Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία
  • Επιχειρηματικότητα- Αγωγή Σταδιοδρομίας- Γνωριμία με επαγγέλματα

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Αριθμός Εργαστηρίων:

7

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:

7

Φύλο και Επάγγελμα: Μια Σχέση Εξάρτησης και Αδιόρατων Στερεοτύπων

Λέξεις που προσδιορίζουν το πρόγραμμα

Δεξιότητες Στόχευσης

Δεξιότητες Διαμεσολάβησης και Κοινωνικής Ενσυναίσθησης
  • διαμεσολάβηση
  • ενσυναίσθηση και ευαισθησία
  • επίλυση συγκρούσεων
  • πολιτειότητα
Δεξιότητες Κοινωνικής Ζωής
  • ανθεκτικότητα
  • αυτομέριμνα
  • ενσυναίσθηση
  • ευαισθησία
  • κοινωνική
  • πολιτειότητα

Σύντομη περιγραφή

Σκοπός του παρόντος εργαστηρίου είναι η ευαισθητοποίηση των μαθητών/τριών σχετικά με το πώς τα έμφυλα στερεότυπα και οι κοινωνικές παραδοχές και προσδοκίες επηρεάζουν την αυτο-αντίληψη και την επιλογή επαγγέλματος. Επιπλέον, η ανάπτυξη της αναγνώρισης των έμφυλων στερεότυπων στα σχολικά βιβλία και στον επαγγελματικό χώρο, η ενημέρωση για την ισχύουσα κατάσταση στην Ελλάδα και τον κόσμο, η ενίσχυση μη στερεοτυπικών στάσεων και επαγγελματικών επιλογών, η καλλιέργεια θετικής αυτοδιάθεσης, και η ανάληψη δράσης ενάντια στην έμφυλη ανισότητα στην οικογένεια και στην εργασία.

Τίτλοι επιμέρους εργαστηρίων

1. Επάγγελμα: ανδρικό ή γυναικείο

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση:

  • Να επικοινωνούν, εκφράζοντας επιχειρήματα.
  • Να συνεργάζονται σε ομάδες.
  • Να καλλιεργήσουν τη δημιουργικότητά τους, συνθέτοντας τα δεδομένα.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  1. Αφόρμηση: προβολή βίντεο για επαγγέλματα και φύλο (https://www.youtube.com/watch?v=vA2eLnSsVSA&ab_channel=GenderAllianceInitiative)
  2. Σύζήτηση βάσει του βίντεο.
  3. Κριτική ανάγνωση μικρών αγγελιών.
  4. Υπάρχουν ανδρικά και γυναικεία επαγγέλματα; Χωρισμός σε ομάδες. Οι μαθητές/τριες καλούνται να καταγράψουν τα επιχειρήματά τους.
  5. Γραφή μιας gender-free μικρής αγγελίας.
2. Η γυναικεία πάλη: Μια ζωή διεκδικήσεων

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση:

  • Να αναπτύσσουν κριτική σκέψη, διακρίνοντας ανάγκες και συσχετίζοντάς τες με τα δικαιώματα.
  • Να συνεργάζονται σε ομάδες.
  • Να είναι δημιουργικοί/ες, συμμετέχνοντας σε αγώνα λόγων (debate).

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  1. Ανάγνωση αποσπασμάτων από αρθρογραφία γυναικείων, διαχρονικά, περιοδικών – σχολιασμός.
  2. Χωρισμός σε ομάδες και πραγματοποίηση αγώνα λόγων (debate).
3. Έμφυλες ανισότητες και εργασία

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση:

  • Να αναπτύσσουν κριτική σκέψη, διακρίνοντας χαρακτηριστικά μέσω της παρατήρησης.
  • Να καλλιεργήσουν τη δημιουργικότητά τους, συμμετέχοντας σε θέατρο φόρουμ.
  • Να επικοινωνούν, αυτοσχεδιάζοντας.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Δείχνουμε σκίτσα στους/στις μαθητές/τριες.

  1. Κρτική παρατήρηση σκίτσων- σχολιασμός από τους μαθητές και τις μαθήτριες.
  2. Ενημέρωση για τη Σύμβαση της Κωνσταντινούπολης.
  3. Δραματοποίηση και παρεμβάσεις στη φιλοσοφία του θεάτρου φόρουμ.
  4. Αυτοσχεδιασμός.
4. Εκπαίδευση και στερεότυπα

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση:

  • Να συνεργάζονται σε ομάδες.
  • Να αναπτύσσουν κριτική σκέψη διερευνώντας και εντοπίζοντας στοιχεία.
  • Να χρησιμοποιούν πληροφορίες μέσω ψηφιακού εργαλείου.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  1. Χωρισμός των μαθητών/τριών σε ομάδες.
  2. Δίνονται σχολικά εγχειρίδια στους/στις μαθητές/τριες.
  3. Διενέργεια έρευνας σε ομάδες.
  4. Μελέτη περίπτωσης σχολικών Εγχειριδίων.
  5. Οπτικοποίηση συμπερασμάτων.
  6. Διάχυση.
5. Το επάγγελμα στον Ελληνικό Κινηματογράφο

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση:

  • Να συνεργάζονται, δουλεύοντας σε ομάδες.
  • Να έχουν κριτική σκέψη, αναλύοντας και ερμηνεύοντας δεδομένα.
  • Να χρησιμοποιούν πληροφορίες και να τις αποτυπώνουν με τη χρήση ψηφιακού εργαλείου.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  1. Χωρισμός μαθητών/τριών σε ομάδες.
  2. Στις ομάδες δίνονται διαφορετικοί τίτλοι ταινιών του Ελληνικού Κινηματογράφου και οι μαθητές/τριες καλούνται να σημειώσουν τα επαγγέλματα κάθε φύλου, όπως παρουσιάζονται στις ταινίες.
  3. Συγκέντρωση και οπτικοποίηση συμπερασμάτων (δημιουργία γραφημάτων).
6. Εργασία και φύλο. Από τις στατιστικές στα συμπεράσματα

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση:

• Να αναπτύσσουν κριτική σκέψη, διεξάγοντας έρευνα.
• Να χρησιμοποιούν πληροφορίες.
• Να συνεργάζονται, συζητώντας, σχολιάζοντας δεδομένα.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  1.  Κριτική ανάγνωση εικόνων, γραφημάτων, χαρτών και αναδιατύπωσή τους
  2. Συμμετοχή σε έρευνα και σχολιασμός των αποτελεσμάτων της.
7. Προετοιμασία εκδήλωσης ενημέρωσης - Διάχυση

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση:

  • Να διαθέτουν κριτική σκέψη, συνθέτοντας και καταλήγοντας σε συμπεράσματα.
  • Να είναι δημιουργικοί, συντάσσοντας κείμενο.
  • Να συνεργάζονται σε ομάδες.
  • Να χρησιμοποιούν πληροφορίες.
  • Να αναπτύσσουν συστημική σκέψη, συνδέοντας τα μέρη με το όλον.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  1. Παρουσίαση της εικόνας των φύλων στον κινηματογράφο με έμφαση στο επάγγελμα/ απασχόληση/δραστηριότητα.
  2. Παρουσίαση του αγώνα των γυναικών για κατοχύρωση δικαιωμάτων μέσα από τα γυναικεία περιοδικά.
  3. Παρουσίαση της στερεοτυπικής εικόνας των γυναικών μέσα από το περιοδικό Βοσπορίς.
  4. Παρουσίαση των στατιστικών δεδομένων για τη γυναικεία εργασία στην Ελλάδα και την Ευρώπη.
  5. Παρουσίαση των ρόλων των φύλων (δραστηριότητες, ασχολίες, επαγγέλματα) στα σχολικά εγχειρίδια.
  6. Δημιουργία αφίσας- προγράμματος εκδήλωσης και ανακοίνωσης στα media.

Εκπαιδευτικό υλικό