Το πρόγραμμα καλλιέργειας δεξιοτήτων «Σκέψου τα δεδομένα σου πιο….. “προσωπικά”» έχει σκοπό οι μαθητές/τριες να είναι ικανοί/ες να κατανοήσουν ποια είναι τα προσωπικά τους δεδομένα, να αναγνωρίσουν τους κινδύνους από τη δημοσίευση των προσωπικών δεδομένων κυρίως μέσα από εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης και να αξιοποιούν μέτρα ασφαλείας, ώστε να χρησιμοποιούν τα ψηφιακά μέσα με ασφάλεια για τους εαυτούς τους και τους/τις άλλους/ες.
Στην πρώτη ενότητα του προγράμματος, οι μαθητές/τριες παρακολουθούν ένα βίντεο με σκοπό την ευαισθητοποίησή τους και τη σύνδεση του θέματος με δικές τους προσωπικές εμπειρίες. Στη δεύτερη ενότητα, μελετούν αυθεντικά σενάρια και τους ζητείται να εντοπίσουν τα προβλήματα, να εκφράσουν απορίες και να ψάξουν να βρουν καλές πρακτικές αντίδρασης. Στη συνέχεια οι μαθητές/τριες, χωρισμένοι/ες σε ομάδες, παίζουν ένα επιτραπέζιο παιχνίδι επαυξημένης πραγματικότητας όπου αναγνωρίζουν τους κινδύνους για τα προσωπικά δεδομένα και τις πιθανές συνέπειες που μπορεί να προκληθούν στα εμπλεκόμενα πρόσωπα. Στα δύο επόμενα εργαστήρια οι μαθητές/-τριες θα έχουν τον ενεργό ρόλο του/της δημιουργού κόμικ για να παρουσιάσουν το δικό τους σενάριο με θέμα την «Προστασία των προσωπικών δεδομένων». Τέλος, το εργαστήριο ολοκληρώνεται με την παρουσίαση, σχολιασμό και ανατροφοδότηση των δημιουργιών κόμικ και γενίκευση ως προς τις συμβουλές προστασίας προσωπικών δεδομένων, καθώς και με ιδέες για μελλοντικές δράσεις.
Για την υλοποίηση του εργαστηρίου απαιτείται η χρήση tablets και το εργαστήριο Πληροφορικής για τις ψηφιακές δημιουργίες κόμικς.
Στόχοι του εργαστηρίου είναι οι μαθητές/τριες:
Να κατανοήσουν ποια είναι τα προσωπικά τους δεδομένα.
Να αναγνωρίζουν τους κινδύνους από τη δημοσίευση των προσωπικών δεδομένων κυρίως μέσα από εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης.
Παρακολουθήστε με τους/τις μαθητές/τριές σας το προτεινόμενο βίντεο: «Σκέψου πριν κοινοποιήσεις» (https://www.youtube.com/watch?v=DOe5fxaSW7s) του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου.
Συζητήστε στην τάξη σχολιάζοντας το βίντεο και αξιοποιώντας τη ρουτίνα σκέψης «Τι σε κάνει να το λες;».
Οι μαθητές/τριες απαντούν στις εξής ερωτήσεις;
Παροτρύνετε κατά την αλληλεπίδραση να χρησιμοποιηθούν τα εργαλεία διαλόγου:
Ζητήστε από τους/τις μαθητές/τριες να παίξουν το παιχνίδι: «2 αλήθειες και 1 ψέμα».
Πιο συγκεκριμένα, δίνετε στην τάξη 3 προτάσεις με στοιχεία ερευνών σχετικές με τα προσωπικά δεδομένα.
Ζητήστε από τους/τις μαθητές/τριες να ψηφίσουν ποια πρόταση πιστεύουν πως είναι η ψευδής.
Αποκαλύψτε την ψευδή πρόταση και παρουσιάστε και άλλα στατιστικά και στοιχεία ερευνών. Συζητήστε για την παγκόσμια διάσταση του θέματος της προστασίας των προσωπικών δεδομένων.
Στόχος του εργαστηρίου είναι οι μαθητές/τριες να χρησιμοποιούν τις ψηφιακές τεχνολογίες με σύνεση και προσοχή, ώστε να μη θέτουν τους εαυτούς τους ή άλλα άτομα σε κίνδυνο ή να παραβιάζουν την ιδιωτικότητα και την προσωπική τους ζωή.
Χωρίστε τους/τις μαθητές/τριες σε ομάδες. Μοιράστε σε κάθε ομάδα 2 σενάρια. Τα σενάρια είναι αρχεία σε μορφή κειμένου. Πρόκειται για σύντομες αυθεντικές ιστορίες με θέμα την ασφάλεια και τα προσωπικά δεδομένα. Τα σενάρια μπορείτε να τα έχετε εκτυπωμένα ή μπορείτε να ζητήσετε από τους/τις μαθητές/τριες να τα ανοίξουν στον υπολογιστή τους.
Φτιάξτε στον πίνακα 7 στήλες (μία για κάθε ενότητα που θα συζητηθεί) ή δημιουργήστε ένα padlet.
Οι ενότητες είναι οι εξής:
Ζητήστε από τους/τις μαθητές/τριες:
– να συνεργαστούν και να διαβάσουν προσεκτικά τα 2 σενάρια.
-να σκεφτούν και να συζητήσουν τα παρακάτω θέματα σύμφωνα με τη ρουτίνα σκέψης «Σκέψου – Αναθεώρησε – Εξερεύνησε».
Ενθαρρύνετε τις ομάδες να παρουσιάσουν τα σενάριά τους στην τάξη αναφέροντας όσα σκέφτηκαν γι’ αυτό, να μοιραστούν και να συζητήσουν τις απορίες τους στην ολομέλεια και τέλος, να «κολλήσουν» στον πίνακα κάτω από τη σωστή στήλη/κατηγορία τα σενάριά τους ή να γράψουν τους τίτλους των σεναρίων στη σωστή στήλη του padlet.
Συζητήστε το πρόβλημα κάθε σεναρίου και ζητήστε από τους μαθητές να συμβουλευτούν το βοηθητικό υλικό του εργαστηρίου για να βρουν τη λύση/ καλή πρακτική.
Συζητήστε αν άλλαξε ο τρόπος σκέψης τους για το θέμα της προστασίας των προσωπικών δεδομένων, αξιοποιώντας τη ρουτίνα σκέψης «Συνήθιζα να σκέφτομαι πως…, αλλά τώρα σκέφτομαι…».
Οι ερωτήσεις που μπορούν να τεθούν είναι οι ακόλουθες:
-Τι πίστευες για αυτό το θέμα; (πριν ξεκινήσει το εργαστήριο;)
-Τι πιστεύεις τώρα; (στο τέλος της 2ης συνεδρίας)
Συζητήστε την αναγκαιότητα της προστασίας των προσωπικών δεδομένων αξιολογώντας τη ρουτίνα σκέψης «Τα 3 γιατί».
Οι μαθητές/τριες θα παίξουν ένα επιτραπέζιο παιχνίδι επαυξημένης πραγματικότητας. Θα κινούν το πιόνι τους στο ταμπλό, θα τραβούν κάρτες, θα σκανάρουν τα σύμβολα των καρτών, θα κερδίζουν ή θα χάνουν σύμβολα και διαμάντια. Σκοπός του παιχνιδιού είναι να έρθουν αντιμέτωποι με αυθεντικά προβλήματα προστασίας προσωπικών δεδομένων και να βρουν λύση σε αυτά.
Εξηγήστε τους κανόνες του εργαστηρίου και χωρίστε τους/τις μαθητές/τριες σε 6 ομάδες
Στόχοι του εργαστηρίου είναι οι μαθητές/τριες:
Να διαμορφώσουν τις ρυθμίσεις ασφαλείας των μέσων κοινωνικής δικτύωσης ώστε να προστατεύουν τα προσωπικά τους δεδομένα.
Να χρησιμοποιούν τις ψηφιακές τεχνολογίες με σύνεση και προσοχή, ώστε να μην θέτουν τους εαυτούς τους ή άλλα άτομα σε κίνδυνο ή να παραβιάζουν την ιδιωτικότητα και την προσωπική τους ζωή.
Στόχοι του εργαστηρίου είναι οι μαθητές/τριες:
Να διαμορφώσουν τις ρυθμίσεις ασφαλείας των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ώστε να προστατεύουν τα προσωπικά τους δεδομένα.
Να χρησιμοποιούν τις ψηφιακές τεχνολογίες με σύνεση και προσοχή, ώστε να μην θέτουν τους εαυτούς τους ή άλλα άτομα σε κίνδυνο ή να παραβιάζουν την ιδιωτικότητα και την προσωπική τους ζωή.
Εξηγήστε στους/στις μαθητές/τριες τον ρόλο τους: «Οι μαθητές/τριες θα χωριστούν σε ομάδες και θα γίνουν δημιουργοί ενός δικού τους σεναρίου σε μορφή ψηφιακού κόμικ. Τα σενάριά τους θα μπορούσαν να δώσουν ιδέες στους δημιουργούς του παιχνιδιού και, γιατί όχι, θα μπορούσαν να τα ενσωματώσουν σε αυτό!». Θα υλοποιήσουν δηλαδή, το δικό τους σενάριο με θέμα την Προστασία Προσωπικών Δεδομένων εμπνευσμένοι από το παιχνίδι που έπαιξαν στα δύο προηγούμενα εργαστήρια.
Χωρίστε τους/τις μαθητές/τριε σε ομάδες των 3 ατόμων.
Οι ομάδες θα ανοίξουν το 1ο φύλλο εργασίας (έγγραφο του Microsoft Word) και θα οργανώσουν την ιστορία του κόμικ τους, απαντώντας στις εξής ερωτήσεις:
Δίνετε εκτυπωμένο το φύλλο εργασίας. Οι μαθητές/τριες θα πρέπει να σχεδιάσουν το εξώφυλλο, τα καρέ του κόμικ τους και να συμπληρώσουν τις λεζάντες και τους διαλόγους.
Οι μαθητές/τριες θα υλοποιήσουν το κόμικ τους με την εφαρμογή StoryboardThat και θα το αποθηκεύσουν στον υπολογιστή τους.
Στόχοι του εργαστηρίου είναι οι μαθητές/τριες:
Να αναγνωρίζουν τους κινδύνους από τη δημοσίευση των προσωπικών δεδομένων κυρίως μέσα από εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης.
Να διαμορφώσουν τις ρυθμίσεις ασφαλείας των μέσων κοινωνικής δικτύωσης ώστε να προστατεύουν τα προσωπικά τους δεδομένα.
Πολιτική απορρήτου | Όροι χρήσης | Eπικοινωνία και Υποστήριξη