Μέσα από το ταξίδι του ποταμού Πάμισου, οι μαθητές/τριες θα ερευνήσουν την τοπική γεωγραφία και ιστορία, θα κατανοήσουν τη σημασία του για τη Μεσσήνη και τα γύρω χωριά από τις πηγές ως τις εκβολές του, καθώς σχετίζεται άμεσα με την καθημερινότητα των ανθρώπων που ζουν κοντά στο ποτάμι. Επίσης θα αναλάβουν δράσεις για την προστασία του αναδεικνύοντας τη σύνδεση τόπου-ανθρώπων.
Αναλυτικό Προγράμματα Σπουδών (ΑΠΣ) για το γνωστικό αντικείμενο της Γεωγραφίας Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού (ΦΕΚ 304/Β΄/13-03-2003 και ΦΕΚ 5815/Β/10-12-2021)
Νέο Πρόγραμμα Σπουδών στο γνωστικό αντικείμενο της Γεωγραφίας Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού (ΦΕΚ 2259/τ. Β΄/06-04-2023)
Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου (ΦΕΚ 6048/Β΄/1-11-2024)
Οι μαθητές/τριες θα είναι σε θέση να:
αναγνωρίσουν τη σημασία του φυσικού τοπίου στην εξέλιξη της κοινωνίας και του πολιτισμού,
υλοποιούν δράσεις για την προστασία του τόπου τους,
εκφράζονται με κατασκευές, φωτογραφίες και αφηγήσεις μύθου.
Ομαδική συζήτηση για το ποτάμι της περιοχής του σχολείου και την ιστορία του τόπου. Αναζήτηση των πηγών του ποταμού, της διαδρομής της ροής του μέχρι τις εκβολές του, της διαχρονικής σημασίας του, σχετικών μύθων και ιστοριών με χρήση εργαλείων όπως: ερωτηματολόγια, χάρτες, φωτογραφίες, πηγές ( έντυπες ή/και ψηφιακές), αναζητήσεις και παρατηρήσεις μέσω του λογισμικού Google Earth.
Χωρισμός ομάδων των μαθητών/τριών (ιστορικοί, περιβαλλοντολόγοι, δημοσιογράφοι, καλλιτέχνες).
Δημιουργία εργαλείων (ημερολόγιο-τετράδιο καταγραφής σκέψεων-στόχων-δράσεων, ερωτηματολόγιο, ημιδομημένη συνέντευξη) επιτόπιας επίσκεψης και μελέτης πεδίου.
Επισκέψεις στο ποτάμι και τα σημεία ενδιαφέροντος (γέφυρες, υδροβιότοποι):
Συλλογή φωτογραφιών και βίντεο. Εστίαση στην ποσότητα και καθαρότητα του νερού.
Συνεντεύξεις με κατοίκους και ειδικούς (π.χ. γεωλόγους ή ιστορικούς).
Παρατήρηση και καταγραφή της χλωρίδας και πανίδας.
Παρατήρηση καλλιεργειών και κατανόηση της σημασίας του ποταμού για την άρδευση της περιοχής.
Επαφή με τοπικούς φορείς (Δήμος, Πολιτιστικός Σύλλογος Πάμισος, ΚΕΠΕΑ Καλαμάτας).
Σύνθεση όλων των πληροφοριών και δεδομένων που συγκεντρώθηκαν σχετικά με το ποτάμι από τις ομάδες των μαθητών/τριών.
Προετοιμασία σεναρίου παραμυθιού με κεντρικό ήρωα τον Πάμισο.
Δημιουργία mini-οδηγού ή βιβλίου για τον Πάμισο από τους/τις μαθητές/τριες. Δημιουργία μικρού βίντεο/παρουσίασης με θέμα «Αν ήμουν ο Πάμισος, θα έλεγα…» που θα ενσωματωθεί στον mini-οδηγό ή βιβλίο.
Δημιουργία αφίσας με τίτλο «Η φωνή του Πάμισου».
Παρουσίαση σε γονείς και μαθητές άλλων τάξεων του mini-οδηγού ή βιβλίου.
Ανάρτηση στο ιστολόγιο του σχολείου.
Διάχυση στην τοπική κοινότητα ( τοπικούς φορείς, ΜΜΕ).
Συζήτηση γύρω από τα ερωτήματα:
Τι μας δίδαξε το ποτάμι για τον τόπο μας;
Ποια η δική μας ευθύνη για τη μη ρύπανση των νερών του ποταμού και τη διατήρηση του οικοσυστήματος;