Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Μυστράς: Ένα ταξίδι στον χρόνο

Περιφέρεια και Διεύθυνση

Πελοποννήσου

  • Λακωνίας

Σύντομη περιγραφή

Οι μαθητές/τριες ερευνούν την ιστορία του Μυστρά, διερευνούν τον ρόλο του ως πολυδιάστατου μνημείου πολιτιστικής κληρονομιάς και εξετάζουν τα στοιχεία που συνδιαμόρφωσαν την ακμή και την παρακμή του. Παρατηρούν και περιγράφουν τη σημερινή του εικόνα και διατυπώνουν προτάσεις για την αξιοποίηση και προβολή του, αναλαμβάνοντας ρόλο ενεργών πολιτών. Η δράση συνδυάζει τη διατήρηση της ιστορικής μνήμης με την καλλιέργεια του αισθήματος της ατομικής και συλλογικής ευθύνης για την προστασία και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς. Μπορεί να προσαρμοστεί και να αξιοποιηθεί από σχολεία άλλων περιοχών της Λακωνίας, με εστίαση σε ένα τοπικό μνημείο ή αρχαιολογικό χώρο με ιστορική ή πολιτιστική σημασία. Μέσα από την ίδια διάρθρωση (παρατήρηση, έρευνα, δημιουργία/παρέμβαση, διάχυση), οι μαθητές/τριες μπορούν να εμβαθύνουν στη σχέση του δημόσιου χώρου με την ιστορική μνήμη, την τοπική ταυτότητα και την ενεργό πολιτειότητα, συμβάλλοντας στην ανάδειξη του μνημείου/χώρου και τη βελτίωση της λειτουργικής του αξιοποίησης στο πλαίσιο του δικού τους κοινωνικού και πολιτισμικού περιβάλλοντος.

Πρόγραμμα Σπουδών

Σύνδεση με:

1. Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Ιστορίας και Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών Ιστορίας (ΦΕΚ 303 /Β΄/13-03-2003).

2. Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου (ΥΑ υπ. αριθμ. 130372/ΓΔ4 (ΦΕΚ 6048/Β΄/1-11-2024).

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες, αναμένεται να:

συλλέγουν και καταγράφουν ιστορικά στοιχεία για τον Μυστρά,

διερευνούν και αναλύουν την επίδραση του βυζαντινού πολιτισμού στην τέχνη, την αρχιτεκτονική και τη σκέψη της εποχής,

προσεγγίζουν και ερμηνεύουν λογοτεχνικά και ιστορικά κείμενα που αναφέρονται στον Μυστρά και την εποχή του,

συνδέουν το παρελθόν με τη σημερινή ταυτότητα της κοινότητας,

αναπτύσσουν δεξιότητες κριτικής ανάλυσης ιστορικών πηγών,

νιώθουν ενσυναίσθηση για τους ανθρώπους που έζησαν στον Μυστρά και τις ιστορίες τους,

δημιουργούν ψηφιακά εργαλεία και παρουσιάσεις για την ανάδειξη της ιστορικής και πολιτιστικής σημασίας του Μυστρά,

σχεδιάζουν και παρουσιάζουν καινοτόμες ιδέες για την αξιοποίηση και την προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς του Μυστρά,

ενισχύουν τις δεξιότητες συνεργασίας, επικοινωνίας και δημιουργικής έκφρασης,

ευαισθητοποιούνται στην ανάγκη προστασίας και ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς.

Πεδίο Υλοποίησης

Η αυλή ή άλλοι χώροι του σχολείου, Προορισμοί γύρω από το σχολείο (σε απόσταση περπατήματος), Προορισμοί σε απόσταση από το σχολείο (απαιτείται η μετάβαση με συγκοινωνιακό μέσο), Ο ψηφιακός χώρος του διαδικτύου 

Φάσεις Υλοποίησης

Η δράση ξεκινά με μια ανοιχτή συζήτηση γύρω από τον Μυστρά, με σκοπό να ενεργοποιηθούν οι εμπειρίες και οι γνώσεις των μαθητών/τριών για αυτό το μνημείο.

Ο/Η εκπαιδευτικός θέτει ερωτήσεις, όπως:

Τι σάς αρέσει και τι δε σάς αρέσει σε αυτόν τον αρχαιολογικό χώρο;

Έχετε προσέξει κάποια συγκεκριμένα μνημεία στον Μυστρά; Τι γνωρίζετε για αυτά;

Γιατί πιστεύετε ότι κάποιοι χώροι έχουν αναφορές σε ιστορικά πρόσωπα ή γεγονότα; Τι μπορεί να σημαίνει αυτό για τον τόπο;

Αν ήσασταν επισκέπτης/τρια, θα καταλαβαίνατε την ιστορία και τη σημασία του Μυστρά;

Έχετε ακούσει αν έχει γίνει ποτέ κάτι σημαντικό σε αυτόν τον χώρο; Πώς φαντάζεστε να ήταν στο παρελθόν; Τι ρόλο μπορεί να έπαιξε στην ιστορία και στη ζωή της περιοχής;

Αν ερχόταν ένας/μια επισκέπτης/τρια στην πόλη μας, τι θα του/της λέγατε για τον Μυστρά;

Ακολουθεί προβολή και σύγκριση παλαιότερων και σύγχρονων φωτογραφιών και αναπαραστάσεων του Μυστρά.

Οι μαθητές/τριες, χωρισμένοι/ες σε μικρές ομάδες, καλούνται να τις παρατηρήσουν προσεκτικά και να εντοπίσουν σημεία αλλαγής, διατήρησης ή εγκατάλειψης. Καταγράφουν τα στοιχεία αυτά σε φύλλο εργασίας και τα συζητούν στην ολομέλεια, προσπαθώντας να εξηγήσουν γιατί μπορεί να έχουν αλλάξει ή παραμείνει ίδια.

Μέσα από την παρατήρηση, διατυπώνουν τα πρώτα ερωτήματα που θα τους/τις καθοδηγήσουν στην περαιτέρω έρευνα: για το παρελθόν του Μυστρά, τον ρόλο του στην τοπική ιστορία, τον ρόλο του στη ζωή της πόλης και τις δραστηριότητες των ανθρώπων, καθώς και τη σημερινή εικόνα του χώρου. Η αρχική διερεύνηση κλείνει με τη συλλογική δημιουργία ενός πίνακα ερωτήσεων και θεμάτων προς περαιτέρω διερεύνηση.

Οι μαθητές/τριες γράφουν σε χαρτάκια τι θα ήθελαν να μάθουν και τα ομαδοποιούν σε θεματικές ενότητες:

Ιστορικά πρόσωπα/γεγονότα.

Χρήσεις του χώρου.

Συμβολισμοί.

Παρεμβάσεις/Αναδείξεις …

Ο πίνακας αυτός λειτουργεί ως σημείο αναφοράς για την οργάνωση των ομάδων και την κατεύθυνση των δραστηριοτήτων που ακολουθούν.

Με αφετηρία τον πίνακα ερωτημάτων που δημιουργήθηκε, οργανώνεται η ομαδική εργασία των μαθητών/τριών. Η τάξη χωρίζεται σε ομάδες ρόλων (π.χ. Ιστορικοί-Λαογράφοι, Αρχιτέκτονες-Αρχαιολόγοι, Δημοσιογράφοι, Δημιουργοί) και κάθε ομάδα αναλαμβάνει μια θεματική ενότητα προς διερεύνηση, σε σύνδεση με τις πρώτες ερωτήσεις που έχουν ήδη αναδειχθεί.

Ομάδα Ιστορικών – Λαογράφων: Αναζητεί πληροφορίες για την ιστορία του Μυστρά και τη συμβολή του στην ευρύτερη ιστορία. Εστιάζει επίσης στα σημαντικότερα μνημεία, διερευνώντας τον δημιουργό τους, το έτος κατασκευής και το ιστορικό της δημιουργίας τους. Παράλληλα, συγκεντρώνει φωτογραφικό υλικό, αφηγήσεις και μαρτυρίες με σκοπό να καταγράψει τη διαχρονική λειτουργία του Μυστρά στην οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική ζωή της περιοχής.

Ομάδα Αρχιτεκτόνων-Αρχαιολόγων: Μελετά τα σημαντικότερα μνημεία και έργα τέχνης, εστιάζοντας στην αρχιτεκτονική δομή, την κατάσταση διατήρησης και τις δυνατότητες ανάδειξης. Προετοιμάζει ένα φύλλο παρατήρησης που θα χρησιμοποιήσει στην επιτόπια επίσκεψη: καταγράφει πεδία όπως η αισθητική εικόνα, η διατήρηση, οι χρήσεις του χώρου και ενδεχόμενες φθορές, η παρουσία μνημείων, η πρόσβαση και η φροντίδα του χώρου.

Ομάδα Δημοσιογράφων: Διαμορφώνει ερωτήσεις που θα θέσει σε κατοίκους, επισκέπτες ή επαγγελματίες που σχετίζονται με τον Μυστρά. Δημιουργεί φανταστικές συνεντεύξεις με ιστορικά πρόσωπα του Μυστρά.

Ομάδα Δημιουργών: Διερευνά διαδικτυακά και συγκρίνει αντίστοιχους αρχαιολογικούς χώρους ή μνημεία άλλων περιοχών στο ιστορικό και κοινωνικό τους πλαίσιο, καταγράφοντας ομοιότητες και διαφορές ως προς τα κριτήρια που έθεσαν και διερευνούν οι άλλες ομάδες. Σχεδιάζει ψηφιακά εργαλεία για την παρουσίαση των ευρημάτων.

Καθόλη τη διάρκεια αυτής της φάσης, οι μαθητές/τριες εργάζονται συνεργατικά στις ομάδες και στην ολομέλεια, ανταλλάσσουν ιδέες και δοκιμάζουν διαφορετικούς τρόπους προσέγγισης του υλικού τους και καταγραφής των υλικών που θα χρειαστούν για την επίσκεψη στο πεδίο. Συγκεκριμένα, οι μαθητές/τριες επισκέπτονται οργανωμένα τον αρχαιολογικό χώρο του Μυστρά και εργάζονται με βάση τους ρόλους των ομάδων που έχουν συγκροτήσει.

Η ομάδα Αρχιτεκτόνων-Αρχαιολόγων: Συμπληρώνει το φύλλο παρατήρησης, παρακολουθώντας την κατάσταση των μνημείων, τη διατήρηση του χώρου, την πρόσβαση, τα σημεία ενδιαφέροντος και τις παρεμβάσεις. Καταγράφει με σύντομες φράσεις τις διαπιστώσεις της και φωτογραφίζει χαρακτηριστικά σημεία.

Η ομάδα Ιστορικών-Λαογράφων: Αναζητεί επιτόπιες ενδείξεις που συνδέονται με την ιστορία του Μυστρά, παρατηρώντας τα μνημεία, τις επιγραφές και πληροφοριακά στοιχεία στον χώρο. Επισκέπτεται τη δημοτική βιβλιοθήκη ή αρχεία αναζητώντας πληροφορίες, ιστορικές καταγραφές, φωτογραφικό υλικό από τη μορφή και τη ζωή του Μυστρά τα παλιότερα χρόνια.

Η ομάδα Δημοσιογράφων: Διεξάγει σύντομες συνεντεύξεις με μεγάλους σε ηλικία κατοίκους, επισκέπτες, πολίτες ή επαγγελματίες της περιοχής, εκπροσώπους της δημοτικής αρχής, βασισμένες σε προσχεδιασμένο ερωτηματολόγιο. Δραματοποιεί ιστορίες και θρύλους του Μυστρά σε επιλεγμένα σημεία του αρχαιολογικού χώρου.

Η ομάδα Δημιουργών: Καταγράφει εικόνες, χρώματα, συνθήματα ή αντικείμενα σε σύγκριση με αντίστοιχα στοιχεία άλλων μνημείων που μελέτησαν και που μπορεί να αξιοποιηθούν καλλιτεχνικά για τη σύνθεση τελικού, δημιουργικού προϊόντος, ψηφιακής μορφής αξιοποιώντας υλικό όλων των ομάδων. Σκιτσογραφεί τα μνημεία, δημιουργεί κολάζ με φυσικά υλικά, αποτυπώνει τα χρώματα και τις αισθήσεις του χώρου.

Οι ομάδες οργανώνουν και επεξεργάζονται το υλικό τους στην τάξη και στην ολομέλεια. Εξετάζουν σχέδια παρέμβασης με κυρίαρχο το ερώτημα:

Αν σάς ζητούσαν να αναδείξετε τον Μυστρά, τι θα προτείνατε;.

Για τον λόγο αυτό δημιουργούν αρχικά έναν πίνακα δύο στηλών, όπου αποτυπώνονται αφενός τα θετικά χαρακτηριστικά του Μυστρά (ιστορική αξία, αισθητική, λειτουργικότητα, προσβασιμότητα, σημεία ενδιαφέροντος) και αφετέρου τα προβλήματα ή οι δυνατότητες βελτίωσης. Ακολουθεί συζήτηση για βιώσιμες λύσεις αναβάθμισης του χώρου (π.χ. βελτίωση προσβασιμότητας, ενίσχυση φωτισμού, δημιουργία ενημερωτικών πινακίδων, διαδραστικών εφαρμογών), με στόχο την καταγραφή προτάσεων που θα ενταχθούν στο υπόμνημα προς τους αρμόδιους φορείς, ταυτόχρονα με πρόταση τοποθέτησης QR code σε συγκεκριμένα σημεία για την ανάδειξη της ιστορίας και σημασίας του Μυστρά στην ελληνική και κατά το δυνατόν και σε άλλες γλώσσες. Κατόπιν επικοινωνίας με την αρμόδια αρχή (π.χ. Υπουργείο Πολιτισμού, Εφορεία Αρχαιοτήτων) και την έκδοση σχετικής έγκρισης, οι ομάδες επιμελούνται το ψηφιακό υλικό της ιστορικής ανάδειξης του Μυστρά σε QR code.

Οι μαθητές/τριες παρουσιάζουν τις προτάσεις παρέμβασης σε αρμόδιο εκπρόσωπο της αρχής στον χώρο του Μυστρά και τοποθετούν στα συμφωνημένα σημεία που έχουν υποδειχθεί QR code.

Η φάση αυτή εστιάζει στην παρουσίαση των αποτελεσμάτων της μαθητικής έρευνας και παρέμβασης στην ευρύτερη σχολική και τοπική κοινότητα.

Κάθε ομάδα οργανώνει και παρουσιάζει το έργο της:

Οι Ιστορικοί-Λαογράφοι αναλαμβάνουν να αφηγηθούν, συνοπτικά, την ιστορία του Μυστρά.

Οι Αρχιτέκτονες-Αρχαιολόγοι παρουσιάζουν τις διαπιστώσεις τους για τη σημερινή εικόνα του χώρου και τις προτάσεις τους για την ανάδειξή του.

Οι Δημοσιογράφοι διαβάζουν αποσπάσματα από τις συνεντεύξεις που συνέλεξαν και ομαδοποιημένα δεδομένα από αυτές.

Οι Δημιουργοί αναλαμβάνουν την καλλιτεχνική αποτύπωση της συνολικής εμπειρίας (π.χ. με αφίσα, ζωγραφική απεικόνιση, έκθεση φωτογραφίας, φωτοκολάζ, βίντεο, ψηφιακό οδηγό, διαδραστική παρουσίαση).

Οι παρουσιάσεις μπορεί να γίνουν είτε σε αίθουσα του σχολείου είτε, αν είναι εφικτό, επί τόπου στον αρχαιολογικό χώρο του Μυστρά, ώστε να προσδοθεί στο εγχείρημα δημόσιος και συμβολικός χαρακτήρα. Στο πλαίσιο αυτό, μπορεί να προσκληθούν μέλη της τοπικής κοινότητας, εκπρόσωποι των αρμόδιων φορέων, γονείς και εκπαιδευτικοί, ώστε να ακούσουν τη φωνή των μαθητών/τριών και να συζητήσουν μαζί τους τις προτάσεις που διαμόρφωσαν για την ανάδειξη και αναβάθμιση του ιστορικού χώρου και επιδεικνύουν στην κοινότητα τα σημεία τοποθέτησης QR code.

Οι μαθητές/τριες παραδίδουν σε έντυπη ή ψηφιακή μορφή ένα συνοπτικό υπόμνημα με τα ευρήματά τους και τις προτάσεις τους για τη φροντίδα και αξιοποίηση του Μυστρά, ενισχύοντας τη σχέση τους με τις δημοκρατικές διαδικασίες και την έννοια της ενεργού πολιτειότητας. Η φάση αυτή λειτουργεί όχι μόνο ως κλείσιμο, αλλά και ως άνοιγμα προς την κοινότητα, δίνοντας στους/στις μαθητές/τριες την εμπειρία να γίνονται φορείς λόγου, δημιουργίας και ευθύνης για τον τόπο τους.

Η τελική φάση του προγράμματος αφιερώνεται στον αναστοχασμό των μαθητών/τριών γύρω από τη μαθησιακή και βιωματική πορεία που ακολούθησαν. Σε κλίμα ασφάλειας και αμοιβαιότητας, καλούνται να σκεφτούν τι έμαθαν, πώς συνεργάστηκαν, τι τους προκάλεσε εντύπωση και πώς βλέπουν οι ίδιοι/ew πλέον τον Μυστρά.

Ο/Η εκπαιδευτικός αξιοποιεί ερωτήσεις όπως: «Τι καινούριο μάθατε για τον Μυστρά;», «Τι σας ενθουσίασε ή σας δυσκόλεψε;», «Πώς συνεργαστήκατε στην ομάδα σας;».

Ακολουθεί ατομική δραστηριότητα, στην οποία κάθε παιδί αποτυπώνει σε ένα σύντομο γραπτό λόγο ή καλλιτεχνικό έργο τη σκέψη ή το συναίσθημα που κρατά από το πρόγραμμα, με τίτλο: «Ο δικός μου Μυστράς…».

Μπορεί να γράψει μια φράση, ένα μικρό κείμενο, να σχεδιάσει ή να κατασκευάσει ένα σύμβολο που να αποτυπώνει τη σχέση του με τον χώρο.

Η φάση ολοκληρώνεται με τη δημιουργία ενός συλλογικού «τοίχου αναστοχασμού» στην τάξη ή στον διάδρομο του σχολείου, όπου αναρτώνται σκέψεις, δημιουργίες και λέξεις-κλειδιά που αναδείχθηκαν.

Ο «τοίχος» αυτός αποτυπώνει όσα έμαθαν, ένιωσαν και όσα τους προβλημάτισαν κατά τη διάρκεια του προγράμματος και παραμένει διαθέσιμος, για να εμπλουτίζεται με νέες ιδέες και προτάσεις στο μέλλον.