Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ - Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη
  • Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Αριθμός Εργαστηρίων:

7

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:

7

Το ταξίδι της φυγής και της ελπίδας

Δεξιότητες Στόχευσης

Δεξιότητες Διαμεσολάβησης και Κοινωνικής Ενσυναίσθησης
  • διαμεσολάβηση
  • ενσυναίσθηση και ευαισθησία
  • επίλυση συγκρούσεων
Δεξιότητες Κοινωνικής Ζωής
  • ανθεκτικότητα
  • αυτομέριμνα
  • ενσυναίσθηση
  • ευαισθησία
  • κοινωνική
  • πολιτειότητα
  • προσαρμοστικότητα
  • υπευθυνότητα
Δεξιότητες Ψηφιακής Ιθαγένειας
  • ανθεκτικότητα
  • ψηφιακή πολιτειότητα
Ρουτίνες σκέψης και Αναστοχασμός
  • Βλέπω-Σκέφτομαι-Αναρωτιέμαι
  • Σκέφτομαι-Προβληματίζομαι- Διερευνώ
Ψηφιακή μάθηση 21ου αιώνα (4cs σε ψηφιακό περιβάλλον)
  • συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας.
  • ψηφιακή επικοινωνία
  • ψηφιακή κριτική σκέψη
  • ψηφιακή συνεργασία

Σύντομη περιγραφή

Σκοπός του προγράμματος

Οι μαθητές/τριες να αναγνωρίσουν την ύπαρξη διαφορετικών ταυτοτήτων, να κατανοήσουν τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις, να καλλιεργήσουν την ενσυναίσθηση και να αντιληφθούν τις δυσκολίες, τις ανάγκες και τα συναισθήματα του ‘’Άλλου’’ που μπορεί να είναι ο μετανάστης, ο πρόσφυγας, ο εκτοπισμένος.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες:

α)να διακρίνουν τις έννοιες πρόσφυγες, μετανάστες, εσωτερικά εκτοπισμένοι, αιτούντες άσυλο,

β)να κατανοήσουν τη σημασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και να σκεφθούν τρόπους προάσπισης τους,

γ) να εκφράσουν τις δικές τους αξίες και να συνδεθούν με τους συμμαθητές/τριες τους μέσα από ένα κοινό αξιακό σύστημα.

Τίτλοι επιμέρους εργαστηρίων

1. Στερεότυπα και προκαταλήψεις: Κάθε λέξη έχει σημασία

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/ριες αναμένεται:

  • να διακρίνουν τις έννοιες πρόσφυγες, μετανάστες, εσωτερικά εκτοπισμένοι, αιτούντες άσυλο
  • να εντοπίζουν τις πηγές πληροφόρησης που έχουν για το θέμα
  • να ονομάζουν τους παράγοντες που επηρεάζουν την άποψή τους για το θέμα
  • να μπουν στη θέση του άλλου
  • να εκφράσουν συναισθήματα

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  • 1η δραστηριότητα
  1. Οι μαθητές/ριες χωρίζονται σε 4 ομάδες επιλέγοντας κάρτες διαφορετικού χρώματος και μοιράζονται ρόλοι στην ομάδα (παρουσιαστής, γραμματέας, συντονιστής χρόνου, παρατηρητής, μέλος). Θα παραμείνουν στην ίδια ομάδα σε όλα τα εργαστήρια αλλά οι ρόλοι θα αλλάζουν κυλιόμενα σε κάθε εργαστήριο. Η κάθε ομάδα επιλέγει τυχαία μία από τις 4 κάρτες με τις λέξεις: πρόσφυγες, μετανάστες, εσωτερικά εκτοπισμένοι, αιτούντες άσυλο.
  2. Η κάθε ομάδα εργάζεται για την κάρτα που επέλεξε. Οι μαθητές/ριες στην ομάδα: 1) καταγράφουν με ιδεοθύελλα τις λέξεις που τους έρχονται στο μυαλό σε χαρτί ή στο συννεφόλεξο wordle και 2) Απαντούν στις ερωτήσεις: α)Τι ξέρω για αυτούς; β)Από πού το ξέρω; Από ποια πηγή; γ)Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν την άποψή μου;
  3. Στη συνέχεια όλη η τάξη παρακολουθεί τα αντίστοιχα τέσσερα βίντεο, κάνουν τον εννοιολογικό χάρτη στον πίνακα ή στο coggle.it και συζητούν κατά πόσο οι αρχικές τους απαντήσεις συμφωνούν με τα στοιχεία από την ιστοσελίδα

https://www.unhcr.org/gr/teaching_about_refugees

  • 2η δραστηριότητα

Ακολουθεί η δραστηριότητα ανάπτυξης της ενσυναίσθησης. Ένα παιδί από κάθε ομάδα υποδύεται αυτό που λέει η κάρτα, ότι είναι πχ. πρόσφυγας και κάνει μία παγωμένη εικόνα. Οι μαθητές/ριες της ίδιας ομάδας υποδύονται τις σκέψεις του πρώτου παιδιού. Με τη σειρά στέκονται πίσω από το παιδί πρόσφυγα και μεγαλόφωνα λένε τι σκέφτεται ο πρόσφυγας σαν να ήταν η σκέψη του. Στη συνέχεια επαναλαμβάνουν την

  1. ίδια διαδικασία, όπου τώρα οι μαθητές/ριες μιλούν σαν να ήταν το συναίσθημα του πρόσφυγα και αναφέρουν τα συναισθήματα. Κυκλικά όλες οι ομάδες παρουσιάζουν με τη σειρά.

Τα συναισθήματα των μαθητών/ριών καταγράφονται σε ένα χαρτόνι που αναρτάται στον τοίχο ή ψηφιακά σε padlet, canva.

2. Στερεότυπα και προκαταλήψεις: Κάθε νούμερο έχει σημασία

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται να :

  • να ονοματίζουν τις χώρες καταγωγής και υποδοχής των προσφύγων
  • να γνωρίζουν κατά προσέγγιση τον αριθμό προσφύγων στον κόσμο και στην Ελλάδα
  • να εντοπίζουν τους πιθανούς λόγους μη συνέχισης της εκπαίδευσης των προσφύγων
  • να εκφράσουν συναισθήματα

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  1. Οι 4 ομάδες επιλέγουν τυχαία μία από τις 4 κάρτες με τις εξής ερωτήσεις:
  2. Από πού έρχονται οι πρόσφυγες;
  3. Πού πηγαίνουν οι πρόσφυγες;
  4. Πόσοι είναι οι πρόσφυγες στον κόσμο; Πόσοι είναι οι πρόσφυγες στην Ελλάδα;
  5. Ποια είναι τα ποσοστά των εγγραφών των προσφύγων μαθητών/ριών στην εκπαίδευση στην Ελλάδα; Για ποιους λόγους;

Οι μαθητές καταγράφουν τις απαντήσεις τους σύμφωνα με τις προηγούμενες γνώσεις τους και στη συνέχεια παρακολουθούν τα βίντεο ή μελετούν τις πληροφορίες στις ιστοσελίδες. Συγκρίνουν τις αρχικές τους απαντήσεις τους με τις νέες πληροφορίες και αναθέτουν σε ένα άτομο από κάθε ομάδα να παρουσιάσει  τις απαντήσεις στα ερωτήματα ως εξής:

Ομάδα 1: Βίντεο 1 : Από πού έρχονται οι

https://www.youtube.com/watch?v=PgNCyY4Ik8I&list=PLDhxOid2aiAHEGd5jcWcw7W-viYrJ-yKM&index=6

Ομάδα2 : Βίντεο 2: Πού πηγαίνουν οι πρόσφυγες;

https://www.youtube.com/watch?v=W55mdSCFim8&list=PLDhxOid2aiAHEGd5jcWcw7W-viYrJ-yKM&index=7

Ομάδα 3 :α) Infographic : Πόσοι είναι οι πρόσφυγες στον κόσμο;

www.unhcr.org/gr/στατιστικά

Β) Χάρτης: Πόσοι είναι οι πρόσφυγες στην Ελλάδα;

http://data2.unhcr.org/en/situations/mediterranean?id=83#_ga=2.206233051.959924811.1622363291-1772276782.1621794068

Ομάδα 4: Ποσοστά: Ποια είναι τα ποσοστά των εγγραφών των προσφύγων μαθητών/ριών στην εκπαίδευση στην Ελλάδα; Για ποιους λόγους;

https://www.unhcr.org/gr/wp-content/uploads/sites/10/2020/10/access_to_edu_2020.pdf

  1. Συζήτηση στην ολομέλεια. Τα συναισθήματα καταγράφονται σε ομόκεντρο κύκλο στο χαρτόνι ή ψηφιακά εμπλουτίζεται το padlet, canva.

 

3. Πρέπει να φύγεις!

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/ριες αναμένεται:

  • να εκφράσουν τις απόψεις και τις ιδέες τους
  • να κατανοήσουν δύσκολες  καταστάσεις
  • να μπουν στη θέση ατόμων που βιώνουν δύσκολες καταστάσεις
  • να σκεφτούν κριτικά
  • να εκφράσουν συναισθήματα

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  1. Υποθετικό σενάριο: «Σου ανακοινώνουν ότι πρέπει αμέσως να φύγεις από το σπίτι και τη χώρα σου. Τι θα βάλεις μέσα στη βαλίτσα σου;»
  2. Αρχικά κάθε μαθητής/ρια καλείται να δουλέψει ατομικά και να κάνει μέσα σε 3 λεπτά μία λίστα με τα 10 αντικείμενα που θα έπαιρνε μαζί του/της αν αναγκαζόταν να φύγει από το σπίτι του/της και τη χώρα του/της.
  3. Στη συνέχεια οι μαθητές/ριες συζητούν για 5 λεπτά στην ομάδα τους τα αντικείμενα που επέλεξαν. Στο επόμενο βήμα η κάθε ομάδα καλείται μέσα σε 5 λεπτά να καταλήξει στα 4 πιο σημαντικά αντικείμενα που θα βάλει στη βαλίτσα και να τα ανακοινώσει στην τάξη: 1) εξηγώντας τους λόγους και τις σκέψεις της επιλογής και 2) τον τρόπο με τον οποίο κατέληξε η ομάδα σε αυτά τα αντικείμενα.

Τέλος καταγράφονται τα συναισθήματα των μαθητών/ριών σε ομόκεντρο κύκλο στο χαρτόνι που είναι αναρτημένο στον τοίχο ή ψηφιακά εμπλουτίζεται το padlet, canva.

4. Ιστορίες ζωής

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/ριες αναμένεται:

 

  • να εκφράσουν τις απόψεις και τις ιδέες τους
  • να κατανοήσουν δύσκολες καταστάσεις
  • να μπουν στη θέση ατόμων που βιώνουν δύσκολες καταστάσεις
  • να σκεφτούν κριτικά
  • να εκφράσουν συναισθήματα

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  1. Στην τάξη έχουν σχηματιστεί 4 ομάδες και καλούνται οι μαθητές/ριες να εργαστούν συνεργατικά στην ομάδα τους σε μία άσκηση δημιουργικής γραφής. Οι 3 ομάδες θα γράψουν μία φανταστική ιστορία για έναν/μία πρόσφυγα σύμφωνα με το Φύλλο Εργασίας 2 που έχει δοθεί. Ένας εκπρόσωπος από κάθε ομάδα θα αφηγηθεί την ιστορία σε πρώτο πρόσωπο στην ολομέλεια της τάξης. Η 4η ομάδα θα γράψει λεζάντες για τις φωτογραφίες και ένα συναίσθημα κάτω από κάθε λεζάντα.Η 1η ομάδα θα γράψει μία ιστορία και θα την αφηγηθεί χρησιμοποιώντας τις φωτογραφίες από το Φύλλο Εργασίας 2. Η 2η ομάδα θα γράψει μία ιστορία και θα την αφηγηθεί χρησιμοποιώντας τις λέξεις κλειδιά από το Φύλλο Εργασίας 2. Η 3η ομάδα θα γράψει μία ιστορία και θα την αφηγηθεί χρησιμοποιώντας τις φωτογραφίες και τις λέξεις κλειδιά από το Φύλλο Εργασίας 2. Η 4η ομάδα θα γράψει λεζάντες για τις φωτογραφίες και ένα συναίσθημα κάτω από κάθε λεζάντα από το Φύλλο Εργασίας 2.

Γίνεται συζήτηση στην Ολομέλεια της τάξης και αναζητούνται ομοιότητες και διαφοροποιήσεις στις ιστορίες των ομάδων. Τέλος καταγράφονται τα συναισθήματα των μαθητών/ριών σε ομόκεντρο κύκλο στο χαρτόνι που είναι αναρτημένο στον τοίχο ή εμπλουτίζεται το padlet, canva.

5. Ανθρώπινα Δικαιώματα

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/ριες αναμένεται:

  • να γνωρίσουν τα ανθρώπινα δικαιώματα
  • να κατανοήσουν τη σημασία των ανθρωπίνων
  • δικαιωμάτων
  • να γνωρίσουν τα δικαιώματα των προσφύγων
  • να σκεφτούν τρόπους προάσπισης των δικαιωμάτων
  • να εκφράσουν συναισθήματα

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  1. Οι μαθητές/ριες εργάζονται στις ομάδες τους και με καταιγισμό ιδεών απαντούν στις ερωτήσεις: 1) «Τι είναι τα ανθρώπινα δικαιώματα;» 2)«Ποια ανθρώπινα δικαιώματα γνωρίζετε;
  2. Στη συνέχεια κάθε ομάδα αναλαμβάνει να εργαστεί με αποσπάσματα από την απλοποιημένη έκδοση της Οικουμενικής Διακήρυξης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων που δίνονται στο Φύλλο Εργασίας 3. Κάθε ομάδα καλείται να αποφασίσει από τα δικαιώματα που της έχουν δοθεί ποιο είναι το πιο σημαντικό. Στη συνέχεια απαντούν στις ερωτήσεις: «Γιατί είναι πιο σημαντικό; Πώς νιώθουν όταν έχουν αυτό το δικαίωμα; Πώς θα ένιωθαν εάν έχαναν αυτό το δικαίωμα;»

https://www.demopaideia.gr/wp-content/uploads/2015/11/da_egxeiridio_anthropina_dikaiwmata_gr.pdf

Γίνεται παρουσίαση των ομάδων και συζήτηση στην ολομέλεια της τάξης.

3. Στο επόμενο βήμα, οι μαθητές/ριες παρακολουθούν το βίντεο για τα δικαιώματα των προσφύγων

 

https://www.youtube.com/watch?v=2QuHkabkmgg&list=PLDhxOid2aiAFkB2H4yyrtHq_DKKzr4X3I&index=9

4. Ακολουθεί καταιγισμός ιδεών για τους τρόπους με τους οποίους μπορεί να εξασφαλιστεί ότι τα δικαιώματα των προσφύγων γίνονται σεβαστά

 

  1. Τα συναισθήματα των μαθητών/ριών καταγράφονται σε ομόκεντρο κύκλο στο χαρτόνι που είναι αναρτημένο στον τοίχο ή εμπλουτίζεται το padlet, canva.
6. Οι αξίες της ζωής

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/ριες αναμένεται:

  • να εντοπίσουν αξίες
  • να εκφράσουν δικές τους αξίες
  • να συνδεθούν με τους συμμαθητές/ριες τους μέσα από το κοινό αξιακό σύστημα
  • να εκφράσουν συναισθήματα

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  1. Στις 4 ομάδες δίνεται το Φύλλο Εργασίας 4 και οι μαθητές/ριες μελετούν την παράγραφο που αντιστοιχεί στην ομάδα τους.
  2. Τέλος τα συναισθήματα των μαθητών/ριών καταγράφονται σε ομόκεντρο κύκλο στο χαρτόνι που είναι αναρτημένο στον τοίχο ή εμπλουτίζεται το padlet, canva.
  3. Οι μαθητές/ριες καλούνται να εντοπίσουν τις αξίες του συγγραφέα σύμφωνα με το κείμενο. Στη συνέχεια οι μαθητές/ριες κάνουν μία ακροστιχίδα με το μικρό τους όνομα, γράφοντάς το κατακόρυφα, με κεφαλαία γράμματα. Καλούνται να γράψουν οριζόντια για κάθε γράμμα του ονόματός τους μία αξία ή μία φράση
  4. Οι αξίες καταγράφονται ως περίγραμμα για τα κλαδιά και τα μέρη ενός δέντρου σε χαρτόνι ή γίνονται αφίσα στο canva.
  5. Οι παράγραφοι είναι αποσπάσματα από το «Μονόλογοι από το Αιγαίο»
7. Βάζω στόχους και προχωρώ – Αξιολόγηση

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/ριες αναμένεται:

  • να συνθέσουν ένα συνεργατικό έργο
  • να συμπληρώσουν φύλλα αυτοαξιολόγησης και
  • Αναστοχασμού
  • να συζητήσουν για τη συνεργασία τους στην ομάδα
  • να αποτιμήσουν το Πρόγραμμα

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  1. Οι μαθητές/ριες καλούνται να κάνουν ένα συνεργατικό έργο πχ. ζωγραφιά, αφίσα, παγωμένη εικόνα  με τίτλο: «Το ταξίδι της φυγής και της ελπίδας». Οι ομόκεντροι κύκλοι με   συναισθήματα που είχαν καταγραφεί κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων σε χαρτόνι ή ψηφιακά σε canva, αποτελούν τα βήματα της διαδρομής.
  2. Οι μαθητές/ριες συμμετέχουν στις διαδικασίες περιγραφικής αυτό-αξιολόγησης και αναστοχασμού. Αρχικά συμπληρώνουν ατομικά το φύλλο αυτό-αξιολόγησης,  το φύλλο αναστοχασμο και αποφασίζουν τι θα ήθελαν να βάλουν στο ατομικό τους portfolioΚατόπιν τα παιδιά συζητούν στην ομάδα τους για το τι τους άρεσε, τι τους δυσκόλεψε και τι θα ήθελαν να αλλάξουν στο πρόγραμμα. Η κάθε ομάδα ανακοινώνει με τη σειρά τα συμπεράσματά της στην ολομέλεια της τάξης.

 

  1. Στη συνέχεια οι μαθητές/ριες συζητούν στην ομάδα τους για τον τρόπο που λειτούργησε η ομάδα τους αναφορικά με τις διαδικασίες πχ. αν υπήρχε ισότιμη συμμετοχή των μελών, τήρηση του χρόνου, καλή συνεργασία. Η κάθε ομάδα ανακοινώνει με τη σειρά τα συμπεράσματά της στην ολομέλεια της τάξης.
  2. Οι μαθητές/ριες καταρτίζουν το ατομικό πλάνο δράσης, που μπορούν να βάλουν στο portfolio. Στο ατομικό πλάνο δράσης ο κάθε μαθητής/ρια γράφει 3 πράγματα που έχει αποφασίσει ότι πρέπει να κάνει ή να αλλάξει για να βελτιώσει τον εαυτό του/της στο επόμενο πρόγραμμα.
  3. Τέλος, ο/η κάθε μαθητής/ρια γράφει μία μόνο λέξη για το Πρόγραμμα σε ένα χρωματιστό post it και το κολλά δίπλα στο συνεργατικό έργο.

Εκπαιδευτικό υλικό