Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Αριθμός Εργαστηρίων:

7

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:

7

Οι μικροί εξερευνητές στη Φορόπολη

Δεξιότητες Στόχευσης

Δεξιότητες Διαμεσολάβησης και Κοινωνικής Ενσυναίσθησης
  • διαμεσολάβηση
  • ενσυναίσθηση και ευαισθησία
  • επίλυση συγκρούσεων
  • πολιτειότητα
Δεξιότητες Κοινωνικής Ζωής
  • ενσυναίσθηση
  • ευαισθησία
  • πολιτειότητα
  • προσαρμοστικότητα
  • υπευθυνότητα
Δεξιότητες Μάθησης του 21ου αιώνα 4cs
  • επικοινωνία
  • κριτική σκέψη
  • συνεργασία
Δεξιότητες της τεχνολογίας, της μηχανικής και της επιστήμης
  • πληροφορικός γραμματισμός
  • ψηφιακός γραμματισμός
Δεξιότητες του νου
  • επίλυση προβλημάτων
  • ρουτίνες σκέψης και αναστοχασμός
Πλάγια σκέψη
  • δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη
Ρουτίνες σκέψης και Αναστοχασμός
  • Βλέπω-Σκέφτομαι-Αναρωτιέμαι
  • Σκέφτομαι-Προβληματίζομαι- Διερευνώ

Σύντομη περιγραφή

Το Πρόγραμμα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων στοχεύει στην καλλιέργεια της  φορολογικής συνείδησης και  την ευαισθητοποίηση των μαθητών/τριών σε φορολογικά ζητήματα από πολύ νεαρές ηλικίες. Οι δράσεις περιλαμβάνουν επιμορφωτικό υλικό και βιωματικές ασκήσεις σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο, παιχνίδια ρόλων, συζήτηση σε μικρές ομάδες που ενισχύουν τον κριτικό τρόπο σκέψης και  επίλυση προβλημάτων. Με άξονα προσανατολισμού τα παραπάνω, το πρόγραμμα επιχειρεί να καλλιεργήσει δεξιότητες μάθησης, ζωής, τεχνολογίας και δεξιότητες του νου.

Τίτλοι επιμέρους εργαστηρίων

1. Όλοι/ες για όλους/ες

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μετά την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων του εργαστηρίου, οι μαθητές/τριες θα πρέπει να είναι ικανοί/ές να:

  1. Αναλύουν την αξία του εθελοντισμού για την κοινωνία.
  2. Αποδίδουν με παραδείγματα τις έννοιες του εθελοντισμού και του ενεργού πολίτη.
  3. Εντοπίζουν τα σημεία σύνδεσης μεταξύ του εθελοντισμού και του ενεργού πολίτη (κοινωνική ευαισθητοποίηση, κοινοτική συμμετοχή).

Προτεινόμενες δραστηριότητες:

  • Εισαγωγή: Αναφορά στην έννοια του ενεργού πολίτη. Αντιστοίχιση του ενεργού πολίτη με τον εθελοντισμό.
  • Δραστηριότητα: «Εν-δώστε στο να δώσετε»
  • Παρουσίαση της έννοιας του εθελοντισμού, μέσω προβολής εικόνων.
  • Διαμοιρασμός φύλλων εργασίας προς συμπλήρωση από τους/τις μαθητές/τριες με τις έννοιες του εθελοντισμού και  εθελοντή.
  • Ανάλυση και Συμπεράσματα:
  • Καταγραφή στον Πίνακα των απαντήσεων μαθητών/τριών από τα φύλλα εργασίας, εναλλακτικά μπορεί να χρησιμοποιηθεί ένα ψηφιακό εργαλείο διαμοιρασμού των πληροφοριών.
  • Ομαδική συζήτηση για τις απαντήσεις των φύλλων εργασίας.
  • Διατύπωση γενικών συμπερασμάτων.
2. Ενώνουμε τις δυνάμεις μας για το κοινό καλό

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μετά την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων του εργαστηρίου, οι μαθητές/τριες θα πρέπει να είναι ικανοί/ές να:

  1. Αποδίδουν την έννοια του φόρου (ορισμός).
  2. Διακρίνουν τα χαρακτηριστικά των φόρων.
  3. Συνδέουν την έννοια της φορολογίας  με την έννοια του  υπεύθυνου πολίτη.
  4. Αιτιολογούν τη σημασία των φόρων για την κοινωνία στηριζόμενοι/ες σε πληροφορίες και να καταλήγουν σε συμπεράσματα.

Προτεινόμενες δραστηριότητες:

  • Εισαγωγή: Αναφορά στην έννοια του υπεύθυνου πολίτη. Αντιστοίχιση του υπεύθυνου πολίτη με τη φορολογία.
  • Δραστηριότητα: «Βοηθήστε τον 2QT (too Cute)»
  • Παρουσίαση της έννοιας του φόρου, μέσω προβολής ενός βίντεο μικρο-μάθησης από την ψηφιακή πλατφόρμα του TAXEDU.
  • Πρωταγωνιστής: Ο εξωγήινος 2QT (too cute), που σχεδιάζει πυραυλοκίνητα παπούτσια και αποφασίζει να δημιουργήσει τη δική του εταιρεία εντός της (Ευρωπαϊκής Ένωσης) Ε.Ε.

Επιγραμματικά, παρουσιάζονται τα εξής:

  • Τα κύρια χαρακτηριστικά των φόρων
  • Οι φόροι ως μια κοινή εισφορά
  • Χρηματοδότηση του κοινού καλού
  • Τι ξεχωριστό έχουν οι φόροι;
  • Ένας βασικός ορισμός των φόρων
  • Συμπέρασμα
  • Διαμοιρασμός φύλλων εργασίας προς συμπλήρωση από τους/τις μαθητές/τριες με την έννοια του φόρου.
  • Ανάλυση και Συμπεράσματα:
  • Καταγραφή στον Πίνακα των απαντήσεων των μαθητών/τριών από τα φύλλα εργασίας.
  • Ομαδική συζήτηση για τις απαντήσεις των φύλλων εργασίας.
  • Διατύπωση γενικών συμπερασμάτων.
3. Η πρόκληση

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μετά την ολοκλήρωση της διδασκαλίας, οι μαθητές/τριες θα πρέπει να είναι ικανοί/ές να:

  1. Παρουσιάζουν το όφελος, που αποκομίζει η κοινωνία, μέσω των φόρων.
  2. Αναλύουν τη  σημασία  της  κοινωνικής  συμβολής και  της  υποστήριξης  της  κοινότητας, μέσω του εθελοντισμού.
  3. Παράγουν σχετικά κείμενα σε μορφή επιστολής.
  4. Λαμβάνουν αποφάσεις στηριζόμενοι/ες σε πληροφορίες που έχουν οργανώσει.

Προτεινόμενες δραστηριότητες:

  • Δραστηριότητα: «Υιοθέτησε το πάρκο της γειτονιάς σου»
  • Ο/Η εκπαιδευτικός παρουσιάζει μία προβληματική κατάσταση με θέμα την ανάγκη δημιουργίας ή βελτίωσης υφιστάμενου πάρκου της γειτονιάς των μαθητών/τριών.
  • Δημιουργία μικρών ομάδων.
  • Διαμοιρασμός φύλλου εργασίας, σύμφωνα με το οποίο οι μαθητές/τριες ως μέλη μίας ομάδας καλούνται να συντάξουν δύο (2) επιστολές προς τον Δήμο και προς τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων χρησιμοποιώντας επιχειρήματα, προκειμένου να υιοθετήσουν το πάρκο της γειτονιάς τους.
  • Ανάλυση και Συμπεράσματα:
  • Διατύπωση και παρουσίαση των συμπερασμάτων από κάθε ομάδα.
  • Καταγραφή αποφάσεων κάθε ομάδας στον Πίνακα.
  • Ομαδική συζήτηση για τις απαντήσεις/αποφάσεις επί της τιθέμενης κατάστασης/πρόκλησης.
  • Διατύπωση γενικών συμπερασμάτων.
4. Μικροί εξερευνητές «εν δράσει»

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μετά την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων του εργαστηρίου, οι μαθητές/τριες θα πρέπει να είναι ικανοί/ές να:

Εντοπίζουν τα σημεία σύνδεσης και διαφοροποίησης μεταξύ της φορολογίας και του εθελοντισμού (κοινωνική ευαισθητοποίηση, κοινοτική συμμετοχή και κοινωνική ευθύνη των πολιτών).

Προτεινόμενες δραστηριότητες:

  • Δραστηριότητα 1: «Η επέλαση των εννοιών»
  • Καταιγισμός ιδεών – brain storming
  • Κατασκευή Πίνακα που να παρουσιάζονται οι διαφορές και ομοιότητες μεταξύ των εννοιών του εθελοντισμού και της φορολογίας. Εναλλακτικά, μπορεί για κάθε μία έννοια να χρησιμοποιηθεί το μοντέλο Frayer (ορισμός, χαρακτηριστικά,παραδείγματα, αντιπαραδείγματα).
  • Δραστηριότητα 2: «Φτιάξε το δικό σου ήρωα»
  • Οι μαθητές/τριες, βασιζόμενοι στον Πίνακα (Δραστηριότητα 1), που έχει ήδη καταρτιστεί με τις ομοιότητες και διαφορές μεταξύ των εννοιών του εθελοντισμού και της εισφοράς (φόρου), καλούνται να δημιουργήσουν μια ιστορία με ήρωες στην οποία θα συγκρίνονται οι δύο (2) έννοιες.
  • Εναλλακτικά, οι μαθητές/τριες, είτε ατομικά είτε χωρισμένοι σε ομάδες, καλούνται να δημιουργήσουν μία ιστορία με δύο (2)  βασικούς ήρωες, τον «Εθελοντισμό» και τον «Φόρο», με τη βοήθεια κατάλληλων ψηφιακών εργαλείων.
  • Ανάλυση και Συμπεράσματα:
  • Παρουσίαση των «ηρώων» από τους/τις μαθητές/τριες είτε μέσω ανάγνωσης των κειμένων τους είτε μέσω παρουσίασης της ιστορίας τους με τη χρήση ψηφιακών μέσων.
  • Διατύπωση γενικών συμπερασμάτων.
5. Συλλογίσου

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μετά την ολοκλήρωση της διδασκαλίας, οι μαθητές/τριες θα πρέπει να είναι ικανοί/ές να:

  1. Περιγράφουν τον ρόλο των φορολογικών αρχών (πού πληρώνω φόρους).
  2. Αναλύουν την έννοια του προϋπολογισμού (κοινός κουμπαράς).
  3. Διαχωρίζουν τις έννοιες του κρατικού (κουμπαράς μίας χώρας) και τοπικού προϋπολογισμού (τοπικός κουμπαράς).
  4. Επιχειρηματολογούν για τη συνεισφορά των φορολογικών εσόδων σε επενδύσεις και δημόσιες υπηρεσίες.

Προτεινόμενες δραστηριότητες:

  • Δραστηριότητα 1: «Ποιος συλλέγει τους φόρους και γιατί;»
  • Προβολή βίντεο μικρο-μάθησης (Micro-clip), μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας του TAXEDU.

Επιγραμματικά, περιλαμβάνονται τα εξής:

  • Παρουσίαση του γενικού φορολογικού συστήματος.
  • Τοπικοί φόροι και τοπικός προϋπολογισμός: παραδείγματα και γενική χρήση των χρημάτων των τοπικών φόρων.
  • Κρατικός προϋπολογισμός: ο ρόλος και οι τύποι επενδύσεων, που στηρίζει ο κρατικός προϋπολογισμός.
  • Δραστηριότητα 2: «Η περιπέτεια των μελισσών»
  • Αναπαράσταση μελισσών, μελισσιού (κυψέλης) και απόδοση νέκταρ ως φόρος στη «Βασίλισσα» (Φορολογική Αρχή) από τους/τις μαθητές/τριες, για να γίνουν πιο κατανοητές οι έννοιες του τοπικού και κρατικού προϋπολογισμού.
6. Πώς επηρεάζουν οι φόροι τη ζωή μου;

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μετά την ολοκλήρωση της διδασκαλίας, οι μαθητές/τριες θα πρέπει να είναι ικανοί/ές να:

  1. Αναγνωρίζουν τη συνεισφορά του φόρου στη λειτουργία του κράτους και τη χρηματοδότηση του ευρύτερου κοινού καλού.
  2. Να χρησιμοποιούν επιχειρήματα, προκειμένου να τεκμηριώσουν την άποψή τους.

Προτεινόμενες δραστηριότητες:             

  • Δραστηριότητα 1: «Πώς επηρεάζουν οι φόροι τη ζωή μου;»
  • Διαδραστικές ασκήσεις, μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας TAXEDU.
  • Δραστηριότητα 2: «Μαθαίνω παίζοντας»
  • Φύλλο εργασίας με ερωτήσεις αντικειμενικού τύπου (Σ-Λ, πολλαπλών επιλογών), συμπλήρωσης κενών και σταυρόλεξο. Εναλλακτικά μπορούν να δημιουργήσουν οι μαθητές/τριες ασκήσεις με χρήση ψηφιακών εργαλείων.
7. Καμπάνια Ενημέρωσης και Ευαισθητοποίησης

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μετά την ολοκλήρωση της διδασκαλίας, οι μαθητές/τριες θα πρέπει να:

  1. Αναστοχάζονται ως προς τον ρόλο τους ως ενεργοί και υπεύθυνοι πολίτες.
  2. Συνεργάζονται για τη δημιουργία μίας ψηφιακής αφίσας.
  3. Αξιολογούν τις δράσεις στις οποίες συμμετείχαν.

Προτεινόμενες δραστηριότητες:

  • Δραστηριότητα 1: «Δημιουργία ψηφιακής αφίσας»
  • Περιγραφή: Οι μαθητές/τριες καλούνται να δημιουργήσουν συνεργατικά μία αφίσα στο πλαίσιο μίας εθελοντικής καμπάνιας ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών της τοπικής κοινότητας, αναφορικά με την καλλιέργεια της φορολογικής συνείδησης.
  • Δραστηριότητα 2: Αξιολόγηση
  • Συμπλήρωση ερωτηματολογίων αξιολόγησης από τους/τις μαθητές/τριες και τους/τις εκπαιδευτικούς.

Εκπαιδευτικό υλικό