Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Ζω καλύτερα - Ευ Ζην
  • Γνωρίζω το σώμα μου - Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Αριθμός Εργαστηρίων:

7

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:

14

Τα κόκκινα παπούτσια

Δεξιότητες Στόχευσης

Δεξιότητες Διαμεσολάβησης και Κοινωνικής Ενσυναίσθησης
  • διαμεσολάβηση
  • ενσυναίσθηση και ευαισθησία
  • επίλυση συγκρούσεων
  • πολιτειότητα
Δεξιότητες Κοινωνικής Ζωής
  • ανθεκτικότητα
  • αυτομέριμνα
  • ενσυναίσθηση
  • ευαισθησία
  • κοινωνική
  • πολιτειότητα
  • προσαρμοστικότητα
Δεξιότητες Μάθησης του 21ου αιώνα 4cs
  • κριτική σκέψη
  • συνεργασία

Σύντομη περιγραφή

Θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα Σεξουαλικής Διαπαιδαγώγησης & Πρόληψης της Σεξουαλικής Κακοποίησης στην πρώιμη και πρωτοσχολική ηλικία.

Τίτλοι επιμέρους εργαστηρίων

1. Ένα ζευγάρι κόκκινα παπούτσια

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες :

  • να ενεργοποιηθούν σωματικά,
  • να λειτουργούν στοχαστικοκριτικά,
  • να σέβονται όρια και ελευθερίες,
  • να προσεγγίσουν βιωματικά και διερευνητικά τα παρεχόμενα ερεθίσματα,
  • να αναζητούν και να κατανοούν αιτιώδεις σχέσεις και συνάφειες,
  • να διακρίνουν τη διαφορετικότητα των απόψεων και να αντιμετωπίζουν την πολυπρισματικότητα ως στοιχείο που εμπλουτίζει τις αναπαραστάσεις και την επινοητικότητά τους

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

1.1.         Ένα Ζευγάρι κόκκινα παπούτσια

Ρουτίνες σκέψεις με αφορμή ένα αντικείμενο έκπληξη

1.2.         «Φορώντας ένα ζευγάρι κόκκινα παπούτσια μπορώ …»

Αισθησιοκινητική άσκηση – Σωματική Έκφραση: Ατομικοί, ελεύθεροι κινητικοί αυτοσχεδιασμοί με αξιοποίηση της θεατρικής σύμβασης (“το μαγικό αν” …)

Σταδιακή μετάβαση από την πραγματικότητα στη φαντασία.

1.3.         Ποιος/ποια/τι τα φοράει; Συμπλήρωσε το σχέδιο

Φύλλο εργασίας:

«Συμπλήρωσε- Ζωγράφισε-Σημείωσε- Ανάρτησε»

 

ΕΠΕΚΤΑΣΗ:

Σημείωση λέξεων, σκέψεων, εντυπώσεων, συναισθημάτων.

Σύνθεση των ατομικών έργων σε ένα συλλογικό έργο και ανάρτησή του στην τάξη.

Χρόνος: 2 Διδακτικές ώρες

 

Απαιτούμενα Υλικά:

  • ένα ζευγάρι παιδικά κόκκινα παπούτσια ή της εικόνας τους
  • ένα κουτί παπουτσιών
  • πίνακας ή χαρτί καβαλέτου σε ορατό σημείο

(Πρότυπα λιστών στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ)

2. Κάρεν & Ένκαρ. Το παζλ των σωμάτων

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες:

  • να αναγνωρίζουν όλα τα μέλη του σώματος,
  • να ονομάζουν όλα τα μέλη του σώματος με την επίσημη ονομασία τους,
  • να διερευνήσουν τις δυνατότητες του σώματός τους και τη λειτουργία των μελών του,
  • να συνειδητοποιήσουν τις διαφοροποιήσεις των γεννητικών οργάνων σε σχέση με το φύλο,
  • να αισθάνονται άνετα με το σώμα τους,
  • να μάθουν τρόπους σωστής φροντίδας και προστασίας των γεννητικών οργάνων,
  • να κατανοήσουν τους κοινωνικούς κανόνες αναφορικά με τα γεννητικά όργανα.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

2.1.         Ένα ΠΑΖΛ κρυμμένο στο ΚΟΥΤΙ-Τα μέλη του σώματος

Δημιουργία δύο ομάδων

– Υποθέσεις: Ρουτίνες σκέψης και συζήτηση για τα «μυστηριώδη

πρόσωπα» και το βιολογικό τους φύλο

– Σωματικό περίγραμμα σε φυσικό μέγεθος (σχεδιασμός)

 

2.2.         Μέλη του σώματος -Ιδιαίτερα γνωρίσματα

-Παρατήρηση-Προβληματισμός-Συζήτηση

-Παιχνίδια για το σώμα

– Φεστιβάλ χορού

-Άσκηση χαλάρωσης

-Συμπλήρωση του αποτυπώματος των δύο σωμάτων με μέλη και εξωτερικά όργανα

 

ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

-«Με τα μάτια μου μπορώ να …:»

-Δημιουργία αινιγμάτων

-Σύνθεση σωμάτων

Απαιτούμενα Υλικά:

  • κουτί παπουτσιών
  • (1ος) φάκελος με δύο παζλ (περίγραμμα δύο άφυλων σωμάτων).
  • Χαρτί του μέτρου
  • Χρωματιστοί Μαρκαδόροι
  • Μουσική δραστηριοτήτων της ενότητας2.
  • Πίνακας αναφοράς ή κάρτες με εικόνες και λέξεις μελών ή εξωτερικών οργάνων του σώματος

2η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΣΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ

 

 

3. Δημόσιο-Ιδιωτικό και πώς ήρθα στον κόσμο αυτό

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες:

  • να διακρίνουν τον ιδιωτικό από τον δημόσιο χώρο,
  • να καταλάβουν τα σωματικά όρια και τα δικαιώματα στο σώμα και την ιδιωτικότητα,
  • να αντιλαμβάνονται βασικά θέματα για την αναπαραγωγή,
  • να έρθουν σε επαφή με ζητήματα που αφορούν στη βιολογική και κοινωνική / διαπροσωπική διάσταση της τεκνοποίησης.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

3.1.Ιδιωτικό, Δημόσιο

-Μουσικά… ”στεφάνια”

  • Σύνδεση με προηγούμενο εργαστήριο
  • Ιδιωτικοί και Δημόσιοι χώροι
  • Ιδιωτικές και δημόσιες δραστηριότητες

-Το παιχνίδι των δύο περιοχών

3.2.Τα ρούχα της Κάρεν & του Ένκαρ

  • Συζήτηση

-Τα ρούχα —

Ολοκλήρωση των σωματικών αποτυπώματος των ηρώων

  • Αναστοχασμός – Φύλλο αξιολόγησης [2]

3.3. Αλάτι ψιλό-Μα πώς ήρθα στον κόσμο αυτό;

Λάχνισμα-Παιχνίδι

-Συζήτηση

  • Προβολή βίντεο ή ανάγνωση βιβλίου

-Φωτογραφίες

Υπέρηχων και Μωρών

  • Ποίηση και Ζωγραφική

ΕΠΕΚΤΑΣΗ:

  • «Κάθε “εικόνα” μία ζωγραφιά» – Δημιουργία βιβλίου με τίτλο: «Το θαύμα της ζωής»

Απαιτούμενα Υλικά:

  • Στεφάνια γυμναστικής
  • Μουσική ή κρουστό όργανο
  • Η/Υ, Εκτυπωτής, εικόνες ιδιωτικών και δημόσιων χώρων και δραστηριοτήτων
  • χαρτοταινία, ένα μαντήλι
  • Πίνακας ή χαρτί καβαλέτου
  • Φύλλο αξιολόγησης του εργαστηρίου [2]
  • Φωτογραφίες μωρών και υπέρηχου κύησης
  • Φύλλο εργασίας: «3.1. Ποίηση και Ζωγραφική»
  • Υλικά ζωγραφικής

Προβολή βίντεο ή ανάγνωση βιβλίου για την αναπαραγωγή

3η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ/ΚΗΔΕΜΟΝΕΣ

4. Οικογένεια και ξεχωριστοί άνθρωποι

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες:

  • να συζητήσουν για την οικογένεια και για τις οικογενειακές σχέσεις καθώς και τη σημασία των διαπροσωπικών σχέσεων στη ζωή του ατόμου,
  • να εξερευνήσουν τα διάφορα είδη οικογένειας,
  • να παρατηρούν, να σκέπτονται μεταφορικά, να διαχειρίζονται νέα δεδομένα και να δημιουργούν νέα γνωστικά σχήματα μέσα από απλές συγκρίσεις, για το πώς λειτουργεί ο κόσμος γύρω μας,
  • να εντοπίζουν, να εμβαθύνουν, να στοχάζονται κριτικά πληροφορίες που αφορούν σε ένα πρόσωπο,
  • να οικοδομούν την «εικόνα εαυτού»,
  • να επιλέγουν και υιοθετούν υγιή πρότυπα σχέσεων,
  • να διακρίνουν τους ξεχωριστούς ανθρώπους στη ζωή τους.
  • Μία ημέρα στη ζωή
    • Ο 2ος φάκελος: 1ο απόσπασμα από την ιστορία της Κάρεν-Μια παλιά φωτογραφία
    • Βροχή από “καλημέρες”
    • Μία ημέρα στη ζωή της Κάρεν
    • Μία ημέρα στη ζωή μου
    • Ελεύθερη ζωγραφική

4.2. Οικογενειακές φωτογραφίες

  • Οικογενειακές φωτογραφίες
  • “Με την οικογένειά μου μου αρέσει να … ”. Παντομίμα.

-Δημιουργικοί ορισμοί της έννοιας «οικογένεια»

-Ζωγραφίζω την οικογένειά μου

4.3. Ξεχωριστοί άνθρωποι

  • Ανάγνωση 2ου αποσπάσματος

– Ο πιο ξεχωριστός άνθρωπος για μένα είναι… γιατί …

-Ένα δώρο έκπληξη

ΕΠΕΚΤΑΣΕΙΣ

Δημιουργικοί ορισμοί αξιών και “κλικ” μια φωτογραφία!

-Χάρτινο Θέατρο

 

Απαιτούμενα Υλικά:

  • 2ος φάκελος και η παλιά φωτογραφία
  • Οικογενειακές φωτογραφίες μαθητών/τριών
  • Προαιρετική αξιοποίηση μουσικής (στην 1.)
  • Υλικά ζωγραφικής
  • Κουτιά παπουτσιών από το σπίτι
  • Ψαλίδι – Χαρτοταινία-Ταινία – Κόλλα
  • Χρωματιστά χαρτιά, κορδέλες, μαρκαδόροι
5. Το κόκκινο που ξεχωρίζει & … τα παπούτσια του … άλλου

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες:

  • να εξερευνήσουν τα διάφορα συναισθήματα και τις καταστάσεις από τις οποίες δημιουργούνται,
  • να αναγνωρίζουν προσωπικά συναισθήματα και να μπορούν να τα εκφράσουν,
  • να έχουν δυναμική στάση απέναντι σε αρνητικές συμπεριφορές ή στάσεις,
  • να γνωρίσουν τρόπους και μεθόδους επικοινωνίας σε περίπτωση προβλήματος,
  • να κατανοήσουν ότι οι άνθρωποι έχουν διαφορετικές σκέψεις, συναισθήματα και ενδιαφέροντα (ποικιλομορφία, διαφορετικές οπτικές γωνίες),
  • να προβληματιστούν σχετικά με ένα θέμα ή θέματα και να διερευνήσουν πώς και γιατί αυτή η σκέψη έχει αλλάξει,
  • να κατανοήσουν ότι η ποικιλία σκέψεων, συναισθημάτων, ενδιαφερόντων οφείλεται στη διαφορετική θέση από την οποία μιλάει ένα άτομο (διαφορετική οπτική γωνία),
  • να αναγνωρίζουν και να εξηγούν τι, και γιατί άλλαξε τη σκέψη τους.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  • Το κόκκινο που ξεχωρίζει

-Λάχνισμα

-“Ο πιγκουίνος με το κόκκινο μαντήλι”.

  • Βόλεϊ συναισθημάτων
  • Περπατώ και….συναντώ

ΕΠΕΚΤΑΣΗ – ΓΕΝΙΚΕΥΣΗ:

-Ανάγνωση του βιβλίου παιδικής λογοτεχνίας «Το κόκκινο που ξεχωρίζει μέσα στη χώρα του άσπρου»

  • Μπαίνοντας στα παπούτσια των… άλλων

-Ανάγνωση         του        3ουΑποσπάσματος

-Κόκκινα παπούτσια-μαγνήτες

  • Στα παπούτσια του Ένκαρ & των … άλλων
  • Κι εγώ τι γνώμη έχω;
  • Αναστοχασμός

ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

-Στη δημοσιογραφική καρέκλα

 

Απαιτούμενα Υλικά:

  • ένα κόκκινο μαντήλι
  • ένα στεφάνι γυμναστικής
  • τα κόκκινα παπούτσια
  • χαρτάκια post it
  • μαρκαδόροι, μολύβια
6. Σιδερένια παπούτσια- Άγγιγμα και αγκαλιά. Μυστικά και φανερά

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες:

  • να αναγνωρίζουν επικίνδυνες καταστάσεις που μπορεί να τα βλάψουν,
  • να ξεχωρίζουν το επιτρεπόμενο από το «μη επιτρεπόμενο» άγγιγμα,
  • να αναγνωρίζουν τη «γλώσσα» του σώματος,
  • να μαθαίνουν να λένε «όχι» όταν αισθάνονται ότι απειλούνται
  • να αντιληφθούν τη σημασία και τη διαφορά μεταξύ καλού και κακού μυστικού,
  • να γνωρίζουν ποια μυστικά κρατάμε και ποια όχι,
  • να αναφέρουν αμέσως το συμβάν σε ενήλικες που εμπιστεύονται,
  • να καταλάβουν τα σωματικά όρια και τα δικαιώματα στο σώμα και την ιδιωτικότητα.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

6.1. Άγγιγμα και Αγκαλιά

  • «Πάρε από εμένα το παπούτσι αυτό» -Ανάγνωση 4ου αποσπάσματος

-Αγκαλιές

  • «Η πλαστελίνη»

-Αγκαλιές χρωματιστές

 

  • ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΜΕ ΑΛΛΟ ΥΛΙΚΟ:

-Προβολή βίντεο

-Ανάγνωση βιβλίου παιδικής λογοτεχνίας: «Η πιο μεγάλη ζεστή αγκαλιά είναι του/της…»

-Ζωγραφική

6.2. Το σώμα μου μιλάει;

-Ανάγνωση 5ου & 6ου αποσπάσματος

-«Το σώμα μου μιλάει;»

-«Τι συμβαίνει Κάρεν;»

-«Έχω ένα μυστικό»

 

ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

  • Ανάγνωση βιβλίου παιδικής λογοτεχνίας

 

  • Σιδερένια Παπούτσια – Το Μυστικό της Κάρεν & το Συμβούλιο των Παιδιών

-Σιδερένια παπούτσια

-Ο Διάδρομος των σκέψεων με τα Κόκκινα και Κίτρινα Καπέλα

-Το Συμβούλιο και η ψηφοφορία

Απαιτούμενα Υλικά:

  • τα παπούτσια των μαθητών/τριών
  • στεφάνια
  • ΜΟΥΣΙΚΗ
  • Φύλλο Εργασίας «Αγκαλιές Χρωματιστές», 6.1.
  • χαρτοταινία
  • Αυτοσχέδια Κόκκινα και Κίτρινα καπέλα
  • μικρά χαρτιά για τα ψηφοδέλτια του ΝΑΙ & ΟΧΙ
  • μολύβια

Προτάσεις βιβλίων παιδικής λογοτεχνίας [στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ]

 

 

7. Με τα παπούτσια μου πατάω γερά και πετάω

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες:

  • να εκφράζονται αποτελεσματικά και πειστικά για να ξεκαθαρίσουν τη θέση τους, αξιοποιώντας λεκτικούς και μη λεκτικούς τρόπους επικοινωνίας,
  • να κατανοούν και να συναισθάνονται τους/τις άλλους/ες,
  • να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες ως ενεργοί και κοινωνικά ευαισθητοποιημένοι πολίτες.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

7.1. Παπούτσια που … πετάνε!

  • O/η εκπαιδευτικός σε ρόλο
  • «Πόσα ΟΧΙ υπάρχουν σε ένα ΟΧΙ;»
  • Ανάγνωση του 8ου αποσπάσματος «Παπούτσια που πετάνε»
  • Ζωγραφική

7.2. Γραμμές Βοήθειας

-Επίδειξη εποπτικού υλικού

-Αφίσα. Ζωγραφική και κολλάζ

7.3. Αποτίμηση

– Η καρέκλα του ΠΡΙΝ του ΤΩΡΑ και του ΜΕΤΑ/ Αναστοχασμός

-Αποχαιρετώ. Στον κύκλο

 

-Φύλλο αξιολόγησης του προγράμματος από τους/τις μαθητές/τριες

Απαιτούμενα Υλικά:

  • Μουσική
  • Αφίσες και Υλικό φορέων [Γραμμές Βοήθειας : Ενδεικτικό Υλικό στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ]
  • Υλικά ζωγραφικής, εποπτικό υλικό
  • 2 καρέκλες
  • 3 ταμπέλες: πριν, τώρα, μετά
  • Χαρτόνι canson (100Χ70).
  • Υλικά ζωγραφικής.
  • Εικόνες από περιοδικά ή εκτυπωμένες εικόνες που αναζητούνται στο διαδίκτυο

Φύλλο αξιολόγησης [7] του προγράμματος [στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ]

Εκπαιδευτικό υλικό