Η δράση επικεντρώνεται στην ανάδειξη των εικοσιτεσσάρων (24) παραδοσιακών μαστιχοχωρίων της νότιας Χίου και του τοπικού προϊόντος της μαστίχας, εστιάζοντας στον γεωγραφικό, πολιτισμικό και κοινωνικό τους ρόλο. Οι μαθητές/τριες διερευνούν τη γεωγραφική ταυτότητα των χωριών, την παραδοσιακή καλλιέργεια της μαστίχας και την επίδρασή της στη διαμόρφωση της τοπικής κοινότητας. Στόχος είναι να κατανοήσουν πώς το φυσικό περιβάλλον και οι ανθρώπινες δραστηριότητες είναι αλληλένδετα στοιχεία της τοπικής γεωγραφίας και πολιτισμικής ταυτότητας. Το ενδεικτικό παράδειγμα της μαστίχας για τη Χίο θα μπορούσε να έχει άλλη ταυτότητα σε άλλη περιοχή, ανάλογα με το τοπικό προϊόν της( π.χ. κρόκος, ελαιόλαδο, κόσμημα κλπ).
– Διασύνδεση με το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών (ΔΕΠΠΣ) και το Αναλυτικό Προγράμματα Σπουδών (ΑΠΣ) για το γνωστικό αντικείμενο της Γεωγραφίας Στ΄ Δημοτικού (ΦΕΚ 304/Β΄/13-03-2003), ( ΦΕΚ 5815/Β/10-12-2021).
– Διασύνδεση με το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών στο γνωστικό αντικείμενο της Γεωγραφίας Στ΄ Δημοτικού (ΦΕΚ 2259/τ. Β΄/06-04-2023).
– Διασύνδεση με το Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου (ΦΕΚ 6048/Β΄/1-11-2024).
Οι μαθητές/τριες αναμένεται να:
εντοπίζουν τα 24 μαστιχοχώρια στον χάρτη και να κατανοούν τη γεωγραφική τους θέση,
να περιγράφουν πώς η γεωγραφική θέση σχετίζεται με ολες τις διαστάσεις της παραγωγής μαστίχας (οικονομικές, κοινωνικές, πολιτισμικές κλπ)
ερευνούν το ιστορικό και οικονομικό αποτύπωμα της μαστίχας (του τοπικού προϊόντος) στη ζωή των χωριών,
αναπτύσσουν ερευνητικές, αφηγηματικές και ερμηνευτικές δεξιότητες, καλλιεργούν περιβαλλοντική και πολιτιστική συνείδηση, με ενεργό συμμετοχή στη διατήρηση και την ανάδειξη της τοπικής κληρονομιάς, συνδέουν το τοπικό με το εθνικό και παγκόσμιο πολιτιστικό και οικολογικό πλαίσιο.
Αρχική συζήτηση στην τάξη με ερωτήματα:
Τι γνωρίζουμε για τη μαστίχα;
Πού καλλιεργείται και γιατί μόνο στη Χίο;
Ποια είναι τα χωριά που σχετίζονται με τη μαστίχα;
Παρατήρηση χαρτών, φωτογραφιών, ιστορικών αρχείων για τα μαστιχοχώρια. Δημιουργία πίνακα ερωτήσεων:Iστορικά στοιχεία, γεωγραφία, πολιτισμικά χαρακτηριστικά, παραγωγή μαστίχας, κοινωνική ζωή, παραδόσεις.
Κατανομή ομάδων ρόλων:
Γεωγράφοι: μελετούν φυσικό περιβάλλον, γεωλογία, θέση χωριών. Ιστορικοί: ερευνούν την ιστορία της μαστίχας και των χωριών. Λαογράφοι: συλλέγουν παραδόσεις, μύθους, ήθη και έθιμα. Ερευνητές αγοράς: μελετούν την οικονομική σημασία της μαστίχας τότε και σήμερα.
Αποφασίζουν για ποια/ποιες από όλες τις παραμέτρους που συνδέονται με ζωή των μαστιχοχωρίων θα σχεδιάσουν τη δράση τους (βιωσιμότητα παραγωγικής διαδικασίας, ανάδειξη κοινωνικών και πολιτισμικών χαρακτηριστικών κ.λπ.)
Δημιουργία φύλλων εργασίας με άξονες παρατήρησης.
Επαφές με τοπικούς φορείς (Μουσείο Μαστίχας Χίου, Δήμος Χίου, Ένωση Μαστιχοπαραγωγών).
Οργάνωση εκπαιδευτικής επίσκεψης σε επιλεγμένα χωριά ή το Μουσείο Μαστίχας.
Συλλογή προφορικών μαρτυριών από κατοίκους και παραγωγούς.
Καλλιτεχνική προσέγγιση: δημιουργία χαρτών, μακετών, αφίσας με QR code για τουριστική ξενάγηση στα Μαστιχοχώρια.
Ψηφιακό υλικό: καταγραφή της δράσης με βίντεο και αφηγήσεις μαθητών/-τριών, δημιουργία πολυμεσικού οδηγού για τα Μαστιχοχώρια (QR codes, σύντομες αφηγήσεις, χαρτογράφηση).
Παρουσίαση στην σχολική κοινότητα, γονείς και τοπική κοινωνία: Εκδήλωση με τίτλο: «Η Γη της Μαστίχας αφηγείται».
Ψηφιακή και έντυπη έκθεση. Ανάρτηση στην ιστοσελίδα του σχολείου και στον ενεργό πολίτη. Δημιουργία πολυμεσικού οδηγού για τα Μαστιχοχώρια (QR codes, σύντομες αφηγήσεις, χαρτογράφηση).
Ατομικά και ομαδικά ερωτήματα: Τι έμαθα για τα Μαστιχοχώρια και τη μαστίχα; Ποιο ήταν το πιο σημαντικό σημείο της δράσης; Τι συνεισέφερα στην ομάδα μου;
Δημιουργία συλλογικού έργου με λέξεις-κλειδιά, εντυπώσεις, εικαστικά έργα.
Ημερολόγιο δράσης / e-book που θα συνοψίζει τη συνολική εμπειρία.