Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Αριθμός Εργαστηρίων:

7

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:

14

Οι Σκύλοι Έχουν Δικαιώματα, Συναισθήματα και Φωνή!

Δεξιότητες Στόχευσης

Δεξιότητες Διαμεσολάβησης και Κοινωνικής Ενσυναίσθησης
  • διαμεσολάβηση
  • ενσυναίσθηση και ευαισθησία
  • επίλυση συγκρούσεων
  • πολιτειότητα
Δεξιότητες Κοινωνικής Ζωής
  • ενσυναίσθηση
  • ευαισθησία
  • πολιτειότητα
  • προσαρμοστικότητα
  • υπευθυνότητα
Δεξιότητες του νου
  • επίλυση προβλημάτων
  • ρουτίνες σκέψης και αναστοχασμός
Παραγωγική Μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας
  • μάθηση στην πράξη
Πλάγια σκέψη
  • δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη
Ρουτίνες σκέψης και Αναστοχασμός
  • Βλέπω-Σκέφτομαι-Αναρωτιέμαι
  • Σκέφτομαι-Προβληματίζομαι- Διερευνώ

Σύντομη περιγραφή

Σκοπός του προγράμματος είναι οι μαθητές/τριες, με σύμμαχο τη δημιουργική γραφή για τη δημιουργία φιλοζωικών ιστοριών, τη μυθοπλασία και την εικονογράφηση, να αποκτήσουν ενσυναίσθηση, ώστε να αλλάξουν στάση με την επικράτηση καθημερινής συνειδητής και υπεύθυνης συμπεριφοράς απέναντι στους αδέσποτους σκύλους. Το προτεινόμενο πρόγραμμα προωθεί την καλλιέργεια των δεξιοτήτων μάθησης (κριτική σκέψη, επικοινωνία, συνεργασία, δημιουργικότητα), της παραγωγικής μάθησης μέσω των τεχνών, των δεξιοτήτων της κοινωνικής ζωής (αυτομέριμνα, κοινωνικές δεξιότητες, ενσυναίσθηση και ευαισθησία, πολιτειότητα, προσαρμοστικότητα, ανθεκτικότητα, υπευθυνότητα), των δεξιοτήτων διαμεσολάβησης και κοινωνικής ενσυναίσθησης (ενσυναίσθηση και ευαισθησία, διαμεσολάβηση), της στρατηγικής (οργανωσιακή σκέψη, μελέτη περιπτώσεων και επίλυση προβλημάτων) και πλάγιας σκέψης (δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη),  καθώς και των δεξιοτήτων του νου (κατασκευές και παιχνίδια). Επιμέρους στόχοι είναι η ενημέρωση των μαθητών/τριών για τα συναισθήματα των σκύλων που ζούν δίχως οικογένεια, τη στάση σώματός τους- σήματα ηρεμίας αλλά και τη συνειδητοποίηση της μεγάλης αξίας της υιοθεσίας αδέσποτων σκύλων ως μια πράξη καλοσύνης και αγάπης.

Τίτλοι επιμέρους εργαστηρίων

1. Αλήθεια, πόσα ξέρεις για τους αδέσποτους σκύλους;

Δραστηριότητα 1: Δέσιμο ομάδας- ανάθεση εργασιών (20’)

Δραστηριότητα 2: Ερωτηματολόγιο: Μαθαίνω για τους σκύλους ρωτώντας! (25’)

Δραστηριότητα 3: Πώς νιώθουν οι σκύλοι; (20΄)

Δραστηριότητα 4: Θεατρικό Παιχνίδι Χαρά- Λύπη (25’)

Σε αυτό το εργαστήριο οι μαθητές/τριες θα ανακαλύψουν τις γνώσεις τους για τους αδέσποτους και μη σκύλους. Θα τονιστεί πως αναφορικά με τη συμπεριφορά τους, τα σήματα ηρεμίας που χρησιμοποιούν, τους κανόνες ευζωίας και τις ανάγκες τους, ισχύουν ακριβώς τα ίδια που ισχύουν και για τους σκύλους που έχουν σπίτι. Μέσα από την τεχνική του θεατρικού παιχνιδιού και μέσα από ερωτήσεις θα ανακαλύψουν νέες πληροφορίες για τους σκύλους, για το πώς οι σκύλοι μας δείχνουν με το σώμα τους τι νιώθουν, πώς μπορούν να εκπαιδευθούν και ποιοι είναι οι βασικοί κανόνες της υπεύθυνης κηδεμονίας ενός σκύλου. Επίσης, οι μαθητές/τριες θα μάθουν τι μπορούν να κάνουν για τους σκύλους που ζούνε στον δρόμο ή ζούνε σε ένα καταφύγιο.

2. Η αυτοβιογραφία ενός αδέσποτου σκύλου

Δραστηριότητα 1: Η ζωή μου ένα παραμύθι με δράκο (45’)

Δραστηριότητα 2: Ένα δώρο στα σκουπίδια (45’)

Δραστηριότητα 3: Η ζωή μου με μία αλυσίδα (45’)

Ο/Η εκπαιδευτικός μπορεί να επιλέξει τα δύο από τα τρία παραμύθια ή ανάλογα με το μέγεθος του μαθητικού δυναμικού  και τα τρία παραμύθια, μοιράζοντας τον χρόνο του 2ωρου αναλόγως. Τα κείμενα των παραμυθιών είναι γραμμένα σε πρώτο πρόσωπο, λες και το γράφει ένας αδέσποτος σκύλος και μιλάει για τη ζωή του. Στα τρία κείμενα περιγράφονται διαφορετικές μορφές κακοποίησης σκύλων αλλά και αντιμετώπισης από την πλευρά των σκύλων. Στη συνέχεια, θα ζητηθεί από τους/τις μαθητές/τριες να χωριστούν σε ομάδες και να κάνουν δραστηριότητες που αφορούν τις ιστορίες αυτές. Σύμμαχος η φαντασία, η δημιουργικότητα, η μυθοπλασία και η εικονογράφηση.

3. Οι σκύλοι νιώθουν όπως εμείς!

Δραστηριότητα 1: Σωστοί και λανθασμένοι τρόποι προσέγγισης ενός σκύλου (25’)

Δραστηριότητα 2: Οι σκύλοι δείχνουν με το σώμα τους τα συναισθήματά τους (20’)

Δραστηριότητα 3: Άνθρωποι και σκύλοι (20’)

Δραστηριότητα 4: Συνέντευξη από ένα ακηδεμόνευτο ζώο (25’) Εναλλακτική δραστηριότητα (25’)

Στο εργαστήριο αυτό οι μαθητές/τριες θα ανακαλύψουν πως οι σκύλοι έχουν συναισθήματα και μας τα δείχνουν με έναν δικό τους τρόπο. Θα γίνει ανάγνωση φιλοζωικών ιστοριών όπου θα γίνει αντιληπτό πως οι σκύλοι στεναχωριούνται όταν ζούνε στον δρόμο ή βρίσκονται μέσα σε ένα κλουβί και περιμένουν να βρουν μια οικογένεια. Θα παρουσιαστούν σε φωτογραφίες χαρούμενοι και λυπημένοι σκύλοι και θα γίνει συζήτηση για τα σκυλιά αυτά.

4. Γίνε συγγραφέας και εικονογράφος και εσύ!

Δραστηριότητα 1: Ιστορίες σκύλων με χρώματα και φαντασία (45’)

Δραστηριότητα 2: Οι σκύλοι ψάχνουν να βρουν το σπίτι τους (25’)

Δραστηριότητα 3: Χαρούμενοι σκύλοι με οικογένεια! (20’)

Εναλλακτικές Δραστηριότητες

Δραστηριότητα 1: Ο Χορός των Ευχών (45’)

Δραστηριότητα 2: Γίνε εικονογράφος και εσύ! (45’)

Σε αυτό το εργαστήριο οι μαθητές/τριες θα κληθούν να μπούνε στη θέση ενός αδέσποτου σκύλου ή ενός σκύλου που ζει σε οικογένεια, αλλά δεν περνάει καθόλου καλά. Αφού ζωγραφίσουν μια εικόνα που να αναδεικνύει την κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο σκύλος, στη συνέχεια θα ζητηθεί να γράψουν μια ιστορία για αυτό. Υπάρχουν σαφέστατα μαθητές/τριες που δυσκολεύονται να ζωγραφίσουν ή να γράψουν κείμενα και για αυτό μπορεί να τους δοθεί μια ιστορία σε εικόνες και να προσπαθήσουν να μαντέψουν τι συμβαίνει, βάζοντας σε σειρά τις εικόνες της ιστορίας.

5. Τα όνειρα ενός παρατημένου σκύλου

Δραστηριότητα 1: Τα όνειρα είναι για όλους! (45’)

Δραστηριότητα 2: Πάντα υπάρχει χώρος για ένα θαύμα! (45’)

Όλοι κάνουν όνειρα. Ακόμη και οι σκύλοι! Άλλωστε όσοι έχουν σκύλο θα παρατηρήσουν πως πολύ συχνά κάνει ανήσυχο ή αρκετά «βαρύ» ύπνο. Σε αυτό το εργαστήριο οι μαθητές/τριες θα κληθούν  να σκεφθούν τι όνειρα κάνει ένας σκύλος που είτε γεννήθηκε στον δρόμο είτε βρέθηκε χωρίς σπίτι ξαφνικά, καθώς και να παρατηρήσουν πίνακες ζωγραφικής που απεικονίζουν σκύλους στον δρόμο. Οι μαθητές/τριες  θα εκφράσουν τα συναισθήματά τους μέσα από συζήτηση αλλά και μέσα από θεατρικό παιχνίδι που είναι σημαντικός σύμμαχος.

6. Η φαντασία ζωγραφίζει ζώα!

Δραστηριότητα 1: Η φαντασία μας ταξιδεύει! (20’)

Δραστηριότητα 2: Γράφω με δικά μου λόγια την ιστορία (25’)

Δραστηριότητα 3: Ζωγραφίζω σκύλους και άλλα ζώα εύκολα με φαντασία! (45’)

Πολύ συχνά οι μαθητές/τριες παραπονιούνται πως δεν μπορούν εύκολα να ζωγραφίσουν ζώα. Σε αυτό το εργαστήριο θα μάθουν να ζωγραφίζουν σκύλους αλλά και άλλα ζώα μέσα από αριθμούς! Θα κατανοήσουν πως η φαντασία δεν έχει όρια και πως μπορείς να δείξεις με εικόνες αυτά που νιώθεις.

7. Κάθε φορά, χρώματα, μουσική, χορός και μια νέα ιστορία!

Δραστηριότητα 1: Από μια εικόνα και λίγες λέξεις… μια ολόκληρη ιστορία (45’)

Δραστηριότητα 2: Υπάρχουν πολλά ακόμη που μπορείς να μάθεις για τους σκύλους (45’)

Σε αυτό το εργαστήριο θα μάθουν οι μαθητές/τριες πως βλέποντας μια εικόνα που έχει ελάχιστο ή καθόλου κείμενο μπορούν να δημιουργήσουν πολλές ιστορίες, καθώς κανένας/καμία δεν βλέπει με τα ίδια μάτια τον κόσμο με τον/την διπλανό/η του/της. Αν μάλιστα αυτή η ιστορία συνοδεύεται από μουσική και χορό, τότε σίγουρα οι ήρωες  ζωντανεύουν και η ιστορία γίνεται ολοένα και πιο κατανοητή.

Εκπαιδευτικό υλικό