Οι μαθητές/τριες μέσα από τη δράση συζητούν για τον τόπο τους, εντοπίζουν σημαντικά μνημεία και προσωπικότητες, χώρους πολιτισμικής αναφοράς και γεγονότα διαφορετικών ιστορικών περιόδων, ερευνούν αξιοποιώντας διάφορες πηγές, προβληματίζονται και αναδεικνύουν τη σχέση τους με την ιστορία και την εξέλιξη του τόπου στον χρόνο. Εστιάζουν και οργανώνουν επισκέψεις σε συγκεκριμένους χώρους και φορείς και ενημερώνονται και για τα προβλήματα προστασίας των μνημείων. Αναλαμβάνουν δράση, οργανώνουν εκστρατείες για την προστασία ή και υιοθετούν κάποιο σημαντικό μνημείο προτείνοντας και τρόπους για την ανάδειξη και προβολή επιλεχθέντων σημαντικών χώρων για την τοπική κοινωνία στο πλαίσιο και της αειφορίας.
Eκπονητές: Καρούντζου Γεωργία, Μανώλη Βάια, Τσάρα Ειρήνη.
Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος της Ιστορίας στις Γ’, Δ’, Ε’ και Στ’ τάξεις του Δημοτικού Σχολείου (ΦΕΚ, Τεύχος Β’, 1963/2021)
Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου (ΦΕΚ 6048/Β΄/1-11-2024).
Οι μαθητές/τριες να:
ερευνήσουν για την ιστορία του τόπου τους σε συγκεκριμένες χρονικές περιόδους,
αξιοποιήσουν διάφορες πηγές, μουσεία, διαδίκτυο, αρχεία του κράτους, επιστήμονες, ψηφιακές εφαρμογές, κ.α.,
συσχετίσουν το περιβάλλον τους με τη γενική ιστορία,
οργανώσουν επίσκεψη σε χώρους πολιτισμικής αναφοράς, μνημεία, κ.α.
αναπτύξουν δεξιότητες 21ου αιώνα,
προβληματιστούν για τη διατήρηση των χώρων πολιτισμικής αναφοράς στο πλαίσιο της αειφόρου ανάπτυξης,
συσχετίσουν μνημεία του τόπου τους με συγκεκριμένες ιστορικές περιόδους,
οργανώσουν εκστρατείες για την προστασία μνημείων.
Ο/η εκπαιδευτικός προκαλεί την ευαισθητοποίηση και το ενδιαφέρον των μαθητών/τριών με αφορμή επετείους και τοπικές εορτές, π.χ. απελευθέρωση της πόλης. Στην ολομέλεια μαθητές/τριες συζητούν για τον τόπο τους και ο/η εκπαιδευτικός καταγράφει τις αναφορές τους για σημαντικά ιστορικά γεγονότα, προσωπικότητες, μνημεία, κ.α. σύμφωνα με τις γνώσεις και τις εμπειρίες τους. Επιπλέον, προβληματίζονται και αναζητούν συνδετικούς κρίκους με το παρόν του τόπου και των κατοίκων. Αποφασίζεται να αναλάβουν δράση, να ερευνήσουν περισσότερο για την ιστορία του τόπου σε συγκεκριμένες ιστορικές περιόδους οργανώνοντας επισκέψεις σε χώρους πολιτισμικής αναφοράς και φορείς.
Επισκέπτονται ψηφιακές εφαρμογές, χώρους πολιτισμικής αναφοράς, μνημεία, αναζητούν πληροφορίες και συγκεντρώνουν στοιχεία που αφορούν σε ιστορικά γεγονότα, προσωπικότητες, μουσεία, κ.α. για τον τόπο τους.
Συσχετίζουν τα στοιχεία τους με τις αντίστοιχες ιστορικές περιόδους.
Εντοπίζουν και καταγράφουν χώρους πολιτισμικής αναφοράς που θα μπορούσαν να επισκεφτούν, π.χ. πλατείες, αγάλματα, μνημεία, Μουσεία, κ.α. που βρίσκονται κοντά στο σχολείο ή την ευρύτερη περιοχή.
Σχεδιάζουν τις επισκέψεις ενώ ο/η εκπαιδευτικός κάνει τις απαραίτητες επαφές, οριστικοποιεί ημερομηνίες επίσκεψης και διευθετεί όσα απαιτούνται για την πραγματοποίησή τους.
Προετοιμάζουν τον εξοπλισμό / εργαλεία που θα χρειαστούν κατά την περιήγησή τους στο πεδίο, όπως φωτογραφική μηχανή, εργαλεία καταγραφής ήχου, σημειωματάρια, κ.α.
Γράφουν προσκλήσεις για συνεργασία και υλοποίηση δράσεων προς φορείς (τοπική κοινότητα) ή και ειδικούς επιστήμονες.
Οι μαθητές/τριες με τον/την εκπαιδευτικό της τάξης στις ομάδες τους περιηγούνται στους χώρους που έχουν επιλέξει, παρατηρούν, βγάζουν φωτογραφίες, ρωτούν τους υπεύθυνους, καταγράφουν απαντήσεις, αποτυπώνουν με κάθε τρόπο ό,τι τους προκαλεί εντύπωση, κ.α. Ενδεικτικά σημεία: πλατείες, Μουσεία, βιβλιοθήκες, αρχεία, κ.α.
Οι μαθητές/τριες επισκέπτονται τοπικές αρχές και φορείς και συζητούν για την ανάγκη διατήρησης και προβολής των χώρων ως μέσων γνώσης και μνήμης, κατανόησης του τόπου τους και ανάπτυξης της ιστορικής συνείδησης. Ενημερώνονται, καταγράφουν τα προβλήματα και προτείνουν τρόπους συνεργασίας που αφορούν στην προστασία αλλά και την προβολή τους.
Οι μαθητές/τριες συγκεντρώνουν και αναλύουν τα δεδομένα της έρευνάς τους προκειμένου να καταλήξουν σε συμπεράσματα και προτάσεις, ώστε με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών Εικαστικών ή και Πληροφορικής να δημιουργήσουν μικρές καρτέλες ή qr codes με την ταυτότητα κάθε μνημείου με σκοπό την ενημέρωση κατοίκων και επισκεπτών για τα ιστορικά μνημεία της περιοχής.
Δημιουργούν ιστοριογραμμή ενσωματώνοντας στην πορεία του χρόνου στοιχεία για την ιστορία του τόπου στις ιστορικές περιόδους.
Οργανώνουν την «υιοθεσία» και την εκστρατεία προβολής των επιλεχθέντων μνημείων/χώρων.
Οργανώνεται εκδήλωση ανοιχτή στη σχολική κοινότητα και την τοπική κοινωνία όπου οι μαθητές/τριες παρουσιάζουν την πορεία των εργασιών τους, μιλούν για τον τρόπο με τον οποίο εργάστηκαν, εξηγούν γιατί επέλεξαν τα συγκεκριμένα μνημεία/χώρους και τις προκλήσεις που αντιμετώπισαν.
Αναρτούν τη δράση στην ιστοσελίδα της σχολικής μονάδας.
Γράφουν άρθρο για τη σχολική εφημερίδα / Δελτίο τύπου για τον τοπικό τύπο.
Δημιουργούν μικρά θεατρικά δρώμενα: Κάθε ομάδα επιλέγει μια σημαντική προσωπικότητα, ένα κτίριο, κ.α. για να παρουσιάσει τη δική της συνομιλία με το παρελθόν αξιοποιώντας και την Τεχνητή Νοημοσύνη με την υποστήριξη του/της εκπαιδευτικού,
Συμμετέχουν σε τοπικά φεστιβάλ/εορτασμούς με εικαστικές συνθέσεις, μιμητικά δρώμενα, παγωμένες εικόνες.
Στη φάση του αναστοχασμού επιδιώκεται οι μαθητές/τριες να καταθέσουν στην ολομέλεια τις σκέψεις τους για τη συμμετοχή τους στη δράση και τους τρόπους διασφάλισης της συνέχισής της. Συζητούν για τον τρόπο με τον οποίο βίωσαν τη συγκεκριμένη δράση, τι καινούργιο έμαθαν, τους άρεσε, τι άλλο θα ήθελαν να κάνουν, τι καινούργιο έμαθαν, τι θα αλλάξουν στη στάση τους σε σχέση με την ιστορία του τόπου τους.