Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ - Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη
  • Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Αριθμός Εργαστηρίων:

7

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:

7

Ενσυναίσθηση και αλληλεγγύη στους μετανάστες και στους πρόσφυγες

Λέξεις που προσδιορίζουν το πρόγραμμα

Δεξιότητες Στόχευσης

Δεξιότητες Διαμεσολάβησης και Κοινωνικής Ενσυναίσθησης
  • διαμεσολάβηση
  • ενσυναίσθηση και ευαισθησία
  • επίλυση συγκρούσεων
  • πολιτειότητα
Δεξιότητες Κοινωνικής Ζωής
  • ανθεκτικότητα
  • αυτομέριμνα
  • ενσυναίσθηση
  • ευαισθησία
  • κοινωνική
  • πολιτειότητα
  • προσαρμοστικότητα
  • υπευθυνότητα

Σύντομη περιγραφή

Σκοπός του προγράμματος είναι η γνωριμία των μαθητών/τριών με το εννοιολογικό περιεχόμενο του όρου μετανάστης και πρόσφυγας, η αναγνώριση των διαφόρων κατηγοριών των μεταναστών και των προσφύγων, καθώς και ο εντοπισμός των προβλημάτων που αυτοί οι άνθρωποι αντιμετωπίζουν.

Επίσης, στη σκοποθεσία του προγράμματος εντάσσεται η καλλιέργεια του αλληλοσεβασμού απέναντι στους μετανάστες και τους πρόσφυγες και ευρύτερα η κατά το δυνατό πιο ομαλή και άμεση συμπερίληψη των συγκεκριμένων ανθρώπων στο κοινωνικό σύνολο. Ειδικότερα, όσον αφορά στα παιδιά μεταναστευτικής ή προσφυγικής προέλευσης βασική επιδίωξη αποτελεί η συμπερίληψή τους στην εκπαιδευτική και μαθησιακή διαδικασία.

Παράλληλα, το παρόν πρόγραμμα αποσκοπεί στην καλλιέργεια της κριτικής σκέψης του/της μαθητή/τριας ως προς το φαινόμενο της μετανάστευσης και της προσφυγιάς, καθώς και στην ενεργοποίηση και ευαισθητοποίησή τους στην κατεύθυνση της υπεράσπισης και ενίσχυσης των μεταναστών και των προσφύγων.

 

 

Τίτλοι επιμέρους εργαστηρίων

1. Γνωρίζουμε τους/τις μετανάστες/τριες και τους/τις πρόσφυγες

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Oι μαθητές/τριες θα είναι σε θέση:

  • Να επικοινωνούν, συζητώντας, διακρίνοντας συναισθήματα σε αφηγήσεις.
  • Να είναι δημιουργικοί/ες, σχεδιάζοντας ενημερωτικό φυλλάδιο, συντάσσοντας κείμενο.
  • Να χρησιμοποιούν πληροφορίες με ψηφιακό εργαλείο.
  • Να διαθέτουν συστημική σκέψη, ομαδοποιώντας ανάγκες, εντοπίζοντας στοιχεία που διαμορφώνουν την ταυτότητα ατόμων.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  • Συζήτηση σχετικά με τους λόγους, οι οποίοι αναγκάζουν τους ανθρώπους να φύγουν από την πατρίδα τους.
  • Προβολή φωτογραφιών.
  • Δίνεται στους/στις μαθητές/τριες κείμενο γραμμένο από μετανάστη/τρια ή πρόσφυγα, άνδρα ή γυναίκα ή παιδί, με σκοπό να αποτυπωθούν τα συναισθήματα και οι σκέψεις του/της. Ακολουθεί συζήτηση.
  • Αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο για τα υποστηρικτικά μέτρα για τους/τις μετανάστες/τριες και τους πρόσφυγες.
  • Παιχνίδι ενσυναίσθησης: Είμαι μετανάστης/τρια ή άνδρας/γυναίκα πρόσφυγας. Ποιες είναι οι πρώτες ενέργειες που πρέπει να κάνω;
  • Οι μαθητές/τριες φτιάχνουν στον Η/Υ ένα ενημερωτικό φυλλάδιο για κάθε μετανάστη/τρια και πρόσφυγα με τις απαραίτητες πληροφορίες για την Ελλάδα ως χώρα υποδοχής.
2. Στερεότυπα και προκαταλήψεις για τους/τις μετανάστες/τριες και τους/τις πρόσφυγες

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Oι μαθητές/τριες θα είναι σε θέση:

  • Να διαθέτουν Συστημική Σκέψη, ομαδοποιώντας τα στερεότυπα βάσει των χαρακτηριστικών τους.
  • Να αναπτύσσουν τη δημιουργικότητά τους, συμμετέχοντας σε παιχνίδι ενσυναίσθησης.
  • Να καλλιεργούν την Κριτική Σκέψη τους, αναγνωρίζοντας και προβάλλοντας συμπεριφορές.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  • Καταιγισμός ιδεών για τα βασικά χαρακτηριστικά των στερεοτύπων και των προκαταλήψεων για τους/τις μετανάστες/τριες και τους/τις πρόσφυγες.
  • Μελέτη κειμένου για τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις για τους μετανάστες/τριες και τους/τις πρόσφυγες και συμπλήρωση φύλλου εργασίας.
  • Παιχνίδι ενσυναίσθησης: Οι μαθητές/τριες συζητούν σε μικρές ομάδες αναζητούν επιχειρήματα αποδόμησης των στερεοτύπων για τους/τις μετανάστες/τριες.

Παρακολούθηση βίντεο για τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις για τους μετανάστες/τριες και τους/τις πρόσφυγες και συμπλήρωση φύλλου εργασίας.

3. Ιστορική αναδρομή του μεταναστευτικού και προσφυγικού φαινομένου

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Oι μαθητές/τριες θα είναι σε θέση:

  • Να συνεργάζονται σε ομάδες.
  • Να έχουν συστημική σκέψη, συνδέοντας τα μέρη με το όλον.
  • Να χρησιμοποιούν πληροφορίες και να τις αποτυπώνουν μέσω ψηφιακού εργαλείου.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  • Δημιουργία εννοιολογικού χάρτη για τα διάφορα είδη μετανάστευσης.
  • Μελέτη κειμένου για τους ελληνικούς προσφυγικούς πληθυσμούς από τη Μικρά Ασία.
  • Αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο για τα υποστηρικτικά μέτρα στους προσφυγικούς πληθυσμούς που υποδέχτηκε το ελληνικό κράτος από τη Μικρά Ασία.
  • Χωρισμός σε ομάδες και δημιουργία ιστοριογραμμής για τη μετανάστευση Ελλήνων και Ελληνίδων σε χώρες του εξωτερικού.
  • Δημιουργία διαγραμμάτων με τα αριθμητικά δεδομένα του μεταναστευτικού φαινομένου στον ελλαδικό χώρο.
4. Η ζωή των μεταναστών/τριών

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες θα είναι σε θέση:

  • Να αναζητούν και να χρησιμοποιούν πληροφορίες,παρουσιάζοντάς τες με τη χρήση ψηφιακού εργαλείου.
  • Να συνεργάζονται σε ομάδες.
  • Να διαθέτουν κριτική σκέψη, επεξεργαζόμενοι/ες δεδομένα.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  • Χωρισμός μαθητών/τριών σε ομάδες.
  • Δημιουργία εννοιολογικού χάρτη με τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο/η μετανάστης/τρια.
  • Καταιγισμός ιδεών για τις ανάγκες του/της μετανάστη/τριας.
  • Αναζήτηση άρθρων: Η καθημερινή ζωή των Ελλήνων/ίδων μεταναστών/τριών σε χώρες του εξωτερικού.
  • Αναζήτηση τραγουδιών, διηγημάτων και ταινιών στο διαδίκτυο για τη ζωή των Ελλήνων/ίδων μεταναστών/τριών σε χώρες του εξωτερικού και παρουσίασή τους.
  • Δημιουργία ιστοριογραμμής για την εξέλιξη του μεταναστευτικού φαινομένου στον ελλαδικό χώρο.
  • Δημιουργία διαγραμμάτων με την εξέλιξη των αριθμητικών δεδομένων του μεταναστευτικού φαινομένου στον ελλαδικό χώρο.
5. Η ζωή των προσφύγων

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες θα είναι σε θέση:

  • Να αναζητούν και να χρησιμοποιούν πληροφορίες, παρουσιάζοντας τες με τη χρήση ψηφιακού εργαλείου.
  • Να συνεργάζονται σε ομάδες.
  • Να διαθέτουν κριτική σκέψη, επεξεργαζόμενοι/ες δεδομένα.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  • Χωρισμός μαθητών/τριών σε ομάδες.
  • Δημιουργία εννοιολογικού χάρτη με τα προβλήματα της ζωής του/της άνδρα/γυναίκας πρόσφυγα.
  • Καταιγισμός ιδεών για τις ανάγκες του/της άνδρα/γυναίκας πρόσφυγα.
  • Αναζήτηση άρθρων: Η ζωή των Ελλήνων/ίδων προσφύγων από τη Μικρά Ασία και τον Πόντο κατά την άφιξή τους στην Ελλάδα.
  • Αναζήτηση τραγουδιών, διηγημάτων και ταινιών στο διαδίκτυο για τη ζωή των Ελλήνων/ίδων προσφύγων από τη Μικρά Ασία και τον Πόντο και παρουσίασή τους.
  • Δημιουργία ιστοριογραμμής για την εξέλιξη του προσφυγικού φαινομένου στον ελλαδικό χώρο.
  • Δημιουργία διαγραμμάτων με την εξέλιξη των αριθμητικών δεδομένων του προσφυγικού φαινομένου στον ελλαδικό χώρο.
6. Το έργο των φορέων και της πολιτείας για τους/τις μετανάστες/τριες και τους/τις πρόσφυγες

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες θα είναι σε θέση:

  • Να συνεργάζονται σε ομάδες.
  • Να χρησιμοποιούν πληροφορίες, αναζητώντας τες στο διαδίκτυο.
  • Να αναπτύσσουν δημιουργικότητα, σχεδιάζοντας και συντάσσοντας κείμενο.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  • Χωρισμός μαθητών/τριών σε ομάδες.
  • Αναζήτηση φορέων και οργανισμών που ασχολούνται με πρόσφυγες και μετανάστες/τριες.
  • Προβολή βίντεο για τα ασυνόδευτα παιδιά (βλ. Εκπαιδευτικό Υλικό/Συνδέσεις).
  • Συζήτηση βάσει του βίντεο.
  • Αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο για τον ρόλο του διαπολιτισμικού μεσολαβητή και συμπλήρωση φύλλου εργασίας.
  • Δημιουργία αφίσας ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού.
7. Προσδιορίζω δράσεις - Αξιολόγηση

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες θα είναι σε θέση:

  • Να συνεργάζονται σε ομάδες.
  • Να επικοινωνούν εκφράζοντας τις εντυπώσεις τους.
  • Να επιλύουν προβλήματα, προτείνοντας τρόπους επίλυσης.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  • Πολυπολιτισμική κοινωνία, πολυπολιτισμικό σχολείο: παρουσίαση θετικών στοιχείων.
  • Χωρισμός σε ομάδες.
  • Οι μαθητές/τριες συζητούν δράσεις που θα μπορούσαν να οργανωθούν στο σχολείο σχετικά με την πολυπολιστισμικότητα.
  • Οι μαθητές/τριες καταγράφουν αυτό που τους έκανε μεγαλύτερη εντύπωση και ακολουθεί συζήτηση.

Εκπαιδευτικό υλικό