Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Βουνό, ποτάμι, ζωή. Ο τόπος που ζούμε

Περιφέρεια και Διεύθυνση

Κεντρικής Μακεδονίας

  • Πέλλας

Λέξεις που προσδιορίζουν το πρόγραμμα

Σύντομη περιγραφή

Η δράση στοχεύει να φέρει μαθητές και μαθήτριες σε επαφή με τη λεκάνη απορροής της περιοχής τους – το ποτάμι, τη λίμνη, το βουνό – ως φυσικό, ιστορικό και πολιτιστικό σύστημα ζωής. Οι μαθητές/τριες παρατηρούν, χαρτογραφούν, καταγράφουν, δημιουργούν και παρουσιάζουν το φυσικό τοπίο του τόπου τους, κατανοώντας τη στενή σχέση φύσης και ανθρώπου. Αναδεικνύεται η σημασία του νερού, του εδάφους και του τοπίου στη δημιουργία και εξέλιξη του τόπου τους.

Πρόγραμμα Σπουδών

Αναλυτικό Προγράμματα Σπουδών (ΑΠΣ) για το γνωστικό αντικείμενο της Μελέτης Περιβάλλοντος Δ΄ Δημοτικού ( ΦΕΚ 303/Β΄/13-03-2003 καιΦΕΚ 5939/Β΄/16-12-2021)

Γεωγραφίας Ε΄ Δημοτικού (ΦΕΚ 304/Β΄/13-03-2003 καιΦΕΚ 5815/Β/10-12-2021)

Νέο Πρόγραμμα Σπουδών στο γνωστικό αντικείμενο της Μελέτης Περιβάλλοντος Δ΄ Δημοτικού (ΦΕΚ 3023/Β΄/08-05-2023) και Γεωγραφίας Ε΄ Δημοτικού (ΦΕΚ 2259/τ. Β΄/06-04-2023)

Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου (ΦΕΚ 6048/Β΄/1-11-2024)

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες  να:

αναγνωρίζουν τα βασικά γεωγραφικά χαρακτηριστικά της λεκάνης απορροής (ποτάμι, λίμνη, ρέμα, βουνό, πεδιάδα),

χαρτογραφούν το τοπίο και παρατηρούν τις μεταβολές του,

περιγράφουν και ερμηνεύουν την ανθρώπινη παρέμβαση στο τοπίο (έργα, μόλυνση, μετατροπές),

συντάσσουν και να παρουσιάζουν λύσεις για την προστασία και βιώσιμη αξιοποίηση της περιοχής,

συνεργάζονται σε ομάδες με διακριτούς ρόλους (παρατηρητές, γεωγράφοι, δημιουργοί).

Πεδίο Υλοποίησης

Η αυλή ή άλλοι χώροι του σχολείου, Προορισμοί γύρω από το σχολείο (σε απόσταση περπατήματος), Προορισμοί σε απόσταση από το σχολείο (απαιτείται η μετάβαση με συγκοινωνιακό μέσο), Ο ψηφιακός χώρος του διαδικτύου 

Φάσεις Υλοποίησης

Σκοπός της φάσης αυτής είναι η ενεργοποίηση των εμπειριών και γνώσεων των παιδιών. Η φάση ξεκινά με μια ανοιχτή συζήτηση στην τάξη με σκοπό να ενεργοποιηθούν οι εμπειρίες, παρατηρήσεις και γνώσεις των μαθητών/τριών σχετικά με τη λεκάνη απορροής της περιοχής τους.

Να αντιληφθούν το υδάτινο δίκτυο με ερωτήματα όπως: Πού υπάρχουν ποτάμια, λίμνες ή ρέματα; Ποια είναι η πορεία του νερού: από πού ξεκινάει και πού πηγαίνει; Να αντιληφθούν τη σχέση του ανθρώπου με το τοπίο με ρωτήματα όπως: Πού υπάρχουν κατοικημένες περιοχές, καλλιέργειες, δρόμοι, φράγματα, γέφυρες; Πώς επηρεάζει ο άνθρωπος την πορεία του νερού; Υπάρχουν σημεία όπου το νερό παγιδεύεται; ή μπαζώνεται; Υπάρχουν κίνδυνοι από πλημμύρες; Να αντιληφθούν τη φύση γύρω από το νερό με ερωτήματα όπως: Τι φυτά και τι ζώα ζουν γύρω από το ποτάμι ή τη λίμνη; Τι αλλάζει ανάλογα με την εποχή (ξηρασία – βροχές); Να αντιληφθούν την έννοια της λεκάνης απορροής (με απλά λόγια) με ερωτήματα όπως: Όταν βρέχει στο βουνό, το νερό ταξιδεύει μέσα από δρόμους, ρέματα και χείμαρρους και καταλήγει κάπου (π.χ. σε ποτάμι, λίμνη ή θάλασσα); Όλη αυτή η περιοχή από όπου συλλέγεται το νερό ονομάζεται λεκάνη απορροής. Αν κάποιος λερώσει ή χτίσει μέσα σ’ αυτή την περιοχή, μπορεί να επηρεάσει το νερό που καταλήγει κάπου αλλού;

Τα παιδαγωγικά εργαλεία που μπορεί να αξιοποιήσει ο εκπαιδευτικός είναι, διαδραστικός χάρτης, βίντεο ή πείραμα με λεκάνη, άμμο και νερό. Η αρχική διερεύνηση κλείνει με τη συλλογική δημιουργία ενός πίνακα ερωτήσεων και θεμάτων προς περαιτέρω διερεύνηση για τη συγκρότηση ομάδων εργασίας:

Ομάδα των γεωγράφων: Τα μέλη της ομάδας αυτής θα εντοπίζουν στο χάρτη το βουνό, το ποτάμι και τη λίμνη, θα καταγράφουν την πορεία του νερού από το βουνό ως τη λίμνη. Θα παρατηρούν φωτογραφίες του παρελθόντος και του σήμερα και συγκρίνουν αλλαγές (π.χ. ρέματα που μπαζώθηκαν, νέα έργα, αλλαγές βλάστησης) και θα οργανώσουν ένα απλό σκίτσο με το ταξίδι του νερού. Τα ερωτήματα που θα τους καθοδηγήσουν είναι: Από πού ξεκινάει το νερό όταν βρέχει; Πού πηγαίνει; Τι συναντά στον δρόμο του; Έχει αλλάξει κάτι στην πορεία του νερού με τα χρόνια;

Ομάδα των παρατηρητών της φύσης: Τα μέλη της ομάδας αυτής θα καταγράψουν παρατηρήσεις από επιτόπια επίσκεψη (ή από φωτογραφίες) για την κατάσταση του ποταμού, της λίμνης ή του βουνού. Θα οργανώσουν και θα συμπληρώσουν φύλλο παρατήρησης: καθαριότητα, σκουπίδια, νερό (αν είναι καθαρό ή βρώμικο), φυτά και ζώα που υπάρχουν και θα βγάλουν φωτογραφίες (αν γίνεται) από σημεία με νερό ή ρύπανση. Τα ερωτήματα που τους καθοδηγούν είναι: Είναι καθαρό το νερό που βλέπετε; Τι μπορεί να το μολύνει; Υπάρχουν φυτά ή ζώα κοντά στο ποτάμι ή στη λίμνη; Τι θα θέλατε να αλλάξει εκεί;

Ομάδα των δημοσιογράφων: Τα μέλη της ομάδας αυτής θα συντάξουν απλές ερωτήσεις για να πάρουν συνεντεύξεις από κατοίκους, γεωργούς ή τον/την δάσκαλο/α σχετικά με το παρελθόν και τις αλλαγές στο ποτάμι ή το βουνό. Θα συγκεντρώσουν προφορικές μαρτυρίες (π.χ. «όταν ήμουν παιδί, έτρεχε νερό εδώ»). Τα ερωτήματα που θα καθοδηγήσουν το έργο της μπορεί να είναι: Τι σας θυμίζει το ποτάμι όπως ήταν παλιά ;Έχετε δει ποτέ πλημμύρες; Πότε και πού; Τι πιστεύετε ότι πρέπει να προσέχουμε για να έχουμε καθαρό νερό;

Ομάδα των καλλιτεχνών της φύσης: Η ομάδα αυτή θα φτιάξει ζωγραφιές, κολάζ ή ψηφιακά έργα με θέμα «η διαδρομή του νερού» ή «ένα καθαρό ποτάμι». Θα δημιουργήσουν μία μακέτα ή αφίσα που δείχνει πώς θα ήθελαν να είναι το τοπίο γύρω από το ποτάμι και τη λίμνη. Θα συγκρίνουν εικόνες από άλλες περιοχές (με παρόμοιο φυσικό τοπίο) και παρουσιάζουν με τρόπο δημιουργικό ιδέες για το πώς μπορεί να φροντιστεί το νερό. Τα ερωτήματα που τους καθοδηγούν είναι: Πώς φαντάζεσαι ένα όμορφο και καθαρό ποτάμι; Αν μπορούσες να φτιάξεις κάτι για να προστατέψεις τη λίμνη, τι θα ήταν; Τι θα έδειχνες σε έναν φίλο από άλλη πόλη για να τον εντυπωσιάσεις με τη φύση μας;

Στη φάση αυτή οι θεματικές ομάδες εργασίας, προχωρούν στον σχεδιασμό των επόμενων δράσεων και στην τελική παρουσίαση κάθε ομάδας. Η ομάδα των γεωγράφων ασχολείται με τη μελέτη του φυσικού τοπίου. Εντοπίζει το βουνό, το ποτάμι και τη λίμνη στον χάρτη, παρατηρεί παλιές και σύγχρονες φωτογραφίες και αποτυπώνει την πορεία του νερού με απλό σκίτσο. Εξετάζει αλλαγές στο περιβάλλον (μπαζώματα, έργα, βλάστηση). Η ομάδα παρατηρητών συγκεντρώνει στοιχεία από το πεδίο ή από φωτογραφικό υλικό σχετικά με την καθαριότητα, τη ρύπανση, την κατάσταση του νερού και τη χλωρίδα/πανίδα γύρω από τα υδάτινα σώματα. Συμπληρώνει φύλλο παρατήρησης και τεκμηριώνει με φωτογραφίες όπου είναι δυνατόν. Η ομάδα των ρεπόρτερ σχεδιάζει και πραγματοποιεί απλές συνεντεύξεις με κατοίκους ή πρόσωπα που γνωρίζουν την περιοχή, συγκεντρώνοντας προφορικές μαρτυρίες για το πώς ήταν το ποτάμι ή η λίμνη παλιότερα και ποιες αλλαγές έχουν παρατηρηθεί. Η ομάδα των δημιουργών δημιουργεί καλλιτεχνικές και ψηφιακές απεικονίσεις τους λεκάνης απορροής, με στόχο την ευαισθητοποίηση και την πρόταση βελτίωσης. Φτιάχνει αφίσες, μακέτες, ζωγραφιές ή παρουσιάσεις για το πώς θα ήθελαν τα παιδιά να είναι το τοπίο με καθαρά νερά και προστατευμένο φυσικό περιβάλλον. Κάθε ομάδα, με βάση τις δικές της παρατηρήσεις και το έργο της, ετοιμάζει προτάσεις για τη φροντίδα τους λεκάνης απορροής, οι οποίες θα παρουσιαστούν στην ολομέλεια και θα συμβάλλουν στη σύνταξη του τελικού υπομνήματος ή ψηφιακού υλικού, δίνοντας φωνή στα παιδιά για το μέλλον του τοπίου τους.

Στη φάση αυτή οι ομάδες επισκέπτονται το πεδίο μελέτης και παρατηρούν την λεκάνη απορροής. Καταγράφουν τους κινδύνους σκουπίδια, τραβούν φωτογραφίες και βίντεο για να οργανώσουν την τελική παρουσίαση της έρευνά τους με τη δημιουργία podcast με τις παρατηρήσεις και τα ευρήματα.

Η φάση αυτή εστιάζει στην παρουσίαση των αποτελεσμάτων της μαθητικής έρευνας και παρέμβασης στην ευρύτερη σχολική και τοπική κοινότητα. Κάθε ομάδα οργανώνει και παρουσιάζει το έργο της με αφίσες, PowerPoint ή βίντεο.

Δημιουργούν  Οργανώνουν ανοικτή έκθεση για τη σχολική και τοπική κοινότητα με εικαστικά και φωτογραφίες, μαρτυρίες και παρουσιάζουν προτάσεις για τη βιώσιμη διαχείριση του τοπίου. Στην παρουσίαση καλούν τοπικές περιβαλλοντικές, οργανώσεις, γονείς, εκπροσώπους του δήμου.

Η τελική φάση του προγράμματος είναι αφιερωμένη στον αναστοχασμό των μαθητών/τριών πάνω στη μαθησιακή και βιωματική διαδρομή που ακολούθησαν, μέσα από το έργο τους για τη λεκάνη απορροής του τόπου τους. Σε κλίμα ασφάλειας, αμοιβαιότητας και ελεύθερης έκφρασης, τα παιδιά καλούνται να σκεφτούν τι καινούριο έμαθαν για το βουνό, το ποτάμι ή τη λίμνη της περιοχής τους. Τι τα ενθουσίασε ή τους φάνηκε δύσκολο, με ποιον τρόπο συνεργάστηκαν με την ομάδα τους, ποια εικόνα ή πληροφορία θα θυμούνται πιο πολύ, αν μπορούσαν να αλλάξουν κάτι τι θα ήταν αυτό. Κάθε μαθητής/τρια εκφράζεται με έναν προσωπικό τρόπο και μπορεί να γράψει μια πρόταση ή σκέψη (π.χ. «Το ποτάμι είναι η ανάσα της φύσης μας»),να φτιάξει μια ζωγραφιά με την αγαπημένη του εικόνα ή σημείο, να σχεδιάσει ένα σύμβολο (σταγόνα, ψάρι, δέντρο, παιδί που καθαρίζει το ρέμα), να συνθέσει ένα μικρό ποίημα ή «γράμμα» προς το νερό. Στην τάξη ή στον διάδρομο του σχολείου στήνεται ένας τοίχος-κολάζ από λέξεις-κλειδιά που προέκυψαν (π.χ. νερό, λίμνη, φροντίδα, συνεργασία), με ζωγραφιές των παιδιών, με μικρά αποσπάσματα από τις σκέψεις τους, με φωτογραφίες από τη δράση. Ο τοίχος αυτός παραμένει ζωντανός και μπορεί να εμπλουτίζεται με νέες ιδέες, παρατηρήσεις ή προτάσεις, ενθαρρύνοντας τα παιδιά να συνεχίσουν να νοιάζονται για τον τόπο τους.