Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Τα Γυμνάσια της Πιερίας γνωρίζουν τα Πιέρια

Περιφέρεια και Διεύθυνση

Κεντρικής Μακεδονίας

  • Πιερίας

Σύντομη περιγραφή

Το πρόγραμμα στοχεύει να ευαισθητοποιήσει τους/τις μαθητές/τριες σχετικά με την σημασία του φυσικού περιβάλλοντος του μυθικού βουνού των Πιερίων στη ζωή τους αλλά και τις απειλές και τους κινδύνους που αντιμετωπίζει και να τους/τις παροτρύνει να σχεδιάσουν και να αναλάβουν δράσεις προστασίας.

Δημιουργός: Βαΐας Αγγέλη, Επόπτριας Ποιότητας και Συμβούλου Εκπαίδευσης Φιλολόγων Πιερίας.

Πρόγραμμα Σπουδών

1. Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Γεωλογίας- Γεωγραφίας (ΦΕΚ 304/Β΄/13-03-20032)

2.Νέο Πρόγραμμα σπουδών Γεωλογίας-Γεωγραφία ΦΕΚ_ 1859_24-03-2023

3. Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου (ΦΕΚ 6048/Β΄/1-11-2024).

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται να :

μυηθούν στην ορεινή πεζοπορία και τους κανόνες της περπατώντας στα μονοπάτια των Πιερίων και να κατανοήσουν τη σύνδεση φύσης και ψυχικής υγείας,

συνειδητοποιήσουν και να εκτιμήσουν τη σημασία του δασικού οικοσυστήματος στην οικονομική-κοινωνική- πολιτισμική ταυτότητα της γύρω περιοχής και την ανάγκη της αειφορικής διαχείρισης και προστασίας των φυσικών του πόρων,

ανακαλύψουν την ποιότητα των νερών των πηγών των Πιερίων και τη χρήση τους στο πέρασμα των χρόνων καθώς και τις επιπτώσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας στο υδάτινο οικοσύστημα της περιοχής,

σχεδιάσουν πρωτοβουλίες που προστατεύουν τα δάση και τους φυσικούς οικοτόπους, υποστηρίζοντας προσπάθειες διατήρησής τους,

αναπτύξουν δεξιότητες έρευνας και συνεργασίας.

Πεδίο Υλοποίησης

Η αυλή ή άλλοι χώροι του σχολείου, Προορισμοί σε απόσταση από το σχολείο (απαιτείται η μετάβαση με συγκοινωνιακό μέσο), Ο ψηφιακός χώρος του διαδικτύου 

Φάσεις Υλοποίησης

Οι μαθητές/τριες με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού, οργανώνουν ερωτήματα όπως: μήπως κατοικούν ή κατάγονται από τα χωριά των Πιερίων ή έχουν ορειβατήσει στα Πιέρια, πόσο σημαντικά είναι τα Πιέρια στη ζωή και στο κλίμα των κατοίκων της Πιερίας, από τι κινδυνεύουν τα Πιέρια και πώς μπορούμε να τα προστατεύσουμε. Εργαλεία: Ομαδικές συζητήσεις, αναζήτηση άρθρων/δημοσιευμάτων, παρουσίαση φωτογραφιών και χαρτών, συνέντευξη (με τους κατοίκους των Πιερίων, φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης, Δασική υπηρεσία, Ε.Ο.Σ. Κατερίνης).

Οι μαθητές/τριες σχεδιάζουν το πρόγραμμα με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού:

– Κατανομή σε ομάδες με ανάθεση ρόλων (ερευνητές, φωτογράφοι, τεχνικοί, δημοσιογράφοι, εξερευνητές-ορειβάτες σε συνεργασία με έμπειρους του Ε.Ο.Σ. Κατερίνης ).

– Αναζήτηση στη Βιβλιοθήκη (Δημοτική, σχολική) και στο διαδίκτυο εκδόσεων σχετικών με τα Πιέρια.

– Συγκέντρωση πληροφοριών από τοπικές πηγές (κατοίκους χωριών των των Πιερίων, φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης, Δασική υπηρεσία, Ε.Ο.Σ. Κατερίνης).

– Επαφές με φορείς (π.χ. φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης, Δασική υπηρεσία, Πυροσβεστική, Ε.Ο.Σ. Κατερίνης, τοπικοί πολιτιστικοί σύλλογοι ) για προγραμματισμό συνεργασίας και κοινής δράσης στα Πιέρια.

-Προετοιμασία υλικού (φωτογραφικές μηχανές, τετράδια, tablets, γάντια, σακούλες).

-Ορειβασία στα Πιέρια (στο Μονοπάτι της Αγάπης, Μεσαία Μηλιά).

-Καθαρισμός μονοπατιού από σκουπίδια, κατηγοριοποίησή τους σε ξεχωριστές σακούλες.

– Εξαγωγή συμπερασμάτων για τους κινδύνους από τη ρύπανση -συζήτηση- προτάσεις.

-Φωτογράφηση και καταγραφή εμπειριών.

-Υπόμνημα στην τοπική αυτοδιοίκηση και στη δασική υπηρεσία με τις διαπιστώσεις και τις προτάσεις προστασίας των Πιερίων από ρύπανση και πυρκαγιά.

Οι μαθητές/τριες δημιουργούν : -παρουσίαση (PowerPoint ή αφίσες) για τη σχολική κοινότητα και μοιράζονται τις εμπειρίες τους μέσω άρθρου στο ιστολόγιο του σχολείου και στα τοπικά μέσα ενημέρωσης ή -αφίσα για την παρέμβαση του ανθρώπου στα Πιέρια, όπως την αποτύπωσε η έρευνα των μαθητών/τριών ή  -βίντεο/potcast με συνεντεύξεις κατοίκων, δασοφυλάκων, πυροσβεστών, επιστημόνων.

Οι μαθητές/τριες απαντούν σε ερωτήσεις: -Τι μάθαμε που δεν γνωρίζαμε για τη σημασία των Πιερίων; – Πόσο σημαντικό είναι να γνωρίζουμε το φυσικό περιβάλλον και τους κινδύνους που αντιμετωπίζει; -Πώς νιώσαμε κατά τη διάρκεια των δράσεων; – Τι αποκομίσαμε από τη συνεργασία μας και πώς μπορούμε να την αξιοποιήσουμε σε μελλοντικές δράσεις; -Εκτιμούμε ότι η διάχυση της δράσης μας θα επηρεάσει την τοπική κοινωνία; Επέκταση – Διοργανώνουν εκδήλωση με έκθεση φωτογραφιών για την πολυδιάστατη σημασία του περιβάλλοντος των Πιερίων στην τοπική κοινωνία αλλά και για τις απειλητικές ανθρώπινες παρεμβάσεις.-Διοργανώνουν δραστηριότητα αναδάσωσης εγχώριων φυτικών ειδών σε αποψιλωμένη περιοχή των Πιερίων, συνεργαζόμενοι με φορείς και ενθαρρύνοντας τη συμμετοχή της τοπικής κοινότητας. Διαμορφώνουν και παρουσιάζουν προτάσεις ευαισθητοποίησης για την προστασία των Πιερίων, π.χ. με πρακτικές STEM δημιουργούν κατάλληλο εργαλείο για την πρόβλεψη κινδύνου δασικής πυρκαγιάς.