Σκοπός του προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση και η ενημέρωση των μαθητών/τριών του Νηπιαγωγείου σχετικά με τους τρόπους πρόληψης και αντιμετώπισης των παιδικών ατυχημάτων στον χώρο του σπιτιού. Τα παιδιά αναλύουν φωτογραφίες και βίντεο, συζητούν, συνεργάζονται και χρησιμοποιούν ψηφιακά εργαλεία. Στο τέλος της εφαρμογής του προγράμματος δεξιοτήτων οι μαθητές/τριες θα μπορούν να:
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
• Να περιγράφουν εικόνες.
• Να διατυπώνουν τις απόψεις τους.
• Να ακούν με προσοχή και να συνεισφέρουν στη συζήτηση της ομάδας.
• Να ταξινομούν σε κατηγορίες τους διάφορους τύπους ατυχημάτων.
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
1. Στην ολομέλεια αναλύουμε τις εικόνες 5,6,7 και 8 που βρίσκονται στην παρουσίαση της Ελληνικής Εταιρίας Παιδιατρικής (Εργαστήριο 1 Εποπτικό Υλικό).
Ενδεικτικές ερωτήσεις θα μπορούσαν να είναι:
• Τι βλέπετε στις εικόνες;
• Πώς νιώθετε όταν τις βλέπετε;
• Για ποιο πράγμα «μιλούν;»
• Πού πιστεύετε ότι βρίσκονται αυτά τα παιδιά;
• Τι πιστεύετε ότι θα συμβεί μετά;
• Είναι ασφαλές αυτό που συμβαίνει;
• Τι θα έπρεπε να συμβαίνει;
2. Ακολουθεί καταιγισμός ιδεών για την έννοια ατύχημα και καταγραφή τους σε εννοιολογικό χάρτη με αξιοποίηση της ερώτησης «Όταν ακούτε τη λέξη ατυχήματα, τι σκέφτεστε;». Αν υπάρχει ο κατάλληλος εξοπλισμός, ο εννοιολογικός χάρτης μπορεί να δημιουργηθεί ψηφιακά με το συνεργατικό εργαλείο (https://coggle.it/).
3. Για το κλείσιμο του εργαστηρίου γίνεται επεξεργασία στην ολομέλεια του εννοιολογικού χάρτη που έφτιαξαν, προχωρούν στην κατηγοριοποίηση των ατυχημάτων ανάλογα με τον χώρο στον οποίο συμβαίνουν (π.χ. στο σπίτι, στο σχολείο, στον δρόμο, κλπ. Αναλαμβάνουν να ζωγραφίσουν σε ζευγάρια τα ατυχήματα που έχουν αναφερθεί εφαρμόζοντας τη Ρουτίνα Σκέψης Σκέφτομαι- Συνεργάζομαι σε ζευγάρι -Μοιράζομαι (Think- Pair-Share) και αναρτούν σε πίνακα ανακοινώσεων της τάξης τα έργα τους ταξινομημένα στις κατηγορίες που δημιούργησαν.
Αντίγραφα του νοητικού χάρτη και της φωτογραφίας της απεικόνισης των κατηγοριών ατυχημάτων μπαίνει στο portfolio των μαθητών/τριών.
Διάρκεια εργαστηρίου τρεις (3) διδακτικές ώρες.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
• Να επιχειρηματολογούν
• Να ανακαλούν στη μνήμη τους τα ατυχήματα που συνδέονται με το σπίτι.
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
1. Η ομάδα ανατρέχει στον νοητικό χάρτη που δημιούργησαν στο προηγούμενο εργαστήριο και εστιάζουν τη σκέψη τους στα ατυχήματα στο σπίτι.
2. Ακολουθεί σχολιασμός εικόνων σχετικές με τα ατυχήματα στο σπίτι στο www.pedtrauma.gr Και εφαρμογή της ρουτίνας σκέψης Βλέπω- Σκέφτομαι- Αναρωτιέμαι (See- Think Wonder).
3. Παρακολούθηση εκπαιδευτικών βίντεο που αφορούν στα ατυχήματα στο σπίτι. Συζήτηση αναφορικά με τους κινδύνους που ελλοχεύουν στο σπίτι, καθώς και εντοπισμός των παραγόντων που τα προκαλούν. Μετά από την παρακολούθηση ενός η περισσότερων βίντεο απόδοση ενός νέου τίτλου από τα παιδιά. (Ρουτίνα σκέψης Τίτλοι Headlines).
https://www.youtube.com/watch?v=ApeX8u55m7E (κίνδυνοι στο σπίτι-κοινωνική ιστορία-ειδική αγωγή-μαθαίνουμε κι αλλιώς)
https://www.youtube.com/watch?v=m14tBJLhhrI
(ατυχήματα στο σπίτι)
https://www.youtube.com/watch?v=-nThiHJnoo4 (παιδικά ατυχήματα στο σπίτι).
https://www.youtube.com/watch?v=ZkDzRjMBqCQ
(παιδιά και ηλεκτροπληξία).
4. Τα παιδιά αναφέρουν τις εμπειρίες τους και σκέπτονται πάνω σε αυτές. Θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν οι ακόλουθες ερωτήσεις. Έχετε βιώσει κάτι αντίστοιχο;
Γιατί πιστεύετε ότι συνέβη αυτό;
Ποια ήταν η αιτία που μπορεί να το προκάλεσε
Τι συνέβη τότε;
Αναρωτιέμαι τι θα συνέβαινε εάν…
5. Θα μπορούσες να το είχες αποφύγει; Με ποιο τρόπο;
6. Οι απαντήσεις των μαθητών/τριών καταγράφονται ώστε να δημιουργηθεί ένας «τοίχος» με αναφορές σε αυτό που οι μαθητές/τριες αντιλαμβάνονται ως ατυχήματα και στις αιτίες που δημιουργούνται (πυρκαγιά, ηλεκτροπληξία, χημικές ουσίες, φάρμακα, πτώσεις-ολισθήσεις, εγκαύματα).
Αντίγραφο του «τοίχου» θα μπει και στο portfolio των μαθητών/τριών.
Διάρκεια εργαστηρίου τρεις (3) διδακτικές ώρες.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
• Να διερευνήσουν και να κατονομάσουν τους κινδύνους που κρύβονται στον εξωτερικό και εσωτερικό χώρο του σπιτιού.
• Να εντοπίσουν τις αιτίες και τους παράγοντες των ατυχημάτων.
• Να εντοπίσουν τα κύρια σημεία της συζήτησης μέσα από διαδραστικό βίντεο.
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
1. Σε ομάδες και σε συνεργασία με τους γονείς οι μαθητές/τριες φέρνουν πληροφοριακό υλικό για χημικές ουσίες, φάρμακα, ηλεκτρισμό κ.ά. Αρχικά, δημιουργείται πίνακας αναφοράς με ταξινομημένα τα ατυχήματα σε κατηγορίες (εξωτερικοί χώροι του σπιτιού & εσωτερικοί χώροι) και αναρτάται σε εμφανές σημείο της τάξης.
2. Ατυχήματα εξωτερικών χώρων σπιτιού
Αναζήτηση στο διαδίκτυο σε ασφαλές πλαίσιο (π.χ. https://www.juniorsafesearch.com/) εικόνων με πιθανά σημεία επικινδυνότητας εξωτερικού χώρου (κάγκελα κήπου, σιδερένιες καγκελόπορτες, αυτόματες πόρτες των γκαράζ). Καταγραφή των κινδύνων και στη συνέχεια συζήτηση και κατάθεση προτάσεων πρόληψης ατυχημάτων εξωτερικών χώρων (π.χ. κάνουμε τις μπαλκονόπορτες ορατές- αυτοκόλλητα, δεν ανεβαίνουμε στα κάγκελα, προσέχουμε τη σιδερένια αυλόπορτα κ.λπ.)
3. Ατυχήματα εντός του σπιτιού
Προβάλλεται το Βίντεο της Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης σχετικά με τα ατυχήματα μέσα στο σπίτι .
Τα παιδιά ανακαλούν στη μνήμη τους τις κατηγορίες ατυχημάτων που ήδη έχουν διαμορφώσει και κατηγοριοποιούν εκεί, όσα βλέπουν στο βίντεο. (Παιχνίδια, Ηλεκτροπληξία, Επικίνδυνες ουσίες- δηλητηριάσεις, πυρκαγιά, , εγκαύματα, πνιγμός, πτώσεις). Προτείνεται το βίντεο να γίνει διαδραστικό (edpuzzle) και να προστεθούν ερωτήματα αναφορικά με τις αιτίες που δημιουργούν τα ατυχήματα στο σπίτι, καθώς είναι ιδιαιτέρως σημαντικό να κατανοηθεί ότι τα ατυχήματα έχουν αιτίες.
Εάν το επιτρέπει ο χρόνος και οι συνθήκες της ομάδας θα μπορούσε να προβληθεί και το ακόλουθο βίντεο για την ηλεκτροπληξία.
https://www.napofilm.net/el/napos-films/napo-in-shocking-situations
4. Τα παιδιά ατομικά σε χαρτί Α4 διπλωμένο στη μέση κατά μήκος ζωγραφίζουν στη μία πλευρά πιθανά ατυχήματα και στην άλλη τρόπους πρόληψης. Ο/Η εκπαιδευτικός καταγράφει το πλαίσιο μέσα στο οποίο δημιουργήθηκε, καθώς και τα σχόλια των παιδιών. Η ζωγραφιά στο τέλος του προγράμματος θα μπει στο portfolio των μαθητών/τριών.
Διάρκεια εργαστηρίου τρεις (3) διδακτικές ώρες.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
• Να εντοπίσουν αιτίες και παράγοντες ατυχημάτων στο σπίτι.
• Να διατυπώσουν κανόνες/οδηγίες.
• Να κατανοήσουν τη σημασία της πρόληψης των ατυχημάτων
• Να δημιουργήσουν με ψηφιακά μέσα ένα πολυτροπικό κείμενο.
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
1. Στα τραπέζια τοποθετούνται αφίσες (https://pedtrauma.gr/el/oxi-atiximata-sto-spiti/ που απεικονίζουν τον χώρο του σαλονιού, του μπάνιου, της κουζίνας και του παιδικού δωματίου. Τα νήπια επιλέγουν από μία αφίσα. Αναζητούν τους/τις συμμαθητές/τριες τους που έχουν την ίδια αφίσα και σχηματίζουν ομάδες. Οι ομάδες εντοπίζουν τα επικίνδυνα σημεία στον χώρο του σχολείου και προτείνουν τρόπους για την αποφυγή των ατυχημάτων. Τα συμπεράσματά τους τα παρουσιάζουν στην ολομέλεια.
2. Ο/ Η νηπιαγωγός αναθέτει στα παιδιά να εντοπίσουν και να φωτογραφίσουν με τη βοήθεια των γονέων τους τα επικίνδυνα σημεία του σπιτιού τους ή/και τα μέτρα προστασίας που έχουν ληφθεί για αυτά και να τα παρουσιάσουν στην ολομέλεια. Στη συνέχεια δημιουργούν κολάζ (canva).
3. Στην ολομέλεια δημιουργούνται κανόνες/οδηγίες για την αποφυγή των ατυχημάτων στους διαφορετικούς χώρους του σπιτιού
Ενδεικτικά: Κουζίνα Μένω μακριά από την κουζίνα όταν χρησιμοποιείται. Ο αναμμένος φούρνος και τα μάτια μπορούν να μου προκαλέσουν έγκαυμα. Χρησιμοποιώ τον διακόπτη με στεγνά χέρια μόνο όταν χρειάζεται. Δεν τραβάω από το χερούλι την κατσαρόλα για να δω τι έχει μέσα.
Σαλόνι: Μέσα στο σαλόνι περπατάω, γιατί μπορεί να γλιστρήσω. Τα αναμμένα κεριά μόνο τα βλέπω. Προσέχω να μην πέσω. Προσέχω τι τρώω και τι πίνω για να μην πάθω δηλητηρίαση. Χρησιμοποιώ αιχμηρά αντικείμενα με επίβλεψη και προσοχή. κ.ο.κ
4. Δημιουργία ψηφιακής αφίσας (https://www.postermywall.com/). Οι ομάδες δημιουργούν τέσσερις αφίσες με τρόπους αντιμετώπισης και αποφυγής ατυχημάτων στους χώρους του σπιτιού (σαλόνι, κουζίνα, μπάνιο και παιδικό δωμάτιο) αντίστοιχα.
5. Δημιουργία βιβλίου ή e-book για πρόληψης ατυχημάτων. Τα παιδιά χωρίζουν τη σελίδα τους σε δυο μέρη (σε χαρτί Α4 διπλωμένο κατά μήκος στη μέση). Από τη μια μεριά ζωγραφίζουν τι δεν πρέπει να κάνουν στο σπίτι για να είναι ασφαλή και από την άλλη ζωγραφίζουν τις συμπεριφορές που προάγουν την ασφάλειά τους. Δημιουργούν με τις ζωγραφιές τους ένα ψηφιακό βιβλίο.
(ενδεικτικό ψηφιακό εργαλείο https://bookcreator.com/).
Αντίγραφα της ψηφιακής αφίσας και του βιβλίου μπαίνουν στο portfolio των μαθητών/τριών
Διάρκεια εργαστηρίου τρεις (3) διδακτικές ώρες.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
• Να μάθουν για τις πρώτες βοήθειες.
• Να γνωρίσουν τα επαγγέλματα που προσφέρουν βοήθεια όταν χρειαστεί.
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
1.Δημιουργία πίνακα αναφοράς. Καταγράφουμε συνεργατικά με τα παιδιά τις νέες έννοιες και λέξεις σχετικές με το θέμα: ατύχημα, πυρκαγιά, ηλεκτροπληξία, χημικές ουσίες, φάρμακα, πτώσεις-ολισθήσεις, εγκαύματα πρώτες βοήθειες, γιατρός, φαρμακείο, νοσοκομείο, τραυματίας και ετοιμάζουμε καρτέλες με τις λέξεις και την εικόνα αντίστοιχα. Δημιουργούμε έναν πίνακα αναφοράς και τις «διαβάζουμε». Εναλλακτικά μπορούμε να φτιάξουμε ένα «αλφαβητάριο» με τις λέξεις που έχουμε μάθει.
2.Ανάγνωση του βιβλίου Διαβάζουμε στα παιδιά το βιβλίο της Α. Λεντζή,, Νίκας, Αθήνα (2010), Πρώτο… Βοηθήματα. Πρώτες βοήθειες για παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας αν υπάρχει στη βιβλιοθήκη του σχολείου. Διαφορετικά μπορείτε να παρακολουθήσετε εκπαιδευτικά βίντεο για τη σπουδαιότητα της παροχής πρώτων βοηθειών στον συνάνθρωπό μας, καθώς και τι προσέχουμε στο σπίτι.
https://www.youtube.com/watch?v=DmeyXLX0dyk
(Be a hero, save lives).
https://www.youtube.com/watch?v=iQwfvMu9VyE
(First aid, save lives).
Τα παιδιά διατυπώνουν τις απορίες και τις σκέψεις τους και η δραστηριότητα κλείνει με την ανάδειξη της ανάγκης προσφοράς των πρώτων βοηθειών, καθώς και επαγγελμάτων που σχετίζονται με τα ατυχήματα.
3. Επαγγέλματα που σχετίζονται με τα ατυχήματα (πυροσβέστης/τρια, νοσηλευτής/τρια, ιατρός, φαρμακοποιός). Επίσκεψη αν είναι εφικτό στο Κέντρο Υγείας, σε Φαρμακείο και στην Πυροσβεστική Υπηρεσία. Διαφορετικά μπορεί να οργανωθεί επίσκεψη από τους αντίστοιχους επαγγελματίες στο χώρο του σχολείου.
Προετοιμασία για τις επισκέψεις με ομάδες καθηκόντων (δημοσιογράφοι, συντάκτες, φωτογράφοι). Ερωτήσεις για την εκπαίδευσή τους, την εργασία τους, την στολή τους, καθώς και τις πρώτες βοήθειες σε περίπτωση τραύματος, ολισθήματος ή τις πρώτες ενέργειες που απαιτούνται σε περίπτωση πυρκαγιάς στον εσωτερικό χώρο του σπιτιού μας. Στη συνέχεια συντάσσουμε με τα παιδιά ευχαριστήριες επιστολές (παραλήπτης/τρια, προσφώνηση, κείμενο, επιφώνηση και υπογραφή) και τις αποστέλλουμε ηλεκτρονικά στην κατάλληλη υπηρεσία Κέντρο Υγείας κ.λπ.
Φωτογραφία του πίνακα αναφοράς, αντίγραφα των επιστολών και τις καταγραφής των αποριών και των σκέψεών τους μπαίνουν στο portfolio.
Διάρκεια εργαστηρίου τρεις (3) διδακτικές ώρες.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
• Να απομνημονεύσουν τα χρήσιμα τηλέφωνα Ανάγκης.
• Να υποδύονται ρόλους και να αναπτύξουν βιωματικά δεξιότητες σχετικά με την παροχή πρώτων βοηθειών.
• Να κατανοήσουν τη σημασία της πρόληψης των ατυχημάτων και να συνεργαστούν για να δημιουργήσουν με ψηφιακά μέσα ένα πολυτροπικό έργο.
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
1. Αναφορά και εκμάθηση τηλεφώνων έκτακτης ανάγκης και ανάρτησή τους σε πίνακα στον τοίχο της τάξης.
2. .Θεατρικό παιχνίδι: «Τηλεφωνική κλήση στην πυροσβεστική, για να αναφέρουν ένα περιστατικό φωτιάς στο σπίτι». Νοσοκομείο: Εξέταση ακτινογραφίας, μελών, αναγνώριση οστών.
3. Εικαστικά: Με ανακυκλώσιμα υλικά τα παιδιά φτιάχνουν τη γωνιά της πυροσβεστικής/ ασθενοφόρου όπου μπορούν να «παίξουν» αντίστοιχα σενάρια. Κατασκευή «τηλεφώνου» για κάθε παιδί με ανακυκλώσιμα υλικά., για χρήση στο θεατρικό παιχνίδι.
4. Δημιουργία ψηφιακού κόμικ με έμφαση στη χρήση του ευθέος λόγου που εκφράζει τον λόγο των χαρακτήρων στα «μπαλονάκια» (προτεινόμενα εργαλεία https://cartoon-story-maker.informer.com/ ή https://www.canva.com/el_gr/ ).
5. Δημιουργία ενημερωτικού φυλλαδίου σχετικά με την πρόληψη των ατυχημάτων στο σπίτι και διαμοιρασμός στους γονείς τους. Τα παιδιά ζωγραφίζουν τρόπους αντιμετώπισης των ατυχημάτων και με τη βοήθεια του/της νηπιαγωγού καταγράφουν τους κανόνες για την ασφάλεια στο σπίτι. Προτεινόμενο ψηφιακό εργαλείο το https://www.canva.com/el_gr/
Αντίγραφα του κόμικ, του φυλλαδίου, φωτογραφίες από τις γωνιές ή/και το θεατρικό παιχνίδι μπαίνουν στο portfolio.
Διάρκεια εργαστηρίου τρεις (3) διδακτικές ώρες.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
• Να συλλέγουν πληροφορίες
• Να δημιουργούν και να «διαβάζουν» διαγράμματα.
• Να εφαρμόζουν στρατηγικές οργάνωσης προφορικού λόγου.
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
1. Οι μαθητές/τριες πραγματοποιούν στατιστική έρευνα για τις κυριότερες αιτίες των ατυχημάτων στα παιδιά νηπιαγωγείου και της πρώτης δημοτικού. Ειδικότερα οι μαθητές/τριες διερευνούν το είδος του ατυχήματος που τυχόν συνέβη στα παιδιά, τη σοβαρότητα και τον τρόπο αντιμετώπισης. Τα δεδομένα με την υποστήριξη του εκπαιδευτικού εισάγονται στο excel και αναπαριστώνται σε γραφήματα. Εναλλακτικά μπορούν να καταγραφούν σε χρωματιστά αυτοκόλλητα χαρτάκια σημειώσεων (ένα χρώμα ανά τύπο ατυχήματος) και να χρησιμοποιηθούν για τη δημιουργία γραφήματος.
2. Υποθετικά σενάρια: Ο/η εκπαιδευτικός ζητά από τα παιδιά να συζητήσουν και να προβληματιστούν για την ανάληψη και απόδοση ευθυνών πάνω σε υποθετικές καταστάσεις, όπως: για ένα ατύχημα στο σπίτι π.χ από αφύλακτες πρίζες και γυμνά καλώδια. Σε ομάδες δημιουργούν μικρές ιστορίες κι εκφράζονται λεκτικά. Αν το επιτρέπει ο χρόνος και η σύνθεση της ομάδας μπορούν να προχωρήσουν σε δραματοποίηση των περιστάσεων.
3. Δημιουργία Εννοιολογικού χάρτη. Σε εννοιολογικό χάρτη (https://coggle.it/) τα παιδιά αναπαριστούν τις γνώσεις και δεξιότητες που απέκτησαν για τα ατυχήματα στο σπίτι απαντώντας εκ νέου στο αρχικό ερώτημα: Όταν ακούτε τη λέξη ατυχήματα, τι σκέφτεστε; Στη συνέχεια με αντιπαραβολή των δύο εννοιολογικών χαρτών, του αρχικού και του τελικού καταγράφονται οι διαφοροποιήσεις που προέκυψαν σε ένα κοινό αρχείο. Γίνεται προσπάθεια να δημιουργηθούν συνδέσεις ανάμεσα στις πρότερες και νέες γνώσεις. Αξιοποιείται η ρουτίνα σκέψης Πριν νόμιζα- Τώρα ξέρω (I used to think- Now I think).
Αντίγραφα ή φωτογραφίες των γραφημάτων και του τελικού εννοιολογικού χάρτη μπαίνουν στο portfolio.
Διάρκεια εργαστηρίου τρεις (3) διδακτικές ώρες.
Πολιτική απορρήτου | Όροι χρήσης | Eπικοινωνία και Υποστήριξη