Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Αριθμός Εργαστηρίων:

7

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:

14

Οι περιπέτειες των Φορομαχητών

Δεξιότητες Στόχευσης

Δεξιότητες Διαμεσολάβησης και Κοινωνικής Ενσυναίσθησης
  • διαμεσολάβηση
  • ενσυναίσθηση και ευαισθησία
  • πολιτειότητα
Δεξιότητες Επιχειρηματικότητας
  • αποτελεσματικότητα
  • οργανωτική ικανότητα
  • προγραμματισμός
  • πρωτοβουλία
Δεξιότητες του νου
  • επίλυση προβλημάτων
  • κατασκευές, παιχνίδια, εφαρμογές
Κατασκευές, Παιχνίδια, Εφαρμογές
Παραγωγική Μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας
  • επάγγελμα
  • παραγωγικότητα
Πλάγια σκέψη
  • δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη

Σύντομη περιγραφή

Το Πρόγραμμα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων στοχεύει στην καλλιέργεια της φορολογικής συνείδησης και την ευαισθητοποίηση των μαθητών/τριών σε φορολογικά ζητήματα από πολύ νεαρές ηλικίες. Περιλαμβάνει δραστηριότητες που διακρίνονται για τον παιγνιώδη χαρακτήρα τους, την ομαδοσυνεργατική φύση τους και τη δυνατότητα συνδιαμόρφωσής τους με τους/τις μαθητές/τριες, με γνώμονα τη φαντασία και τη διάθεση για μάθηση με εναλλακτικό τρόπο. Με άξονα προσανατολισμού τα παραπάνω, επιχειρεί να καλλιεργήσει δεξιότητες μάθησης, κοινωνικής ζωής και  επιχειρηματικότητας.

Τίτλοι επιμέρους εργαστηρίων

1.Οι περιπέτειες των Φορομαχητών

Περιγραφή Δραστηριοτήτων

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μετά την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων του εργαστηρίου, οι μαθητές/τριες θα πρέπει να είναι σε θέση να:

  1. Εκφράζουν τα συναισθήματα και τις προσδοκίες τους από τη συμμετοχή τους στα εργαστήρια.
  2. Συνεργάζονται σε μικρές ομάδες και να παράγουν σχετικά με τη θεματολογία κείμενα.
  3. Συζητούν για τη σημασία του φόρου μέσα από τη χρήση παραδειγμάτων.

Ενδεικτικές Δραστηριότητες

  • Φύλλο: «Έλεγχος Διάθεσης» (15’)
  • Μαγική Ιστορία: «Το χωριό των φίλων» (30’)
  • Αναστοχασμός (10’)
  • Παράγωγα της λέξης “φόρος” (10’)
  • Ετυμολογία της λέξης “φόρος” (5’)
  • Ο φόρος σε άλλες γλώσσες (10’)
  • Έπιασες το νόημα; Δημιουργία προτάσεων με λέξεις (20’)
2.Τα επαγγέλματα των Φορομαχητών

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μετά την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων του εργαστηρίου, οι μαθητές/τριες θα πρέπει να είναι σε θέση να:

  1. Διακρίνουν τα χαρακτηριστικά των επαγγελμάτων και τα ταξινομούν σε κατηγορίες.
  2. Παρουσιάζουν στην ολομέλεια της τάξης τα χαρακτηριστικά των επαγγελμάτων που έχουν επιλέξει.
  3. Συσχετίζουν επαγγέλματα με δημόσιες υπηρεσίες μέσα από παιχνίδια συνεργασίας.
  4. Εκτιμούν τη σημασία των φόρων στην καθημερινότητά τους.

Ενδεικτικές Δραστηριότητες:

  • Συζήτηση: «Ένα επάγγελμα που γνωρίζω από κοντινό μου πρόσωπο» (25΄)
  • Παραδείγματα δημοσίων υπηρεσιών (20΄)
  • Λεξομαχίες (5΄)
  • Δημόσιες Υπηρεσίες: Βρες το μοτίβο (15΄)
  • Οι αριθμοί και η ζωή μας (20΄)
  • Λεξομαχίες (5΄)
3.Ένας εξωγήινος στο σχολείο μας

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μετά την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων του εργαστηρίου, οι μαθητές/τριες θα πρέπει να είναι σε θέση να:

  1. Αναφέρουν παραδείγματα της έννοιας της «κοινής εισφοράς» από την καθημερινότητά τους.
  2. Συνδέουν την ποιότητα ζωής με τους φόρους.
  3. Παράγουν κείμενα σε συνεργασία με τα μέλη της ομάδας τους ή ατομικά.
  4. Αιτιολογούν τη σημασία των φόρων για την κοινωνία στηριζόμενοι σε πληροφορίες και  να καταλήγουν σε συμπεράσματα.

Ενδεικτικές Δραστηριότητες

  • Προβολή microclip «Τι είναι ο φόρος;» (α΄ μέρος/15΄)
  • Έκθεση Ζωγραφικής: «Οι φόροι και η πόλη μας» (α΄ μέρος/15΄)
  • Γνωριμία με επαγγέλματα (15′)
  • Προβολή microclip: «Τι είναι ο φόρος;» (β΄ μέρος/15′)
  • Έκθεση Ζωγραφικής: «Οι φόροι και η πόλη μας» (β΄ μέρος/ 30΄)

 

4. Οι Φορομαχητές ταξιδεύουν με τη χρονομηχανή

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μετά την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων του εργαστηρίου, οι μαθητές/τριες θα πρέπει να είναι σε θέση να:

  1. Εκτιμούν τη διαχρονικότητα των φόρων με σχετικά  παραδείγματα από την αρχαιότητα.
  2. Συλλέγουν πληροφορίες, σχεδιάζουν τα βήματα υλοποίησης και κατασκευάζουν μία αφίσα σε ψηφιακή ή έντυπη μορφή.
  3. Αναστοχάζονται την πορεία που ακολούθησαν για να δημιουργήσουν την αφίσα.

Ενδεικτικές Δραστηριότητες

  • Προβολή microclip «Πώς ξεκίνησαν οι φόροι; » (α΄ μέρος/15΄)
  • Συζήτηση: «Αστείοι και παράξενοι φόροι στην ιστορία» (10΄)
  • Συζήτηση: «Τρόποι πληρωμής φόρων στην ιστορία» (5΄)
  • Εφημερίδες/Περιοδικά: Επαγγέλματα (10΄)
  • Προβολή microclip «Πώς ξεκίνησαν οι φόροι;» (β΄ μέρος/15΄)
  • Αφίσα: Επαγγέλματα (5΄)
  • Ταξίδι με τη χρονομηχανή: δημιουργία αφίσας (30΄)
5. Ηρωικοί Φορομαχητές

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μετά την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων του εργαστηρίου, οι μαθητές/τριες θα πρέπει να είναι σε θέση να:

  1. Συνδέουν την ποιότητα ζωής των πολιτών με τα έσοδα από τους φόρους.
  2. Εκτιμούν την αναγκαιότητα των φόρων μέσα από παιχνίδια ρόλων.
  3. Αναστοχάζονται τις εμπειρίες που απέκτησαν και τα συναισθήματα που βίωσαν.

 Ενδεικτικές Δραστηριότητες

  • Προβολή microclip «Εγώ ωφελούμαι από τους φόρους; Με ποιον τρόπο;» (α΄ μέρος/15΄)
  • Διασύνδεση με άλλα μαθήματα: «H περιπέτεια των δημιουργών της πόλης» (30΄)
  • Προβολή microclip «Εγώ ωφελούμαι από τους φόρους; Με ποιον τρόπο;” (β΄ μέρος/15΄)
  • Παιχνίδι Ρόλων: «Η πόλη της ευτυχίας» (30΄)
6. Μια κυψέλη ακόμη

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μετά την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων του εργαστηρίου, οι μαθητές/τριες θα πρέπει να είναι σε θέση να:

  1. Εξηγούν πώς οι φόροι βοηθούν τη χρηματοδότηση δημόσιων έργων συμμετέχοντας σε παιχνίδια κατασκευής.
  2. Συνδέουν τα φορολογικά έσοδα με τις επενδύσεις στις δημόσιες υπηρεσίες.
  3. Συνδέουν τα έσοδα από τους φόρους με την ποιότητα ζωής συμμετέχοντας σε παιχνίδι συνεργασίας.

Ενδεικτικές Δραστηριότητες

  • Προβολή microclip «Ποιος/α συλλέγει τους φόρους και γιατί;» (α΄μέρος/15΄)
  • Κατασκευή: «Η πόλη των Φορομαχητών» (30΄)
  • Προβολή microclip «Ποιος συλλέγει τους φόρους και γιατί;» (β΄ μέρος/15΄)
  • Παιχνίδι Συνεργασίας: «Η αποστολή των Φορομαχητών» (30΄)
7. Οι Φορομαχητές μαζεύουν τα σύνεργά τους

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μετά την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων του εργαστηρίου, οι μαθητές/τριες θα πρέπει να είναι σε θέση να:

  1. Αναστοχάζονται στην πορεία τους από την αρχή μέχρι τα αποτελέσματα για τις ενέργειές τους.
  2. Συγκρίνουν τις προσδοκίες που είχαν καταγράψει στην αρχή των εργαστηρίων με τις τωρινές πεποιθήσεις τους.
  3. Αποτιμούν τη συμμετοχή τους ως άτομα και ως μέλη ομάδων.

Ενδεικτικές Δραστηριότητες

  • Συζήτηση: Ανασκόπηση της εμπειρίας του εργαστηρίου (20΄)
  • Δημιουργία παρουσίασης: προετοιμασία σεναρίου, υλικού (α΄ μέρος/25΄)
  • Δημιουργία παρουσίασης: ολοκλήρωση (β΄ μέρος/ 35΄)
  • Φύλλο αξιολόγησης μαθητών και εκπαιδευτικών (10΄)

Εκπαιδευτικό υλικό