Η δράση αποσκοπεί στο να βοηθήσει τους/τις μαθητές/τριες να κατανοήσουν τη σημασία του νερού ως υγροβιότοπου, να γνωρίσουν τα ποτάμια, τις λίμνες ή τις θάλασσες τις περιοχής τους, τα προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίζουν και μέσα από βιωματικές δραστηριότητες να ευαισθητοποιηθούν για την προστασία τους.
(υπεύθυνος: Κουντουριώτης Γεώργιος Σ.Ε. ΠΕ04)
Διασύνδεση με το:
1. Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Γεωλογίας- Γεωγραφίας (ΦΕΚ 304/Β΄/13-03-2003.
2. Νέο Πρόγραμμα σπουδών Γεωλογίας-Γεωγραφία ΦΕΚ_ 1859_24-03-2023.
3. Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου (ΦΕΚ 6048/Β΄/1-11-2024).
Οι μαθητές/τριες, αναμένεται να:
αναγνωρίσουν την αξία των φυσικών πόρων και την ανάγκη ορθολογικής διαχείρισής τους,
κατανοήσουν τη σχέση ανθρώπου και φυσικού περιβάλλοντος,
ευαισθητοποιηθούν σε θέματα περιβαλλοντικών προβλημάτων,
αναπτύξουν στάσεις και συμπεριφορές προς την κατεύθυνση της προστασίας του περιβάλλοντος στην προοπτική της αειφορίας.
Σε επίπεδο γνώσεων, οι μαθητές/τριες, αναμένεται να:
αναγνωρίσουν τη σημασία και τις βασικές λειτουργίες των υγροβιότοπων (αποθήκη νερού, χώρος ενδιαίτησης ζώων και φυτών, προστασία βιοποικιλότητας),
γνωρίσουν τη γεωγραφική κατανομή των υγροβιότοπων της Περιφερειακής Ενότητας Ξάνθης,
κατανοήσουν ποιες ανθρώπινες δραστηριότητες απειλούν τους υγροβιότοπους (π.χ. η ρύπανση, η τουριστική ανάπτυξη κ.τ.λ.),
γνωρίσουν τις διεθνείς και εθνικές συμβάσεις που προστατεύουν του υγροβιότοπους (π.χ. Σύμβαση Ramsar, Δίκτυο Natura 2000)
Σε επίπεδο δεξιοτήτων, οι μαθητές/τριες, αναμένεται να:
συνεργαστούν αποτελεσματικά σε ομάδες για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση περιβαλλοντικών δράσεων,
αναπτύξουν την κριτική τους σκέψη, αξιολογώντας περιβαλλοντικά προβλήματα και προτείνοντας λύσεις,
συλλέξουν, αναλύσουν, παρουσιάσουν δεδομένα για την κατάσταση των υγροβιότοπων με χρήση διάφορων μέσων (επιτόπια παρατήρηση, συνεντεύξεις ειδικών, πηγές από το Διαδίκτυο κ.τ.λ.),
διαμορφώσουν και παρουσιάσουν επιχειρήματα υπέρ της προστασίας των υγροβιότοπων.
Σε επίπεδο στάσεων, οι μαθητές/τριες, αναμένεται να:
αναπτύξουν σεβασμό και αίσθημα ευθύνης για τους υγροβιότοπους της περιοχής μας και γενικότερα για το φυσικό περιβάλλον,
υιοθετήσουν στάση ενεργού πολίτη συμμετέχοντας σε δράσεις προστασίας του περιβάλλοντος,
ευαισθητοποιηθούν για θέματα περιβαλλοντικής διαχείρισης και αειφορίας,
καλλιεργήσουν τη συλλογική ευθύνη και το αίσθημα της κοινωνικής προσφοράς, μέσα από τη συμμετοχή τους σε ομαδικές δράσεις.
Στη φάση της διερεύνηση, γίνεται η επιλογή θέματος, μετά από συλλογική διαβούλευση και ανταλλαγή ιδεών.
Ακολούθως, περιγράφονται οι ερωτήσεις/τα εργαλεία/οι δράσεις, με βάση τα οποία επιλέγεται από την τάξη το θέμα.
Παράλληλα, με χρήση του καταιγισμού ιδεών και ερωτήσεων (Ποιους υγροβιότοπους της περιοχής μας γνωρίζετε; Ποιούς θα θέλατε να επισκεφθείτε; Ποιά προβλήματα σχετίζονται με αυτούς; Πως θα μπορούσατε να συμβάλετε στην προστασία τους; Γιατί είναι σημαντικοί;) μπορούμε να βρούμε τι γνωρίζουν τα παιδιά, τι τα ενδιαφέρει, ποιές προτάσεις βιωματικών δράσεων θα ήθελαν να υλοποιήσουν κ.τ.λ.
Ο καταιγισμός ιδεών θα μπορούσε να ξεκινήσει και με περιήγηση στο Διαδίκτυο σε σχετικές ιστοσελίδες όπως η ιστοσελίδα του Κέντρου Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (Κ.Ε.ΠΕ.Α.) Βιστωνίδας ή άλλες.
Επίσης, θα μπορούσαν να βοηθήσουν και ερωτηματολόγια που θα δώσουμε στους/στις μαθητές/τριες, ψηφιακά ή ένχαρτα.
Σε αυτή τη φάση, οι μαθητές/τριες σχεδιάζουν το πρόγραμμα με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού, προχωρώντας σε:
κατανομή ομάδων και ρόλων (ερευνητές/τριες, φωτογράφοι, συγγραφείς αναφοράς, εργασία πεδίου κ.τ.λ.),
επιλογή προορισμού ή προορισμών (ο ποταμός Νέστος, το δέλτα του Νέστου, ο ποταμός Κόσυνθος, η λίμνη Βιστωνίδα, η λιμνοθάλασσα του Πόρτο Λάγους και παραθαλάσσιες περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Ξάνθης),
επαφή με φορείς (Δήμος, Μουσεία, Κ.Ε.ΠΕ.Α. Βιστωνίδας),
προετοιμασία εξοπλισμού, που θα χρειαστεί κατά την επίσκεψη (φωτογραφικές μηχανές, τετράδια, tablets),
επίσκεψη στον υγροβιότοπο επιλογής,
φωτογράφηση,
καταγραφή εμπειριών,
ερευνητική εργασία (π.χ. συλλογή δειγμάτων).
Οι μαθητές/τριες δημιουργούν παρουσίαση (PowerPoint ή αφίσες), ενώ παράλληλα διοργανώνουν έκθεση φωτογραφιών και πολιτιστικών δημιουργιών.
Οι μαθητές/τριες μοιράζονται τις εμπειρίες τους με τη σχολική κοινότητα, μέσω παρουσίασης (PowerPoint ή αφίσες), εκδήλωσης με έκθεση φωτογραφιών και πολιτιστικών δημιουργιών, καθώς και μέσω άρθρου στο ιστολόγιο του σχολείου.
Στη φάση του αναστοχασμού, οι μαθητές/τριες αξιολογούν τη δράση, στη βάση των ερωτήσεων:
Τι μάθαμε για τον υγροβιότοπο της περιοχής μας;
Ποια η σημασία του;
Πως ήταν παλαιότερα και πως είναι τώρα;
Τι προβλήματα διαπιστώσαμε ότι αντιμετωπίζει;
Με ποιους τρόπους μπορούμε να συμβάλουμε στην αντιμετώπιση των προβλημάτων αυτών;
Πως νοιώσαμε κατά τη διάρκεια των δράσεων και τι μάς προσέφεραν οι δράσεις;