Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Ανακαλύπτω, καλλιεργώ και αναδεικνύω παραδοσιακά προϊόντα της Αρκαδικής γης

Περιφέρεια και Διεύθυνση

Πελοποννήσου

  • Αρκαδίας

Λέξεις που προσδιορίζουν το πρόγραμμα

Σύντομη περιγραφή

Οι μαθητές/τριες συζητούν για τον τόπο τους, ερευνούν χάρτες ή και ψηφιακές εφαρμογές, εντοπίζουν τα ιδιαίτερα γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά του. Ερευνούν και συγκεντρώνουν στοιχεία για την τοπική παραγωγή και ανακαλύπτουν τη σχέση των γεωμορφολογικών χαρακτηριστικών με τα παραγόμενα παραδοσιακά προϊόντα. Επισκέπτονται παραγωγούς, συνεταιρισμούς και επιχειρήσεις, συζητούν και ανακαλύπτουν ομοιότητες και διαφορές της παραγωγικής διαδικασίας με τα παλαιότερα χρόνια. Προβληματίζονται για την παραγωγή στο πλαίσιο της αειφόρου ανάπτυξης και τις προκλήσεις της σύγχρονης εποχής. Αναλαμβάνουν δράση, οργανώνουν και δημιουργούν τον δικό τους κήπο/μικρό αγροτεμάχιο και διατυπώνουν προτάσεις και την προβολή των παραδοσιακών προϊόντων συνδυάζοντας την ενεργό πολιτειότητα με την υπεύθυνη κατανάλωση και την τοπική και βιώσιμη ανάπτυξη. Η δράση μπορεί να αξιοποιηθεί από σχολεία διαφορετικών περιοχών με τις ανάλογες προσαρμογές. Παράλληλα μπορεί να αξιοποιηθεί και για τη δημιουργία παρουσίασης ή φυλλαδίου με επιλεγμένα προϊόντα της περιοχής.

Πρόγραμμα Σπουδών

-Διασύνδεση το Αναλυτικό Προγράμματα Σπουδών (ΑΠΣ) για το γνωστικό αντικείμενο της Γεωγραφίας Ε΄ Δημοτικού (ΦΕΚ 304/Β΄/13-03-2003 & ΦΕΚ 5815/Β/10-12-2021)

Διασύνδεση με το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών στο γνωστικό αντικείμενο της Γεωγραφίας Ε΄ Δημοτικού (ΦΕΚ 2259/τ. Β΄/06-04-2023)

Διασύνδεση με το Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου (ΦΕΚ 6048/Β΄/1-11-2024)

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να:

ερευνούν διάφορα είδη χαρτών και ψηφιακών εφαρμογών,

αντιπαραβάλλουν το γεωμορφολογικό περιβάλλον με την τοπική παραγωγή,

αναζητούν και καταγράφουν τα προϊόντα του τόπου τους,

συγκρίνουν και αναφέρουν ομοιότητες και διαφορές σε σχέση με τα παλαιότερα χρόνια,

επεξεργάζονται δεδομένα,

καταλήγουν σε συμπεράσματα και προτείνουν λύσεις,

αναδεικνύουν τα προϊόντα της περιοχής,

οργανώνουν τον δικό τους κήπο/μικρό αγροτεμάχιο,

συμμετέχουν σε οργανωμένες δραστηριότητες για την επίτευξη κοινών στόχων και κατάθεσης προτάσεων για επίλυση προβλημάτων,

υπερασπίζονται την αξία των παραδοσιακών προϊόντων και την υπεύθυνη παραγωγή και κατανάλωση.

Πεδίο Υλοποίησης

Η αυλή ή άλλοι χώροι του σχολείου, Προορισμοί γύρω από το σχολείο (σε απόσταση περπατήματος)

Φάσεις Υλοποίησης

Με αφορμή ειδήσεις από τον τύπο, τα βιώματα και τις εμπειρίες των μαθητών/τριών, κ.α. ο/η εκπαιδευτικός προκαλεί συζήτηση για τα προϊόντα που παράγονται στον τόπο όπου ζουν. Ενδεικτικές ερωτήσεις προς την ολομέλεια:

Ποια προϊόντα της περιοχής γνωρίζετε ή και καταναλώνετε;

Με ποιο τρόπο σχετίζονται τα γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά της περιοχής με την τοπική παραγωγή;

Πώς καταλαβαίνετε τη φράση παραδοσιακά προϊόντα;

Έχετε ακούσει τους όρους Π.Ο.Π.(προστατευμένη ονομασία προέλευσης) και Π.Γ.Ε.(προστατευμένη γεωγραφική ένδειξη);

Ποιες ομοιότητες και διαφορές μπορείτε να σκεφτείτε σχετικά με την παραγωγική διαδικασία μεταξύ παλαιάς και σύγχρονης εποχής;

Τι προκλήσεις αντιμετωπίζουν οι τοπικοί παραγωγοί στη σύγχρονη εποχή;

Με ποιον τρόπο συνδέεται η τοπική παραγωγή με την τοπική ανάπτυξη αλλά και την αειφόρο ανάπτυξη;

Πώς συνδέεται η τοπική παραγωγή με την υγεία μας;

Οι μαθητές/τριες συζητούν στην ολομέλεια και καταγράφουν γνώσεις και απόψεις που αφορούν στο θέμα. Προχωρούν στη διατύπωση ερωτημάτων αναφορικά με τις γεωμορφολογικές διαφοροποιήσεις της περιοχής, τα τοπικά προϊόντα, τις βιολογικές καλλιέργειες, τα περιβαλλοντικά προβλήματα -κλιματική κρίση, λειψυδρία, κ.α. Στο τέλος, καταγράφονται ερωτήσεις των μαθητών/τριών και θέματα που θέλουν αν διερευνήσουν. Δημιουργούνται οι ομάδες εργασίας:

Ομάδα Α. Ερευνητές. Η ομάδα Α αναζητά στοιχεία για την τοπική παραγωγή και τα προϊόντα σε σχέση με τα ιδιαίτερα γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά της περιοχής. Συγκεντρώνει στοιχεία για την παραγωγική διαδικασία σε παλιότερες αλλά και τη σύγχρονη εποχή. Ενημερώνονται για προϊόντα Π.Ο.Π.-προστατευμένη ονομασία προέλευσης και Π.Γ.Ε.-προστατευμένη γεωγραφική ένδειξη.

Ομάδα Β. Δημοσιογράφοι. Η ομάδα Β ετοιμάζει ερωτήσεις για συνέντευξη με παραγωγούς, κατοίκους, εκπροσώπους επιχειρήσεων ή και συνεταιρισμών, γεωπόνους, άλλους επιστήμονες με θέματα που αφορούν τόσο στην παραγωγική διαδικασία και τις νέες προκλήσεις, την τοπική ανάπτυξη και την αειφορία.

Ομάδα Γ. Διατροφολόγοι. Η ομάδα Γ επικοινωνεί με ειδικούς επιστήμονες. Ερευνά και καταγράφει σημαντικά στοιχεία για τη διατροφική αξία των παραγόμενων προϊόντων, τη σύνδεσή τους με την υγεία των ανθρώπων.

Ομάδα Δ. Παρατηρητές Η ομάδα Δ δημιουργεί φύλλο παρατήρησης για επίσκεψη σε καταστήματα της περιοχής (μικρά ή μεγάλες αλυσίδες) και καταγράφει προτιμήσεις και καταναλωτικές συνήθειες των επισκεπτών.

Οι μαθητές/τριες στις ομάδες και την ολομέλεια συγκεντρώνουν και αναλύουν τα δεδομένα της έρευνάς τους προκειμένου να καταλήξουν σε συμπεράσματα και προτάσεις με την υποστήριξη και του/της εκπαιδευτικού και με βασικό ζήτημα την ανάδειξη της σημασίας της τοπικής παραγωγής για την υγεία των ανθρώπων, την ανάπτυξη του τόπου, την αειφορία. Συζητούν τις σκέψεις τους για θέματα όπως διατροφική αξία, υγεία, ευημερία, ανάπτυξη, αειφορία, περιβαλλοντικά προβλήματα, κατανάλωση, κ.α. Ετοιμάζουν γράμμα με τις προτάσεις τους για την αξία των παραδοσιακών προϊόντων προς τη Δημοτική αρχή ή και συνεταιρισμούς. Με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών Εικαστικών ή και Πληροφορικής δημιουργούν μικρές καρτέλες/κείμενα ή QR codes με την ταυτότητα κάθε προϊόντος με σκοπό τη δημοσιοποίηση της εργασίας τους, την προβολή του και την ενημέρωση της τοπικής κοινωνίας κατοίκων και των επισκεπτών.

Οι μαθητές/τριες συγκεντρώνουν τα υλικά που χρειάζονται και δημιουργούν το δικό τους μικρό αγρόκτημα στο σχολείο: σπόροι τοπικών προϊόντων, υλικά για περίφραξη, προστασία, εργαλεία όπως σκαλιστήρια, ποτιστήρι, κ.α. Καθαρίζουν, οριοθετούν και καλλιεργούν τον χώρο. Επιπλέον συζητούν τις υποχρεώσεις των ομάδων για παράδειγμα περιποίηση, πότισμα, σκάλισμα, καθάρισμα, τακτική παρατήρηση ώστε να γίνεται έλεγχος των συνθηκών για τη σωστή ανάπτυξή τους, ρύθμιση θερμοκρασίας, νερού, επίπεδα υγρασίας, προστασία από ασθένειες, κ.α. Τοποθετούν τις μικρές καρτέλες/κείμενα ή QR codes για ενημέρωση των επισκεπτών. Επιπλέον, τα κείμενά τους μπορούν να αξιοποιηθούν και για ανάρτηση στις οθόνες ενημέρωσης του Δήμου ώστε να είναι διαθέσιμα σε κατοίκους και επισκέπτες.

Οι μαθητές/τριες οργανώνουν δράσεις με σκοπό να παρουσιαστούν τα αποτελέσματα της εργασίας τους. Αν είναι εφικτό, κάποιες εκδηλώσεις καλό θα είναι να πραγματοποιηθούν στον χώρο της δράσης. Ενδεικτικά:

Οργανώνουν εκδήλωση ανοιχτή για παρουσίαση της δράσης στη σχολική κοινότητα και την τοπική κοινωνία. Οι μαθητές/τριες παρουσιάζουν την πορεία των εργασιών τους, μιλούν για τον τρόπο με τον οποίο εργάστηκαν, εξηγούν γιατί επέλεξαν τους συγκεκριμένους σπόρους/φυτά και τις προκλήσεις που αντιμετώπισαν.

Ξεναγούν τους επισκέπτες στον χώρο.

Δημιουργούν μικρά θεατρικά δρώμενα με σχετικά θέματα, π.χ. την ανάπτυξη των φυτών, τα περιβαλλοντικά προβλήματα, τα βιολογικά προϊόντα, κ.α.

Αναρτούν τη δράση στην ιστοσελίδα της σχολικής μονάδας.

Συμμετέχουν σε αγώνες επιχειρηματολογίας παραδοσιακά / τοπικά προϊόντα ή προϊόντα από την παγκόσμια αγορά, κ.α.

Γράφουν άρθρο για τη σχολική εφημερίδα / Δελτίο τύπου για τον τοπικό τύπο και επιχειρηματολογούν υπέρ της ενίσχυσης της τοπικής παραγωγής.

Δημιουργούν φυλλάδιο (έντυπο ή και ηλεκτρονικό) προώθησης των προϊόντων τους.

Στη φάση του αναστοχασμού επιδιώκεται οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση να:

κατανοούν και περιγράφουν την Τοπική Παραγωγή,

εξηγούν τη σχέση των τοπικών προϊόντων με τα συγκεκριμένα γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά τού τόπου,

αναγνωρίζουν και εφαρμόζουν Γεωγραφικές και Τοπικές Ιστορικές Γνώσεις,

εντοπίζουν και περιγράφουν τα παραδοσιακά προϊόντα της περιοχής,

χρησιμοποιούν Τεχνολογία για Μάθηση και Εμπλουτισμό της Εμπειρίας,

αξιοποιούν ψηφιακά εργαλεία (π.χ. Google My Maps, QR codes, φωτογραφίες, ψηφιακές παρουσιάσεις) για να εξερευνήσουν, καταγράψουν και παρουσιάσουν στοιχεία για την παραγωγή,

αναστοχάζονται πώς τα τεχνολογικά μέσα ενίσχυσαν τη σύνδεσή τους με την τοπική κοινωνία,

αναστοχάζονται και εκφράζουν συναισθήματα και ιδέες,

εκφράζουν τις εντυπώσεις και τα συναισθήματά τους για την εμπειρία της συμμετοχής στη δράση.