Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Φροντίζω το περιβάλλον
  • Οικολογία - Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Αριθμός Εργαστηρίων:

7

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:

14

17 Στόχοι-Δράσεις για ένα καλύτερο μέλλον

Λέξεις που προσδιορίζουν το πρόγραμμα

Δεξιότητες Στόχευσης

Δεξιότητες Κοινωνικής Ζωής
  • υπευθυνότητα
Δεξιότητες Μάθησης του 21ου αιώνα 4cs
Ρουτίνες σκέψης και Αναστοχασμός

Σύντομη περιγραφή

Σκοπός του προγράμματος είναι η εξοικείωση των μαθητών/τριών και ιδανικά της ευρύτερης σχολικής κοινότητας με τους 17 Στόχους για Βιώσιμη Ανάπτυξη, όπως διαμορφώθηκαν από τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών. Γενική γνωριμία και ευαισθητοποίηση προκειμένου να δοθεί η ευρύτερη εικόνα. Απώτερος στόχος είναι η εκπαίδευση σε θέματα αειφορίας, η ανθεκτικότητα και η βιωσιμότητα, η ενεργός δράση των πολιτών.

Τίτλοι επιμέρους εργαστηρίων

1. Ας (ξανα)γνωριστούμε – πώς ονειρευόμαστε ένα καλύτερο αύριο;

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

  • Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση:
  • να ανακαλούν και να συνδέουν εμπειρίες και γνώσεις από προηγούμενα εργαστήρια δεξιοτήτων,
  • να διερευνούν θέματα που αφορούν στο νέο πρόγραμμα για τους 17 Στόχους,
  • να εκφράζουν προσδοκίες σχετικά με το πρόγραμμα,
  • να συνεργάζονται και να περιγράφουν ιδέες και σκέψεις  τους.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Οι μαθητές/τριες συγκεντρώνονται σε  κύκλο και συζητούν για προηγούμενες εμπειρίες τους σε εργαστήρια δεξιοτήτων και ιδιαίτερα στον θεματικό κύκλο του περιβάλλοντος και τις δεξιότητες ζωής.

Ο/Η εκπαιδευτικός ζητά να συζητήσουν σε δυάδες και να καταγράψουν επιγραμματικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η παγκόσμια κοινότητα.

Οι δυάδες γίνονται τετράδες, οι τετράδες γίνονται οκτάδες και τελικά στην ολομέλεια συγκεντρώνονται τα αποτελέσματα των συζητήσεων (εκπαιδευτική τεχνική της χιονοστιβάδας).

Τα χαρτάκια μπορεί να έχουν κοινές αναφορές (για παράδειγμα, δύο ή και παραπάνω χαρτάκια μπορεί να αναφέρουν ως πρόβλημα τη μόλυνση των θαλασσών).

Ο/Η εκπαιδευτικός αφού συγκεντρώσει τις απόψεις των μαθητών/τριών, ομαδοποιεί τα προβλήματα  και τα αναπλαισιώνει στοχεύοντας  σταδιακά στη σύνδεσή τους με τους 17 Στόχους για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη.

Τα παιδιά στη συνέχεια, με καταιγισμό ιδεών, αναφέρουν ιδέες σχετικές με το πώς ονειρεύονται έναν κόσμο καλύτερο για όλους. Ο/Η εκπαιδευτικός καταγράφει  τις ιδέες σε χαρτί του μέτρου για να μείνουν στην τάξη. Στο τέλος της συζήτησης, οι μαθητές/τριες μπορούν να  εμπλουτίσουν τις σημειώσεις του/της εκπαιδευτικού με σύντομα σχόλια, σκίτσα, χρωματιστά πλαίσια, αυτοκόλλητα κ.λπ.

Στο τέλος, ο/η εκπαιδευτικός ζητά από τους/τις μαθητές/τριες να γράψουν σε μια μικρή καρτέλα τις προσδοκίες τους από το πρόγραμμα που ξεκινούν.

Καθένας/μιά μπορεί να κρεμάσει αυτά που έγραψε με μανταλάκι στην άκρη ενός σκοινιού, που διατρέχει  την τάξη.

2. Γνωρίζουμε τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

  • Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση:
  • να εντοπίζουν το περιεχόμενο των 17 Στόχων,
  • να συνδέουν τους 17 Στόχους με προβλήματα που αντιμετωπίζει η παγκόσμια κοινότητα,
  • να επιχειρηματολογούν για τη σημαντικότητα ή το αντίθετο κάποιων στόχων σε σύγκριση με άλλους.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Ο/Η εκπαιδευτικός ρωτά τους/τις μαθητές/τριες αν γνωρίζουν διεθνείς Οργανισμούς, όπως η  UNICEF, η UNESCO ή/και άλλοι.

Ο/Η εκπαιδευτικός αναφέρει τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών (ΟΗΕ) και παρωθεί τους    μαθητές να κάνουν υποθέσεις σχετικά με τον ρόλο και τη στοχοθεσία των δράσεών του.Παρουσιάζει στη συνέχεια κάποια  στοιχεία για τον ΟΗΕ για να γνωστοποιήσει τελικά και τη διαμόρφωση των 17 Στόχων για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη.

Οι μαθητές/τριες:

  • διαβάζουν καρτέλες με το περιεχόμενο των 17 Στόχων και τις ταιριάζουν με αντίστοιχες καρτέλες όπου οι στόχοι παρουσιάζονται οπτικοποιημένοι,
  • συνδέουν τα προβλήματα, που κατέγραψαν στο προηγούμενο εργαστήριο, με τους 17 Στόχους και δημιουργούν εννοιολογικούς χάρτες,
  • ταξινομούν τους 17 Στόχους σε κατηγορίες που ορίζουν οι ίδιοι/ες. Για παράδειγμα: περιβάλλον, κοινωνία, αξίες, κ.λ.π. Οι κατηγορίες δίνουν αφορμή για συζήτηση. Ενδέχεται να αναδιαμορφωθούν, αφού αναζητηθούν συνδέσεις και προσδιοριστεί η μεταξύ τους σχέση,
  • σε ομάδες προσπαθούν να ιεραρχήσουν τους 17 Στόχους επιχειρηματολογώντας για τις επιλογές τους. Στο τέλος, παρουσιάζονται στην ολομέλεια και ακολουθεί η διαδικασία της ανατροφοδότησης.

 

3. Το περιεχόμενο των 17 Στόχων για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

  • Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση:
  • να συλλέγουν, επεξεργάζονται, ταξινομούν και ερμηνεύουν δεδομένα που σχετίζονται με τους 17 Στόχους και προέρχονται από διάφορες πηγές,
  • να οργανώνουν υλικό προκειμένου να  το παρουσιάσουν σε ευρύτερο κοινό,
  • να συνεργάζονται σε ομάδες,
  • να αναστοχάζονται σε καλές πρακτικές της ομάδας και σημεία που χρειάζεται να βελτιωθούν.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Σε ομάδες τριών (3) ατόμων, οι μαθητές/τριες αναλαμβάνουν να αναζητήσουν, να συγκεντρώσουν και να φέρουν στην τάξη ή να ανεβάσουν στην πλατφόρμα που δουλεύει η τάξη (π.χ. e- me, e-class) υλικό (π.χ. εικόνες, σύντομες     ιστορίες, άρθρα) σχετικό με δύο (2) ή τρεις (3) από τους 17 στόχους   .  Τους στόχους αυτούς είτε τους αναθέτει ο/η εκπαιδευτικός είτε τους επιλέγουν οι μαθητές/τριες.

Στην τάξη ή/και διαδικτυακά οι ομάδες  συλλέγουν πληροφορίες και τις οργανώνουν ώστε να τις παρουσιάσουν σε επόμενη φάση. Το υλικό αυτό μπορεί να είναι σε ψηφιακή μορφή (παρουσιάσεις, παιγνιώδεις ασκήσεις και δραστηριότητες) ή εικόνες και σύντομα κείμενα κολλημένα σε κανσόν, τα οποία θα αναρτηθούν στην τάξη και θα αξιοποιηθούν σε δράσεις διάχυσης για την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση της ευρύτερης σχολικής κοινότητας. Όσα προετοιμάζονται από τις ομάδες, παρουσιάζονται αρχικά στην ολομέλεια της τάξης.

Σχολιάζεται στο τέλος, πέρα από το περιεχόμενο των παρουσιάσεων, και ο τρόπος που δούλεψε και συνεργάστηκε η κάθε ομάδα.

Είναι σημαντικό να αναδειχθούν θετικά/δυνατά σημεία και δυσκολίες που μπορεί να προέκυψαν. Διαμορφώνονται κριτήρια ποιοτικής συνεργασίας και με βάση αυτά  προσφέρεται ανατροφοδότηση από τους/τις  συμμαθητές/τριες και τον/την εκπαιδευτικό. Έτσι δίνεται η ευκαιρία στους/στις μαθητές/τριες να  αναστοχαστούν σε όσα έπραξαν..

 

 

 

4. Τι μπορούμε να κάνουμε εμείς για να διασφαλίσουμε έναν καλύτερο κόσμο για όλους

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση:

  • να αναζητούν ιδέες και υλικό στο διαδίκτυο κατάλληλο για την ευαισθητοποίηση και κινητοποίηση της ευρύτερης κοινότητας,
  • να εκτιμούν και να ακολουθούν κανόνες καλής συμπεριφοράς και ασφαλούς πλοήγησης στο διαδίκτυο,
  • να συνθέτουν κανόνες επιθυμητών συμπεριφορών που μπορούν να βοηθήσουν στην επίτευξη των 17 Στόχων.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Οι μαθητές/τριες χωρισμένοι/νες σε ομάδες επεξεργάζονται πληροφορίες από συγκεκριμένες ιστοσελίδες που  έχει προτείνει ο/η εκπαιδευτικός (υπάρχουν ενδεικτικά υποστηρικτικές ιστοσελίδες στην ενότητα Εκπαιδευτικό υλικό/συνδέσεις).

Στο σημείο αυτό, αλλά και κάθε φορά που  το κρίνει σκόπιμο ο/η εκπαιδευτικός, χρειάζεται να γίνεται υπενθύμιση στους/στις μαθητές/τριες των κανόνων ασφαλούς πλοήγησης και κανόνων καλής συμπεριφοράς στο διαδίκτυο με αφορμή,  για παράδειγμα, ένα σχετικό βίντεο (προτείνονται ενδεικτικά βίντεο στην ενότητα Εκπαιδευτικό υλικό/συνδέσεις).

Οι μαθητές/τριες αναζητούν και καταλήγουν σε προτάσεις συγκεκριμένων συμπεριφορών , τάσεων και δράσεων σε σχέση με κάθε Στόχο που έχουν επεξεργαστεί. Στην ολομέλεια συζητούν πώς κάθε Στόχος  μπορεί να αποτελέσει το έναυσμα κοινής δράσης πολιτών.

Επιπλέον, συμβάλλουν με ιδέες και αποφασίζουν ποιες από αυτές τις συμπεριφορές/δράσεις μπορούν να αναλάβουν οι ίδιοι/ες και πώς θα μπορούσαν να καλέσουν κι άλλους/ες συμμαθητές/τριες, εκπαιδευτικούς, γονείς και φίλους/ες να συμμετέχουν στις δράσεις τους.

Συνδιαμορφώνουν τον οικοκώδικα (ένα σύνολο επιθυμητών συμπεριφορών) του σχολείου που θα συμβάλλει στην επίτευξη  των 17 Στόχων, ο οποίος αποτυπώνεται ψηφιακά ή έντυπα και διαμοιράζεται στο σχολείο.

Δίνεται η ευκαιρία στους/στις μαθητές/τριες να  αναστοχαστούν όσα συνέβησαν.

5. Ενημερωτικά φυλλάδια, βιντεάκια, ψηφίσματα, παιχνίδια με τους 17 στόχους

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση:

  • να επιχειρηματολογούν για να επιλέξουν δράσεις που θα υλοποιήσουν,
  • να αξιοποιούν διάφορα εργαλεία και μορφές τέχνης για τη δημιουργία υλικού,
  • να σχεδιάζουν και αναπτύσσουν υλικό κατάλληλο για την ευαισθητοποίηση και κινητοποίηση της ευρύτερης κοινότητας,
  • να συνθέτουν κείμενα ως ψηφίσματα με στόχο τη δέσμευση και σύμπραξη σε κοινή δράση της ευρύτερης κοινότητας.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Οι μαθητές/τριες συμφωνούν στον σχεδιασμό και την υλοποίηση καμπάνιας ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης της σχολικής κοινότητας σε σχέση με τους 17 Στόχους.

Καταγράφουν τις ιδέες τους, επιχειρηματολογούν και αποφασίζουν  ποιες θα υλοποιήσουν.

Σε ομάδες οι μαθητές/τριες αναλαμβάνουν τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη υλικού που θα βοηθήσει στη  διάχυση των 17 Στόχων στη σχολική κοινότητα. Αυτή τη φορά δεν αναλαμβάνει κάθε ομάδα κάποιους στόχους, αλλά αναλαμβάνει τη δημιουργία υλικού που αφορά όλους τους     Στόχους, όπως αφίσες, ενημερωτικά φυλλάδια, βίντεο, ψηφίσματα, παιχνίδια, ταμπλό ή οπτικές σημάνσεις που μπορεί να τοποθετηθούν σε σημεία-κλειδιά στο σχολείο.

Ενδεικτικά, μπορεί να αξιοποιηθούν: ψηφιακά εργαλεία, για να δημιουργηθούν ομαδικές αφίσες, ενημερωτικά φυλλάδια, βίντεο, υλικό που μπορεί να δημοσιευτεί στην ιστοσελίδα ή στο προφίλ του σχολείου, αλλά και σε  μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Επιπλέον, διαμορφώνεται ένα σύντομο κείμενο όπου επεξηγούνται πρακτικές που  βοηθούν στην επίτευξη των 17 Στόχων .

Οι μαθητές/τριες θα μοιράσουν το κείμενο και θα συγκεντρώσουν υπογραφές συναίνεσης της ευρύτερης σχολικής και τοπικής κοινότητας που θα δεσμεύεται να  υποστηρίξει την προσπάθεια των

μαθητών/τριών.

Όπως σε κάθε εργαστήριο, δίνεται η  ευκαιρία στους/στις μαθητές/τριες να αναστοχαστούν με αφορμή όσα συνέβησαν.

6. Διάχυση – η δράση ανοίγει προς όλη τη σχολική κοινότητα

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση:

  • να υλοποιούν καμπάνιες ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης της σχολικής κοινότητας για τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης,
  • να δημοσιοποιούν υλικό κατάλληλο για την ευαισθητοποίηση και κινητοποίηση της ευρύτερης κοινότητας για τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Οι μαθητές/τριες διοργανώνουν και υλοποιούν ενημερωτικές δράσεις προς όλη τη σχολική κοινότητα. Σε αυτήν τη φάση υλοποιούνται όσα σχεδίασαν και προετοίμασαν οι μαθητές/τριες στο προηγούμενο εργαστήριο.

Οι μαθητές/τριες αναρτούν στους κοινόχρηστους χώρους του σχολείου υλικό που έχουν δημιουργήσει (τον οικοκώδικα, αφίσες, ταμπέλες, οπτικούς υπενθυμητές) και στη συνέχεια παρουσιάζουν, εξηγούν, συζητούν και παρωθούν συμμαθητές/τριες, εκπαιδευτικούς και βοηθητικό προσωπικό να συνδράμουν   την προσπάθεια και τις δράσεις τους.

Μοιράζουν ενημερωτικό υλικό και μαζεύουν υπογραφές δέσμευσης στην κοινή προσπάθεια. Η σχολική και η ευρύτερη κοινότητα εμπλέκονται σε εκδηλώσεις που μπορεί να   περιλαμβάνουν ομιλίες με σχετική θεματολογία ειδικών διάφορων ειδικοτήτων αλλά και μαθητών/τριών, προβολή βίντεο και δημιουργίες μαθητών/τριών, εργαστήρια ευαισθητοποίησης, επιδαπέδια, επιτραπέζια ή/και ψηφιακά παιχνίδια για  μικρότερα παιδιά και μεγάλους.

Οι εκδηλώσεις μπορούν να πάρουν τη μορφή πανηγυριού ή φεστιβάλ που θα  οργανωθεί και θα υλοποιηθεί με συνεργασία όλων των τάξεων του σχολείου. Κάθε τάξη μπορεί να έχει μια γωνιά σε κάποιον χώρο του σχολείου όπου σε ορισμένο χρόνο θα παρουσιάζει με διάφορους τρόπους ένα ή περισσότερα  εργαστήρια που έτρεξε κατά τη διάρκεια της χρονιάς.

7. Αξιολόγηση – αναστοχασμός

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση:

  • να αναστοχάζονται με αφορμή την εμπειρία τους στο πρόγραμμα,
  • να αξιολογούν τη συνεργασία και τη συνεισφορά ατόμων και ομάδων,
  • να αποτιμούν τα εργαστήρια και όσα συνέβησαν σε αυτά,
  • να εντοπίζουν δυνατά/αδύνατα σημεία, αλλά και στοιχεία βελτίωσης,
  • να αναστοχάζονται ως προς τον βαθμό εκπλήρωσης των προσδοκιών τους.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Με την ολοκλήρωση του εκπαιδευτικού προγράμματος οι μαθητές/τριες συγκεντρώνονται σε κύκλο και αξιολογούν την εμπειρία τους.

Συζητούν για τα οφέλη και τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν. Αναστοχάζονται σχετικά με τον τρόπο που δούλεψαν, τη συνεργασία τους και εντοπίζουν σημεία που θα μπορούσαν να βελτιωθούν σε ομαδικό ή/και ατομικό επίπεδο.

Μέσα από διάλογο προκύπτουν κριτήρια  με βάση τα οποία θα μπορούσε να αξιολογηθεί η δράση σε κάθε της φάση και να    αποτιμηθεί η ποιότητά της.

Οι εντυπώσεις και οι σκέψεις των μαθητών/τριών μπορούν να αποτυπωθούν σε κείμενα, σε ζωγραφιές και σκίτσα, που να εκφράζουν το συναίσθημά τους για την ολοκλήρωση του προγράμματος.

Έπειτα, κάθε μαθητής/τρια διαβάζει τι είχε γράψει πριν 7 περίπου εβδομάδες και εκφράζει τις σκέψεις του/της ως προς τον βαθμό ικανοποίησης των αρχικών προσδοκιών. Στην ουσία, πρόκειται  για μια διαδικασία αναστοχασμού και ανατροφοδότησης που αφορά την εμπειρία τόσο των μαθητών/τριών όσο και των εκπαιδευτικών.

Εκπαιδευτικό υλικό