Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Ζω καλύτερα - Ευ Ζην

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Αριθμός Εργαστηρίων:

7

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:

7

Υπερβολική ενασχόληση με το διαδίκτυο-Κριτική σκέψη και παραπληροφόρηση- διαδικτυακό παιχνίδι διαδικτυακός εκφοβισμός και προσωπικά δεδομένα

Λέξεις που προσδιορίζουν το πρόγραμμα

Δεξιότητες Στόχευσης

Δεξιότητες Διαμεσολάβησης και Κοινωνικής Ενσυναίσθησης
Δεξιότητες Επιχειρηματικότητας
Δεξιότητες Κοινωνικής Ζωής
Δεξιότητες της τεχνολογίας, της μηχανικής και της επιστήμης
Δεξιότητες Ψηφιακής Ιθαγένειας
Παραγωγική Μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας
Ρομποτική

Σύντομη περιγραφή

Σκοπός

Το πρόγραμμα υπερβολική ενασχόληση με το διαδίκτυο-Κριτική σκέψη και παραπληροφόρηση- διαδικτυακό παιχνίδι διαδικτυακός εκφοβισμός και προσωπικά δεδομένα απευθύνεται σε μαθητές Ε΄ τάξης και στοχεύει στο να εμπλέξει τους μαθητές/τριες με τις βασικές αρχές ορθούς ενασχόλησης με το Διαδίκτυο, να αναπτύξει την κριτική σκέψη σε σχέση με τον εντοπισμό ψευδών ειδήσεων και πληροφοριών στο διαδίκτυο, τρόπους ασφαλούς χρήσης διαδικτυακών παιχνιδιών και κινδύνων που μπορεί να εμφανιστούν, το διαδικτυακό εκφοβισμό αλλά και την προστασία των προσωπικών δεδομένων.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

1.Η συνεργασία σε τριμελείς ομάδες μαθητών/τριων που επιλέγονται στο πρώτο εργαστήριο με συγκεκριμένες διαδικασίες (τυχαία επιλογή εικόνων, αριθμών) και σε κάθε εργαστήριο μπορεί να επαναλαμβάνεται η ίδια διαδικασία προκειμένου να αλλάζουν οι τριμελείς ομάδες έτσι ώστε οι μαθητές και μαθήτριες να συνεργαστούν με όλους τους συμμαθητές τους.

2. Η διατύπωση όλων των απόψεων, αποτύπωση συμφωνιών και διαφωνιών, έρευνα για τις ορθότερες απόψεις, βήματα αποτύπωσης του προβλήματος, προτεινόμενες λύσεις, υλοποίηση και επαλήθευση προκειμένου να έχουν ρόλο αλλά και συμβολή όλοι οι μαθητές/τριες στη συνεργασία και να μην καλύπτονται από συμμαθητές τους.

3. Οι μαθητές να πλοηγηθούνε με ασφάλεια στο διαδίκτυο αλλά και στην πορεία των σπουδών τους να αλλάξουν στάσεις όσον αφορά τη χρήση τους με δημιουργικό τρόπο και με ένα σωστό μέτρο.

Τίτλοι επιμέρους εργαστηρίων

1. Ας γνωριστούμε –ποιοι/ες είμαστε και πώς μπορούμε να συνεργαστούμε σε ομάδες

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες:

  • να συζητούν υπό κανόνες,
  • να συνεργάζονται αποτελεσματικά,
  • να αποκτήσουν ενσυναίσθηση,
  • να σκέφτονται κριτικά,
  • να αναζητούν και να επεξεργάζονται ψηφιακά δεδομένα,
  • να αμφισβητούν τα στερεότυπα.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

1.Οι μαθητές/τριες της τάξης κάνουν έναν κύκλο γύρω από ένα θρανίο στο οποίο επάνω υπάρχει ένα κουτί και μέσα υπάρχουν σε χαρτάκια εικόνες ίδιων αριθμών σε τριάδες. Οι μαθητές/τριες καλούνται να επιλέξουν ένα χαρτάκι με εικόνα ζώου και αυτοί που έχουν τις ίδιες εικόνες σχηματίζουν τριμελείς ομάδες.

2.Κάθε ομάδα συζητά και τα μέλη της αποφασίζουν από κοινού το όνομα της ομάδας τους και στη συνέχεια το ανακοινώνουν στην ολομέλεια της τάξης.

3.Ο/Η εκπαιδευτικός διοργανώνει και υλοποιεί ένα θεατρικό δρώμενο με τους/τις μαθητές/τριες στο οποίο παρουσιάζουν διάφορους τρόπους συνεργασίας για να ξεπεραστούν οι δυσκολίες με έμφαση στην ενσυναίσθηση.

4.Κάθε τριμελής ομάδα αποφασίζει τους κανόνες συνεργασίας, αλλά και τους ρόλους που θα έχει ο/η καθένας/καθεμιά όταν ξεκινήσουν να δουλεύουν στο εργαστήριο υπολογιστών, καθώς και την κυκλική εναλλαγή των ρόλων στην πορεία της συνεργασίας.

5.Θα καταγράψουν σε ένα κομμάτι χαρτί τις προσδοκίες τους από τα εργαστήρια.

6.Θα γίνει μια πρώτη επαφή με το αντικείμενο του προγράμματος.

7.Εναλλακτικά μπορούν να αλλάζουν οι τριμελείς ομάδες ανά εργαστήριο.

8. Αναστοχασμός

 

2. Τι είναι η υπερβολική ενασχόληση με το διαδίκτυο

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες:

  • να διερευνούν μέσω καθοδηγούμενων φύλλων εργασίας πηγές, αλλά και υλικό που αφορά στον κατάλληλο χρόνο χρήσης του διαδικτύου,
  • να ορίζουν την υπερβολική ενασχόληση στο διαδίκτυο,
  • να μελετούν και να καταγράφουν τα πρώτα συμπτώματα υπερβολικής χρήσης του διαδικτύου,
  • να εντοπίζουν τους φορείς στους οποίους μπορούν να αναζητήσουν βοήθεια σε περίπτωση που οι ίδιοι/ες είναι εθισμένοι/ες στην αλόγιστη χρήση του διαδικτύου.

 

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Ο/Η εκπαιδευτικός μαζί με τους/τις μαθητές/τριες τους πάνε στο εργαστήριο πληροφορικής όπου κάθονται ανά τρεις μαθητές/τριες σε κάθε υπολογιστή.

  1. Αρχικά οι μαθητές/τριες παρακολουθούν ένα βίντεο στη διεύθυνση της εκπαιδευτικής τηλεόρασης από τον φορέα του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου που αφορά στον εθισμό στο διαδίκτυο για παιδιά του Δημοτικού στη διεύθυνση https://saferinternet4kids.gr/poioieimaste/
  2. Στη συνέχεια, ανά ομάδες, αφού παρακολουθήσουν το βίντεο από το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς διαδικτύου στη διεύθυνση https://saferinternet4kids.gr/video/addiction/ θα ετοιμάσει κάθε τριμελής ομάδα μια παρουσίαση με τον ορισμό της υπερβολικής ενασχόλησης και των συμπτωμάτων που την χαρακτηρίζουν.
  3. Μελετούν σε ομάδες το υλικό από το βιβλίο του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου σχετικά με την υπερβολική ενασχόληση στη διεύθυνση

 https://saferinternet4kids.gr/wp-content/uploads/2020/09/%CE%95-%CE%A3%CE%A4-%CE%9C%CE%91%CE%98%CE%97%CE%A4%CE%95%CE%A3-.pdf

και τις σελίδες 26-27-28 υλοποιώντας τις ασκήσεις προς  αποτίμηση.

Αναστοχασμός

3. Κριτική σκέψη και παραπληροφόρηση

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες:

  • να αναγνωρίζουν τις αξιόπιστες διαδικτυακές πηγές για την πληροφόρησή τους ή για την υλοποίηση εργασιών,
  • να χρησιμοποιούν κριτήρια για την κρίση των πληροφοριών του διαδικτύου,
  • να ξεχωρίζουν τις ψευδείς ειδήσεις στο διαδίκτυο, να μπορούν να φιλτράρουν μέσω κριτικής σκέψης όσα διαβάζουν στο διαδίκτυο,
  • να σχεδιάσουν ένα παραδοτέο με τη μορφή poster ή ψηφιακού κειμένου ή παρουσίασης με τον δεκάλογο της αναγνώρισης ψευδών αναρτήσεων στο διαδίκτυο.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Ο/Η εκπαιδευτικός με τους/τις μαθητές/τριες πηγαίνουν στο εργαστήριο υπολογιστών του σχολείου και κάθε τριμελής ομάδα χρησιμοποιεί έναν υπολογιστή.

Κάθε τριμελής ομάδα μελετά τον οδηγό του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς διαδικτύου για μαθητές Ε΄ κ ΣΤ΄ Δημοτικού για την κριτική σκέψη και παραπληροφόρηση στη διεύθυνση https://saferinternet4kids.gr/wp-content/uploads/2020/09/%CE%95-%CE%A3%CE%A4-%CE%9C%CE%91%CE%98%CE%97%CE%A4%CE%95%CE%A3-.pdf και τις σελίδες 14-16 υλοποιώντας όλες τις δραστηριότητες συνεργατικά.

  1. Με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού, οι τριμελείς ομάδες θα δουν τα βίντεο (παρότι είναι για λίγο μεγαλύτερες ηλικίες) του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου για τις ψευδείς ειδήσεις στις διευθύνσεις https://saferinternet4kids.gr/video/fake-news-2/ και https://saferinternet4kids.gr/video/true_lies_web/ θα συζητήσουν και θα αποφασίσουν να σχεδιάσουν ένα poster ή ένα κείμενο στο word ή μια παρουσίαση στο power point κάνοντας τον δεκάλογο της αναγνώρισης ψευδών ειδήσεων.
  2. Τέλος τα παραδοτέα κάθε ομάδας θα παρουσιαστούν στην ολομέλεια της τάξης και θα αναρτηθούν στην ιστοσελίδα του σχολείου, ενώ θα δοθούν με τη μορφή εντύπου στους/στις συμμαθητές/τριές τους και τους γονείς τους.
  3. Αναστοχασμός
4. Διαδικτυακό παιχνίδι-Κίνδυνοι-Τρόποι προστασίας

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες:

  • να εντοπίζουν τους κινδύνους που μπορεί να προκύψουν κατά τη διάρκεια του διαδικτυακού παιχνιδιού,
  • να διερευνούν τους τρόπους προστασίας, αλλά και αναζήτησης βοήθειας σε περίπτωση παρενόχλησης μέσω διαδικτυακών παιχνιδιών.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Ο/Η εκπαιδευτικός με τους/τις μαθητές/τριες πηγαίνουν στο εργαστήριο υπολογιστών του σχολείου και κάθε τριμελής ομάδα χρησιμοποιεί έναν υπολογιστή.

Θα μελετήσουν, ανά ομάδα,  τον οδηγό του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς διαδικτύου για μαθητές Ε΄ κ ΣΤ΄ Δημοτικού για  τα διαδικτυακά παιχνίδια στη διεύθυνση https://saferinternet4kids.gr/wp-content/uploads/2020/09/%CE%95-%CE%A3%CE%A4-%CE%9C%CE%91%CE%98%CE%97%CE%A4%CE%95%CE%A3-.pdf και θα υλοποιήσουν όποιες δράσεις περιλαμβάνονται στις σελίδες 29-30.

  1. Ο/Η εκπαιδευτικός με τις τριμελείς ομάδες συζητούν τον οδηγό του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου που περιγράφει τα ασφαλή βήματα για on-line παιχνίδια https://saferinternet4kids.gr/wp-content/uploads/2020/09/%CE%95-%CE%A3%CE%A4-%CE%9C%CE%91%CE%98%CE%97%CE%A4%CE%95%CE%A3-.pdf
  2. Στη συνέχεια ετοιμάζουν τον δικό τους δεκάλογο για ασφαλή χρήση παιχνιδιών, τον αναρτούν στη σχολική ιστοσελίδα και την μοιράζουν στους/στις συμμαθητές/τριες του σχολείου τους.

Αναστοχασμός.

5. Διαδικτυακός εκφοβισμός-Ορισμός και τρόποι προστασίας

 Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες:

  • να αποσαφηνίζουν την έννοια του διαδικτυακού εκφοβισμού και να αναγνωρίσουν τους τρόπους εμφάνισής του,
  • να αναπτύσσουν δεξιότητες πρόληψης,
  • να διερευνούν και να εντοπίζουν τις διαφορές ανάμεσα στις έννοιες του «εκφοβισμού» και του «πειράγματος»,
  • να κατανοούν τα συναισθήματα των άλλων που υπόκεινται σε διαδικτυακό εκφοβισμό.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Ο/Η εκπαιδευτικός με τους/τις μαθητές/τριες πηγαίνουν στο εργαστήριο υπολογιστών του σχολείου και κάθε τριμελής ομάδα χρησιμοποιεί έναν υπολογιστή.

Αρχικά θα παρακολουθήσουν ένα βίντεο στην εκπαιδευτική τηλεόραση από τον Εκπαιδευτικό Οργανισμό Saferinternet4kids  στη διεύθυνση

 https://saferinternet4kids.gr/video/cyber-bullying/

που αναφέρεται στον διαδικτυακό εκφοβισμό για μεγάλα παιδιά του Δημοτικού.

  1. Οι τριμελείς ομάδες θα συζητήσουν και θα καταγράψουν πώς καταλαβαίνουμε τη διαφορά του πειράγματος και του εκφοβισμού, αφού πρώτα πλοηγηθούν στις αντίστοιχες σελίδες του διαδικτυακού βιβλίου για μαθητές Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεων, Ασφάλεια στο Διαδίκτυο-εγχειρίδιο μαθητή, του Εκπαιδευτικού Οργανισμού Saferinternet4kids, στις σελίδες (31-32-33) και στη διεύθυνση https://saferinternet4kids.gr/wp-content/uploads/2020/09/%CE%93-%CE%94-%CE%9C%CE%91%CE%98%CE%97%CE%A4%CE%95%CE%A3.pdf .
  2. Τέλος, θα ετοιμάσουν μια αφίσα και μια παρουσίαση που θα αναφέρεται σε τρόπους προστασίας από τον διαδικτυακό εκφοβισμό και θα την ανεβάσουν στην ιστοσελίδα του σχολείου τους.
  3. Προτείνεται ο σχεδιασμός και η υλοποίηση θεατρικού δρώμενου όπου οι μαθητές/τριες θα περιγράψουν τα συναισθήματα που νιώθουν όταν τους/τις εκφοβίζουν μέσω διαδικτύου, με σκοπό την ευαισθητοποίηση και την ανάπτυξη της ενσυναίσθησης στα παιδιά.

Αναστοχασμός.

6. Προστασία προσωπικών δεδομένων στο διαδίκτυο-Πνευματικά δικαιώματα

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες:

  • να αποκτήσουν γνώσεις ή/και να διευρύνουν τις γνώσεις τους για τα προσωπικά δεδομένα στο διαδίκτυο,
  • να συνειδητοποιήσουν την αναγκαιότητα της προστασίας τους,
  • να διερευνούν τις αρχές των πνευματικών δικαιωμάτων που διέπουν το ψηφιακό υλικό που είναι αναρτημένο στο διαδίκτυο (φωτογραφίες, βίντεο, μουσική).

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Ο/Η εκπαιδευτικός με τους/τις μαθητές/τριες πηγαίνουν στο εργαστήριο υπολογιστών του σχολείου και κάθε τριμελής ομάδα χρησιμοποιεί έναν υπολογιστή.

1.Αρχικά παρακολουθούν το βίντεο του Εκπαιδευτικού Οργανισμού Saferinternet4kids «Προσωπικά δεδομένα και γιατί πρέπει να τα προστατεύουμε στο διαδίκτυο», στην Εκπαιδευτική Τηλεόραση στη διεύθυνση https://saferinternet4kids.gr/video/proswpika-dedomena/. 

  1. Στη συνέχεια ο/η εκπαιδευτικός θα δώσει στις τριμελείς ομάδες ένα φύλλο εργασίας προκειμένου να τις καθοδηγήσει να πλοηγηθούνε στη σελίδα του Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΟΠΙ) στη διεύθυνση https://opi.gr/ .
  2. Οι μαθητές/τριες ανά ομάδες πλοηγούνται στη σελίδα με τη βοήθεια του χταποδιού Ορφέας και παίζουν διαδικτυακά παιχνίδια προς εμπέδωση, αλλά και αποτίμηση γνώσεων στη διεύθυνση του Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας https://copyrightschool.gr/pupils-elementary. Αντίστοιχες δραστηριότητες μπορούν να βρεθούν και στη διεύθυνση του Saferinternet4kids https://saferinternet4kids.gr/quiz-saferinternet4kids/quiz-social-networks/

4.Οι τριμελείς ομάδες μέσω καθοδηγούμενων φύλλων εργασίας μελετούν το υλικό στη σελίδα της Αρχής Προστασίας Δεδομένων στη διεύθυνση https://awareness.dpa.gr/?page_id=992.

  1. Αναστοχασμός.
7. Αποτίμηση εργαστηρίων

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες:

  • να κατανοήσουν τη σημασία της αναγνώρισης και αναφοράς περιστατικών διαδικτυακού εκφοβισμού
  • να αναλαμβάνουν και να καταγραφούν δράσεις διάχυσης των συμπερασμάτων του προγράμματος στην τοπική και ευρύτερη κοινωνία.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Η αποτίμηση των γνώσεων θα γίνει με φύλλα αξιολόγησης και αυτοαξιολόγησης.

Η συνεργασία των μαθητών/τριών μπορεί να αξιολογηθεί με γραπτά ερωτηματολόγια μέσω google forms και ομαδικές εστιασμένες συνεντεύξεις.

Η διάχυση των αποτελεσμάτων μπορεί να υλοποιηθεί με δια ζώσης ή εξ αποστάσεως εκδηλώσεις ανοικτές στο κοινό, ή με τη δημιουργία ενός βίντεο που θα αναρτηθεί στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο ή στην Εκπαιδευτική Τηλεόραση.

Εκπαιδευτικό υλικό