Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Αριθμός Εργαστηρίων:

7

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:

21

Οι περιπέτειες των Φορομαχητών

Δεξιότητες Στόχευσης

Δεξιότητες Επιχειρηματικότητας
  • αποτελεσματικότητα
  • οργανωτική ικανότητα
  • παραγωγικότητα
  • προγραμματισμός
  • πρωτοβουλία
Δεξιότητες Κοινωνικής Ζωής
  • ενσυναίσθηση
  • πολιτειότητα
  • προσαρμοστικότητα
  • υπευθυνότητα

Σύντομη περιγραφή

Το Πρόγραμμα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων στοχεύει στην καλλιέργεια της  φορολογικής συνείδησης και  την ευαισθητοποίηση των μαθητών/τριών σε φορολογικά ζητήματα από πολύ νεαρές ηλικίες. Περιλαμβάνει δραστηριότητες που διακρίνονται για τον παιγνιώδη χαρακτήρα τους, την ομαδοσυνεργατική φύση τους και τη δυνατότητα συνδιαμόρφωσης τους με τους/τις μαθητές/τριες, με γνώμονα τη φαντασία και τη διάθεση για μάθηση με εναλλακτικό τρόπο. Με άξονα προσανατολισμού τα παραπάνω, επιχειρεί να καλλιεργήσει δεξιότητες μάθησης, κοινωνικής ζωής και  επιχειρηματικότητας.

Τίτλοι επιμέρους εργαστηρίων

1.Οι περιπέτειες των Φορομαχητών

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μετά την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων του εργαστηρίου, οι μαθητές/τριες αναμένεται:

  1. Να εκφράζουν τα συναισθήματά και τις προσδοκίες τους  από τη συμμετοχή τους  στα εργαστήρια.
  2. Να συνεργάζονται σε μικρές ομάδες και να παράγουν σχετικά με τη θεματολογία κείμενα.
  3. Να συζητούν για τη σημασία του φόρου  μέσα από τη χρήση παραδειγμάτων.

Ενδεικτικές Δραστηριότητες

  • Φύλλο: «Έλεγχος Διάθεσης» (15΄)
  • Μαγική Ιστορία: «Το Χωριό των Φίλων» (25΄)
  • Αναστοχασμός (10΄)
  • Παράγωγα της λέξης «φόρος» (5΄)
  • Ετυμολογία της λέξης «φόρος» (5΄)
  • Ο φόρος σε άλλες γλώσσες (10΄)
  • Βόλτα με την Τίνα (20΄)
  • Παιχνίδι: «Ο Μαγικός Κουμπαράς» (15΄)
  • Έπιασες το νόημα; Δημιουργία προτάσεων με λέξεις (20΄)
  • Συζήτηση με τους/τις μαθητές/τριες. Δίνουν παραδείγματα σχετικά με την έννοια του φόρου (10΄)
2.Τα επαγγέλματα των Φορομαχητών

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μετά την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων του εργαστηρίου, οι μαθητές/τριες αναμένεται:

  1. Να διακρίνουν τα χαρακτηριστικά των επαγγελμάτων και να τα ταξινομούν σε κατηγορίες.
  2. Να παρουσιάζουν στην ολομέλεια της τάξης τα χαρακτηριστικά των επαγγελμάτων που έχουν επιλέξει.
  3. Να συσχετίζουν επαγγέλματα με δημόσιες υπηρεσίες μέσα από παιχνίδια συνεργασίας.
  4. Να εκτιμούν τη σημασία των φόρων στην καθημερινότητά τους.

 Ενδεικτικές Δραστηριότητες:

  • Ένα επάγγελμα που γνωρίζω από κοντινό μου πρόσωπο” (25΄)
  • Παραδείγματα δημοσίων υπηρεσιών (15΄)
  • Παιχνίδι με τροχό: επάγγελμα (20΄)
  • Δημόσιες Υπηρεσίες: Βρες το μοτίβο (15΄)
  • Καλεσμένος επαγγελματίας που εξηγεί το επάγγελμά του. Ερωτήσεις και απαντήσεις με τον καλεσμένο (25΄)
  • Δημιουργία καρτών επαγγελμάτων (15΄)
  • Δραστηριότητες με τις κάρτες (20΄)
3.Ένας εξωγήινος στο σχολείο μας

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μετά την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων του εργαστηρίου, οι μαθητές/τριες αναμένεται:

  1. Να αναφέρουν παραδείγματα της έννοιας της «κοινής εισφοράς» από την καθημερινότητά τους.
  2. Να συνδέουν την ποιότητα ζωής με τους φόρους.
  3. Να παράγουν μικρά κείμενα σε συνεργασία με τα μέλη της ομάδας τους ή ατομικά.
  4. Να εφαρμόζουν όσα έμαθαν για τη σημασία των φόρων στην καθημερινότητά τους με την παρουσίαση μίας θεατρικής παράστασης.

Ενδεικτικές Δραστηριότητες

  • Προβολή microclip «Τι είναι ο φόρος;» και συζήτηση (α΄ μέρος/10΄)
  • Έκθεση Ζωγραφικής: «Οι φόροι και η πόλη μας» (α΄ μέρος/10΄)
  • Γνωριμία με Επαγγέλματα (α΄ μέρος/10΄)
  • Προβολή microclip «Τι είναι ο φόρος;» και συζήτηση (β΄ μέρος/20΄)
  • Έκθεση Ζωγραφικής: «Οι φόροι και η πόλη μας» (β΄ μέρος/20΄)
  • Θεατρική Παράσταση: “Η περιπέτεια των Φορομαχητών!” (45΄)
  • Γνωριμία με Επαγγέλματα (β΄ μέρος/10΄)
4. Οι Φορομαχητές ταξιδεύουν με τη χρονομηχανή

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μετά την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων του εργαστηρίου, οι μαθητές/τριες αναμένεται:

  1. Να εκτιμούν τη διαχρονικότητα των φόρων με σχετικά  παραδείγματα από την αρχαιότητα.
  2. Να συλλέγουν πληροφορίες, σχεδιάζουν τα βήματα υλοποίησης και κατασκευάζουν μία αφίσα σε ψηφιακή ή έντυπη μορφή.
  3. Να αναστοχάζονται την πορεία που ακολούθησαν για να δημιουργήσουν την αφίσα.

Ενδεικτικές Δραστηριότητες

  • Προβολή microclip «Πώς ξεκίνησαν οι φόροι; » (α΄ μέρος/15΄)
  • Συζήτηση: «Αστείοι και παράξενοι φόροι στην ιστορία» (15΄)
  • Συζήτηση: «Τρόποι πληρωμής φόρων στην ιστορία» (10΄)
  • Προβολή microclip «Πώς ξεκίνησαν οι φόροι;» (β΄ μέρος/20΄)
  • Διασύνδεση με Μαθηματικά: «Aπλά προβλήματα μαθηματικών σχετικά με Φόρους» (20΄)
  • Εφημερίδες/Περιοδικά: Επαγγέλματα (10΄)
  • Αφίσα: Επαγγέλματα (5΄)
  • Ταξίδι με τη χρονομηχανή: δημιουργία αφίσας (40΄)
5. Ηρωικοί Φορομαχητές

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μετά την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων του εργαστηρίου, οι μαθητές/τριες θα πρέπει να είναι ικανοί/ές να:

  1. Συνδέουν την ποιότητα ζωής των πολιτών με τα έσοδα από τους φόρους.
  2. Εκτιμούν την αναγκαιότητα των φόρων μέσα από παιχνίδια ρόλων.
  3. Συνεργάζονται για την επίλυση προβλήματος.

Ενδεικτικές Δραστηριότητες

  • Προβολή microclip «Εγώ ωφελούμαι από τους φόρους; με ποιον τρόπο;» και συζήτηση (α΄ μέρος/20΄)
  • Κατασκευή: «Η πόλη των Φορομαχητών» (α΄ μέρος/30΄)
  • Προβολή microclip «Εγώ ωφελούμαι από τους φόρους; Με ποιον τρόπο;» (β΄ μέρος/10΄)
  • Παιχνίδι Ρόλων: «Η Πόλη της Ευτυχίας» (30΄)
  • Προβολή microclip «Εγώ ωφελούμαι από τους φόρους; Με ποιον τρόπο;» (γ΄ μέρος/10΄)
  • Διασύνδεση με άλλα μαθήματα: «H περιπέτεια των δημιουργών της πόλης» (α΄ μέρος/35΄)
6. Μια κυψέλη ακόμη

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μετά την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων του εργαστηρίου, οι μαθητές/τριες θα πρέπει να είναι ικανοί/ές να:

  1. Εξηγούν πώς οι φόροι βοηθούν τη χρηματοδότηση δημόσιων έργων συμμετέχοντας σε παιχνίδια κατασκευής.
  2. Συνδέουν τα φορολογικά έσοδα με τις επενδύσεις στις δημόσιες υπηρεσίες.
  3. Συνδέουν τα έσοδα από τους φόρους με την ποιότητα ζωής συμμετέχοντας σε παιχνίδι συνεργασίας.

Ενδεικτικές Δραστηριότητες

  • Προβολή microclip «Ποιος συλλέγει τους φόρους και γιατί;» (α΄ μέρος/10΄)
  • Κατασκευή: «Η πόλη των Φορομαχητών» (β΄ μέρος/30΄)
  • Προβολή microclip «Ποιος συλλέγει τους φόρους και γιατί;» (β΄ μέρος/10΄)
  • Παιχνίδι Συνεργασίας: «Η αποστολή των Φορομαχητών» (30΄) Προβολή microclip
  • «Ποιος συλλέγει τους φόρους και γιατί;» (γ΄ μέρος/10΄)
  • Διασύνδεση με άλλα μαθήματα: «H περιπέτεια των δημιουργών της πόλης» (β΄ μέρος/15΄)
7. Οι Φορομαχητές μαζεύουν τα σύνεργά τους

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μετά την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων του εργαστηρίου, οι μαθητές/τριες θα πρέπει να είναι ικανοί/ές να:

  1. Αναστοχάζονται στην πορεία τους από την αρχή μέχρι τα αποτελέσματα για τις ενέργειές τους.
  2. Συγκρίνουν τις προσδοκίες που είχαν καταγράψει στην αρχή των εργαστηρίων με τις τωρινές πεποιθήσεις τους.
  3. Αποτιμούν τη συμμετοχή τους ως άτομα και ως μέλη ομάδων.
  4. Παρουσιάζουν στην ευρύτερη κοινότητα το αποτέλεσμα των δράσεων τους.

Ενδεικτικές Δραστηριότητες

  • Συζήτηση: Ανασκόπηση της εμπειρίας του εργαστηρίου / Ερωτήσεις – Απαντήσεις για συζήτηση (20΄)
  • Δημιουργία παρουσίασης: προετοιμασία σεναρίου, υλικού (α΄ μέρος/ 25΄)
  • Δημιουργία παρουσίασης: ολοκλήρωση (β΄ μέρος/ 35΄)
  • Φύλλο αξιολόγησης μαθητών/τριών και εκπαιδευτικών(10΄)
  • Παρουσίαση του τελικού project στους γονείς και τους/τις δασκάλους/ες. Εορτασμός με μικρή γιορτή και βραβεία συμμετοχής (προαιρετική) (45΄)

Εκπαιδευτικό υλικό