17 Στόχοι

Κατηγορία

Δράσεις

Τίτλος

Δέντρα, πολύτιμοι φύλακες του κλίματος!

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Δέντρα, πολύτιμοι φύλακες του κλίματος!

Θεματικό πεδίο

1

Συμμετέχουν ενεργά στις κοινότητές τους για την αναγνώριση και αντιμετώπιση των αιτιών της φτώχειας, υιοθετώντας ή στηρίζοντας πρωτοβουλίες που παρέχουν υποστήριξη σε ευάλωτες πληθυσμιακές ομάδες προσφέροντας βιώσιμες λύσεις για τη μείωση της φτώχειας.

Επιδεικνύουν ενσυναίσθηση προς τα άτομα που πλήττονται από τη φτώχεια και υπερασπίζουν ενεργά την οικονομική δικαιοσύνη, υιοθετώντας δράσεις και πρακτικές που διασφαλίζουν ισότιμη πρόσβαση σε πόρους, εκπαίδευση και ευκαιρίες για όλους/ες.

2

Συμμετέχουν ενεργά ή ηγούνται πρωτοβουλιών που στοχεύουν στη βελτίωση της επισιτιστικής ασφάλειας στις κοινότητές τους, όπως η οργάνωση δράσεων συλλογής τροφίμων, η υποστήριξη της τοπικής γεωργίας και η προώθηση πολιτικών που διασφαλίζουν πρόσβαση σε θρεπτική τροφή για όλους/ες.

Επιδεικνύουν κατανόηση των πρακτικών βιώσιμης γεωργίας και αναλαμβάνουν δράση για την προώθησή τους, υποστηρίζοντας μεθόδους καλλιέργειας που μειώνουν τη σπατάλη τροφίμων, προστατεύουν το περιβάλλον και συμβάλλουν στη μακροπρόθεσμη επισιτιστική ασφάλεια.

3

Προωθούν ενεργά υγιεινούς τρόπους ζωής στις κοινότητές τους, οργανώνοντας και συμμετέχοντας σε εκστρατείες ευαισθητοποίησης για την υγεία, υποστηρίζοντας την ψυχική υγεία και ενθαρρύνοντας τη συχνή σωματική άσκηση, την ισορροπημένη διατροφή και τις προληπτικές ιατρικές πρακτικές.

Επιδεικνύουν την ικανότητα να υπερασπίζονται την ισότιμη πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη, υποστηρίζοντας πολιτικές και πρωτοβουλίες που διασφαλίζουν ότι όλοι οι άνθρωποι, ανεξάρτητα από το κοινωνικοοικονομικό τους υπόβαθρο, έχουν πρόσβαση σε ποιοτικές ιατρικές υπηρεσίες, πόρους ψυχικής υγείας και προγράμματα ευημερίας.

4

Υπερασπίζονται και συμβάλλουν ενεργά στη δημιουργία συμπεριληπτικών μαθησιακών περιβαλλόντων που προσαρμόζονται στις διάφορες μαθησιακές ανάγκες, υποστηρίζουν την ισότιμη πρόσβαση σε εκπαιδευτικούς πόρους και προάγουν μια κουλτούρα σεβασμού και συνεργασίας μεταξύ των μαθητών/τρι’ων.

Επιδεικνύουν δέσμευση για διά βίου μάθηση αναζητώντας ενεργά ευκαιρίες για προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη, συμμετέχοντας σε δράσεις εκπαίδευσης και εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες της κοινότητας που προάγουν τη μάθηση.

5

Προωθούν ενεργά τη συμπερίληψη των φύλων, συμμετέχοντας ή και οργανώνοντας δράσεις που αντιμετωπίζουν τις ανισότητες φύλου, αμφισβητούν πρακτικές διάκρισης και υποστηρίζουν πολιτικές και προγράμματα που διασφαλίζουν ίσες ευκαιρίες για όλα τα άτομα, τόσο στο εκπαιδευτικό πλαίσιο όσο και εκτός αυτού.

Επιδεικνύουν κατανόηση των δυναμικών φύλου και εργάζονται για την ενδυνάμωση των ατόμων, υπερασπίζοντας το σεβασμό στη διαφορετικότητα και συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες που εξετάζουν με κριτικό τρόπο κοινωνικά πρότυπα και στερεότυπα.

6

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τη εξοικονόμηση του νερού και τη βελτίωση των πρακτικών αποχέτευσης, συμμετέχοντας σε έργα που ενισχύουν την ποιότητα του νερού, υποστηρίζουν τη βιώσιμη διαχείριση των υδάτινων πόρων και ευαισθητοποιούν την κοινότητα σε θέματα αποχέτευσης και υγιεινής.

Επιδεικνύουν δέσμευση για την προστασία του περιβάλλοντος, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες για την προστασία των υδάτινων πόρων και συμμετέχοντας σε δραστηριότητες καθαρισμού τοπικών περιοχών, έργα εξοικονόμησης νερού οι οποίες τονίζουν τη σημασία της διατήρησης καθαρών πηγών νερού και αποτελεσματικής διαχείρισης των αποβλήτων.

7

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τη χρήση βιώσιμων και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, υποστηρίζοντας έργα που μειώνουν την εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, και ενθαρρύνουν την υιοθέτηση καθαρών τεχνολογιών ενέργειας στις κοινότητές τους.

Επιδεικνύουν τη δέσμευσή τους για την εξοικονόμηση ενέργειας εφαρμόζοντας και προωθώντας σχετικές πρακτικές εξοικονόμησης τόσο στο σπίτι τους όσο και στην κοινότητά τους, συμμετέχοντας σε εκστρατείες εκπαίδευσης σε μεθόδους μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας και ελαχιστοποίησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

8

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας και την υποστήριξη δίκαιων εργασιακών πρακτικών.

9

Καλλιεργούν την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και προωθούν την καινοτομία, συμμετέχοντας σε έργα που συνδέουν τη βιώσιμη ανάπτυξη με τη βιομηχανία και τις υποδομές, και εφαρμόζουν τεχνολογικές λύσεις που ανταποκρίνονται στις ανάγκες της κοινωνίας.

Αναλύουν τη σημασία των βιώσιμων υποδομών για την οικονομική ανάπτυξη και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής, ενώ ταυτόχρονα υποστηρίζουν δράσεις που προάγουν την πράσινη τεχνολογία και τις καινοτόμες πρακτικές στη βιομηχανία και τις κοινότητές τους.

10

Προωθούν ενεργά τις ισότιμες ευκαιρίες, συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες που αντιμετωπίζουν και μειώνουν τις ανισότητες στην εκπαίδευση, την απασχόληση και τις κοινωνικές υπηρεσίες.

Επιδεικνύουν τη δέσμευσή τους για συμπερίληψη, συμμετέχοντας σε δραστηριότητες που προάγουν τη διαφοροποίηση και την ένταξη, αμφισβητώντας ενεργά τις συμπεριφορές διάκρισης και υποστηρίζοντας δίκαιες πρακτικές στις κοινότητές τους.

11

Συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τον βιώσιμο πολεοδομικό σχεδιασμό, συνεισφέροντας με ιδέες για τη βελτίωση των δημόσιων χώρων, τη μείωση των αποβλήτων και την αναβάθμιση των συγκοινωνιών στις κοινότητές τους.

Υποστηρίζουν πρωτοβουλίες που εστιάζουν σε ενεργειακές αειφορικές πρακτικές, την πρόληψη από φυσικές καταστροφές και την ανάπτυξη πράσινων χώρων σε αστικές περιοχές, προάγοντας ανθεκτικές και βιώσιμες πόλεις.

12

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρακτικές που προάγουν τη βιώσιμη κατανάλωση, μειώνοντας τα απόβλητα, ανακυκλώνοντας και υποστηρίζοντας προϊόντα και υπηρεσίες που δίνουν προτεραιότητα στη περιβαλλοντική βιωσιμότητα.

Συμμετέχουν σε δράσεις που επικεντρώνονται στη βελτίωση της αποτελεσματικής χρήσης των πόρων, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές για τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και νερού, και προωθώντας τη χρήση ανανεώσιμων πόρων στις καθημερινές τους δραστηριότητες.

13

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε προσπάθειες περιορισμού της κλιματικής αλλαγής, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που μειώνουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, προάγουν την ανανεώσιμη ενέργεια και ενθαρρύνουν βιώσιμες πρακτικές στις κοινότητές τους.

Συμμετέχουν σε έργα που επικεντρώνονται στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας στο κλίμα, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας δράσεις προσαρμογής στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, όπως η δημιουργία πράσινων χώρων, η βελτίωση της διαχείρισης των υδάτων και η προώθηση βιώσιμων γεωργικών πρακτικών.

14

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε προσπάθειες προστασίας των θαλάσσιων οικοσυστημάτων και συμμετέχουν σε δράσεις μείωσης της θαλάσσιας ρύπανσης.

Συμμετέχουν σε έργα που στοχεύουν στη βελτίωση της ποιότητας του νερού, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας δράσεις για την πρόληψη της ρύπανσης, συμμετέχουν σε δράσεις καθαρισμού, ευαισθητοποιούμενοι στη διατήρηση υγιών υδάτινων περιβαλλόντων.

15

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προστατεύουν τα δάση και τους φυσικούς οικοτόπους, υποστηρίζοντας προσπάθειες διατήρησής τους, ευαισθητοποιώντας για τη σημασία της βιοποικιλότητας.

Συμμετέχουν σε δράσεις που εστιάζουν στην αποκατάσταση της γης, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας πρακτικές για την αναβάθμιση υποβαθμισμένων περιοχών, την πρόληψη της διάβρωσης του εδάφους και την υποστήριξη της αναδάσωσης εγχώριων φυτικών ειδών.

16

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τα δικαιώματα του ανθρώπου και τη δικαιοσύνη, υποστηρίζοντας προσπάθειες για την πρόληψη των διακρίσεων και την τήρηση του κράτους δικαίου.

Συμμετέχουν σε δράσεις που ενισχύουν τις συλλογικές διαδικασίες της κοινότητας, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές που προάγουν τη διαφάνεια, την υπευθυνότητα και την ενεργό συμμετοχή των πολιτών στις τοπικές διαδικασίες λήψης αποφάσεων.

17

Συμμετέχουν ενεργά σε συνεργατικά έργα που αντιμετωπίζουν παγκόσμιες προκλήσεις, συνεργαζόμενοι με συνομηλίκους, οργανισμούς και κοινότητες για την ανάπτυξη και εφαρμογή λύσεων που συμβάλλουν στην επίτευξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης.

Προωθούν και συμμετέχουν σε προσπάθειες που ενισχύουν την πολύπλευρη συνεργασία, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που προάγουν τις συνεργασίες μεταξύ διαφόρων τομέων, όπως η κυβέρνηση, ιδιωτικοί φορείς και η κοινωνία των πολιτών, για την προώθηση κοινών στόχων βιωσιμότητας.

1

Συμμετέχουν ενεργά στις κοινότητές τους για την αναγνώριση και αντιμετώπιση των αιτιών της φτώχειας, υιοθετώντας ή στηρίζοντας πρωτοβουλίες που παρέχουν υποστήριξη σε ευάλωτες πληθυσμιακές ομάδες προσφέροντας βιώσιμες λύσεις για τη μείωση της φτώχειας.

Επιδεικνύουν ενσυναίσθηση προς τα άτομα που πλήττονται από τη φτώχεια και υπερασπίζουν ενεργά την οικονομική δικαιοσύνη, υιοθετώντας δράσεις και πρακτικές που διασφαλίζουν ισότιμη πρόσβαση σε πόρους, εκπαίδευση και ευκαιρίες για όλους/ες.

2

Συμμετέχουν ενεργά ή ηγούνται πρωτοβουλιών που στοχεύουν στη βελτίωση της επισιτιστικής ασφάλειας στις κοινότητές τους, όπως η οργάνωση δράσεων συλλογής τροφίμων, η υποστήριξη της τοπικής γεωργίας και η προώθηση πολιτικών που διασφαλίζουν πρόσβαση σε θρεπτική τροφή για όλους/ες.

Επιδεικνύουν κατανόηση των πρακτικών βιώσιμης γεωργίας και αναλαμβάνουν δράση για την προώθησή τους, υποστηρίζοντας μεθόδους καλλιέργειας που μειώνουν τη σπατάλη τροφίμων, προστατεύουν το περιβάλλον και συμβάλλουν στη μακροπρόθεσμη επισιτιστική ασφάλεια.

3

Προωθούν ενεργά υγιεινούς τρόπους ζωής στις κοινότητές τους, οργανώνοντας και συμμετέχοντας σε εκστρατείες ευαισθητοποίησης για την υγεία, υποστηρίζοντας την ψυχική υγεία και ενθαρρύνοντας τη συχνή σωματική άσκηση, την ισορροπημένη διατροφή και τις προληπτικές ιατρικές πρακτικές.

Επιδεικνύουν την ικανότητα να υπερασπίζονται την ισότιμη πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη, υποστηρίζοντας πολιτικές και πρωτοβουλίες που διασφαλίζουν ότι όλοι οι άνθρωποι, ανεξάρτητα από το κοινωνικοοικονομικό τους υπόβαθρο, έχουν πρόσβαση σε ποιοτικές ιατρικές υπηρεσίες, πόρους ψυχικής υγείας και προγράμματα ευημερίας.

4

Υπερασπίζονται και συμβάλλουν ενεργά στη δημιουργία συμπεριληπτικών μαθησιακών περιβαλλόντων που προσαρμόζονται στις διάφορες μαθησιακές ανάγκες, υποστηρίζουν την ισότιμη πρόσβαση σε εκπαιδευτικούς πόρους και προάγουν μια κουλτούρα σεβασμού και συνεργασίας μεταξύ των μαθητών/τρι’ων.

Επιδεικνύουν δέσμευση για διά βίου μάθηση αναζητώντας ενεργά ευκαιρίες για προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη, συμμετέχοντας σε δράσεις εκπαίδευσης και εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες της κοινότητας που προάγουν τη μάθηση.

5

Προωθούν ενεργά τη συμπερίληψη των φύλων, συμμετέχοντας ή και οργανώνοντας δράσεις που αντιμετωπίζουν τις ανισότητες φύλου, αμφισβητούν πρακτικές διάκρισης και υποστηρίζουν πολιτικές και προγράμματα που διασφαλίζουν ίσες ευκαιρίες για όλα τα άτομα, τόσο στο εκπαιδευτικό πλαίσιο όσο και εκτός αυτού.

Επιδεικνύουν κατανόηση των δυναμικών φύλου και εργάζονται για την ενδυνάμωση των ατόμων, υπερασπίζοντας το σεβασμό στη διαφορετικότητα και συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες που εξετάζουν με κριτικό τρόπο κοινωνικά πρότυπα και στερεότυπα.

6

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τη εξοικονόμηση του νερού και τη βελτίωση των πρακτικών αποχέτευσης, συμμετέχοντας σε έργα που ενισχύουν την ποιότητα του νερού, υποστηρίζουν τη βιώσιμη διαχείριση των υδάτινων πόρων και ευαισθητοποιούν την κοινότητα σε θέματα αποχέτευσης και υγιεινής.

Επιδεικνύουν δέσμευση για την προστασία του περιβάλλοντος, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες για την προστασία των υδάτινων πόρων και συμμετέχοντας σε δραστηριότητες καθαρισμού τοπικών περιοχών, έργα εξοικονόμησης νερού οι οποίες τονίζουν τη σημασία της διατήρησης καθαρών πηγών νερού και αποτελεσματικής διαχείρισης των αποβλήτων.

7

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τη χρήση βιώσιμων και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, υποστηρίζοντας έργα που μειώνουν την εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, και ενθαρρύνουν την υιοθέτηση καθαρών τεχνολογιών ενέργειας στις κοινότητές τους.

Επιδεικνύουν τη δέσμευσή τους για την εξοικονόμηση ενέργειας εφαρμόζοντας και προωθώντας σχετικές πρακτικές εξοικονόμησης τόσο στο σπίτι τους όσο και στην κοινότητά τους, συμμετέχοντας σε εκστρατείες εκπαίδευσης σε μεθόδους μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας και ελαχιστοποίησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

8

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας και την υποστήριξη δίκαιων εργασιακών πρακτικών.

9

Καλλιεργούν την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και προωθούν την καινοτομία, συμμετέχοντας σε έργα που συνδέουν τη βιώσιμη ανάπτυξη με τη βιομηχανία και τις υποδομές, και εφαρμόζουν τεχνολογικές λύσεις που ανταποκρίνονται στις ανάγκες της κοινωνίας.

Αναλύουν τη σημασία των βιώσιμων υποδομών για την οικονομική ανάπτυξη και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής, ενώ ταυτόχρονα υποστηρίζουν δράσεις που προάγουν την πράσινη τεχνολογία και τις καινοτόμες πρακτικές στη βιομηχανία και τις κοινότητές τους.

10

Προωθούν ενεργά τις ισότιμες ευκαιρίες, συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες που αντιμετωπίζουν και μειώνουν τις ανισότητες στην εκπαίδευση, την απασχόληση και τις κοινωνικές υπηρεσίες.

Επιδεικνύουν τη δέσμευσή τους για συμπερίληψη, συμμετέχοντας σε δραστηριότητες που προάγουν τη διαφοροποίηση και την ένταξη, αμφισβητώντας ενεργά τις συμπεριφορές διάκρισης και υποστηρίζοντας δίκαιες πρακτικές στις κοινότητές τους.

11

Συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τον βιώσιμο πολεοδομικό σχεδιασμό, συνεισφέροντας με ιδέες για τη βελτίωση των δημόσιων χώρων, τη μείωση των αποβλήτων και την αναβάθμιση των συγκοινωνιών στις κοινότητές τους.

Υποστηρίζουν πρωτοβουλίες που εστιάζουν σε ενεργειακές αειφορικές πρακτικές, την πρόληψη από φυσικές καταστροφές και την ανάπτυξη πράσινων χώρων σε αστικές περιοχές, προάγοντας ανθεκτικές και βιώσιμες πόλεις.

12

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρακτικές που προάγουν τη βιώσιμη κατανάλωση, μειώνοντας τα απόβλητα, ανακυκλώνοντας και υποστηρίζοντας προϊόντα και υπηρεσίες που δίνουν προτεραιότητα στη περιβαλλοντική βιωσιμότητα.

Συμμετέχουν σε δράσεις που επικεντρώνονται στη βελτίωση της αποτελεσματικής χρήσης των πόρων, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές για τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και νερού, και προωθώντας τη χρήση ανανεώσιμων πόρων στις καθημερινές τους δραστηριότητες.

13

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε προσπάθειες περιορισμού της κλιματικής αλλαγής, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που μειώνουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, προάγουν την ανανεώσιμη ενέργεια και ενθαρρύνουν βιώσιμες πρακτικές στις κοινότητές τους.

Συμμετέχουν σε έργα που επικεντρώνονται στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας στο κλίμα, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας δράσεις προσαρμογής στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, όπως η δημιουργία πράσινων χώρων, η βελτίωση της διαχείρισης των υδάτων και η προώθηση βιώσιμων γεωργικών πρακτικών.

14

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε προσπάθειες προστασίας των θαλάσσιων οικοσυστημάτων και συμμετέχουν σε δράσεις μείωσης της θαλάσσιας ρύπανσης.

Συμμετέχουν σε έργα που στοχεύουν στη βελτίωση της ποιότητας του νερού, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας δράσεις για την πρόληψη της ρύπανσης, συμμετέχουν σε δράσεις καθαρισμού, ευαισθητοποιούμενοι στη διατήρηση υγιών υδάτινων περιβαλλόντων.

15

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προστατεύουν τα δάση και τους φυσικούς οικοτόπους, υποστηρίζοντας προσπάθειες διατήρησής τους, ευαισθητοποιώντας για τη σημασία της βιοποικιλότητας.

Συμμετέχουν σε δράσεις που εστιάζουν στην αποκατάσταση της γης, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας πρακτικές για την αναβάθμιση υποβαθμισμένων περιοχών, την πρόληψη της διάβρωσης του εδάφους και την υποστήριξη της αναδάσωσης εγχώριων φυτικών ειδών.

16

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τα δικαιώματα του ανθρώπου και τη δικαιοσύνη, υποστηρίζοντας προσπάθειες για την πρόληψη των διακρίσεων και την τήρηση του κράτους δικαίου.

Συμμετέχουν σε δράσεις που ενισχύουν τις συλλογικές διαδικασίες της κοινότητας, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές που προάγουν τη διαφάνεια, την υπευθυνότητα και την ενεργό συμμετοχή των πολιτών στις τοπικές διαδικασίες λήψης αποφάσεων.

17

Συμμετέχουν ενεργά σε συνεργατικά έργα που αντιμετωπίζουν παγκόσμιες προκλήσεις, συνεργαζόμενοι με συνομηλίκους, οργανισμούς και κοινότητες για την ανάπτυξη και εφαρμογή λύσεων που συμβάλλουν στην επίτευξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης.

Προωθούν και συμμετέχουν σε προσπάθειες που ενισχύουν την πολύπλευρη συνεργασία, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που προάγουν τις συνεργασίες μεταξύ διαφόρων τομέων, όπως η κυβέρνηση, ιδιωτικοί φορείς και η κοινωνία των πολιτών, για την προώθηση κοινών στόχων βιωσιμότητας.

Σύντομη περιγραφή

Οι μαθητές/-τριες φυτεύουν δέντρα σε κενές θέσεις στην αυλή του σχολείου και στο οικοδομικό τετράγωνο γύρω από αυτό. Οργανώνουν καμπάνιες μείωσης της σπατάλης του χαρτιού και ευαισθητοποιούν τη σχολική κοινότητα για τη σημασία των δέντρων στην κλιματική προσαρμογή.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

  • αναγνωρίζουν την αξία των δέντρων στην κλιματική προσαρμογή,
  • παρατηρούν τον χώρο στον οποίο ζουν και κινούνται με στόχο την εύρεση παλιών και νέων θέσεων για δενδροφύτευση,
  • σχεδιάζουν και να υλοποιούν δράσεις προκειμένου να φυτέψουν δέντρα σε σημεία που κάποτε υπήρχαν και δεν υπάρχουν πια,
  • οργανώνουν και να υλοποιούν καμπάνιες ευαισθητοποίησης της σχολικής και της τοπικής κοινότητας σε περιβαλλοντικά θέματα που σχετίζονται με τα δέντρα όπως η μείωση της σπατάλης χαρτιού,
  • οραματίζονται τα αποτελέσματα των δενδροφυτεύσεών τους επανασχεδιάζοντας την αυλή τους και το οικοδομικό τετράγωνο γύρω από το σχολείο τους.

Πεδίο Υλοποίησης

Η αυλή του σχολείου, τα πεζοδρόμια του οικοδομικού τετραγώνου, ένα κοντινό πάρκο, λόφος ή κοντινοί ορεινοί όγκοι.

Φάσεις Υλοποίησης

Οι μαθητές/τριες σε ομάδες συζητούν με αφορμή τρία ερωτήματα:

  • Έχεις ποτέ σκαρφαλώσει σε ένα δέντρο;
  • Έχεις ποτέ κάνει κούνια κρεμασμένος/η από τα κλαδιά ενός δέντρου;
  • Έχεις μαζέψει ποτέ καρπούς από ένα δέντρο;
  • Τι άλλη χαρά και όφελος μπορεί να σου δώσει ένα δέντρο;

Αφού όλα τα μέλη των ομάδων έχουν μοιραστεί τις ιστορίες τους, τους δίνεται σε εικόνα το έργο, του ζωγράφου Rene Magritte με τίτλο «Οι άθλοι του Αλέξανδρου» (1967), το οποίο απεικονίζει ένα κούτσουρο με ένα τσεκούρι επάνω του και γύρω χαρτιά πεταμένα. Οι ομάδες καλούνται να συζητήσουν τι βλέπουν και πώς η εικόνα συνδέεται με τις ιστορίες που μοιράστηκαν πριν λίγο. Στην ολομέλεια οι εκπρόσωποι των ομάδων καταθέτουν εν συντομία όσα συζητήθηκαν και κυρίως τις σκέψεις και τα συναισθήματα που προκάλεσε η εικόνα στην ομάδα.

Η ομάδα της τάξης αποφασίζει να προχωρήσει σε μια σειρά από δραστηριότητες για την υιοθεσία, την αύξηση του αριθμού των δέντρων στην αυλή, την προστασία και τη φροντίδα των δέντρων στην αυλή και στο κοντινό περιβάλλον του σχολείου. Παράλληλη στόχευση γίνεται η ευαισθητοποίηση και της ευρύτερης σχολικής και τοπικής κοινότητας προκειμένου να συνδράμουν στην προσπάθεια.

Οι μαθητές/τριες με καταιγισμό ιδεών προσδιορίζουν και αποφασίζουν τις δραστηριότητες τις οποίες επιθυμούν και θεωρούν αποτελεσματικότερες να αναλάβουν, υλικά που θα χρειαστούν και εντοπίζουν ανθρώπους, επιστήμονες και φορείς που μπορούν να τους υποστηρίξουν.

Οι μαθητές/τριες βγαίνουν στην αυλή του σχολείου, καταγράφουν και μετράνε τα δέντρα σε αυτόν τον χώρο ή εάν δεν υπάρχουν δέντρα στην αυλή σε ένα κοντινό στο σχολείο τόπο. Στο πλαίσιο της καταγραφής εντοπίζουν χαρακτηριστικά όπως το είδος και το όνομα του δέντρου (φυλλοβόλο, αειθαλές, καρποφόρο, ντόπιο ή εξωτικό), τα μέρη του (ρίζες, κορμός, κλαδιά, φύλλα, άνθη, καρποί), τη διάμετρο του κορμού του. Αποτυπώνουν σε έναν χάρτη της αυλής τα υπάρχοντα δέντρα και εντοπίζουν πιθανά κενές θέσεις λαμβάνοντας υπόψη ότι τα δέντρα θα πρέπει να έχουν απόσταση πέντε μέτρα το ένα από το άλλο. Καταγράφουν πόσα δέντρα χρειάζονται. Καταγράφονται επιθυμίες και προτάσεις για τις περιπτώσεις των δέντρων που θα φυτευτούν στην αυλή. Συμβουλεύονται έναν/μια ειδικό, για παράδειγμα έναν/μια γεωπόνο ή κηπουρό, τόσο για είδη των δέντρων που μπορούν να επιλέξουν, αλλά και για τεχνικές λεπτομέρειες της φύτευση όπως το βάθος του λάκκου, την κατάλληλη χρονική περίοδο φύτευσης, την πιθανή υποστήριξη που μπορεί να χρειάζεται το δέντρο, τη συχνότητα του ποτίσματος και καταλήγουν στο πλάνο της δενδροφύτευσης.

Οι μαθητές/τριες με την υποστήριξη των εκπαιδευτικών επικοινωνούν με το τμήμα πρασίνου του Δήμου και ζητούν δενδρύλλια.

Οργανώνουν την ημέρα και τις ώρες δενδροφύτευσης και ζητούν τη συνδρομή εκπαιδευτικών, γονέων ή/και συμμαθητών/τριών  από άλλες τάξεις.

Φυτεύουν σε άδειες δενδροδόχους που ήδη υπάρχουν. Ανοίγουν και καινούριες. Τοποθετούν μέσα σε αυτές τα φυτά, τις γεμίζουν με χώμα, τοποθετούν και ένα σύστημα στήριξης των δέντρων (πάσσαλοι). Βγάζουν αναμνηστική φωτογραφία και κρεμούν καρτελάκια στα δέντρα με το όνομα και την ημερομηνία φύτευσής τους. Αναγράφουν πάνω σε αυτά την ημερομηνία που ποτίστηκαν τα δέντρα. Αναλαμβάνουν εκ περιτροπής να ποτίζουν και να φροντίζουν τα δέντρα σε ομάδες.

Σε μια επόμενη φάση, οι μαθητές/τριες μπορούν να συνεχίσουν τη δράση στο οικοδομικό τετράγωνο του σχολείου και τα πεζοδρόμια που το περιβάλλουν. Βγαίνουν και εντοπίζουν τις άδειες δενδροδόχους. Καταγράφουν τις ανάγκες, απευθύνονται στον Δήμο για την παροχή φυτών για τις άδειες θέσεις και επιπλέον αναζητούν τρόπους να μαζέψουν χρήματα (π.χ. πουλώντας προϊόντα/ρίγανη, δεντρολίβανο, θυμάρι, μελισσόχορτο, λεβάντα που έχουν καλλιεργήσει στον κήπο του σχολείου σε ένα πανηγύρι ή μια γιορτή που θα διοργανώσουν) για να γιατρέψουν δέντρα που το έχουν ανάγκη ή/και να φυτέψουν άλλα.

Σε επίπεδο πια της πόλης έρχονται σε επαφή και μαθαίνουν για τη δράση ομάδων που προχωρούν σε δενδροφυτέψεις και ενδεχομένως να συνεργαστούν μαζί τους για την αναδιαμόρφωση των χώρων.

 

Οι μαθητές/τριες ανακοινώνουν κατά την πρωινή προσέλευση των συμμαθητών/τριών άλλων τάξεων στο σχολείο τη φύτευση των δέντρων, μιλούν για τη σημασία των δέντρων στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και ζητούν τη συνδρομή όλων των τάξεων και καταγράφουν τάξεις που επιθυμούν να υιοθετήσουν ένα δέντρο για να το φροντίζουν. Προτρέπουν και τις υπόλοιπες τάξεις να συμμετέχουν σε δράσεις δενδροφύτευσης.

Επιπλέον, εφόσον διαθέτουν τον απαραίτητο χρόνο, οργανώνουν καμπάνια μείωσης των φωτοτυπιών. Καταγράφουν τους αριθμούς κατανάλωσης, δημιουργούν οπτικούς υπενθυμητές (π.χ. καρτελάκια με εικόνες επιθυμητών συμπεριφορών) και τους τοποθετούν δίπλα στα φωτοτυπικά μηχανήματα.

Σε όλη τη διάρκεια της δράσης πρωταγωνιστικό ρόλο έχουν μαθητές και μαθήτριες με στολές δέντρων, στις οποίες είναι καρφιτσωμένες πληροφορίες για τα οφέλη των δέντρων (παραγωγή οξυγόνου, σκίαση, συγκράτηση του εδάφους, απορρόφηση του νερού της βροχής, φώλιασμα ζώων, δροσισμός). Γύρω από το δέντρο κυκλοφορούν και άλλοι/ες  μαθητές/τριες με στολές πάνω στις οποίες είναι καρφιτσωμένα τσαλακωμένα και αχρηστευμένα χαρτιά φωτοτυπικού.

Ο αναστοχασμός των μαθητών και μαθητριών έρχεται να αποτυπωθεί σε δύο επίπεδα. Σε ένα πρώτο επίπεδο αφηγούνται γραπτά ιστορίες δέντρων, οι οποίες κρεμιούνται με μανταλάκι σε σκοινί από το ένα δέντρο της αυλής στο άλλο. Σε ένα δεύτερο επίπεδο γράφουν και ζωγραφίζουν ιστορίες οραματισμού για το πώς φαντάζονται ύστερα από είκοσι χρόνια τα δέντρα που φύτεψαν.

Επίσης, οι μαθητές/τριες μπορούν να καταγράψουν σε κείμενα ή σε άλλες μορφές (π.χ. σύντομα βίντεο) τι έμαθαν και πώς αισθάνθηκαν, συμμετέχοντας στη δράση.

Φάσεις Υλοποίησης

Οι μαθητές/τριες σε ομάδες συζητούν με αφορμή τρία ερωτήματα:

  • Έχεις ποτέ σκαρφαλώσει σε ένα δέντρο;
  • Έχεις ποτέ κάνει κούνια κρεμασμένος/η από τα κλαδιά ενός δέντρου;
  • Έχεις μαζέψει ποτέ καρπούς από ένα δέντρο;
  • Τι άλλη χαρά και όφελος μπορεί να σου δώσει ένα δέντρο;

Αφού όλα τα μέλη των ομάδων έχουν μοιραστεί τις ιστορίες τους, τους δίνεται σε εικόνα το έργο, του ζωγράφου Rene Magritte με τίτλο «Οι άθλοι του Αλέξανδρου» (1967), το οποίο απεικονίζει ένα κούτσουρο με ένα τσεκούρι επάνω του και γύρω χαρτιά πεταμένα. Οι ομάδες καλούνται να συζητήσουν τι βλέπουν και πώς η εικόνα συνδέεται με τις ιστορίες που μοιράστηκαν πριν λίγο. Στην ολομέλεια οι εκπρόσωποι των ομάδων καταθέτουν εν συντομία όσα συζητήθηκαν και κυρίως τις σκέψεις και τα συναισθήματα που προκάλεσε η εικόνα στην ομάδα.

Η ομάδα της τάξης αποφασίζει να προχωρήσει σε μια σειρά από δραστηριότητες για την υιοθεσία, την αύξηση του αριθμού των δέντρων στην αυλή, την προστασία και τη φροντίδα των δέντρων στην αυλή και στο κοντινό περιβάλλον του σχολείου. Παράλληλη στόχευση γίνεται η ευαισθητοποίηση και της ευρύτερης σχολικής και τοπικής κοινότητας προκειμένου να συνδράμουν στην προσπάθεια.

Οι μαθητές/τριες με καταιγισμό ιδεών προσδιορίζουν και αποφασίζουν τις δραστηριότητες τις οποίες επιθυμούν και θεωρούν αποτελεσματικότερες να αναλάβουν, υλικά που θα χρειαστούν και εντοπίζουν ανθρώπους, επιστήμονες και φορείς που μπορούν να τους υποστηρίξουν.

Οι μαθητές/τριες βγαίνουν στην αυλή του σχολείου, καταγράφουν και μετράνε τα δέντρα σε αυτόν τον χώρο ή εάν δεν υπάρχουν δέντρα στην αυλή σε ένα κοντινό στο σχολείο τόπο. Στο πλαίσιο της καταγραφής εντοπίζουν χαρακτηριστικά όπως το είδος και το όνομα του δέντρου (φυλλοβόλο, αειθαλές, καρποφόρο, ντόπιο ή εξωτικό), τα μέρη του (ρίζες, κορμός, κλαδιά, φύλλα, άνθη, καρποί), τη διάμετρο του κορμού του. Αποτυπώνουν σε έναν χάρτη της αυλής τα υπάρχοντα δέντρα και εντοπίζουν πιθανά κενές θέσεις λαμβάνοντας υπόψη ότι τα δέντρα θα πρέπει να έχουν απόσταση πέντε μέτρα το ένα από το άλλο. Καταγράφουν πόσα δέντρα χρειάζονται. Καταγράφονται επιθυμίες και προτάσεις για τις περιπτώσεις των δέντρων που θα φυτευτούν στην αυλή. Συμβουλεύονται έναν/μια ειδικό, για παράδειγμα έναν/μια γεωπόνο ή κηπουρό, τόσο για είδη των δέντρων που μπορούν να επιλέξουν, αλλά και για τεχνικές λεπτομέρειες της φύτευση όπως το βάθος του λάκκου, την κατάλληλη χρονική περίοδο φύτευσης, την πιθανή υποστήριξη που μπορεί να χρειάζεται το δέντρο, τη συχνότητα του ποτίσματος και καταλήγουν στο πλάνο της δενδροφύτευσης.

Οι μαθητές/τριες με την υποστήριξη των εκπαιδευτικών επικοινωνούν με το τμήμα πρασίνου του Δήμου και ζητούν δενδρύλλια.

Οργανώνουν την ημέρα και τις ώρες δενδροφύτευσης και ζητούν τη συνδρομή εκπαιδευτικών, γονέων ή/και συμμαθητών/τριών  από άλλες τάξεις.

Φυτεύουν σε άδειες δενδροδόχους που ήδη υπάρχουν. Ανοίγουν και καινούριες. Τοποθετούν μέσα σε αυτές τα φυτά, τις γεμίζουν με χώμα, τοποθετούν και ένα σύστημα στήριξης των δέντρων (πάσσαλοι). Βγάζουν αναμνηστική φωτογραφία και κρεμούν καρτελάκια στα δέντρα με το όνομα και την ημερομηνία φύτευσής τους. Αναγράφουν πάνω σε αυτά την ημερομηνία που ποτίστηκαν τα δέντρα. Αναλαμβάνουν εκ περιτροπής να ποτίζουν και να φροντίζουν τα δέντρα σε ομάδες.

Σε μια επόμενη φάση, οι μαθητές/τριες μπορούν να συνεχίσουν τη δράση στο οικοδομικό τετράγωνο του σχολείου και τα πεζοδρόμια που το περιβάλλουν. Βγαίνουν και εντοπίζουν τις άδειες δενδροδόχους. Καταγράφουν τις ανάγκες, απευθύνονται στον Δήμο για την παροχή φυτών για τις άδειες θέσεις και επιπλέον αναζητούν τρόπους να μαζέψουν χρήματα (π.χ. πουλώντας προϊόντα/ρίγανη, δεντρολίβανο, θυμάρι, μελισσόχορτο, λεβάντα που έχουν καλλιεργήσει στον κήπο του σχολείου σε ένα πανηγύρι ή μια γιορτή που θα διοργανώσουν) για να γιατρέψουν δέντρα που το έχουν ανάγκη ή/και να φυτέψουν άλλα.

Σε επίπεδο πια της πόλης έρχονται σε επαφή και μαθαίνουν για τη δράση ομάδων που προχωρούν σε δενδροφυτέψεις και ενδεχομένως να συνεργαστούν μαζί τους για την αναδιαμόρφωση των χώρων.

 

Οι μαθητές/τριες ανακοινώνουν κατά την πρωινή προσέλευση των συμμαθητών/τριών άλλων τάξεων στο σχολείο τη φύτευση των δέντρων, μιλούν για τη σημασία των δέντρων στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και ζητούν τη συνδρομή όλων των τάξεων και καταγράφουν τάξεις που επιθυμούν να υιοθετήσουν ένα δέντρο για να το φροντίζουν. Προτρέπουν και τις υπόλοιπες τάξεις να συμμετέχουν σε δράσεις δενδροφύτευσης.

Επιπλέον, εφόσον διαθέτουν τον απαραίτητο χρόνο, οργανώνουν καμπάνια μείωσης των φωτοτυπιών. Καταγράφουν τους αριθμούς κατανάλωσης, δημιουργούν οπτικούς υπενθυμητές (π.χ. καρτελάκια με εικόνες επιθυμητών συμπεριφορών) και τους τοποθετούν δίπλα στα φωτοτυπικά μηχανήματα.

Σε όλη τη διάρκεια της δράσης πρωταγωνιστικό ρόλο έχουν μαθητές και μαθήτριες με στολές δέντρων, στις οποίες είναι καρφιτσωμένες πληροφορίες για τα οφέλη των δέντρων (παραγωγή οξυγόνου, σκίαση, συγκράτηση του εδάφους, απορρόφηση του νερού της βροχής, φώλιασμα ζώων, δροσισμός). Γύρω από το δέντρο κυκλοφορούν και άλλοι/ες  μαθητές/τριες με στολές πάνω στις οποίες είναι καρφιτσωμένα τσαλακωμένα και αχρηστευμένα χαρτιά φωτοτυπικού.

Ο αναστοχασμός των μαθητών και μαθητριών έρχεται να αποτυπωθεί σε δύο επίπεδα. Σε ένα πρώτο επίπεδο αφηγούνται γραπτά ιστορίες δέντρων, οι οποίες κρεμιούνται με μανταλάκι σε σκοινί από το ένα δέντρο της αυλής στο άλλο. Σε ένα δεύτερο επίπεδο γράφουν και ζωγραφίζουν ιστορίες οραματισμού για το πώς φαντάζονται ύστερα από είκοσι χρόνια τα δέντρα που φύτεψαν.

Επίσης, οι μαθητές/τριες μπορούν να καταγράψουν σε κείμενα ή σε άλλες μορφές (π.χ. σύντομα βίντεο) τι έμαθαν και πώς αισθάνθηκαν, συμμετέχοντας στη δράση.

Υλοποίηση [πέντε (5) διδακτικές ώρες]

[τρεις έως έξι (3-6) διδακτικές ώρες ανάλογα με το εύρος των δράσεων που θα επιλεγούν] Οι μαθητές/-τριες με την υποστήριξη των εκπαιδευτικών επικοινωνούν με το τμήμα πρασίνου του Δήμου και ζητούν δενδρύλλια. Οργανώνουν την ημέρα και τις ώρες δενδροφύτευσης και ζητούν τη συνδρομή εκπαιδευτικών, γονέων ή/και συμμαθητών/-τριών από άλλες τάξεις. Φυτεύουν σε άδειες δενδροδόχους που ήδη υπάρχουν. Ανοίγουν και καινούριες. Τοποθετούν μέσα σε αυτές τα φυτά, τις γεμίζουν με χώμα, τοποθετούν και ένα σύστημα στήριξης των δέντρων (πάσσαλοι). Βγάζουν αναμνηστική φωτογραφία και κρεμούν καρτελάκια στα δέντρα με το όνομα και την ημερομηνία φύτευσής τους. Αναγράφουν πάνω σε αυτά την ημερομηνία που ποτίστηκαν τα δέντρα. Αναλαμβάνουν εκ περιτροπής να ποτίζουν και να φροντίζουν τα δέντρα σε ομάδες. Σε μια επόμενη φάση, οι μαθητές/-τριες μπορούν να συνεχίσουν τη δράση στο οικοδομικό τετράγωνο του σχολείου και τα πεζοδρόμια που το περιβάλλουν. Βγαίνουν και εντοπίζουν τις άδειες δενδροδόχους. Καταγράφουν τις ανάγκες, απευθύνονται στον Δήμο για την παροχή φυτών για τις άδειες θέσεις και επιπλέον αναζητούν τρόπους να μαζέψουν χρήματα (π.χ. πουλώντας προϊόντα/ρίγανη, δεντρολίβανο, θυμάρι, μελισσόχορτο, λεβάντα που έχουν καλλιεργήσει στον κήπο του σχολείου σε ένα πανηγύρι ή μια γιορτή που θα διοργανώσουν) για να γιατρέψουν δέντρα που το έχουν ανάγκη ή/και να φυτέψουν άλλα. Σε επίπεδο πια της πόλης έρχονται σε επαφή και μαθαίνουν για τη δράση ομάδων που προχωρούν σε δενδροφυτέψεις και ενδεχομένως να συνεργαστούν μαζί τους για την αναδιαμόρφωση των χώρων.

Επικοινωνία-Διάχυση [δύο έως τρεις (2-3) διδακτικές ώρες]

[μία έως τρεις (1-3) διδακτικές ώρες ανάλογα με το εύρος των δράσεων που θα επιλεγούν] Οι μαθητές/-τριες ανακοινώνουν κατά την πρωινή προσέλευση των συμμαθητών/-τριών άλλων τάξεων στο σχολείο τη φύτευση των δέντρων, μιλούν για τη σημασία των δέντρων στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και ζητούν τη συνδρομή όλων των τάξεων και καταγράφουν τάξεις που επιθυμούν να υιοθετήσουν ένα δέντρο για να το φροντίζουν. Προτρέπουν και τις υπόλοιπες τάξεις να συμμετέχουν σε δράσεις δενδροφύτευσης. Επιπλέον, εφόσον διαθέτουν τον απαραίτητο χρόνο, οργανώνουν καμπάνια μείωσης των φωτοτυπιών. Καταγράφουν τους αριθμούς κατανάλωσης, δημιουργούν οπτικούς υπενθυμητές (π.χ. καρτελάκια με εικόνες επιθυμητών συμπεριφορών) και τους τοποθετούν δίπλα στα φωτοτυπικά μηχανήματα. Σε όλη τη διάρκεια του Προγράμματος πρωταγωνιστικό ρόλο έχουν μαθητές και μαθήτριες με στολές δέντρων, στις οποίες είναι καρφιτσωμένες πληροφορίες για τα οφέλη των δέντρων (παραγωγή οξυγόνου, σκίαση, συγκράτηση του εδάφους, απορρόφηση του νερού της βροχής, φώλιασμα ζώων, δροσισμός). Γύρω από το δέντρο κυκλοφορούν και άλλοι/-ες μαθητές/-τριες με στολές πάνω στις οποίες είναι καρφιτσωμένα τσαλακωμένα και αχρηστευμένα χαρτιά φωτοτυπικού.

Αναστοχασμός [μία (1) διδακτική ώρα]

(1 διδακτική ώρα) Ο αναστοχασμός των μαθητών και μαθητριών έρχεται να αποτυπωθεί σε δύο επίπεδα. Σε ένα πρώτο επίπεδο αφηγούνται γραπτά ιστορίες δέντρων, οι οποίες κρεμιούνται με μανταλάκι σε σκοινί από το ένα δέντρο της αυλής στο άλλο. Σε ένα δεύτερο επίπεδο γράφουν και ζωγραφίζουν ιστορίες ορα-ματισμού για το πώς φαντάζονται ύστερα από είκοσι χρόνια τα δέντρα που φύτεψαν. Επίσης, οι μαθητές/-τριες μπορούν να καταγράψουν σε κείμενα ή σε άλλες μορφές (π.χ. σύντομα βίντεο) τι έμαθαν και πώς αισθάνθηκαν, συμμετέχοντας στο Πρόγραμμα.