Το πρόγραμμα «Το τραγούδι της χαράς» αφορά μαθητές Β’ τάξης δημοτικού σχολείου με στόχο να καλλιεργήσουν κοινωνικές δεξιότητες συνεργασίας, ομαδικότητας και αρμονικής συνύπαρξης με τους συμμαθητές/τριες τους και κατανόησης των συναισθημάτων τους. Η υλοποίηση του προγράμματος προϋποθέτει τη δημιουργία ενός θετικού κλίματος, αποδοχής, σεβασμού, κατανόησης των ορίων.
Στο πλαίσιο του προγράμματος αναπτύσσονται δεξιότητες ζωής που συνδέονται με αξίες όπως η αγάπη, η ελευθερία, η αλληλεγγύη, η ισότητα, η συνεργασία, ο σεβασμός, η υπευθυνότητα, η αυτοεκτίμηση μέσα από δραστηριότητες που καλλιεργούν τον διάλογο, την καλλιτεχνική έκφραση, τις βασικές ψηφιακές δεξιότητες, τον κριτικό γραμματισμό, τον αναστοχασμό.
Το πρόγραμμα αυτό αναπτύσσεται σε επτά (7) τρίωρα δυναμικά εξελισσόμενα εργαστήρια, τα οποία αλληλοσυμπληρώνονται με στόχο την καλλιέργεια δεξιοτήτων ψυχικής υγείας και 4cs. Οι μαθητές/τριες μέσα από το πρόγραμμα αναγνωρίζουν τον ρόλο της χαράς αλλά και όλων των συναισθημάτων τους, επικοινωνούν, συνεργάζονται, κινούνται, δημιουργούν αλλά και καλλιεργούν την κριτικής τους σκέψη και την ενσυναίσθηση με στόχο την ολόπλευρη ανάπτυξής τους. Προϋπόθεση αποτελεί η υλοποίηση σε παιδαγωγικό κλίμα αποδοχής, δημιουργικότητας και χαράς, καθώς η μάθηση πρέπει να είναι ευχάριστη για να είναι αποτελεσματική.
Στόχος είναι οι μαθητές/τριες να εργάζονται κυρίως ομαδοσυνεργατικά, και μαθητοκεντρικά.
Μέσω της παρούσας εκπαιδευτικής πρότασης αξιοποιούνται η δημιουργία πολυτροπικών κειμένων, οι κατασκευές, η ζωγραφική, η καλλιέργεια ποικίλων τρόπων έκφρασης , η καλλιέργεια μουσικών κριτηρίων, η κίνηση και το τραγούδι αλλά και η αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων και δεξιοτήτων.
Ενδεικτικά προσδοκώμενα αποτελέσματα είναι η αποδοχή των συναισθημάτων, η συνεργασία των μαθητών/τριών και η αξιοποίησης διαφόρων μορφών τέχνης και λόγου που συνολικά μπορεί να οδηγήσει σ’ ένα παιδαγωγικό κλίμα, χαράς, σεβασμού, συνεργασίας και αποδοχής και να επηρεάσει όλο το κλίμα της τάξης και την αποτελεσματικότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Προσδοκώμενα Mαθησιακά Αποτελέσματα
Τα παιδιά αναμένεται να:
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Τα παιδιά κάθονται σε κύκλο και ο/η εκπαιδευτικός προβάλλει στον βιντεοπροβολέα εικόνες και ζωγραφιές παιδιών με διάφορα συναισθήματα και τους ζητάει να τα αναγνωρίσουν. Εναλλακτικά μπορεί να τους ζητήσει να περιγράψουν προφορικά ή γραπτά με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού τα συναισθήματα ή τις σκέψεις που έχουν τα προσωπάκια (emojis) στο φύλλο εργασίας 1. Η εργασία αυτή μπορεί να γίνει και στο e-me content με το drag and drop ή το drag the words.
Στη συνέχεια ζητάει με ήρεμη και χαλαρή φωνή, να θυμηθούν και να αφηγηθούν ιστορίες και στιγμές από τη ζωή τους που ήταν πολύ χαρούμενα π.χ. παιχνίδι με τους φίλους και τις φίλες τους, γενέθλια, κάποια γιορτή, πάρτυ στο σπίτι, διακοπές κτλ. Οι ιστορίες μπορούν να ξεκινούν με το «Είμαι ή ήμουν πολύ χαρούμενος/χαρούμενη όταν...»
Αφού αφηγηθούν τα παιδιά τις ιστορίες και τις στιγμές της ζωής τους που ήταν πολύ χαρούμενες, τους ζητάει να περιγράψουν πώς ήταν αυτό το συναίσθημα, τι έκαναν, τι ένιωθαν π.χ. χαμογελούσαν συνεχώς, χόρευαν, ένιωθαν ξεχωριστά, αναστάτωση.
Στη συνέχεια, τους ζητάει να φτιάξουν τέσσερις (4) δικές τους ζωγραφιές ή και τέσσερις (4) φωτογραφίες με τέσσερα (4) διαφορετικά συναισθήματα που εκείνα επιλέγουν (π.χ. χαρά, λύπη, φόβος, αγωνία, ανυπομονησία κτλ.) και να επιλέξουν ή να φτιάξουν το δικό τους σύμβολο (τύπου avatar ή emoji).
Όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία αυτή, ζητάει να δείξουν τις δημιουργίες τους στην ομάδα και να τις εκφράσουν με παντομίμα ή δραματοποίηση. Κάθε συναίσθημα που δείχνει ένα παιδί, το μιμούνται τα υπόλοιπα στον κύκλο. Επιλέγουν υλικό για το portfolio.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Τα παιδιά αναμένεται να:
• αναγνωρίζουν διαφορετικά συναισθήματα,
• περιγράφουν διαφορετικούς τρόπους έκφρασης των συναισθημάτων,
• εμπλουτίζουν το λεξιλόγιο τους για τα συναισθήματα,
• παρατηρούν πώς συνδέονται τα συναισθήματα με χρώματα, γεύσεις, μουσικές, στάση του σώματος κλπ.,
• εκφράζουν τα συναισθήματά τους με χρώματα, μουσική κίνηση, γεύσεις, αρώματα.
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες και παρατηρούν τις εικόνες στο φύλλο εργασίας για το 2ο εργαστήριο και προσπαθούν να αναγνωρίσουν τα συναισθήματα που εκφράζονται στις εικόνες. Στην ολομέλεια συζητούν τις απαντήσεις τους για τις εικόνες και διαπιστώνουν ότι δεν υπάρχει μια σωστή απάντηση, ούτε μόνο ένα συναίσθημα για κάθε κατάσταση.
Εξοικειώνονται με το λεξιλόγιο των συναισθημάτων και αναζητούν και άλλες λέξεις που εκφράζουν συναισθήματα.
Αναλαμβάνουν να παρατηρήσουν στο διάλειμμα τα συναισθήματα συμμαθητών/συμμαθητριών τους και να τα συζητήσουν στην τάξη, χωρίς να κριτικάρουν. Συζητούν στην τάξη τους τρόπους με τους οποίους κατάλαβαν τα συναισθήματα των άλλων. Στη συνέχεια, αφού έχουν εμπλουτίσει το λεξιλόγιό τους με αρκετές νέες λέξεις που εκφράζουν συναισθήματα, ο/η εκπαιδευτικός ζητά από τα παιδιά να έχουν μπροστά τους πολλά διαφορετικά χρώματα μαρκαδόρους, ξυλομπογιές, χαρτόνια κτλ. (δεν έχει σημασία το υλικό αλλά η ποικιλία χρωμάτων).
Στη συνέχεια, βάζει διάφορα μουσικά αποσπάσματα από κλασική μουσική, παιδικά τραγούδια κτλ. και ζητά από τα παιδιά να δείξουν ποιο χρώμα ταιριάζει με τη μουσική που ακούν. Αφήνει λίγα δευτερόλεπτα και σχολιάζει θετικά. Καλεί τα παιδιά στην ολομέλεια να αναστοχαστούν σε σχέση με όλες τις επιλογές των παιδιών, τονίζοντας ότι δεν υπάρχει σωστή ή λάθος επιλογή, απευθύνοντάς τους ερωτήσεις όπως “πώς σας έκανε να νιώσετε αυτή η μελωδία;” και “γιατί επιλέξατε αυτό το χρώμα;”
Η ίδια διαδικασία επαναλαμβάνεται από την/τον εκπαιδευτικό αναφέροντας φαγητά, γλυκά κτλ. Για παράδειγμα, τι χρώμα σας ταιριάζει με το σουβλάκι, τον μουσακά, το κανταΐφι κτλ.
Συνεχίζει περιγράφοντας καταστάσεις, για παράδειγμα τι χρώμα είναι ένα πάρτυ; Τι χρώμα είναι ένα χαμένο παιχνίδι ή ένα χαμόγελο;
Αφού αναφερθούν αρκετά φαγητά, καταστάσεις κτλ. ο/η εκπαιδευτικός αλλάζει λίγο τη διαδικασία. Στις καταστάσεις, γεγονότα, φαγητά κτλ. για ό,τι συνδέεται με τη χαρά και την ευθυμία, θα σηκώνουν ένα χρώμα που θα συμφωνήσουν όλοι π.χ. το πράσινο, για ό,τι συνδέεται με τον θυμό ή θα σηκώνουν κάτι σε κόκκινο χρώμα για ό,τι είναι χαρούμενο και μωβ ό,τι συνδέεται με τη λύπη.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Τα παιδιά αναμένεται να:
• δημιουργούν χαρούμενα ποιήματα,
• χαρούν μέσα από τις γλωσσικές τους δημιουργίες,
• συνδέουν την ποίηση με τη δημιουργία και τη χαρά,
• καλλιεργούν την φαντασία τους,
• συνεργάζονται δημιουργώντας χαρούμενα ομαδικά.
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Τα παιδιά κάθονται σε κύκλο και στον πίνακα ή στον υπολογιστή φτιάχνουμε τέσσερις (4) στήλες με τα εξής ερωτήματα- θέματα:
Ποιος; Τι; Πότε; Πού;
Κάτω από κάθε στήλη γράφουμε διάφορες σχετικές λέξεις αξιοποιώντας τον καταιγισμό ιδεών.
Οι λέξεις πρέπει να είναι τυχαίες και να ταιριάζουν ως απάντηση στην ανάλογη ερώτηση, για παράδειγμα: Ποιος; (ουσιαστικά): Ο γάτος, o γλάρος, η δασκάλα, η φράουλα, ένα πιάνο κτλ.
Τι; (ρήματα): τρέχει, γράφει, τραγουδάει, χορεύει, γελάει, περπατάει, ψαρεύει κτλ.
Πότε; (χρονικός προσδιορισμός): χθες, πριν δύο χρόνια, πριν πέντε λεπτά, σε δύο λεπτά, σε 30 χρόνια κτλ.
Πού; (τοπικός προσδιορισμός): σε μια παιδική χαρά, σε μια λίμνη, στο βουνό, στο ποτάμι, στον δρόμο κτλ.
Αφού συμπληρώσουμε δέκα (10 ) τουλάχιστον λέξεις σε κάθε στήλη με τα παιδιά, τα χωρίζουμε σε ομάδες. Διαλέγουμε ή διαλέγουν τα παιδιά τυχαία μια λέξη από κάθε στήλη. Με τις τέσσερις (4) αυτές λέξεις ζητάμε από τα τις ομάδες των παιδιών να γράψουν ένα σύντομο χαρούμενο ποίημα τύπου «χαϊκού».
Η επιλογή των λέξεων μπορεί να γίνει με πολλούς τρόπους για παράδειγμα, γράφουμε τις λέξεις σε χρωματιστά χαρτόνια (κάθε στήλη έχει ένα χαρακτηριστικό χρώμα) πχ. όλες οι λέξεις της στήλης ποιος είναι μπλε, οι λέξεις του τι με κόκκινο κτλ.
Αφού δημιουργήσουν και γράψουν τα ποιήματά τους τα εικονογραφούν, είτε με εικόνες που θα βρουν στο διαδίκτυο (προσέχοντας τα πνευματικά δικαιώματα) με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού καθώς και του/της εκπαιδευτικού νέων τεχνολογιών (διεπιστημονική συνεργασία), είτε με δικές τους ζωγραφιές. Συγκεντρώνουμε όλα τα ποιήματα σε ένα ψηφιακό ή έντυπο βιβλίο το οποίο τα παιδιά βάζουν στο portfolio τους (και θα μπορούσε να κατασκευαστεί μέσω της πλατφόρμας ασύγχρονης εκπαίδευσης e-class στην εφαρμογή “δημιουργία βιβλίου” ως ψηφιακό αποθετήριο και ως πνευματική παρακαταθήκη του σχολείου και για άλλα παιδιά.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Τα παιδιά αναμένεται να:
• εκφράζουν συναισθήματα μέσα από τη μουσική και τα τραγούδια,
• αναγνωρίζουν διάφορους τρόπους έκφρασης των συναισθημάτων όπως η κίνηση, η μουσική, η ζωγραφική,
• συνδέουν την τέχνη με την έκφραση συναισθημάτων,
• συνεργάζονται μεταξύ τους,
• αποδέχονται διαφορετικούς τρόπους έκφρασης ενός συναισθήματος.
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Τα παιδιά σε κύκλο τραγουδούν όλα μαζί ένα τραγούδι που ξέρουν όλοι όπως το «Χαρωπά τα δυο μου χέρια τα χτυπώ».
Στη συνέχεια χωρίζονται σε τέσσερις (4) διαφορετικές ομάδες:
1η: Του χορού, της κίνησης.
2η: Της ζωγραφικής.
3η: Του θεάτρου, της δραματοποίησης.
4η: Του τραγουδιού.
Ο/Η εκπαιδευτικός έχει επιλέξει τέσσερα- πέντε (4-5) διαφορετικά μουσικά κομμάτια-τραγούδια (διάρκειας 3-4 λεπτών το καθένα) στο youtube ή από δική του συλλογή).
Οι τέσσερις (4) ομάδες των παιδιών θα εκφραστούν με διαφορετικούς τρόπους ακούγοντας το κάθε μουσικό κομμάτι.
Η 1η ομάδα του χορού και της κίνησης θα χορεύει ακούγοντας τη μουσική, η 2η ομάδα της ζωγραφικής, θα ζωγραφίζει, η 3η ομάδα θα δραματοποιεί το τραγούδι, η 4η ομάδα θα τραγουδά.
Με το δεύτερο τραγούδι αλλάζουν οι ομάδες κυκλικά δηλαδή η ομάδα του χορού γίνεται ομάδα ζωγραφικής, κτλ. Στόχος είναι όλα τα παιδιά να περάσουν από όλες τις ομάδες κυκλικά, να ζωγραφίσουν, να χορέψουν, να τραγουδήσουν, να δραματοποιήσουν. Πρέπει να επισημανθεί ότι στην αρχή, όλη η τάξη ακούει και βλέπει το βίντεο του τραγουδιού για πρώτη φορά και στη συνέχεια το ακούν και για δεύτερη φορά και χωρίζονται σε ομάδες.
Επίσης, εναλλακτικά μπορούν όλα τα παιδιά να κάνουν την ίδια δραστηριότητα με τέσσερα (4) διαφορετικά τραγούδια δηλαδή, με το πρώτο τραγούδι όλα μαζί τραγουδούν, με το δεύτερο όλα μαζί χορεύουν κτλ ή να υλοποιήσουν και τις τέσσερις (4) δραστηριότητες με ένα μόνο τραγούδι.
Αφού όλα τα παιδιά εκφραστούν και με τους τέσσερις (4) διαφορετικούς τρόπους έκφρασης, συζητούν στην τάξη πώς ένιωσαν κάθε φορά. Αν άλλαζε κάτι στο συναίσθημά τους, ποιους τρόπους έκφρασης προτιμούν κτλ. Πρέπει να επισημανθεί ότι όλοι οι τρόποι είναι σημαντικοί και αποδεκτοί.
Στο portfolio των μαθητών/τριών μπορεί να μπει η ζωγραφιά τους ή και φωτογραφίες από τις δραστηριότητες.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Τα παιδιά αναμένεται να:
• διακρίνουν τη σημασία και την αναγκαιότητα όλων των συναισθημάτων,
• υποθέτουν τι θα γινόταν αν δεν υπήρχαν όλα τα συναισθήματα,
• αναγνωρίζουν τον ρόλο και τη σημασία των συναισθημάτων στη ζωή μας,
• επεξεργάζονται μελέτες περίπτωσης που συνδέονται με τα συναισθήματα.
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Τα παιδιά μπορούν να δουν στο youtube ένα ή περισσότερα αποσπάσματα της ταινίας «Τα μυαλά που κουβαλάς» που με πολύ εύστοχο και ευφάνταστο τρόπο μιλάει για τα συναισθήματα. Μερικά από τα ενδεικτικά αποσπάσματα τα οποία μπορούμε να δείξουμε στην τάξη βρίσκονται στο παράρτημα του αντίστοιχου εργαστηρίου.
Αφού παρακολουθήσουν ένα ή και περισσότερα από τα βίντεο αυτά, τα παιδιά συζητούν για τη σημασία και τον ρόλο όλων των συναισθημάτων. Ιδιαίτερα με την ταινία «Τα μυαλά που κουβαλάς» μπορούν να συζητήσουν γιατί ανησυχούν «τα υπόλοιπα συναισθήματα» που χάθηκε το συναίσθημα της χαράς; Μετά τη συζήτηση, περνάμε στο επόμενο βήμα που αφορά την περιγραφή ενός υποθετικού σεναρίου. « Ότι όλοι και όλες μαζί θα ετοιμάσουμε τα πράγματά μας και θα πάμε σ’ ένα υπέροχο καταπράσινο νησί, το νησί της χαράς. Οι άνθρωποι εκεί είναι όλοι χαρούμενοι. Απαγορεύεται να είναι κάποιος λυπημένος, στενοχωρημένος, αγχωμένος ή θυμωμένος. Ακόμη και κάτι άσχημο να συμβεί πρέπει όλοι να γελάνε και να χαίρονται…».
Σταματάμε τη σύντομη αφήγηση τους ζητάμε να διακοσμήσουν την τάξη τους, ως νησί της χαράς. Χωρίζουμε τα παιδιά σε ομάδες, δίνοντας τέσσερα (4) διαφορετικά αντικείμενα από τη θάλασσα. Ζητάμε να περιγράψουν μια περιπέτεια στο νησί της χαράς. Προϋπόθεση είναι να συμβεί μια μικρή αναποδιά και να μην μπορούν να στενοχωρηθούν ή να λυπηθούν…
Τι θα γίνει; Πώς θα νιώσουν; Είναι τελικά απαραίτητα όλα τα συναισθήματα;
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Τα παιδιά αναμένεται να:
• αναγνωρίζουν τη σημασία της χαράς στη ζωή τους,
• ανακαλύπτουν με ποιους τρόπους μπορούν να συμβάλλουν στη χαρά των αγαπημένων τους ανθρώπων,
• εκτιμούν τον ρόλο των ενδιαφερόντων, των φίλων, της ομαδικότητας, της συνεργασίας και του παιχνιδιού στη ζωή τους.
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Τα παιδιά χωρίζονται σε τρεις (3) ή τέσσερις (4) ομάδες. Ο/Η εκπαιδευτικός διοργανώνει ένα παιχνίδι χαμένου θησαυρού μέσα στην τάξη. Για να φτάσουν στον θησαυρό τα παιδιά πρέπει να πραγματοποιήσουν τέσσερις (4) ομαδικές αποστολές. Η ομάδα που θα πραγματοποιήσει και θα ολοκληρώσει καλύτερα τις τέσσερις (4) αποστολές κερδίζει τον θησαυρό. Οι αποστολές μπορούν να δοθούν από την αρχή στα παιδιά και διαμορφώνονται ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες του κάθε σχολείου και του κάθε τόπου. Η αξιολόγηση του αποτελέσματος των αποστολών μπορεί να γίνει με τη συμμετοχή και άλλων εκπαιδευτικών. Κάθε αποστολή μπορεί να αξιολογείται με 25 μονάδες.
1η αποστολή: Η χαρά της φύσης. Ο κήπος, ένα δέντρο, ένα λουλούδι κινδυνεύουν. Πώς θα τα βοηθήσουμε; Τα παιδιά πρέπει να πραγματοποιήσουν μια ενέργεια/δράση η οποία θα βοηθήσει τον κήπο, το δέντρο ή το λουλούδι να χαρούν. Για παράδειγμα μπορούν να τα ποτίσουν, να ξεχορταριάσουν τον κήπο, να φυτέψουν ένα λουλούδι κτλ.
2η αποστολή: Η χαρά του σχολείου. Διοργανώνουν μια δραστηριότητα που θα κάνει κάποιο τμήμα ή κάποια παιδιά στο σχολείο να χαρούν.
3η αποστολή: Η χαρά της ενημέρωσης. Δημιουργούν μια ταμπέλα, αφίσα, εφημερίδα δικής τους επιλογής για να ενημερώσουν τους/τις συμμαθητές/τριές τους για κάτι σημαντικό.
4η αποστολή: Η χαρά της συμμετοχής ή της καλοσύνης. Δημιουργούν ή διαμορφώνουν ένα ομαδικό παιχνίδι για το διάλειμμα. Όσο περισσότερα παιδιά συμμετέχουν και παίξουν τηρώντας τους κανόνες τόσο πιο επιτυχημένη θα είναι η αποστολή. Εναλλακτικά, μπορούν να κάνουν μια πράξη καλοσύνης για κάποιο αδέσποτο ζώο ή κάτι ανάλογο.
Η ομάδα που θα συγκεντρώσει τις περισσότερες μονάδες κερδίζει τον θησαυρό της χαράς. Είναι σημαντικό το έπαθλο να είναι κάτι ομαδικό και να αφορά την τάξη τους. Για παράδειγμα, η ομάδα που θα κερδίσει μπορεί να αποφασίσει το σύμβολο (τη μασκότ) της τάξης τους, να παίξουν όλοι το αγαπημένο τους ομαδικό παιχνίδι, να επιλέξουν το τραγούδι της τάξης, να επιλέξουν την επόμενη ομαδική δράση ή μια κοντινή επίσκεψη στο αγαπημένο τους πάρκο, παιδική χαρά κτλ. Εναλλακτικά, μπορεί η/ο εκπαιδευτικός να σχεδιάσει έναν χάρτη θησαυρού που θα δώσει το ερέθισμα για την έναρξη του παιχνιδιού.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Τα παιδιά αναμένεται να:
• αναστοχάζονται για όλο το πρόγραμμα και τα εργαστήρια που έχουν προηγηθεί,
• συνεργάζονται, να παίξουν και να χαρούν μέσα από το παιχνίδι,
• εκτιμούν την αξία των συναισθημάτων για τη ζωή τους,
• αξιοποιούν όσα έμαθαν στα προηγούμενα έξι (6) εργαστήρια,
• εκφράσουν τι άλλο θα ήθελαν να μάθουν και να βιώσουν για το συγκεκριμένο θέμα του προγράμματος.
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Το εργαστήριο αυτό είναι ένας αναστοχασμός για τα προηγούμενα μέσα από το παιχνίδι. Τα παιδιά θα αξιοποιήσουν όσα έμαθαν και έκαναν στα προηγούμενα εργαστήρια και θα τα παρουσιάσουν.
Παίζοντας παιχνίδια όπως το φιδάκι, ο τροχός της τύχης κ.ά. Θυμούνται όλα όσα πραγματοποίησαν στα προηγούμενα εργαστήρια, τα αξιολογούν και τα παρουσιάζουν.
Μπορούν να φτιάξουν το δικό τους φιδάκι, τον δικό τους τροχό της τύχης ή κάποιο ανάλογο παιχνίδι που θα ήθελαν και τους αρέσει.
Στο φιδάκι διαμορφώνουν τις κάρτες που βοηθούν στο ανέβασμα ή το κατέβασμα…
Το φιδάκι θα μπορούσε να γίνει και στην αυλή του σχολείου με κιμωλία, σχοινιά κτλ.
Τα αποτελέσματα των παιχνιδιών αναρτώνται στην τάξη τους και προστίθενται στο portfolio τους.
Ένα ενδεικτικό φιδάκι υπάρχει στα φύλλα εργασίας για το συγκεκριμένο εργαστήριο.
Το πρόγραμμα μπορεί να ολοκληρωθεί με ένα μικρό βίντεο που να αποτελείται από ζωγραφιές και δράσεις των παιδιών στα εργαστήρια. Το βίντεο μπορεί να γίνει σε ένα πρόγραμμα όπως το powerpoint.
Συζητούν στον κύκλο αναστοχάζονται και περιγράφουν τι άλλο θα ήθελαν να μάθουν για τα συναισθήματα.
Πολιτική απορρήτου | Όροι χρήσης | Eπικοινωνία και Υποστήριξη