17 Στόχοι

Κατηγορία

Δράσεις

Τίτλος

Συμβάλλουμε στη μείωση των ψηφιακών ανισοτήτων

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Συμβάλλουμε στη μείωση των ψηφιακών ανισοτήτων

Θεματικό πεδίο

1

Συμμετέχουν ενεργά στις κοινότητές τους για την αναγνώριση και αντιμετώπιση των αιτιών της φτώχειας, υιοθετώντας ή στηρίζοντας πρωτοβουλίες που παρέχουν υποστήριξη σε ευάλωτες πληθυσμιακές ομάδες προσφέροντας βιώσιμες λύσεις για τη μείωση της φτώχειας.

Επιδεικνύουν ενσυναίσθηση προς τα άτομα που πλήττονται από τη φτώχεια και υπερασπίζουν ενεργά την οικονομική δικαιοσύνη, υιοθετώντας δράσεις και πρακτικές που διασφαλίζουν ισότιμη πρόσβαση σε πόρους, εκπαίδευση και ευκαιρίες για όλους/ες.

2

Συμμετέχουν ενεργά ή ηγούνται πρωτοβουλιών που στοχεύουν στη βελτίωση της επισιτιστικής ασφάλειας στις κοινότητές τους, όπως η οργάνωση δράσεων συλλογής τροφίμων, η υποστήριξη της τοπικής γεωργίας και η προώθηση πολιτικών που διασφαλίζουν πρόσβαση σε θρεπτική τροφή για όλους/ες.

Επιδεικνύουν κατανόηση των πρακτικών βιώσιμης γεωργίας και αναλαμβάνουν δράση για την προώθησή τους, υποστηρίζοντας μεθόδους καλλιέργειας που μειώνουν τη σπατάλη τροφίμων, προστατεύουν το περιβάλλον και συμβάλλουν στη μακροπρόθεσμη επισιτιστική ασφάλεια.

3

Προωθούν ενεργά υγιεινούς τρόπους ζωής στις κοινότητές τους, οργανώνοντας και συμμετέχοντας σε εκστρατείες ευαισθητοποίησης για την υγεία, υποστηρίζοντας την ψυχική υγεία και ενθαρρύνοντας τη συχνή σωματική άσκηση, την ισορροπημένη διατροφή και τις προληπτικές ιατρικές πρακτικές.

Επιδεικνύουν την ικανότητα να υπερασπίζονται την ισότιμη πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη, υποστηρίζοντας πολιτικές και πρωτοβουλίες που διασφαλίζουν ότι όλοι οι άνθρωποι, ανεξάρτητα από το κοινωνικοοικονομικό τους υπόβαθρο, έχουν πρόσβαση σε ποιοτικές ιατρικές υπηρεσίες, πόρους ψυχικής υγείας και προγράμματα ευημερίας.

4

Υπερασπίζονται και συμβάλλουν ενεργά στη δημιουργία συμπεριληπτικών μαθησιακών περιβαλλόντων που προσαρμόζονται στις διάφορες μαθησιακές ανάγκες, υποστηρίζουν την ισότιμη πρόσβαση σε εκπαιδευτικούς πόρους και προάγουν μια κουλτούρα σεβασμού και συνεργασίας μεταξύ των μαθητών/τρι’ων.

Επιδεικνύουν δέσμευση για διά βίου μάθηση αναζητώντας ενεργά ευκαιρίες για προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη, συμμετέχοντας σε δράσεις εκπαίδευσης και εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες της κοινότητας που προάγουν τη μάθηση.

5

Προωθούν ενεργά τη συμπερίληψη των φύλων, συμμετέχοντας ή και οργανώνοντας δράσεις που αντιμετωπίζουν τις ανισότητες φύλου, αμφισβητούν πρακτικές διάκρισης και υποστηρίζουν πολιτικές και προγράμματα που διασφαλίζουν ίσες ευκαιρίες για όλα τα άτομα, τόσο στο εκπαιδευτικό πλαίσιο όσο και εκτός αυτού.

Επιδεικνύουν κατανόηση των δυναμικών φύλου και εργάζονται για την ενδυνάμωση των ατόμων, υπερασπίζοντας το σεβασμό στη διαφορετικότητα και συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες που εξετάζουν με κριτικό τρόπο κοινωνικά πρότυπα και στερεότυπα.

6

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τη εξοικονόμηση του νερού και τη βελτίωση των πρακτικών αποχέτευσης, συμμετέχοντας σε έργα που ενισχύουν την ποιότητα του νερού, υποστηρίζουν τη βιώσιμη διαχείριση των υδάτινων πόρων και ευαισθητοποιούν την κοινότητα σε θέματα αποχέτευσης και υγιεινής.

Επιδεικνύουν δέσμευση για την προστασία του περιβάλλοντος, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες για την προστασία των υδάτινων πόρων και συμμετέχοντας σε δραστηριότητες καθαρισμού τοπικών περιοχών, έργα εξοικονόμησης νερού οι οποίες τονίζουν τη σημασία της διατήρησης καθαρών πηγών νερού και αποτελεσματικής διαχείρισης των αποβλήτων.

7

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τη χρήση βιώσιμων και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, υποστηρίζοντας έργα που μειώνουν την εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, και ενθαρρύνουν την υιοθέτηση καθαρών τεχνολογιών ενέργειας στις κοινότητές τους.

Επιδεικνύουν τη δέσμευσή τους για την εξοικονόμηση ενέργειας εφαρμόζοντας και προωθώντας σχετικές πρακτικές εξοικονόμησης τόσο στο σπίτι τους όσο και στην κοινότητά τους, συμμετέχοντας σε εκστρατείες εκπαίδευσης σε μεθόδους μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας και ελαχιστοποίησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

8

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας και την υποστήριξη δίκαιων εργασιακών πρακτικών.

9

Καλλιεργούν την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και προωθούν την καινοτομία, συμμετέχοντας σε έργα που συνδέουν τη βιώσιμη ανάπτυξη με τη βιομηχανία και τις υποδομές, και εφαρμόζουν τεχνολογικές λύσεις που ανταποκρίνονται στις ανάγκες της κοινωνίας.

Αναλύουν τη σημασία των βιώσιμων υποδομών για την οικονομική ανάπτυξη και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής, ενώ ταυτόχρονα υποστηρίζουν δράσεις που προάγουν την πράσινη τεχνολογία και τις καινοτόμες πρακτικές στη βιομηχανία και τις κοινότητές τους.

10

Προωθούν ενεργά τις ισότιμες ευκαιρίες, συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες που αντιμετωπίζουν και μειώνουν τις ανισότητες στην εκπαίδευση, την απασχόληση και τις κοινωνικές υπηρεσίες.

Επιδεικνύουν τη δέσμευσή τους για συμπερίληψη, συμμετέχοντας σε δραστηριότητες που προάγουν τη διαφοροποίηση και την ένταξη, αμφισβητώντας ενεργά τις συμπεριφορές διάκρισης και υποστηρίζοντας δίκαιες πρακτικές στις κοινότητές τους.

11

Συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τον βιώσιμο πολεοδομικό σχεδιασμό, συνεισφέροντας με ιδέες για τη βελτίωση των δημόσιων χώρων, τη μείωση των αποβλήτων και την αναβάθμιση των συγκοινωνιών στις κοινότητές τους.

Υποστηρίζουν πρωτοβουλίες που εστιάζουν σε ενεργειακές αειφορικές πρακτικές, την πρόληψη από φυσικές καταστροφές και την ανάπτυξη πράσινων χώρων σε αστικές περιοχές, προάγοντας ανθεκτικές και βιώσιμες πόλεις.

12

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρακτικές που προάγουν τη βιώσιμη κατανάλωση, μειώνοντας τα απόβλητα, ανακυκλώνοντας και υποστηρίζοντας προϊόντα και υπηρεσίες που δίνουν προτεραιότητα στη περιβαλλοντική βιωσιμότητα.

Συμμετέχουν σε δράσεις που επικεντρώνονται στη βελτίωση της αποτελεσματικής χρήσης των πόρων, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές για τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και νερού, και προωθώντας τη χρήση ανανεώσιμων πόρων στις καθημερινές τους δραστηριότητες.

13

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε προσπάθειες περιορισμού της κλιματικής αλλαγής, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που μειώνουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, προάγουν την ανανεώσιμη ενέργεια και ενθαρρύνουν βιώσιμες πρακτικές στις κοινότητές τους.

Συμμετέχουν σε έργα που επικεντρώνονται στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας στο κλίμα, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας δράσεις προσαρμογής στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, όπως η δημιουργία πράσινων χώρων, η βελτίωση της διαχείρισης των υδάτων και η προώθηση βιώσιμων γεωργικών πρακτικών.

14

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε προσπάθειες προστασίας των θαλάσσιων οικοσυστημάτων και συμμετέχουν σε δράσεις μείωσης της θαλάσσιας ρύπανσης.

Συμμετέχουν σε έργα που στοχεύουν στη βελτίωση της ποιότητας του νερού, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας δράσεις για την πρόληψη της ρύπανσης, συμμετέχουν σε δράσεις καθαρισμού, ευαισθητοποιούμενοι στη διατήρηση υγιών υδάτινων περιβαλλόντων.

15

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προστατεύουν τα δάση και τους φυσικούς οικοτόπους, υποστηρίζοντας προσπάθειες διατήρησής τους, ευαισθητοποιώντας για τη σημασία της βιοποικιλότητας.

Συμμετέχουν σε δράσεις που εστιάζουν στην αποκατάσταση της γης, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας πρακτικές για την αναβάθμιση υποβαθμισμένων περιοχών, την πρόληψη της διάβρωσης του εδάφους και την υποστήριξη της αναδάσωσης εγχώριων φυτικών ειδών.

16

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τα δικαιώματα του ανθρώπου και τη δικαιοσύνη, υποστηρίζοντας προσπάθειες για την πρόληψη των διακρίσεων και την τήρηση του κράτους δικαίου.

Συμμετέχουν σε δράσεις που ενισχύουν τις συλλογικές διαδικασίες της κοινότητας, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές που προάγουν τη διαφάνεια, την υπευθυνότητα και την ενεργό συμμετοχή των πολιτών στις τοπικές διαδικασίες λήψης αποφάσεων.

17

Συμμετέχουν ενεργά σε συνεργατικά έργα που αντιμετωπίζουν παγκόσμιες προκλήσεις, συνεργαζόμενοι με συνομηλίκους, οργανισμούς και κοινότητες για την ανάπτυξη και εφαρμογή λύσεων που συμβάλλουν στην επίτευξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης.

Προωθούν και συμμετέχουν σε προσπάθειες που ενισχύουν την πολύπλευρη συνεργασία, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που προάγουν τις συνεργασίες μεταξύ διαφόρων τομέων, όπως η κυβέρνηση, ιδιωτικοί φορείς και η κοινωνία των πολιτών, για την προώθηση κοινών στόχων βιωσιμότητας.

1

Συμμετέχουν ενεργά στις κοινότητές τους για την αναγνώριση και αντιμετώπιση των αιτιών της φτώχειας, υιοθετώντας ή στηρίζοντας πρωτοβουλίες που παρέχουν υποστήριξη σε ευάλωτες πληθυσμιακές ομάδες προσφέροντας βιώσιμες λύσεις για τη μείωση της φτώχειας.

Επιδεικνύουν ενσυναίσθηση προς τα άτομα που πλήττονται από τη φτώχεια και υπερασπίζουν ενεργά την οικονομική δικαιοσύνη, υιοθετώντας δράσεις και πρακτικές που διασφαλίζουν ισότιμη πρόσβαση σε πόρους, εκπαίδευση και ευκαιρίες για όλους/ες.

2

Συμμετέχουν ενεργά ή ηγούνται πρωτοβουλιών που στοχεύουν στη βελτίωση της επισιτιστικής ασφάλειας στις κοινότητές τους, όπως η οργάνωση δράσεων συλλογής τροφίμων, η υποστήριξη της τοπικής γεωργίας και η προώθηση πολιτικών που διασφαλίζουν πρόσβαση σε θρεπτική τροφή για όλους/ες.

Επιδεικνύουν κατανόηση των πρακτικών βιώσιμης γεωργίας και αναλαμβάνουν δράση για την προώθησή τους, υποστηρίζοντας μεθόδους καλλιέργειας που μειώνουν τη σπατάλη τροφίμων, προστατεύουν το περιβάλλον και συμβάλλουν στη μακροπρόθεσμη επισιτιστική ασφάλεια.

3

Προωθούν ενεργά υγιεινούς τρόπους ζωής στις κοινότητές τους, οργανώνοντας και συμμετέχοντας σε εκστρατείες ευαισθητοποίησης για την υγεία, υποστηρίζοντας την ψυχική υγεία και ενθαρρύνοντας τη συχνή σωματική άσκηση, την ισορροπημένη διατροφή και τις προληπτικές ιατρικές πρακτικές.

Επιδεικνύουν την ικανότητα να υπερασπίζονται την ισότιμη πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη, υποστηρίζοντας πολιτικές και πρωτοβουλίες που διασφαλίζουν ότι όλοι οι άνθρωποι, ανεξάρτητα από το κοινωνικοοικονομικό τους υπόβαθρο, έχουν πρόσβαση σε ποιοτικές ιατρικές υπηρεσίες, πόρους ψυχικής υγείας και προγράμματα ευημερίας.

4

Υπερασπίζονται και συμβάλλουν ενεργά στη δημιουργία συμπεριληπτικών μαθησιακών περιβαλλόντων που προσαρμόζονται στις διάφορες μαθησιακές ανάγκες, υποστηρίζουν την ισότιμη πρόσβαση σε εκπαιδευτικούς πόρους και προάγουν μια κουλτούρα σεβασμού και συνεργασίας μεταξύ των μαθητών/τρι’ων.

Επιδεικνύουν δέσμευση για διά βίου μάθηση αναζητώντας ενεργά ευκαιρίες για προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη, συμμετέχοντας σε δράσεις εκπαίδευσης και εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες της κοινότητας που προάγουν τη μάθηση.

5

Προωθούν ενεργά τη συμπερίληψη των φύλων, συμμετέχοντας ή και οργανώνοντας δράσεις που αντιμετωπίζουν τις ανισότητες φύλου, αμφισβητούν πρακτικές διάκρισης και υποστηρίζουν πολιτικές και προγράμματα που διασφαλίζουν ίσες ευκαιρίες για όλα τα άτομα, τόσο στο εκπαιδευτικό πλαίσιο όσο και εκτός αυτού.

Επιδεικνύουν κατανόηση των δυναμικών φύλου και εργάζονται για την ενδυνάμωση των ατόμων, υπερασπίζοντας το σεβασμό στη διαφορετικότητα και συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες που εξετάζουν με κριτικό τρόπο κοινωνικά πρότυπα και στερεότυπα.

6

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τη εξοικονόμηση του νερού και τη βελτίωση των πρακτικών αποχέτευσης, συμμετέχοντας σε έργα που ενισχύουν την ποιότητα του νερού, υποστηρίζουν τη βιώσιμη διαχείριση των υδάτινων πόρων και ευαισθητοποιούν την κοινότητα σε θέματα αποχέτευσης και υγιεινής.

Επιδεικνύουν δέσμευση για την προστασία του περιβάλλοντος, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες για την προστασία των υδάτινων πόρων και συμμετέχοντας σε δραστηριότητες καθαρισμού τοπικών περιοχών, έργα εξοικονόμησης νερού οι οποίες τονίζουν τη σημασία της διατήρησης καθαρών πηγών νερού και αποτελεσματικής διαχείρισης των αποβλήτων.

7

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τη χρήση βιώσιμων και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, υποστηρίζοντας έργα που μειώνουν την εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, και ενθαρρύνουν την υιοθέτηση καθαρών τεχνολογιών ενέργειας στις κοινότητές τους.

Επιδεικνύουν τη δέσμευσή τους για την εξοικονόμηση ενέργειας εφαρμόζοντας και προωθώντας σχετικές πρακτικές εξοικονόμησης τόσο στο σπίτι τους όσο και στην κοινότητά τους, συμμετέχοντας σε εκστρατείες εκπαίδευσης σε μεθόδους μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας και ελαχιστοποίησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

8

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας και την υποστήριξη δίκαιων εργασιακών πρακτικών.

9

Καλλιεργούν την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και προωθούν την καινοτομία, συμμετέχοντας σε έργα που συνδέουν τη βιώσιμη ανάπτυξη με τη βιομηχανία και τις υποδομές, και εφαρμόζουν τεχνολογικές λύσεις που ανταποκρίνονται στις ανάγκες της κοινωνίας.

Αναλύουν τη σημασία των βιώσιμων υποδομών για την οικονομική ανάπτυξη και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής, ενώ ταυτόχρονα υποστηρίζουν δράσεις που προάγουν την πράσινη τεχνολογία και τις καινοτόμες πρακτικές στη βιομηχανία και τις κοινότητές τους.

10

Προωθούν ενεργά τις ισότιμες ευκαιρίες, συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες που αντιμετωπίζουν και μειώνουν τις ανισότητες στην εκπαίδευση, την απασχόληση και τις κοινωνικές υπηρεσίες.

Επιδεικνύουν τη δέσμευσή τους για συμπερίληψη, συμμετέχοντας σε δραστηριότητες που προάγουν τη διαφοροποίηση και την ένταξη, αμφισβητώντας ενεργά τις συμπεριφορές διάκρισης και υποστηρίζοντας δίκαιες πρακτικές στις κοινότητές τους.

11

Συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τον βιώσιμο πολεοδομικό σχεδιασμό, συνεισφέροντας με ιδέες για τη βελτίωση των δημόσιων χώρων, τη μείωση των αποβλήτων και την αναβάθμιση των συγκοινωνιών στις κοινότητές τους.

Υποστηρίζουν πρωτοβουλίες που εστιάζουν σε ενεργειακές αειφορικές πρακτικές, την πρόληψη από φυσικές καταστροφές και την ανάπτυξη πράσινων χώρων σε αστικές περιοχές, προάγοντας ανθεκτικές και βιώσιμες πόλεις.

12

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρακτικές που προάγουν τη βιώσιμη κατανάλωση, μειώνοντας τα απόβλητα, ανακυκλώνοντας και υποστηρίζοντας προϊόντα και υπηρεσίες που δίνουν προτεραιότητα στη περιβαλλοντική βιωσιμότητα.

Συμμετέχουν σε δράσεις που επικεντρώνονται στη βελτίωση της αποτελεσματικής χρήσης των πόρων, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές για τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και νερού, και προωθώντας τη χρήση ανανεώσιμων πόρων στις καθημερινές τους δραστηριότητες.

13

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε προσπάθειες περιορισμού της κλιματικής αλλαγής, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που μειώνουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, προάγουν την ανανεώσιμη ενέργεια και ενθαρρύνουν βιώσιμες πρακτικές στις κοινότητές τους.

Συμμετέχουν σε έργα που επικεντρώνονται στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας στο κλίμα, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας δράσεις προσαρμογής στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, όπως η δημιουργία πράσινων χώρων, η βελτίωση της διαχείρισης των υδάτων και η προώθηση βιώσιμων γεωργικών πρακτικών.

14

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε προσπάθειες προστασίας των θαλάσσιων οικοσυστημάτων και συμμετέχουν σε δράσεις μείωσης της θαλάσσιας ρύπανσης.

Συμμετέχουν σε έργα που στοχεύουν στη βελτίωση της ποιότητας του νερού, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας δράσεις για την πρόληψη της ρύπανσης, συμμετέχουν σε δράσεις καθαρισμού, ευαισθητοποιούμενοι στη διατήρηση υγιών υδάτινων περιβαλλόντων.

15

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προστατεύουν τα δάση και τους φυσικούς οικοτόπους, υποστηρίζοντας προσπάθειες διατήρησής τους, ευαισθητοποιώντας για τη σημασία της βιοποικιλότητας.

Συμμετέχουν σε δράσεις που εστιάζουν στην αποκατάσταση της γης, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας πρακτικές για την αναβάθμιση υποβαθμισμένων περιοχών, την πρόληψη της διάβρωσης του εδάφους και την υποστήριξη της αναδάσωσης εγχώριων φυτικών ειδών.

16

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τα δικαιώματα του ανθρώπου και τη δικαιοσύνη, υποστηρίζοντας προσπάθειες για την πρόληψη των διακρίσεων και την τήρηση του κράτους δικαίου.

Συμμετέχουν σε δράσεις που ενισχύουν τις συλλογικές διαδικασίες της κοινότητας, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές που προάγουν τη διαφάνεια, την υπευθυνότητα και την ενεργό συμμετοχή των πολιτών στις τοπικές διαδικασίες λήψης αποφάσεων.

17

Συμμετέχουν ενεργά σε συνεργατικά έργα που αντιμετωπίζουν παγκόσμιες προκλήσεις, συνεργαζόμενοι με συνομηλίκους, οργανισμούς και κοινότητες για την ανάπτυξη και εφαρμογή λύσεων που συμβάλλουν στην επίτευξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης.

Προωθούν και συμμετέχουν σε προσπάθειες που ενισχύουν την πολύπλευρη συνεργασία, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που προάγουν τις συνεργασίες μεταξύ διαφόρων τομέων, όπως η κυβέρνηση, ιδιωτικοί φορείς και η κοινωνία των πολιτών, για την προώθηση κοινών στόχων βιωσιμότητας.

Εργαστήρια δεξιοτήτων

Σύντομη περιγραφή

Η δράση έχει ως στόχο οι μαθητές/τριες, που έχουν αναπτύξει τεχνολογικές δεξιότητες, να βοηθήσουν άλλα άτομα (π.χ. γονείς, γιαγιά, παππού, συνομήλικούς τους και συνομήλικές τους κ.ά.) να αποκτήσουν βασικές ψηφιακές δεξιότητες (π.χ. να επικοινωνούν ηλεκτρονικά με τους οικείους τους, με τις δημόσιες υπηρεσίες και τις τράπεζες) χρήσιμες για τη ζωή τους.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

  • ορίζουν την έννοια του ψηφιακού αναλφαβητισμού και των ψηφιακών ανισοτήτων,
  • προσδιορίζουν τις επιπτώσεις του ψηφιακού αναλφαβητισμού και των ψηφιακών ανισοτήτων,
  • εντοπίζουν τις ψηφιακές ανάγκες διαφόρων ομάδων,
  • σχεδιάζουν κατάλληλες μαθησιακές δραστηριότητες για να καλύπτουν τις ανωτέρω ψηφιακές ανάγκες,
  • εφαρμόζουν διαδικασίες αξιολόγησης του βαθμού κάλυψης των ψηφιακών αναγκών,
  •  εκτιμούν στην πράξη την αξία της «ψηφιακής διακυβέρνησης» και του «ηλεκτρονικού επιχειρείν»,
  • βελτιώνουν περαιτέρω τις ψηφιακές τους δεξιότητες.

Πεδίο Υλοποίησης

Το εργαστήριο πληροφορικής του σχολείου.

Φάσεις Υλοποίησης

Ο/Η εκπαιδευτικός ανοίγει τη συζήτηση στην τάξη θέτοντας την ερώτηση: «Γνωρίζετε ανθρώπους από το στενό ή και πιο μακρινό οικογενειακό ή κοινωνικό σας περιβάλλον τους οποίους θα χαρακτηρίζατε ψηφιακά αναλφάβητους»; Οι μαθητές/τριες συζητούν μέσα στην τάξη για την έννοια του ψηφιακού αναλφαβητισμού, πόσο σημαντικό κοινωνικό πρόβλημα είναι στις μέρες μας καθώς και για τα άτομα του στενού ή πιο μακρινού οικογενειακού και κοινωνικού τους περιβάλλοντος που γνωρίζουν ότι δεν έχουν εξοικείωση με τις νέες τεχνολογίες.

Στη συνέχεια, κάθε μαθητής/τρια καταγράφει σε μία λίστα τα ονόματα των ανθρώπων που γνωρίζει και ταυτόχρονα πιστεύει ότι θα ήταν πολύ χρήσιμο για αυτούς να αποκτήσουν μία βασική επαφή με κάποια βασικά ψηφιακά εργαλεία (π.χ. τον παππού και την γιαγιά του, τους γονείς του, τον γείτονα, τον μανάβη ή τον κρεοπώλη της γειτονιάς), γιατί έτσι θα βελτιωνόταν το επίπεδο της κοινωνικής και επαγγελματικής τους ζωής.

Όλες οι λίστες των μαθητών/τριών συγκεντρώνονται από έναν μαθητή ή μια μαθήτρια που έχει οριστεί από την τάξη ως υπεύθυνος/η (είτε με εθελοντική πρωτοβουλία, είτε με ψηφοφορία εάν υπάρχουν περισσότεροι/ες  εθελοντές/τριες), προκειμένου να δημιουργηθεί μία συγκεντρωτική λίστα. Για παράδειγμα, οι μαθητές και οι μαθήτριες θα καταγράψουν εκείνα τα άτομα που προτείνουν να αποκτήσουν βασικές ψηφιακές γνώσεις. Εν συνεχεία, αφού προσδιορίσουν τα άτομα διαμορφώνουν ένα κατάλογο με βασικές ψηφιακές δεξιότητες (π.χ. να στέλνουν ένα μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή να κατεβάσουν στο κινητό τους την ταυτότητά τους) και ερχόμενοι σε επαφή με τους/τις δυνάμει εκπαιδευόμενους/ες  τους/τις ρωτούν τι από όλα αυτά θα τους/τις ενδιέφερε να μάθουν.

Καταγράφεται ο συνολικός αριθμός των πιθανά «εκπαιδευομένων». Στη συνέχεια ζητείται από τους/τις μαθητές/τριες να δηλώσουν ποιοι/ες  θα ήθελαν εθελοντικά να έχουν τον ρόλο του/της εκπαιδευτή/τριας στο πρόγραμμα «Συμβάλω στη μείωση των ψηφιακών ανισοτήτων», αφιερώνοντας κάποιες ώρες από τον ελεύθερο χρόνο τους.

Οι μαθητές/τριες στη συνέχεια θέτουν το ερώτημα στους/στις υποψήφιους/ες  εκπαιδευόμενους/ες  που πρότειναν και αντίστοιχα λαμβάνουν ή όχι την συναίνεσή τους να αποκτήσουν βασικές ψηφιακές δεξιότητες. Παράλληλα, διερευνούν τα θέματα στα οποία θα ήθελαν να εκπαιδευτούν. Στη συνέχεια οριστικοποιείται η λίστα των εκπαιδευόμενων.

Στο επόμενο στάδιο, ανάλογα με τη διαθεσιμότητα και τον αριθμό των μαθητών/τριών και εκπαιδευτών/τριών, αποφασίζεται από κοινού και σε συντονισμό με τους/τις εκπαιδευτικούς και τη διεύθυνση της σχολικής μονάδας η κατανομή και οι αναθέσεις των τμημάτων.

Κρίσιμο για την επιτυχία της δράσης είναι να αποφασιστεί από τους/τις μαθητές/τριες, εκπαιδευτέτών/τριών το αναλυτικό περιεχόμενο όσων πρόκειται να διδάξουν στους/στις εκπαιδευομένους/ες .

Τέλος, σε συνεννόηση με τη διοίκηση του σχολείου πρέπει να αποφασιστούν οι ώρες που το εργαστήριο πληροφορικής θα μπορούσε να διατεθεί για την υλοποίηση της εθελοντικής δράσης, καθώς και η υλικοτεχνική υποδομή που απαιτείται (π.χ. διαδραστικός πίνακας, σύνδεση στο διαδίκτυο ή προτζέκτορας, φωτοτυπίες).

Η υλοποίηση της δράσης έχει ως στόχο να καλλιεργήσουν βασικές-χρήσιμες ψηφιακές δεξιότητες και να οικοδομήσουν γνώσεις οι εκπαιδευόμενοι/ες , με στόχο τη διευκόλυνση της καθημερινότητάς τους και ως εκ τούτου τη βελτίωση της ποιότητας της ζωής τους.

Στην αρχή και το τέλος της δράσης, οι εκπαιδευόμενοι/ες  θα μπορούσαν να συμπληρώσουν μία φόρμα αξιολόγησης με πιθανές απαντήσεις σε κλίμακα Likert. Κάποιες από τις ερωτήσεις που ενδεικτικά θα μπορούσαν να τεθούν πριν και μετά είναι:

  1. Πόσο εύκολο είναι για εσάς να στείλετε ένα mail [όπου ένα (1) καθόλου εύκολο, όπου πέντε (5) πολύ εύκολο];
  2. Πόσο εύκολο είναι για εσάς να κατεβάσετε την ταυτότητά σας ή το δίπλωμα οδήγησης σε ψηφιακή μορφή [όπου ένα (1) καθόλου εύκολο, όπου πέντε (5) πολύ εύκολο];
  3. Πόσο εύκολο είναι για εσάς να κάνετε μία εξ αποστάσεως βίντεο – συνομιλία [όπου ένα (1) καθόλου εύκολο, όπου πέντε (5) πολύ εύκολο];
  4. Πόσο εύκολο είναι για εσάς να δημιουργήσετε κάποιον λογαριασμό στα κοινωνικά δίκτυα – social media [όπου ένα (1) καθόλου εύκολο, όπου πέντε (5) πολύ εύκολο];
  5. Πόσο εύκολο είναι για εσάς να υπολογίσετε τα έσοδά σας και έξοδά σας στο Excel [όπου ένα (1) καθόλου εύκολο, όπου πέντε (5) πολύ εύκολο];
  6. Πόσο εύκολο είναι για εσάς να κάνετε μία ηλεκτρονική τραπεζική συναλλαγή [όπου ένα (1) καθόλου εύκολο, όπου πέντε (5) πολύ εύκολο);

 

Η σύγκριση των αποτελεσμάτων πριν και μετά την παρακολούθηση της δράσης θα δώσει μία σημαντική ανατροφοδότηση στους εκπαιδευτές και στις εκπαιδεύτριες προκειμένου να προχωρήσουν σε βελτιώσεις ή αναπροσαρμογή του περιεχομένου των δραστηριοτήτων του, αλλά και των τεχνικών εκπαίδευσης.

Ενδεικτικά, περιγράφεται παρακάτω ένα «επιμορφωτικό πρόγραμμα» με περιεχόμενου το οποίο πιθανά θα μπορούσε να υλοποιηθεί:

α) Μάθημα 1ο: Τι είναι το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και πως δημιουργώ έναν λογαριασμό.

β) Μάθημα 2ο: Με ποιον τρόπο στέλνουμε ένα mail και πώς επισυνάπτουμε σε αυτό έγγραφα και φωτογραφίες;

γ) Μάθημα 3ο: Θα μπορούσε να διδαχθεί για παράδειγμα πώς κατεβάζουμε την ταυτότητά μας σε ψηφιακή μορφή ή πώς μπορεί κανείς να κλείσει ραντεβού με έναν γιατρό στην πλατφόρμα του e-efka, ή πώς πληρώνει λογαριασμούς online.

δ) Μάθημα 4ο: ενδεικτικά θα μπορούσε να διδαχθεί με ποια μέσα έχουμε την δυνατότητα να επικοινωνούμε εξ αποστάσεως μέσω διαφόρων ψηφιακών μέσων.

ε) Μάθημα 5ο: Θα μπορούσαν οι εκπαιδευόμενοι και οι εκπαιδευόμενες να μάθουν πώς μπορούν να γράψουν ένα κείμενο ή πώς φτιάχνεται ένα ημερολόγιο με την αξιοποίηση κειμενογράφου ή πως μπορώ να βάλω υπενθύμιση στο ημερολόγιο για ένα σημαντικό γεγονός. Ειδικά για τους ανθρώπους μεγαλύτερης ηλικίας που η μνήμη τους είναι εξασθενημένη, το να βάζουν υπενθυμίσεις στο κινητό τους ή σε κάποια πλατφόρμα, ενδέχεται να είναι κρίσιμο για την ποιότητα της ζωής τους.

ε) Μάθημα 5ο: Θα μπορούσαν να διδαχθούν κάποια βασικά εργαλεία σε υπολογιστικά φύλλα, για παράδειγμα πώς κάνουμε οικονομικό προϋπολογισμό (π.χ. πώς καταγράφουμε στο Excel τα πιθανά έσοδα και έξοδά μας) ή πώς βγάζουμε μέσο όρο ή πώς κάνουμε κάποιο γράφημα.

στ) Μάθημα 6ο: Θα μπορούσε να διδαχθεί πώς δημιουργούμε έναν λογαριασμό σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ένα δωρεάν ιστολόγιο κ.ά.

Η έκταση και το βάθος των θεμάτων της δράσης εξαρτάται από τον συνολικό χρόνο που διαθέτουν οι εθελοντές/τριες εκπαιδευτές/τριες, οι εκπαιδευόμενοι/ες  καθώς και τη διαθεσιμότητα του σχολικού εργαστηρίου.

Οι μαθητές/τριες θα μπορούσαν να επικοινωνήσουν τις δραστηριότητες της δράσης στον Δήμο όπου ανήκουν ζητώντας να κοινοποιηθεί η πρωτοβουλία στους/στις δημότες/ισσες.

Στο τέλος της δράσης θα μπορούσαν, με τη συναίνεση των εκπαιδευομένων, να δημοσιοποιηθούν (σε βίντεο ή κάποιο άρθρο στην ιστοσελίδα του σχολείου ή του Δήμου ή τοπικών εφημερίδων και ιστοσελίδων) οι εντυπώσεις των εκπαιδευόμενων. Για παράδειγμα, θα ήταν πολύ ωραίο να δει κανείς ζωντανά πόσο χαρά πήρε ο παππούς και η γιαγιά που τώρα ξέρουν να επικοινωνούν μέσω ψηφιακών εργαλείων εξ αποστάσεως με τα εγγόνια τους ή συγγενείς που βρίσκονται μακριά.

Ο αναστοχασμός έχει ως στόχο να αναδείξει τα συναισθήματα, τις γνώσεις, τις νέες εμπειρίες που οι μαθητές/τριες βίωσαν κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων της δράσης. Ο/Η εκπαιδευτικός θα μπορούσε να καλέσει τους/τις μαθητές/τριες να συζητήσουν καθένα από τα εξής ερωτήματα:

  • Ποιες άλλες κοινωνικές ομάδες μπορεί να έχουν την ανάγκη των δραστηριοτήτων της δράσης που υλοποιήθηκαν;
  • Πώς μπορεί μια δράση σαν και αυτή να επιδράσει στην ποιότητα ζωής των ωφελούμενων;
  • Τι κερδίσαμε εμείς σε γνωστικό και συναισθηματικό επίπεδο υλοποιώντας τη δράση;

Φάσεις Υλοποίησης

Ο/Η εκπαιδευτικός ανοίγει τη συζήτηση στην τάξη θέτοντας την ερώτηση: «Γνωρίζετε ανθρώπους από το στενό ή και πιο μακρινό οικογενειακό ή κοινωνικό σας περιβάλλον τους οποίους θα χαρακτηρίζατε ψηφιακά αναλφάβητους»; Οι μαθητές/τριες συζητούν μέσα στην τάξη για την έννοια του ψηφιακού αναλφαβητισμού, πόσο σημαντικό κοινωνικό πρόβλημα είναι στις μέρες μας καθώς και για τα άτομα του στενού ή πιο μακρινού οικογενειακού και κοινωνικού τους περιβάλλοντος που γνωρίζουν ότι δεν έχουν εξοικείωση με τις νέες τεχνολογίες.

Στη συνέχεια, κάθε μαθητής/τρια καταγράφει σε μία λίστα τα ονόματα των ανθρώπων που γνωρίζει και ταυτόχρονα πιστεύει ότι θα ήταν πολύ χρήσιμο για αυτούς να αποκτήσουν μία βασική επαφή με κάποια βασικά ψηφιακά εργαλεία (π.χ. τον παππού και την γιαγιά του, τους γονείς του, τον γείτονα, τον μανάβη ή τον κρεοπώλη της γειτονιάς), γιατί έτσι θα βελτιωνόταν το επίπεδο της κοινωνικής και επαγγελματικής τους ζωής.

Όλες οι λίστες των μαθητών/τριών συγκεντρώνονται από έναν μαθητή ή μια μαθήτρια που έχει οριστεί από την τάξη ως υπεύθυνος/η (είτε με εθελοντική πρωτοβουλία, είτε με ψηφοφορία εάν υπάρχουν περισσότεροι/ες  εθελοντές/τριες), προκειμένου να δημιουργηθεί μία συγκεντρωτική λίστα. Για παράδειγμα, οι μαθητές και οι μαθήτριες θα καταγράψουν εκείνα τα άτομα που προτείνουν να αποκτήσουν βασικές ψηφιακές γνώσεις. Εν συνεχεία, αφού προσδιορίσουν τα άτομα διαμορφώνουν ένα κατάλογο με βασικές ψηφιακές δεξιότητες (π.χ. να στέλνουν ένα μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή να κατεβάσουν στο κινητό τους την ταυτότητά τους) και ερχόμενοι σε επαφή με τους/τις δυνάμει εκπαιδευόμενους/ες  τους/τις ρωτούν τι από όλα αυτά θα τους/τις ενδιέφερε να μάθουν.

Καταγράφεται ο συνολικός αριθμός των πιθανά «εκπαιδευομένων». Στη συνέχεια ζητείται από τους/τις μαθητές/τριες να δηλώσουν ποιοι/ες  θα ήθελαν εθελοντικά να έχουν τον ρόλο του/της εκπαιδευτή/τριας στο πρόγραμμα «Συμβάλω στη μείωση των ψηφιακών ανισοτήτων», αφιερώνοντας κάποιες ώρες από τον ελεύθερο χρόνο τους.

Οι μαθητές/τριες στη συνέχεια θέτουν το ερώτημα στους/στις υποψήφιους/ες  εκπαιδευόμενους/ες  που πρότειναν και αντίστοιχα λαμβάνουν ή όχι την συναίνεσή τους να αποκτήσουν βασικές ψηφιακές δεξιότητες. Παράλληλα, διερευνούν τα θέματα στα οποία θα ήθελαν να εκπαιδευτούν. Στη συνέχεια οριστικοποιείται η λίστα των εκπαιδευόμενων.

Στο επόμενο στάδιο, ανάλογα με τη διαθεσιμότητα και τον αριθμό των μαθητών/τριών και εκπαιδευτών/τριών, αποφασίζεται από κοινού και σε συντονισμό με τους/τις εκπαιδευτικούς και τη διεύθυνση της σχολικής μονάδας η κατανομή και οι αναθέσεις των τμημάτων.

Κρίσιμο για την επιτυχία της δράσης είναι να αποφασιστεί από τους/τις μαθητές/τριες, εκπαιδευτέτών/τριών το αναλυτικό περιεχόμενο όσων πρόκειται να διδάξουν στους/στις εκπαιδευομένους/ες .

Τέλος, σε συνεννόηση με τη διοίκηση του σχολείου πρέπει να αποφασιστούν οι ώρες που το εργαστήριο πληροφορικής θα μπορούσε να διατεθεί για την υλοποίηση της εθελοντικής δράσης, καθώς και η υλικοτεχνική υποδομή που απαιτείται (π.χ. διαδραστικός πίνακας, σύνδεση στο διαδίκτυο ή προτζέκτορας, φωτοτυπίες).

Η υλοποίηση της δράσης έχει ως στόχο να καλλιεργήσουν βασικές-χρήσιμες ψηφιακές δεξιότητες και να οικοδομήσουν γνώσεις οι εκπαιδευόμενοι/ες , με στόχο τη διευκόλυνση της καθημερινότητάς τους και ως εκ τούτου τη βελτίωση της ποιότητας της ζωής τους.

Στην αρχή και το τέλος της δράσης, οι εκπαιδευόμενοι/ες  θα μπορούσαν να συμπληρώσουν μία φόρμα αξιολόγησης με πιθανές απαντήσεις σε κλίμακα Likert. Κάποιες από τις ερωτήσεις που ενδεικτικά θα μπορούσαν να τεθούν πριν και μετά είναι:

  1. Πόσο εύκολο είναι για εσάς να στείλετε ένα mail [όπου ένα (1) καθόλου εύκολο, όπου πέντε (5) πολύ εύκολο];
  2. Πόσο εύκολο είναι για εσάς να κατεβάσετε την ταυτότητά σας ή το δίπλωμα οδήγησης σε ψηφιακή μορφή [όπου ένα (1) καθόλου εύκολο, όπου πέντε (5) πολύ εύκολο];
  3. Πόσο εύκολο είναι για εσάς να κάνετε μία εξ αποστάσεως βίντεο – συνομιλία [όπου ένα (1) καθόλου εύκολο, όπου πέντε (5) πολύ εύκολο];
  4. Πόσο εύκολο είναι για εσάς να δημιουργήσετε κάποιον λογαριασμό στα κοινωνικά δίκτυα – social media [όπου ένα (1) καθόλου εύκολο, όπου πέντε (5) πολύ εύκολο];
  5. Πόσο εύκολο είναι για εσάς να υπολογίσετε τα έσοδά σας και έξοδά σας στο Excel [όπου ένα (1) καθόλου εύκολο, όπου πέντε (5) πολύ εύκολο];
  6. Πόσο εύκολο είναι για εσάς να κάνετε μία ηλεκτρονική τραπεζική συναλλαγή [όπου ένα (1) καθόλου εύκολο, όπου πέντε (5) πολύ εύκολο);

 

Η σύγκριση των αποτελεσμάτων πριν και μετά την παρακολούθηση της δράσης θα δώσει μία σημαντική ανατροφοδότηση στους εκπαιδευτές και στις εκπαιδεύτριες προκειμένου να προχωρήσουν σε βελτιώσεις ή αναπροσαρμογή του περιεχομένου των δραστηριοτήτων του, αλλά και των τεχνικών εκπαίδευσης.

Ενδεικτικά, περιγράφεται παρακάτω ένα «επιμορφωτικό πρόγραμμα» με περιεχόμενου το οποίο πιθανά θα μπορούσε να υλοποιηθεί:

α) Μάθημα 1ο: Τι είναι το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και πως δημιουργώ έναν λογαριασμό.

β) Μάθημα 2ο: Με ποιον τρόπο στέλνουμε ένα mail και πώς επισυνάπτουμε σε αυτό έγγραφα και φωτογραφίες;

γ) Μάθημα 3ο: Θα μπορούσε να διδαχθεί για παράδειγμα πώς κατεβάζουμε την ταυτότητά μας σε ψηφιακή μορφή ή πώς μπορεί κανείς να κλείσει ραντεβού με έναν γιατρό στην πλατφόρμα του e-efka, ή πώς πληρώνει λογαριασμούς online.

δ) Μάθημα 4ο: ενδεικτικά θα μπορούσε να διδαχθεί με ποια μέσα έχουμε την δυνατότητα να επικοινωνούμε εξ αποστάσεως μέσω διαφόρων ψηφιακών μέσων.

ε) Μάθημα 5ο: Θα μπορούσαν οι εκπαιδευόμενοι και οι εκπαιδευόμενες να μάθουν πώς μπορούν να γράψουν ένα κείμενο ή πώς φτιάχνεται ένα ημερολόγιο με την αξιοποίηση κειμενογράφου ή πως μπορώ να βάλω υπενθύμιση στο ημερολόγιο για ένα σημαντικό γεγονός. Ειδικά για τους ανθρώπους μεγαλύτερης ηλικίας που η μνήμη τους είναι εξασθενημένη, το να βάζουν υπενθυμίσεις στο κινητό τους ή σε κάποια πλατφόρμα, ενδέχεται να είναι κρίσιμο για την ποιότητα της ζωής τους.

ε) Μάθημα 5ο: Θα μπορούσαν να διδαχθούν κάποια βασικά εργαλεία σε υπολογιστικά φύλλα, για παράδειγμα πώς κάνουμε οικονομικό προϋπολογισμό (π.χ. πώς καταγράφουμε στο Excel τα πιθανά έσοδα και έξοδά μας) ή πώς βγάζουμε μέσο όρο ή πώς κάνουμε κάποιο γράφημα.

στ) Μάθημα 6ο: Θα μπορούσε να διδαχθεί πώς δημιουργούμε έναν λογαριασμό σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ένα δωρεάν ιστολόγιο κ.ά.

Η έκταση και το βάθος των θεμάτων της δράσης εξαρτάται από τον συνολικό χρόνο που διαθέτουν οι εθελοντές/τριες εκπαιδευτές/τριες, οι εκπαιδευόμενοι/ες  καθώς και τη διαθεσιμότητα του σχολικού εργαστηρίου.

Οι μαθητές/τριες θα μπορούσαν να επικοινωνήσουν τις δραστηριότητες της δράσης στον Δήμο όπου ανήκουν ζητώντας να κοινοποιηθεί η πρωτοβουλία στους/στις δημότες/ισσες.

Στο τέλος της δράσης θα μπορούσαν, με τη συναίνεση των εκπαιδευομένων, να δημοσιοποιηθούν (σε βίντεο ή κάποιο άρθρο στην ιστοσελίδα του σχολείου ή του Δήμου ή τοπικών εφημερίδων και ιστοσελίδων) οι εντυπώσεις των εκπαιδευόμενων. Για παράδειγμα, θα ήταν πολύ ωραίο να δει κανείς ζωντανά πόσο χαρά πήρε ο παππούς και η γιαγιά που τώρα ξέρουν να επικοινωνούν μέσω ψηφιακών εργαλείων εξ αποστάσεως με τα εγγόνια τους ή συγγενείς που βρίσκονται μακριά.

Ο αναστοχασμός έχει ως στόχο να αναδείξει τα συναισθήματα, τις γνώσεις, τις νέες εμπειρίες που οι μαθητές/τριες βίωσαν κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων της δράσης. Ο/Η εκπαιδευτικός θα μπορούσε να καλέσει τους/τις μαθητές/τριες να συζητήσουν καθένα από τα εξής ερωτήματα:

  • Ποιες άλλες κοινωνικές ομάδες μπορεί να έχουν την ανάγκη των δραστηριοτήτων της δράσης που υλοποιήθηκαν;
  • Πώς μπορεί μια δράση σαν και αυτή να επιδράσει στην ποιότητα ζωής των ωφελούμενων;
  • Τι κερδίσαμε εμείς σε γνωστικό και συναισθηματικό επίπεδο υλοποιώντας τη δράση;

Υλοποίηση [πέντε (5) διδακτικές ώρες]

[πέντε (5) διδακτικές ώρες] Η υλοποίηση του Προγράμματος έχει ως στόχο να καλλιεργήσουν βασικές-χρήσιμες ψηφιακές δεξιότητες και να οικοδομήσουν γνώσεις οι εκπαιδευόμενοι/-ες, με στόχο τη διευκόλυνση της καθημερινότητάς τους και ως εκ τούτου τη βελτίωση της ποιότητας της ζωής τους. Στην αρχή και το τέλος του Προγράμματος, οι εκπαιδευόμενοι/-ες θα μπορούσαν να συμπληρώσουν μία φόρμα αξιολόγησης με πιθανές απαντήσεις σε κλίμακα Likert. Κάποιες από τις ερωτήσεις που ενδεικτικά θα μπορούσαν να τεθούν πριν και μετά είναι: 1. Πόσο εύκολο είναι για εσάς να στείλετε ένα mail [όπου ένα (1) κα-θόλου εύκολο, όπου πέντε (5) πολύ εύκολο]; 2. Πόσο εύκολο είναι για εσάς να κατεβάσετε την ταυτότητά σας ή το δίπλωμα οδήγησης σε ψηφιακή μορφή [όπου ένα (1) καθόλου εύκολο, όπου πέντε (5) πολύ εύκολο]; 3. Πόσο εύκολο είναι για εσάς να κάνετε μία εξ αποστάσεως βίντεο – συνομιλία [όπου ένα (1) καθόλου εύκολο, όπου πέντε (5) πολύ εύκολο]; 4. Πόσο εύκολο είναι για εσάς να δημιουργήσετε κάποιον λογαριασμό στα κοινωνικά δίκτυα – social media [όπου ένα (1) καθόλου εύκολο, όπου πέντε (5) πολύ εύκολο]; 5. Πόσο εύκολο είναι για εσάς να υπολογίσετε τα έσοδά σας και έξοδά σας στο Excel [όπου ένα (1) καθόλου εύκολο, όπου πέντε (5) πολύ εύκολο]; 6. Πόσο εύκολο είναι για εσάς να κάνετε μία ηλεκτρονική τραπεζική συναλλαγή [όπου ένα (1) καθόλου εύκολο, όπου πέντε (5) πολύ εύκολο); Η σύγκριση των αποτελεσμάτων πριν και μετά την παρακολούθηση του Προγράμματος θα δώσει μία σημαντική ανατροφοδότηση στους εκπαιδευτές και στις εκπαιδεύτριες προκειμένου να προχωρήσουν σε βελτιώσεις ή αναπροσαρμογή του περιεχομένου του προγράμματος, αλλά και των τεχνικών εκπαίδευσης. Ενδεικτικά, περιγράφεται παρακάτω ένα «επιμορφωτικό πρόγραμμα» με περιεχόμενου το οποίο πιθανά θα μπορούσε να υλοποιηθεί: α) Μάθημα 1ο: Τι είναι το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και πως δημιουργώ έναν λογαριασμό. β) Μάθημα 2ο: Με ποιον τρόπο στέλνουμε ένα mail και πώς επισυνάπτουμε σε αυτό έγγραφα και φωτογραφίες; γ) Μάθημα 3ο: Θα μπορούσε να διδαχθεί για παράδειγμα πώς κατεβάζουμε την ταυτότητά μας σε ψηφιακή μορφή ή πώς μπορεί κανείς να κλείσει ραντεβού με έναν γιατρό στην πλατφόρμα του e-efka, ή πώς πληρώνει λογαριασμούς online. δ) Μάθημα 4ο: ενδεικτικά θα μπορούσε να διδαχθεί με ποια μέσα έχουμε την δυνατότητα να επικοινωνούμε εξ αποστάσεως μέσω διαφόρων ψηφιακών μέσων. ε) Μάθημα 5ο: Θα μπορούσαν οι εκπαιδευόμενοι και οι εκπαιδευόμενες να μάθουν πώς μπορούν να γράψουν ένα κείμενο ή πώς φτιάχνεται ένα ημερολόγιο με την αξιοποίηση κειμενογράφου ή πως μπορώ να βάλω υπενθύμιση στο ημερολόγιο για ένα σημαντικό γεγονός. Ειδικά για τους ανθρώπους μεγαλύτερης ηλικίας που η μνήμη τους είναι εξασθενημένη, το να βάζουν υπενθυμίσεις στο κινητό τους ή σε κάποια πλατφόρμα, ενδέχεται να είναι κρίσιμο για την ποιότητα της ζωής τους. ε) Μάθημα 5ο: Θα μπορούσαν να διδαχθούν κάποια βασικά εργαλεία σε υπολογιστικά φύλλα, για παράδειγμα πώς κάνουμε οικονομικό προϋπολογισμό (π.χ. πώς καταγράφουμε στο Excel τα πιθανά έσοδα και έξοδά μας) ή πώς βγάζουμε μέσο όρο ή πώς κάνουμε κάποιο γράφημα. στ) Μάθημα 6ο: Θα μπορούσε να διδαχθεί πώς δημιουργούμε έναν λογαριασμό σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ένα δωρεάν ιστολόγιο κ.ά. Η έκταση και το βάθος των θεμάτων του Προγράμματος εξαρτάται από τον συνολικό χρόνο που διαθέτουν οι εθελοντές/-τριες εκπαιδευτές/-τριες, οι εκπαιδευόμενοι/-ες καθώς και τη διαθεσιμότητα του σχολικού εργαστηρίου.

Επικοινωνία-Διάχυση [δύο έως τρεις (2-3) διδακτικές ώρες]

[δύο (2) διδακτικές ώρες] Οι μαθητές/-τριες θα μπορούσαν να επικοινωνήσουν τις δράσεις του Προ-γράμματος στον Δήμο όπου ανήκουν ζητώντας να κοινοποιηθεί η πρωτοβουλία στους/στις δημότες/-ισσες. Στο τέλος του Προγράμματος θα μπορούσαν, με τη συναίνεση των εκπαιδευομένων, να δημοσιοποιηθούν (σε βίντεο ή κάποιο άρθρο στην ιστοσελίδα του σχολείου ή του Δήμου ή τοπικών εφημερίδων και ιστοσελίδων) οι εντυπώσεις των εκπαιδευόμενων. Για παράδειγμα, θα ήταν πολύ ωραίο να δει κανείς ζωντανά πόσο χαρά πήρε ο παππούς και η γιαγιά που τώρα ξέρουν να επικοινωνούν μέσω ψηφιακών εργαλείων εξ αποστάσεως με τα εγγόνια τους ή συγγενείς που βρίσκονται μακριά.

Αναστοχασμός [μία (1) διδακτική ώρα]

[δύο (2) διδακτικές ώρες] Ο αναστοχασμός έχει ως στόχο να αναδείξει τα συναισθήματα, τις γνώσεις, τις νέες εμπειρίες που οι μαθητές/-τριες βίωσαν κατά τη διάρκεια των δράσεων του Προγράμματος. Ο/Η εκπαιδευτικός θα μπορούσε να καλέσει τους/τις μαθητές/-τριες να συζητήσουν καθένα από τα εξής ερωτήματα: • Ποιες άλλες κοινωνικές ομάδες μπορεί να έχουν την ανάγκη των δράσεων του Προγράμματος που υλοποιήθηκαν; • Πώς μπορεί ένα Πρόγραμμα σαν και αυτό να επιδράσει στην ποιότητα ζωής των ωφελούμενων; • Τι κερδίσαμε εμείς σε γνωστικό και συναισθηματικό επίπεδο υλοποιώντας το Πρόγραμμα;