Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Πρόγραμμα Τοπικής Ιστορίας

Περιφέρεια και Διεύθυνση

Αττικής

  • Ανατολικής Αττικής

Σύντομη περιγραφή

Η παρούσα πρόταση δεν εξαντλείται στην παρουσίαση μιας παραδειγματικής περίπτωσης Τοπικής Ιστορίας, αλλά, στον τύπο του «σχεδίου εργασίας» (project), παρέχει στοιχεία μεθοδολογίας με ενδεικτικές αναφορές σε παραδείγματα και καλές πρακτικές, στο πλαίσιο της πρόθεσης της ΔΔΕ Ανατολικής Αττικής να υλοποιήσει ένα ευρύ πρόγραμμα Τοπικής Ιστορίας κατά το σχολικό έτος 2025-2026 στο πλαίσιο των Δράσεων Ενεργού Πολίτη. Οι μαθητές/τριες των σχολείων της ΔΔΕ Ανατολικής Αττικής θα διερευνήσουν, θα μελετήσουν και θα αναδείξουν τον περιβάλλοντα τόπο (αγροτικό/αστικό) στον οποίο ζουν και δραστηριοποιούνται καθημερινά, με σημεία αναφοράς τη σχολική τους μονάδα, τη γειτονιά, τη συνοικία ή την πόλη τους, που μπορεί να την απαρτίζουν, μεταξύ άλλων, οι πλατείες, οι δρόμοι, τα λιμάνια, οι σιδηροδρομικοί σταθμοί, τα γεωγραφικά δεδομένα, τα πάσης φύσεως οικοδομήματα, μνημεία, τοπόσημα, οδωνύμια, οι θεσμοί και οι εμπειρίες των ανθρώπων («απλών», «αφανών», «επιφανών») του παρελθόντος και του παρόντος. Υπό την έννοια αυτή, ο όρος «τόπος» δεν έχει μόνο γεωγραφική σημασία αλλά και κοινωνικο-οικονομική και πολιτιστική. Γι’ αυτό και συνδέεται με άλλα γνωστικά αντικείμενα: την οικονομία, τον πολιτισμό, τα γράμματα-τέχνες, τις νοοτροπίες, τις ιδέες, τη θρησκεία, τους θεσμούς και το φυσικό περιβάλλον. Μέσα από περιηγήσεις, συνεντεύξεις, μελέτη αρχείων και βιωματικές, συνεργατικές δραστηριότητες, οι μαθητές/τριες θα ανακαλύψουν πτυχές της «μικρής» ιστορίας του τόπου τους και θα τη συνδέσουν με τη «μεγάλη», ευρύτερη ελληνική, ευρωπαϊκή ή και παγκόσμια ιστορία, προκειμένου να διαπιστώσουν τις αμοιβαίες ανταλλαγές και την αλληλεξάρτησή τους. Θα διασταυρώσουν κριτικούς προβληματισμούς και θα ευαισθητοποιηθούν σε ζητήματα της πολιτιστικής κληρονομιάς, της βιώσιμης ανάπτυξης και του δημοκρατικά υπεύθυνου και ενεργού πολίτη.

Οι Σ.Ε. Φιλολόγων Δ.Δ.Ε. Ανατολικής Αττικής Χρυσάνθη Κουτσιβίτη, Δούκα Δέσποινα, Κουτρούμπας Αθανάσιος, Πόλκας Λάμπρος.

Πρόγραμμα Σπουδών

Σύνδεση με:

1. τα θεματικά πεδία του ΠΣ Δράσεων Ενεργού Πολίτη (Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου (ΥΑ υπ. αριθμ. 130372/ΓΔ4 (ΦΕΚ 6048/Β΄/1-11-2024),

2. τη θεματική ενότητα της Τοπικής Ιστορίας και της Ιστορίας ευρύτερα, δεδομένου ότι στο ΠΣ του μαθήματος της Ιστορίας των τριών τάξεων του Γυμνασίου (ΥΑ 4341/Δ2 ΦΕΚ τ. Β 217, 19-1-2023) αναφέρεται ότι: «προτείνεται και ενθαρρύνεται η σύνδεση του μαθήματος της Ιστορίας με την τοπική ιστορία, είτε μέσω σχολικών δραστηριοτήτων (πολιτιστικών προγραμμάτων, ευρωπαϊκών προγραμμάτων κ.λπ.) είτε μέσω εργασιών, τύπου πρότζεκτ, που θα οργανώσει ο/η εκπαιδευτικός σε όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς»,

3. το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Ιστορίας και Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών Ιστορίας (ΦΕΚ 303 /Β΄/13-03-2003).

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες, αναμένεται να:

συνδέσουν την τοπική ιστορία με την εθνική, την ευρωπαϊκή και την παγκόσμια,

καλλιεργήσουν βιωματικά την ιστορική και εθνική τους συνείδηση και την κριτική τους σκέψη,

εμβαθύνουν στις συνέχειες και ασυνέχειες που συμβαίνουν στην εξέλιξη του τοπικού ιστορικού χωροχρόνου και των αλλαγών που προκαλούνται,

συνειδητοποιήσουν την πολυμορφία των τοπικών ιδιαιτεροτήτων ως βασικού στοιχείου για τον πολιτισμικό πλούτο της χώρας,

εμπλακούν ενεργητικά σε διαδικασίες κοινωνικής ευαισθητοποίησης, που προάγουν τη συνεργατική μάθηση, την ιστορική γνώση και το πνεύμα του ενεργού πολίτη,

ασκηθούν στην ιστορική ανάλυση, στην ερμηνεία και σύνθεση, στη μελέτη πηγών, στην επίλυση προβλημάτων, στην εξαγωγή συμπερασμάτων, στη βιωματική μέθοδο, στη διαθεματική προσέγγιση και στη διαδικαστική γνώση,

αναδείξουν τη σημασία της πολιτιστικής κληρονομιάς και την ανάγκη για τη διατήρησή της.

Σχηματικά, ως προς τα προσδοκώμενα αποτελέσματα, η περαιτέρω σχέση δεξιοτήτων, εφαρμογών και στόχων απεικονίζεται ως εξής:

Δεξιότητα: Ιστορική Έρευνα. Εφαρμογή: Ανάλυση πηγών, συνεντεύξεις. Στόχοι: Ανάπτυξη ερευνητικών ικανοτήτων.

Δεξιότητα: Κριτική Σκέψη. Εφαρμογή: Αξιολόγηση πληροφοριών, επιχειρηματολογία. Στόχοι: Ενίσχυση αναλυτικής σκέψης.

Δεξιότητα: Συνεργασία. Εφαρμογή: Ομαδικές εργασίες, συνεργασία με φορείς. Στόχοι: Ανάπτυξη ομαδικού πνεύματος.

Δεξιότητα: Κοινωνική Ευαισθησία. Εφαρμογή: Αλληλεπίδραση με κοινότητες. Στόχοι: Ενίσχυση κοινωνικής συνείδησης.

Δεξιότητα: Διαμόρφωση Ταυτότητας. Εφαρμογή: Δημιουργία έργων για την περιοχή. Στόχοι: Ενίσχυση τοπικής ταυτότητας.

Δεξιότητα: Αρχαιολογικές Δεξιότητες. Εφαρμογή: Προσομοιώσεις, εργαστήρια. Στόχοι: Κατανόηση αρχαιολογικών τεχνικών.

Δεξιότητα: Ψηφιακή Χαρτογράφηση. Εφαρμογή: Δημιουργία ψηφιακών χαρτών. Στόχοι: Ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων.

Δεξιότητα: Μουσειολογία. Εφαρμογή: Δημιουργία εκθέσεων, ψηφιακών και αναλογικών. Στόχοι: Κατανόηση της ανάγκης για τη διατήρηση της τοπικής κληρονομιάς.

Δεξιότητα: Δημόσιος Λόγος. Εφαρμογή: Παρουσιάσεις, podcasts. Στόχοι: Ενίσχυση επικοινωνιακών δεξιοτήτων.

Δεξιότητα: Κριτική Ανάλυση. Εφαρμογή: Ανάλυση πηγών, συζητήσεις. Στόχοι: Ανάπτυξη κριτικής σκέψης.

Δεξιότητα: Ψηφιακός Αλφαβητισμός. Εφαρμογή: Ορθή χρήση κοινωνικών δικτύων. Στόχοι: Εξοικείωση με τεχνολογίες.

Πεδίο Υλοποίησης

Η αυλή ή άλλοι χώροι του σχολείου, Προορισμοί γύρω από το σχολείο (σε απόσταση περπατήματος), Προορισμοί σε απόσταση από το σχολείο (απαιτείται η μετάβαση με συγκοινωνιακό μέσο), Ο ψηφιακός χώρος του διαδικτύου 

Φάσεις Υλοποίησης

Οι μαθητές/τριες, με την καθοδήγηση του/της εκπαιδευτικού, καταθέτουν, με ελεύθερη συζήτηση, αρχικές πληροφορίες, γνώσεις, εντυπώσεις και εμπειρίες για τον τόπο τους και τα σημεία που έχουν, κατά τη γνώμη τους, ενδιαφέρον, προσφέρονται για περαιτέρω διερεύνηση και θα ήθελαν να εμβαθύνουν στην ανάδειξη της αξίας τους, θέτοντας ενδεικτικά ερωτήματα όπως:

Πότε δημιουργήθηκε/διαμορφώθηκε;

Ποιες ήταν οι φάσεις εξέλιξής του μέσα στον χρόνο;

Πώς συνδέεται με τον ευρύτερο χώρο και χρόνο;

Ποια πρόσωπα συνδέονται με τη διαμόρφωση και εξέλιξή του;

Πώς είναι δυνατή η συστηματική προσέγγισή του;

Τι θα θέλαμε να μάθουμε που δεν ξέρουμε;

Γιατί θεωρούμε ότι έχει ιδιαίτερη ιστορική σημασία/αξία η μελέτη και ανάδειξή του;

Για την καταγραφή, οργάνωση και ανάδειξη των ιδεών των μαθητών/τριών, είναι δυνατόν να αξιοποιηθούν τα εξής εργαλεία:

Ιδεοθύελλα: ελεύθερη έκφραση ιδεών σε πίνακα ή έντυπο.

Χάρτης εννοιών ή νοητικός χάρτης: οπτική απεικόνιση των προτάσεων και των θεματικών αξόνων που προκύπτουν.

Φύλλα καταγραφής ερωτήσεων ή ενδιαφερόντων: ατομικά ή ομαδικά φύλλα, όπου οι μαθητές/τριες γράφουν τι θα ήθελαν να διερευνήσουν.

Ψηφοφορία: στην περίπτωση που μετά τη διαβούλευση προκύψουν περισσότερα από ένα δημοφιλή θέματα για διερεύνηση, πραγματοποιείται ψηφοφορία για την επιλογή του τελικού θέματος.

Για την επιλογή του συγκεκριμένου θέματος, χρήσιμο είναι να υλοποιηθούν προκαταρκτικές δραστηριότητες εμπλοκής των μαθητών/τριών, που μπορούν να έχουν τη μορφή:

της εξερεύνησης για εντοπισμό στοιχείων που ελκύουν την προσοχή,

της προβολής σύντομων βίντεο ή εικόνων,

της αναζήτησης πηγών και πρώτων πληροφοριών από συγγενικά πρόσωπα,

της συζήτησης με άτομα-ειδικούς, που γνωρίζουν ή έχουν σχέση με το υπό διερεύνηση συγκεκριμένο θέμα.

Το γενικό ζητούμενο-πρόκληση, που θα εξειδικευτεί από το εκάστοτε σχολείο, είναι να «ανακαλύψουν» οι μαθητές/τριες τον τόπο τους, να δουν την ιστορία του, τη σημερινή του διάσταση και τον εαυτό τους μέσα σ’ αυτόν «αλλιώς» (ουσιαστικότερα/βαθύτερα/βιωματικότερα) και να μοιραστούν την προσέγγισή τους με την κοινότητα. Παρενθετικά σημειώνεται ότι στην Ανατολική Αττική περιλαμβάνονται πολλές περιοχές και πόλεις με πλούσια τοπική ιστορία, όπως, ενδεικτικά, τα Σπάτα, ο Μαραθώνας, οι Αχαρνές, το Κορωπί, το Λαύριο, ο Αυλώνας, ο Ωρωπός, ο Κουβαράς, η Αρτέμιδα και αρκετές άλλες, με κατοίκηση από τα προϊστορικά χρόνια και ακμή κατά την κλασική αρχαιότητα και τη Βυζαντινή περίοδο. Άλλες εμφανίζονται με πιο σύγχρονες δραστηριότητες, όπως, η Βούλα, η Βουλιαγμένη, η Άνοιξη και η Δροσιά. Όλες οι περιοχές διαθέτουν μνημεία, μουσεία, οικοδομήματα και ιδιαίτερη λαογραφική κληρονομιά. Τα σχολεία (Γυμνάσια και Λύκεια) έχουν συντάξει, υλοποιήσει και δημοσιοποιήσει πολλές «καλές πρακτικές» στον κλάδο της Τοπικής Ιστορίας, που μπορούν να αποτελέσουν «τροφή για σκέψη» (βλ. ιστοσελίδα ΔΔΕ Ανατολικής Αττικής).

Ο/Η εκπαιδευτικός, σε συνεργασία με τους/τις μαθητές/τριες, τους/τις συναδέλφους/ισσες εκπαιδευτικούς (εφόσον πρόκειται για διαθεματική ή διατμηματική δράση) και τη διεύθυνση του σχολείου, καταρτίζει τον συλλογικό σχεδιασμό του προγράμματος. Ο σχεδιασμός γίνεται με βάση την ηλικία και τα ενδιαφέροντα των μαθητών/τριών, τις δυνατότητες του σχολείου, τις διαθέσιμες πηγές και το σχετικό υλικό.

Ενδεικτικά βήματα ενεργειών:

Καθορισμός θεματικού πλαισίου: Στον βαθμό που έχει επιλεγεί το συγκεκριμένο θέμα τοπικής ιστορίας (π.χ. η ιστορία του γειτονιάς ή του οικισμού, σημαντικά ιστορικά γεγονότα, παραδοσιακά επαγγέλματα, αρχιτεκτονικά μνημεία) διαμορφώνεται ο οριστικός τίτλος και υπότιτλος του προγράμματος.

Με ελεύθερη συζήτηση και τη συντονιστική καθοδήγηση του/της εκπαιδευτικού καταγράφονται τα ερωτήματα και οι απορίες των μαθητών/τριών, καθώς και οι προϋπάρχουσες γνώσεις και εμπειρίες τους.

Καθορίζονται οι στόχοι του προγράμματος (γνωστικοί/μεταγνωστικοί, στάσεων/ψυχοκινητικοί, ανάπτυξης δεξιοτήτων, κοινωνικοποιητικοί).

Συγκροτείται η ομάδα έργου με κατανομή ρόλων (συντονιστής/τρια, υπεύθυνοι/ες δράσεων, τεκμηρίωσης, παρουσίασης κ.ά.) και καθορίζονται οι απαραίτητες και κατάλληλες συνέργειες με πρόσωπα και φορείς.

Διαμορφώνεται το συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και οι φάσεις υλοποίησης: έρευνα – τεκμηρίωση – επισκέψεις – δημιουργία υλικού – παρουσίαση.

Διανέμονται ερευνητικά φύλλα εργασίας, με οδηγίες για παρατήρηση, καταγραφή ή και συνέντευξη.

Καθορίζονται οι προπαρασκευαστικές επαφές και συνεργασίες, λ.χ. η επικοινωνία με τοπικούς φορείς (Δήμος, Δημοτική Βιβλιοθήκη, Μουσεία, Αρχεία), η συνεργασία με ειδικούς/τοπικούς ιστορικούς ή ερευνητές/τριες για παρουσίαση υλικού ή ξενάγηση, η διασύνδεση με πολιτιστικούς συλλόγους ή ομάδες που διατηρούν προφορική ιστορία ή αρχειακό υλικό, οι επαφές με γονείς και τοπική κοινότητα για συλλογή φωτογραφιών, μαρτυριών, αντικειμένων, και εξασφαλίζεται η αίτηση άδειας για επισκέψεις σε χώρους ενδιαφέροντος (π.χ. ιστορικά κτίρια, μουσεία, μνημεία).

Γίνεται έρευνα βιβλιογραφική και διαδικτυακή για συλλογή και αξιολόγηση του υπό διερεύνηση υλικού και αναζητούνται πρωτογενείς πηγές (φωτογραφίες, χάρτες, εφημερίδες, προφορικές μαρτυρίες, κ.ά.).

Καθορίζεται η παρουσίαση του τελικού υλικού, με την επιλογή μορφής παρουσίασης (ψηφιακή έκθεση, θεατρικό, έντυπο φυλλάδιο, ντοκιμαντέρ, ιστορικός περίπατος) και προγραμματίζεται η εκδήλωση της παρουσίασης (π.χ. ανοιχτή στο κοινό, στο σχολείο ή σε δημοτικό χώρο).

Στο πλαίσιο της επιτόπιας έρευνας και της δράση στο πεδίο εντάσσονται:

Οι επισκέψεις/περίπατοι στο σημείο και χώρο ιστορικού και πολιτιστικού ενδιαφέροντος και η επιτόπια δράση βάσει των ερευνητικών φύλλων εργασίας.

Η παρατήρηση, φωτογράφιση και η συμπλήρωση φύλλων τεκμηρίωσης, στο πλαίσιο των οποίων συνδέεται το παρελθόν με το παρόν μέσα από συγκριτικού τύπου αναλογίες και διαφορές στον χωρόχρονο (π.χ. πώς ήταν η περιοχή, ο χώρος τότε και πώς είναι σήμερα).

Οι συνεντεύξεις με μέλη της τοπικής κοινότητας (ηλικιωμένους/ες κατοίκους/ειδικούς/τεχνίτες/τριες), είτε μετά από πρόσκλησή τους στο στο σχολείο είτε με προγραμματισμένη συνάντηση στον υπό διερεύνηση τόπο, όπου οι μαθητές/τριες καταγράφουν προφορικές μαρτυρίες (ενδεχομένως και με ηχογράφηση/βίντεο).

Η συνεργασία με τοπικούς φορείς και αρχεία (λ.χ. επίσκεψη σε Λαογραφικό Μουσείο, Ιστορικό Αρχείο, Βιβλιοθήκη) και η πρόσβαση σε παλιές φωτογραφίες, χάρτες, έγγραφα.

Οι τυχόν καλλιτεχνικές ή δημιουργικές δραστηριότητες των μαθητών/τριών στο πεδίο με σκίτσα ή ζωγραφιές από τα ιστορικά κτήρια/σημεία, η φωτογραφική αποτύπωση με θεματικές (π.χ. «Το παρελθόν στον δρόμο μου») και η καταγραφή με μορφή podcast ή σύντομου ντοκιμαντέρ.

Στο στάδιο της Υλοποίησης, οι δραστηριότητες συνδέονται άμεσα με το θέμα που επελέγη στη φάση της Διερεύνησης και της Προετοιμασίας/Σχεδιασμού.

Ειδικότερα, οι ομάδες των μαθητών/τριών:

συγκεντρώνουν, οργανώνουν και επεξεργάζονται το υλικό που συνέλεξαν (φωτογραφίες, ηχητικά, μαρτυρίες, σημειώσεις),

παράγουν συνεργατικά, πολυτροπικά κείμενα, ψηφιακούς ή έντυπους χάρτες, αφίσες, ιστοριογραμμές, παρουσιάσεις, αφηγήσεις (αναλογικές ή ψηφιακές), έκθεση με φωτογραφίες βασισμένες στα ευρήματά τους.

Στη φάση της Επικοινωνίας και Διάχυσης οι μαθητές/τριες μοιράζονται τις εμπειρίες και τα αποτελέσματα της εκπαιδευτικής τους δράσης με τη σχολική κοινότητα, την τοπική κοινωνία και, όπου είναι δυνατόν, μέσω της ψηφιακής τεχνολογίας, με το ευρύτερο κοινό.

Στο πλαίσιο αυτό, η παρουσίαση της δράσης στη σχολική κοινότητα μπορεί να πάρει τη μορφή διοργάνωσης έκθεσης με φωτογραφίες από τις επισκέψεις/περιπάτους στο πεδίο,

δημιουργίας/σύνταξης μαθητικών πολυτροπικών κειμένων, χαρτών, αφισών και κατασκευών,

προβολής βίντεο ή παρουσιάσεων με λογισμικό παρουσίασης,

δραματοποίησης-υπόδυσης ρόλων ή και αντιπαραθέσεων μεταξύ των μαθητών/τριών με δραματοποιημένους διαλόγους,

παιχνιδιών, θεατρικού ή αφήγησης ιστοριών, εμπνευσμένων από μαρτυρίες ή ιστορικά γεγονότα της περιοχής.

Στην εκδήλωση της παρουσίασης μπορούν να προσέλθουν γονείς-κηδεμόνες και συγγενείς, πρόσωπα και φορείς που συμμετείχαν στη δράση και να αλληλεπιδράσουν με τους/τις μαθητές/τριες.

Η διάχυση της δράσης στην τοπική κοινωνία μπορεί να υλοποιηθεί με:

δημόσια παρουσίαση (π.χ. σε αίθουσα του Δήμου, πολιτιστικό κέντρο),

διοργάνωση θεματικής εκδήλωσης, με τίτλο π.χ. «Γνωρίζω τη γειτονιά/περιοχή μου μέσα από τη δική μου ματιά»,

δημιουργία έκθεσης φωτογραφίας ή έργων μαθητών/τριών σε κεντρικό σημείο της περιοχής ή της πόλης (βιβλιοθήκη, πολιτιστικό σύλλογο),

κατασκευή σειράς από podcast, που θα περιλαμβάνουν και συνεντεύξεις από ζώντες/ούσες πρωταγωνιστές/τριες της τοπικής ιστορίας ή συνεντεύξεις των απογόνων τους,

διανομή ενημερωτικού εντύπου/φυλλαδίου, που παρουσιάζει συνοπτικά τις δράσεις και τα ευρήματα των μαθητών/τριών.

Η διάχυση του προγράμματος στο ευρύτερο κοινό μπορεί να εφαρμοστεί με:

ανάρτηση του παραχθέντος υλικού στην ιστοσελίδα ή στο ιστολόγιο του σχολείου ή σε επίσημα μέσα του Δήμου (σελίδα κοινωνικής δικτύωσης, ιστολόγια, δημοτική ιστοσελίδα),

δημιουργία μικρού ψηφιακού λευκώματος, ψηφιακής αφήγησης ή e-book με τις εργασίες των μαθητών/τριών,

ανάρτηση σχετικής είδησης σε ψηφιακά τοπικά μέσα ενημέρωσης ή σε σχολικά δίκτυα,

παρουσίαση του προγράμματος σε εκπαιδευτικές δράσεις άλλων σχολείων, σε μαθητικές γιορτές /συνέδρια (π.χ. «Ημέρα Τοπικής Ιστορίας», σχολική πολιτιστική βραδιά).

Στο πλαίσιο της φάσης του Αναστοχασμού στη σχολική τάξη οι μαθητές/τριες μπορούν να συμπληρώσουν ερωτηματολόγια καθοδηγούμενου αναστοχασμού ή να συντάξουν μικρούς απολογισμούς απαντώντας στα ενδεικτικά ερωτήματα:

«Τι μού έκανε εντύπωση από τη συμμετοχή μου στη δράση;»,

«Ποια ήταν η πιο ενδιαφέρουσα στιγμή/εμπειρία για εμένα;»,

«Ποια νέα πράγματα έμαθα για τον τόπο μου ή για τον εαυτό μου;»,

«Πώς συνδέεται ο τόπος που μελέτησα με την ευρύτερη ιστορία ή και τη σχολική;»,

«Πώς ένιωσα όταν μίλησα με ανθρώπους της τοπικής κοινότητας;»,

«Ποια δεξιότητα ή γνώση θα ήθελα να αξιοποιήσω και σε άλλη δράση ή στο μέλλον;»,

«Αν η δράση επαναλαμβανόταν, τι θα πρότεινα να αλλάξει ή να προστεθεί;»