Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Οι προτομές διηγούνται τη δική τους ιστορία

Περιφέρεια και Διεύθυνση

Δυτικής Μακεδονίας

  • Γρεβενών

Λέξεις που προσδιορίζουν το πρόγραμμα

Σύντομη περιγραφή

Οι μαθητές/τριες διερευνούν το ιστορικό πρόσωπο της προτομής του Μητροπολίτη Γρεβενών Αιμιλιανού, από την οποία έχει λάβει το όνομά της και η κεντρική πλατεία της πόλης. Εξετάζουν τον ρόλο και την επίδραση του ιστορικού προσώπου του Μητροπολίτη στη ζωή της πόλης και ολόκληρης της περιοχής και διατυπώνουν προτάσεις για τη βέλτιστη διάχυση πληροφοριών της ζωής και του έργου του με την τοποθέτηση ταμπέλας με συγκεντρωτικές ιστορικές πληροφορίες και QR code με λεπτομερέστερα του Μητροπολίτη Αιμιλιανού, που παραπέμπει στην ιστοσελίδα του Δήμου Γρεβενών, με ειδική κατηγορία η οποία θα δημιουργηθεί με τη βοήθεια των παιδιών του σχολείου και θα διατίθεται σε επιλογή γλώσσας (ελληνικά – αγγλικά) και σε ηχητικό αρχείο για όσους/ες έχουν προβλήματα όρασης. Επίσης, θα προταθούν τρόποι συντήρησης της προτομής από τη φυσική και την ανθρώπινη παρέμβαση (ρύπανση, δολιοφθορές) και γενικότερα, της κεντρικής πλατείας της πόλης.

Πρόγραμμα Σπουδών

Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος της Ιστορίας στις Γ’, Δ’, Ε’ και Στ’ τάξεις του Δημοτικού Σχολείου (ΦΕΚ, Τεύχος Β’, 1963/2021)

Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου (ΦΕΚ 6048/Β΄/1-11-2024)

Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα της Ιστορίας στις Γ΄, Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεις Δημοτικού Σχολείου (Β΄ 507) 10545/Δ1/2023 Υ.Α.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

οι μαθητές/τριες:

συλλέγουν και καταγράφουν ιστορικά στοιχεία της προτομής,

ερευνούν και αναλύουν τον ρόλο του Μητροπολίτη στην ιστορική, κοινωνική και πολιτιστική ζωή της πόλης,

συγκεντρώνουν πληροφορίες για την τέχνη της γλυπτικής,

αποτυπώνουν την προσωπική τους γνώμη για την αναβάθμιση του ρόλου των ιστορικών προτομών στην τοπική κοινότητα,

συνεργάζονται με τις τοπικές δημοτικές αρχές,

συντάσσουν και καταθέτουν ολοκληρωμένες προτάσεις παρέμβασης για τη διάχυση ιστορικών πληροφοριών σχετικά με το έργο και τη συμβολή του Μητροπολίτη και γενικότερα, της κεντρικής πλατείας αλλά και τη συντήρηση των έργων τέχνης από τη φυσική και την ανθρώπινη παρέμβαση.

Πεδίο Υλοποίησης

Προορισμοί γύρω από το σχολείο (σε απόσταση περπατήματος), Προορισμοί σε απόσταση από το σχολείο (απαιτείται η μετάβαση με συγκοινωνιακό μέσο), Ο ψηφιακός χώρος του διαδικτύου 

Φάσεις Υλοποίησης

Η δράση ξεκινάει με επίσκεψη στην πλατεία της πόλης όπου οι μαθητές/τριες παρατηρούν τον χώρο και την προτομή του Μητροπολίτη Αιμιλιανού. Ακολουθεί στην ολομέλεια της τάξης, μέσω του γραφικού οργανωτή Frayer, ημι-δομημένος διάλογος σχετικά με την έννοια του «Μητροπολίτη», με στόχο να δοθεί από τους/τις μαθητές/τριες ο ορισμός της έννοιας με ποικίλους τρόπους (ζωγραφιά, εινόλεξο κ.ά.), τα χαρακτηριστικά της έννοιας, τα παραδείγματα και τα μη παραδείγματα. Τα αποτελέσματα που προκύπτουν παρουσιάζονται στην ολομέλεια και ακολουθεί ανοιχτή συζήτηση γύρω από την προτομή του Μητροπολίτη Αιμιλιανού και την πλατεία γενικότερα. Στόχος είναι η ενεργοποίηση των βιωμάτων, των γνώσεων, των προβληματισμών και της παρατηρητικότητας των μαθητών/τριών σε σχέση με τον δημόσιο χώρο και τα ιστορικά στοιχεία που τον συγκροτούν.

Στη συνέχεια, δημιουργούνται τυπικές ομάδες εργασίας μέσω του εργαλείου «Έντυπο ενδιαφερόντων» με κλειστού τύπου ερωτήσεις, οι οποίες αφορούν την ιστορία, την τέχνη της γλυπτικής και τη συντήρησή τους. Οι απαντήσεις των μαθητών/τριών ομαδοποιούνται σε τρεις κύριους, θεματικούς άξονες: η ιστορία του Μητροπολίτη (ομάδα ιστορικών), η τέχνη της γλυπτικής (ομάδα καλλιτεχνών) και η τέχνη της συντήρησης γλυπτών και γενικότερων έργων τέχνης (ομάδων εκτιμητών/συντηρητών). Αναλυτικότερα, οι τρεις ομάδες με τους ξεχωριστούς ρόλους των μελών τους (πρόεδρος, γραμματέας, εκπρόσωπος τύπου, σκιτσογράφος, εικονογράφος), οι οποίοι καθορίζονται από τα ίδια τα μέλη της ομάδας, αναλαμβάνουν να διερευνήσουν από μια θεματική ενότητα.

Η ομάδα των ιστορικών αναζητά πληροφορίες για τον Μητροπολίτη Αιμιλιανό το έργο και τη συμβολή του στην ιστορία της πόλης. Επίσης, συλλέγει φωτογραφικό υλικό από προτομές του ίδιου προσώπου σε άλλα σημεία της πόλης ή της περιφέρειας Γρεβενών. Πραγματοποιεί επισκέψεις στο τοπικό μουσείο και στην εκκλησία αναζητώντας πληροφορίες και ποικίλο ιστορικό υλικό (φωτογραφίες, έντυπα).

Η ομάδα των καλλιτεχνών καταγράφει το όνομα του δημιουργού της προτομής, άλλα έργα που έχει φιλοτεχνήσει, την τεχνοτροπία του, το έτος κατασκευής της προτομής, τα υλικά και τα εργαλεία που χρησιμοποίησε, την εξέλιξη της γλυπτικής με την πάροδο του χρόνου.

Η ομάδα των συντηρητών/εκτιμητών έργων τέχνης αναλαμβάνει να βρει πληροφορίες για τα συγκεκριμένα επαγγέλματα, για τον τρόπο συντήρησης των έργων τέχνης, για τους βανδαλισμούς, που πολλές φορές υφίστανται από τον ανθρώπινο παράγοντα, τη φυσική φθορά και την προστασία τους.

Η δράση αρχίζει με την παρουσίαση των αποτελεσμάτων στην ολομέλεια, την καταγραφή τους και τις προτάσεις παρέμβασης. Κύριος στόχος είναι η συντήρηση της προτομής και η διάχυση των ιστορικών πληροφοριών με ποικίλους τρόπους τόσο στην τοπική κοινότητα όσο και στους επισκέπτες της πόλης.

Αναλυτικότερα, η ομάδα των ιστορικών έρχεται σε επαφή με φορείς της Δημοτικής Αρχής και εκπαιδευτικούς φορείς (πόλοι καινοτομίας) της πόλης με σκοπό τη δημιουργία QR code άμεσα συνδεδεμένου με την ιστοσελίδα του Δήμου Γρεβενών, η οποία θα περιέχει εκτενείς πληροφορίες για τη ζωή του Μητροπολίτη (το κείμενο θα είναι γραμμένο από τους/τις μαθητές/τριες) σε επιλογή γλώσσας ελληνικά – αγγλικά και ηχητικό αρχείο για τα άτομα με προβλήματα όρασης.

Η ομάδα των συντηρητών πραγματοποιεί συναντήσεις με δημόσιους, ιδιωτικούς φορείς και εθελοντικές οργανώσεις με σκοπό να συντηρηθεί η προτομή από τη φυσική φθορά και την ανθρώπινη παρέμβαση. Επιπροσθέτως, αποφασίζεται να καθαριστεί ο χώρος της κεντρικής πλατείας και να βαφτούν σημεία που χρήζουν εξωραϊσμού από τους/τις μαθητές/τρις και τους φορείς.

Η ομάδα των γλυπτών ασχολείται με τη διάχυση της όλης δράσης στην τοπική κοινότητα. Έρχεται σε επαφή με φορείς του Δήμου, με την εκκλησία, με πολιτιστικούς συλλόγους, και συλλόγους γονείς/κηδεμόνων ώστε να οργανωθεί εκδήλωση για να αναδειχθεί η συντηρημένη προτομή, ο καθαρισμός του χώρου και ο νέος τρόπος λήψης ιστορικών πληροφοριών για την προσωπικότητα του Μητροπολίτη.

Η ομάδα των ιστορικών τοποθετεί σε συνεργασία με τη Δημοτική αρχή τα QR codes ενημέρωσης.

Η ομάδα των συντηρητών σε συνεργασία με φορείς συμβάλλει στον καθαρισμό του χώρου της πλατείας.

Η ομάδα των γλυπτών επιμελείται το υλικό παρουσίασης σε συνεργασία με φορείς του Δήμου, της εκκλησίας, των πολιτιστικών συλλόγων και των γονέων/κηδεμόνων.

Υλοποιείται εκδήλωση που δύναται να πλαισιωθεί και με τρισάγιο στον Μητροπολίτη και ομιλίες εκπροσώπων φορέων. Ακολουθεί παρουσίαση των κύριων σημείων της δράσης από τον εκπρόσωπο τύπου των ομάδων, καθώς και πληροφοριών για τη ζωή και το έργο του Μητροπολίτη. Η εκδήλωση ολοκληρώνεται με παραδοσιακούς χορούς από τους τοπικούς πολιτιστικούς συλλόγους.

Στο τέλος του προγράμματος οι μαθητές/τριες ανά ομάδα εργασίας στον χώρο του σχολείου προβαίνουν σε ετεροαξιολόγηση επιλέγοντας εργαλεία διαλόγου:

Παρατήρησε: Τι είδες από την άλλη ομάδα και σου τράβηξε την προσοχή;

Εκτίμησε: Τι σου άρεσε περισσότερο και γιατί; Τι σε δυσκόλεψε και γιατί;

Ψαλίδισε: Πάρε μια φράση ή μια εικόνα και κάνε ερώτηση ή σχόλιο.

Ρώτησε: Ζήτησε διευκρίνιση για κάτι που ειπώθηκε.

Συνέδεσε: Συνέδεσε κάτι που έκανε η άλλη ομάδα με κάποια δική σου προσωπική εμπειρία.

Επέκτεινε: Περίγραψε πώς άνοιξαν οι ορίζοντες σου μετά από αυτά που είδες, άκουσες και έκανες.

Πες την άποψή σου: Πες την άποψή σου ξεκάθαρα.

Προκάλεσε: Ξεκίνησε συζήτηση πάνω σε κάτι που άκουσες ή είδες.

Ονόμασε: Πες ξεκάθαρα την άποψή σου για το θέμα.

Σε δεύτερο χρόνο στην ολομέλεια οι μαθητές/τριες σχηματίζουν έναν κύκλο (κύκλος αναστοχασμού), όπου ο καθένας/μια μοιράζεται: μια σκέψη, ένα συναίσθημα από τη δράση του, ένα στοιχείο που άλλαξε τον τρόπο που βλέπει την ιστορική προτομή και άλλες προτομές αλλά και την κεντρική πλατεία της πόλης, τον ρόλο της στη ζωή των κατοίκων της πόλης και γενικότερα, την τέχνη και τη συντήρηση των έργων της.