Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

«Μαθαίνοντας για το κλίμα…Δρώ για την κοινότητά μου»

Περιφέρεια και Διεύθυνση

Κεντρικής Μακεδονίας

  • Ημαθίας

Λέξεις που προσδιορίζουν το πρόγραμμα

Σύντομη περιγραφή

Οι μαθητές/τριες ενθαρρύνονται να διερευνήσουν τις τοπικές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής και να συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν την αειφορία και την πρόληψη φυσικών καταστροφών, αναπτύσσοντας ενεργό ρόλο στην τοπική κοινότητα. Μέσα από τη βιωματική μάθηση και την ενεργή συμμετοχή, αποκτούν ρόλο μικρών “τοπικών επιστημόνων” και “περιβαλλοντικών πρεσβευτών” της περιοχής τους.

Πρόγραμμα Σπουδών

Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Γεωλογίας- Γεωγραφίας (ΦΕΚ 304/Β΄/13-03-20032. ΦΕΚ_ 1859_24-03-2023 Α-Β_Γυμνάσιο_Γεωλογία_Γεωγραφία

Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου (ΦΕΚ 6048/Β΄/1-11-2024).

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με την ολοκλήρωση της δράση οι μαθητές/τριες αναμένεται να:

κατανοούν πώς η κλιματική αλλαγή επηρεάζει το τοπικό περιβάλλον

αναπτύξουν ιδέες και δράσεις για την πρόληψη και την αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών

ευαισθητοποιούνται σχετικά με την ενεργό συμμετοχή τους στην προστασία του περιβάλλοντος της περιοχής που ζουν,

ερμηνεύουν γεωγραφικά δεδομένα

συνδέουν το τοπικό περιβάλλον με παγκόσμιες περιβαλλοντικές αλλαγές

συνεργάζονται για την υλοποίηση βιώσιμων δράσεων με απτό αντίκτυπο στην κοινότητά τους

χρησιμοποιούν ψηφιακά εργαλεία για έρευνα και διάχυση περιβαλλοντικών μηνυμάτων,

αναπτύσσουν δεξιότητες παρουσίασης, επιχειρηματολογίας και υπεράσπισης της περιβαλλοντικής προστασίας,

εξοικειώνονται με ψηφιακά εργαλεία παρουσίασης και δημιουργίας περιεχομένου (π.χ. Canva, Padlet, Genially) με στόχο την επικοινωνία και τη διάδοση των περιβαλλοντικών τους δράσεων.

Πεδίο Υλοποίησης

Η αυλή ή άλλοι χώροι του σχολείου, Προορισμοί γύρω από το σχολείο (σε απόσταση περπατήματος), Προορισμοί σε απόσταση από το σχολείο (απαιτείται η μετάβαση με συγκοινωνιακό μέσο), Ο ψηφιακός χώρος του διαδικτύου 

Φάσεις Υλοποίησης

Οι μαθητές/τριες διερευνούν ερωτήματα όπως:

Πώς επηρεάζει η κλιματική αλλαγή τις γεωργικές παραγωγές ;

Πώς επηρεάζει η κλιματική αλλαγή την ζωή των γεωργών;

Υπάρχουν πρόσφατες φυσικές καταστροφές στην περιοχή μας (π.χ. χαλάζι, πολύ ισχυρές βροχές, πολύ ισχυροί άνεμοι, πυρκαγιές); Ποια είναι τα αποτελέσματά τους στην καθημερινότητα;

Είναι απαραίτητο να υπάρξει καλύτερη διαχείριση των φυσικών πόρων της κοινότητας; Για ποιο λόγο; Με ποιο τρόπο; Τι θα κάνουμε εμείς γι’αυτό;

Δραστηριότητες:

•Συλλογή τοπικών δεδομένων

•Συζητήσεις

•Παρατήρηση φαινομένων (π.χ. πλημμύρες, ξηρασίες, χαλάζι, πολύ ισχυρές βροχές, πολύ ισχυροί άνεμοι)

Εργαλεία:

Ερωτηματολόγια

Φωτογραφίες

Βίντεο

•Συνέντευξη με τοπικούς αγρότες ή κατοίκους σχετικά με τις αλλαγές που έχουν παρατηρήσει στο κλίμα.

•Ηχογράφηση ή βιντεοσκόπηση για χρήση σε σχολική παρουσίαση.

Συλλογικός σχεδιασμός δράσεων: π.χ. καθαρισμοί οικοπέδων, φυτεύσεις, ενημερωτικές αφίσες.

Επαφές με τοπικούς φορείς (π.χ. Δήμος, Σύλλογος Φίλων Τριποτάμου, Περιφέρεια Πολιτικής Προστασίας, Πυροσβεστική) για συλλογή πληροφοριών

Κατασκευή ενημερωτικού υλικού, σχεδιασμός δράσεων ευαισθητοποίησης.

Διαμόρφωση ερωτηματολογίου που απευθύνεται σε κατοίκους της κοινότητας.

Καταγραφή και επεξεργασία κλιματικών φαινομένων με χρήση ιστορικών δεδομένων ή συνεντεύξεων με αγρότες/κατοίκους.

Δημιουργία ομάδων ευθύνης: ομάδα δράσης, ομάδα επικοινωνίας

Δημιουργία τοπικού Χάρτη Κινδύνων βασισμένου σε μαρτυρίες και παρατηρήσεις (ψηφιακό ή έντυπο).

Δημιουργία εικονικής περιήγησης με Google Earth ή Tour Creator για ανάδειξη τοπικών περιβαλλοντικών προβλημάτων.

Σχεδιασός ενημερωτικών δράσεων στην κοινότητα και το σχολείο (π.χ. παρουσιάσεις, αφίσες για την ευαισθητοποίηση της κοινότητας για την κλιματική αλλαγή, βιωματική δράση από εκπρόσωπο της Πολιτικής Προστασίας, βιωματική δράση από εκπρόσωπο της Πυροσβεστικής).

Σύνταξη επιστολής προς τον Δήμο με προτάσεις για βελτιώσεις στην περιβαλλοντική πολιτική.

Δημιουργία επιτραπέζιου παιχνιδιού ή escape room με θέμα: Η σωτηρία του πλανήτη αρχίζει από τη Βέροια/όνομα χωριού μου! για διάδοση της γνώσης με παιγνιώδη τρόπο.

Δημιουργία πράσινου podcast με θεματικές ενότητες για την τοπική περιβαλλοντική δράση, ηχογραφημένο από τους ίδιους τους μαθητές.

Συμμετοχή σε τοπική ραδιοφωνική εκπομπή ή podcast για παρουσίαση των δράσεων ψηφιακής αφίσας (π.χ. Canva) με μηνύματα για την προστασία του περιβάλλοντος.

Οργάνωση εκδήλωσης στο σχολείο και στην τοπική κοινωνία

Ανάρτηση δράσεων σε κοινωνικά δίκτυα, ιστοσελίδα του σχολείου, ψηφιακή σχολική εφημερίδα

 

Συζήτηση για τα αποτελέσματα των δράσεων.

Καταγραφή εμπειριών και συναισθημάτων.

Δημιουργία αφίσας ή κειμένου αναστοχασμού από τους/τις μαθητές/τριες.

Ανάπτυξη ιδεών για περαιτέρω δράσεις.

Δημιουργία ημερολογίου δράσης με προσωπικές εμπειρίες κάθε μαθητή/τριας.

Ψηφοφορία για την καλύτερη δράση/ιδέα του προγράμματος και σχεδιασμός επόμενου βήματος.

Δημιουργία τοίχου αναστοχασμού στην είσοδο του σχολείου, με συννεφόλεξα, ερωτήσεις και προτάσεις των μαθητών για το μέλλον της κοινότητας.