17 Στόχοι

Κατηγορία

Δράσεις

Τίτλος

Τα παιδιά μιλούν για τα δικαιώματά τους

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Τα παιδιά μιλούν για τα δικαιώματά τους

Θεματικό πεδίο

1

Συμμετέχουν ενεργά στις κοινότητές τους για την αναγνώριση και αντιμετώπιση των αιτιών της φτώχειας, υιοθετώντας ή στηρίζοντας πρωτοβουλίες που παρέχουν υποστήριξη σε ευάλωτες πληθυσμιακές ομάδες προσφέροντας βιώσιμες λύσεις για τη μείωση της φτώχειας.

Επιδεικνύουν ενσυναίσθηση προς τα άτομα που πλήττονται από τη φτώχεια και υπερασπίζουν ενεργά την οικονομική δικαιοσύνη, υιοθετώντας δράσεις και πρακτικές που διασφαλίζουν ισότιμη πρόσβαση σε πόρους, εκπαίδευση και ευκαιρίες για όλους/ες.

2

Συμμετέχουν ενεργά ή ηγούνται πρωτοβουλιών που στοχεύουν στη βελτίωση της επισιτιστικής ασφάλειας στις κοινότητές τους, όπως η οργάνωση δράσεων συλλογής τροφίμων, η υποστήριξη της τοπικής γεωργίας και η προώθηση πολιτικών που διασφαλίζουν πρόσβαση σε θρεπτική τροφή για όλους/ες.

Επιδεικνύουν κατανόηση των πρακτικών βιώσιμης γεωργίας και αναλαμβάνουν δράση για την προώθησή τους, υποστηρίζοντας μεθόδους καλλιέργειας που μειώνουν τη σπατάλη τροφίμων, προστατεύουν το περιβάλλον και συμβάλλουν στη μακροπρόθεσμη επισιτιστική ασφάλεια.

3

Προωθούν ενεργά υγιεινούς τρόπους ζωής στις κοινότητές τους, οργανώνοντας και συμμετέχοντας σε εκστρατείες ευαισθητοποίησης για την υγεία, υποστηρίζοντας την ψυχική υγεία και ενθαρρύνοντας τη συχνή σωματική άσκηση, την ισορροπημένη διατροφή και τις προληπτικές ιατρικές πρακτικές.

Επιδεικνύουν την ικανότητα να υπερασπίζονται την ισότιμη πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη, υποστηρίζοντας πολιτικές και πρωτοβουλίες που διασφαλίζουν ότι όλοι οι άνθρωποι, ανεξάρτητα από το κοινωνικοοικονομικό τους υπόβαθρο, έχουν πρόσβαση σε ποιοτικές ιατρικές υπηρεσίες, πόρους ψυχικής υγείας και προγράμματα ευημερίας.

4

Υπερασπίζονται και συμβάλλουν ενεργά στη δημιουργία συμπεριληπτικών μαθησιακών περιβαλλόντων που προσαρμόζονται στις διάφορες μαθησιακές ανάγκες, υποστηρίζουν την ισότιμη πρόσβαση σε εκπαιδευτικούς πόρους και προάγουν μια κουλτούρα σεβασμού και συνεργασίας μεταξύ των μαθητών/τρι’ων.

Επιδεικνύουν δέσμευση για διά βίου μάθηση αναζητώντας ενεργά ευκαιρίες για προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη, συμμετέχοντας σε δράσεις εκπαίδευσης και εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες της κοινότητας που προάγουν τη μάθηση.

5

Προωθούν ενεργά τη συμπερίληψη των φύλων, συμμετέχοντας ή και οργανώνοντας δράσεις που αντιμετωπίζουν τις ανισότητες φύλου, αμφισβητούν πρακτικές διάκρισης και υποστηρίζουν πολιτικές και προγράμματα που διασφαλίζουν ίσες ευκαιρίες για όλα τα άτομα, τόσο στο εκπαιδευτικό πλαίσιο όσο και εκτός αυτού.

Επιδεικνύουν κατανόηση των δυναμικών φύλου και εργάζονται για την ενδυνάμωση των ατόμων, υπερασπίζοντας το σεβασμό στη διαφορετικότητα και συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες που εξετάζουν με κριτικό τρόπο κοινωνικά πρότυπα και στερεότυπα.

6

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τη εξοικονόμηση του νερού και τη βελτίωση των πρακτικών αποχέτευσης, συμμετέχοντας σε έργα που ενισχύουν την ποιότητα του νερού, υποστηρίζουν τη βιώσιμη διαχείριση των υδάτινων πόρων και ευαισθητοποιούν την κοινότητα σε θέματα αποχέτευσης και υγιεινής.

Επιδεικνύουν δέσμευση για την προστασία του περιβάλλοντος, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες για την προστασία των υδάτινων πόρων και συμμετέχοντας σε δραστηριότητες καθαρισμού τοπικών περιοχών, έργα εξοικονόμησης νερού οι οποίες τονίζουν τη σημασία της διατήρησης καθαρών πηγών νερού και αποτελεσματικής διαχείρισης των αποβλήτων.

7

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τη χρήση βιώσιμων και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, υποστηρίζοντας έργα που μειώνουν την εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, και ενθαρρύνουν την υιοθέτηση καθαρών τεχνολογιών ενέργειας στις κοινότητές τους.

Επιδεικνύουν τη δέσμευσή τους για την εξοικονόμηση ενέργειας εφαρμόζοντας και προωθώντας σχετικές πρακτικές εξοικονόμησης τόσο στο σπίτι τους όσο και στην κοινότητά τους, συμμετέχοντας σε εκστρατείες εκπαίδευσης σε μεθόδους μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας και ελαχιστοποίησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

8

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας και την υποστήριξη δίκαιων εργασιακών πρακτικών.

9

Καλλιεργούν την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και προωθούν την καινοτομία, συμμετέχοντας σε έργα που συνδέουν τη βιώσιμη ανάπτυξη με τη βιομηχανία και τις υποδομές, και εφαρμόζουν τεχνολογικές λύσεις που ανταποκρίνονται στις ανάγκες της κοινωνίας.

Αναλύουν τη σημασία των βιώσιμων υποδομών για την οικονομική ανάπτυξη και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής, ενώ ταυτόχρονα υποστηρίζουν δράσεις που προάγουν την πράσινη τεχνολογία και τις καινοτόμες πρακτικές στη βιομηχανία και τις κοινότητές τους.

10

Προωθούν ενεργά τις ισότιμες ευκαιρίες, συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες που αντιμετωπίζουν και μειώνουν τις ανισότητες στην εκπαίδευση, την απασχόληση και τις κοινωνικές υπηρεσίες.

Επιδεικνύουν τη δέσμευσή τους για συμπερίληψη, συμμετέχοντας σε δραστηριότητες που προάγουν τη διαφοροποίηση και την ένταξη, αμφισβητώντας ενεργά τις συμπεριφορές διάκρισης και υποστηρίζοντας δίκαιες πρακτικές στις κοινότητές τους.

11

Συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τον βιώσιμο πολεοδομικό σχεδιασμό, συνεισφέροντας με ιδέες για τη βελτίωση των δημόσιων χώρων, τη μείωση των αποβλήτων και την αναβάθμιση των συγκοινωνιών στις κοινότητές τους.

Υποστηρίζουν πρωτοβουλίες που εστιάζουν σε ενεργειακές αειφορικές πρακτικές, την πρόληψη από φυσικές καταστροφές και την ανάπτυξη πράσινων χώρων σε αστικές περιοχές, προάγοντας ανθεκτικές και βιώσιμες πόλεις.

12

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρακτικές που προάγουν τη βιώσιμη κατανάλωση, μειώνοντας τα απόβλητα, ανακυκλώνοντας και υποστηρίζοντας προϊόντα και υπηρεσίες που δίνουν προτεραιότητα στη περιβαλλοντική βιωσιμότητα.

Συμμετέχουν σε δράσεις που επικεντρώνονται στη βελτίωση της αποτελεσματικής χρήσης των πόρων, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές για τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και νερού, και προωθώντας τη χρήση ανανεώσιμων πόρων στις καθημερινές τους δραστηριότητες.

13

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε προσπάθειες περιορισμού της κλιματικής αλλαγής, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που μειώνουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, προάγουν την ανανεώσιμη ενέργεια και ενθαρρύνουν βιώσιμες πρακτικές στις κοινότητές τους.

Συμμετέχουν σε έργα που επικεντρώνονται στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας στο κλίμα, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας δράσεις προσαρμογής στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, όπως η δημιουργία πράσινων χώρων, η βελτίωση της διαχείρισης των υδάτων και η προώθηση βιώσιμων γεωργικών πρακτικών.

14

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε προσπάθειες προστασίας των θαλάσσιων οικοσυστημάτων και συμμετέχουν σε δράσεις μείωσης της θαλάσσιας ρύπανσης.

Συμμετέχουν σε έργα που στοχεύουν στη βελτίωση της ποιότητας του νερού, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας δράσεις για την πρόληψη της ρύπανσης, συμμετέχουν σε δράσεις καθαρισμού, ευαισθητοποιούμενοι στη διατήρηση υγιών υδάτινων περιβαλλόντων.

15

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προστατεύουν τα δάση και τους φυσικούς οικοτόπους, υποστηρίζοντας προσπάθειες διατήρησής τους, ευαισθητοποιώντας για τη σημασία της βιοποικιλότητας.

Συμμετέχουν σε δράσεις που εστιάζουν στην αποκατάσταση της γης, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας πρακτικές για την αναβάθμιση υποβαθμισμένων περιοχών, την πρόληψη της διάβρωσης του εδάφους και την υποστήριξη της αναδάσωσης εγχώριων φυτικών ειδών.

16

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τα δικαιώματα του ανθρώπου και τη δικαιοσύνη, υποστηρίζοντας προσπάθειες για την πρόληψη των διακρίσεων και την τήρηση του κράτους δικαίου.

Συμμετέχουν σε δράσεις που ενισχύουν τις συλλογικές διαδικασίες της κοινότητας, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές που προάγουν τη διαφάνεια, την υπευθυνότητα και την ενεργό συμμετοχή των πολιτών στις τοπικές διαδικασίες λήψης αποφάσεων.

17

Συμμετέχουν ενεργά σε συνεργατικά έργα που αντιμετωπίζουν παγκόσμιες προκλήσεις, συνεργαζόμενοι με συνομηλίκους, οργανισμούς και κοινότητες για την ανάπτυξη και εφαρμογή λύσεων που συμβάλλουν στην επίτευξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης.

Προωθούν και συμμετέχουν σε προσπάθειες που ενισχύουν την πολύπλευρη συνεργασία, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που προάγουν τις συνεργασίες μεταξύ διαφόρων τομέων, όπως η κυβέρνηση, ιδιωτικοί φορείς και η κοινωνία των πολιτών, για την προώθηση κοινών στόχων βιωσιμότητας.

1

Συμμετέχουν ενεργά στις κοινότητές τους για την αναγνώριση και αντιμετώπιση των αιτιών της φτώχειας, υιοθετώντας ή στηρίζοντας πρωτοβουλίες που παρέχουν υποστήριξη σε ευάλωτες πληθυσμιακές ομάδες προσφέροντας βιώσιμες λύσεις για τη μείωση της φτώχειας.

Επιδεικνύουν ενσυναίσθηση προς τα άτομα που πλήττονται από τη φτώχεια και υπερασπίζουν ενεργά την οικονομική δικαιοσύνη, υιοθετώντας δράσεις και πρακτικές που διασφαλίζουν ισότιμη πρόσβαση σε πόρους, εκπαίδευση και ευκαιρίες για όλους/ες.

2

Συμμετέχουν ενεργά ή ηγούνται πρωτοβουλιών που στοχεύουν στη βελτίωση της επισιτιστικής ασφάλειας στις κοινότητές τους, όπως η οργάνωση δράσεων συλλογής τροφίμων, η υποστήριξη της τοπικής γεωργίας και η προώθηση πολιτικών που διασφαλίζουν πρόσβαση σε θρεπτική τροφή για όλους/ες.

Επιδεικνύουν κατανόηση των πρακτικών βιώσιμης γεωργίας και αναλαμβάνουν δράση για την προώθησή τους, υποστηρίζοντας μεθόδους καλλιέργειας που μειώνουν τη σπατάλη τροφίμων, προστατεύουν το περιβάλλον και συμβάλλουν στη μακροπρόθεσμη επισιτιστική ασφάλεια.

3

Προωθούν ενεργά υγιεινούς τρόπους ζωής στις κοινότητές τους, οργανώνοντας και συμμετέχοντας σε εκστρατείες ευαισθητοποίησης για την υγεία, υποστηρίζοντας την ψυχική υγεία και ενθαρρύνοντας τη συχνή σωματική άσκηση, την ισορροπημένη διατροφή και τις προληπτικές ιατρικές πρακτικές.

Επιδεικνύουν την ικανότητα να υπερασπίζονται την ισότιμη πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη, υποστηρίζοντας πολιτικές και πρωτοβουλίες που διασφαλίζουν ότι όλοι οι άνθρωποι, ανεξάρτητα από το κοινωνικοοικονομικό τους υπόβαθρο, έχουν πρόσβαση σε ποιοτικές ιατρικές υπηρεσίες, πόρους ψυχικής υγείας και προγράμματα ευημερίας.

4

Υπερασπίζονται και συμβάλλουν ενεργά στη δημιουργία συμπεριληπτικών μαθησιακών περιβαλλόντων που προσαρμόζονται στις διάφορες μαθησιακές ανάγκες, υποστηρίζουν την ισότιμη πρόσβαση σε εκπαιδευτικούς πόρους και προάγουν μια κουλτούρα σεβασμού και συνεργασίας μεταξύ των μαθητών/τρι’ων.

Επιδεικνύουν δέσμευση για διά βίου μάθηση αναζητώντας ενεργά ευκαιρίες για προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη, συμμετέχοντας σε δράσεις εκπαίδευσης και εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες της κοινότητας που προάγουν τη μάθηση.

5

Προωθούν ενεργά τη συμπερίληψη των φύλων, συμμετέχοντας ή και οργανώνοντας δράσεις που αντιμετωπίζουν τις ανισότητες φύλου, αμφισβητούν πρακτικές διάκρισης και υποστηρίζουν πολιτικές και προγράμματα που διασφαλίζουν ίσες ευκαιρίες για όλα τα άτομα, τόσο στο εκπαιδευτικό πλαίσιο όσο και εκτός αυτού.

Επιδεικνύουν κατανόηση των δυναμικών φύλου και εργάζονται για την ενδυνάμωση των ατόμων, υπερασπίζοντας το σεβασμό στη διαφορετικότητα και συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες που εξετάζουν με κριτικό τρόπο κοινωνικά πρότυπα και στερεότυπα.

6

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τη εξοικονόμηση του νερού και τη βελτίωση των πρακτικών αποχέτευσης, συμμετέχοντας σε έργα που ενισχύουν την ποιότητα του νερού, υποστηρίζουν τη βιώσιμη διαχείριση των υδάτινων πόρων και ευαισθητοποιούν την κοινότητα σε θέματα αποχέτευσης και υγιεινής.

Επιδεικνύουν δέσμευση για την προστασία του περιβάλλοντος, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες για την προστασία των υδάτινων πόρων και συμμετέχοντας σε δραστηριότητες καθαρισμού τοπικών περιοχών, έργα εξοικονόμησης νερού οι οποίες τονίζουν τη σημασία της διατήρησης καθαρών πηγών νερού και αποτελεσματικής διαχείρισης των αποβλήτων.

7

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τη χρήση βιώσιμων και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, υποστηρίζοντας έργα που μειώνουν την εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, και ενθαρρύνουν την υιοθέτηση καθαρών τεχνολογιών ενέργειας στις κοινότητές τους.

Επιδεικνύουν τη δέσμευσή τους για την εξοικονόμηση ενέργειας εφαρμόζοντας και προωθώντας σχετικές πρακτικές εξοικονόμησης τόσο στο σπίτι τους όσο και στην κοινότητά τους, συμμετέχοντας σε εκστρατείες εκπαίδευσης σε μεθόδους μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας και ελαχιστοποίησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

8

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας και την υποστήριξη δίκαιων εργασιακών πρακτικών.

9

Καλλιεργούν την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και προωθούν την καινοτομία, συμμετέχοντας σε έργα που συνδέουν τη βιώσιμη ανάπτυξη με τη βιομηχανία και τις υποδομές, και εφαρμόζουν τεχνολογικές λύσεις που ανταποκρίνονται στις ανάγκες της κοινωνίας.

Αναλύουν τη σημασία των βιώσιμων υποδομών για την οικονομική ανάπτυξη και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής, ενώ ταυτόχρονα υποστηρίζουν δράσεις που προάγουν την πράσινη τεχνολογία και τις καινοτόμες πρακτικές στη βιομηχανία και τις κοινότητές τους.

10

Προωθούν ενεργά τις ισότιμες ευκαιρίες, συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες που αντιμετωπίζουν και μειώνουν τις ανισότητες στην εκπαίδευση, την απασχόληση και τις κοινωνικές υπηρεσίες.

Επιδεικνύουν τη δέσμευσή τους για συμπερίληψη, συμμετέχοντας σε δραστηριότητες που προάγουν τη διαφοροποίηση και την ένταξη, αμφισβητώντας ενεργά τις συμπεριφορές διάκρισης και υποστηρίζοντας δίκαιες πρακτικές στις κοινότητές τους.

11

Συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τον βιώσιμο πολεοδομικό σχεδιασμό, συνεισφέροντας με ιδέες για τη βελτίωση των δημόσιων χώρων, τη μείωση των αποβλήτων και την αναβάθμιση των συγκοινωνιών στις κοινότητές τους.

Υποστηρίζουν πρωτοβουλίες που εστιάζουν σε ενεργειακές αειφορικές πρακτικές, την πρόληψη από φυσικές καταστροφές και την ανάπτυξη πράσινων χώρων σε αστικές περιοχές, προάγοντας ανθεκτικές και βιώσιμες πόλεις.

12

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρακτικές που προάγουν τη βιώσιμη κατανάλωση, μειώνοντας τα απόβλητα, ανακυκλώνοντας και υποστηρίζοντας προϊόντα και υπηρεσίες που δίνουν προτεραιότητα στη περιβαλλοντική βιωσιμότητα.

Συμμετέχουν σε δράσεις που επικεντρώνονται στη βελτίωση της αποτελεσματικής χρήσης των πόρων, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές για τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και νερού, και προωθώντας τη χρήση ανανεώσιμων πόρων στις καθημερινές τους δραστηριότητες.

13

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε προσπάθειες περιορισμού της κλιματικής αλλαγής, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που μειώνουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, προάγουν την ανανεώσιμη ενέργεια και ενθαρρύνουν βιώσιμες πρακτικές στις κοινότητές τους.

Συμμετέχουν σε έργα που επικεντρώνονται στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας στο κλίμα, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας δράσεις προσαρμογής στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, όπως η δημιουργία πράσινων χώρων, η βελτίωση της διαχείρισης των υδάτων και η προώθηση βιώσιμων γεωργικών πρακτικών.

14

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε προσπάθειες προστασίας των θαλάσσιων οικοσυστημάτων και συμμετέχουν σε δράσεις μείωσης της θαλάσσιας ρύπανσης.

Συμμετέχουν σε έργα που στοχεύουν στη βελτίωση της ποιότητας του νερού, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας δράσεις για την πρόληψη της ρύπανσης, συμμετέχουν σε δράσεις καθαρισμού, ευαισθητοποιούμενοι στη διατήρηση υγιών υδάτινων περιβαλλόντων.

15

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προστατεύουν τα δάση και τους φυσικούς οικοτόπους, υποστηρίζοντας προσπάθειες διατήρησής τους, ευαισθητοποιώντας για τη σημασία της βιοποικιλότητας.

Συμμετέχουν σε δράσεις που εστιάζουν στην αποκατάσταση της γης, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας πρακτικές για την αναβάθμιση υποβαθμισμένων περιοχών, την πρόληψη της διάβρωσης του εδάφους και την υποστήριξη της αναδάσωσης εγχώριων φυτικών ειδών.

16

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τα δικαιώματα του ανθρώπου και τη δικαιοσύνη, υποστηρίζοντας προσπάθειες για την πρόληψη των διακρίσεων και την τήρηση του κράτους δικαίου.

Συμμετέχουν σε δράσεις που ενισχύουν τις συλλογικές διαδικασίες της κοινότητας, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές που προάγουν τη διαφάνεια, την υπευθυνότητα και την ενεργό συμμετοχή των πολιτών στις τοπικές διαδικασίες λήψης αποφάσεων.

17

Συμμετέχουν ενεργά σε συνεργατικά έργα που αντιμετωπίζουν παγκόσμιες προκλήσεις, συνεργαζόμενοι με συνομηλίκους, οργανισμούς και κοινότητες για την ανάπτυξη και εφαρμογή λύσεων που συμβάλλουν στην επίτευξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης.

Προωθούν και συμμετέχουν σε προσπάθειες που ενισχύουν την πολύπλευρη συνεργασία, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που προάγουν τις συνεργασίες μεταξύ διαφόρων τομέων, όπως η κυβέρνηση, ιδιωτικοί φορείς και η κοινωνία των πολιτών, για την προώθηση κοινών στόχων βιωσιμότητας.

Σύντομη περιγραφή

Οι μαθητές/τριες συζητούν για τα δικαιώματα των παιδιών και διερευνούν πώς συνδέονται με τις διαφορετικές μορφές παιδικής εργασίας. Στη συνέχεια, διοργανώνουν μια καμπάνια ευαισθητοποίησης της κοινότητας για την προάσπιση των δικαιωμάτων των παιδιών με έμφαση στο δικαίωμά τους στην εκπαίδευση και την καταπολέμηση της παιδικής εργασίας.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

  • αναγνωρίζουν ότι η παιδική εργασία συνδέεται με την καταπάτηση των δικαιωμάτων του παιδιού,
  • αναφέρουν τους παράγοντες που συνδέονται με την καταπάτηση των δικαιωμάτων του παιδιού σε τοπικό και παγκόσμιο επίπεδο,
  • αντιλαμβάνονται τις επιπτώσεις της παιδικής εργασίας στη ανάπτυξη, ευεξία και υγεία των παιδιών, καθώς και σε σχέση με το δικαίωμα των παιδιών στην εκπαίδευση.

Πεδίο Υλοποίησης

Αίθουσα Εκδηλώσεων του σχολείου.

Φάσεις Υλοποίησης

Αφορμή για τη δράση μπορεί να αποτελέσει η ημέρα για τα δικαιώματα των παιδιών (20η Νοεμβρίου), αξιοποιώντας κάποιο σχετικό υλικό εστιασμένο στην παιδική εργασία. Το υλικό μπορεί να περιλαμβάνει βίντεο, φωτογραφίες, δημοσιεύματα, αφίσες, άρθρα κ.ά. σχετικά με τους βασικούς τομείς παραγωγής, όπου παρατηρείται παιδική εργασία (π.χ. καφέ, ρύζι, κακάο, παραγωγή ενδυμάτων και παπουτσιών, βαμβάκι, ζαχαροκάλαμο, παραγωγή χαλιών). Συζητούνται οι κατηγορίες δικαιωμάτων του παιδιού και οι λόγοι για τους οποίους αυτά καταπατώνται. Επεξηγείται ο ορισμός της παιδικής εργασίας και η άμεση σύνδεση αυτής με την καταπάτηση των δικαιωμάτων του παιδιού. Συζητούνται οι μορφές της παιδικής εργασίας και οι τομείς στους οποίους κυρίως εντοπίζεται σε τοπικό και παγκόσμιο επίπεδο. Συζητείται η δυνατότητα διοργάνωσης μιας δράσης ευαισθητοποίησης της σχολικής και ευρύτερης κοινότητας για την ενημέρωση και κινητοποίηση αυτής σχετικά με την παιδική εργασία.

Η τάξη χωρίζεται σε ομάδες, οι οποίες επιλέγουν διαφορετικούς τομείς/βιομηχανίες που συνδέονται με παιδική εργασία σε διαφορετικές περιοχές του κόσμου (π.χ., καφές, ρύζι, κακάο, παραγωγή ενδυμάτων και παπουτσιών, βαμβάκι, ζαχαροκάλαμο, παραγωγή χαλιών).

Στην ολομέλεια, οι μαθητές/τριες συναποφασίζουν τι είδους δράση θα ήθελαν να διοργανώσουν (π.χ. ημερίδα, έκθεση ζωγραφικής/αφίσας) και σε ποιους/ες  θα ήθελαν να απευθύνεται (π.χ. στη σχολική κοινότητα, στους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών/τριών, στην ευρύτερη τοπική κοινότητα), καθώς και ποιες επιλογές θα έχουν ώστε να παρουσιάσουν το υλικό τους (π.χ. παρουσίαση, αφίσα, ζωγραφική, βίντεο, ομιλία).Στη συνέχεια, κάθε ομάδα αποφασίζει ποιον τρόπο θα επιλέξει, για να παρουσιάσει τα ευρήματά της με στόχο να ενημερώσουν και να ευαισθητοποιήσουν την κοινότητα.

Οι ομάδες συλλέγουν υλικό σχετικά με τα αίτια και τους παράγοντες που σχετίζονται με την παιδική εργασία στον τομέα που έχουν επιλέξει, τις επιπτώσεις στην υγεία, ανάπτυξη και ευεξία των παιδιών και τους τρόπους καταπολέμησης της παιδικής εργασίας.

Μία ομάδα αναλαμβάνει οργανωτικό ρόλο στη δράση αυτή. Οι μαθητές/τριες της ομάδας δημιουργούν μία αφίσα ή/και μία πρόσκληση σχετικά με τη δράση η οποία μπορεί να τοιχοκολληθεί στο σχολείο και να αποσταλεί στον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων, ώστε να ενημερωθούν για τη δράση των μαθητών και των μαθητριών. Επιπλέον, η ομάδα θα μπορούσε να αναλάβει να έρθει σε επαφή με φορείς που προασπίζονται τα δικαιώματα των παιδιών (π.χ. Δίκτυο για τα Δικαιώματα των Παιδιών, Συνήγορος του Παιδιού), ώστε να προσκαλέσουν έναν ομιλητή ή μια ομιλήτρια στη δράση τους. Επίσης, μπορεί να αναλάβει τη δημιουργία ενός ενημερωτικού φυλλαδίου σχετικά με την παιδική εργασία, βασισμένο στις ιδέες και προτάσεις όλων των ομάδων, το οποίο μπορεί να μοιραστεί την ημέρα της εκδήλωσης στο κοινό. Επιπλέον, μαθητές/τριες αναλαμβάνουν να καταγράψουν στιγμιότυπα την ημέρα της εκδήλωσης (π.χ. φωτογραφίες, βίντεο).

Οι ομάδες προετοιμάζουν τις παρουσιάσεις τους και αποφασίζουν ποια μέλη θα παρουσιάσουν την ημέρα της εκδήλωσης.

Την ημέρα της εκδήλωσης, η κάθε ομάδα παρουσιάζει το υλικό της. Σημαντικό είναι όλοι/ες  οι μαθητές/τριες να έχουν έναν ρόλο κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης. Είναι πιθανό κάποιοι/ες  μαθητές/τριες να μην επιθυμούν να παρουσιάσουν μπροστά σε κοινό. Στην περίπτωση αυτή, μπορούν να αναλάβουν έναν άλλο ρόλο την ημέρα της δράσης, όπως για παράδειγμα η υποδοχή του κοινού, το μοίρασμα προγραμμάτων και φυλλαδίων, ο χειρισμός τεχνικού εξοπλισμού κ.ά.

Μετά την ημέρα της δράσης, οι μαθητές/τριες συλλέγουν το υλικό (στιγμιότυπα της ημέρας, δημιουργίες κάθε ομάδας, ενημερωτικό φυλλάδιο, πρόσκληση/αφίσα, πρόγραμμα) και δημιουργούν ένα ψηφιακό κολάζ, βιβλίο ή βίντεο το οποίο μπορούν να αναρτήσουν στην ιστοσελίδα του σχολείου, αλλά και να αποστείλουν σε σχετικούς φορείς που δραστηριοποιούνται στην υποστήριξη των δικαιωμάτων των παιδιών.

Στην τάξη παρουσιάζεται το ψηφιακό υλικό (κολάζ, βιβλίο, βίντεο). Ο/Η εκπαιδευτικός ενθαρρύνει τους/τις μαθητές/τριες να μοιραστούν σκέψεις και συναισθήματα σχετικά με τη συμμετοχή τους στη δράση, σχετικά με:

α) τη συλλογή υλικού και τις γνώσεις που απέκτησαν σχετικά με την παιδική εργασία και τις επιπτώσεις αυτής,

β) την οργάνωση μιας δικής τους πρωτοβουλίας για την προάσπιση των δικαιωμάτων του παιδιού και την ευαισθητοποίηση της κοινότητας,

γ) τη συνεργασία τους στην ομάδα.

Φάσεις Υλοποίησης

Αφορμή για τη δράση μπορεί να αποτελέσει η ημέρα για τα δικαιώματα των παιδιών (20η Νοεμβρίου), αξιοποιώντας κάποιο σχετικό υλικό εστιασμένο στην παιδική εργασία. Το υλικό μπορεί να περιλαμβάνει βίντεο, φωτογραφίες, δημοσιεύματα, αφίσες, άρθρα κ.ά. σχετικά με τους βασικούς τομείς παραγωγής, όπου παρατηρείται παιδική εργασία (π.χ. καφέ, ρύζι, κακάο, παραγωγή ενδυμάτων και παπουτσιών, βαμβάκι, ζαχαροκάλαμο, παραγωγή χαλιών). Συζητούνται οι κατηγορίες δικαιωμάτων του παιδιού και οι λόγοι για τους οποίους αυτά καταπατώνται. Επεξηγείται ο ορισμός της παιδικής εργασίας και η άμεση σύνδεση αυτής με την καταπάτηση των δικαιωμάτων του παιδιού. Συζητούνται οι μορφές της παιδικής εργασίας και οι τομείς στους οποίους κυρίως εντοπίζεται σε τοπικό και παγκόσμιο επίπεδο. Συζητείται η δυνατότητα διοργάνωσης μιας δράσης ευαισθητοποίησης της σχολικής και ευρύτερης κοινότητας για την ενημέρωση και κινητοποίηση αυτής σχετικά με την παιδική εργασία.

Η τάξη χωρίζεται σε ομάδες, οι οποίες επιλέγουν διαφορετικούς τομείς/βιομηχανίες που συνδέονται με παιδική εργασία σε διαφορετικές περιοχές του κόσμου (π.χ., καφές, ρύζι, κακάο, παραγωγή ενδυμάτων και παπουτσιών, βαμβάκι, ζαχαροκάλαμο, παραγωγή χαλιών).

Στην ολομέλεια, οι μαθητές/τριες συναποφασίζουν τι είδους δράση θα ήθελαν να διοργανώσουν (π.χ. ημερίδα, έκθεση ζωγραφικής/αφίσας) και σε ποιους/ες  θα ήθελαν να απευθύνεται (π.χ. στη σχολική κοινότητα, στους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών/τριών, στην ευρύτερη τοπική κοινότητα), καθώς και ποιες επιλογές θα έχουν ώστε να παρουσιάσουν το υλικό τους (π.χ. παρουσίαση, αφίσα, ζωγραφική, βίντεο, ομιλία).Στη συνέχεια, κάθε ομάδα αποφασίζει ποιον τρόπο θα επιλέξει, για να παρουσιάσει τα ευρήματά της με στόχο να ενημερώσουν και να ευαισθητοποιήσουν την κοινότητα.

Οι ομάδες συλλέγουν υλικό σχετικά με τα αίτια και τους παράγοντες που σχετίζονται με την παιδική εργασία στον τομέα που έχουν επιλέξει, τις επιπτώσεις στην υγεία, ανάπτυξη και ευεξία των παιδιών και τους τρόπους καταπολέμησης της παιδικής εργασίας.

Μία ομάδα αναλαμβάνει οργανωτικό ρόλο στη δράση αυτή. Οι μαθητές/τριες της ομάδας δημιουργούν μία αφίσα ή/και μία πρόσκληση σχετικά με τη δράση η οποία μπορεί να τοιχοκολληθεί στο σχολείο και να αποσταλεί στον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων, ώστε να ενημερωθούν για τη δράση των μαθητών και των μαθητριών. Επιπλέον, η ομάδα θα μπορούσε να αναλάβει να έρθει σε επαφή με φορείς που προασπίζονται τα δικαιώματα των παιδιών (π.χ. Δίκτυο για τα Δικαιώματα των Παιδιών, Συνήγορος του Παιδιού), ώστε να προσκαλέσουν έναν ομιλητή ή μια ομιλήτρια στη δράση τους. Επίσης, μπορεί να αναλάβει τη δημιουργία ενός ενημερωτικού φυλλαδίου σχετικά με την παιδική εργασία, βασισμένο στις ιδέες και προτάσεις όλων των ομάδων, το οποίο μπορεί να μοιραστεί την ημέρα της εκδήλωσης στο κοινό. Επιπλέον, μαθητές/τριες αναλαμβάνουν να καταγράψουν στιγμιότυπα την ημέρα της εκδήλωσης (π.χ. φωτογραφίες, βίντεο).

Οι ομάδες προετοιμάζουν τις παρουσιάσεις τους και αποφασίζουν ποια μέλη θα παρουσιάσουν την ημέρα της εκδήλωσης.

Την ημέρα της εκδήλωσης, η κάθε ομάδα παρουσιάζει το υλικό της. Σημαντικό είναι όλοι/ες  οι μαθητές/τριες να έχουν έναν ρόλο κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης. Είναι πιθανό κάποιοι/ες  μαθητές/τριες να μην επιθυμούν να παρουσιάσουν μπροστά σε κοινό. Στην περίπτωση αυτή, μπορούν να αναλάβουν έναν άλλο ρόλο την ημέρα της δράσης, όπως για παράδειγμα η υποδοχή του κοινού, το μοίρασμα προγραμμάτων και φυλλαδίων, ο χειρισμός τεχνικού εξοπλισμού κ.ά.

Μετά την ημέρα της δράσης, οι μαθητές/τριες συλλέγουν το υλικό (στιγμιότυπα της ημέρας, δημιουργίες κάθε ομάδας, ενημερωτικό φυλλάδιο, πρόσκληση/αφίσα, πρόγραμμα) και δημιουργούν ένα ψηφιακό κολάζ, βιβλίο ή βίντεο το οποίο μπορούν να αναρτήσουν στην ιστοσελίδα του σχολείου, αλλά και να αποστείλουν σε σχετικούς φορείς που δραστηριοποιούνται στην υποστήριξη των δικαιωμάτων των παιδιών.

Στην τάξη παρουσιάζεται το ψηφιακό υλικό (κολάζ, βιβλίο, βίντεο). Ο/Η εκπαιδευτικός ενθαρρύνει τους/τις μαθητές/τριες να μοιραστούν σκέψεις και συναισθήματα σχετικά με τη συμμετοχή τους στη δράση, σχετικά με:

α) τη συλλογή υλικού και τις γνώσεις που απέκτησαν σχετικά με την παιδική εργασία και τις επιπτώσεις αυτής,

β) την οργάνωση μιας δικής τους πρωτοβουλίας για την προάσπιση των δικαιωμάτων του παιδιού και την ευαισθητοποίηση της κοινότητας,

γ) τη συνεργασία τους στην ομάδα.

Υλοποίηση [πέντε (5) διδακτικές ώρες]

[δύο έως τρεις(2-3) διδακτικές ώρες] Την ημέρα της εκδήλωσης, η κάθε ομάδα παρουσιάζει το υλικό της. Σημαντικό είναι όλοι/-ες οι μαθητές/-τριες να έχουν έναν ρόλο κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης. Είναι πιθανό κάποιοι/-ες μαθητές/-τριες να μην επιθυμούν να παρουσιάσουν μπροστά σε κοινό. Στην περίπτωση αυτή, μπορούν να αναλάβουν έναν άλλο ρόλο την ημέρα της δράσης, όπως για παράδειγμα η υποδοχή του κοινού, το μοίρασμα προγραμμάτων και φυλλαδίων, ο χειρισμός τεχνικού εξοπλισμού κ.ά.

Επικοινωνία-Διάχυση [δύο έως τρεις (2-3) διδακτικές ώρες]

δύο (2) διδακτικές ώρες] Μετά την ημέρα της δράσης, οι μαθητές/-τριες συλλέγουν το υλικό (στιγ-μιότυπα της ημέρας, δημιουργίες κάθε ομάδας, ενημερωτικό φυλλάδιο, πρόσκληση/αφίσα, πρόγραμμα) και δημιουργούν ένα ψηφιακό κολάζ, βι-βλίο ή βίντεο το οποίο μπορούν να αναρτήσουν στην ιστοσελίδα του σχο-λείου, αλλά και να αποστείλουν σε σχετικούς φορείς που δραστηριοποιού-νται στην υποστήριξη των δικαιωμάτων των παιδιών.

Αναστοχασμός [μία (1) διδακτική ώρα]

μία (1) διδακτική ώρα] Στην τάξη παρουσιάζεται το ψηφιακό υλικό (κολάζ, βιβλίο, βίντεο). Ο/Η εκπαιδευτικός ενθαρρύνει τους/τις μαθητές/-τριες να μοιραστούν σκέψεις και συναισθήματα σχετικά με τη συμμετοχή τους στο Πρόγραμμα, σχετικά με: α) τη συλλογή υλικού και τις γνώσεις που απέκτησαν σχετικά με την παι-δική εργασία και τις επιπτώσεις αυτής, β) την οργάνωση μιας δικής τους πρωτοβουλίας για την προάσπιση των δικαιωμάτων του παιδιού και την ευαισθητοποίηση της κοινότητας, γ) τη συνεργασία τους στην ομάδα.