμάζει χωρίς μπάλα, να μιμηθεί με το σώμα του τα λόγια του. Κάνει στο αφήγημά του τις αναγκαίες διορθώσεις, ώστε να είναι λειτουργικό και σταματά όταν ικανοποιηθεί.

3. Δημιουργώ την προσωπική μου κάρτα κριτηρίων για την ορθή εκτέλεση του σουτ στο μπάσκετ

Προσδοκώμενα Mαθησιακά Aποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται:

 Να δημιουργούν μια ατομική κάρτα κριτηρίων ορθής εκτέλεσης επιλέγοντας τα σωστά κριτήρια.
 Να χρησιμοποιούν ψηφιακά εργαλεία για τη δημιουργία της κάρτας.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Στη συνέχεια οι μαθητές/τριες δημιουργούν την ατομική τους κάρτα κριτηρίων ορθής εκτέλεσης (φύλλο εργασίας 1) της δεξιότητας κάνοντας λήψη της φόρμας Google https://bit.ly/3tRpdyG με την ονομασία «Δημιουργώ μια κάρτα δραστηριοτήτων». Στην κάρτα αυτή με βάση τις λέξεις/σύντομες φράσεις-κλειδιά του προσωπικού τους αφηγήματος, οι μαθητές/τριες σημειώνουν τα κριτήρια ορθής εκτέλεσης της δεξιότητας του σουτ που αφορούν: α) στο στάδιο της προετοιμασίας για το σουτ, β) στην εκτέλεση του σουτ και γ) στη φάση ολοκλήρωσης της δεξιότητας. Προβλέπεται επίσης στην κάρτα αυτή χώρος για σχόλια αναφορικά με την εκτέλεση της δεξιότητας σε κάθε φάση, χώρος για την καταχώρηση των λαθών, καθώς και για την καταγραφή των στόχων επόμενης προσπάθειας. Η κάρτα εκτυπώνεται και θα συνοδεύει τον μαθητή στις προσπάθειές του για εκτέλεση του σουτ. Το έντυπο της κάρτας είναι δειγματικό. Ο/Η εκπαιδευτικός, μπορεί να δημιουργήσει το δικό του πρότυπο-φόρμα κάρτας κριτηρίων ορθής εκτέλεσης.
Τέλος ο/η εκπαιδευτικός, ζητά από τους/τις μαθητές/τριες να δημιουργήσουν ομάδες των δύο μαθητών/τριών, προκειμένου στην πρακτική εξάσκηση του σουτ στο γήπεδο που θα ακολουθήσει, να αξιοποιηθεί η μέθοδος της αμοιβαίας διδασκαλίας. Ενημερώνονται επίσης οι μαθητές/τριες, ότι στο επόμενο μάθημα που θα δοκιμάσουν να εκτελέσουν το σουτ θα βιντεοσκοπηθεί η προσπάθειά τους με συσκευή του σχολείου εφόσον θα έχουν μαζί τους συμπληρωμένο το έντυπο συναίνεσης των γονέων/κηδεμόνων για την καταγραφή της προσπάθειάς του/της και έναν ατομικό αποθηκευτικό χώρο (USB stick).

4. Σουτάρω και βιντεοσκοπώ την προσπάθειά μου

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
 Να πειραματίζονται για την πρακτική εξάσκηση της κινητικής δεξιότητας.
 Να συνεργάζονται για τη δημιουργία συνθηκών ελέγχουν την εκτέλεση της δεξιότητας συμβουλευόμενοι/ες την κάρτα τους.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Με βάση την ατομική κάρτα κριτηρίων και οδηγό το προσωπικό του αφήγημα τεχνικής υπόδειξης, ο/η κάθε μαθητής/τρια στη διδακτική ώρα Φυσικής Αγωγής που ακολουθεί οδηγείται με προτροπή του εκπαιδευτικού σε ατομική πρακτική εξάσκηση στο σουτ.
Αρχικά, στο πρώτο τέταρτο της διδακτικής ώρας, οι μαθητές/τριες σε ομάδες των δύο (2) (που έχουν ήδη δημιουργηθεί από το προηγούμενο εργαστήριο), ο/η ένας/μία εκτελεί και ο/η άλλος/η παρατηρεί και καταγράφει στην κάρτα κριτηρίων ορθής εκτέλεσης τα αδύνατα σημεία και λάθη εκτέλεσης του σουτ, στις δέκα (10) προσπάθειες που εκτελούνται από τον/την μαθητή/τρια.
Ακολουθεί πεντάλεπτη ανατροφοδότηση για τον/την κάθε μαθητή/τρια από το ζευγάρι του αναφορικά με την προσπάθειά του.
Στην ώρα που απομένει ο/η κάθε μαθητής/τρια εκτελεί δύο προσπάθειες προσπαθώντας να συμμορφωθεί στην ανατροφοδότηση που έλαβε από την καταγραφή των αδύνατων σημείων εκτέλεσης στην κάρτα και στην τρίτη προσπάθειά του, βιντεοσκοπείται με συσκευή του σχολείου.
Το οπτικό υλικό που δημιουργείται είναι προσωπικό, θα περάσει στον αποθηκευτικό χώρο (USB stick) του κάθε μαθητή και θα αξιοποιηθεί σε επόμενο εργαστήριο αποκλειστικά από τον/την ίδιο/α μαθητή/τρια καθώς θα διαγραφεί από τη συσκευή του σχολείου.

5. Εξοικειώνομαι με λογισμικό kinovea

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
Να εξοικειωθούν με το λογισμικό που θα χρησιμοποιήσουν

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Στο εργαστήριο αυτό, οι μαθητές/τριες συγκεντρώνονται στο εργαστήριο πληροφορικής προκειμένου να εξοικειωθούν με το kinovea, (https://www.kinovea.org/) ένα πρόγραμμα αναπαραγωγής βίντεο κατάλληλο για αθλητές/τριες αλλά και για μαθητές/τριες.
Χρήσιμες οδηγίες στην προσπάθεια αυτή θα μπορούσαν οι εμπλεκόμενοι/ες να λάβουν από τις οδηγίες χρήσης που δίνει το πρόγραμμα (https://www.kinovea.org/help/en/100.html)  με την ονομασία “Using kinovea”.

6. Αξιοποιώ το kinovea, αξιολογώ την προσπάθειά μου στο σουτ και θέτω νέους μαθησιακούς στόχους

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
 Να καλλιεργούν και να αναπτύσσουν τις ψηφιακές τους δεξιότητες.
 Να ανατροφοδοτούν τη δράση τους μέσα από την αξιοποίηση του λογισμικού.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Οι μαθητές/τριες συγκεντρώνονται στο εργαστήριο πληροφορικής έχοντας μαζί τους στον αποθηκευτικό τους χώρο (USB stick), την βιντεοσκοπημένη προσπάθειά τους για εκτέλεση του σουτ στο μπάσκετ που κατέγραψαν στο προηγούμενο εργαστήριο.
Αξιοποιώντας το kinovea, (https://www.kinovea.org/)  επεξεργάζονται την καταγραφή της προσπάθειάς τους. Μέσω της εφαρμογής, οι μαθητές επιλέγουν τη ζώνη εργασίας στην καταγραφή τους, επεξεργάζονται την εικόνα, μεγεθύνουν την εικόνα ή σημεία της εικόνας, παρακολουθούν τη ροή της προσπάθειάς τους, επιβραδύνουν την ταχύτητα αναπαραγωγής, δημιουργούν μονοπάτια παρακολούθησης, αλληλεπιδρούν με τα μονοπάτια παρακολούθησης, περιηγούνται στην κίνηση, σχολιάζουν βασικά σημεία εικόνων, σχεδιάζουν πάνω σε αυτές βάζοντας γραμμές και βέλη, μετρούν γωνίες, συγκρίνουν και συγχρονίζουν δύο καταγραφές βίντεο (την δική τους και την επιθυμητή). Τέλος, οι μαθητές/τριες συμπληρώνουν μέρος της κάρτας κριτηρίων ορθής εκτέλεσης του σουτ στο μπάσκετ (φύλλο εργασίας 1) που αφορά στους επόμενους μαθησιακούς στόχους που οι ίδιοι/ες θέτουν για τις προσπάθειες εκτέλεσης του σουτ που θα ακολουθήσουν.

 

7. Στοχάζομαι αναστοχάζομαι και αξιολογώ την μαθησιακή μου προσπάθεια

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
 Να αναστοχαστούν τη μαθησιακή τους εμπειρία και το ρόλο τους σε αυτή.
 Να αναλύσουν κριτικά τη δράση τους σχεδιάζοντας μια υποθετική μελλοντική επανάληψη της εμπειρίας τους.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Στο φύλλο αναστοχασμού (Φύλλο εργασίας2) οι μαθητές/τριες αναστοχάζονται σχετικά με την εμπειρία που βίωσαν:
 Αρχικά προτρέπονται να απαντήσουν στις ερωτήσεις «τι έγινε;» και «ποια τα αποτελέσματα αυτού που έγινε;» ώστε οι μαθητές/τριες να ανακαλέσουν λεπτομερώς και να περιγράψουν την εμπειρία που προηγήθηκε.
 Ακολουθεί η παρακίνησή τους σε νοηματοδότηση της εμπειρίας και του ρόλου που έπαιξε στους/στις μαθητές/τριες απαντώντας στις ερωτήσεις «τι σημαίνουν για μένα αυτά τα αποτελέσματα;» και «πώς εγώ επηρέαζα την πορεία των αποτελεσμάτων;»
Τέλος, επιδιώκεται να αναλογιστούν οι μαθητές/τριες αυτό που θα έκαναν διαφορετικά σε πιθανή επανάληψη της εμπειρίας, ώστε να επιτύχουν ένα καλύτερο αποτέλεσμα, απαντώντας στις ερωτήσεις «τι χρειάζεται για να πετύχω ένα καλύτερο αποτέλεσμα;» και «τι θα έκανα διαφορετικά αν επαναλαμβανόταν η μαθησιακή αυτή εμπειρία;».

Εκπαιδευτικό υλικό