Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ - Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη
  • Ανθρώπινα δικαιώματα

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Αριθμός Εργαστηρίων:

7

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:

7

Το δικό μου μήνυμα για την Ευρώπη: Αξιοποιώντας την ψηφιακή αφήγηση (digitalstorytelling) για την καλλιέργεια της ενεργού ευρωπαϊκής πολιτειότητας

Δεξιότητες Στόχευσης

Δεξιότητες Διαμεσολάβησης και Κοινωνικής Ενσυναίσθησης
  • διαμεσολάβηση
  • ενσυναίσθηση και ευαισθησία
  • επίλυση συγκρούσεων
  • πολιτειότητα
Δεξιότητες Διαχείρισης των Μέσων
  • ασφάλεια στο διαδίκτυο
  • γραμματισμός στα μέσα
  • πληροφορικός γραμματισμός
  • τεχνολογικός γραμματισμός
  • ψηφιακός γραμματισμός
Δεξιότητες της τεχνολογίας, της μηχανικής και της επιστήμης
  • γραμματισμός στα μέσα
  • δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων
Ρουτίνες σκέψης και Αναστοχασμός
  • Βλέπω-Σκέφτομαι-Αναρωτιέμαι
  • Σκέφτομαι-Προβληματίζομαι- Διερευνώ

Σύντομη περιγραφή

Το πρόγραμμα στοχεύει να φέρει τους μαθητές/τριες σε επαφή με την ιστορία, τους θεσμούς και τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μέσα από τη δημιουργική χρήση της ψηφιακής αφήγησης. Μέσα από δραστηριότητες που προάγουν τη συνεργασία, την κριτική σκέψη και τη δημιουργικότητα, το πρόγραμμα αποσκοπεί να καλλιεργήσει αξίες όπως η δημοκρατική συμμετοχή, η πολιτική υπευθυνότητα και ο αλληλοσεβασμός. Παράλληλα, βοηθά τους μαθητές/τριες να διαμορφώσουν την ευρωπαϊκή τους ταυτότητα και να κατανοήσουν τον ρόλο τους ως ενεργοί πολίτες σε έναν διαρκώς μεταβαλλόμενο κόσμο.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα του προγράμματος

Οι μαθητές/τριες αναμένεται να:

  • κατανοήσουν την ιστορία, τους θεσμούς και τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συνδέοντας τις γνώσεις αυτές με την καθημερινότητά τους και τον ρόλο τους ως Ευρωπαίοι πολίτες.
  • συνεργαστούν σε ομάδες, χρησιμοποιώντας την ψηφιακή αφήγηση για να εκφράσουν ιδέες, να συνδυάσουν διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα και να δημιουργήσουν πρωτότυπα έργα που αναδεικνύουν τη δική τους ματιά.
  • ενδυναμώσουν την πολιτική τους συνείδηση, υιοθετώντας αξίες όπως η δημοκρατία, ο αλληλοσεβασμός και η συμπερίληψη, ενώ παράλληλα θα διαμορφώσουν την ευρωπαϊκή τους ταυτότητα.

Τίτλοι επιμέρους εργαστηρίων

1. Ας γνωριστούμε! Ένα αντικείμενο - μια ιστορία

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται να:

  • γνωριστούν μεταξύ τους και να δημιουργήσουν σταδιακά σχέσεις εμπιστοσύνης και κατανόησης,
  • προσδιορίσουν στόχους και κίνητρα,
  • μάθουν πώς να επικοινωνούν με τους γύρω τους, να ακούν προσεκτικά και να τους δίνουν τον απαραίτητο χώρο για να εκφραστούν,
  • εξοικειωθούν με την αφήγηση και τη χρήση του τόνου της φωνής, την οπτική επαφή και τη γλώσσα του σώματος ως μορφές επικοινωνίας.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  1. Δραστηριότητα ενδυνάμωσης ομάδας (ice-breakingactivity): ένα αντικείμενο – μια ιστορία
  2. Εισαγωγή στο εργαστήριο:
  • Μοιραζόμαστε στον κύκλο τις προσδοκίες μας για το πρόγραμμα.
  • Παρακολουθούμε 1-2 δείγματα ψηφιακών ιστοριών και συζητούμε για τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα και τον τρόπο δημιουργίας μιας ψηφιακής αφήγησης (βλ. Βήματα δημιουργίας ψηφιακής αφήγησης στα Φύλλα Εργασίας).
  • Παρουσιάζουμε τους εκπαιδευτικούς στόχους και τον τρόπο διάρθρωσης του προγράμματος (βλ. Αναλυτική Περιγραφή Εργαστηρίων στο σχετικό πεδίο).
2. Η Ευρωπαϊκή Ένωση κι εγώ. Τι γνωρίζω και τι θα ήθελα να μάθω;

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται να:

  • ανασύρουν προηγούμενες γνώσεις και να τις συνδέσουν με νέες,
  • γνωρίσουν την ιστορία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα κράτη-μέλη, τους θεσμούς και τις ευρωπαϊκές αξίες,
  • ενημερωθούν για θέματα που αφορούν τον πολίτη,
  • εκφράζουν τη γνώμη τους με σαφήνεια και αυτοπεποίθηση,
  • εργάζονται ομαδικά, ενισχύοντας τη συνεργασία,
  • εντοπίζουν πηγές μάθησης και να αξιοποιούν πληροφορίες,
  • αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο,
  • μαθαίνουν μέσα από δραστηριότητες παιχνιδιού και ψυχαγωγίας,
  • χρησιμοποιούν ψηφιακά εργαλεία για επικοινωνία και δημιουργία περιεχομένου.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  • Δραστηριότητα σφυγμομέτρησης: Απαντούμε στο ερώτημα πόσο Ευρωπαίοι αισθανόμαστε.
  • Δραστηριότητα Εξάκτινου Αστεριού (Starbursting Activity): Ανασύρουμε τις προηγούμενες γνώσεις μας σχετικά με την ιστορία της Ε.Ε.
  • Εναλλακτικές δραστηριότητες κατάκτησης βασικών πληροφοριών σχετικά με την Ε.Ε.:
  1. Παρακολουθούμε την παρουσίαση Europeinanutshell& παίζουμε παιχνίδια με θέμα την Ε.Ε.(βλ. εκπαιδευτικό υλικό) ή
  2. Ομαδοσυνεργατική δραστηριότητα: Χωριζόμαστε σε 4- 5 ομάδες, διερευνούμε διάφορα θέματα της επιλογής μας σχετικά με την Ε.Ε και δημιουργούμε πολυτροπικά κείμενα με τα ευρήματά μας (Βλ. Αναλυτική Περιγραφή Εργαστηρίων στο σχετικό πεδίο).

 

3. Επιλέγοντας το θέμα του μηνύματός μου για την Ε.Ε. Τι σημαίνει η Ε.Ε. για μένα;

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται να:

  • προβληματίζονται και να εκφράζουν τις ιδέες και τα συναισθήματά τους,
  • κατανοούν κριτικά τον κόσμο, εστιάζοντας σε θέματα πολιτικής και ανθρωπίνων δικαιωμάτων,
  • συνειδητοποιούν τον αντίκτυπο της πολιτικής στη ζωή τους,
  • εκτιμούν την πολιτισμική πολυμορφία που προάγεται στην Ευρωπαϊκή Ένωση,
  • ενημερώνονται για τις υποχρεώσεις και τις ευθύνες τους ως ενεργοί πολίτες,
  • χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για αναζήτηση πληροφοριών,
  • επιλέγουν θέματα εμβάθυνσης και τρόπους εργασίας που τους ταιριάζουν,
  • αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες,
  • χρησιμοποιούν ψηφιακά εργαλεία για επικοινωνία και δημιουργία περιεχομένου,
  • συνεργάζονται με άλλους για την επίτευξη κοινών στόχων και την υλοποίηση κοινών ενδιαφερόντων.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  • Δραστηριότητα Καταιγισμού Ιδεών (Brainstorming activity). Καταγράφουμε τις αυθόρμητες απαντήσεις μας στα ερωτήματα:
  1. Ποιες προκλήσεις/προβλήματα αντιμετωπίζουν οι σύγχρονοι ευρωπαίοι πολίτες;
  2. Τι σημαίνει η Ε.Ε. για μένα;
  • Δραστηριότητα ιστοεξερεύνησης: Τι κάνει η Ε.Ε. για μένα;
  • Επιλέγουμε θέμα ψηφιακής ιστορίας και χωριζόμαστε σε ομάδες.

(Βλ. Αναλυτική Περιγραφή Εργαστηρίων στο σχετικό πεδίο & τα προτεινόμενα θέματα ψηφιακών αφηγήσεων στα Φύλλα Εργασίας)

4. Δημιουργία ψηφιακής αφήγησης για την Ε.Ε. Δημιουργική γραφή

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται να:

  • μαθαίνουν να οργανώνουν τη σκέψη τους με τη χρήση διαγραμμάτων,
  • εξοικειώνονται με τη δημιουργική γραφή, γράφοντας ιστορίες,
  • καλλιεργούν τη δημιουργικότητα και τη φαντασία τους,
  • ασκούνται στη χρήση και την καλλιέργεια της μητρικής τους γλώσσας,
  • κατανοούν κριτικά τον κόσμο, εστιάζοντας σε ζητήματα πολιτικής και ανθρωπίνων δικαιωμάτων,
  • επικοινωνούν αποτελεσματικά,
  • συμβάλλουν στην ομαδική εργασία ανάλογα με τις αρμοδιότητές τους,
  • υποβάλλουν εγκαίρως τη δουλειά που τους έχει ανατεθεί.
  • ασκούνται στην κριτική και την αυτοκριτική σκέψη,
  • αξιολογούν την ποιότητα της δουλειάς τους με αντικειμενικότητα.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  1. Σύνταξη διαγράμματος: Δημιουργούμε ένα συνοπτικό διάγραμμα της ιδέας μας, όπου προσδιορίζουμε τον επικοινωνιακό στόχο της ψηφιακής μας αφήγησης.
  2. Αναστοχασμός – ετεροαξιολόγηση διαγράμματος από ομότιμους (peer-review).
  3. Σύνταξη κειμένου: Γράφουμε το κείμενο της ψηφιακής μας αφήγησης.
  4. Διαβάζουμε και σχολιάζουμε τα γραπτά μας κείμενα στον κύκλο αξιοποιώντας για τη συζήτηση την ενδεικτική κλίμακα διαβαθμισμένων κριτηρίων (βλ. Φύλλα εργασίας).
  5. Εάν χρειάζεται, επανερχόμαστε στο κείμενό μας, τροποποιώντας το και βελτιώνοντάς το.
5. Δημιουργία ψηφιακής αφήγησης για την Ε.Ε. Επιλογή Μέσων (Media)

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται να:

  • ασκούνται στη δημιουργία πολυτροπικών κειμένων,
  • χρησιμοποιούν διαφορετικούς τρόπους έκφρασης και επικοινωνίας πέρα από το λόγο, όπως εικόνα, ήχο και μουσική,
  • συνδυάζουν διάφορες μορφές έκφρασης για την παραγωγή νοήματος,
  • αναζητούν πολυμεσικό υλικό κατάλληλο για χρήση, λαμβάνοντας υπόψη τα πνευματικά δικαιώματα,
  • αποκτούν βασικές ψηφιακές δεξιότητες για τη χρήση και αποθήκευση ψηφιακού υλικού,
  • δημιουργούν πρωτότυπο εικαστικό υλικό, όπως ζωγραφιές, σκίτσα και φωτογραφίες,
  • συνθέτουν πρωτότυπες μουσικές δημιουργίες,
  • χρησιμοποιούν την τέχνη ως μέσο έκφρασης,
  • εργάζονται ομαδικά και συμβάλλουν στην επίτευξη στόχων σύμφωνα με τον ρόλο τους.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  1. Στάδιο εικονογραφημένου σεναρίου (Για δείγμα storyboardβλ. Φύλλα Εργασίας).
  2. Επιλογή Μέσων: δημιουργούμε ή συλλέγουμε, επεξεργαζόμαστε ψηφιακά και αποθηκεύουμε ψηφιακά το απαραίτητο για την ψηφιακή αφήγηση πολυμεσικό υλικό, όπως εικόνες, ήχους, μουσική, video. Το υλικό μπορεί να είναι είτε πρωτογενές (σκίτσα, ζωγραφιές κλπ) είτε απλώς επεξεργασία ήδη υπάρχοντος υλικού (π.χ. υλικό αντλημένο από το προσωπικό – οικογενειακό αρχείο ή από το διαδίκτυο).
  3. Αναστοχασμός – ετεροαξιολόγηση storyboard και πολυμεσικού υλικού από ομότιμους (peer-review).

 

6. Δημιουργία ψηφιακής αφήγησης για την Ε.Ε. Επεξεργασία video

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται να:

  • αποκτούν βασικές ψηφιακές δεξιότητες στη χρήση προγραμμάτων επεξεργασίας βίντεο,
  • χρησιμοποιούν τη φωνή τους αποτελεσματικά, αξιοποιώντας παραγλωσσικά χαρακτηριστικά, όπως επιτονισμό, παύσεις, χροιά και ένταση,
  • σέβονται τα πνευματικά δικαιώματα κατά τη δημιουργία και χρήση περιεχομένου,
  • μαθαίνουν να χρησιμοποιούν σωστά βιβλιογραφικές και δικτυογραφικές αναφορές,
  • ασκούνται στη «γραμματική» των μέσων, συμπεριλαμβανομένων εφέ μετάβασης και κίνησης,
  • εργάζονται ομαδικά και συμβάλλουν ανάλογα με τον ρόλο τους,
  • αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες στο πλαίσιο της εργασίας τους,
  • εξασκούνται στην κριτική και την αυτοκριτική σκέψη,
  • αξιολογούν την ποιότητα της δουλειάς τους με στόχο τη βελτίωση.

 Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  1. Παραγωγή (Production): εγγράφουμε τη φωνητική αφήγηση και συνθέτουμε τα επιμέρους στοιχεία με τη βοήθεια του κατάλληλου λογισμικού (βλ. εκπαιδευτικό υλικό).
  2. Τέταρτο σκαλοπάτι αναστοχασμού (peer- review).
  3. Μεταπαραγωγή (Postproduction): προχωρούμε στo τελικό φινίρισμα της ψηφιακής αφήγησης.
  4. Πέμπτο σκαλοπάτι αναστοχασμού (peer-review).
  5. Aποθήκευση της ψηφιακής αφήγησης.
7. Η φωνή μας έχει δύναμη. Προβολή και διάχυση ψηφιακών αφηγήσεων

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται να:

  • παρουσιάζουν τη δουλειά τους σε κοινό με σαφήνεια και αυτοπεποίθηση,
  • εθίζονται στις αξίες της πολιτισμικής πολυμορφίας, της δημοκρατίας, της ισότητας και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων,
  • γίνονται δεκτικοί απέναντι στην πολιτισμική ετερότητα,
  • καλλιεργούν την πολιτειακή τους συνείδηση,
  • ασκούν υπευθυνότητα σε ό,τι αναλαμβάνουν,
  • αποκτούν αυτοπεποίθηση, ολοκληρώνοντας επιτυχώς τις δραστηριότητες που τους ανατίθενται,
  • εξασκούνται στην κριτική και την αυτοκριτική σκέψη,
  • συνειδητοποιούν τη δύναμη της φωνής τους στη λήψη αποφάσεων και την κοινωνική αλλαγή,
  • αξιοποιούν ψηφιακά μέσα με κατάλληλο τρόπο για τη διάχυση και προβολή της δουλειάς τους,
  • κατανοούν κριτικά τη γλώσσα και τα μηνύματα των Μέσων,
  • κατανοούν κριτικά τον κόσμο, εστιάζοντας σε θέματα πολιτικής, κουλτούρας και μέσων μαζικής ενημέρωσης.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  • Διανομή (Distribution): παρουσιάζουμε τις ολοκληρωμένες ψηφιακές αφηγήσεις μας στον κύκλο του εργαστηρίου, συνοδεύοντας την προβολή με μια σύντομη εισαγωγική παρουσίαση του σκεπτικού δημιουργίας της συγκεκριμένης ψηφιακής ιστορίας.
  • Τελική αξιολόγηση τους από το σύνολο της ομάδας: Εντοπίζουμε και συζητούμε τα δυνατά και αδύναμα σημεία κάθε ψηφιακής αφήγησης, ψηφίζουμε την καλύτερη ψηφιακή ιστορία και αναστοχαζόμαστε τη δική μας ψηφιακή ιστορία, αλλά και την όλη εμπειρία συμμετοχής στο εργαστήριο συνολικά. (βλ. Φύλλο αναστοχασμού στα Φύλλα εργασίας).
  • Περαιτέρω διάχυση της δράσης

 

Εκπαιδευτικό υλικό