Οι μαθητές/τριες συμμετέχουν σε μία εκπαιδευτική δράση που τους φέρνει σε επαφή με τα φαράγγια και τις πεζοπορικές διαδρομές του τόπου τους.
Διερευνούν τη σημασία τους από γεωγραφική, οικολογική, κοινωνική και οικονομική σκοπιά, προβληματίζονται πάνω στις σύγχρονες προκλήσεις και αναλαμβάνουν δράση ως ενεργοί πολίτες για την προστασία και την ανάδειξή τους.
Κατανεμημένοι/ες σε ομάδες εργασίας, επιλέγουν έναν από τους παρακάτω θεματικούς άξονες: 1. Γεωγραφική μορφολογία 2. Οικολογική σημασία 3. Ιστορικά στοιχεία 4. Τουριστική ανάπτυξη και αειφορία 5. Τοπική Οικονομία και Οικοτουρισμός 6. Κίνδυνοι – Ρύπανση 7. Κοινωνικές επιπτώσεις στην τοπική κοινότητα.
Εργάζονται συλλέγοντας πληροφορίες από διάφορες πηγές, βγάζοντας φωτογραφίες και δημιουργώντας λευκώματα, παίρνοντας συνεντεύξεις από ντόπιους και ειδικούς, γράφοντας άρθρα στην σχολική εφημερίδα, τον τοπικό, και όχι μόνο, τύπο.
Η δράση συνδυάζει παρατήρηση στο πεδίο, ομαδική εργασία, δημιουργικότητα και επικοινωνία με την τοπική, αλλά και την ευρύτερη κοινωνία.
Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Γεωλογίας- Γεωγραφίας (ΦΕΚ 304/Β΄/13-03-20032. ΦΕΚ_ 1859_24-03-2023 Α-Β_Γυμνάσιο_Γεωλογία_Γεωγραφία)
Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου
Με την ολοκλήρωση της δράσης, οι μαθητές/τριες αναμένεται να είναι ικανοί/ές να:
Στόχος: Ενεργοποίηση του ενδιαφέροντος των μαθητών/τριών, εξειδίκευση του θέματος και σύνδεσή του με την έννοια της ενεργού πολιτειότητας και το Π.Σ. «Δράσεις Ενεργού Πολίτη». Δραστηριότητες:
Συζήτηση στην τάξη: Ποια φαράγγια ή πεζοπορικές διαδρομές γνωρίζουμε; Τι μας προβληματίζει; (προβολή σχετικών φωτογραφιών ή άρθρων)
Εισαγωγή στον όρο «Ενεργός Πολίτης» και στις βασικές αρχές του
Καταιγισμός ιδεών: Τι μπορώ να κάνω εγώ για να βοηθήσω; Τι μπορούμε να κάνουμε εμείς για να βοηθήσουμε;
Χωρισμός των μαθητών/τριών σε ομάδες με βάση τους θεματικούς άξονες.
Στόχος: Οργάνωση της έρευνας και των δράσεων των ομάδων.
Δραστηριότητες:
Επιλογή φαραγγιών ή πεζοπορικών διαδρομών,
Κατανομή ρόλων στις ομάδες (ερευνητές, συντονιστές, υπεύθυνοι παρουσίασης, παρατηρητές, φωτογράφοι, καταγραφείς, «ξεναγοί», χαρτογράφοι κ.ά.),
Συλλογή υλικού (χάρτες, φωτογραφίες, άρθρα, ντοκιμαντέρ κλπ.).
Δημιουργία φύλλων παρατήρησης (π.χ. τύποι φυτών και ζώων, σκουπίδια, φθορές, ανθρώπινη παρέμβαση),
Σχεδιασμός ερωτηματολογίων για συνεντεύξεις (με ντόπιους, ειδικούς, πεζοπόρους, τουρίστες, τουριστικούς φορείς, φύλακες κ.ά.),
Σύντομη παρουσίαση κανόνων πεζοπορίας και ασφάλειας,
Οργάνωση εκπαιδευτικής επίσκεψης, στο φαράγγι ή την πεζοπορική διαδρομή (πιθανόν με συνοδεία υπευθύνων ΚΕΠΕΑ ή πεζοπορικών- ορειβατικών συλλόγων),
Συμπλήρωση φύλλων παρατήρησης, χαρτογράφηση περιπατητικής διαδρομής (εάν δεν υπάρχει ήδη), καταγραφή προβλημάτων (σκουπίδια, κακή σήμανση, φθορές, παρεμβάσεις) και επίδρασης στην κοινωνικοοικονομική ζωή του τόπου, φωτογράφιση,
Σύντομη δράση καθαρισμού όπου επιτρέπεται,
Διενέργεια συνεντεύξεων, •
Συζήτηση στο τέλος της διαδρομής: Τι είδαμε; Τι προτείνουμε;
Στόχος: Αξιοποίηση των δεδομένων που συλλέξαμε στα προηγούμενα στάδια.
Δραστηριότητες:
Οργάνωση σχολικής εκδήλωσης ή παρουσίασης στην τοπική κοινότητα
Παραγωγή έντυπου ή/και ψηφιακού υλικού (π.χ. αφίσα / ψηφιακή παρουσίαση / ενημερωτικό έντυπο / έντυπος χάρτης πεζοπορικής διαδρομής/ διαδραστικός χάρτης πεζοπορικής διαδρομής / φωτογραφικό λεύκωμα ή προβολή με αφηγήσεις των μαθητών),
Σύνταξη επιστολής προς το Δήμο ή Περιφέρεια με προτάσεις.
Δημιουργία ημερολογίου δράσης ή κόμικ που αφηγείται την εμπειρία και καταθέτει προτάσεις/ προτροπές για τον αναγνώστη/ τρια
Στόχος: Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση της σχολικής κοινότητας και ευρύτερης κοινότητας μέσα από δημιουργικές παρεμβάσεις.
Δραστηριότητες
Ανάρτηση υλικού στη σχολική ιστοσελίδα, στην ιστοσελίδα της ΔΔΕ, στον τοπικό τύπο, στα κοινωνικά δίκτυα.
Στόχος: Αποτίμηση εμπειρίας, προσωπικού μαθησιακού όφελους και καλλιέργεια στάσεων για μελλοντική ενεργό συμμετοχή.
Δραστηριότητες:
Συζήτηση στην τάξη: Τι μας εντυπωσίασε; Τι μάθαμε; Πώς άλλαξαν οι στάσεις μας και οι απόψεις μας; Τι μπορούμε να κάνουμε; (συμπλήρωση αναστοχαστικών φύλλων εργασίας για συναισθήματα, γνώσεις, δεξιότητες); Τι θα αλλάζαμε; Τι θα κρατούσαμε το ίδιο;
Πρόταση για μελλοντικές παρόμοιες δράσεις.