Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Ζω καλύτερα - Ευ Ζην
  • ΥΓΕΙΑ: Διατροφή- Αυτομέριμνα, Οδική Ασφάλεια

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Αριθμός Εργαστηρίων:

7

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:

21

Στο διαδίκτυο τριγυρνάμε, την αλήθεια αναζητάμε!

Δεξιότητες Στόχευσης

Δεξιότητες Διαμεσολάβησης και Κοινωνικής Ενσυναίσθησης
  • ενσυναίσθηση και ευαισθησία
Δεξιότητες Διαχείρισης των Μέσων
  • ασφάλεια στο διαδίκτυο
  • γραμματισμός στα μέσα
  • πληροφορικός γραμματισμός
  • τεχνολογικός γραμματισμός
  • ψηφιακός γραμματισμός
Δεξιότητες Κοινωνικής Ζωής
  • αυτομέριμνα
  • ενσυναίσθηση
  • ευαισθησία
  • υπευθυνότητα
Δεξιότητες Μάθησης του 21ου αιώνα 4cs
  • δημιουργικότητα
  • επικοινωνία
  • κριτική σκέψη
  • συνεργασία
Δεξιότητες της Τεχνολογίας
  • δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα
  • δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων
  • δεξιότητες διεπιστημονικής και διαθεματικής χρήσης των νέων τεχνολογιών
Δεξιότητες της τεχνολογίας, της μηχανικής και της επιστήμης
  • γραμματισμός στα μέσα
  • πληροφορικός γραμματισμός
  • ψηφιακός γραμματισμός
Δεξιότητες του νου
  • επίλυση προβλημάτων
  • ρουτίνες σκέψης και αναστοχασμός
Δεξιότητες Υπολογιστικής Σκέψης
  • δεξιότητες σχεδιασμού και κατασκευής έργων ή τεχνουργημάτων (ψηφιακών ή μη)
  • επιστημονική/υπολογιστική σκέψη διαμεσολάβηση
Πλάγια σκέψη
  • δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη
Ρουτίνες σκέψης και Αναστοχασμός
  • Βλέπω-Σκέφτομαι-Αναρωτιέμαι
  • Σκέφτομαι-Προβληματίζομαι- Διερευνώ
Ψηφιακή μάθηση 21ου αιώνα (4cs σε ψηφιακό περιβάλλον)
  • συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας.
  • ψηφιακή επικοινωνία
  • ψηφιακή κριτική σκέψη
  • ψηφιακή συνεργασία

Σύντομη περιγραφή

Σκοπός του Εργαστηρίου δεξιοτήτων «Στο Διαδίκτυο τριγυρνάμε την αλήθεια αναζητάμε!» είναι η καλλιέργεια δεξιοτήτων των μαθητών/τριών Νηπιαγωγείου στην ασφαλή πλοήγηση και στη χρήση του διαδικτύου και των ψηφιακών συσκευών, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό πλαίσιο για την ψηφιακή ικανότητα των πολιτών. Η διδακτική μεθοδολογία βασίζεται στη διερευνητική μάθηση, με εφαρμογή του έντεχνου συλλογισμού (Artful Thinking) και των ρουτινών σκέψης. Αξιοποιούνται στοιχεία διαφοροποιημένης διδασκαλίας με έμφαση στις συνεργατικές διαδικασίες μάθησης και την περιγραφική αξιολόγηση. Χρησιμοποιείται υλικό του ΙΤΕ και έργα Τέχνης (εικαστικά και κείμενα παιδικής λογοτεχνίας).

Οι επιδιωκόμενες δεξιότητες είναι ο Γραμματισμός πληροφοριών και δεδομένων, η Επικοινωνία και η Συνεργασία, η Δημιουργία ψηφιακού περιεχομένου, η Επίλυση προβλημάτων και η Ψηφιακή κριτική σκέψη.

 

Τίτλοι επιμέρους εργαστηρίων

1. Το διαδίκτυο τι είναι;

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα.

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:

  • να διερευνήσουν τις γνώσεις και τις αντιλήψεις τους για το διαδίκτυο
  • να συνεργαστούν για τη δημιουργία διδακτικού συμβολαίου

Μεθοδολογία Artful Thinking:ΕΡΩΤΗΣΗ

Προτεινόμενες Δραστηριότητες

  1. Στάδιο του προβληματισμού των μαθητών/τριών και της διαμόρφωσης του κατάλληλου μαθησιακού κλίματος. Εισαγωγή στο θέμα μέσω γνωστικής και ψυχολογικής προετοιμασίας. Δημιουργία διδακτικού συμβολαίου της τάξης, δέσμευση για δράση σχετικά με τη χρήση του διαδικτύου και των ψηφιακών συσκευών που μπορεί να είναι με μορφή αφίσας
  2. Διαμοιρασμός των ερωτηματολογίων ανίχνευσης/αξιολόγησης γνώσεων και ψηφιακών δεξιοτήτων σε γονείς και παιδιά.

Διάρκεια Εργαστηρίου 3 διδακτικές ώρες

2.Εγώ και το διαδίκτυο

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:

  • να καταγράψουν οι μαθητές/τριες τις γνώσεις και τις εμπειρίες τους σχετικά με το διαδίκτυο,
  • να αναπτύξουν κριτική σκέψη και δεξιότητες ψηφιακού γραμματισμού,
  • να εργαστούν ομαδοσυνεργατικά και να επικοινωνήσουν τις σκέψεις τους,
  • να θέσουν ομαδικούς στόχους για τη μελλοντική μελέτη του θέματος “Ψευδείς ειδήσεις”.

Μεθοδολογία Artful Thinking: ΥΠΟΘΕΣΗ/ΑΠΟΔΕΙΞΗ

Προτεινόμενες Δραστηριότητες

  1. Εννοιολογική χαρτογράφηση σε επίπεδο ολομέλειας τμήματος μέσω ιδεοθύελλας και ερωτοαπαντήσεων με κεντρικό ερώτημα: «Τι γνωρίζω για το διαδίκτυο και πώς το χρησιμοποιώ;».
  2. Ομαδοσυνεργατική εργασία με ερώτημα: «Τι κάνω στο σπίτι με τη συσκευή μου;». Τα παιδιά σε ζεύγη ή μικρές ομάδες μικτών ικανοτήτων συμπληρώνουν φύλλο εργασίας και στη συνέχεια παρουσιάζουν στην ολομέλεια τις εργασίες τους για συζήτηση.
  3. Ανάλυση αποτελεσμάτων των ερωτηματολογίων και καταγραφή βασικών συμπερασμάτων. Διαμόρφωση στοχοθεσίας βάσει των αποτελεσμάτων των ερωτηματολογίων και των εννοιολογικών χαρτών με θέμα: «Ψευδείς ειδήσεις».

Διάρκεια Εργαστηρίου 3 διδακτικές ώρες

3. Ψεύτικες ειδήσεις!

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:

  • να γνωρίσουν οι μαθητές/τριες το φαινόμενο των ψευδών ειδήσεων και της παραπληροφόρησης,
  • να αναπτύξουν κριτική σκέψη και δεξιότητες ανάλυσης και αξιολόγησης πληροφοριών,
  • να μάθουν πώς να εντοπίζουν και να αποφεύγουν ψευδείς ειδήσεις.

Μεθοδολογία Artful Thinking: ΑΝΑΛΥΣΗ

Προτεινόμενες Δραστηριότητες

  1. Παρουσίαση ιστορίας για την παροχή γνώσεων και προβληματισμού σχετικά με το θέμα των ψευδών ειδήσεων και της παραπληροφόρησης.
  2. Ανάλυση της ιστορίας με τη στρατηγική της Γραμματικής των Ιστοριών (Story grammar) και καταγραφή του «Χάρτη της ιστορίας» στην ολομέλεια.
  3. Αξιοποίηση σχετικής παρουσίασης του ΙΤΕ και διενέργεια σχετικής συζήτησης.

Διάρκεια Εργαστηρίου 3 διδακτικές ώρες

4. Ας παίξουμε με την Τέχνη!

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:

  • να καλλιεργήσουν οι μαθητές/τριες την κριτική σκέψη και την ικανότητα ανάλυσης οπτικών πληροφοριών μέσω του έντεχνου συλλογισμού,
  • να προβληματιστούν για τη μετάδοση πληροφοριών, αληθινών ή ψευδών μηνυμάτων, στο παρελθόν και στο παρόν,
  • να αναπτύξουν δεξιότητες επικοινωνίας συνεργασίας και δημιουργικότητας,
  • να αναπτύξουν δεξιότητες του Νου μέσω ρουτινών σκέψης.

Μεθοδολογία Artful Thinking: ΕΞΗΓΗΣΗ

Προτεινόμενες Δραστηριότητες

  1. Παρατήρηση πίνακα του Eugene de Blaas και ανάλυσή του μέσω της ρουτίνας σκέψης «Βλέπω – Σκέφτομαι – Αναρωτιέμαι». Καταγραφή των απόψεων και ιδεών των παιδιών σχετικά με τη μετάδοση αληθινών ή ψευδών μηνυμάτων ή πληροφοριών από άλλους ή για άλλους, στην εποχή που παρουσιάζει ο πίνακας και στη σύγχρονη εποχή.
  2. Ομαδοσυνεργατική εργασία με ερώτημα: «Τι μπορεί να συζητούν οι κυρίες στον πίνακα; Τι μπορεί να σκέφτεται ο κύριος στον πίνακα;». Τα παιδιά σε ζεύγη ή μικρές ομάδες μικτών ικανοτήτων συμπληρώνουν φύλλο εργασίας και στη συνέχεια παρουσιάζουν στην ολομέλεια τις εργασίες τους.
  3. Αναπαράσταση του πίνακα με τη μέθοδο της Παγωμένης Εικόνας και φωτογραφική αποτύπωση της δράσης των παιδιών.

Διάρκεια Εργαστηρίου 3 διδακτικές ώρες

5. Η δική μας ιστορία!

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:

  • να καλλιεργήσουν οι μαθητές/τριες δεξιότητες μάθησης (4Cs) συνεργασία, επικοινωνία, δημιουργικότητα, κριτική σκέψη,
  • να καλλιεργήσουν οι μαθητές/τριες δεξιότητες δημιουργίας ψηφιακού περιεχομένου,
  • να καλλιεργήσουν ψηφιακές δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων, αξιοποιώντας δημιουργικά τις ψηφιακές τεχνολογίες για την οπτικοποίηση και ψηφιοποίηση της ιστορίας.

Μεθοδολογία Artful Thinking:ΣΥΝΔΕΣΗ

Προτεινόμενες Δραστηριότητες

  1. Συνεργατική συγγραφή ιστορίας. Αξιοποιείται η στρατηγική της Γραμματικής των Ιστοριών (Story grammar) και δομείται ομαδοσυνεργατικά ο «Χάρτης της ιστορίας». Η ιστορία μπορεί να ολοκληρωθεί στην ολομέλεια και να διαμορφωθεί συνεργατικά από ομάδες παιδιών.
  2. Δημιουργία συνεργατικής εικονογράφησης των σκηνών της ιστορίας. Αρχικά, αποφασίζονται από κοινού οι σκηνές. Σε ζεύγη ή μικρές ομάδες μικτών ικανοτήτων τα παιδιά ζωγραφίζουν τη σκηνή που τα εντυπωσίασε περισσότερο. «Ποια σκηνή της ιστορίας μου άρεσε περισσότερο και γιατί;». Τα παιδιά παρουσιάζουν στην ολομέλεια τις εργασίες τους για συζήτηση.
  3. Οι σκηνές που επιλέγονται από τα παιδιά ζωγραφίζονται από ομάδες παιδιών με συνεργατικό ψηφιακό εργαλείο δημιουργίας και έκφρασης και δημιουργείται συνεργατικό ψηφιακό βιβλίο.

Διάρκεια Εργαστηρίου 3 διδακτικές ώρες

6. Μια fake σχολική εφημερίδα!

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:

  • να δημιουργήσουν ψεύτικες ειδήσεις, καλλιεργώντας κριτική σκέψη και δημιουργικότητα,
  • να εργαστούν ομαδοσυνεργατικά, αναπτύσσοντας δεξιότητες επικοινωνίας και συνεργασίας,
  • να καλλιεργήσουν την ψηφιακή πολιτειότητα και την κοινωνική τους υπευθυνότητα, αντιλαμβανόμενοι τον αντίκτυπο των ψευδών ειδήσεων,
  • να εξασκήσουν ψηφιακές δεξιότητες δημιουργίας περιεχομένου, καθώς εξοικειώνονται με εργαλεία ψηφιακής δημιουργίας.

Μεθοδολογία Artful Thinking:ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Προτεινόμενες Δραστηριότητες

  1. Δημιουργία ψευδών ειδήσεων από τα παιδιά με ένα θέμα που επιλέγουν τα ίδια. Ομαδοσυνεργατική εργασία με ερώτημα: «Ποια ψεύτικη είδηση μπορούμε να φτιάξουμε εμείς και τι αποτέλεσμα θα είχε αυτό;» τα παιδιά ζωγραφίζουν σε ζεύγη ή μικρές ομάδες μικτών ικανοτήτων σε φύλλο εργασίας και στη συνέχεια παρουσιάζουν στην ολομέλεια τις εργασίες τους. Ενίσχυση της κοινωνικής υπευθυνότητας μέσω συμβολισμού.
  2. Δημιουργία της ψηφιακής εφημερίδας με τις ψευδείς ειδήσεις. ειδήσεις.

Διάρκεια Εργαστηρίου 3 διδακτικές ώρες

7. Τι μάθαμε για τα νέα στο διαδίκτυο;

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:

  • να συγκρίνουν εννοιολογικούς χάρτες και να εντοπίζουν ομοιότητες, διαφορές, προσθήκες κ.λπ.,
  • να αντιληφθούν τις επιπτώσεις των ενεργειών τους κατά τη μετάδοση μιας είδησης,
  • να αξιοποιήσουν ψηφιακά εργαλεία.

Μεθοδολογία Artful Thinking: ΑΝΑΣΤΟΧΑΣΜΟΣ

Προτεινόμενες Δραστηριότητες

  1. Διαμόρφωση τελικού εννοιολογικού χάρτη σε επίπεδο ολομέλειας με ιδεοθύελλα. Σύγκριση των εννοιολογικών χαρτών (αρχικός και τελικός).
  2. Διοργάνωση ενημερωτικής εκδήλωσης για τους γονείς από κάποιον ειδικό για το θέμα της χρήσης κινητών συσκευών και διαδικτύου από τα παιδιά. Βασικός στόχος της δράσης είναι η ενημέρωση των γονέων σχετικά με τον διαμεσολαβητικό τους ρόλο στην απόκτηση των ψηφιακών δεξιοτήτων των παιδιών τους (parental mediation). Παρουσίαση των αποτελεσμάτων των ερωτηματολογίων και των συνεργατικών δημιουργιών των παιδιών στους γονείς.
  3. Συμπλήρωση της Κλείδας Αξιολόγησης γνώσεων και δεξιοτήτων για κάθε μαθητή/τρια για την ολοκλήρωση αξιολόγησης του προγράμματος.

Διάρκεια Εργαστηρίου 3 διδακτικές ώρες

Εκπαιδευτικό υλικό