Η δράση σκοπεύει μέσα από μια ποικιλία δραστηριοτήτων να οδηγήσει τους/τις μαθητές/τριες στη διερεύνηση της ιστορίας του πάρκου Ροδίνι στη Ρόδο και στην ανάδειξή της, να τους ευαισθητοποιήσει σε θέματα προστασίας της πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς, να οξύνει την παρατηρητικότητα και την κρίση τους για τον εντοπισμό προβλημάτων και την κατάθεση προτάσεων και τελικά να τους εξοικειώσει με πρακτικές ενεργούς πολιτειότητας.
Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Ιστορίας και Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών Ιστορίας (ΦΕΚ 303 /Β΄/13-03-2003)
Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου (ΦΕΚ 6048/Β΄/1-11-2024)
Οι μαθητές/τριες να
χρησιμοποιούν το διαδίκτυο και ψηφιακές εφαρμογές στο μάθημα της Ιστορίας ως διδακτικού εργαλείου για μία σύγχρονη, εναλλακτική και ιδιαίτερα αποτελεσματική προσέγγιση του παρελθόντος,
αναγνώριση της σημασίας της πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς της ιδιαίτερης πατρίδας των μαθητών-τριών,
ερευνούν και αναλύουν κριτικά ιστορικές πηγές,
προτείνουν βιώσιμες λύσεις επίλυσης σύγχρονων προβλημάτων προστασίας την πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς.
Ενεργητική συμμετοχή μέσω έρευνας πεδίου και συνεντεύξεων.
Ομαδοσυνεργατική μέθοδος και καταμερισμός εργασιών.
Χρήση νέων τεχνολογιών (ψηφιακά εργαλεία, εφαρμογές καταγραφής, κ.λπ.).
Διεπιστημονική προσέγγιση (ιστορία, αρχαιολογία, κοινωνιολογία).
Απαραίτητα Μέσα: Βιβλιογραφικό υλικό και ιστορικές πηγές, Αρχειακό υλικό, Διαδίκτυο, Εξοπλισμός καταγραφής.
Προετοιμασία για την επιτόπια επίσκεψη:
Τι θα παρατηρήσουμε;
Τι ερωτήσεις έχουμε;
Τι υλικό θα χρειαστούμε (σημειωματάρια, φωτογραφικές μηχανές/κινητά, κ.λπ.);
Καθοδηγούμενη περιήγηση στο πάρκο Ροδίνι. Εστίαση σε σημεία ιστορικού ενδιαφέροντος (π.χ. τάφος Πτολεμαίο, τμήματα του αρχαίου υδραγωγείου, ιταλικές παρεμβάσεις).
Οι μαθητές/τριες καταγράφουν, φωτογραφίζουν, βιντεοσκοπούν σημεία που τους ενδιαφέρουν για την ιστορική τους έρευνα αλλά και για την καταγραφή προβλημάτων.
Παίρνουν συνεντεύξεις από επισκέπτες ή εργαζόμενους σε αυτό.
Πρώτος εντοπισμός προβλημάτων (π.χ. φθορές, έλλειψη σήμανσης, εγκατάλειψη, προσβασιμότητα).
Ιστορική Διερεύνηση και Δημιουργική Επεξεργασία μέσα από έρευνα σε σχολική βιβλιοθήκη, διαδίκτυο (με καθοδήγηση για αξιόπιστες πηγές), ή/και υλικό που μπορεί να παραχωρηθεί από τοπικούς φορείς.
Συλλογή πληροφοριών για την ιστορία του πάρκου, τους μύθους και τις χρήσεις του ανά τους αιώνες.
Προετοιμασία για την επιτόπια επίσκεψη:
Τι θα παρατηρήσουμε;
Τι ερωτήσεις έχουμε;
Τι υλικό θα χρειαστούμε (σημειωματάρια, φωτογραφικές μηχανές/κινητά, κ.λπ.).
Σχηματισμός ομάδων εργασίας (3-5 μαθητές ανά ομάδα).
Επιλογή του τελικού δημιουργικού προϊόντος ανά ομάδα.
Οργάνωση του υλικού που συλλέχθηκε.
Οι ομάδες εργάζονται πάνω στο δημιουργικό τους προϊόν που θα είναι ένα Ντοκιμαντέρ:
Συγγραφή σεναρίου, επιλογή πλάνων, ηχογράφηση αφηγήσεων, ενσωμάτωση συνεντεύξεων, μοντάζ (με απλά εργαλεία). Παράλληλα, οι ομάδες αρχίζουν να επεξεργάζονται τα προβλήματα που εντόπισαν. Καταγραφή Προβλημάτων, Διατύπωση Προτάσεων και οριστικοποίηση της λίστας των προβλημάτων του πάρκου από κάθε ομάδα. Συζήτηση και ανάπτυξη συγκεκριμένων, ρεαλιστικών και τεκμηριωμένων προτάσεων για την αντιμετώπιση των προβλημάτων και την ανάδειξη του πάρκου.•
Οι ομάδες εργάζονται πάνω στην οπτικοποίηση των προτάσεών τους με τη δημιουργία Μακέτας και τη χρήση απλών υλικών για την αναπαράσταση του πάρκου και των προτεινόμενων παρεμβάσεων ή/και τη δημιουργία ψηφιακού χάρτη με τη χρήση διαδικτυακών εργαλείων χαρτογράφησης (π.χ. Google My Maps) ή απλού λογισμικού παρουσιάσεων για τη δημιουργία ενός διαδραστικού χάρτη με σημεία ενδιαφέροντος και προτεινόμενες αλλαγές.
Κεντρική παρουσίαση στη σχολική κοινότητα. Οι ομάδες παρουσιάζουν τη δράση και τα προϊόντα της: •Το ντοκιμαντέρ ή τη μακέτα ή τον ψηφιακό χάρτη με τις προτάσεις τους.
Συζήτηση, ανατροφοδότηση από τους/τις συμμαθητές/τριες, τους/τις εκπαιδευτικούς και τους γονείς.
Ερωτηματολόγιο για το κοινό για την αξιολόγηση της δράσης. Η δράση και τα προϊόντα της ανακοινώνονται στον τοπικό τύπο και αναρτώνται στο site του σχολείου.
Γίνεται συζήτηση απαντώντας στις ερωτήσεις:
Τι μάθαμε;
Τι μας άρεσε περισσότερο;
Πώς μπορούμε να συμβάλλουμε ως ενεργοί πολίτες στην προστασία του Ροδινιού;
Συζήτηση για τη συνέχιση ή την περαιτέρω ανάδειξη της δράσης.