Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Ανάδειξη και Προστασία Φυσικού Περιβάλλοντος της Νήσου Ικαρίας

Περιφέρεια και Διεύθυνση

Λέξεις που προσδιορίζουν το πρόγραμμα

Σύντομη περιγραφή

Η Ικαρία λόγω της γεωμορφολογίας της αποτελεί ένα μοναδικό βιότοπο σε ολόκληρο το Αιγαίο. Ένας άγριας ομορφιάς τόπος με σημαντική βιοποικιλότητα χλωρίδας και πανίδας, βοτάνων, δέντρων, παραλιών και θερμών πηγών. Ένας τόπος που αξίζει να αναδειχθεί, να προστατευτεί και να αξιοποιηθεί σωστά. Οι μαθητές/τριες θα διερευνήσουν και θα αναδείξουν την αξία των βοτάνων από γεωγραφική, οικολογική, κοινωνική και οικονομική σκοπιά, θα προβληματιστούν πάνω σε σύγχρονες προκλήσεις και θα αναλάβουν δράση ως ενεργοί πολίτες για την προστασία του τόπου τους και την ανάδειξη της τοπικής γεωγραφίας.

Πρόγραμμα Σπουδών

1.Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Γεωλογίας- Γεωγραφίας (ΦΕΚ 304/Β΄/13-03-2003

2. Νέο πρόγραμμα σπουδών ΦΕΚ_ 1859_24-03-2023 Α-Β_Γυμνάσιο_Γεωλογία_Γεωγραφία

3. Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου (ΦΕΚ 6048/Β΄/1-11-2024).

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται να:

γνωρίσουν οι μαθητές/τριες την βιοποικιλότητα της Ικαρίας και γενικά το φυσικό περιβάλλον του νησιού,

παρατηρήσουν από κοντά το πλήθος βοτάνων, λουλουδιών, δέντρων που έχει η Ικαρία,

ευαισθητοποιηθούν για τη σημασία της προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος και πόσο άμεσα συνδέεται ως ανεκτίμητος πόρος με το πολιτιστικό περιβάλλον και με την ποιότητα ζωής των κατοίκων του νησιού,

κατανοήσουν τις επιπτώσεις από την μόλυνση και την καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος τόσο σε οικολογικό επίπεδο όσο και σε κοινωνικό και πολιτιστικό,

σχεδιάσουν, οργανώσουν και να υλοποιήσουν στο πλαίσιο των δράσεων του ενεργού πολίτη καμπάνιες και δράσεις για το καθαρισμό του παραλιών, βουνοπλαγιών, δρόμων στον Άγιο Κήρυκο.

γνωρίσουν και να έρθουν σε επαφή με μορφές εναλλακτικού τουρισμού που σχετίζονται με το περιβάλλον,

αναγνωρίσουν την αξία συνεχούς εγρήγορσης και να αναπτύξουν αίσθημα πολιτειότητας για θέματα που αφορούν την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, την απόκτηση κοινώς μιας περιβαλλοντικής συνείδησης,

οραματιστούν τα αποτελέσματα από τις ενέργειες που θα αναλάβουν στο πλαίσιο της δράσης του ενεργού πολίτη.

Πεδίο Υλοποίησης

Η αυλή ή άλλοι χώροι του σχολείου, Προορισμοί σε απόσταση από το σχολείο (απαιτείται η μετάβαση με συγκοινωνιακό μέσο), Ο ψηφιακός χώρος του διαδικτύου 

Φάσεις Υλοποίησης

 

Εντός τάξης, ο εκπαιδευτικός παρουσιάσει με τη βοήθεια του διαδραστικού πίνακα Video, φωτογραφίες και άρθρα σε σχέση με τις διάφορες δράσεις που αφορά το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Ενεργός Πολίτης». Μετά από συλλογική διαβούλευση και ανταλλαγή ιδεών και απόψεων η τάξη επικεντρώνει στο Θεματικό Πεδίο «Ζωή στη Στεριά» και πιο συγκεκριμένα στην ανάδειξη του φυσικού πλούτου της Ικαρίας καθώς και στην σημασία της προστασίας του. Τέλος, συζητούνται και επιλέγονται οι υλοποιήσιμες δραστηριότητες ώστε η ολοκλήρωση του εκπαιδευτικού προγράμματος να είναι όσο το δυνατόν περισσότερο επιτυχής.

Σχεδιασμός ερωτηματολογίων για συνεντεύξεις με τοπικούς παραγωγούς

Ανάθεση ρόλων στις ομάδες. Συλλογή υλικού (χάρτες, φωτογραφίες, άρθρα, ντοκιμαντέρ κλπ.). Θα υπάρξει συλλογικός σχεδιασμός της δράσης καθώς και επεξεργασία των προτάσεων που κατατέθηκαν στην προηγούμενη φάση της Διερεύνησης με περαιτέρω καταγραφή σκέψεων, προβληματισμών και ερωτημάτων σε σχέση με την γνωριμία, ανάδειξη και προστασία του φυσικού πλούτου του νησιού της Ικαρίας. Κύριοι άξονες του σχεδιασμού θα αποτελέσουν:

Πώς θα μπορέσει η τάξη να έρθει σε δια ζώσης επαφή και να παρατηρήσει το φυσικό πλούτο του νησιού και κυρίως τα βότανα της Ικαρίας.

Με ποιους ανθρώπους, φορείς, επιστήμονες ή επαγγελματίες να έρθει η τάξη σε επικοινωνία και συζήτηση ώστε να υπάρξει εμβάθυνση του όλου προγράμματος.

Ποιες δράσεις και καμπάνιες θα πρέπει να αναλάβει η τάξη εντός και εκτός του σχολείου.

Πώς μπορεί να αξιοποιηθεί το φυσικό περιβάλλον του νησιού στα πλαίσια εναλλακτικών μορφών τουρισμού που έχουν ως επίκεντρο όχι μόνο την ανάδειξη αλλά και την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος.

Επίσης, μπορεί να πραγματοποιηθεί, επίσκεψη σε κήπους και σε οργανωμένους χώρους ή επιχειρήσεις με βότανα και λουλούδια καθώς και συζήτηση με επιστήμονες και φορείς και συζήτηση με επαγγελματίες του κλάδου του τουρισμού το πως μπορούν να αξιοποιηθούν οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού που σχετίζονται με το περιβάλλον ώστε να υπάρξει ανάδειξη, προστασία αλλά και οικονομικά οφέλη σε τοπικό επίπεδο.

Καθαρισμός της αυλής του σχολείου, γειτονικών χώρων του σχολείου, παραλιών, βουνοπλαγιών και δρόμων της πρωτεύουσας του νησιού.

Στην υλοποίηση της δράσης μπορεί να συμμετάσχει και όμορο σχολείο ώστε να υπάρξει συνεργασία.

Η διάχυση της δράσης μπορεί να γίνει με τη δημιουργία από τους/τις μαθητές/τριες μιας αφίσας με την οποία να προβάλλεται η δράση. Επίσης, μπορεί να γίνει κολλάζ με φωτογραφίες ή μια παρουσίαση σε μορφή Ppt. Αυτά μπορούν να αποσταλούν σε άλλα σχολεία ή φορείς του δήμου που είναι αρμόδια για θέματα περιβάλλοντος και τουρισμού καθώς επίσης να αναρτηθούν στο site του σχολείου. Οργάνωση εκδήλωσης στο σχολείο: Έκθεση, παρουσιάσεις, προβολές. Δημιουργία φωτογραφικού λευκώματος. Ανάρτηση υλικού στην ιστοσελίδα του σχολείου

Συζήτηση στην τάξη: Τι μάθαμε; Τι θα αλλάζαμε; Πώς άλλαξαν μετά από αυτήν την δράση οι στάσεις μας και οι απόψεις μας.

Συμπλήρωση φύλλων εργασίας αναστοχασμού.

Σύνταξη επιστολής προς το Δήμο ή τη Περιφέρεια με προτάσεις για την προστασία και ανάδειξη της χλωρίδας.