17 Στόχοι

Κατηγορία

Δράσεις

Τίτλος

Μια γειτονιά για όλους/-ες: Ένα πρόγραμμα για την ισότιμη πρόσβαση όλων στον δημόσιο χώρο και το κοινωνικό περιβάλλον της γειτονιάς

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Μια γειτονιά για όλους/-ες: Ένα πρόγραμμα για την ισότιμη πρόσβαση όλων στον δημόσιο χώρο και το κοινωνικό περιβάλλον της γειτονιάς

Θεματικό πεδίο

1

Συμμετέχουν ενεργά στις κοινότητές τους για την αναγνώριση και αντιμετώπιση των αιτιών της φτώχειας, υιοθετώντας ή στηρίζοντας πρωτοβουλίες που παρέχουν υποστήριξη σε ευάλωτες πληθυσμιακές ομάδες προσφέροντας βιώσιμες λύσεις για τη μείωση της φτώχειας.

Επιδεικνύουν ενσυναίσθηση προς τα άτομα που πλήττονται από τη φτώχεια και υπερασπίζουν ενεργά την οικονομική δικαιοσύνη, υιοθετώντας δράσεις και πρακτικές που διασφαλίζουν ισότιμη πρόσβαση σε πόρους, εκπαίδευση και ευκαιρίες για όλους/ες.

2

Συμμετέχουν ενεργά ή ηγούνται πρωτοβουλιών που στοχεύουν στη βελτίωση της επισιτιστικής ασφάλειας στις κοινότητές τους, όπως η οργάνωση δράσεων συλλογής τροφίμων, η υποστήριξη της τοπικής γεωργίας και η προώθηση πολιτικών που διασφαλίζουν πρόσβαση σε θρεπτική τροφή για όλους/ες.

Επιδεικνύουν κατανόηση των πρακτικών βιώσιμης γεωργίας και αναλαμβάνουν δράση για την προώθησή τους, υποστηρίζοντας μεθόδους καλλιέργειας που μειώνουν τη σπατάλη τροφίμων, προστατεύουν το περιβάλλον και συμβάλλουν στη μακροπρόθεσμη επισιτιστική ασφάλεια.

3

Προωθούν ενεργά υγιεινούς τρόπους ζωής στις κοινότητές τους, οργανώνοντας και συμμετέχοντας σε εκστρατείες ευαισθητοποίησης για την υγεία, υποστηρίζοντας την ψυχική υγεία και ενθαρρύνοντας τη συχνή σωματική άσκηση, την ισορροπημένη διατροφή και τις προληπτικές ιατρικές πρακτικές.

Επιδεικνύουν την ικανότητα να υπερασπίζονται την ισότιμη πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη, υποστηρίζοντας πολιτικές και πρωτοβουλίες που διασφαλίζουν ότι όλοι οι άνθρωποι, ανεξάρτητα από το κοινωνικοοικονομικό τους υπόβαθρο, έχουν πρόσβαση σε ποιοτικές ιατρικές υπηρεσίες, πόρους ψυχικής υγείας και προγράμματα ευημερίας.

4

Υπερασπίζονται και συμβάλλουν ενεργά στη δημιουργία συμπεριληπτικών μαθησιακών περιβαλλόντων που προσαρμόζονται στις διάφορες μαθησιακές ανάγκες, υποστηρίζουν την ισότιμη πρόσβαση σε εκπαιδευτικούς πόρους και προάγουν μια κουλτούρα σεβασμού και συνεργασίας μεταξύ των μαθητών/τρι’ων.

Επιδεικνύουν δέσμευση για διά βίου μάθηση αναζητώντας ενεργά ευκαιρίες για προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη, συμμετέχοντας σε δράσεις εκπαίδευσης και εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες της κοινότητας που προάγουν τη μάθηση.

5

Προωθούν ενεργά τη συμπερίληψη των φύλων, συμμετέχοντας ή και οργανώνοντας δράσεις που αντιμετωπίζουν τις ανισότητες φύλου, αμφισβητούν πρακτικές διάκρισης και υποστηρίζουν πολιτικές και προγράμματα που διασφαλίζουν ίσες ευκαιρίες για όλα τα άτομα, τόσο στο εκπαιδευτικό πλαίσιο όσο και εκτός αυτού.

Επιδεικνύουν κατανόηση των δυναμικών φύλου και εργάζονται για την ενδυνάμωση των ατόμων, υπερασπίζοντας το σεβασμό στη διαφορετικότητα και συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες που εξετάζουν με κριτικό τρόπο κοινωνικά πρότυπα και στερεότυπα.

6

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τη εξοικονόμηση του νερού και τη βελτίωση των πρακτικών αποχέτευσης, συμμετέχοντας σε έργα που ενισχύουν την ποιότητα του νερού, υποστηρίζουν τη βιώσιμη διαχείριση των υδάτινων πόρων και ευαισθητοποιούν την κοινότητα σε θέματα αποχέτευσης και υγιεινής.

Επιδεικνύουν δέσμευση για την προστασία του περιβάλλοντος, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες για την προστασία των υδάτινων πόρων και συμμετέχοντας σε δραστηριότητες καθαρισμού τοπικών περιοχών, έργα εξοικονόμησης νερού οι οποίες τονίζουν τη σημασία της διατήρησης καθαρών πηγών νερού και αποτελεσματικής διαχείρισης των αποβλήτων.

7

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τη χρήση βιώσιμων και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, υποστηρίζοντας έργα που μειώνουν την εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, και ενθαρρύνουν την υιοθέτηση καθαρών τεχνολογιών ενέργειας στις κοινότητές τους.

Επιδεικνύουν τη δέσμευσή τους για την εξοικονόμηση ενέργειας εφαρμόζοντας και προωθώντας σχετικές πρακτικές εξοικονόμησης τόσο στο σπίτι τους όσο και στην κοινότητά τους, συμμετέχοντας σε εκστρατείες εκπαίδευσης σε μεθόδους μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας και ελαχιστοποίησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

8

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας και την υποστήριξη δίκαιων εργασιακών πρακτικών.

9

Καλλιεργούν την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και προωθούν την καινοτομία, συμμετέχοντας σε έργα που συνδέουν τη βιώσιμη ανάπτυξη με τη βιομηχανία και τις υποδομές, και εφαρμόζουν τεχνολογικές λύσεις που ανταποκρίνονται στις ανάγκες της κοινωνίας.

Αναλύουν τη σημασία των βιώσιμων υποδομών για την οικονομική ανάπτυξη και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής, ενώ ταυτόχρονα υποστηρίζουν δράσεις που προάγουν την πράσινη τεχνολογία και τις καινοτόμες πρακτικές στη βιομηχανία και τις κοινότητές τους.

10

Προωθούν ενεργά τις ισότιμες ευκαιρίες, συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες που αντιμετωπίζουν και μειώνουν τις ανισότητες στην εκπαίδευση, την απασχόληση και τις κοινωνικές υπηρεσίες.

Επιδεικνύουν τη δέσμευσή τους για συμπερίληψη, συμμετέχοντας σε δραστηριότητες που προάγουν τη διαφοροποίηση και την ένταξη, αμφισβητώντας ενεργά τις συμπεριφορές διάκρισης και υποστηρίζοντας δίκαιες πρακτικές στις κοινότητές τους.

11

Συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τον βιώσιμο πολεοδομικό σχεδιασμό, συνεισφέροντας με ιδέες για τη βελτίωση των δημόσιων χώρων, τη μείωση των αποβλήτων και την αναβάθμιση των συγκοινωνιών στις κοινότητές τους.

Υποστηρίζουν πρωτοβουλίες που εστιάζουν σε ενεργειακές αειφορικές πρακτικές, την πρόληψη από φυσικές καταστροφές και την ανάπτυξη πράσινων χώρων σε αστικές περιοχές, προάγοντας ανθεκτικές και βιώσιμες πόλεις.

12

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρακτικές που προάγουν τη βιώσιμη κατανάλωση, μειώνοντας τα απόβλητα, ανακυκλώνοντας και υποστηρίζοντας προϊόντα και υπηρεσίες που δίνουν προτεραιότητα στη περιβαλλοντική βιωσιμότητα.

Συμμετέχουν σε δράσεις που επικεντρώνονται στη βελτίωση της αποτελεσματικής χρήσης των πόρων, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές για τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και νερού, και προωθώντας τη χρήση ανανεώσιμων πόρων στις καθημερινές τους δραστηριότητες.

13

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε προσπάθειες περιορισμού της κλιματικής αλλαγής, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που μειώνουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, προάγουν την ανανεώσιμη ενέργεια και ενθαρρύνουν βιώσιμες πρακτικές στις κοινότητές τους.

Συμμετέχουν σε έργα που επικεντρώνονται στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας στο κλίμα, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας δράσεις προσαρμογής στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, όπως η δημιουργία πράσινων χώρων, η βελτίωση της διαχείρισης των υδάτων και η προώθηση βιώσιμων γεωργικών πρακτικών.

14

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε προσπάθειες προστασίας των θαλάσσιων οικοσυστημάτων και συμμετέχουν σε δράσεις μείωσης της θαλάσσιας ρύπανσης.

Συμμετέχουν σε έργα που στοχεύουν στη βελτίωση της ποιότητας του νερού, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας δράσεις για την πρόληψη της ρύπανσης, συμμετέχουν σε δράσεις καθαρισμού, ευαισθητοποιούμενοι στη διατήρηση υγιών υδάτινων περιβαλλόντων.

15

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προστατεύουν τα δάση και τους φυσικούς οικοτόπους, υποστηρίζοντας προσπάθειες διατήρησής τους, ευαισθητοποιώντας για τη σημασία της βιοποικιλότητας.

Συμμετέχουν σε δράσεις που εστιάζουν στην αποκατάσταση της γης, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας πρακτικές για την αναβάθμιση υποβαθμισμένων περιοχών, την πρόληψη της διάβρωσης του εδάφους και την υποστήριξη της αναδάσωσης εγχώριων φυτικών ειδών.

16

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τα δικαιώματα του ανθρώπου και τη δικαιοσύνη, υποστηρίζοντας προσπάθειες για την πρόληψη των διακρίσεων και την τήρηση του κράτους δικαίου.

Συμμετέχουν σε δράσεις που ενισχύουν τις συλλογικές διαδικασίες της κοινότητας, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές που προάγουν τη διαφάνεια, την υπευθυνότητα και την ενεργό συμμετοχή των πολιτών στις τοπικές διαδικασίες λήψης αποφάσεων.

17

Συμμετέχουν ενεργά σε συνεργατικά έργα που αντιμετωπίζουν παγκόσμιες προκλήσεις, συνεργαζόμενοι με συνομηλίκους, οργανισμούς και κοινότητες για την ανάπτυξη και εφαρμογή λύσεων που συμβάλλουν στην επίτευξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης.

Προωθούν και συμμετέχουν σε προσπάθειες που ενισχύουν την πολύπλευρη συνεργασία, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που προάγουν τις συνεργασίες μεταξύ διαφόρων τομέων, όπως η κυβέρνηση, ιδιωτικοί φορείς και η κοινωνία των πολιτών, για την προώθηση κοινών στόχων βιωσιμότητας.

1

Συμμετέχουν ενεργά στις κοινότητές τους για την αναγνώριση και αντιμετώπιση των αιτιών της φτώχειας, υιοθετώντας ή στηρίζοντας πρωτοβουλίες που παρέχουν υποστήριξη σε ευάλωτες πληθυσμιακές ομάδες προσφέροντας βιώσιμες λύσεις για τη μείωση της φτώχειας.

Επιδεικνύουν ενσυναίσθηση προς τα άτομα που πλήττονται από τη φτώχεια και υπερασπίζουν ενεργά την οικονομική δικαιοσύνη, υιοθετώντας δράσεις και πρακτικές που διασφαλίζουν ισότιμη πρόσβαση σε πόρους, εκπαίδευση και ευκαιρίες για όλους/ες.

2

Συμμετέχουν ενεργά ή ηγούνται πρωτοβουλιών που στοχεύουν στη βελτίωση της επισιτιστικής ασφάλειας στις κοινότητές τους, όπως η οργάνωση δράσεων συλλογής τροφίμων, η υποστήριξη της τοπικής γεωργίας και η προώθηση πολιτικών που διασφαλίζουν πρόσβαση σε θρεπτική τροφή για όλους/ες.

Επιδεικνύουν κατανόηση των πρακτικών βιώσιμης γεωργίας και αναλαμβάνουν δράση για την προώθησή τους, υποστηρίζοντας μεθόδους καλλιέργειας που μειώνουν τη σπατάλη τροφίμων, προστατεύουν το περιβάλλον και συμβάλλουν στη μακροπρόθεσμη επισιτιστική ασφάλεια.

3

Προωθούν ενεργά υγιεινούς τρόπους ζωής στις κοινότητές τους, οργανώνοντας και συμμετέχοντας σε εκστρατείες ευαισθητοποίησης για την υγεία, υποστηρίζοντας την ψυχική υγεία και ενθαρρύνοντας τη συχνή σωματική άσκηση, την ισορροπημένη διατροφή και τις προληπτικές ιατρικές πρακτικές.

Επιδεικνύουν την ικανότητα να υπερασπίζονται την ισότιμη πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη, υποστηρίζοντας πολιτικές και πρωτοβουλίες που διασφαλίζουν ότι όλοι οι άνθρωποι, ανεξάρτητα από το κοινωνικοοικονομικό τους υπόβαθρο, έχουν πρόσβαση σε ποιοτικές ιατρικές υπηρεσίες, πόρους ψυχικής υγείας και προγράμματα ευημερίας.

4

Υπερασπίζονται και συμβάλλουν ενεργά στη δημιουργία συμπεριληπτικών μαθησιακών περιβαλλόντων που προσαρμόζονται στις διάφορες μαθησιακές ανάγκες, υποστηρίζουν την ισότιμη πρόσβαση σε εκπαιδευτικούς πόρους και προάγουν μια κουλτούρα σεβασμού και συνεργασίας μεταξύ των μαθητών/τρι’ων.

Επιδεικνύουν δέσμευση για διά βίου μάθηση αναζητώντας ενεργά ευκαιρίες για προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη, συμμετέχοντας σε δράσεις εκπαίδευσης και εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες της κοινότητας που προάγουν τη μάθηση.

5

Προωθούν ενεργά τη συμπερίληψη των φύλων, συμμετέχοντας ή και οργανώνοντας δράσεις που αντιμετωπίζουν τις ανισότητες φύλου, αμφισβητούν πρακτικές διάκρισης και υποστηρίζουν πολιτικές και προγράμματα που διασφαλίζουν ίσες ευκαιρίες για όλα τα άτομα, τόσο στο εκπαιδευτικό πλαίσιο όσο και εκτός αυτού.

Επιδεικνύουν κατανόηση των δυναμικών φύλου και εργάζονται για την ενδυνάμωση των ατόμων, υπερασπίζοντας το σεβασμό στη διαφορετικότητα και συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες που εξετάζουν με κριτικό τρόπο κοινωνικά πρότυπα και στερεότυπα.

6

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τη εξοικονόμηση του νερού και τη βελτίωση των πρακτικών αποχέτευσης, συμμετέχοντας σε έργα που ενισχύουν την ποιότητα του νερού, υποστηρίζουν τη βιώσιμη διαχείριση των υδάτινων πόρων και ευαισθητοποιούν την κοινότητα σε θέματα αποχέτευσης και υγιεινής.

Επιδεικνύουν δέσμευση για την προστασία του περιβάλλοντος, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες για την προστασία των υδάτινων πόρων και συμμετέχοντας σε δραστηριότητες καθαρισμού τοπικών περιοχών, έργα εξοικονόμησης νερού οι οποίες τονίζουν τη σημασία της διατήρησης καθαρών πηγών νερού και αποτελεσματικής διαχείρισης των αποβλήτων.

7

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τη χρήση βιώσιμων και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, υποστηρίζοντας έργα που μειώνουν την εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, και ενθαρρύνουν την υιοθέτηση καθαρών τεχνολογιών ενέργειας στις κοινότητές τους.

Επιδεικνύουν τη δέσμευσή τους για την εξοικονόμηση ενέργειας εφαρμόζοντας και προωθώντας σχετικές πρακτικές εξοικονόμησης τόσο στο σπίτι τους όσο και στην κοινότητά τους, συμμετέχοντας σε εκστρατείες εκπαίδευσης σε μεθόδους μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας και ελαχιστοποίησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

8

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας και την υποστήριξη δίκαιων εργασιακών πρακτικών.

9

Καλλιεργούν την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και προωθούν την καινοτομία, συμμετέχοντας σε έργα που συνδέουν τη βιώσιμη ανάπτυξη με τη βιομηχανία και τις υποδομές, και εφαρμόζουν τεχνολογικές λύσεις που ανταποκρίνονται στις ανάγκες της κοινωνίας.

Αναλύουν τη σημασία των βιώσιμων υποδομών για την οικονομική ανάπτυξη και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής, ενώ ταυτόχρονα υποστηρίζουν δράσεις που προάγουν την πράσινη τεχνολογία και τις καινοτόμες πρακτικές στη βιομηχανία και τις κοινότητές τους.

10

Προωθούν ενεργά τις ισότιμες ευκαιρίες, συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες που αντιμετωπίζουν και μειώνουν τις ανισότητες στην εκπαίδευση, την απασχόληση και τις κοινωνικές υπηρεσίες.

Επιδεικνύουν τη δέσμευσή τους για συμπερίληψη, συμμετέχοντας σε δραστηριότητες που προάγουν τη διαφοροποίηση και την ένταξη, αμφισβητώντας ενεργά τις συμπεριφορές διάκρισης και υποστηρίζοντας δίκαιες πρακτικές στις κοινότητές τους.

11

Συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τον βιώσιμο πολεοδομικό σχεδιασμό, συνεισφέροντας με ιδέες για τη βελτίωση των δημόσιων χώρων, τη μείωση των αποβλήτων και την αναβάθμιση των συγκοινωνιών στις κοινότητές τους.

Υποστηρίζουν πρωτοβουλίες που εστιάζουν σε ενεργειακές αειφορικές πρακτικές, την πρόληψη από φυσικές καταστροφές και την ανάπτυξη πράσινων χώρων σε αστικές περιοχές, προάγοντας ανθεκτικές και βιώσιμες πόλεις.

12

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρακτικές που προάγουν τη βιώσιμη κατανάλωση, μειώνοντας τα απόβλητα, ανακυκλώνοντας και υποστηρίζοντας προϊόντα και υπηρεσίες που δίνουν προτεραιότητα στη περιβαλλοντική βιωσιμότητα.

Συμμετέχουν σε δράσεις που επικεντρώνονται στη βελτίωση της αποτελεσματικής χρήσης των πόρων, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές για τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και νερού, και προωθώντας τη χρήση ανανεώσιμων πόρων στις καθημερινές τους δραστηριότητες.

13

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε προσπάθειες περιορισμού της κλιματικής αλλαγής, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που μειώνουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, προάγουν την ανανεώσιμη ενέργεια και ενθαρρύνουν βιώσιμες πρακτικές στις κοινότητές τους.

Συμμετέχουν σε έργα που επικεντρώνονται στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας στο κλίμα, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας δράσεις προσαρμογής στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, όπως η δημιουργία πράσινων χώρων, η βελτίωση της διαχείρισης των υδάτων και η προώθηση βιώσιμων γεωργικών πρακτικών.

14

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε προσπάθειες προστασίας των θαλάσσιων οικοσυστημάτων και συμμετέχουν σε δράσεις μείωσης της θαλάσσιας ρύπανσης.

Συμμετέχουν σε έργα που στοχεύουν στη βελτίωση της ποιότητας του νερού, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας δράσεις για την πρόληψη της ρύπανσης, συμμετέχουν σε δράσεις καθαρισμού, ευαισθητοποιούμενοι στη διατήρηση υγιών υδάτινων περιβαλλόντων.

15

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προστατεύουν τα δάση και τους φυσικούς οικοτόπους, υποστηρίζοντας προσπάθειες διατήρησής τους, ευαισθητοποιώντας για τη σημασία της βιοποικιλότητας.

Συμμετέχουν σε δράσεις που εστιάζουν στην αποκατάσταση της γης, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας πρακτικές για την αναβάθμιση υποβαθμισμένων περιοχών, την πρόληψη της διάβρωσης του εδάφους και την υποστήριξη της αναδάσωσης εγχώριων φυτικών ειδών.

16

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τα δικαιώματα του ανθρώπου και τη δικαιοσύνη, υποστηρίζοντας προσπάθειες για την πρόληψη των διακρίσεων και την τήρηση του κράτους δικαίου.

Συμμετέχουν σε δράσεις που ενισχύουν τις συλλογικές διαδικασίες της κοινότητας, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές που προάγουν τη διαφάνεια, την υπευθυνότητα και την ενεργό συμμετοχή των πολιτών στις τοπικές διαδικασίες λήψης αποφάσεων.

17

Συμμετέχουν ενεργά σε συνεργατικά έργα που αντιμετωπίζουν παγκόσμιες προκλήσεις, συνεργαζόμενοι με συνομηλίκους, οργανισμούς και κοινότητες για την ανάπτυξη και εφαρμογή λύσεων που συμβάλλουν στην επίτευξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης.

Προωθούν και συμμετέχουν σε προσπάθειες που ενισχύουν την πολύπλευρη συνεργασία, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που προάγουν τις συνεργασίες μεταξύ διαφόρων τομέων, όπως η κυβέρνηση, ιδιωτικοί φορείς και η κοινωνία των πολιτών, για την προώθηση κοινών στόχων βιωσιμότητας.

Σύντομη περιγραφή

Μια έρευνα δράσης και τροποποίησης της συμπεριφοράς απέναντι στο πρόβλημα του αποκλεισμού των Ατόμων με Αναπηρία (ΑμεΑ) από τον δημόσιο χώρο και το κοινωνικό γίγνεσθαι.

 

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

  • προσδιορίζουν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα ΑμεΑ στις μετακινήσεις τους στους δημόσιους χώρους γύρω από το σχολείο,
  • προσδιορίζουν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα ΑμεΑ στην προσπάθειά τους να προσεγγίσουν καταστήματα και υπηρεσίες γύρω από το σχολείο,
  • προσδιορίζουν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα ΑμεΑ στην προσπάθειά τους να επικοινωνήσουν με τους υπεύθυνους και τις υπεύθυνες, τους υπαλλήλους και τις υπαλλήλους των καταστημάτων και των υπηρεσιών γύρω από το σχολείο,
  • ενημερώνουν άλλα άτομα του περιβάλλοντός τους (οικογένεια, φίλους και φίλες κ.λπ.) για τις ανάγκες και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα ΑμεΑ στην καθημερινή τους δραστηριότητα στους δημόσιους χώρους,
  • συμμετέχουν και να παρεμβαίνουν ενεργά σε δράσεις που έχουν στόχο την ενημέρωση του γενικού πληθυσμού γύρω από τις ανάγκες και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα ΑμεΑ στην καθημερινή τους δραστηριότητα στους δημόσιους χώρους,

Πεδίο Υλοποίησης

Η αυλή ή άλλοι χώροι του σχολείου, καταστήματα (εστίασης, ψυχαγωγίας, αγορών), υπηρεσίες, δημόσιοι χώροι (πλατείες, πάρκα, παιδικές χαρές, λαϊκές αγορές, εκκλησίες, κέντρα πολιτισμού και άθλησης) που βρίσκονται στα γεωγραφικά όρια ευθύνης του σχολείου ή παραπλήσια και όπου κι-νούνται οι μαθητές και οι μαθήτριες στην καθημερινή τους ζωή.

Φάσεις Υλοποίησης

Ενδεικτικές προτάσεις, που εφαρμόζονται κατά περίπτωση:

  • Ευαισθητοποίηση των μαθητών /τριών μέσα από εγκεκριμένο εκπαιδευτικό υλικό (απλοποιημένα κείμενα συμβάσεων, προτεινόμενα παιδικά βιβλία και ταινίες, ντοκιμαντέρ και ομιλίες): Υλικό της Δ/νσης Δ.Ε Λευκάδας εδώ.
  • Επίσκεψη σε ειδικά σχολεία της περιοχής ή σε χώρους όπου συγκεντρώνονται ΑμεΑ και συζήτηση μαζί τους ή/και τους εκπαιδευτικούς ή τις εκπαιδευτικούς ή/και τους φροντιστές τους για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητά τους.
  • Αξιοποίηση της Παγκόσμιας Ημέρας για την Αναπηρία (3η Δεκεμβρίου) προκειμένου να προβληματιστούν οι μαθητές/τριες.
  • Παρουσιάζονται μελέτες περίπτωσης (βίντεο, φωτογραφίες, μαρτυρίες, εμπειρίες μαθητών και μαθητριών) που αφορούν τις μετακινήσεις, την πρόσβαση και την επικοινωνία των ΑμεΑ στη γειτονιά.
  • Παρουσιάζονται (βίντεο, φωτογραφίες, μαρτυρίες, εμπειρίες μαθητών/τριών) κάποιες παρεμβάσεις που έχουν γίνει για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που αφορούν στις μετακινήσεις, την πρόσβαση και την επικοινωνία των ΑμεΑ στους δημόσιους χώρους.
  • Παρουσιάζονται καταστάσεις που προσομοιάζουν με αισθητηριακή αναπηρία και στις οποίες μπορούν να βρεθούν οι μαθητές/τριες, όπως μετακίνηση με πατερίτσες μετά από ατύχημα, μετακίνηση μητέρας με καρότσι, επιλογή του κατάλληλου αντικειμένου σε ένα απόλυτα σκοτεινό χώρο κ.λπ.
  • Μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας πραγματοποιούνται δραστηριότητες ενσυναίσθησης για αισθητηριακές αναπηρίες (προσπαθώ να αναγνωρίσω μόνο απτικά κάποια αντικείμενα έχοντας κλειστά μάτια, ή προσπαθώ να καταλάβω τι μού λένε οι άλλοι μόνο με χειλεανάγνωση κ.λπ). Για τους μικρότερους/ες μαθητές/τριες το ενδιαφέρον μπορεί να προκληθεί και μέσα από το παιχνίδι. Για παράδειγμα, το παιχνίδι της τυφλόμυγας είναι πιο δύσκολο όταν παίζεται μέσα σε κλειστούς χώρους, όπου υπάρχουν πολλά εμπόδια. Επίσης, το παιχνίδι του «χαλασμένου τηλεφώνου» μπορεί να δυσκολέψει αν παίζεται σε κλειστούς χώρους με πολύ θόρυβο (π.χ. όλοι οι παρευρισκόμενοι και όλες οι παρευρισκόμενες φωνάζουν δυνατά) ή αν οι παίκτες/τριες φορούν ωτασπίδες.
  • Συζητούμε και για περιπτώσεις μη ορατής αναπηρίας (π.χ. όταν υπάρχει ΔΑΦ κ.λπ.)
  • Μετά από τα παραπάνω προκαλείται προβληματισμός των μαθητών /τριών μέσα από συζήτηση (κατά ομάδες ή στο σύνολο του τμήματος – ανάλογα με την ηλικία των μαθητών/τριών) μέσα από ερωτήσεις, όπως:
  • Γνωρίζετε άτομα που αντιμετωπίζουν καταστάσεις αναπηρίας;
  • Έχετε μιλήσει μαζί τους;
  • Γνωρίζετε ποιες δυσκολίες συναντούν κατά τη μετακίνηση και την επικοινωνία τους με άλλους ανθρώπους καθημερινά;
  • Θεωρείτε ότι αναγνωρίζεται από όλους γύρω μας το δικαίωμα να έχουν κι αυτά τα άτομα ό,τι έχουμε όλοι οι άλλοι άνθρωποι για τη διασκέδασή μας, την εκπαίδευσή μας και γενικά για τη ζωή μας;
  • Νομίζετε ότι μπορούν να εξυπηρετηθούν αυτά τα άτομα στη γειτονιά μας και να έχουν ό,τι χρειάζονται;
  • Υπάρχουν στην περιοχή μας εμπόδια που δεν επιτρέπουν σε αυτά τα άτομα να έχουν ό,τι χρειάζονται;
  • Γιατί είναι σημαντικό για εμάς να έχουν κι αυτά τα άτομα τις ίδιες με τις δικές μας δυνατότητες για τη διασκέδασή τους, την εκπαίδευσή τους και γενικά για τη ζωή τους;
  • Τι μπορούμε να κάνουμε -ο καθένας/μία μόνος/η του/της, αλλά και όλοι/ες μαζί- για να βοηθήσουμε αυτά τα άτομα;

Με βάση την τελευταία ερώτηση τα άτομα προτείνουν ιδέες για να βοηθήσουν να αλλάξει προς το καλύτερο η καθημερινότητα των ατόμων ΑμεΑ στη γειτονιά.

1η φάση: Καταγραφή προβλημάτων καθημερινότητας για τα άτομα ΑμεΑ μέσω προσπάθειας απαντήσεων σε ερωτήματα, όπως:

  • Πώς μετακινούνται και πώς επικοινωνούν οι μαθητές/τριες με αναπηρία στους χώρους του σχολείου (από την κεντρική είσοδο έως την αίθουσα, μέσα στην αίθουσα, από την αίθουσα έως την αυλή και τους βοηθητικούς χώρους); Μπορούν να μετακινηθούν και να επικοινωνήσουν αυτόνομα; Πού συναντούν εμπόδια και πώς θα μπορούσαν αυτά να ξεπεραστούν;
  • Πώς μετακινούνται οι άνθρωποι με αναπηρία στη γειτονιά για τις καθημερινές τους ανάγκες και δραστηριότητες (στα καταστήματα, στα πάρκα, στις πλατείες, στις εκκλησίες, στα κέντρα πολιτισμού και άθλησης, στις δημόσιες υπηρεσίες); Μπορούν να μετακινηθούν αυτόνομα; Πού συναντούν εμπόδια και ποιοι ευθύνονται γι’ αυτά;
  • Πώς επικοινωνούν οι άνθρωποι με αναπηρία με τους συνανθρώπους τους για τις καθημερινές τους ανάγκες και δραστηριότητες (στα καταστήματα, στα πάρκα, στις πλατείες, στις εκκλησίες, στα κέντρα πολιτισμού και άθλησης, στις δημόσιες υπηρεσίες); Μπορούν να επικοινωνήσουν αυτόνομα; Πού συναντούν δυσκολίες στην επικοινωνία και πώς μπορούν αυτά να ξεπεραστούν;
  • Πώς μπορούμε να υποστηρίξουμε τους ανθρώπους με αναπηρία, ώστε να έχουν πρόσβαση σε όλους τους χώρους όπως όλοι και όλες;

2η φάση: Σχεδιασμός/προγραμματισμός επισκέψεων σε:

  • χώρους του σχολείου,
  • κέντρα υποστήριξης, φροντίδας και συλλογικής δράσης των ΑμεΑ (σχολεία, ΚΔΑΠ, κέντρα μακροχρόνιας φροντίδας, σωματεία ΑμεΑ κ.λπ.),
  • καταστήματα (εστίασης, ψυχαγωγίας, αγορών),
  • υπηρεσίες (δημαρχείο, τράπεζα, κέντρο υγείας, αστυνομία κ.λπ.),
  • δημόσιοι χώροι (πλατείες, πάρκα, παιδικές χαρές, λαϊκές αγορές, εκκλησίες, κέντρα πολιτισμού και άθλησης).

3η φάση: προετοιμασία μαθητών/τριών για την έρευνα πεδίου σε εξωτερικούς χώρους:

  • προμήθεια/δανεισμός του εξοπλισμού (αναπηρικό αμαξίδιο, βρεφικό καρότσι, πατερίτσες, μάσκες ύπνου, ωτασπίδες),
  • εφαρμογή του εξοπλισμού σε μαθητές/τριες που θα υποδυθούν τα ΑμεΑ.

4η φάση: συλλογή εμπειρικών δεδομένων μέσω:

  • καταγραφής παρατηρήσεων κατά τη διάρκεια των μετακινήσεων σε διάφορους χώρους (φύλλα παρατήρησης, στα οποία καταχωρείται ο χρόνος, ο τόπος, το εμπόδιο, η εκτίμηση των αιτίων, φωτογραφίες και βίντεο),
  • συνεντεύξεων με αρμόδιους/ες  και υπεύθυνους/ες  των διαφόρων χώρων (οι μεγαλύτεροι/ες  μαθητές/τριες μπορούν να καταγράψουν οι ίδιοι/ες  τις απαντήσεις, αλλά για τους/τις μικρότερους/ες  μαθητές/τριες χρειάζεται προετοιμασία στην υποβολή ερωτήσεων και η καταγραφή των απαντήσεων θα χρειαστεί να γίνει από τον/την εκπαιδευτικό),
  • ερωτηματολόγιου ευαισθητοποίησης (για τη διερεύνηση των στάσεων πεποιθήσεων των μαθητών /τριών, όπως γονείς, εκπαιδευτικοί, μεγαλύτεροι/ες  μαθητές/τριες, που θα εφαρμοστεί με ηλεκτρονικό τρόπο (ανώνυμα) στην αρχή και το τέλος των δραστηριοτήτων,
  • συνεντεύξεων με ΑμεΑ (οι μεγαλύτεροι/ες  μαθητές/τριες μπορούν να καταγράψουν οι ίδιοι/ες  τις απαντήσεις, αλλά για τους/τις μικρότερους/ες  μαθητές/τριες χρειάζεται προετοιμασία στην υποβολή ερωτήσεων και η καταγραφή των απαντήσεων θα χρειαστεί να γίνει από τον/την εκπαιδευτικό).

5η φάση: σχεδιασμός δραστηριοτήτων παρέμβασης, όπως:

  • ενημέρωση του οικείου περιβάλλοντος των μαθητών/τριών, όπως γονείς, εκπαιδευτικοί, μεγαλύτεροι/ες  μαθητές/τριες, των μαθητών/τριών από τους/τις ίδιους/ες ,
  • εκδηλώσεις ενημέρωσης εντός του σχολείου για άλλους/ες  μαθητές/τριες, παραγωγή ενημερωτικού υλικού (φυλλάδια, εφημερίδες κ.λπ.),
  • ενημέρωση αρμοδίων και υπευθύνων των χώρων που επισκέφτηκαν,
  • σύνταξη προτάσεων για την αλλαγή/βελτίωση της υφιστάμενης κατάστασης μέσω π.χ. προς τις δημοτικές αρχές.

Ενδεικτικές προτάσεις, που εφαρμόζονται κατά περίπτωση:

  • Παιχνίδι ρόλων: από τους/τις μαθητές/τριες επιλέγονται εναλλάξ κάποιοι και κάποιες που υποδύονται άτομα με διάφορες αναπηρίες σε διάφορες δραστηριότητες της καθημερινής τους ζωής μέσα και έξω από το σχολείο, καθώς και κάποιοι και κάποιες που καταγράφουν/συλλέγουν τα δεδομένα και τις εμπειρίες τους.
  • Συμπράξεις με φορείς ή ιδρύματα που αφορούν σε ΑμεΑ, όπως Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης – ΣΜΕΑΕ, Κέντρο Δημιουργικής Απασχόλησης – ΚΔΑΠ-ΑμεΑ, Σωματεία ΑμεΑ κ.λπ. για κοινές δραστηριότητες και παρεμβάσεις.
  • Συλλογή και επεξεργασία δεδομένων: Συγκεντρώνονται τα φύλλα παρατήρησης, οι φωτογραφίες τα βίντεο και συζητούνται τα δεδομένα και καταγράφονται τα συμπεράσματα των μαθητών και των μαθητριών μέσα από διαδικασίες είτε στο πλαίσιο ολιγομελών ομάδων μαθητών/τριών, είτε στο πλαίσιο της ολομέλειας της τάξης. Ο/Η εκπαιδευτικός καθοδηγεί τους μαθητές και τις μαθήτριες υποβάλλοντας ερωτήσεις που βοηθούν τους/τις μαθητές/τριες. Για τους/τις μικρότερους/ες  μαθητές/τριες (Νηπιαγωγείο και Α΄ Δημοτικού) η διαδικασία αυτή μπορεί να γίνεται απευθείας σε επίπεδο τμήματος.
  • Έκφραση και δημιουργία: Ζωγραφική, χορός, ποίημα/τραγούδι, θεατρικό παιχνίδι, άρθρο με θέμα «ΑμεΑ: τι μπορώ να κάνω;». Δημιουργία ομαδικού έργου (ζωγραφική, τραγούδι, θεατρικό, βίντεο) της τάξης με θέμα: «Μια γειτονιά για όλους και όλες», Παραδείγματα1 και Παραδείγματα2.
  • Δημιουργία φυλλαδίων, μπάνερ, αφισών και άλλων υλικών ενημέρωσης της κοινής γνώμης της περιοχής με διάφορα θέματα (τα δικαιώματα των ΑμεΑ, παραδείγματα προσβασιμότητας, ιστορίες με μικρές αλλαγές στην καθημερινότητα που προωθούν τη συμπερίληψη), Παράδειγμα.
  • Σύνταξη κειμένων αποφάσεων/διακηρύξεων της σχολικής κοινότητας, του δημοτικού/κοινοτικού/τοπικού συμβουλίου, όπου θα αναφέρονται τα δικαιώματα των ΑμεΑ και οι αλλαγές που πρέπει να γίνουν.
  • Ενεργές παρεμβάσεις στην τοπική κοινωνία: σε επιλεγμένα σημεία της γειτονιάς, όπου παρατηρούνται καταλήψεις διαβάσεων ΑμεΑ από ιδιώτες (παράδειγμα) και όπου θα έπρεπε να έχουν δημιουργηθεί τέτοιες διαβάσεις (παράδειγμα1 και παράδειγμα2) ή χώροι ψυχαγωγίας (παράδειγμα), οι μαθητές/τριες σε συνεργασία με οργανώσεις/σωματεία ΑμεΑ διοργανώνουν επιτόπιες εκδηλώσεις υπέρ των δικαιωμάτων των ΑμεΑ και υπέρ «μιας γειτονιάς για όλους/ες ».

Ενδεικτικές προτάσεις, που εφαρμόζονται κατά περίπτωση:

  • Διανομή φυλλαδίων, μπάνερ, αφισών και άλλων υλικών ενημέρωσης στο οικείο περιβάλλον των μαθητών/τριών, καθώς και ευρύτερα στη γειτονιά. Συνιστάται η διανομή να γίνεται με τη συμμετοχή ΑμεΑ ή με μαθητές/τριες που υποδύονται ΑμεΑ.
  • Ανοιχτή σχολική εκδήλωση με έκθεση φωτογραφίας, έργων ζωγραφικής, δραματοποίησης (μια αναπαράσταση των διαλόγων που είχαν οι μαθητές/τριες με ιδιοκτήτες καταστημάτων, υπεύθυνους ή υπεύθυνες υπηρεσιών, εκπροσώπους φορέων, τους οποίους επισκέφτηκαν κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων), με πρόσκληση και παρουσίαση ΑμεΑ με προβεβλημένη δράση (π.χ. πρωταθλητές σε διάφορα αγωνίσματα, συγγραφείς, καλλιτέχνες, πολιτικούς), με βράβευση επιχειρήσεων και φορέων που αναπτύσσονται με όρους προσβασιμότητας.
  • Δημοσίευση των δεδομένων της έρευνας των μαθητών/τριών σε Μ.Μ.Ε. και ιστότοπους.
  • Δημοσίευση των προτάσεων/συστάσεων πολιτικής των μαθητών/τριών  σε ΜΜΕ και ιστότοπους.
  • Κοινοποίηση των δεδομένων της έρευνας των μαθητών/τριών σε κέντρα και αρμόδιους λήψης αποφάσεων.

Κοινοποίηση των προτάσεων/συστάσεων πολιτικής των μαθητών/τριών σε κέντρα και αρμόδιους/ες  λήψης αποφάσεων

  • Συζήτηση και σύγκριση των απαντήσεων των ερωτηματολογίων ευαισθητοποίησης που διανεμήθηκαν πριν και μετά τις δραστηριότητες.
  • Αποτίμηση των αλλαγών που προέκυψαν στη γειτονιά μας μετά από τις παρεμβάσεις μας.
  • Επανάληψη της περιήγησης στη γειτονιά κατά διαστήματα, ώστε να διαπιστώνεται ο βαθμός στον οποίο βελτιώνεται ή επιδεινώνεται η προσβασιμότητα των ΑμεΑ.

Φάσεις Υλοποίησης

Ενδεικτικές προτάσεις, που εφαρμόζονται κατά περίπτωση:

  • Ευαισθητοποίηση των μαθητών /τριών μέσα από εγκεκριμένο εκπαιδευτικό υλικό (απλοποιημένα κείμενα συμβάσεων, προτεινόμενα παιδικά βιβλία και ταινίες, ντοκιμαντέρ και ομιλίες): Υλικό της Δ/νσης Δ.Ε Λευκάδας εδώ.
  • Επίσκεψη σε ειδικά σχολεία της περιοχής ή σε χώρους όπου συγκεντρώνονται ΑμεΑ και συζήτηση μαζί τους ή/και τους εκπαιδευτικούς ή τις εκπαιδευτικούς ή/και τους φροντιστές τους για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητά τους.
  • Αξιοποίηση της Παγκόσμιας Ημέρας για την Αναπηρία (3η Δεκεμβρίου) προκειμένου να προβληματιστούν οι μαθητές/τριες.
  • Παρουσιάζονται μελέτες περίπτωσης (βίντεο, φωτογραφίες, μαρτυρίες, εμπειρίες μαθητών και μαθητριών) που αφορούν τις μετακινήσεις, την πρόσβαση και την επικοινωνία των ΑμεΑ στη γειτονιά.
  • Παρουσιάζονται (βίντεο, φωτογραφίες, μαρτυρίες, εμπειρίες μαθητών/τριών) κάποιες παρεμβάσεις που έχουν γίνει για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που αφορούν στις μετακινήσεις, την πρόσβαση και την επικοινωνία των ΑμεΑ στους δημόσιους χώρους.
  • Παρουσιάζονται καταστάσεις που προσομοιάζουν με αισθητηριακή αναπηρία και στις οποίες μπορούν να βρεθούν οι μαθητές/τριες, όπως μετακίνηση με πατερίτσες μετά από ατύχημα, μετακίνηση μητέρας με καρότσι, επιλογή του κατάλληλου αντικειμένου σε ένα απόλυτα σκοτεινό χώρο κ.λπ.
  • Μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας πραγματοποιούνται δραστηριότητες ενσυναίσθησης για αισθητηριακές αναπηρίες (προσπαθώ να αναγνωρίσω μόνο απτικά κάποια αντικείμενα έχοντας κλειστά μάτια, ή προσπαθώ να καταλάβω τι μού λένε οι άλλοι μόνο με χειλεανάγνωση κ.λπ). Για τους μικρότερους/ες μαθητές/τριες το ενδιαφέρον μπορεί να προκληθεί και μέσα από το παιχνίδι. Για παράδειγμα, το παιχνίδι της τυφλόμυγας είναι πιο δύσκολο όταν παίζεται μέσα σε κλειστούς χώρους, όπου υπάρχουν πολλά εμπόδια. Επίσης, το παιχνίδι του «χαλασμένου τηλεφώνου» μπορεί να δυσκολέψει αν παίζεται σε κλειστούς χώρους με πολύ θόρυβο (π.χ. όλοι οι παρευρισκόμενοι και όλες οι παρευρισκόμενες φωνάζουν δυνατά) ή αν οι παίκτες/τριες φορούν ωτασπίδες.
  • Συζητούμε και για περιπτώσεις μη ορατής αναπηρίας (π.χ. όταν υπάρχει ΔΑΦ κ.λπ.)
  • Μετά από τα παραπάνω προκαλείται προβληματισμός των μαθητών /τριών μέσα από συζήτηση (κατά ομάδες ή στο σύνολο του τμήματος – ανάλογα με την ηλικία των μαθητών/τριών) μέσα από ερωτήσεις, όπως:
  • Γνωρίζετε άτομα που αντιμετωπίζουν καταστάσεις αναπηρίας;
  • Έχετε μιλήσει μαζί τους;
  • Γνωρίζετε ποιες δυσκολίες συναντούν κατά τη μετακίνηση και την επικοινωνία τους με άλλους ανθρώπους καθημερινά;
  • Θεωρείτε ότι αναγνωρίζεται από όλους γύρω μας το δικαίωμα να έχουν κι αυτά τα άτομα ό,τι έχουμε όλοι οι άλλοι άνθρωποι για τη διασκέδασή μας, την εκπαίδευσή μας και γενικά για τη ζωή μας;
  • Νομίζετε ότι μπορούν να εξυπηρετηθούν αυτά τα άτομα στη γειτονιά μας και να έχουν ό,τι χρειάζονται;
  • Υπάρχουν στην περιοχή μας εμπόδια που δεν επιτρέπουν σε αυτά τα άτομα να έχουν ό,τι χρειάζονται;
  • Γιατί είναι σημαντικό για εμάς να έχουν κι αυτά τα άτομα τις ίδιες με τις δικές μας δυνατότητες για τη διασκέδασή τους, την εκπαίδευσή τους και γενικά για τη ζωή τους;
  • Τι μπορούμε να κάνουμε -ο καθένας/μία μόνος/η του/της, αλλά και όλοι/ες μαζί- για να βοηθήσουμε αυτά τα άτομα;

Με βάση την τελευταία ερώτηση τα άτομα προτείνουν ιδέες για να βοηθήσουν να αλλάξει προς το καλύτερο η καθημερινότητα των ατόμων ΑμεΑ στη γειτονιά.

1η φάση: Καταγραφή προβλημάτων καθημερινότητας για τα άτομα ΑμεΑ μέσω προσπάθειας απαντήσεων σε ερωτήματα, όπως:

  • Πώς μετακινούνται και πώς επικοινωνούν οι μαθητές/τριες με αναπηρία στους χώρους του σχολείου (από την κεντρική είσοδο έως την αίθουσα, μέσα στην αίθουσα, από την αίθουσα έως την αυλή και τους βοηθητικούς χώρους); Μπορούν να μετακινηθούν και να επικοινωνήσουν αυτόνομα; Πού συναντούν εμπόδια και πώς θα μπορούσαν αυτά να ξεπεραστούν;
  • Πώς μετακινούνται οι άνθρωποι με αναπηρία στη γειτονιά για τις καθημερινές τους ανάγκες και δραστηριότητες (στα καταστήματα, στα πάρκα, στις πλατείες, στις εκκλησίες, στα κέντρα πολιτισμού και άθλησης, στις δημόσιες υπηρεσίες); Μπορούν να μετακινηθούν αυτόνομα; Πού συναντούν εμπόδια και ποιοι ευθύνονται γι’ αυτά;
  • Πώς επικοινωνούν οι άνθρωποι με αναπηρία με τους συνανθρώπους τους για τις καθημερινές τους ανάγκες και δραστηριότητες (στα καταστήματα, στα πάρκα, στις πλατείες, στις εκκλησίες, στα κέντρα πολιτισμού και άθλησης, στις δημόσιες υπηρεσίες); Μπορούν να επικοινωνήσουν αυτόνομα; Πού συναντούν δυσκολίες στην επικοινωνία και πώς μπορούν αυτά να ξεπεραστούν;
  • Πώς μπορούμε να υποστηρίξουμε τους ανθρώπους με αναπηρία, ώστε να έχουν πρόσβαση σε όλους τους χώρους όπως όλοι και όλες;

2η φάση: Σχεδιασμός/προγραμματισμός επισκέψεων σε:

  • χώρους του σχολείου,
  • κέντρα υποστήριξης, φροντίδας και συλλογικής δράσης των ΑμεΑ (σχολεία, ΚΔΑΠ, κέντρα μακροχρόνιας φροντίδας, σωματεία ΑμεΑ κ.λπ.),
  • καταστήματα (εστίασης, ψυχαγωγίας, αγορών),
  • υπηρεσίες (δημαρχείο, τράπεζα, κέντρο υγείας, αστυνομία κ.λπ.),
  • δημόσιοι χώροι (πλατείες, πάρκα, παιδικές χαρές, λαϊκές αγορές, εκκλησίες, κέντρα πολιτισμού και άθλησης).

3η φάση: προετοιμασία μαθητών/τριών για την έρευνα πεδίου σε εξωτερικούς χώρους:

  • προμήθεια/δανεισμός του εξοπλισμού (αναπηρικό αμαξίδιο, βρεφικό καρότσι, πατερίτσες, μάσκες ύπνου, ωτασπίδες),
  • εφαρμογή του εξοπλισμού σε μαθητές/τριες που θα υποδυθούν τα ΑμεΑ.

4η φάση: συλλογή εμπειρικών δεδομένων μέσω:

  • καταγραφής παρατηρήσεων κατά τη διάρκεια των μετακινήσεων σε διάφορους χώρους (φύλλα παρατήρησης, στα οποία καταχωρείται ο χρόνος, ο τόπος, το εμπόδιο, η εκτίμηση των αιτίων, φωτογραφίες και βίντεο),
  • συνεντεύξεων με αρμόδιους/ες  και υπεύθυνους/ες  των διαφόρων χώρων (οι μεγαλύτεροι/ες  μαθητές/τριες μπορούν να καταγράψουν οι ίδιοι/ες  τις απαντήσεις, αλλά για τους/τις μικρότερους/ες  μαθητές/τριες χρειάζεται προετοιμασία στην υποβολή ερωτήσεων και η καταγραφή των απαντήσεων θα χρειαστεί να γίνει από τον/την εκπαιδευτικό),
  • ερωτηματολόγιου ευαισθητοποίησης (για τη διερεύνηση των στάσεων πεποιθήσεων των μαθητών /τριών, όπως γονείς, εκπαιδευτικοί, μεγαλύτεροι/ες  μαθητές/τριες, που θα εφαρμοστεί με ηλεκτρονικό τρόπο (ανώνυμα) στην αρχή και το τέλος των δραστηριοτήτων,
  • συνεντεύξεων με ΑμεΑ (οι μεγαλύτεροι/ες  μαθητές/τριες μπορούν να καταγράψουν οι ίδιοι/ες  τις απαντήσεις, αλλά για τους/τις μικρότερους/ες  μαθητές/τριες χρειάζεται προετοιμασία στην υποβολή ερωτήσεων και η καταγραφή των απαντήσεων θα χρειαστεί να γίνει από τον/την εκπαιδευτικό).

5η φάση: σχεδιασμός δραστηριοτήτων παρέμβασης, όπως:

  • ενημέρωση του οικείου περιβάλλοντος των μαθητών/τριών, όπως γονείς, εκπαιδευτικοί, μεγαλύτεροι/ες  μαθητές/τριες, των μαθητών/τριών από τους/τις ίδιους/ες ,
  • εκδηλώσεις ενημέρωσης εντός του σχολείου για άλλους/ες  μαθητές/τριες, παραγωγή ενημερωτικού υλικού (φυλλάδια, εφημερίδες κ.λπ.),
  • ενημέρωση αρμοδίων και υπευθύνων των χώρων που επισκέφτηκαν,
  • σύνταξη προτάσεων για την αλλαγή/βελτίωση της υφιστάμενης κατάστασης μέσω π.χ. προς τις δημοτικές αρχές.

Ενδεικτικές προτάσεις, που εφαρμόζονται κατά περίπτωση:

  • Παιχνίδι ρόλων: από τους/τις μαθητές/τριες επιλέγονται εναλλάξ κάποιοι και κάποιες που υποδύονται άτομα με διάφορες αναπηρίες σε διάφορες δραστηριότητες της καθημερινής τους ζωής μέσα και έξω από το σχολείο, καθώς και κάποιοι και κάποιες που καταγράφουν/συλλέγουν τα δεδομένα και τις εμπειρίες τους.
  • Συμπράξεις με φορείς ή ιδρύματα που αφορούν σε ΑμεΑ, όπως Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης – ΣΜΕΑΕ, Κέντρο Δημιουργικής Απασχόλησης – ΚΔΑΠ-ΑμεΑ, Σωματεία ΑμεΑ κ.λπ. για κοινές δραστηριότητες και παρεμβάσεις.
  • Συλλογή και επεξεργασία δεδομένων: Συγκεντρώνονται τα φύλλα παρατήρησης, οι φωτογραφίες τα βίντεο και συζητούνται τα δεδομένα και καταγράφονται τα συμπεράσματα των μαθητών και των μαθητριών μέσα από διαδικασίες είτε στο πλαίσιο ολιγομελών ομάδων μαθητών/τριών, είτε στο πλαίσιο της ολομέλειας της τάξης. Ο/Η εκπαιδευτικός καθοδηγεί τους μαθητές και τις μαθήτριες υποβάλλοντας ερωτήσεις που βοηθούν τους/τις μαθητές/τριες. Για τους/τις μικρότερους/ες  μαθητές/τριες (Νηπιαγωγείο και Α΄ Δημοτικού) η διαδικασία αυτή μπορεί να γίνεται απευθείας σε επίπεδο τμήματος.
  • Έκφραση και δημιουργία: Ζωγραφική, χορός, ποίημα/τραγούδι, θεατρικό παιχνίδι, άρθρο με θέμα «ΑμεΑ: τι μπορώ να κάνω;». Δημιουργία ομαδικού έργου (ζωγραφική, τραγούδι, θεατρικό, βίντεο) της τάξης με θέμα: «Μια γειτονιά για όλους και όλες», Παραδείγματα1 και Παραδείγματα2.
  • Δημιουργία φυλλαδίων, μπάνερ, αφισών και άλλων υλικών ενημέρωσης της κοινής γνώμης της περιοχής με διάφορα θέματα (τα δικαιώματα των ΑμεΑ, παραδείγματα προσβασιμότητας, ιστορίες με μικρές αλλαγές στην καθημερινότητα που προωθούν τη συμπερίληψη), Παράδειγμα.
  • Σύνταξη κειμένων αποφάσεων/διακηρύξεων της σχολικής κοινότητας, του δημοτικού/κοινοτικού/τοπικού συμβουλίου, όπου θα αναφέρονται τα δικαιώματα των ΑμεΑ και οι αλλαγές που πρέπει να γίνουν.
  • Ενεργές παρεμβάσεις στην τοπική κοινωνία: σε επιλεγμένα σημεία της γειτονιάς, όπου παρατηρούνται καταλήψεις διαβάσεων ΑμεΑ από ιδιώτες (παράδειγμα) και όπου θα έπρεπε να έχουν δημιουργηθεί τέτοιες διαβάσεις (παράδειγμα1 και παράδειγμα2) ή χώροι ψυχαγωγίας (παράδειγμα), οι μαθητές/τριες σε συνεργασία με οργανώσεις/σωματεία ΑμεΑ διοργανώνουν επιτόπιες εκδηλώσεις υπέρ των δικαιωμάτων των ΑμεΑ και υπέρ «μιας γειτονιάς για όλους/ες ».

Ενδεικτικές προτάσεις, που εφαρμόζονται κατά περίπτωση:

  • Διανομή φυλλαδίων, μπάνερ, αφισών και άλλων υλικών ενημέρωσης στο οικείο περιβάλλον των μαθητών/τριών, καθώς και ευρύτερα στη γειτονιά. Συνιστάται η διανομή να γίνεται με τη συμμετοχή ΑμεΑ ή με μαθητές/τριες που υποδύονται ΑμεΑ.
  • Ανοιχτή σχολική εκδήλωση με έκθεση φωτογραφίας, έργων ζωγραφικής, δραματοποίησης (μια αναπαράσταση των διαλόγων που είχαν οι μαθητές/τριες με ιδιοκτήτες καταστημάτων, υπεύθυνους ή υπεύθυνες υπηρεσιών, εκπροσώπους φορέων, τους οποίους επισκέφτηκαν κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων), με πρόσκληση και παρουσίαση ΑμεΑ με προβεβλημένη δράση (π.χ. πρωταθλητές σε διάφορα αγωνίσματα, συγγραφείς, καλλιτέχνες, πολιτικούς), με βράβευση επιχειρήσεων και φορέων που αναπτύσσονται με όρους προσβασιμότητας.
  • Δημοσίευση των δεδομένων της έρευνας των μαθητών/τριών σε Μ.Μ.Ε. και ιστότοπους.
  • Δημοσίευση των προτάσεων/συστάσεων πολιτικής των μαθητών/τριών  σε ΜΜΕ και ιστότοπους.
  • Κοινοποίηση των δεδομένων της έρευνας των μαθητών/τριών σε κέντρα και αρμόδιους λήψης αποφάσεων.

Κοινοποίηση των προτάσεων/συστάσεων πολιτικής των μαθητών/τριών σε κέντρα και αρμόδιους/ες  λήψης αποφάσεων

  • Συζήτηση και σύγκριση των απαντήσεων των ερωτηματολογίων ευαισθητοποίησης που διανεμήθηκαν πριν και μετά τις δραστηριότητες.
  • Αποτίμηση των αλλαγών που προέκυψαν στη γειτονιά μας μετά από τις παρεμβάσεις μας.
  • Επανάληψη της περιήγησης στη γειτονιά κατά διαστήματα, ώστε να διαπιστώνεται ο βαθμός στον οποίο βελτιώνεται ή επιδεινώνεται η προσβασιμότητα των ΑμεΑ.

Υλοποίηση [πέντε (5) διδακτικές ώρες]

[πέντε έως είκοσι (5-20) διδακτικές ώρες, ανάλογα με την ηλικία των μα-θητών/-τριών, καθώς και το εύρος των δράσεων που θα επιλεγούν] Ενδεικτικές προτάσεις, που εφαρμόζονται κατά περίπτωση: • Παιχνίδι ρόλων: από τους/τις μαθητές/-τριες επιλέγονται εναλλάξ κάποιοι και κάποιες που υποδύονται άτομα με διάφορες αναπηρίες σε διάφορες δραστηριότητες της καθημερινής τους ζωής μέσα και έξω από το σχολείο, καθώς και κάποιοι και κάποιες που καταγρά-φουν/συλλέγουν τα δεδομένα και τις εμπειρίες τους. • Συμπράξεις με φορείς ή ιδρύματα που αφορούν σε ΑμεΑ, όπως Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης – ΣΜΕΑΕ, Κέ-ντρο Δημιουργικής Απασχόλησης – ΚΔΑΠ-ΑμεΑ, Σωματεία ΑμεΑ κ.λπ. για κοινές δράσεις και παρεμβάσεις. • Συλλογή και επεξεργασία δεδομένων: Συγκεντρώνονται τα φύλλα παρατήρησης, οι φωτογραφίες τα βίντεο και συζητούνται τα δεδο-μένα και καταγράφονται τα συμπεράσματα των μαθητών και των μαθητριών μέσα από διαδικασίες είτε στο πλαίσιο ολιγομελών ο-μάδων μαθητών/-τριών, είτε στο πλαίσιο της ολομέλειας της τάξης. Ο/Η εκπαιδευτικός καθοδηγεί τους μαθητές και τις μαθήτριες υ-ποβάλλοντας ερωτήσεις που βοηθούν τους/τις μαθητές/-τριες. Για τους/τις μικρότερους/-ες μαθητές/-τριες (Νηπιαγωγείο και Α΄ Δη-μοτικού) η διαδικασία αυτή μπορεί να γίνεται απευθείας σε επίπε-δο τμήματος. • Έκφραση και δημιουργία: Ζωγραφική, χορός, ποίημα/τραγούδι, θεατρικό παιχνίδι, άρθρο με θέμα «ΑμεΑ: τι μπορώ να κάνω;». Δη-μιουργία ομαδικού έργου (ζωγραφική, τραγούδι, θεατρικό, βίντεο) της τάξης με θέμα: «Μια γειτονιά για όλους και όλες», Παραδείγ-ματα1 και Παραδείγματα2. • Δημιουργία φυλλαδίων, μπάνερ, αφισών και άλλων υλικών ε-νημέρωσης της κοινής γνώμης της περιοχής με διάφορα θέματα (τα δικαιώματα των ΑμεΑ, παραδείγματα προσβασιμότητας, ιστο-ρίες με μικρές αλλαγές στην καθημερινότητα που προωθούν τη συμπερίληψη), Παράδειγμα. • Σύνταξη κειμένων αποφάσεων/διακηρύξεων της σχολικής κοινό-τητας, του δημοτικού/κοινοτικού/τοπικού συμβουλίου, όπου θα αναφέρονται τα δικαιώματα των ΑμεΑ και οι αλλαγές που πρέπει να γίνουν. • Ενεργές παρεμβάσεις στην τοπική κοινωνία: σε επιλεγμένα ση-μεία της γειτονιάς, όπου παρατηρούνται καταλήψεις διαβάσεων ΑμεΑ από ιδιώτες (παράδειγμα) και όπου θα έπρεπε να έχουν δη-μιουργηθεί τέτοιες διαβάσεις (παράδειγμα1 και παράδειγμα2) ή χώροι ψυχαγωγίας (παράδειγμα), οι μαθητές/-τριες σε συνεργασία με οργανώσεις/σωματεία ΑμεΑ διοργανώνουν επιτόπιες εκδηλώ-σεις υπέρ των δικαιωμάτων των ΑμεΑ και υπέρ «μιας γειτονιάς για όλους/-ες».

Επικοινωνία-Διάχυση [δύο έως τρεις (2-3) διδακτικές ώρες]

[μία έως τρεις (1-3) διδακτικές ώρες, ανάλογα με την ηλικία των μαθη-τών/-τριών, καθώς και το εύρος των δράσεων που θα επιλεγούν] Ενδεικτικές προτάσεις, που εφαρμόζονται κατά περίπτωση: • Διανομή φυλλαδίων, μπάνερ, αφισών και άλλων υλικών ενη-μέρωσης στο οικείο περιβάλλον των μαθητών/-τριών, καθώς και ευρύτερα στη γειτονιά. Συνιστάται η διανομή να γίνεται με τη συμ-μετοχή ΑμεΑ ή με μαθητές/-τριες που υποδύονται ΑμεΑ. • Ανοιχτή σχολική εκδήλωση με έκθεση φωτογραφίας, έργων ζω-γραφικής, δραματοποίησης (μια αναπαράσταση των διαλόγων που είχαν οι μαθητές/-τριες με ιδιοκτήτες καταστημάτων, υπεύθυνους ή υπεύθυνες υπηρεσιών, εκπροσώπους φορέων, τους οποίους ε-πισκέφτηκαν κατά τη διάρκεια των δράσεων), με πρόσκληση και παρουσίαση ΑμεΑ με προβεβλημένη δράση (π.χ. πρωταθλητές σε διάφορα αγωνίσματα, συγγραφείς, καλλιτέχνες, πολιτικούς), με βράβευση επιχειρήσεων και φορέων που αναπτύσσονται με όρους προσβασιμότητας. • Δημοσίευση των δεδομένων της έρευνας των μαθητών/-τριών σε Μ.Μ.Ε. και ιστότοπους. • Δημοσίευση των προτάσεων/συστάσεων πολιτικής των μαθη-τών/-τριών σε ΜΜΕ και ιστότοπους. • Κοινοποίηση των δεδομένων της έρευνας των μαθητών/-τριών σε κέντρα και αρμόδιους λήψης αποφάσεων. • Κοινοποίηση των προτάσεων/συστάσεων πολιτικής των μαθη-τών/-τριών σε κέντρα και αρμόδιους/-ες λήψης αποφάσεων.

Αναστοχασμός [μία (1) διδακτική ώρα]

[μία έως τρεις (1-3) διδακτικές ώρες ανάλογα με την ηλικία των μαθητών/-τριών, καθώς και το εύρος των δράσεων που θα επιλεγούν] • Συζήτηση και σύγκριση των απαντήσεων των ερωτηματολογίων ευαισθητοποίησης που διανεμήθηκαν πριν και μετά τις δράσεις. • Αποτίμηση των αλλαγών που προέκυψαν στη γειτονιά μας μετά από τις παρεμβάσεις μας. • Επανάληψη της περιήγησης στη γειτονιά κατά διαστήματα, ώστε να διαπιστώνεται ο βαθμός στον οποίο βελτιώνεται ή επιδεινώνεται η προσβασιμότητα των ΑμεΑ.