Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ - Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Αριθμός Εργαστηρίων:

7

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:

7

Εγώ, ο Oπαδός του Aθλητισμού και του Πολιτισμού

Δεξιότητες Στόχευσης

Δεξιότητες Διαμεσολάβησης και Κοινωνικής Ενσυναίσθησης
  • διαμεσολάβηση
  • ενσυναίσθηση και ευαισθησία
  • επίλυση συγκρούσεων
  • πολιτειότητα

Σύντομη περιγραφή

Το πρόγραμμα καλλιεργεί δεξιότητες του 21ου αιώνα (δημιουργικότητα, κριτική σκέψη, συνεργασία, επικοινωνία), την παραγωγική μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας, δεξιότητες ζωής (διαμεσολάβηση, ενσυναίσθηση και ευαισθησία, πολιτειότητα) και δεξιότητες της τεχνολογίας, της μηχανικής και της επιστήμης(δεξιότητες της τεχνολογίας, ψηφιακός γραμματισμός και τεχνολογικός γραμματισμός).

Το πρόγραμμα πραγματεύεται την έννοια του αθλητισμού, τη θέση που κατέχει μέσα σε μια πολιτισμένη κοινωνία και την προσφορά του σε αυτή. Επιπλέον, παρουσιάζει τις μορφές αλλοτρίωσης και παρακμής, που εντοπίζονται στους αθλητικούς χώρους (οπαδική βία). Βασική επιδίωξη του Προγράμματος είναι οι μαθητές/τριες  να αναγνωρίσουν  ότι ο αθλητισμός αποτελεί βασική έκφραση του πολιτισμού ενός λαού, να εντοπίσουν τους λόγους ύπαρξης της βίας στους αθλητικούς χώρους και να καλλιεργηθεί πνεύμα ευθύνης.

Τίτλοι επιμέρους εργαστηρίων

1. Γινόμαστε ομάδα

Διάρκεια 1 διδακτική ώρα: Εργαστήρι ομαδοποίησης

Δραστηριότητες

Μοιράζουμε μικρές καρτέλες στους/στις μαθητές/τριες και τους ζητούμε να γράψουν 2 από τα αγαπημένα τους αθλήματα (ομαδικά ή ατομικά). Σύμφωνα με αυτό, διαμορφώνουμε ομάδες με βάση, όσο το δυνατόν γίνεται, το άθλημα που επιλέγουν. Στη συνέχεια, μοιράζουμε φύλλο εργασίας και ζωγραφίζουν την ομάδα τους με τα διακριτικά των αθλημάτων που επέλεξαν (π. χ. πάνω σε άλογα, με μπάλα μπάσκετ, με ρακέτα κ. ά.). Παρουσιάζουν την ομάδα τους και γράφουν τους κανόνες που θα ορίζουν τη λειτουργία της. Διατυπώνουν το δικό τους σύνθημα και κατασκευάζουν μια πρωτότυπη σημαία, που θα συμβολίζει την ομάδα τους.

2.Παίζουμε με τις λέξεις

Διάρκεια 1 διδακτική ώρα:

Δραστηριότητες

Μοιράζουμε σε κάθε ομάδα ένα χαρτί με τη λέξη  φιλώ = αγαπώ. Εντοπίζουμε τη σημασία της στο λεξικό (έντυπο ή ψηφιακό) και την καταγράφουμε. Στη συνέχεια,  ζητάμε να φτιάξουν σύνθετες λέξεις (φιλόσοφος, φιλοπόλεμος, φιλειρηνικός, φίλαθλος) και τις τοποθετούμε στην τάξη. Διαβάζουμε την αντίστοιχη διαφάνεια (διαφ.2), από το power point της Δομής, όπου αναφέρεται στη διαφορά της έννοιας «φίλαθλος» και «οπαδός». Με γνώμονα τη λέξη «αθλητής/τρια» και με τα παράγωγα ή σύνθετα (π.χ. φίλαθλος/η/ο, αθλητικός/ή/ό, αθλούμαι κ.ά.) φτιάχνουν τη δική τους μικρή πρωτότυπη ιστορία     (10-15 σειρές), παρουσιάζοντας τα όνειρα και τους στόχους των αθλητών/τριών, καθώς και την επίπονη προσπάθειά τους και τις στερήσεις τους. Την οπτικοποιούν, πάνω σε χαρτόνι, σαν κόμικ και την τοποθετούν στην τάξη.

 

3. Αθλητισμός: μια ιστορία από παλιά!

Διάρκεια 1 διδακτική ώρα:

Δραστηριότητες

Αναδρομή σε ιστορικά δεδομένα. Εδώ, οι ομάδες αναλαμβάνουν την πρώτη τους αποστολή για έρευνα και καταγραφή αποτελεσμάτων. Αφού διαβάσουμε τη διαφάνεια (διαφ.4), όπου αναφέρονται τα ιστορικά δεδομένα των αθλητικών γεγονότων, από την αρχαιότητα. Παρουσιάζουμε σχετικό ερωτηματολόγιο στις ομάδες ( Ολυμπιακοί αγώνες). Αφού τους μοιράσουμε τις ερωτήσεις, τους αφήνουμε να το συμπληρώσουν. Έπειτα από συζήτηση και έρευνα στο διαδίκτυο, συντάσσουν και  παρουσιάζουν, στην ολομέλεια, τις απαντήσεις τους

4. Εμείς οι φίλαθλοι

Διάρκεια 1 διδακτική ώρα:

Δραστηριότητες

Διοργανώνουμε, σε συνεργασία με τον/την εκπαιδευτικό της Φυσικής Αγωγής, αθλητικούς αγώνες, όπου οι ομάδες συμμετέχουν είτε ως αθλητές/τριες, είτε παρακολουθούν ως φίλαθλοι. Κατά τη διάρκεια των αγώνων οι μαθητές/τριες καταγράφουν τις συμπεριφορές των φιλάθλων, σε όλες τις περιπτώσεις: νίκης ή ήττας. Εδώ, στο πλαίσιο της συμπερίληψης, λαμβάνουμε σχετικά μέτρα για τη συμμετοχή όλων των μαθητών/τριών. Στον ποδοσφαιρικό αγώνα, εφόσον υπάρχουν μαθητές/τριες με προβλήματα όρασης, χρησιμοποιούμε τις μπάλες με το ειδικό κουδουνάκι (φροντίζουμε να πραγματοποιηθούν σε κλειστό χώρο). Στην περίπτωση της επιλογής του μπάσκετ, μπορούν να παίξουν με  καρέκλες, οι οποίες θα τοποθετηθούν στον χώρο και θα ανταγωνιστούν στην κατάκτηση πόντων, μέσα από εύστοχα καλάθια.

5. Αναζητώντας την αιτία

Διάρκεια 1 διδακτική ώρα:

Δραστηριότητες

Προβολή του βίντεο: «Πανηγυρισμοί στο Καλλιμάρμαρο στάδιο» (διαφ.19). Μετά την προβολή του βίντεο και σε συνδυασμό με την καταγραφή της συμπεριφοράς των μαθητών/τριών, κατά τη διάρκεια των αθλητικών αγώνων (εργαστήρι 4), ο/η  εκπαιδευτικός θέτει ερωτήματα, που αφορούν στη συμπεριφορά των φιλάθλων και των αθλητών/τριών, με στόχο τη διατύπωση συμπερασμάτων.

Υπάρχουν διαφορετικές ομάδες ανάμεσα στους θεατές; Αυτό δημιουργεί πρόβλημα; Τι τους ενώνει; Τι τους χωρίζει; Γιατί μπορεί να νιώσουν οργή; Πώς εκφράζουν τα συναισθήματά τους;

Οι ομάδες σημειώνουν τις απαντήσεις τους και στη συνέχεια, συζητούν για τα αίτια που οδηγούν κάποιον/α σε βίαιη συμπεριφορά. Ανακοινώνουν τα συμπεράσματά τους και  καταγράφουν σε χαρτόνια λέξεις – κλειδιά για τα αίτια που μπορεί να «γεννούν» το κοινωνικό φαινόμενο της οπαδικής βίας. Αναφέρουν γεγονότα που μπορεί να γνωρίζουν και τα ανακαλούν.

6. Ώρα για δράση!

Διάρκεια 1 διδακτική ώρα:

Δραστηριότητες

Για τη δραστηριότητα αυτή μπορεί να αξιοποιηθεί σχετικό επίκαιρο υλικό από τον έντυπο τύπο. Συζητούμε  γεγονότα που έχουν γίνει μέσα και έξω από το γήπεδο και πώς θα μπορούσαν να αποφευχθούν. Βασικό ερώτημα: είναι η παιδεία η λύση στην  αντιμετώπιση οποιασδήποτε μορφής βίας; Πώς μπορεί να επηρεάσει το κοινωνικό περιβάλλον ενός παιδιού και τη μετέπειτα ζωή του; Στο πλαίσιο της σχολικής μονάδας, μπορούν οι καθηγητές/τριες να επηρεάσουν τις συμπεριφορές των παραβατικών μαθητών/τριών; Οι μαθητές/τριες μοιράζονται τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους και σε χαρτόνια γράφουν τις λύσεις στα αίτια, που κατέγραψαν στο προηγούμενο εργαστήρι (εργ.5) . Εφόσον υπάρχει πρόσβαση στο διαδίκτυο και σε συνεργασία με τον/την εκπαιδευτικό της Πληροφορικής, παίζουμε το δικό μας ψηφιακό παιχνίδι με τις λέξεις-συμπεριφορές που ανήκουν ή όχι στο πνεύμα του αθλητισμού (wordwall, kahoot).

7.Μιλάμε στην κοινωνία

Διάρκεια 1 διδακτική ώρα:

Δραστηριότητες

Σε συνεργασία με τον/την υπεύθυνο/η  της θεατρικής αγωγής οργανώνουμε την παρουσίαση του δρώμενου, που περιγράφεται στο power point  της Δομής «Μια υποθετική ιστορία» (διαφ. 23, 24, 25). Οι μαθητές/τριες χωρίζονται σε ομάδες και αναλαμβάνουν να γράψουν διαλόγους, τους οποίους δραματοποιούν μέσα στην τάξη. Χρησιμοποιούν τις ερωτήσεις του «σεναρίου», ώστε κάθε ομάδα να γράψει από ένα σενάριο: τι θα γινόταν αν ο «Γιώργος» αποφάσιζε να πάει μαζί με τους άλλους και τι θα γινόταν, αν έκανε άλλη επιλογή και ποια θα μπορούσε να είναι αυτή.

 

Εκπαιδευτικό υλικό