Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ - Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη
  • Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Αριθμός Εργαστηρίων:

7

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:

7

“Out of Eden Learn’’ Παρατηρώ, Αφηγούμαι και Αλληλεπιδρώ

Δεξιότητες Στόχευσης

Δεξιότητες Κοινωνικής Ζωής
  • ανθεκτικότητα
  • αυτομέριμνα
  • ενσυναίσθηση
  • ευαισθησία
  • κοινωνική
  • πολιτειότητα
  • προσαρμοστικότητα
  • υπευθυνότητα
Δεξιότητες Ψηφιακής Ιθαγένειας
  • ανθεκτικότητα
  • ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο
  • ευχέρεια στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση
  • προστασία από εξαρτητικές συμπεριφορές στις τεχνολογίες
  • ψηφιακή πολιτειότητα

Σύντομη περιγραφή

Το εργαστήριο δομείται στη βάση της ψηφιακής κοινότητας ‘Out of Eden Learn” η οποία αποτελεί πρωτοβουλία του ιστορικού Οργανισμού Project Zero της Παιδαγωγικής Σχολής του Πανεπιστημίου του Harvard. Η φιλοσοφία του Out of Eden Learn (της Παιδαγωγικής Σχολής του Πανεπιστημίου Harvard) κρίνεται ιδιαίτερα σημαντική για την εκπαίδευση του 21ου αιώνα, εστιάζοντας στην καλλιέργεια παγκόσμιων δεξιοτήτων (global competencies) μέσα από την κοινότητα. Καλλιεργούνται δεξιότητες  όπως η διατύπωση ‘’ανοιχτών ερωτημάτων’’, η αξιοποίηση αφηγηματικών τεχνικών, η ενδελεχής διερεύνηση ζητημάτων της καθημερινότητας. Επιπλέον ενισχύεται  η απόκτηση παγκόσμιας συνείδησης και οικουμενικής οπτικής, καθώς και η εξοικείωση με εργαλεία διαλόγου. Εκπαιδευτικοί, μαθητές και μαθήτριες  από όλον τον κόσμο ενώνονται σε ομάδες (walking parties) προκειμένου να ακολουθήσουν ψηφιακά το επικό ταξίδι που πραγματοποιεί ο Paul Salopek με τα πόδια για να ανιχνεύσει την παγκόσμια μετανάστευση των προγόνων μας σε μια 7ετή Οδύσσεια 21.000 μιλίων. Ταυτόχρονα ανακαλύπτουν την ιστορία και τους κατοίκους της δικής τους γειτονιάς.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα του προγράμματος:

  • Να αναπτύξουν δεξιότητες ενεργητικής ακρόασης και επικοινωνίας
  • Να καλλιεργήσουν τον σεβασμό και την  αποδοχή σε οτιδήποτε πολιτισμικά διαφορετικό.
  • Να καλλιεργήσουν στάσεις ενεργού πολιτειότητας.

Τίτλοι επιμέρους εργαστηρίων

1. Ένα διαφορετικό ταξίδι

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:

▪ να καλλιεργήσουν την επικοινωνιακή δεξιότητα του χαρτογραφικού γραμματισμού,

▪ να εντοπίσουν τα χαρακτηριστικά και σύμβολα που περιλαμβάνονται σε έναν χάρτη και να κάνουν υποθέσεις σχετικά με τη σημασία τους,

▪ να συσχετίσουν τα απεικονιζόμενα στοιχεία ενός χάρτη με γεωγραφικές πληροφορίες (π.χ. κράτη, λαοί),

▪ να συνεργαστούν για ένα κοινό έργο επιμερίζοντας τις εργασίες που αναλαμβάνουν,

▪ να αξιοποιήσουν τα εργαλεία διαλόγου για να διατυπώσουν τις απόψεις τους με σεβασμό στο έργο των συμμαθητών/τριών τους.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

ΕΜΠΝΕΥΣΟΥ (ρουτίνα σκέψης Βλέπω-Σκέφτομαι-Αναρωτιέμαι):

Δείτε την ιστοσελίδα https://outofedenwalk.nationalgeographic.org/

του Paul Salopek. Τι ακριβώς τραβά την προσοχή σας;

Σκεφτείτε τι δείχνουν οι χάρτες.

Αναρωτηθείτε ποιοι άνθρωποι μπορεί να μένουν στα μέρη που θα επισκεφθεί ο δημοσιογράφος; Πώς λέγονται οι χώρες τους, τι χαρακτηριστικά σύμβολα έχουν, ποια είναι η σημαία τους, τι τρώνε, πώς ντύνονται, τι γλώσσα μιλάνε, τι μουσική ακούνε, με τι παιχνίδια παίζουν; Καταγράψτε τα ερωτήματά σας σε ένα χαρτόνι κάτω από το εργαλείο διαλόγου «ΡΩΤΑ».

ΚΑΝΕ ΜΙΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: Χωριστείτε σε ομάδες και συγκεντρώστε όσες περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να βρείτε για τα ερωτήματα που έχετε διατυπώσει. Για κάθε κατηγορία πληροφορίας επιλέξτε ένα διαφορετικό είδος καταγραφής.

Ενδεικτικά:

– Κόψτε από περιοδικά εικόνες από τις φυλές που κατοικούν σε αυτές τις χώρες και δημιουργήστε έναν νέο χάρτη με τη μορφή κολλάζ.

– Σχεδιάστε έναν ψηφιακό χάρτη αξιοποιώντας μία εφαρμογή εικόνας με διαδραστικά στοιχεία (π.χ. E-mecontent-ImageHotspots, ThingLinkκτλ) και εισάγετε πολυμεσικά στοιχεία (π.χ. βίντεο από παραδοσιακή μουσική, εικόνα ενός μνημείου κτλ).

ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΕ: Η κάθε ομάδα παρουσιάζει το έργο της στην ολομέλεια και οι υπόλοιποι σχολιάζουν χρησιμοποιώντας το εργαλείο διαλόγου της «Εκτιμώ» .Ενδεικτικά:

▪ Μου άρεσε που……..

▪ Ήταν σημαντικό ότι καταφέρατε να …..

▪ Ήταν πολύ ωραίο το………………..

2. Η μαθησιακή ομάδα της τάξης μας

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:

▪ να γνωρίσουν την αποστολή του Paul Salopek και το πρόγραμμα OOEL,

▪ να αντιληφθούν την αποστολή του βραβευμένου ανθρωπολόγου-δημοσιογράφου ως ένα ζήτημα παγκόσμιας εμβέλειας που αντίστοιχα προσεγγίζεται από μαθητές/τριες διαφορετικής εθνικότητας/γλώσσας/πολιτισμού,

▪ να επινοήσουν δημιουργικούς τρόπους για να συστηθούν στη μαθησιακή τους ομάδας,

▪ να δημιουργήσουν ένα αντιπροσωπευτικό σύμβολο για την ομάδα τους,

▪ να αντιληφθούν τη δυναμική του ρόλου τους ως προς το κοινό έργο της μαθησιακής τους ομάδας.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

ΕΜΠΝΕΥΣΟΥ (ρουτίνα σκέψης Τίτλοι):

Επιλέξτε ένα από τα ακόλουθα:

– Ακούστε το μήνυμα του Paul Salopek προς τους/τις μαθητές/τριες που «ακολουθούν» την αποστολή του. Το μήνυμα ηχογραφήθηκε τον Δεκέμβριο του 2016, όταν ο Paul βρισκόταν στο Kyrgyzstan.

-Σκεφτείτε έναν τίτλο που συνοψίζει την παγκόσμια αποστολή και αιτιολογήστε την επιλογή σας.

ΚΑΝΕ ΜΙΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: Συστηθείτε στην ομάδα σας όπως και ο Paul μέσα από το δικό του μήνυμα. Σκεφτείτε τι θα θέλατε να μάθουν οι συμμαθητές/τριές σας για εσάς που δεν το ξέρουν μέχρι τώρα (π.χ. το αγαπημένο σας παιχνίδι, κάτι που σας αρέσει να κάνετε στον ελεύθερο σας χρόνο κτλ). Υπάρχει κάτι που σας ενώνει; Τι είναι αυτό; Επιλέξτε μία ιδέα και μετατρέψτε την σε σύμβολο της μαθησιακής σας ομάδας. Χρησιμοποιήστε ό, τι υλικά θέλετε ή αν προτιμάτε σχεδιάστε ψηφιακά (π.χ. avatar). Βρείτε ένα όνομα για την ομάδα σας, ώστε να το τοποθετήσετε κάτω από το σύμβολο.

Σε περίπτωση που υπάρχουν πολλές ιδέες και είναι δύσκολο να καταλήξετε σε μία, οργανώστε μία ψηφοφορία.

ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΕ: Μελετήστε τους χάρτες των συμμαθητών/τριών και σχολιάστε αξιοποιώντας τα εργαλεία διαλόγου.

Ενδεικτικά:

ΣΥΝΔΕΣΤΕ: Τι σας ενώνει με τους άλλους;

ΕΚΤΙΜΗΣΤΕ: Τι αναγνωρίζετε ως σημαντικό/αξιόλογο;

Η ΑΠΟΨΗ ΣΟΥ: Διατύπωση με θάρρος την άποψή σου σχετικά με τον σχεδιασμό και την επιλογή συμβόλου της ομάδας.

3. Ένας χάρτης με πολλές ιστορίες

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:

▪ να δημιουργήσουν έναν αφηγηματικό χάρτη της γειτονιάς,

▪ να αναπτύξουν τη φαντασία τους,

▪ να εκφράσουν με έναν εναλλακτικό τρόπο την οπτική και τα συναισθήματά τους για τον τόπο τους,

▪ να συνεργαστούν αναλαμβάνοντας ρόλους ανάλογα με τις δυνατότητες και τα ταλέντα τους,

▪ να επιλύσουν προβλήματα σκεπτόμενοι/ες δημιουργικά.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

ΕΜΠΝΕΥΣΟΥ: (ρουτίνα σκέψης Τι σε κάνει να το λες):

Μελετήστε το άρθρο της Liz Dawes Durasingh, Co-Director του προγράμματος OOEL με τίτλο  “Mappingneighborhoods” δίνοντας έμφαση στις εικόνες από τους χάρτες που έχουν δημιουργήσει μαθητές/τριες από τη διεθνή κοινότητα του προγράμματος. Παρατηρήστε προσεκτικά και επιλέξτε τον αγαπημένο σας χάρτη. Αιτιολογήστε την επιλογή σας.

ΚΑΝΕ ΜΙΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: Ας υποθέσουμε ότι είστε ο οδηγός του Paul Salopek και θέλετε να τον ξεναγήσετε στη γειτονιά σας. Δημιουργήστε σε μικρές ομάδες ή στην ολομέλεια έναν χάρτη της γειτονιάς, όπως τη βλέπετε μέσα από τα συναισθήματα και τις εμπειρίες σας και προσθέστε μία σύντομη συνοδευτική αφήγηση. Επιλέξτε να παρουσιάσετε μέσα από τον χάρτη σας κάτι από τα ακόλουθα:

– μία συγκεντρωτική απεικόνιση όλης της γειτονιάς,

– ένα συγκεκριμένο μέρος της γειτονιάς  στο οποίο όλοι περνάτε τον χρόνο σας και έχετε μία εμπειρία να διηγηθείτε (π.χ. σχολείο, πάρκο κτλ).

Σχεδιάστε τον χάρτη με συμβατικό ή ψηφιακό τρόπο.

Αναλογιστείτε τη μορφή του χάρτη (π.χ. επιτοίχιος, επιτραπέζιος, τρισδιάστατος) και αναλόγως αποφασίστε την τοποθέτηση των στοιχείων (π.χ. πώς θα φαίνονται τα σπίτια αν βλέπω τον χάρτη από ψηλά); Αναλάβετε ρόλους ανάλογα με τα δυνατά σας σημεία (π.χ. κάποια παιδιά θα σχεδιάσουν, άλλα θα χρωματίσουν, θα κόψουν, άλλα θα γράψουν κτλ).

Σκεφτείτε «έξω από το κουτί»! Αναζητήστε τρόπους που μπορούν να υπερβούν αντικειμενικές δυσκολίες και επικοινωνιακά εμπόδια (π.χ. πώς θα διαβάσει τον χάρτη σας ένα παιδί που μιλάει διαφορετική γλώσσα, υπάρχουν στοιχεία/σύμβολα που εξηγούν με εξίσου κατανοητό τρόπο αυτό που θέλετε να πείτε ή να δείξετε, σε ποια θέση του χάρτη θα μπουν, με τι θα μοιάζουν);

ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΕ: Αξιολογήστε τους χάρτες των συμμαθητών/τριών ή τον χάρτη της ομάδας αξιοποιώντας τα εργαλεία διαλόγου. Ενδεικτικά:

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΤΕ: Τι είναι πρωτότυπο, μη αναμενόμενο;

ΕΚΤΙΜΗΣΤΕ: Τι αναγνωρίζετε ως σημαντικό/αξιόλογο;

ΣΥΝΔΕΣΤΕ: Τι κοινά στοιχεία υπάρχουν στους χάρτες; Τι κοινές εμπειρίες/ιδέες/συναισθήματα;

4. Ανακαλύπτοντας τη γειτονιά ξανά

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:

▪ να εξοικειωθούν με τις στρατηγικές και τα πλεονεκτήματα της παρατεταμένης και λεπτομερούς παρατήρησης,

▪ να προσεγγίσουν με ευαισθησία και ευθύνη το τοπικό περιβάλλον,

▪ να προτείνουν τρόπους για την επίλυση προβλημάτων,

▪ να εκτιμήσουν τον τόπο τους,

▪ να αντιληφθούν τον ρόλο τους ως προς τη διαμόρφωση των συνθηκών του τοπικού τους περιβάλλοντος.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

ΕΜΠΝΕΥΣΟΥ: (ρουτίνα σκέψης “Ο κύκλος των Οπτικών”)

Παρακολουθήστε το βίντεο Camel-ology και δώστε έμφαση στο στυλ και το ύφος της «αργής δημοσιογραφίας» του Paul Salopek.  Εστιάστε στον τρόπο με τον οποίο αποτυπώνει διαφορετικές οπτικές λήψεις και αναδεικνύει μικρές λεπτομέρειες. Περιγράψτε τις οπτικές: πώς φαίνονται τα πράγματα από ψηλά, από χαμηλά, δεξιά, αριστερά, πανοραμικά. Βλέπετε κάτι που δεν είχατε παρατηρήσει προηγουμένως;

ΚΑΝΕ ΜΙΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: Οργανώστε έναν περίπατο προσεκτικής παρατήρησης στη γειτονιά. Μπορείτε να το οργανώσετε ως τάξη ή να το αναθέσετε ως μαθησιακή αποστολή με τη βοήθεια των γονέων. Πάρτε μαζί σας μία φωτογραφική μηχανή για να αποτυπώσετε τις ανακαλύψεις σας. Αφιερώστε χρόνο, ώστε να δείτε γνωστά μέρη με μια πιο «φρέσκια» ματιά. Αξιοποιήστε όλες τις αισθήσεις: Τι βλέπετε; Τι ακούτε; Τι νιώθετε; Τι μυρίζετε;

Βγάλτε 2-3 φωτογραφίες που αποτυπώνουν:

– συνολικά τον τόπο (πανοραμικές) ή εστιάζουν σε μικρές λεπτομέρειες που δεν είναι εμφανείς με μια πρώτη ματιά (χρήση ζουμ),

– σημεία που βρίσκονται ψηλά και χαμηλά,

– μέρη και στοιχεία γνωστά στα οποία ανακαλύπτετε ή εντοπίζετε μια έκπληξη (ευχάριστη ή δυσάρεστη).

Ετοιμάστε μία παρουσίαση γράφοντας ένα σύντομο κείμενο για κάθε φωτογραφία όπου θα εξηγείτε:

– γιατί διαλέξατε να τραβήξετε αυτή τη φωτογραφία;

– αν και με ποιον τρόπο άλλαξαν τις αρχικές αντιλήψεις σας για τη γειτονιά;

– υπάρχει κάποια νέα ιδέα που σκεφτήκατε;

Με βάση τα δεδομένα που συλλέξατε εντοπίστε ένα ζήτημα που θεωρείτε σημαντικό για τη γειτονιά σας και γράψτε μία επιστολή προς τις δημοτικές αρχές διατυπώνοντας τα αιτήματά σας.

ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΕ: Σχολιάστε τις παρουσιάσεις των συμμαθητών/τριών σας ή την επιστολή της τάξης.

ΣΥΝΔΕΣΤΕ: Αναφερθείτε σε κοινά στοιχεία/αντιλήψεις στις φωτογραφίες της γειτονιάς σας.

ΕΠΕΚΤΕΙΝΕΤΕ: Τι είδατε που δεν είχατε δει μέχρι τώρα; Με ποιον τρόπο η προσεκτική παρατήρηση μπορεί να υποστηρίξει την τοπική δράση σας;

5. Ακούω και μαθαίνω ιστορίες της γειτονιάς

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:

▪ να αναπτύξουν δεξιότητες ενεργητικής ακρόασης και επικοινωνίας,

▪ να εξοικειωθούν με τη διατύπωση ανοιχτών ερωτημάτων,

▪ να συγκεντρώσουν πληροφορίες για τη γειτονιά τους,

▪ να αναστοχαστούν την εμπειρία τους,

▪να εκφράσουν τα συναισθήματα και τις εντυπώσεις τους από την αφήγηση  μιας ιστορίας της γειτονιάς τους.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

ΕΜΠΝΕΥΣΟΥ: (ρουτίνα σκέψης “Τίτλοι”)

Αδράξτε την ευκαιρία να γνωρίσετε την ιδιαίτερη δημοσιογραφία του Paul Salopek και να εξοικειωθείτε με τις στρατηγικές υλοποίησης μίας συνέντευξης:

Ακούστε το αριστουργηματικό ηχητικό μήνυμα του Paul στο οποίο μοιράζεται την εμπειρία του σχετικά με το πώς απευθύνει ερωτήσεις κυρίως όμως, πως επιβραδύνει για να ακούσει με προσοχή και σεβασμό τους ανθρώπους από τους οποίους παίρνει συνέντευξη. Σκεφτείτε τίτλους που συνοψίζουν τις κεντρικές ιδέες του Paul Salopek.

ΚΑΝΕ ΜΙΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: Δοκιμάστε να εφαρμόσετε στην πράξη όσα γνωρίσατε. Αναζητήστε έναν πληροφορητή για να καταγράψετε μία «ανείπωτη» ιστορία για τη γειτονιά σας.

Επιλέξτε με βάση συγκεκριμένα κριτήρια. Ενδεικτικά: – ένα πρόσωπο που ζει για πολλά χρόνια στη γειτονιά έχει τεκμήρια του παρελθόντος (φωτογραφίες, επιστολές, αντικείμενα του παρελθόντος, βιβλία κτλ) που μπορεί να μοιραστεί μαζί σας.

Τι θα θέλατε να μάθετε για τη γειτονιά; Προετοιμάστε τις «ανοιχτές» ερωτήσεις που θα υποβάλλετε. Επιλέξτε τα κατάλληλα μέσα για την υλοποίηση της συνέντευξης (π.χ. ψηφιακό κασετόφωνο) και καλέστε τον πληροφορητή στην τάξη ή οργανώστε τη δράση διαδικτυακά. Αφού ολοκληρωθεί η συνέντευξη καταγράψτε τις πληροφορίες που συλλέξατε και αποφασίστε τον τρόπο με τον οποίο θα τις διαμοιραστείτε αποτελεσματικά με τα μέλη της ομάδας σας του σχολείου ή της τοπικής κοινότητας, λαμβάνοντας υπόψη πολιτισμικές και γλωσσικές διαφορές. Το τελικό προϊόν θα μπορούσε να είναι:

– ένα ηχητικό απόσπασμα της συνέντευξης,

– ένα βίντεο χωρίς λόγια με εικόνες και μουσική,

– μία φωτοϊστορία,

– ένα κόμικ με ζωγραφιές που θα δημιουργήσετε ώστε να αναδιηγηθείτε την ιστορία της γειτονιάς.

ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΕ: Αξιοποιήστε τα εργαλεία διαλόγου κατά τη διάρκεια της συνέντευξης.

Ενδεικτικά:

ΡΩΤΗΣΤΕ: Μπορείτε να μας πείτε περισσότερα για…

ΣΥΝΔΕΣΤΕ: Έχω ακούσει κι εγώ για……. από τον παππού/γιαγιά…….

ΕΚΤΙΜΗΣΤΕ: Ευχαριστούμε για……..

Ήταν πολύ ωραίο που…Μάθαμε περισσότερα για….

6. Παραδόσεις, ήθη και έθιμα της γειτονιάς

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:

▪ να κατανοήσουν την έννοια του πολιτισμού και της κουλτούρας,

▪ να αξιοποιήσουν τις γνώσεις για τον πολιτισμό του τόπου τους για να σχεδιάσουν ένα καινούριο «προϊόν» με προσωπικό νόημα,

▪ να συνεργαστούν σεβόμενοι/εςο/ηένας/μια τον/την άλλον/η και να αναγνωρίζουν τις διαφορές τους,

▪ να αναπτύξουν σεβασμό και αποδοχή σε οτιδήποτε πολιτισμικά διαφορετικό.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

ΕΜΠΝΕΥΣΟΥ: (ρουτίνα σκέψης Χρώμα-Σύμβολο-Εικόνα)

Ακούστε το αριστουργηματικό ηχητικό μήνυμα του Paul Salopek RiverofCulture στο οποίο παρομοιάζει την έννοια της πολιτισμικής κουλτούρας με ένα ποτάμι. Σκεφτείτε μεταφορικά την κουλτούρα. Αν ήταν χρώμα ποιο θα διαλέγατε και γιατί; Αν ήταν σύμβολο ποιο θα διαλέγατε και γιατί; Αν ήταν εικόνα τι θα ζωγραφίζατε και γιατί;

ΚΑΝΕ ΜΙΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: Να εργαστείτε σε ομάδες ανά πέντε και να καταγράψετε την κουλτούρα του τόπου σας. Εισάγετε σε έναν νοητικό χάρτη οτιδήποτε θεωρείτε στοιχείο της κουλτούρας. Αποφασίστε σε ποιο από όλα τα στοιχεία θέλετε να επικεντρώσετε, ώστε να αναδειχθούν στοιχεία και από άλλους πολιτισμούς. Ενδεικτικές επιλογές:

– ένα μνημείο (άγαλμα, ναός, κάστρο, αρχοντικό κτλ.),

– μία παραδοσιακή γιορτή ή ένα πανηγύρι,

– μία συνταγή ενός παραδοσιακού εδέσματος,

– η διαδικασία κατασκευής ενός παραδοσιακού αντικειμένου (π.χ. μουσικό όργανο).

Αποφασίστε τι είδους πληροφορίες πρέπει να συλλέξετε και από ποιες πηγές να τις αντλήσετε. Τι ενέργειες πρέπει να γίνουν (π.χ. επίσκεψη σε ένα σημείο πολιτισμού). Επιλέξτε με ποιο τρόπο θα αποτυπώσετε την κουλτούρα του τόπου σας:

– ένα σύντομο βίντεο με τον μοναδικό τρόπο των “Glances” που προτείνει ο Paul Salopek,

– μία παρουσίαση (π.χ. powerpoint) με εικόνες, κείμενο ή ήχο,

– μία ψηφιακή ιστορία.

ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΕ: Αξιολογήστε τη διαδικασία σε διάφορα χρονικά στάδια αξιοποιώντας τα εργαλεία διαλόγου.

Ενδεικτικά:

ΠΡΟΚΑΛΕΣΤΕ: Συζήτηση με την ομάδα της τάξης για πιθανές εναλλακτικές προτάσεις.

ΕΚΤΙΜΗΣΤΕ: Τη σύνδεση στοιχείων κουλτούρας.

7. Βάζω στόχους και βλέπω μπροστά

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:

▪ να αναστοχαστούν αξιοποιώντας το υλικό που έχουν μελετήσει μέχρι τώρα ώστε να διατυπώσουν με σαφήνεια προσωπικά σχέδια και στόχους για το μέλλον σε σχέση με το πρόγραμμα OutofEden,

▪ να αναπτύξουν στάσεις ενεργούς πολιτειότητας.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

ΕΜΠΝΕΥΣΟΥ: (ρουτίνα σκέψης Τα 3 Γιατί)

Μελετήστε το άρθρο της Sarah Sheya, Project Manager του προγράμματος OOEL με τίτλο “Uncovering the Everyday: Student work from the Out of Eden Learn project” και δείτε το σχετικό βίντεο

Συζητήστε και διατυπώστε απόψεις σε 3 επίπεδα:

– Γιατί αυτή η εμπειρία είναι σημαντική για εμένα;

– Γιατί αυτή η εμπειρία είναι σημαντική για τους γύρω μου (συμμαθητές/τριες, οικογένεια, τοπική κοινότητα κτλ);

– Γιατί αυτή η εμπειρία μπορεί να είναι σημαντική για τον κόσμο;

ΚΑΝΕ ΜΙΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

Επισκεφθείτε το website του προγράμματος OOEL και γνωρίστε όλα τα μαθησιακά ταξίδια που υλοποιούνται με τη συμμετοχή μαθητών/τρών από όλον τον κόσμο. Οργανώστε μία συζήτηση και αποφασίστε σε ποιο επιθυμείτε να συμμετάσχετε. Θέστε στόχους για τις προϋποθέσεις συμμετοχής σας.

ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΤΕ:  Τοποθετηθείτε προσωπικά αξιοποιώντας τα εργαλεία διαλόγου:

– ΕΚΤΙΜΗΣΤΕ: Τι ακριβώς αναγνωρίζετε ως το πλέον σημαντικό και αξιόλογο σημείο της εμπειρίας σας; Τι θα σας μείνει αξέχαστο;

– ΡΩΤΗΣΤΕ: Ποια μπορεί να είναι τα επόμενα βήματα; Τι θα χρειαστεί να κάνετε για να συμμετάσχετε στο παγκόσμιο μαθησιακό ταξίδι του OOEL;

– ΔΙΑΤΥΠΩΣΤΕ ΑΠΟΨΗ: Ποια ακριβώς οφέλη (ατομικά-παγκόσμια) επισημαίνετε; Ποια ακριβώς μαθησιακά οφέλη μπορεί να έχει η συμμετοχή σας στο διεθνές πρόγραμμα OOEL; Αποφασίστε πώς ακριβώς θα ενεργήσετε.

Εκπαιδευτικό υλικό