Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Οι αστικές μεταμορφώσεις της Κέρκυρας

Περιφέρεια και Διεύθυνση

Ιονίων Νήσων

  • Κέρκυρας

Λέξεις που προσδιορίζουν το πρόγραμμα

Σύντομη περιγραφή

Το πρόγραμμα αποσκοπεί στη γνωριμία των μαθητών/τριών με την ιστορική εξέλιξη του αστικού τοπίου της Κέρκυρας. Μέσα από βιωματικές δραστηριότητες οι μαθητές /τριες θα εξερευνήσουν τον ιστορικό χώρο και πως αυτός διαμορφώθηκε ανάλογα με τις κοινωνικές και πολιτικές επιτάξεις κάθε περιόδου.

Δημιουργός: Κολάγγη Στυλιανή ΠΕ70

Πρόγραμμα Σπουδών

Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος της Ιστορίας στις Γ’, Δ’, Ε’ και Στ’ τάξεις του Δημοτικού Σχολείου (ΦΕΚ, Τεύχος Β’, 1963/2021)

Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα της Ιστορίας στις Γ΄, Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεις Δημοτικού Σχολείου (Β΄ 507) 10545/Δ1/2023 Υ.Α.

Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου (ΦΕΚ 6048/Β΄/1-11-2024).

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται να :

εντοπίζουν τα σημαντικότερα στοιχεία της ιστορικής και πολιτιστικής κληρονομίας του τόπου τους και να τα περιγράφουν τοποθετώντας τα σε χωροχρονικό πλαίσιο,

σκιαγραφούν τις ιστορικές μεταμορφώσεις της κερκυραϊκής πόλης και να ταξινομούν τα μνημεία στον ιστορικό χρόνο,

συσχετίζουν και να ταυτοποιούν τους ιστορικούς χάρτες με το περιβάλλοντα χώρο,

δημιουργούν όραμα για την μελλοντική αξιοποίηση πολιτιστικών χώρων και να σχεδιάζουν πολιτιστικές διαδρομές και ξεναγήσεις με βάση τους ιστορικούς χάρτες,

συμπεραίνουν και να αναδομούν τα στοιχεία της πολιτιστικής του ταυτότητας,

αναπαριστάνουν εικονικά το αστικό τοπίο της Κέρκυρας στο χώρο και τον χρόνο και να αναπτύσσουν τα απαραίτητα γνωστικά εργαλεία ιστορικής διερεύνησης προς επέκταση της υπάρχουσας γνώσης,

διαμορφώνουν ικανότητες συνεργασίας και συλλογικής δράσης με παρεμβατικό χαρακτήρα βελτίωσης των πολιτιστικών χώρων και ανάδειξής τους σε εκπαιδευτικά εργαλεία.

Πεδίο Υλοποίησης

Προορισμοί γύρω από το σχολείο (σε απόσταση περπατήματος), Προορισμοί σε απόσταση από το σχολείο (απαιτείται η μετάβαση με συγκοινωνιακό μέσο), Ο ψηφιακός χώρος του διαδικτύου 

Φάσεις Υλοποίησης

Η τοιχοποιία του σχολείου μας αποτελεί μέρος της ενετικής οχύρωσης του 17ου αιώνα. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως αφόρμηση για τις διαδοχικές ιστορικές φάσεις του αστικού τοπίου της Κέρκυρας και την επέμβαση του ανθρώπου σε αυτό. Οι μαθητές/τριες συζητούν στη αυλή του σχολείου για το περιβάλλοντα χώρο και τα επιτεύγματα – παρεμβάσεις του ανθρώπου σε αυτό. Εντοπίζουν στον χώρο της αυλής τους τέτοια επιτεύγματα. Παρατηρούν τον πέτρινο τοίχο και τα διαφορετικά οικοδομικά υλικά που σχετίζονται με το ύψος. Με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού, οργανώνουν ερωτήματα: – Γιατί ο τοίχος του σχολείου μας έχει διαφορετικά οικοδομικά υλικά; – Ποια από αυτά χρησιμοποιούμε σήμερα; – Πότε πιστεύετε ότι χρησιμοποιούσαμε τα υπόλοιπα οικοδομικά υλικά;- Σε ποιες άλλες περιοχές της πόλης έχετε παρατηρήσει παρόμοια υλικά οικοδόμησης; – Ποια πιστεύετε ότι είναι τα κριτήρια για να φτιαχτεί μια πόλη με βάση το περιβάλλοντα χώρο και την ιστορική περίοδο; (φυσικές οχυρώσεις, ανάγκες εποχής, περίοδος πολέμου – ειρήνης) – Δίνουμε ερωτηματολόγιο στους/στις μαθητές/τριες με τις ιστορικές περιόδους σύμφωνα με το βιβλίο της Ιστορίας και τους ζητάμε να καταγράψουν τα κριτήρια (π.χ. φυσική οχύρωση σε εποχή πολέμων, σε υψώματα κ.α. ) που σκέφτηκαν για την κατασκευή μιας πόλης ανάλογα με την εποχή.

Εργαλεία: Ομαδικές συζητήσεις, ψηφιακές μηχανές αναζήτησης και βιβλιοθήκες, φωτογραφικές μηχανές, υπολογιστές και ψηφιακές εφαρμογές επεξεργασίας φωτογραφίας και εικόνας.

Οι μαθητές/τριες σχεδιάζουν το πρόγραμμα με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού:- Κατανομή ομάδων (Γραφείς, Φωτογράφοι, ερευνητές)- Καταγραφή προορισμών (π.χ. Παλαιόπολη, Κάστρο, Παλαιά Πόλη). – Επαφές με φορείς (π.χ. Δήμος, τοπικά μουσεία).- Προετοιμασία υλικού (Φωτοτυπίες του χάρτες, φωτογραφικές μηχανές, τετράδια, tablets). Σκοπός του προγράμματος είναι η σύνταξη μιας ολοκληρωμένης πρότασης δημιουργίας, διαχείρισης και αξιοποίησης των πολιτιστικών διαδρομών στις αστικές μεταμορφώσεις της Κέρκυρας με την αρμόζουσα, ιστορικά, σήμανση. Η πρόταση μπορεί να συνοδεύεται και με σύντομη παρουσίαση των αστικών χώρων στο ιστολόγιο του σχολείου όπως και με υποδειγματικές διαδρομές ξενάγησης από τους/τις μαθητές/τριες σε συνεργασία με άλλα σχολεία.

– Παλαιόπολη (1η Πόλη) καταγραφή σε χάρτη τα κεντρικά σημεία της πόλης. Συζήτηση για τη γεωγραφική τους θέση και την κατάστασή τους . – Επισήμανση των σημείων τοποθέτησης σήμανσης με ιστορικές πληροφορίες και σχεδιασμός προτεινόμενης διαδρομής με βάση τον αρχαιολογικό χάρτη Παλαιόπολης των ΓΑΚ Κερκύρας. – Συζήτηση για το πώς η νεότερη θρησκεία (Χριστιανισμός) έχτισε πάνω στα ερείπια της παλιάς θρησκείας (δωδεκάθεο) και γιατί. Οι μαθητές/τριες εντοπίζουν στον περιβάλλοντα χώρο ανάλογα μνημεία και τεκμηριώνουν τις γνώσεις τους.

– Βυζαντινό Κάστρο, Παλαιό Φρούριο (2η Πόλη) καταγραφή σε χάρτη των κεντρικών σημείων. Συζήτηση για τους προμαχώνες (πριν ήταν πύργοι) και την πλατεία της Σπιανάδας πώς αυτά διαμορφώθηκαν για της ανάγκες της πολεμικής τεχνικής. Συνάντηση με την Έφορο Αρχαιοτήτων (στεγάζεται στο Φρούριο) όπου οι μαθητές/τριες θα θέσουν ερωτήσεις σχετικά με την αποκατάσταση του γκρεμισμένου μέρους της οχύρωσης, τη συντήρηση των μνημείων, την βλάστηση και πως αυτή αντιμετωπίζεται ώστε να μη βλάψει το μνημείο.

– Παλιά πόλη  της Κέρκυρας (3η πόλη ) εντοπισμός των τειχών και των πυλών. Αποτύπωση στον χάρτη και αναζήτηση πληροφοριών για τις αιτίες που γκρεμίστηκαν (π.χ. Πόρτα Ρεάλε κοινωνικοί λόγοι). Αναζήτηση των υπολειμμάτων της Πόρτα Ρεάλε δίπλα από τον Κινηματογράφο και πρόταση για καλύτερη ανάδειξή τους. Σύνταξη επιστολής στον Δήμο για την κατάσταση των οχυρώσεων στο ύψος του σημερινού Κερκυραϊκού Αθλητικού Συλλόγου όπου το παλιό οχυρό έχει καταρρεύσει.

– Νεότερη Πόλη (4η Πόλη), οριοθέτησή της και φωτογράφιση των νεότερων μνημείων. Αναζήτηση στοιχείων για το κτίριο «Βίλα Ρόσσα» και ενημέρωση από τον Δήμο για τις διαμορφωτικές εργασίες που βρίσκονται σε εξέλιξη.

Δραστηριότητες: Κατασκευή μακέτας ενός μνημείου ή σύνθεση μικρού βίντεο.

Οι μαθητές/τριες:

– Δημιουργούν παρουσίαση (PowerPoint ή αφίσες) για τη σχολική κοινότητα.

– Διοργανώνουν εκδήλωση με έκθεση φωτογραφιών και πολιτιστικών δημιουργιών.

– Μοιράζονται τις εμπειρίες τους μέσω άρθρου στο ιστολόγιο του σχολείου.

– Συντάσσουν επιστολές προς τους αρμόδιους φορείς με προτάσεις αξιοποίησης του αστικού τοπίου και προτεινόμενες εκπαιδευτικές διαδρομές.

Οι μαθητές/τριες απαντούν σε ερωτήσεις:- Τι μάθαμε για τις πόλεις της Κέρκυρας που δεν γνωρίζαμε;- Πώς μπορούμε να αξιοποιήσουμε τις γνώσεις για την σωστή συντήρηση και αξιοποίηση των ιστορικών μνημείων της πόλης μας; – Ποια ψηφιακά εργαλεία θα χρησιμοποιήσω για να αναζητήσω πληροφορίες π.χ. σχετικά με τα λιμάνια της Κέρκυρας στο χώρο και τον χρόνο; – Αισθανθήκαμε άνετα και αντιμετώπισα προβλήματα κατά τη συνεργασία μου με τους/τις συμμαθητές/τριες μου; – Απολαύσαμε τη διαδικασία κατασκευής και δημιουργίας εικόνων και παρουσιάσεων Power Point; – Μπορούμε με τις γνώσεις και τις δεξιότητες που αποκτήσαμε να δημιουργήσουμε μια σύντομη παρουσίαση (Power Point) σχετικά με τις γειτονιές της παλιάς πόλης της Κέρκυρας; – Η εμπειρία μας στο συγκεκριμένο πρόγραμμα μας βοήθησε να γίνουμε μικροί/ές ξεναγοί του τόπου μας; – Είμαστε σε θέση να προτείνουμε στους αρμόδιους φορείς τρόπους αξιοποίησης των μνημείων μας με ενσωμάτωση εκπαιδευτικών διαδρομών σε αυτά;