Οι μαθητές/τριες με “όχημα” το γεωφυσικό ανάγλυφο της Περιφερειακής Ενότητας Τρικάλων πραγματοποιούν δράσεις για να αναδείξουν θέματα που σχετίζονται α) με την εκδήλωση ακραίων φαινομένων που προκαλούν καταστροφές, β) τη λειψυδρία και τις αυξανόμενες ανάγκες για νερό και γ) πρακτικές που πρέπει να αναπτυχθούν για να διασφαλιστεί η περιβαλλοντική ισορροπία στην περιοχή. Προκειμένου να δοθούν απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα, οι μαθητές/τριες θα προσεγγίσουν τα βασικά γεωφυσικά χαρακτηριστικά της Περιφερειακής Ενότητας Τρικάλων: το Γεωπάρκο Μετεώρων – Πύλης, τους ποταμούς Πηνειό και Ληθαίο, τα βουνά Κόζιακα και Πίνδο, τη Θεσσαλική πεδιάδα και θα μελετήσουν αρχικά την επίδρασή τους σε όλους τους τομείς της καθημερινότητας: την εργασία, τη διατροφή, τα ήθη και τα έθιμα και σε δεύτερο επίπεδο θα ερευνήσουν τις διαστάσεις που δημιουργούν τέτοια ακραία φαινόμενα. Μέσα από χάρτες, επιτόπια παρατήρηση (όπου είναι εφικτό), έρευνα (αξιοποιώντας και διαδικτυακές πηγές / βιβλία για τη γεωγραφία της περιοχής) και δημιουργικές δραστηριότητες, θα προσπαθήσουν να δώσουν “φωνή” στα γεωφυσικά στοιχεία, ώστε να συνειδητοποιήσουν τις επιδράσεις του ανθρώπου σε αυτά και να ευαισθητοποιηθούν για την προστασία του περιβάλλοντος ως ενεργοί πολίτες. Στη δράση προβλέπεται να ενταχθούν τα ακόλουθα σημεία:Γεωπάρκο Μετεώρων – Πύλης, Πηνειός ποταμός, Ληθαίος ποταμός, Όρος Κόζιακας, Όρος Πίνδος, Θεσσαλική πεδιάδα. Το σχέδιο δράσης στηρίζεται στη διερεύνηση των παραπάνω γεωφυσικών σημείων της Περιφερειακής Ενότητας Τρικάλων, ώστε να αναδειχθεί ο ρόλος τους στην οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική ζωή της περιοχής. Οι μαθητές/τριες θα παρατηρήσουν, θα επισκεφθούν και θα περιγράψουν τη σημερινή εικόνα αυτών των σημείων, θα συζητήσουν με πρόσωπα που μπορούν να τους προσφέρουν έγκυρη ενημέρωση ώστε να έρθουν στη θέση να διατυπώσουν προτάσεις για την αντιμετώπιση των προβλημάτων, αναλαμβάνοντας ρόλο ενεργών πολιτών. Η δράση συνδυάζει την διατήρηση της ιστορικής μνήμης με την καλλιέργεια του αισθήματος της ατομικής και της συλλογικής ευθύνης για την βελτίωση του δημόσιου χώρου. Λόγω του μεγάλου αριθμού των σημείων αναφοράς, προτείνεται αυτά να μοιραστούν και στις δύο (2) τάξεις ανάλογα με το ενδιαφέρον (οικονομικό, κοινωνικό, πολιτιστικό, περιβαλλοντικό). Ο σχεδιασμός μπορεί να προσαρμοστεί και να αξιοποιηθεί από σχολεία άλλων περιοχών, εστιάζοντας σε σημεία του δικού τους τόπου και κρίσιμα θέματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν. Μέσα από δραστηριότητες που θα ακολουθούν ανάλογη δομή (παρατήρηση, έρευνα, δημιουργία/παρέμβαση, διάχυση), οι μαθητές/τριες μπορούν να εμβαθύνουν στη σύνδεση του γεωφυσικού περιβάλλοντος με την τοπική ταυτότητα και την ενεργό πολιτειότητα μέσω της κατάθεσης προτάσεων για την υπεράσπισή του, συμβάλλοντας με τον τρόπο αυτό στη βελτίωση της λειτουργικότητας του δικού τους κοινωνικού και πολιτισμικού περιβάλλοντος.
Διασύνδεση με το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών (ΔΕΠΠΣ) και το Αναλυτικό Προγράμματα Σπουδών (ΑΠΣ) για το γνωστικό αντικείμενο της Γεωγραφίας Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού (ΦΕΚ 304/Β΄/13-03-2003), ( ΦΕΚ 5815/Β/10-12-2021).
Διασύνδεση με το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών στο γνωστικό αντικείμενο της Γεωγραφίας Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού (ΦΕΚ 2259/τ. Β΄/06-04-2023) – Διασύνδεση με το Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου (ΦΕΚ 6048/Β΄/1-11-2024).
Οι μαθητές/τριες, αναμένεται να:
αναγνωρίζουν βασικά γεωγραφικά στοιχεία της Περιφερειακής Ενότητας Τρικάλων (Ληθαίος, Πηνειός, Πίνδος, Κόζιακας, Θεσσαλική πεδιάδα),
αναγνωρίζουν και κατανοούν βασικές γεωγραφικές έννοιες (ποτάμι, κοίτη, όχθες, βουνό, όρος, πλαγιά, λεκάνη απορροής, χάρτης, κλίμακα, ανθρώπινη παρέμβαση),
αναπτύσσουν δεξιότητες παρατήρησης, καταγραφής δεδομένων και χαρτογράφησης,
ερευνούν και συνθέτουν πληροφορίες από διάφορες πηγές (χάρτες, διαδίκτυο, βιβλία, προσωπική παρατήρηση),
συνδέουν εικόνες από το παρελθόν με τη σημερινή κατάσταση που πλαισιώνει κάθε σημείο ενδιαφέροντος,
συλλέγουν και καταγράφουν ιστορικά και πολιτισμικά στοιχεία από τα σημεία ενδιαφέροντος της Περιφερειακής Ενότητας Τρικάλων,
ευαισθητοποιούνται σε θέματα προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος (νερό, βιοποικιλότητα),
συνεργάζονται με τους/τις συμμαθητές/τριές τους για την ολοκλήρωση του σχεδίου δράσης,
συντάσσουν και καταθέτουν προτάσεις βελτίωσης της υπάρχουσας κατάστασης προς τους αρμόδιους φορείς,
εκφράζονται δημιουργικά (γραπτά, προφορικά, καλλιτεχνικά, ψηφιακά) με βάση την πληροφορία που καταγράφουν για καθένα από τα σημεία ενδιαφέροντος
παρουσιάζουν τις δημιουργίες και τις σκέψεις τους με αποτελεσματικό τρόπο.
Η δράση ξεκινά στην αίθουσα διδασκαλίας με ανοιχτή συζήτηση γύρω από τις φυσικές καταστροφές ζητώντας από τα παιδιά να καταθέσουν τις εμπειρίες που είχαν από τα πλημμυρικά φαινόμενα. Οι εμπειρίες κατατίθενται σε πλαίσιο καταιγισμού ιδεών – ελεύθερη κατάθεση και καταγραφή αρχικά και κωδικοποίηση στη συνέχεια ανάλογα με τo περιεχόμενό τους. Η κατάθεση μπορεί να πραγματοποιηθεί και χρησιμοποιώντας χαρτάκια πόστιτ που τα παιδιά αφού διαβάσουν κολλούν στον πίνακα. Η χρήση τους προσφέρεται για την γρήγορη και οπτικοποιημένη κωδικοποίηση. Η ενεργοποίηση μπορεί να υποστηριχθεί με προβολή παλαιότερων και σύγχρονων φωτογραφιών, με σκοπό οι εμπειρίες και οι γνώσεις των μαθητών/τριών για τα συγκεκριμένα γεωφυσικά σημεία να ζωντανέψουν.
Οι μαθητές/τριες, χωρισμένοι/ες σε μικρές ομάδες, καλούνται να τις παρατηρήσουν προσεκτικά και να εντοπίσουν σημεία αλλαγής, διατήρησης ή εγκατάλειψης. Η κωδικοποίηση αυτών των σημείων μπορεί να σημειωθεί σε φύλλο εργασίας.
Ο/Η εκπαιδευτικός θέτει ερωτήσεις, όπως (ενδεικτικά):
Πώς επηρεάζει η ύπαρξη του Πηνειού ποταμού την καθημερινότητα της περιοχής των Τρικάλων;
Τι μπορεί να σημαίνει για την πόλη των Τρικάλων ο Ληθαίος ποταμός;
Τι γνωρίζετε για το Γεωπάρκο Μετεώρων – Πύλης;
Ποιοι λόγοι οδήγησαν την Unesco στην ονομασία της περιοχής σε γεωπάρκο;
Γνωρίζετε άλλα γεωπάρκα στη χώρα μας;
Τι γνωρίζετε για τον Κόζιακα;
Μπορείτε να ονομάσετε χωριά στις πλαγιές του;
Έχετε ακούσει για άγρια ζώα που ζούνε στην περιοχή του βουνού;
Ποια είναι τα επαγγέλματα των κατοίκων αυτών των περιοχών;
Τι σάς αρέσει και τι δε σας αρέσει σε αυτά τα γεωφυσικά χαρακτηριστικά;
Τι προσφέρουν στην περιοχή των Τρικάλων αυτά τα γεωφυσικά χαρακτηριστικά;
Αν ήσασταν επισκέπτης/τρια, θα θέλατε να επισκεφθείτε κάποιο/α από αυτά τα γεωφυσικά χαρακτηριστικά;
Για ποιον λόγο;
Αν μιλούσατε σε έναν/μία επισκέπτη/τρια στην πόλη μας, τι θα του/της λέγατε για κάποιο από αυτά τα γεωφυσικά χαρακτηριστικά;
Πώς φαντάζεστε να ήταν στο παρελθόν αυτά τα μέρη;
Πιστεύεις πως έχουν αλλάξει;
Ποιες είναι οι σημαντικότερες αλλαγές;
Πιστεύεις πως οι αλλαγές που έχουν συντελεστεί έχουν επηρεάσει την εκδήλωση επικίνδυνων φαινομένων για τον άνθρωπο (πχ πλημμυρικά φαινόμενα);
Στη φάση αυτή μπορεί να κληθεί επιστήμονας σχετικός/ή με τα θέματα αυτά για να εισηγηθεί σχετικά και να απαντήσει σε ερωτήσεις των μαθητών/τριών. Τα στοιχεία που θα προκύψουν από τη διερεύνηση καταγράφονται επίσης σε φύλλο εργασίας και συζητούνται στην ολομέλεια. Μέσα από την παρατήρηση, διατυπώνουν τα πρώτα ερωτήματα που θα τους/τις καθοδηγήσουν στην περαιτέρω έρευνα: α) την ανάδειξη των στοιχείων που στο παρελθόν τα σημεία ενδιαφέροντος λειτουργούσαν χωρίς ακραίες και επικίνδυνες εκδηλώσεις ενώ τώρα υπάρχουν αλλαγές, β) τον ρόλο αυτών των γεωφυσικών χαρακτηριστικών στην οικονομική, πολιτιστική και κοινωνική ζωή της περιοχής και τις δραστηριότητες των ανθρώπων.
Η αρχική διερεύνηση κλείνει με τη συλλογική δημιουργία ενός πίνακα ερωτήσεων και θεμάτων προς περαιτέρω διερεύνηση.
Οι μαθητές/τριες γράφουν σε χαρτάκια πόστιτ τι θα ήθελαν να μάθουν και τα ομαδοποιούν σε θεματικές ενότητες που ενδεικτικά θα μπορούσαν να είναι:
οικονομικές επιδράσεις – επαγγέλματα τότε και σήμερα,
πολιτιστικές επιδράσεις – ήθη και έθιμα,
κοινωνικές επιδράσεις – τα χωριά ερημώνουν,
περιβαλλοντικές επιδράσεις,
παρεμβάσεις πρόληψης.
Ο πίνακας αυτός θα λειτουργεί ως σημείο αναφοράς για την οργάνωση των ομάδων και την κατεύθυνση των δραστηριοτήτων που θα ακολουθηθούν.
Με αφετηρία, τον πίνακα ερωτημάτων που δημιουργήθηκε, οργανώνεται η ομαδική εργασία των μαθητών/τριών.
Η τάξη χωρίζεται σε ομάδες ρόλων (Περιβαλλοντολόγοι, Γεωγράφοι, Παρατηρητές, Δημοσιογράφοι, Δημιουργοί) και κάθε ομάδα αναλαμβάνει μία θεματική ενότητα προς διερεύνηση, σε σύνδεση με τις πρώτες ερωτήσεις που έχουν ήδη αναδειχθεί.
Ομάδα Περιβαλλοντολόγων: Αναζητά πληροφορίες για το/τα σημεία ενδιαφέροντος που θα μελετηθούν και τη συμβολή τους στην διαμόρφωση των κοινωνικών, οικονομικών, πολιτιστικών συνθηκών που χαρακτηρίζουν την περιοχή. Αναζητούνται πληροφορίες για τις συνθήκες που διαμορφώθηκαν στο πέρασμα των χρόνων. Παράλληλα, συγκεντρώνουν φωτογραφικό υλικό, αφηγήσεις και μαρτυρίες, με σκοπό να περιγραφούν οι αλλαγές που έχουν συντελεστεί.
Ομάδα Γεωγράφων: Δημιουργεί χάρτες στους οποίους σημειώνονται τα σημεία ενδιαφέροντος, τα χωριά, τα καλλιεργήσιμα εδάφη, τα σημεία ιδιαίτερου κάλλους από γεωφυσική άποψη, τα άγρια ζώα που έχουν καταγραφεί, καθώς και τα ζώα σταβλισμένης κτηνοτροφίας.
Ομάδα Παρατηρητών: Προετοιμάζει το φύλλο παρατήρησης που θα χρησιμοποιήσει στις επιτόπιες επισκέψεις. Σε αυτό καταγράφονται πεδία όπως η αισθητική εικόνα, η καθαριότητα, οι χρήσεις του χώρου και ενδεχόμενες μη αποδεκτές παρεμβάσεις και η φροντίδα του χώρου, ώστε να αποτραπούν καταστροφές (απορρίμματα στα δάση, μπαζωμένες κοίτες ποταμών, εγκαταλειμμένοι αγροί).
Ομάδα Δημοσιογράφων: Διαμορφώνει ερωτήσεις που θα θέσει σε κατοίκους των περιοχών και ειδικά των χωριών που βρίσκονται στα ορεινά ή επαγγελματίες κτηνοτρόφους, ξυλοκόπους και γεωργούς που σχετίζονται με τα σημεία ενδιαφέροντος.
Ομάδα Δημιουργών: Διερευνά διαδικτυακά και συγκρίνει αντίστοιχα σημεία ενδιαφέροντος (βουνά, ποτάμια, γεωπάρκα) άλλων περιοχών καταγράφοντας ομοιότητες και διαφορές ως προς τα κριτήρια που έθεσαν και διερευνούν οι παρατηρητές/τριες.
Σε όλη τη διάρκεια αυτής της φάσης, οι μαθητές/τριες εργάζονται συνεργατικά στις ομάδες και στην ολομέλεια, ανταλλάσσουν ιδέες και δοκιμάζουν διαφορετικούς τρόπους προσέγγισης των ερωτηματολογίων που έχουν δημιουργήσει και καταγραφής των μέσων που θα χρειαστούν για την επίσκεψη στο πεδίο.
Οι ομάδες οργανώνουν και επεξεργάζονται το υλικό τους στην τάξη και εξετάζουν στην ολομέλεια σχέδια παρέμβασης με κυρίαρχο ερώτημα που έχει προκύψει στην συζήτηση.
Ενδεικτικά:
Πώς συνδέεται η ύπαρξη αυτών των γεωφυσικών σημείων ενδιαφέροντος με εκδηλώσεις ακραίων φαινομένων;
Ποιες είναι οι πιθανές ενέργειες που θα μπορούσαν να αναπτυχθούν για να προληφθούν τέτοιες καταστροφές;
Τι σάς αρέσει και τι όχι σε αυτά τα γεωφυσικά σημεία ενδιαφέροντος;
Ποια είναι η συνεισφορά αυτών των γεωφυσικών σημείων ενδιαφέροντος στη διαμόρφωση της οικονομικής, κοινωνικής, πολιτιστικής ταυτότητας της περιοχής;
Πώς θα μπορούσαν αυτά τα γεωφυσικά σημεία ενδιαφέροντος να προβληθούν πιο αποτελεσματικά;
Αν σάς ζητούσαν να προχωρήσετε σε ενέργειες για να υπερασπιστείτε τη φυσική ομορφιά αυτών των γεωφυσικών σημείων ενδιαφέροντος, τι θα προτείνατε;
Με ποιους τρόπους θα μπορούσαν να αναδειχθούν πληροφορίες σχετικά με αυτά τα γεωφυσικά σημεία ενδιαφέροντος, ώστε να έχουν άμεσα πρόσβαση σε αυτές όλοι/ες όσοι/ες ενδιαφέρονται;
Για τον λόγο αυτό θα δημιουργήσουν αρχικά έναν πίνακα δύο (2) στηλών. Στην πρώτη θα αποτυπώσουν τα θετικά χαρακτηριστικά των ενεργειών που έχουν μέχρι τώρα αναπτυχθεί για το κάθε θέμα από τα παραπάνω (πρόληψη, διαφύλαξη, ενημέρωση, υπεράσπιση) που αναφέρθηκε στα ενδεικτικά ερωτήματα για τα γεωφυσικά σημεία ενδιαφέροντος και στη δεύτερη στήλη τα προβλήματα που θα καταγράψουν και/ή τις δυνατότητες βελτίωσης που θα προτείνουν.
Θα ακολουθήσει συζήτηση στην οποία θα προταθούν βιώσιμες λύσεις αναβάθμισης του γεωφυσικών σημείων ενδιαφέροντος, των πολιτικών προβολής και των πρακτικών ενημέρωσης, με στόχο την καταγραφή τους, ώστε να ενταχθούν σε υπόμνημα που θα κατατεθεί προς υπεύθυνους για την απάντηση στα ερωτήματα που τέθηκαν.
Στη φάση αυτή οι μαθητές/τριες συντάσσουν υπόμνημα προς τους υπεύθυνους με βιώσιμες λύσεις αναβάθμισης του γεωφυσικών σημείων ενδιαφέροντος, των πολιτικών προβολής και των πρακτικών ενημέρωσης, με στόχο την καταγραφή τους.
Επιπλέον, στο παρόν υπόμνημα προτείνεται η τοποθέτηση QR code σε συγκεκριμένα σημεία για την πληροφόρηση για την χλωρίδα και την πανίδα της περιοχής, τις δυνατότητες αναψυχής, τις ενέργειες προστασίας, καθώς και την ανάδειξη της ιστορίας και σημασίας των γεωφυσικών σημείων ενδιαφέροντος στην ελληνική και κατά το δυνατόν και σε άλλες γλώσσες.
Κατόπιν επικοινωνίας με τους υπεύθυνους κάθε δομής και την έκδοση σχετικής έγκρισης, οι ομάδες επιμελούνται το ψηφιακό υλικό της ιστορικής ανάδειξης του σημείου ενδιαφέροντος σε QR code.
Η φάση αυτή εστιάζει στην παρουσίαση των αποτελεσμάτων της μαθητικής έρευνας και παρέμβασης στην ευρύτερη σχολική και τοπική κοινότητα.
Κάθε ομάδα οργανώνει και παρουσιάζει το έργο της:
Οι Περιβαλλοντολόγοι αναλαμβάνουν να παρουσιάσουν σχετικά με τη χλωρίδα, την πανίδα και τις ομορφιές της περιοχής καθώς και ενέργειες που πρέπει να αναληφθούν για τη διατήρησή τους.
Οι Γεωγράφοι αναλαμβάνουν να παρουσιάσουν την εικόνα της περιοχής, ιδιαίτερες πληροφορίες για το γεωφυσικό ανάγλυφο και τις αλλαγές.
Οι Παρατηρητές παρουσιάζουν τις διαπιστώσεις τους για τη σημερινή εικόνα των γεωφυσικών σημείων ενδιαφέροντος.
Οι Δημοσιογράφοι διαβάζουν αποσπάσματα από τις συνεντεύξεις που συνέλεξαν, καθώς και δεδομένα από τις έρευνες τους.
Οι Δημιουργοί αναλαμβάνουν την καλλιτεχνική αποτύπωση της συνολικής εμπειρίας (π.χ. με αφίσα, ζωγραφική απεικόνιση, έκθεση φωτογραφίας, φωτοκολλάζ ή βίντεο).
Οι παρουσιάσεις μπορεί να γίνουν είτε σε αίθουσα του σχολείου είτε, σε χώρο κεντρικό που έχει μεγαλύτερη χωρητικότητα προσδίδοντας στο εγχείρημα δημόσιο και συμβολικό χαρακτήρα.
Στο πλαίσιο αυτό, μπορεί να προσκληθούν μέλη της τοπικής κοινότητας, εκπρόσωποι του Δήμου, γονείς και εκπαιδευτικοί, ώστε να ακούσουν τη φωνή των μαθητών/τριών για τη σύνδεση αυτών των γεωφυσικών σημείων ενδιαφέροντος με τη διαμόρφωση της σημερινής εικόνας της περιοχής των Τρικάλων και να συζητήσουν μαζί τους τις προτάσεις που διαμόρφωσαν για την ανάδειξη και αναβάθμιση της εικόνας τους και να επιδείξουν στην κοινότητα τα σημεία τοποθέτησης QR code.
Στο πλαίσιο της διάχυσης των αποτελεσμάτων προτείνεται να οργανωθεί ξενάγηση στα γεωφυσικά σημεία ενδιαφέροντος και επί τόπου οι μαθητές/τριες θα παρουσιάσουν τις πληροφορίες που συγκέντρωσαν με βάση τρεις (3) άξονες: α) σύνδεση του γεωφυσικού σημείου ενδιαφέροντος με το οικοσύστημα της περιοχής, β) συνεισφορά του γεωφυσικού σημείου ενδιαφέροντος στη διαμόρφωση της ταυτότητας της περιοχής, γ) αποτελεσματική ενημέρωση και προβολή των ιδιαιτεροτήτων του γεωφυσικού σημείου ενδιαφέροντος.
Οι μαθητές/τριες παραδίδουν σε έντυπη ή ψηφιακή μορφή ένα συνοπτικό τρίπτυχο υπόμνημα με τα ευρήματά τους και τις προτάσεις τους για την ενημέρωση των χαρακτηριστικών και την διατήρηση της ποιότητας του οικοσυστήματος καθώς και την ανάδειξη και αξιοποίηση των γεωφυσικών σημείων ενδιαφέροντος, ενισχύοντας τη σχέση τους με τις δημοκρατικές διαδικασίες και την έννοια της ενεργού πολιτειότητας.
Η φάση αυτή λειτουργεί όχι μόνο ως κλείσιμο, αλλά και ως άνοιγμα προς την κοινότητα, δίνοντας στους/στις μαθητές/τριες την εμπειρία του να γίνονται φορείς λόγου, δημιουργίας και ευθύνης για τον τόπο τους.
Η τελική φάση του προγράμματος αφιερώνεται στον αναστοχασμό των μαθητών/τριών γύρω από τη μαθησιακή και βιωματική πορεία που ακολούθησαν.
Σε κλίμα ασφάλειας και αμοιβαιότητας, καλούνται να σκεφτούν τι έμαθαν, πώς συνεργάστηκαν, τι τους προκάλεσε εντύπωση και πώς βλέπουν οι ίδιοι/ες πλέον τα γεωφυσικά σημεία ενδιαφέροντος που μελέτησαν.
Αυτή η διαδικασία μπορεί να ενεργοποιηθεί με ερωτήσεις όπως:
Τι καινούριο μάθατε για τα ποτάμια, τα βουνά, το γεωπάρκο που μελετήσαμε;
Τι σάς ενθουσίασε ή σάς δυσκόλεψε;
Πώς συνεργαστήκατε στην ομάδα σας;
Ακολουθεί ατομική δραστηριότητα, όπου κάθε παιδί αποτυπώνει σε ένα σύντομο γραπτό λόγο ή καλλιτεχνικό έργο τη σκέψη ή το συναίσθημα που κρατά από το πρόγραμμα, με τίτλο: “Αν είχε φωνή το ποτάμι / το βουνό / το γεωπάρκο θα μας έλεγε και/ή θα μας έδειχνε…”. Μπορεί να γράψει μια φράση, ένα μικρό κείμενο, να σχεδιάσει ή να κατασκευάσει ένα σύμβολο που να αποτυπώνει τη σχέση του με τον χώρο. Η φάση μπορεί να ολοκληρωθεί με τη δημιουργία ενός συλλογικού “τοίχου αναστοχασμού” στην τάξη ή στον διάδρομο του σχολείου, στον οποίο θα αναρτηθούν σκέψεις, δημιουργίες και λέξεις-κλειδιά που αναδείχθηκαν. Ο “τοίχος” αυτός θα αποτυπώσει όσα έμαθαν, ένιωσαν και όσα τους προβλημάτισαν κατά τη διάρκεια του προγράμματος και θα παραμένει διαθέσιμος για να εμπλουτίζεται με νέες ιδέες και προτάσεις στο μέλλον.